Uz kā balstāma taisnīga politika un taisnīga sabiedrības veidošana ?


=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
From:    Dāvis Baltiņš
Date:    Monday, June 04, 2001, 11:09:06 PM
--====----====----====----====----====----====----====----====----====----===--



 Vai patlaban Saeimas politiku var vērtēt kā taisnīgu attiecībā uz ;

    a.. tautu ?
    b.. nepilsoņiem?
Taisnīgums ir centrālā politikas filozofijas problēma kopš tās

rašanās. Jau antīkajā sabiedrībā politiskie domātāji raksturoja “labu “ sabiedrību kā “taisnīgu “ sabiedrību. “Taisnīgums “ ir morālā kategorija –kas ir taisnīgs ir arī labs no morālā viedokļa, turpretim, nosaucot kaut ko par netaisnīgu, mēs apzīmējam to arī par sliktu morālajā nozīmē. Taisnīgā sabiedrībā katrs saņem, ko pelnījis, taisnīgums – tā ir atbilstība starp došanu un ņemšanu, tāds sabiedrības izkārtojums, kura ietvaros realizējas visu citu tikumisko principu izkārtojums.


Vienu no pirmajiem izvērstiem taisnīguma problēmas aplūkojumiem sniedz Platons dialogā “Valsts “. Dialogā attēlota Sokrata diskusija ar viņa draugiem. Vienam taisnīgums ir nauda un labklājība, citam taisnīgums ir parādu atdošana, trešajam taisnīgums ir – dot katram, kas viņam pienākas un, visbeidzot, parādās arī priekšstats, ka taisnīgums ir tas, kas stiprajam izdevīgs. Turpretim pats Sokrats parāda katras iepriekšminētās taisnīguma izpratnes vienpusību, saista taisnīgumu ar ideālo valsti, kur katrs ir savā vietā, dod valstij atbilstoši savām spējām un saņem atbilstoši saviem nopelniem.


Vēl vienu klasisku taisnīguma problēmas aplūkojumu sniedz Aristotelis “ Nikomaha ētikas “ 5. Grāmatā, kur viņš uzskata, ka taisnīgums ir visnozīmīgākais un vispilnīgākais no tikumiem: tas, kuram piemīt šāds tikums, var to apliecināt attieksmē pret otru, ne tikai pret sevi. Aristotelis aplūko attiecības starp jēdzieniem “ taisnība “ (dikaion ),kas apzīmē taisnīgas rīcības izpausmi, un “ taisnīgums “ (dikaiosyne ),kas apzīmē noturīgu cilvēka rakstura iezīmi. Taisnīga rīcība pati par sevi var būt arī nejauša, bet taisnīga cilvēka taisnīga rīcība ir nepieciešama un likumsakarīga. Aristotelis raksta: “ Taisnības izpausmei ir nepieciešami četri nosacījumi; divi cilvēki, attiecībā pret kuriem realizējas taisnība, un divi priekšmeti, ar kuru starpniecību tas notiek “.Taisnīgums Aristotelim ir visaptveroša morālā kategorija, kas nodrošina pārējo tikumu klātesamību. Līdz ar to taisnīgums nav tas pats, kas patiesīgums saprātīgums un godīgums. Pēc Aristoteļa priekšstatiem, taisnīguma jēdziens ir sīkāk dalāms divās daļās: pirmkārt, tas ir attiecināms uz sadali, kam ir pakļauts viss, kas valstī atbilstošās daļās pieder visiem pilsoņiem, piemēram, gods, nauda u.c. ( sadalošais vai distributīvais dalījums ). Sadalošais taisnīgums nozīmē sabiedrības labumu sadali atbilstoši katra sabiedrības locekļa ieguldījumam. Šādos gadījumos sadalē ir iespējama vienlīdzība vai nevienlīdzība. Otrkārt, taisnīgums ir saistīts ar izlīdzinājumu ( izlīdzinošais vai korektīvais ), kas parādās savstarpējas tiesiskās saistībās, kaitējuma atlīdzināšanā, sodā par nodarījumiem un maiņas darbībās. Līdz ar to taisnīgums parādās divās galvenajās sfērās:

    a.. kārtām pirmām, indivīdu attiecībās ar likumu,
    b.. otrkārt, sociālo labumu sadalē.
Attiecīgi tiek nošķirtas divas taisnīguma sfēras: legālais taisnīgums

Un sociālais taisnīgums.

Legālā taisnīguma simbols ir Temīda – Zeva pirmā sieva ar svariem vienā un zobenu – otrā rokā. Izšķir divus legālā taisnīguma paveidus:

  a.. procedurālo taisnīgumu;
  b.. substantīvo taisnīgumu.
Procedurālā taisnīguma centrā ir jautājumi par to, kā tiek veidoti un pielietoti likumi. Daudzu jautājumu risināšanā centrālo lomu spēlē konsekventa procedūras ievērošana. Tā tiek pielietota ne tikai tiesu sistēmā, bet arī daudzās dzīves sfērās – no sporta sacensībām līdz debatēm pārstāvniecības struktūrās, neformālām diskusijām starp draugiem un ģimenes locekļiem. Mēs parasti uzskatām par taisnīguma izpausmi to, ka katram, kas ir iesaistīts diskusijā, ir jādod iespēja izteikt savu viedokli, ka cilvēkiem ir jābūt informētiem par tādu lēmumu pieņemšanu, kas uz viņiem attiecas utt. Procedurālā taisnīguma centrā ir formālās vienlīdzības ideja. Likumam ir jābūt piemērotam tādā veidā, lai tas nediskriminētu cilvēkus dzimuma, rases, reliģijas vai sociālās izcelšanās dēļ.

Procedurālā taisnīguma nodrošināšanas svarīgs moments ir tāda mehānisma radīšana, kas ļautu novērst vai maksimāli mazināt cilvēka kļūdu ietekmi. Tam kalpo tiesu hierarhija ( kaut pastāv tiesu sistēmas iekšējās solidaritātes problēma ). Svarīgs procedurālā taisnīguma elements ir nevainīguma prezumpcija. Par procedurālā taisnīguma īstenošanas svarīgu priekšnoteikumu kļūst arī pasākumi, kas nodrošina, lai parastie pilsoņi netiktu ierobežoti tāpēc, ka viņi nepietiekami labi pārvalda likumus un varētu liecināt sev par sliktu pratināšanas gaitā.

Latvijā daudzi likumi ir uzrakstīti tik sarežģītā formā, ka tos dažādi interpretē un izprot pat izglītoti juristi.

Substantīvā taisnīguma pamatā ir atziņa, ka likumu piemērošanas process pats par sevi nespēj nodrošināt taisnīgu iznākumu, jo paši likumi var būt netaisnīgi. Piemēram, likumi, kas liedz sievietēm piedalīties vēlēšanās, vai arī ierobežo kādas sabiedrības daļas īpašuma tiesības, nekļūst taisnīgāki ar to, ka tos korekti pielieto visgodīgākie tiesneši. Latvijā likums liedz nepilsoņiem piedalīties vēlēšanās, bet šādi ierobežojumi ir daudzās pasaules valstīs un attiecīgās tiesības var iegūt nokārtojot naturalizācijas eksāmenus. Ja par procedurālā taisnīguma noteikumiem sabiedrībā parasti pastāv zināma vienotība, tad likumu novērtējuma ziņā sabiedrības viedokļi atšķiras daudz būtiskāk. Kas šķitīs taisnīgs sods atmaksas koncepcijas piekritējiem, nebūs tāds rehabilitācijas koncepcijas aizstāvjiem.

Viena no iespējām risināt šo problēmu ir - balstīt substantīvo taisnīguma izpratni sabiedrībā valdošajās morālajās vērtībās. ASV tiesību teorētiķis Patriks Devlins uzskata ka likumam jābalstās parasta pilsoņa morālajās vērtībās. Līdz ar to ir iespējams atšķirt starp likumiem, kas tām atbilst ( “konsensusa likumi “ ) un tādiem, kas sabiedrībā netiek pilnībā akceptēti un var tikt uzskatīti par netaisnīgiem ( piemēram, nāves soda atcelšanas problēma, kas Latvijā aktualizējās sakarā ar Gulbenes slepkavas Korjakova lietu ).

Otra taisnīguma sfēra ir sociālais taisnīgums. Tās centrā ir jautājums par morāli pamatojamu tādu labumu sadalījumu kā alga, ienākumi, miteklis, sociālā aprūpe, labklājība utt. Tieši sociālā taisnīguma jautājumi ir ļoti aktuāli Latvijā ( deputātu pabalsts kancelejas preču iegādei pārsniedz lielas iedzīvotāju daļas mēneša algu, valsts pilnvarnieks saņem Ls 2000 mēnesī atpūšoties ārzemēs, tajā pašā laikā Ls10 algas pielikums skolotājiem vai Ls 0, 18 pensionāriem tiek traktēts kā liels sasniegums ).


=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru