LATVIJAS
POLICIJAS AKADĒMIJAS
VALSTSTIESISKO
ZINĀTŅU KATEDRA
REFERĀTS
ĀRVALSTU
KONSITUCIONĀLAJĀS TIESĪBĀS
VALSTS
GALVAS PILNVARU APJOMS ASV,KF UN VFR
FEDERĀCIJĀS.
Darba
autors: 441.grupas students
Mārcis
Slavinskis
RĪGA
2002
SATURS:
Ievads
2
1. Vispārējs valsts galvas raksturojums 4
1.1 Valsts galva –
monarhs. 7
1.2.
Valsts galva – prezidents. 7
2. Valsts galvas pilnvaras ASV 9
3. Valsts galvas pilnvaras VFR 10
4. valstsgalvas pilnvaras KF 11
Nobeigums 12
Izmantotās literatūras saraksts 13
IEVADS.
Ikdienā mēs bieži vien sastopamies ar
tādiem vārdiem kā valsts prezidents, prezidents, valsts galva vai vienkārši
prezidents. Taču bieži vien mēs neapzināmies šo vārdu patieso nozīmi. Jo lai mēs
varētu runāt par prezidentu kā valsts galvu būtu konkrēti jāmin – Valsts
prezidents. Jo sadzīvē par prezidentu
var būt arī uzņēmuma vadītājs.
Vārds prezidents veidojies no latīņu
valodas vārda praesidens kas nozīmē –
priekšā, priekšgalā sēdošais.
Valsts
prezidents – ievēlēts vienpersonīgs valsts galva zemēs ar republikānisku valsts
iekārtu. Valsts prezidenta institūts mūsdienās pastāv apmēram 138 valstīs.
Vēsturiski prezidenta institūta rašanās ir saistīta ar daudz senākā monarha
institūta pastāvēšanu. Monarhi savās rokās koncentrēja gan likumdevēju varu,
gan izpildvaru un tiesu varu, noteica un reglamentēja valsts dzīves svarīgākos
jautājumus. Valsts prezidenta institūts iekļaujas varas dalīšanas teorijas
klasiskajā izpratnē par likumdevējas varas, izpildvaras un tiesu varas kopību
un funkcionālo nošķirtību mūsdienu valstī. Valsts prezidenta vara, it sevišķi
demokrātiskajās valstīs, it kā savdabīgi papildina valsts varu ar vēl vienu
varu – valsts prezidenta varu.
Katrā valstī prezidenta institūts, tā funkcijas un pilnvaras tiek noteiktas konstitūcijā un
citos likumos. Taču dažādu valstu konstitūcijās valsts galvas institūtam
atvēlētās varas daudzums ir visai atšķirīga un līdz ar to ir visai atšķirīgs
statuss. Ir pazīstami vairāki prezidentūras modeļi, kuri vispirms ir atkarīgi
no valstī pastāvošās valdīšanas formas.
Vēlēts prezidenta institūts kā
alternatīva monarha varas institūtam sākotnēji radās ASV, kuras ietekmē
prezidentālās republikas izveidojās arī Latīņamerikā. Eiropā valsts prezidenta
posteni ieviesa valstis, kurās monarhija tika gāzta vai likvidēta vai arī
vispār nebija bijusi.
Parlamentārās republikās prezidents
galvenokārt pilda tikai valsts galvas funkcijas un tam ir mazāka ietekme
uz valsts pārvaldi. Taču arī
parlamentārās republikās prezidentam ir plašas iespējas ietekmēt daudzus valsts
dzīves jautājumus.
Pusprezidentālās republikās valsts galvas statuss ir sarežģītāks par
iepriekšminētajiem modeļiem. Galvenais ir tas, ka prezidentam te ir plašākas
funkcijas nekā parlamentārās republikas prezidentam, bet tās nav tik plašas kā
prezidentālās republikas prezidentam.
Superprezidentālās valstīs valsts
galva būtībā pārstāv vienpersonīgās, vardarbīgās diktatūras režīmu.
Savā referātā apskatīšu valsts galvas
pilnvaras federācijās. Federācija no latīņu valodas federatio nozīmē savienota
valsts jeb vairāku valstu apvienība, kur ne vien pati šī apvienība ir suverēna
valsts ar savu satversmi un valdību, bet arī bet arī apvienības atsevišķās
daļas jeb pavalstis nezaudē savu valsts raksturu. Federācijas pazīmes ir:
Ø vienota teritorija, kas sastāv no atsevišķu federāciju subjektu,
pavalstu, teritorijām;
Ø federāciju pilsoņu dubulta pilsonība;
Ø likumdošanas vara ir gan federācijai, gan tās subjektiem, ir savas
augstākās varas un pārvaldes iestādes.
Federāciju
valsts iestādēs federāciju subjektiem nodrošināta īpaša pārstāvība. [1]
4
VISPĀRĒJS VALSTS GALVAS INSTITŪTA RAKSTUROJUMS.
Valsts galvas institūts ir viens no
valsts pārvaldes mehānisma sastāvdaļām. Par valsts galvu pieņemts saukt
oficiālo personu, kas ieņem formāli visaugstāko vietu valsts institūtu
hierarhijā.
Visās demokrātiski attīstītajās
valstīs valsts varas īstenošana balstās uz likumdošanas varas, izpildvaras un
tiesu varas principiem. Katrs
varas atzarojums atšķiras ar noteiktu patstāvību,
taču tajā pat laikā viņas visas
savstarpēji iedarbojas viena uz otru valsts varas īstenošanas procesā.
Valsts galvas vieta šajā treijādē ne
vienmēr skaidri izdalāma un saprotama.
Daudzu valstu
konstitucionāli–tiesiskākā doktrīna valsts galvas institūtu izskata kā
nacionālās vienotības garantu, kurš
vienlaicīgi nodrošina valsts varas
mantojamību un stabilitāti savstarpēji iedarbojoties to sazarojumiem.
Valsts galvas tiesiskais statuss un tā reālā
loma valsts varas nodrošināšanā ir atkarīga no valsts pārvaldes formas un
politiskā režīma rakstura konkrētajā valstī. Valstīs, kur valsts galvai ir
piešķirtas plašas varas tiesības, valsts galva reāli vadīs valsts lietas,
formulēs valsts politisko kursu un nodrošinās to ieviešanu dzīvē.

Mūsdienu attīstītajās ārvalstīs par
valsts galvu kļūst vai nu vēlēts prezidents, vai šo statusu manto monarhs.
Visai reti sastopami monarhi, kuri tiek ievēlēti (Apvienotie Arābu Emirāti).
Koleģiālā valsts galva praktiski ir izzudusi no konstitucionālās prakses
(zināmā mērā tāda ir Federālā Šveices
padome). Dažās Latīņamerikas valstīs, Āzijā un Āfrikā personas, kuras ieņem
valsts galvas posteni un saucami par prezidentu nav vēlēšanu ceļā tikuši pie šī
amata, bet gan tikuši nozīmēti no militārajiem vai politiskajiem grupējumiem
valstisku pārrunu rezultātā.
Gandrīz puse no visām ārvalstīm
saglabā vienpersonisko valsts galvu -
monarhu (Apvienotā Karaliste (AK), Beļģija, Zviedrija, Norvēģija u.c.).
Taču vērojama tendence, atbrīvotajās
valstīs, atteikties no monarha pārvaldes formas un nomainīt to pret vēlētu
prezidentu (Indija, Pakistāna, Šrilanka, Kenija, Nigērija u.c.).
Monarha saglabāšana valsts galvas
statusā daļai pasaules valstu ir saistīts ar konkrētiem vēsturiskiem iemesliem.
Svarīgu lomu šī institūta saglabāšanā viennozīmīgi spēlē vēsturiskās
tradīcijas, nacionālo kultūru īpatnības un nacionālā tiesiskā apziņa. Nereti
monarha lomas vērtējumu nosaka sabiedrības viedoklis, kā politiski neitrāla
figūra, kura stāv augstāk par dažādu politisko spēku sadursmēm, dažreiz pat
sava veida arbitrs starp likumdošanas un izpildu varām.
Nereti valsts galvas konstitucionāli tiesiskā reglamentācija uzbūvēta
tā, ka ļauj nozīmīgi ierobežot valsts galvas pilnvaras pie politisko spēku
attiecību izmaiņām valstī vai to sakārtojuma parlamentā, vai pat parlamenta
apakšējā palātā. Tā piemēram Francijas
Republikas konstitūcijā
prezidenta piedalīšanās izpildvarā ir atkarīga no tā vai sakritīs vai
nesakritīs parlamenta un prezidenta vairākums, kas formējās deputātu un
prezidenta vēlēšanu laikā. Blakus tādiem faktoriem, kā politisko spēku attiecību ietekme uz valsts galvas vietu un
lomu valsts orgānu sistēmā tāpat var ietekmēt valdošās sabiedrības vērtības,
ideāli un priekšstats par vēlamo publiskās varas organizāciju.
Faktiski, augstāko varas orgānu
sistēmā un reālā loma valsts vadīšanā valsts galvai parlamentārā republikā un
valsts galva parlamentārā monarhijā, ir daudz kas kopīgs un veido vienotu
grupu. Tai pat laikā valstīs kur prezidents ir arī izpildvaras nesējs, pilnvaru
apjoms iekšēji sakrīt ar monarha pilnvaru apjomu duālistiskajā monarhijā. Taču tiesisko
stāvokļu ziņā, monarhs kurš varu mantojis un vēlēts prezidents, būtiski
atšķiras tieši savstarpējas attiecībās ar citiem valsts pārvaldes orgāniem. Tas nosaka
nepieciešamību izdalīt tiesisko stāvokli monarham un prezidentam.[3]
2 shēma [4]

Kurš varu manto (AK, Spānija, Japāna)
Kuru nozīmē ģimene (Saudu Arābija)
Federatīvā valstī, kuru ievēlē uz
noteiktu
laiku federācijās subjektu monarhi (AAE)
tauta uz ASV
parlaments
nenoteiktu Itālija
pārstāvju
kolēģija laiku Indija

VALSTS GALVA – MONARHS.
Monarhu tiesiskajās doktrīnās izskata kā suverēnu,
augstāko priekšstāvi un veselā rindā valstu arī kā augstākās valsts varas nesēju.
Pēc viņa pilnvarojuma formāli darbojas valdība un viņa vārdā tiek izdoti likumi
un pasludina tiesu spriedumus. Svarīgas valsts darbības formāli rezervējas aiz
monarha veidojot karaliskās prerogatīvas. Reāli valsts varas koncentrācija
monarha rokās ir tikai tajās valstīs kurās trūkst uzticība demokrātiskajām
tradīcijām un vērtībām, un vara ir feodāļa rokās.
Absolūtās
monarhijas gadījumā tas ieņem centrālo stāvokli visos valsts orgānos. Valsts
galva zināmā mērā kontrolē parlamenta veidošanos un tā darbību. Nereti
parlamenta loceklis tiek nozīmēts par monarhu.
Monarhs
ir bruņoto spēku augstākais virspavēlnieks, kā arī nozīmē augstākās militārās
un civilās personas, ieskaitot tiesnešus. Veselā rindā valstu viņa varai
praktiski nav robežu.
Kā
duālistiskajā, tā absolūtajā monarhijā, valsts galvai ir reālas valsts vadīšanas un pārvaldes pilnvaras. Kaut gan formāli viņa pilnvaras var būt
ierobežotas ar konstitūciju, bet likumdošanas vara ir sadalīta ar parlamentu.
Parlamentārajās
monarhijās monarha vara ir būtiski
ierobežota. Visbiežāk viņš ir ministru
padomes vadītājs un līdz ar to darbojas pēc ministru ieteikuma, kuri tad
arī nes politisko atbildību. Taču tai
pat laikā nevar neievērot karaliskās ģimenes
un galma ietekmi uz valstiski svarīgiem lēmumiem. Monarha ietekme zināmā
mērā raksturo tā informētību par valsts stāvokli. Tā piemēram Apvienotās
Karalistes Karaliene regulāri klausās premjerministra atkaiti par Ministru
Kabineta sēdēm.
Prakse
rāda, ka veselā rinda valstu kurās
pastāv parlamentārā monarhija tomēr ir bijuši gadījumi kad monarhs iemaisās
valdības veidošanā un valdības politisko
mērķu noteikšanā.
Saskaņā
ar prezumpciju – monarhs nenes parlamentāro atbildību par savu darbību.
Monarham ir tikai vesela rinda īpašas privilēģijas, tiesības un
atvieglojumi. Piemēram, atbrīvoti no nodokļu maksāšanas. Tāpat viņam pienākas
tituls, īpašas regālijas un karaliskas varas zīmes. Bieži vien no valsts budžeta tiek izdalīta
nauda karaļnama uzturēšanai, taču citās valstīs monarham pieder lielas bagātības
kuru apmērs saskaņā ar likumu ir valsts noslēpums.
1.2. VALSTS GALVA –
PREZIDENTS.
Demokrātiski attīstītajās republikās valsts galva, kā likums, ir vēlēts
prezidents. Tā reālais statuss un politiskā darbība lielā mērā ir atkarīga no
valsts pārvaldes formas un politiskā režīma. Przidentālā republikā valsts
galvai ir lielākas pilnvaras nekā parlamentārā republikā, taču daudzās valstīs,
kur darbojas vienpartiju sistēma un piedevām valsts galva ir šīs partijas
vadītājs, apveltīts praktiski ar varu kura sniedzas pāri konstitucionālajām
robežām.
Parlamentārā republikā prezidents nav
apveltīts ar izpildvaru un aktīvi nepiedalās valsts pārvaldē. Viņa funkcija ir
varāk prezent un pārstāv valsti, taču nemot vērā politisko situāciju valstī,
sevišķi ja pārstāv vadošo partiju, var piederēt zināma ietekme uz valstiski
svarīgām lietām.
Visos gadījumos, kad prezidents ir
apveltīts ar kādām pārvaldes pilnvarām tas ir tikai saistībā ar likumdevēja vai
izpildu varu. Piemēram, prezidenta tiesību akti var tikt izdoti no izpildvaras
puses, bet to saskaņojot paraksta konkrētais ministrs vai premjerministrs
(saucamais kontrasignācijas institūts).
Svarīgu
lomu spēlē valsts galva valstīs, kur tas ir formāli apveltīts ar izpildvaru.
Viņa kompitencē vienkopus ietilpst valsts galvas un izpildvaras vadītāja
pilnvaras (ASV, Latīņamerikas valstis, u.c.).
Valsts
galva prezidentālās republikās apveltīts ar politiskās vadības pilnvarām.
Piemīt noteikti ietekmēšanas līdzekļi uz likudošanu (veto tiesības, u.c.),
apveltīts ar reglametētu vadīšanas varu un svarīgām prerogatīvām bruņoto spēku
un civilās administrācijas vadīšanā un izveidē.
Centieni
paplašināt savu varu nereti noved pie konflikta starp valsts galvu un valsts
pārvaldes iestādēm. Nerti sabiedrības spiediena rezultātā parlaments ir spiests
uzsākt izmeklēšanu prezidenta administrācijā (Votergeitas lieta ’74.g. ASV).
Nozīmīgas
pilnvaras piemīt valsts galvai republikās ar jauktajām pārvaldes formām. Tā
piemērm Francijas prezidents nozīmējot premjerministru, pirmslaicīgas tautas
sapulces atlaišanas laikā, izmantojot ārkārtas pilnvaras formāli pieņem lēmumu
patstāvīgi izdot aktu kuram nav nepieciešama kontrasignācija.
VALSTS GALVAS PILNVARAS.
3 shēma [5]

4 shēma [6]

2. VALSTS GALVAS PILNVARAS
ASV.
Galvenās
prezidenta funkcijas uzskaitītas ASV Konstitūcijas 2.nodaļā.
Pārstāvības funkcija. ASV prezidents pārstāv valsti
kā iekšējās tā starptautiskās attiecībās.
Viņam
ir tiesības atcelt tiesas spriedumus un apžēlot par noziegumiem pret
Savienotajām Valstīm. Kā nāciju līderis prezidents piedalās dažāda veida
cermonijās, piedalās svinībās un svētkos.
Viņš
arī apbalvo ar augstākajiem kara un citiem apbalvojumiem.
Piedalīšanās likumdošanas
procesā. Formāli neizmantojot likumdošanas iniciatīvas
tiesības un nepiedaloties palātas sēdēs likumu pieņemšanā. Tajā pat laikā
prezidentam ir liela ietekme uz likumdošanas procesu.
Varētu
pat teikt izšķiroša ietekme, vai arī pieņemot likumus kurus izstrādāji
prezidenta aparāts.
Bieži
vien pats kongress nodod prezidentam likumdošanas pilnvarasno kurām rodas
plašas iepriekš norādītās tiesības.
Prezidentam
ir veto tiesības tas ir 10 dienu laikā
neparakstīt billu, kuru pieņēmis kongress, un atgriezt to otreizējai
pārskatīšnai.
Prezidentam
nav tiesību sasaukt vai atlaist kongresu, tikai tad, ja ir nesaskaņas abu
palātu starpā. Prezidentam ir tā sauktās izpildvaras privilēģijas – tiesības uz
konfediconalitāti.
Kara pilnvaras. Prezidents pēc konstitūcijas skaitās augstākais armijas un flotes
virspavēlnieks.
Viņam
nav tiesību izsludināt karu, taču var sūtīt karaspēku aiz ASV robežām, lai
aizstāvētu amerikāņu intereses, miera nodrošināšanas mērķu īstenošanā u.c.
iemesliem. Pēc konstitūcijas tāda karadarbība var turpināties līdz 60 dienām,
pēc kurām jāiesniedz kongresam detalizēts ziņojums. Kongresam savukārt ir
tiesības ar rezolūciju piespiest prezidentu nekavējoties izvest karaspēku no
attiecīgās valsts.
Prezidents
piešķir augstākos kara apbalvojumus, nozīmē militāros priekšniekus,
formēģenerālo štābu un nozīmē aizsardzības ministru.
Iekšpolitiskās pilnvaras. Nosprauž iekšpolitikas mērķi.
Vada
starptautiskās pārrunas.
Ratificē
starptautiskos dokumentus, pēc senāta apstiprinājuma. Nozīmē vēstniekus,
kosulus un straptautisko organizāciju pārstāvju ar senāta apstiprinājumu.
Nozīmē
valsts augstākās amatapersonas (aptuveni 300), pēc senāta ieteikkuma. Starp
viņiem ir tiesneši, ministri u.c. amatpersonas. Vada budžeta un finašu izpildi.
Ārkārtas stāvoklis. Var noteikt ārkārtas stāvokli kā visā valstī, tā atsevišķā štatā.
Paziņojumu nekavējoties nodod kongresam un publicē oficiālā izdevumā
“Federālais reģistrs”. Ārkārtas stāvokli var pārtraukt kongresa rezolūcija,
prezidenta izdots akts vai termiņa notecēšanas gadījumā. [7]
3. VALSTS GALVAS PILNVARAS
VFR.
Varētu
teikt, ka VFR prezidents ir tikai amata pēc, jo visa lielākā vara koncentrējas
reihskanclera rokās.
Pārstāvniecības pilnvaras. Pārstāv valsti starptautiskajās attiecībās.
Iekšpolitikas pilnvaras. Paraksta federālos likumus, pasludina un publicē. Var noprotestēt
konstitucionālajā tiesā, ja likums ir pretrunā konstitūcijai.
Izvirza
kanclera kandidatūru, pēc kanclera ieteikuma nozīmē federālos ministrus.
Ir
tiesības nozīmēt un atbrīvot federālos tiesnešus, virsniekus, kā arī ir
tiesības piešķirt apbalvojumus un apžēlot. Tāpat nozīme vēstniekus, pieņem
akreditācijas.
Prezidetam
ir tiesības slēgt līgumus VFR vārdā ar citām ārvalstīm, bet gan tikai politiska
rakstura.
Ir
arī tā saucamās rezerves pilnvaras – kuras var izmantot, lai ietekmētu uz
politisko dzīvi tajā gadījumā, ja nav izvēlēt kanclers ar absolūto balsu
vairākumu var atlaist bundesrāti, vai par neuzticības izteikšanu kancleram.
Nozīmē un atceļ federālās amatpersonas.
Likumdošanas pilnvaras. Var izdot likumus likumdošanas nepieciešamības gadījumā, bez budestāga
piedalīšanās.
Tāpat
kā ASV ir kontrasignācijas tiesības un pienākums – bet tikai tad ja nav
reihskankclers. Prezidents neness politiski atbildību pārvaldes orgānu priekšā.
Ārkārtas pilnvaras. Izludina budestāga lēmumu par aizardzības stāvokļa pieviešanu. [8]
4. VALSTS GALVAS PILNVARAS
KF.
Likumdošanas pilnvaras. Izdod oligātos ukazus un rīkojumus, jeb tiešie valsts galvas
likumdošnas akti. Apstiprina militāro doktorīnu. Izsludina
federālos likumus. Var apturēt subjektu izpildvaras institūcijas aktus.
Ārkārtas pilnvaras. Ārkārtas stāvokli KF var noteikt prezidents ar ukazu līdz 60 dienām
kādā krievijas daļā, un līdz 60 dienām visā KF teritorija, To apstiprina
fedrācijas padome.
Iekšpolitikas pilnvaras. Nosaka iekšpolitikas mērķus un
ir konstitūcijas, cilvēktiesību un
brīvību garants. Sargā valsta suverenitāti. KF prezidents stāv pāri visām visām
varu nozarēm.
Nozīmē
un atbrīvo bruņoto spēku augstākos komandierus un pats ir augstākais
virspavēlnieks.
Var
vadīt valdības sēdes. Pieņem lēmumus par valdības pilnvaru noteikšanu. Ar
valsts domes piekrišanu nozīmē valdības priekšsēdētāju.
Ieceļ,
nozīmē un atbrīvo no amatiem, iesaka amatiem federālās amatpersonas – tādas kā
tiesnešus u.c. Veido un vada drošības padomi. Nozīmē diplomātiskos pārstāvjus
ārvalstīs.Apbalvo, apžēlo un piešķir augstākās pakāpes.
Nosaka
valsts domes vēlēšanas, atlaiž to, nozīmē tautas nobalsošanu.
Izskata
pilsonības un politiskā patvēruma jautājumus.
Pārstāvniecības pilnvaras. Pārstāv KF valsts iekšienē un starptautiskajās attiecībās.[9]
NOBEIGUMS.
Anglijā
ir teiciens, ka anglijas karaliene tikai pati sev var parakstīt nāves sodu, ja
tik premjerministrs parakstīs.
Katrā
no šīm valstīm valsts galvas vara izpaužas savādāk. Vācijā tam tomēr ir vairāk
simboliska nozīme. Turpretīm ASV un KF prezidenta pilnvaras jau ir plašākas un
apveltītākas ar lielāku varu.
Jāteic,
ka mūstdienas demokrātijas apstākļos ir redzama arī savstarpējā koordinācija un
kontrole, kas izpaužas veidā, ka daudzas
darbības var veikt valsts galva taču ir jāsņem parlamenta vai valdības atļauja.
Un reizēm otrādi, ka prezidents apstiprina,m nozīmē vai izveido kādu personu
vai institūciju pēc valdības vai citu augsti stāvošu amatpersonu
ieteikuma.
Viennozīmīgi
ir skaidrs, ka visu viena valsts galvenā un pirmā persona pveikt nespēs, tamdēļ
arī pastāv kompitenču sadalījums. Strikti nodalītas funkcijas procesi kā tas
viss jāveic, lai īstenotu demokrātiskās valsts pamatprincipus dzīvē.
Manuprāt,
valsts galvai ir jābūt autoritātei un jārāda pilsoniskajai sabiedrībai piemērs,
lai mēs varētu izvirzīt tos par ideāliem
un tiektos tos sasniegt, pilnveidojot sevi mēs pilnveidosim sabiedrību sev
apkārt un līdzar to dosim ieguldījumu savai valstij.
IZMANTOTĀS
LITERATŪRAS SARAKSTS:
1. Конституциооное
право зарубежных стран. Изд., НОРМА, М., 2000.
2. Z. Indrikovs.
Ārvalstu konstitucionālās tiesības. LPA ., 2000.
3. Juridisko
terminu vārdnīca. NORDIK., R., 1998.
[1] Juridisko terminu vārdnīca. NORDIK., R., 1998.
[2] Z. Indrikovs. Ārvalstu konstitucionālās tiesības. LPA ., 2000.
[4] Z. Indrikovs. Ārvalstu konstitucionālās tiesības. LPA ., 2000.
[5] Z. Indrikovs. Ārvalstu konstitucionālās tiesības. LPA ., 2000.
[6] Z. Indrikovs. Ārvalstu konstitucionālās tiesības. LPA ., 2000.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru