Autors: Dagnija Jansone
Ir produkti, kuru nosaukums ir plaši
pazīstams visā pasaulē lielam patērētāju un interesantu lokam, jo konkrētā
gadījumā tiek darīts viss, lai popularizētu gan produkta reklāmu, gan tā
apgrozību tirgū. Ja runā par auto biznesu, tad Volvo automašīnas marka noteikti
nav nepazīstama. To atpazīst ne tikai pēc paša automašīnas modeļa, bet arī pēc
nosaukuma.
Volvo vēsture
aizsākas 1927. gada 14.aprīlī, kad iznāk pirmais sērijveida auto OV4, ko maigi
nodēvēja par Jēkabu. Šis modelis tika izlaists Gēteburgas lielā Volvo rūpnīcā.
No šīs dienas tad arī iesākas ēra
zviedru industirjas vēsture.
Jēkabs bija projektēts pēc amerikāņu dizaina, tam bija spēcīgas šasijas , 4-cilindru
dzinējs. Automašīna spēja attīstīt ātrumu līdz 90 km/h, kaut gan rekomendācijā
tika ierakstīts, ka tās pārvietošanās ātrums ir 60/km/h.
Mašīnai bija 20
artilērijas tipa riteņi, piecvietīga kuzava ar atvērtu jumtu un četrām durvīm,
un bija konstruēts no lokšņu tērauda uz rāmja. Salonā apdare bija no ādas,
atvērtā versija maksāja tolaik 4.800 zviedru kronas, bet aizvērtā 5.800 zviedru kronas. Tādas bija cenas uz to
brīdi, kad tika sākts ražot šīs sērijas auto. Pirmā gada laikā automašīnu
noiets bija visai zems - pārdotas tika
tikai 297 automašīnas. Viena no problēmām zemajam noietam tirgū bija augstās
ražotāja prasības pret komplektētāju piegādātājiem.
Kā izrādījās , tad
interese par Volvo ar jumta pārsegu
izrādījās daudz lielāka kā par atvērto versiju. Tādēļ sākotnējais ražošanas
plāns, kur šīs versijas bija vienādā skaitā, tika pārskatīts. 1928.gadā tika
izlaista Volvo PV4, kas bija krietni garāku kapotu, kantaini ieapaļu
aizmugurējo stiklu. Šajā gadā Volvo pirmā smagā automašīna – Ture 1. Nedaudz
mikroautobusu jau bija uzkonstruēti 1927.gadā uz Jēkaba šasijām, bet ideja par
smago automašīnu ražošanu radās jau 1926.gadā, kad arī tapa pirmie rasējumi.
Iecere ar smagajām automašīnām izrādījās ļoti veiksmīga. Smagās automašīnas
vēlāk arī autobusi pirmajos Volvo pastāvēšanas gados ņēma virsroku. 1928. Gadā
sāk darbu pirmās Volvo kompānijas ārzemēs – Oy Volvo Auto AB tika nodibināta
Helsinkos , Somijā.
1929.gadā Jēkabs
Volvo vēl izstrādāja ideju par 6-cilindru dzinēja radīšanu, tādēļ 4-cilindrīgos
auto pamazām mainīja uz iecerēm. Patērētājiem tika piedāvāts 6-cilindru auto,
kuru nosauca par Volvo PV651. PV nozīmē Person Vagen, kas no zviedru valodas
tulkots kā “zviedru auto”; skaitlis 6 – 6-cilindru dzinējs; 5 – piecas vietas ;
1 – 1.sēriju.
PV651 bija garāks
par Jēkabu un tam bija platāks rāmis kā Jēkabam. Spēcīgāka motora jauda guva
lielas atsauksmes, īpaši taksometru tirgū, kur Volvo centās iekļūt.
Gada laikā tika
pārdots 1.383 mašīnu, 27 no tām aizgāja kā eksports. Zviedrijā tika izdots arī
pirmais žurnāls Volvo cienītājiem ar nosaukumu Ratten (tulkojumā – stūre).
Iesākumā Volvo
ienākumi bija niecīgi. Ernsts Grauers no Stokholmas , viens no pirmajiem Volvo
dīleriem, kurš nopirka pašu pirmo auto no sērijas PV4, pats stāvēdams pie
konveiera un sekodams mašīnas tapšanas procesam. Divatā ar Assaru Gabrielsonu
viņi atdzina mašīnu uz Stokholmu , kur mašīnai tika pievērsta ļoti liela
uzmanība. Tā bija pirmā spēcīgākā reklāma, lai ieinteresētu patērētāju ārpus
Zviedrijas.
1930
Martā Volvo sāk
izlaist pirmos septiņvietīgos modeļus, TR671 un TR672. Šasijas tāpat kā PV650/651 bija pagarinātas. No šī brīža
parādījās dažādi apzīmējumi Volvo priekš pasažieru auto un taksometriem.
Taksometriem tika piešķirts sērijas numurs TR670. Jau šī paša gada augustā
pasauli ieraudzīja jauns pasažieru auto – PV652, kas bija daudz ekskluzīvāks
par PV651 versiju. Iekšēji tie atšķīrās gan ar aprīkojumu, gan ar priekšējiem
krēsliem. Ārējais dizains kļuva pievilcīgāks – aizmugurējie spārni ieguvuši
garāku formu, un aizmugurējā sēdekļa stikla forma vēl vairāk noapaļota.
Vislielākā atšķirība bija bremžu sistēmā, kur tika ieviestas hidrauliskās
bremzes.
1930. gadā Volvo
izpirka sava tehniskā aprīkojuma piegādātāja Pentaverken akcijas. Kompānija
nopirka arī rūpnīcu Kisingemā, kura līdz tam bija piederējusi SKF. Uz šo brīdī
Volvo strādāja jau vairāki simti strādājošo.
1931
Mašīnu tirdzniecība
šajā gadā spēcīgi samazinājās dēļ starptautiskās krīzes ekonomikā. Neskatoties
uz to Volvo tomēr noturēja savu tirgu par 8%. General Motors apvainoja Volvo
par to, ka viņi neražojot īsteni zviedrisku produktu. Volvo izmainīja savu
politiku par 90% un visi automobīļi tika tirgoti Zviedrijā. No šī brīža Volvo
sāka reklamēties kā “zviedru mašīnas”.
1940
Otrais Pasaules Karš
atnesa grūtus laikus visiem, arī Volvo bija visu skaitā. Tirdzniecības noiets
kritās no 7.306 mašīnām līdz 5.900. Iemesls tam bija zemā pirktspēja,
nepietiekams daudzums benzīna, materiālu nepietiekamība. Assars Gabriels
rakstīja par to laiku: “: Kad pienāca karš, situācija maģiski izmainījās.
Tirdzniecība gandrīz pilnībā apstājās, un tie, kuri vakar sauca pēc ātrākas
piegādes, šodien pasūtījumus atsauca.”
Zināmā mērā ienākumu
krišanās tika kompensēta ar zviedru militārā apbruņojuma rūpniecību. Volvo
inženieru nodaļa pilnībā pārņēma savās rokās speciālu kara mašīnu izstrādi, ko
pārsvarā pirka kara spēki, un tikai daži pasūtījumi bija no privātpersonām.
PV53-56 ražošana
turpinājās neskatoties uz to, ka
praktiski nebija iespējams dabūt detaļas.
1941
Par PV53-56 pēcteci
vajadzēja kļūt PV 60 – liels amerikāņu tipa automobīlis. Bet darbi, kas bija
plānoti 1940. Gada sākuma bija jāatliek uz vēlāku laiku.
Šī gada 6. Septembrī
Volvo pārdeva 50.000- to mašīnu. Aplūkojot tā laika situāciju, diez vai kādu
izbrīnīs fakts, ka par jubilejas mašīnu kļuva kravas automašīna. Šī gada laikā
Volvo ieguva arī kontrolakciju paketi
Svenska Flugmotor AB.
1950
50 gadu sākumā Volvo
koncentrējās uz sērijas PV444 palielināšanu.
Tika nomainīti bamperi, arī salonā tika veikti daudzi jauninājumi.
Panelī nomainījās pat spidometra forma, kas no kantaina kļuva par apaļu. Krēsli
kļuva krietni komfortablāki, vecā startera poga tika nomainīta pret atslēgas
aizdedzi.
Rudenī tika
prezentēti jaunie taksometri , PV831/832. Tiem bija amerikāniska priekša un
vertikāli “ilkņi” uz priekšējiem režģiem
1952
Janvārī 25.00 –tais
modelis PV 444 aizgāja no rūpnīcas uz Kisingemu. Gustavs Larsons aizgāja
pensijā no tehniskā direktora posteņa. Bet viņš joprojām strādāja par
konsultantu, atstājot vēl uz daudziem gadiem savu ietekmi Volvo ražošanā.
1953
PV444 bija visvairāk
pārdotā mašīna Zviedrijā šajā gadā. Šajā laikā patērētāji varēja saņemt luksus
versiju PV8 Disponent (President). Tā bija izstrādāta kā prezentabla mašīna un
tai bija ļoti īpašs salons, ar pelēku pārklāju pie griestiem, gaiši pelēku
materiālu pārvilktu sēdekļiem., kā arī pelēkiem tepiķīšiem mašīnas iekšpusē.
Standarta aprīkojumā bija gan radio ar dinamiku, gan pulkstenis. Šis auto bija gaiši zili – bordo krāsu
variantā.
1954
Volvo plāns radīt
divvietīgu sporta mašīnu, priekš daudziem izrādījās pārsteigums. Volvo bija
nopelnījis labas, stipras, varbūt nedaudz garlaicīgas mašīnas reputāciju.
Neraugoties uz šo reputāciju, jaunās idejas mašīna guva milzu atzinību. Mašīna
tika nosaukta par Volvo Sport un tā tika domāta ražošanai priekš eksporta. Automašīnas prototipi tika izrādīti reklāmas
tūres braucienā pa Zviedriju. Publika bija sajūsmā, jo tika demonstrēts kā auto
ir spējīgs braukt pa naglotu pārklāju.
Novembrī Volvo
prezentēja vēl kādu pārsteigumu, atstājot spēcīgu iespaidu uz visu Zviedriju.
Automašīnai tika uzstādīta piecu gadu garantija. Volvo grasījās apmaksāt
remontus, ja tādi būtu nepieciešami šo gadu laikā. Tas bija kas nebijis. Šī garantija tika iekļauta cenā. 1953. Gadā
Volvo cenas pazemināja un tas bija likās ļoti pievilcīgi patērētājiem. Zveidru Privtā Komisija nolēma, ka tas ir
pretlikumīgi, un iesniedza prasību tiesā pret Volvo. Cīņa ilga četrus gadus,
bet Volvo uzvarēja.
1955
Volvo Sport, kas
bija pazīstama arī kā P19000, atradās grūtu pārbaudījumu priekšā Zveidrijā. Tai tika uzlikts dzinējs ar diviem
karburatoriem, kas attīstīja 70 zirga spēkus, bet visi komponenti bija paņemti
no PV444. Pieprasījums pēc P1900 Zviedrijā bija pavisam neliels, pavisam 67
automašīnu bija saražots un ražošana tika apstādināta viena gada laikā. Volvo
izgāja uz amerikānisko tirgu – automašīnu dzimteni ar PV444, bet tas bija tik
pat kā pārdot ledusskapi eskimosam. , kā jokoja amerikāņi.
1956
Par lielu jaunumu
kļuva Volvo 120, kas pazīstama ar nosaukumu Amazone. Šis modelis tapa daudzu
pētniecības pūļu rezultātā. Automašīna tika ražota kā četrdurvju. Piekabe bija
nedalītas konstrukcijas , arī aprīkojums stipri atšķīrās no iepriekšējiem
modeļiem. Kā Amazone auto bija pazīstams
tikai Skandināvijā, ārpus Skandināvijas robežām tas bija pazīstams kā Volvo
121, vai sporta versija 122S. Pavasarī šī mašīna tika demonstrēta auto šovā
Amerikā. Vasarā Volvo jau bija vairāki simti dīleru Štatos, jo Amerika bija
labvēlīgi sagaidījusi baltos auto.
1957
Volvo vadība nolēma koncentrēties uz
internacionālo tirdzniecību. Amerikāņu tirgus iekarošana bija ļoti svarīgs
sākums. Amazones ražošana sākās šajā
gadā. Ļoti daudz darba tika ieguldīts, lai izstrādātu paaugstinātu aizsardzību
automašīnā. Augšējā jumta daļa panelim bija mīkstināta, tika izstrādātas
aizsarg jostas priekšējiem sēdekļiem, kas vēlāk kļuva kā standarts.
1958
Vasarā Volvo
demonstrē kārtējo pārsteigumu – PV544, kas ir modernizēts, atbilstoši laikam,
PV444.Daudzi patērētāji un interesenti domāja, ka PV444 pazudīs pēc tam, kad
parādījās Amozone , bet, neskatoties uz nedaudz vecmodīgo izskatu, auto
joprojām , pateicoties izmaiņām , guba labas atsauksmes. 544 – tā versija tika
ražota četrās versijās, ar dažādiem dzinējiem un aprīkojumu. Volvo apgrozījums
pārsniedza jau 1.000 miljonus kronu un plāns ražošanā, kas attiecās uz eksportu
bija izpildīts simtprocentīgi.
1959
Amazone un PV544
bija aprīkoti ar drošības jostām, un Volvo kļuva par pirmo pasaulē, kas sāka
ražot auto ar aizsarg jostām kā standarta aprīkojumu. 122 S un PV544 aprīlī tika tirgoti jau
Amerikā, bet novembrī aizsākās darbi pie jaunas rūpnīcas projekta. Šajā gadā vien Zveidrijā tika reģistrētas
39.016 Volvo automašīnas, kas bija pats augstākais rādītājs salīdzinājumā ar
iepriekšējiem gadiem.
1960
Briseles auto-šovā, ieintriģētā publika varēja
vērot Volvo jauno sporta modeli P1800, kas ar foto uzņēmumu palīdzību tika
stādīts priekšā jau gadu iepriekš. Šim divvietīgajam sporta auto bija pilnīgi
jauns dzinējs, B18B. Šis modelis kļuva ļoti populārs pateicoties Rodžeram
Mūram, kas braukāja ar to.
Šajā gadā tika
nodibināta apdrošināšanas kompānija Volvia un Volvo īpašnieki varēja dabūt
garantija caur šo firmu savam auto -
modeļiem PV.
1970
Pēc 14 gadu
ražošanas, kad tika saražotas 337.323 automašīnas , Amazone tika laista
tirdzniecībā vasaras sākumā. Volvo Amazone bija lielisks Volvo filozofijas
paraugs, kas tika ražota pēc stingri pārbaudītiem un
drošiem paņēmieniem. Bija radīta mašīna, kas daudzu gadu gaitā spēja dot lielu
ieguldījumu drošības un kvalitātes jomā.
Šajā gadā pārkāpa 2
miljonu robežu saražotajās automašīnās.
1971
Šis ir jauns
pacēlums pārdoto mašīnu jomā. Tika saražotas 214.00 automašīnas un Volvo kļuva
par Skandināvijas automašīnu ražotnes gigantiem. Arī Lielbritānijā pārdotās
automašīnas bija augušas gandrīz par 50%.
Atkal parādās jauns
modelis – Vilvo 164 E, kura dzinējs sasniedz 175 zirga spēkus.
1990
Volvo 960 dabūja
6-cilindra trīslitrīgu dzinēju un
elektriski kontrolējamu automātisko transmisiju. Jaunais dzinējs varēja
attīstīt ātrumu līdz 204 zirga spēkiem . Jaunais modelis pierādīja, ka Volvo
spēj virzīties spēcīgu automašīnu sektorā.
Aizsargjostas
priekšējiem sēdekļiem standarta variantā bija ar mehānisku nodrošinājumu. Sedans tika komplektēts ar ierīkotu
aizsargspilvenu, kas pildīja savas funkcijas avārijas gadījumā. Domātstika arī
par bērnu aizsardzību uz aizmugurējiem sēdekļiem.
Volvo Car
Corparation ieguva vairākus apbalvojumus par darbu, kas tika ieguldīts attīstot
tieši auto braucēju aizsardzību.
Bija parakstīts
sadarbības līgums starp Volvo un Reno , kas attiecās uz smagajām automašīnām un
autobusiem.
1991
Jūnijā tiek
patērētājiem stādīts priekšā pilnīgi jauns modelis – Volvo 850 GLT, zem lozunga
“ dinamiska automašīna ar četriem unikāliem uzlabojumiem.”
Volvo 850 GLT bija
pirmais solis uz jauno Volvo aoto paaudzi.
Augstais līmenis
drošības nodrošināšanā Volvo automašīnām bija guvis kārtējo reizi atzinīgas
atsauksmes no amerikāņu puses. Divas amerikāņu aptaujas liecināja par to, ka
Volvo ierindojies drošāko automašīnu vidū.
Šī gada rudenī tiek
noslēgts sadarbības līgums ar Mitsubishi Motors Corporation , kur katrai no
pusēm piederēja 33% akciju.
1992
Neraugoties uz lielo
konkurenci tirgū , šis gads priekš Volvo ir īpašs, jo “pirmo vijoli” nospēlēja
850 GLT. Šajā laikā krietni strādā mārketinga nodaļas, kas rūpējas par Volvo
prestižu, un tirgus noturēšanu ASV .
1993
Parādās vairāki
jauni modeļi . Februārī Volvo 850 Estate, kurā joprojām virsroka tiek dota
augstām tehnoloģijām. Pats ievērojamākais no elementiem bija rinda aizmugurējo
lukturu. Tāpat uzlabojumi tika izdarīti
400-sērijas modeļos, pietuvinot tos Volvo 850.
Krīze tirgū
padziļinājās, īpaši Eiropā, kas izpaudās ar patērētāju mazo pirkstpēju un vājo
pieprasījumu pēc automašīnām. Volvo pievērš īpašu uzmanību racionalizācijai,
izdevumu samazināšanai.
1994
Pasaule pamazām
iziet no krīzes perioda un sākas jauns pieprasījuma vilnis no patērētāju puses.
Volvo krasi koncentrē savas ražotnes resursus Torslandē un Gentē, tādējādi
palielinot piedāvājumu pēc pieprasījuma. ,
No tā laika, kad
tika uzsākta Volvo ražošana, ražotāji saņēmuši vairāk kā 40 starptautiskus
apbalvojumus. Viens no prestižākajiem ir par labo dizainu (Good Desing Grand
Prize), kas tika piešķirts 1994 gadā Japānā.
1996
Pateicoties Volvo
ģimenes dinamiskajai ražošanas stratēģijai, parādās rinda jaunu modeļu.
Ar pilnu jaudu
notiek Volvo S40 un V40 ražošana, kas kļūst populāras Itālijā, Vācijā,
Lielbritānijā. Volvo mašīnas piedāvā iespēju lietos arī metana gāzi, kas
apmierina Kaliforniju.
Desmitmiljonā mašīna
iznāk rudenī un tā ir tumši zaļā krāsā –
Volvo 960 Royal, kas tiek ražota Volvo rūpnīcā Malaizijā.
Sekojot līdzi Volvo
vēsturei, viennozīmīgi priekšplānā izvirzās uzņēmuma apdomīgums un stabilitāte,
kas iegūta pateicoties labi vadītai ražošanas stratēģijai, kas ir pat ļoti
dinamiska, spējīga piemēroties jebkurām izmaiņām tirgū, reaģējot uz izmaiņām
pie patērētāja, cienot tā kaprīzes, sekojot modei. Runājot par modi, Volvo seko
tai, pārveidojot dizainu, uzlabojot
tehnoloģijas, bet domāju, ka mašīna ir diezgan konservatīva. Tomēr tās konservatīvisms
zināmā mērā ir panākumu ķīla pie tiem patērētājiem, kam ir svarīgs jaunais,
bet, lai jaunais būtu stabils un drošs.
Sekojot vēsturei,
pat, ja ne pārāk daudz tiek runāts tieši par reklāmas kampaņām, visu laiku
manāma reklāmas un mārketinga spēcīgo speciālistu darbība un stratēģija. To var
manīt pie katra jauniznākošā modeļa, kas laicīgi tiek stādīts priekšā
patērētājam, iepazīstinot to, ieintriģējot, un tikai tad laižot to ražošanā un
apgrozībā. Veiksmīga ir uzņēmuma stratēģija, kas vērsta uz eksportu, to var
redzēt pēc dīleru darbības visā pasaulē. Diemžēl, Latvijā, lai arī interneta
Volvo mājas lapā ir uzrādīts, ka Latvijā ir savi uzņēmuma dīleri, mēs nevaram
redzēt ne kontakttālruņus, ne atsevišķus cilvēkus, ar kuriem varētu
kontaktēties, ja ir radusies interese par Volvo , kamēr citās pasaules malās,
tais skaitā arī Igaunijā un Lietuvā var redzēt Volvo dīleru aktivitātes.
Volvo reklāmas nav
uzbāzīgas, un, es teiktu, ka to nemaz nav tik daudz, tas vien liecina, ka šī
firma zina savu vērtību. Tajā pašā laikā uzņēmums reklāmai pievērš lielu
uzmanību, par to liecina piedalīšanās šovos, kur patērētāji tiek iepazīstināti
ar jaunumiem automašīnu ražošanas tirgū.
Runājot par reklāmām – sākotnējās reklāmās figurē pārsvarā tikai vīrietis pie
stūres, vai automašīna bez vadītāja, tagad ir parādījušies gan bērni, gan
sievietes, gan ģimenes reklāmas rullīšos. Īpaši reklamēts tiek auto priekš
vīrieša, kas taisa nopietnu biznesu un kuram nepieciešams prestižs, kā arī ģimenes, kurām nepieciešama drošība kā galvenā automašīnas
vērtība.
Izmantotā literatūra:
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru