Īsumā
Ventspils ir Latvijas sestā
lielākā pilsēta. Tā atrodas Latvijas ziemeļrietumos pie Ventas ietekas Baltijas
jūrā, 189 km no galvaspilsētas Rīgas. Šodienas Ventspils ir moderna
Eiropas līmeņa pilsēta un pasaules klases osta. Ventspils Brīvosta ir lielākā
osta Latvijā un vadošā Baltijas jūras reģionā, tā ir svarīgākais valsts
transporta sistēmas mezgls un būtisks Austrumu-Rietumu tranzīta ceļa posms.
Ventspils pilsētā
dzīvo 43 779 iedzīvotāji (1.10.2000.). Ventspilī ir viens no augstākajiem
nodarbinātības un vidējās algas līmeņiem Latvijā.
Ventspils dome ir
daudz padarījusi, lai pilsētā izveidotu labvēlīgus apstākļus uzņēmējdarbības
uzsākšanai un sekmīgai attīstībai. Ventspilī ir reģistrēti vairāk kā 2000
uzņēmumi un uzņēmējsabiedrības. Vadošā pilsētas ekonomikas nozare ir
transports, - tā ir pilsētas ekonomiskās un sociālās attīstības pamats.
Lielākais darba spējīgo iedzīvotāju skaits ir nodarbināts uzņēmumos, kas
saistīti ar kravu pārkraušanu, uzglabāšanu un tranzītu, kā arī firmās, kas apkalpo
un nodrošina Ventspils ostas darbību.


Pilsētas apraksts
Pilsētas teritorija
ir 55,4 km2. Meži, parki un ūdeņi aizņem 38% pilsētas teritorijas. Pilsētā
darbojas 8 Latvijas banku (a/s “Latvijas Unibanka”, a/s “Hansabanka”, a/s
“Latvijas krājbanka”, a/s “Parex banka”, a/s “Multibanka”, a/s “Pirmā Latvijas
komercbanka”, a/s “Baltijas Tranzītu banka” un VAS “Latvijas Hipotēku un zemes
banka”) filiāles. Ventspilī dzīvo 43779 iedzīvotāju (1.10.2000.), te ir
augstāks nodarbinātības līmenis nekā valstī kopumā. Ventspils ir patstāvīga
administratīva teritorija, kurā vietējo pašpārvaldi veic pilsētas dome.
Pēdējos desmit gados
Ventspilī ir notikušas ievērojamas izmaiņas daudzās jomās. Tiek restaurēta
vecpilsēta, sakopti parki un ostmala, atjaunots ielu segums. Pašvaldība
radījusi labvēlīgus apstākļus privāto namīpašumu sakārtošanai un atjaunošanai.
Pilsētvides sakopšanai un iedzīvotāju, it īpaši mazturīgo, dzīves līmeņa
uzlabošanai pilsētas dome katru gadu atvēl lielus līdzekļus.
Pilsētas kultūras dzīve
ir kļuvusi daudz aktīvāka– aizvien biežāk notiek dažādi vietēja un
starptautiska mēroga pasākumi, operas viesizrādes, koncerti un mākslas
izstādes. Aktīvi darbojas 2 kultūras centri, vairāki desmiti pašdarbības
kolektīvu, Centrālā zinātniskā bibliotēka. Ventspilī ir Ziemeļvalstu
informācijas biroja un Lielbritānijas padomes nodaļas. Pilsētā ir 9
vispārizglītojošās skolas, vairākas profesionālās un vidējās speciālās mācību
iestādes; augstāko izglītību var iegūt Ventspils Augstskolā, Rīgas Tehniskās
Universitātes Ventspils nodaļās, Baltijas Krievu Institūta filiālē un Rīgas
Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas Ventspils nodaļā.
Ventspilniekiem un
pilsētas viesiem ir radītas daudzveidīgas atpūtas iespējas. Pilsētu, tās
vēsturi un attīstību var iepazīt, apmeklējot muzejus, vēsturiskos objektus u.c.
interesantas apskates vietas. Netālu no pilsētas centra ir Baltijas jūras
pludmale. Aktīvās atpūtas cienītāji var nodarboties ar sportu modernās sporta
būvēs - stadionā, daudzos sporta klubos un 1997.g. pabeigtajā Olimpiskajā
sporta hallē, kurā ir 3000 skatītāju vietas
Ventspils vēsture
Ventspils ir viena
no Latvijas senākajām pilsētām. Tās teritorijas apbūves sākumu saista ar
Livonijas ordeņa pils uzcelšanu, kura pirmoreiz vēstures dokumentos pieminēta
1290. gadā. Blakus ekonomiski un stratēģiski svarīgajā vietā uzceltajai
pilij drīz izaug vācu kolonistu apmetne, un vēlāk veidojas Ventspils pilsēta.
Kopš 1369. gada zināms pilsētas zīmogs un ģerbonis, bet pilsētas tiesības
netieši pieminētas kādā 1378. gada dokumentā. Livonijas ordeņvalsts laikos
Ventspils ir pazīstama kā ostas pilsēta, tā kļūst par Ziemeļvācijas
tirdzniecības pilsētu savienības – Hanzas locekli.
Pirmais Ventspils
ekonomiskais uzplaukums saistīts ar Kurzemes hercoga Jēkaba valdīšanas laiku
(1642-1682), kad pilsēta ir pazīstama ne tikai kā hercogistes galvenā osta, bet
arī kā ievērojams kuģu būves un amatniecības centrs. Šajā laikā uzbūvēti
vairāki desmiti tirdzniecības un kara kuģi. No Ventspils hercoga kuģi dodas uz
hercogistes kolonijām – Gambiju un Tobago salu.
Poļu-zviedru kara
laikā 1659. gadā Ventspils gandrīz pilnībā nodeg, bet Ziemeļu kara laikā
ievazātajā mēra epidēmijā 1710. gadā iet bojā pilsētas iedzīvotāju
vairums. 1795. gadā hercogisti iekļauj Krievijas impērijas sastāvā. 19. gs.
vidū sāk atdzīvoties ostas darbība, un atsāk darbību kuģubūvētava. Kopš
1870. g. Ventspilī darbojas jūrskola. 19. gs. beigās Krievija nolemj
izbūvēt Ventspilī modernu ostu, vienlaicīgi izbūvējot dzelzceļa līniju
Maskava-Ventspils-Ribinska. Ventspils no vietēja mēroga ostas pārvēršas par
nozīmīgu Krivijas lauksaimniecības produkcijas tranzītostu. Ostas darbība šajā
laikā pārceļas galvenokārt uz Ventas upes labo krastu. Šajā laikā Strauji izaug
arī pilsēta. Iedzīvotāju skaits no 7 000 1897. g. pieaug līdz
29 000 1913. g.
Pilsētas uzplaukumu
pārtrauc pirmais pasaules karš. Karadarbības ietekmē iedzīvotāju skaits pilsētā
samazinās gandrīz divkārt. Latvijas valsts neatkarības laikā (1919-1940)
Ventspils osta nespēj sasniegt pirmskara kravu apgrozījuma līmeni.
1939. gadā
Ventspilī sāk būvēt bāzes Sarkanās armijas vajadzībām. Tās daļas ienāk
Ventspilī saskaņā ar 1939. gada Latvijas – PSRS līgumu. 1940. g.
Latvijas okupācija un aneksija PSRS sastāvā ventspilniekus skar tāpat kā
pārējos Latvijas iedzīvotājus. 1940. gadā tiek nacionalizēti lielākie
rūpniecības un tirdzniecības uzņēmumi, kā arī dzīvojamie nami. 2. pasaules
kara, represiju un emigrācijas rezultātā iedzīvotāju sastāvs un skaits ir
stipri mainījies. Tomēr arī pēc Otrā pasaules kara Ventspils sekmīgi turpina
attīstīties kā starptautisko kravu tranzīta centrs. Nozīmīgi Ventspilij ir
sešdesmitie un septiņdesmitie gadi, kad Ventspils kļūst par lielāko PSRS naftas
un naftas produktu eksportostu.
Kopš Latvijas
valstiskās neatkarības atgūšanas (1991. g.) noris ievērojamas politiskās
un ekonomiskās izmaiņas, un vērojama strauja Ventspils pilsētas un ostas
attīstība. Šajā laikā Ventspils pakāpeniski ieņem aizvien nozīmīgāku vietu
Latvijas pilsētu vidū: strauji mainās pilsētvide, Ventspils veidojās ne vien par
attīstītu tranzīttirdzniecības, bet arī par iecienītu tūrisma vietu,
ieinteresējot gan ar vēstures un arhitektūras objektiem, gan ar sporta
iestādēm, dažādu atrakciju vietām, sakoptu pludmali. Sekmīgi tiek piesaistītas
ārzemju investīcijas, uz to pamata veidojas arī jauni uzņēmumi.
Daudzi no pilsētas
vēsturiskajiem objektiem, tai skaitā dzīvojamās ēkas, tagad ir restaurēti un
pieejami apmeklētājiem.
Pilsētas ģerbonis
Ventspils pilsētas
ģerbonis – viens no senākajiem Latvijas pilsētu heraldiskajiem simboliem. Tā
pamatelementi veidojušies Livonijas periodā (13.-16. gs.) un mazmainītā
veidā saglabājušies līdz pat mūsdienām. Senais heraldiskais simbols spilgti
apliecina Latvijas un Ventspils piederību pie viduslaiku Eiropas kultūras
areāla.
Ventspils ģerboņa
attīstības sākumi saistāmi ar 14. gs. – tīklotā (damascētā) laukā
novietots medību rags ar ķetnu krustu – Livonijas ordeņa simbolu, kas
simbolizēja Ventspili kā ordeņa valstī ietilpstošu pilsētu – redzami jau kādam
1369. g. sastādītam dokumentam pievienotā vaska zīmogā. Maz mainītā veidā
šie elementi turpina vizuāli reprezentēt Ventspili arī turpmākajos gadsimtos.
1925. g.
Ventspils ģerboni oficiāli apstiprina Latvijas valsts prezidents. Tā apraksts
un zīmējums veidots, balstoties uz vēsturisko pilsētas heraldisko simbolu. Pēc
1940. g. šo Ventspils pašapliecināšanās zīmi neizmanto.
Jaunu Ventspils
ģerboni izstrādā 1968. gadā. Ignorējot senos heraldikas likumus un
pilsētas vēsturisko ģerboni, tiek izmainīts ģerboņa zīmējums. "Padomju
Ventspils ģerbonī" krustu nomainīja stūres rats, ģerbonī ievietoja
Latvijas PSR karoga simboliku. Vēl vairāk izmainītā veidā šie elementi tiek
sakārtoti nākamajā, 1970. gadā pieņemtajā “ģerbonī”.
Vēsturisko Ventspils
ģerboni Atmodas laikā Ventspils pilsētas Tautas deputātu padome atjauno
1989. gadā.
Ģerboņa oficiālais
heraldiskais apraksts: Purpura laukā ar sudraba tīklojumu sudraba medību rags
ar zelta iemuti, stīpu un apmali, virs tā zelta ķetnu krusts.Ventspils ģerbonis
novietots arī Ventspils pilsētas karogā.
Pilsētas logotips
Ventspils logotips
ietver sevī trīs filozofiskus aspektus: vēsturiskais – pils, mūžīgais – jūra,
dinamiskais – ar otu veidotais uzraksts Ventspils. Individuālais rokraksts
tiešā veidā ilustrē pilsētas neatkārtojamo raksturu. Grafiski logotips ir veidots
brīvs, draudzīgs, atvērts un dinamisks. Krāsu salikums raksturo sauli un
pilsētu pie jūras.
Pilsētas grafiskais
simbols nekonkurē ar pilsētas ģerboni – tie drīzāk papildina viens otru.
Ģerbonim vairāk ir heraldiska nozīme un tas tiks izmantots oficiālām
vajadzībām. Savukārt pilsētas mārketinga un komerciālajām vajadzībām tiks
izmantots jaunais pilsētas simbols, ko iespējams izmantot arī blakus ģerbonim.
Izvēlētā grafiskā
simbola autors ir reklāmas aģentūras Brand Sellers DDB mākslinieks Arnis
Grinbergs.Grafiskā simbola izstrādi vadīja Ventspils attīstības aģentūra
sadarbībā ar Ventspils pilsētas domi.
Brīvosta faktos un skaitļos
- Ventspils brīvosta
kravu apgrozījuma ziņā ir vadošā Baltijas jūras osta un atrodas 15 vadošo
Eiropas ostu skaitā.
Ventspils ostā
darbojas pasaules nozīmes termināli:
- lielākais naftas
un naftas produktu pārkraušanas termināls Baltijas jūras reģionā,
- lielākais šķidro
ķīmisko produktu pārkraušanas termināls Baltijas jūras reģionā,
- otrais pasaules
lielākais kālija sāls pārkraušanas termināls.
Ventspils ostā
darbojas prāmju līnija Ventspils – Vestervika, kuras operators ir kompānija
“VV-line”
Ostas caurlaides
spēja ir 80 milj. tonnu gadā.
2000. gadā
ostas kravu apgrozījums bija 34,8 miljoni tonnu:
- 20 % kālija sāls
pasaules tirdzniecības apjoma,
- 15 % Krievijas
naftas eksporta apjoma,
- 74 % kravu apjoma,
kas šķērso Latvijas robežu.
- 10 % amonjaka
pasaules tirdzniecības apjoma.
Labvēlīgi faktori
uzņēmējdarbībai:
- brīvās ekonomiskās
zonas priekšrocības,
- neaizsalstoša
osta,
- demokrātiska ostas
vadība un tirdzniecības vide,
- augstu attīstīta
ostas infrastruktūra, kas savienota ar Krievijas un citu NVS valstu naftas un
naftas produktu cauruļvadu sistēmu un dzelzceļa tīklu.
Ostas iespējas:
- Maksimālais
dziļums pie piestātnēm: 17,5 m,
- Piestātņu kopējais
garums: 11 012 m,
- Osta var apkalpot
kuģus ar maksimālo kravnesību 130 000 t,
- Maksimālais
pieļaujamais kuģu garums: 270 m,
- Naftas un naftas
produktu rezervuāru ietilpība: 1 300 000 m3, kā arī apjomīgas
noliktavas citām kravām,
- Kopējā ostas
teritorija: 1728 ha,
- Teritorija, kas
var tikt izmantota jaunu ražotņu celtniecībai un attīstībai: 1240 ha.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru