GATIS MIKELSONS
mājas darbs
uzņēmējdarbības ētikā.
1999.gada. 4.oktobrī.
1.Vai ir
parādības, kurām piemīt
ļaunums neatkarīgi no
apstākļiem?
Es
domāju, ka šādas parādības ir un būs vienmēr, taču cilvēks uz viņām raudzīsies
ar saviem uzskatiem un savu vērtējumu.
Piemēram, kas dažiem liksies ļauns un
atbaidošs, citiem varbūt neizraisīs nekādas emocijas. Ikvienam cilvēkam savi
ceļi un rīcība šķiet pareiza, tāpēc arī viņš centīsies sevi un savu rīcību
attaisnot, pierādot citiem cilvēkiem, ka viņš un viņa rīcība nav ļauna.
§ Dzīvības atņemšana. (Slepkavība)
“Tev nebūs nokaut!”
teikts Bībelē. Es domāju, ka šis bauslis attiecas uz visiem un visu, neatkarīgi
no apstākļiem. Arī tad, ja cilvēks nogalina otru cilvēku pašaizsardzības
nolūkos. Var jau, protams, galvot, ka dzīvē valda “džungļu likumi”- izdzīvo
stiprākais, taču es neuzskatu, ka mums būtu jādzīvo kā dzīvniekiem. Dzīvība ir
kaut kas tāds, ko bieži mēs nenovērtējam. Dzīvību nedrīkst atņemt tikai tāpat,
jo cilvēkam nav tādu tiesību, kas atļautu viņam izlemt, kuru drīkst nogalināt,
bet kuru nedrīkst. (Arī daudzās valstīs nāvessods ir atcelts.)
Diemžēl, mēs visi esam tikai cilvēki ar savām vājībām, mēs visi
kļūdāmies un arī kļūdas nožēlojam, taču dzīvības atņemšana ir kļūda, kuru nevar
piedot nevienam un nekad.
§
Atriebība
Ar ļauniem darbiem nevar ļaunumu iznīcināt. Cilvēkus mēs nevaram
pārveidot, viņu ļaunums ir jāaizmirst. Ļaunums mīt katrā no mums, taču daži
prot to apvaldīt, bet citi neprot. Katram ir tiesības domās turēt dusmas un
naidu, taču šīm domām nedrīkst ļaut izpausties darbībā, jo tad tas kļūst par
"ļaunumu". Diemžēl, vāja cilvēka vēlmes parādās neatkarīgi no viņa
gribas. Šīs vēlmes, izpaužas dažādos veidos un sāk valdīt pār viņu, jo izrādās
ir stiprākas nekā viņš pats. Vājš cilvēks pats sev nemanot kļūst par ļaundari.
"Dažreiz pietiek, lai ļauns cilvēks pieskaras labam pasākumam, un
viss labais tiek iznīcināts un pārvēršas par ļaunumu." / V. Igo /
§ Nežēlīga izturēšanās un fiziska spēka
pielietošana.
Nežēlīga
cilvēka sišana, spīdzināšana un pazemošana arī ir ļaunums neatkarīgi no
apstākļiem. Nevienam nav tiesību apdraudēt otra cilvēka dzīvību, taču patiesi
ļaunu cilvēku arī tas neaizkavē, jo cietēja mokas viņam dara prieku. Šīs sāpes
viņu tīkami kurina; ļauna cilvēka prieks ir baismīgs vienmēr. "Pievērst sev uzmanību
nenozīmē necienīgi izturēties…" /V. Igo./
Ļaunums
un ļaunuma parādības ir neizzūdošas, jo kamēr būs labais, tikmēr būs arī
ļaunais. Dzīve ir pilna ar pretstatiem tāpēc, lai cilvēks varētu pretstatus
salīdzināt un izvērtēt viena vai otra labumus un trūkumus.
Ja
nebūtu ļaunuma, cilvēks nekad neizjustu īsto laimi un tās vērtību.
2. Vai ir
kopējas visu atzītas
vērtības uzņēmējdarbībā Latvijā?
Vērtības ir
sabiedriski vēsturiskās prakses gaitā izveidojušās priekšmetu un parādību
nozīmes cilvēkam un sabiedrībai. Ir ļoti daudz un dažādu vērtību paveidu.
§
Izšķir individuālās
un kolektīvās vērtības. Individuālās vērtības ir nozīmīgas tikai
atsevišķam
cilvēkam. Kolektīvās
vērtības veidojas vairāku cilvēku darbības rezultātā, saliedējot un
nostiprinot šo cilvēku kopumu.
§
Ir materiālās
un garīgās vērtības ( izziņas, tikumiskās ).
Materiālās vērtības rodas un pastāv
ražošanas un cilvēku
daudzveidīgo materiālo vajadzību apmierināšanas procesā. Izziņas vērtības,
piem., patiesība, atklāj cilvēka izziņas darbības un tās rezultātu nozīmi. Tikumiskās
vērtības ietver gan cilvēka uzvedības atbilstību noteiktām sabiedrības
normām un prasībām, gan arī personības rīcības motīvus.
§
Universālas
ir estētiskās un atsevišķās sabiedrībās
arī reliģiskās vērtības. Šīs vērības var
saistīties ar
visiem pārējiem
vērtību veidiem, izpausties ar to starpniecību. Reliģiskās vērtības ir
vērstas uz cilvēka garīgo dzīvi, akcentējot
morāles aspektus, turpretim estētiskās vērtības sekmē cilvēka
pašapliecināšanos pasaulē, harmonizē to attiecības ar pasauli.
Es domāju, ka tādas vērtības, kas būtu kopējas Latvijā visā uzņēmējdarbībā - vēl nav.
Vērtību ir ļoti daudz
un tās ir ļoti dažādas, tāpēc uzņēmumā tās ir ļoti grūti apvienot. Katrs
uzņēmums ir ļoti savdabīgs gan ar savu nodarbošanos, gan ar iekšējo kārtību un
noteikumiem, gan ar savu vērtīborientāciju. Uzņēmums cenšas norobežot būtisko
no nebūtiskā, svarīgo no nesvarīgā, iezīmēt
nozīmīgās vērtības, taču apskatot katru uzņēmumu atsevišķi, var redzēt,
ka šī vērtību izvēle- ir izdarīta ļoti dažādi. Piemēram:
§
Daži
uzņēmumi orientē visus savu spēkus, lai tikai saražotu preci un gūtu maksimāli
lielu peļņu.
Šie
uzņēmumi cenšas ieekonomēt katru santīmu. Uzņēmuma vadītājs saprot, ka
darbinieki nav sajūsmā par šādiem- skopiem darba apstākļiem, taču viņš var
aizbildināties: “Es taču viņiem maksāju algas!” Šis uzņēmums ir noorientējies
tikai uz materiālām vērtībām. Strādājot šādā uzņēmumā, darbinieki sapratīs, ka
nav vērts tā mocīties un centīsies sameklēt citu darbu, kur tiks ievērotas arī
garīgās un kolektīvās vērtības.
§
Citi
uzņēmumi pievērsīs lielu uzmanību uzņēmuma iekšējās kārtības izveidošanai.
Šādos
uzņēmumos lielu
uzmanību pievērš darbiniekiem. (Tā ir kā sava veida uzņēmuma reklāma.) Uzņēmuma
vadītājs centīsies nodrošināt labus darba apstākļus un arī labu darba algu.
Uzņēmuma vadītājs centīsies darīt tā, lai darbinieki uz darbu nāktu ar jaunām,
saistošām idejām un ierosinājumiem, bet galvenais- vēlmi un ieinteresētību strādāt.
Protams, uzņēmumam ir jārēķinās ar to, ka būs jāizdod zināmi naudas līdzekļi,
lai “sakārtotu” uzņēmumu ērtu gan sev, gan darbiniekiem, taču rezultāts, ko
iegūs uzņēmums, būs nesalīdzināmi lielāks- cieņa un uzticība no darbinieku
puses. Darbinieks šādā uzņēmumā strādās ar lielāku atdevi un ieinteresētību.
No šī piemēra var
secināt, ka stabila un pareiza vērtīborientācija nodrošina noturību cilvēku
uzvedībā un darbībā, interešu un vajadzību pareizu virzību.
Kā izdarīt pareizu vērtīborientāciju?
Katram cilvēkam izšķir 3 pamatvajadzības:
1.
panākumi
2.
saskarsme,
līdzdalība
3.
vara
Kāda no šīm pamatvajadzībām, ir cilvēkā
dominējošā. Šī dominante var mainīties atkarībā no vecuma, zināšanām utt.
1) Cilvēki, kuri virzīti uz panākumiem, rūpējas par darba
kvalitātes sasniegšanu un attiecīgu novērtēšanu (algu), risina problēmas un
uzņemas pilnu atbildību; panākumus izvērtē, salīdzinot ar savu vai citu
darbības rezultātiem. Uzņēmuma vadītājiem būtu jāpievērš šādiem cilvēkiem īpaša
uzmanība un jāļauj viņiem strādāt pilnīgi pastāvīgi, ieceļot atbildīgā amatā.
2)
Cilvēki,
kuri virzīti uz līdzdalību (saskarsmi), izjūt nepieciešamību būt
uzņēmuma kolektīvā, veidot draudzīgas attiecības ar citiem, iemantot citu
uzticību.
3)
Cilvēki,
kuri virzīti uz varu, gatavi riskēt un veikt darbu, ko citi uzskata par
neiespējamu, vēlas dot padomus un iegūt savām idejām atsauksmes. Šāds cilvēku
tips, piemēram, labi iederētos uzņēmuma reklāmas veidošanā.
Šie ir tikai daži nelieli piemēri
salīdzinājumam, kas ļauj saprast, ka kaut kādas noteiktas un vienotas vērtības
ieviest uzņēmumos ir grūti, jo tas, kā šīs vērtības attīstīsies ir atkarīgs
tikai no paša uzņēmuma un tā vadītājiem. Šīs vērtības nav ar likumu noteiktas
kā obligātas, tāpēc uzņēmums ir tiesīgs tās ievērot vai neievērot.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru