Ventspils
augstskolas
Ekonomikas un pārvaldības nodaļas
1.
P2.2 grupas studentu:
Sanitas
Zemarājas,
Ivetas
Špiceres,
Ingas
Černovas,
Lauras
Krīgeres,
Austra
Galindoma
referāts uzņēmējdarbībā
E-bizness
2000-03-18
Liekas, ka daudz
nekļūdīšos, ja apgalvošu, ka datortehnika vēl joprojām pieder pie tām nozarēm,
kas attīstās ļoti strauji. Ja pirms kādiem piecpadsmit gadiem par datoriem bija
dzirdēji tikai retais, tad nesenās tūkstošgades mijas iespējamā datorkļūda jau izsauca vispārēju
ažiotāžu un pat drudžainu satraukumu attīstītākajās valstīs. Tas liecina par
to, ka datori arvien vairāk un vairāk ienāk mūsu mājās un darba vietās, kur
šobrīd tos bieži vien izmanto ne tikai spēlēm un rotaļām, bet arī daudz
nopietnākām vajadzībām. Datori uzņēmumos nodrošina ne tikai klientu datu, preču
noliktavas vai grāmatvedības uzskaiti, bet arī vada un kontrolē reālus
ražošanas procesus – ielej degvielu mūsu automašīnās, kontrolē kases automātus
lielveikalos, pārskaita šurpu turpu mūsu naudu u. tml. Datori šodien
parādījušies un aktīvi tiek izmantoti pat tādās vietās, kur vēl nesen likās, ka
tiem nav pielietojuma. Kaut vai, piemēram, daudzās aptiekās zāles tagad tiek
izvēlētas no elektroniskiem katalogiem un pasūtītas caur internetu. Līdzīgu
datora izmantošanas piemēru kļūst aizvien vairāk.
Modernu
uzņēmējdarbību raksturo aizvien pieaugošas izejmateriālu piegāžu iespējas,
pieaugoša globālā konkurence, un pieaugošas patērētāju vēlmes, kā rezultātā
uzņēmumi visā pasaulē pārkārto savas struktūras un izvērtē savu darbību. Ar
elektroniskās komercijas palīdzību tiek sagrauta tradicionālās uzņēmējdarbības
radītā barjera starp uzņēmumu, tā piegādātājiem un klientiem, un šīm izmaiņām
ir globāls raksturs. Elektroniskā komercija ļauj uzņēmumam daudz operatīvāk un
elastīgāk darboties savā iekšienē, ciešāk sadarboties ar piegādātājiem, un būt
daudz atsaucīgākam uz klientu prasībām un jautājumiem.
Elektroniskās
komercijas pielietojumi ir ļoti plaši – sākot no uzņēmuma Intraneta, ar kura
palīdzību kritiska biznesa informācija ir pieejama visīsākajā laikā un beidzot
ar korporatīvajiem ekstranetiem un internet lielveikaliem. elektroniskā
komercija paver Jums milzīgas iespējas – jaunas komunikāciju formas ar Jūsu
klientiem, izplatītājiem un piegādātājiem, 24 stundu darba laiku un klātbūtni
pasaules tirgū. Tas viss ļauj jums palielināt savus biznesa apjomus un
samazināt izmaksas
Kas
ir e-komercija.
Vispārīgi
elektronisko komerciju varētu definēt kā jebkuru biznesa darījumu vai darbību,
kurā iesaistītās puses nekontaktējas fiziski vai neapmainās ar materiāliem
priekšmetiem, bet sadarbojas izmantojot elektroniskas informācijas formas un
sakaru līdzekļus. Kā redzams, šāds definējums ļoti aptuveni izskaidro
elektroniskās komercijas būtību, jo šādiem kritērijiem atbilst pat vienkārša
telefona saruna. Reālajā dzīvē par elektronisko komerciju tiek uzskatītas tādas
uzņēmējdarbības vadības metodes, kurās apvienojas jauno tehnoloģiju iespējas,
esošo informācijas sistēmu resursi un globālā tirgus prasības.
Lai uzņēmējs veiksmīgi spētu darboties
e-komercijā viņam ir jāpārzina interneta mārketings. Interneta mārketings ir
kompleksa, integrēta sistēma, zinātne un māksla, kas izmanto Tīkla virtuālo
telpu, tā tehnoloģijas un paņēmienus dažādu preču un pakalpojumu virzīšanai
tirgū, reklāmai un pārdošanai Globālajā Tīkla lietotājiem visā pasaulē. Tā ir
zinātne, jo īstam interneta uzņēmējam ir jābūt plašām zināšanām, kas nemitīgi
tiek papildinātas interneta tehnoloģijās, klasiskajā mārketingā, dizainā,
saskarsmes un starptautisko attiecību pamatos. Tā ir māksla, jo, lai
konstruktīvi izmantotu visas iepriekš minētās zinātnes, speciālistam ir
jāpiemīt labām kreatīvajām spējām, kā arī spējai, pamatojoties uz savām
zināšanām un pieredzi, ģenerēt jaunas idejas, jo viena no galvenajām prasībām
pret interneta kompānijām ir jaunas idejas un koncepcijas.
Tirgotāja
priekšrocības internetā:
·
globāla klātbūtne, izmantojot vienu preču zāli un realizācijas kanālu;
·
iespēja iztikt bez starpniekiem – pārdot preces tieši patērētājam,
ietaupot komisijas naudu un citus izdevumus;
·
automatizēta un pilnīga faktu ieguve par klientiem un to analīze.
Mārketingu un preču reklamēšanu iespējams pielāgot konkrētam klientam, kas
palielina reklāmas iedarbību un pircēju atsaucību, palīdz uzlabot preces;
·
samazinās tradicionālie šķēršļi ienākšanai tirgū, piemēram, biroja vai
veikala īre un tirdzniecības personāla izmaksas;
·
mazāks laika patēriņš un mazāki administratīvi juridiskie izdevumi, jo
viens dators spēj apstrādāt miljoniem darījumu, izmantojot integrētu
automatizētu rēķinu izrakstīšanu, grāmatvedības kārtošanu un pārskatu
sagatavošanu.
Interneta veikals ir ļoti ekonomisks. Nav
nepieciešams īrēt un remontēt telpas, pieņemt darbā pārdevējas un apsardzes
darbiniekus, daudz ieguldīt reklāmā. Pietiek ar 500 latiem, ja tirgotājs vēlas
izveidot savas produkcijas nodaļu kādā no interneta lielveikaliem. Jāņem vērā,
ka lielveikalā, kur tiek realizētas vienādas preces no vairākiem veikaliem,
piemēram, kompaktdiski, tirgotājam ir neizdevīgi veidot savu nodaļu, jo pircējs
var salīdzināt cenas un izraudzīties lētāko. Atsevišķa veikala izveide izmaksās
līdz 5000 latu. Ievērojami atšķiras arī veikala uzturēšanas izmaksas. Pirmajā
gadījumā uzturēšana mēnesī vidēji izmaksās 30 latu, bet otrajā izdevumi
sasniegs pat 3000 latu.
Izplatot preces ar interneta starpniecību,
pārdevējs var ievērojami samazināt savas izmaksas, tātad – arī preču cenu.
Pirmkārt, to var panākt, atsakoties no starpniekiem un daudzas preces piegādāt
tieši no ražotāja. Otrkārt, ir preces (informācija, datorprogrammas, datorspēles),
kuras iespējams piegādāt elektroniskā formā, ievērojami samazinot ražošanas
izmaksas. Treškārt, ar interneta palīdzību iespējams efektīvāk izmantot
patērētāju izpētei un reklāmai paredzētos līdzekļus. Elektronisko veikalu
apmeklētāji tiek reģistrēti, precīzi fiksējot, ko viņi skatījušies, ko un kad
pirkuši. Patērētāja ieguvums ir zemākas cenas, bet izplatītāja vai ražotāja
ieguvums – lielāks apgrozījums un peļņa.
Interneta veikaliem ir arī vairāki būtiski
trūkumi. Proti, pircējs nevar aptaustīt vai nogaršot preci. Dažām precēm
(kompaktdiskiem, grāmatām) tas nav būtiski, bet ir preces (produkti, apģērbi),
kurus bez tuvākas apskates pirkt nav ieteicams. Daudzi uzskata, ka iepirkšanās
internetā ir nedroša, un viņu bažas ir pamatotas, jo ir gadījumi, kad elektroniskā
formā nosūtītie dati tiek pārtverti un no pircēja norēķinu kartes pazūd nauda.
Tiesa, pareizi organizējot drošības sistēmu, tas notiek ārkārtīgi reti.
E-komercijas darījumu drošību nodrošina
tehnoloģijas un likumdošana. Salīdzinot ar parasto darījumu drošumu, kad
izmanto papīra dokumentus, e-komercijā glabājamo un pārsūtāmo datu slepenību un
viengabalainību, kā arī darījuma partneru autentiskuma pārbaudi nodrošina
kriptogrāfija. Lai darījumus, kuru noslēgšanā izmantoti kriptogrāfijas
risinājumi, varētu pārbaudīt un katrai darījuma pusei paliktu likumīgs darījumu
apstiprinošs dokuments, ir nepieciešamas noteiktas izmaiņas arī valsts
likumdošanā. Precīzi jānorāda, kādu likumu pārvaldē darījums atrodas.
E-komercijas tehniskā drošuma nodrošināšanai
nepieciešams:
1. šifrēt pārsūtāmo informāciju;
2. pārbaudīt pircēja un pārdevēja autentiskumu;
3. nodalīt informāciju par pirkumu un
maksāšanas instrumentu: pirkuma datus zina vienīgi pircējs un tirgotājs, bet
kartes datus – vienīgi pircējs un banka.
E-komercijā pamatā tiek lietotas divas
kriptogrāfijas tehnikas – SSL un SET.
Juridiskie
jautājumi.
Viens no
svarīgākajiem uzdevumiem, lai nodrošinātu Latvijas uzņēmumu konkurētspēju, ir
likumdošanas pielāgošana elektroniskās komercijas prasībām un esošo juridisko
normu interpretācija darījumiem Internet. Kā svarīgākie jautājumi būtu minami:
·
personas identificēšana Internet
(elektroniskās pases un elektroniskais paraksts);
·
datu aizsardzība;
·
dokumentu elektroniskās formas
atzīšana;
·
nodokļu politika.
Nodokļu maksāšana interneta tirdzniecības
sistēmā notiek tāpat kā jebkurā veikalā. Proti – pircējs izvēlas preci un
norēķina sistēmu – maksāt skaidrā naudā ar kurjera starpniecību vai izmantojot
karti ar interneta palīdzību. PVN Latvijā reģistrēto firmu precēm tiek ietverts
jau preces cenā. Taču preču piegāde pasūtītājam Latvijā ir pagaidām sarežģīta.
Ja preces saņēmējs ir juridiska persona, preces muitas nodoklis un PVN jāmaksā,
saņemot preci uz robežas. Fiziska persona var nemaksāt PVN un muitas nodokli
par preci, kuras vērtība nepārsniedz piecdesmit latu.
Ja prece tiek sūtīta uz ārzemēm vai no tām,
spēkā stājas likums par preces dubulto aplikšanu ar nodokli, ja vien Latvija
nav parakstījusi līgumu ar noteikto valsti, kas to atceļ. Līdzīgi kā
iepērkoties pa pastu, arī interneta tirdzniecībā nodoklis tad tiek maksāts
valstī, kurā tā tiek ievesta. Pircējs samaksā nodokli pastā, saņemot preci.
Latvijas tirdzniecības nodokļu sistēmā nav
konkrētu noteikumu noteiktam tirdzniecības veidam. Nodoklis tiek maksāts no
firmas kopējā apgrozījuma vai preču apgrozījuma. Šajā gadījumā tirdzniecība
internetā neatšķiras no tiešās tirdzniecības veikalā vai uz ielas, jo preces
piegādes laikā no noliktavas līdz klientam tiek izpildīti visi Latvijas
likumdošanā noteiktie punkti, - kad prece tiek pasūtīta un pa telefonu
apstiprināts tās pasūtījums, tiek izrakstīta pavadzīme un izsists čeks. Pēc
preces saņemšanas pircējs parakstās pavadzīmē.
No uzņēmējdarbības plānošanas viedokļa ieteicams
noteikt vienu cenu globālai tirdzniecībai, norādot importa nodevas un vietējos
nodokļus kā papildu izmaksas, par kurām atbildīgs pircējs. Šī metode ir ļoti
noderīga starpuzņēmumu darījumos. Tomēr mazumtirdzniecībā to parasti neizmanto,
jo pieņemts uzskatīt, ka pircēji vēlas zināt preces cenu, bet nevēlas kārtot nodokļu
formalitātes. Te iespējami divi risinājumi. Pirmā iespēja – nodokļu kārtošanu
atstāt ekspeditora ziņā. Piegādātājs nosaka cenu katrai valstij atsevišķi,
ņemot vērā attiecīgās nodokļu saistības. Tā kā daudzi klienti maksā vietējā
valūtā, cenu izmaiņas, kas rodas atšķirīgu PVN likmju dēļ, tiem nav uzreiz
pamanāmas. Otra iespēja – izveidot vietējo pasūtījumu centru. Šis modelis jau
sen tiek izmantots preču pasūtīšanā pa pastu. Valda uzskats, ka pircēji
labprātāk noslēdz darījumus ar pašmāju tirgotājiem nekā ar ārzemniekiem.
Svarīgi arī, ka vietējais preču izplātīšanas centrs nodrošinās preču ātrāku
piegādi. Tādā gadījumā, protams, jāreģistrējas kā konkrētās valsts PVN
maksātājam. Lielāko interneta mazumtirgotāju vidū patlaban valda uzskats, ka
nepieciešams izveidot vietējo preču izplatīšanas centrus, lai gan tirdzniecības
apjomi liecina, ka rentabls ir tikai tāds izplatīšanas centrs, kas apkalpo
vairākas valstis.
E-komercijas perspektīvas.
Gan biznesa, gan
IT, gan citos medijos par e-komerciju runā kā par augošu biznesa nozari, kuras
apjoms pieaug fantastiskos tempos un 2002. gadā sasniegs vairāk nekā 420
miljardu ASV dolāru lielu apgrozījumu. Lai gan tie ir fantastiski skaitļi,
tomēr kopumā veidos tikai 1-10% no konkrētu valstu kopprodukta. Saskaņā ar kopējām
tendencēm vismaz līdz 2001. gadam e-komercijai būtiski neietekmēs nevienas
valsts ekonomiku kopumā. Tomēr ir grūti paredzēt, kas notiks tālāk. Prognožu
trūkums ir to nespēja paredzēt sabiedrības attīstību visās iespējamajās
dimensijās, tādēļ piecu gadu tālajā nākotnē redzamie skaitļi var būtiski
mainīties. Tomēr vienā aspektā visi ir vienis prātis – e-komercijas sekmes ir
cieši saistītas ar informācijas sabiedrības un interneta attīstību.
Informācijas attīstības gaitu pamatā noteiks divi faktori – cilvēku attieksme,
kā arī tehnoloģiju un vispārējās attīstības tempi.
Izmantotā literatūra:
DatorPasaule.
Kapitāls.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru