VOLVO konservatīvisms kā stabilitātes ķīla (Volvo vēsture)

Autors: Dagnija Jansone


Ir produkti, kuru nosaukums ir plaši pazīstams visā pasaulē lielam patērētāju un interesantu lokam, jo konkrētā gadījumā tiek darīts viss, lai popularizētu gan produkta reklāmu, gan tā apgrozību tirgū. Ja runā par auto biznesu, tad Volvo automašīnas marka noteikti nav nepazīstama. To atpazīst ne tikai pēc paša automašīnas modeļa, bet arī pēc nosaukuma.


Volvo vēsture aizsākas 1927. gada 14.aprīlī, kad iznāk pirmais sērijveida auto OV4, ko maigi nodēvēja par Jēkabu. Šis modelis tika izlaists Gēteburgas lielā Volvo rūpnīcā. No šīs dienas tad arī iesākas ēra  zviedru  industirjas vēsture. Jēkabs bija projektēts pēc amerikāņu dizaina, tam bija spēcīgas šasijas , 4-cilindru dzinējs. Automašīna spēja attīstīt ātrumu līdz 90 km/h, kaut gan rekomendācijā tika ierakstīts, ka tās pārvietošanās ātrums ir 60/km/h.
Mašīnai bija 20 artilērijas tipa riteņi, piecvietīga kuzava ar atvērtu jumtu un četrām durvīm, un bija konstruēts no lokšņu tērauda uz rāmja. Salonā apdare bija no ādas, atvērtā versija maksāja tolaik 4.800 zviedru kronas, bet aizvērtā  5.800 zviedru kronas. Tādas bija cenas uz to brīdi, kad tika sākts ražot šīs sērijas auto. Pirmā gada laikā automašīnu noiets bija visai zems  - pārdotas tika tikai 297 automašīnas. Viena no problēmām zemajam noietam tirgū bija augstās ražotāja prasības pret komplektētāju piegādātājiem.

Kā izrādījās , tad interese par  Volvo ar jumta pārsegu izrādījās daudz lielāka kā par atvērto versiju. Tādēļ sākotnējais ražošanas plāns, kur šīs versijas bija vienādā skaitā, tika pārskatīts. 1928.gadā tika izlaista Volvo PV4, kas bija krietni garāku kapotu, kantaini ieapaļu aizmugurējo stiklu. Šajā gadā Volvo pirmā smagā automašīna – Ture 1. Nedaudz mikroautobusu jau bija uzkonstruēti 1927.gadā uz Jēkaba šasijām, bet ideja par smago automašīnu ražošanu radās jau 1926.gadā, kad arī tapa pirmie rasējumi. Iecere ar smagajām automašīnām izrādījās ļoti veiksmīga. Smagās automašīnas vēlāk arī autobusi pirmajos Volvo pastāvēšanas gados ņēma virsroku. 1928. Gadā sāk darbu pirmās Volvo kompānijas ārzemēs – Oy Volvo Auto AB tika nodibināta Helsinkos , Somijā.
1929.gadā Jēkabs Volvo vēl izstrādāja ideju par 6-cilindru dzinēja radīšanu, tādēļ 4-cilindrīgos auto pamazām mainīja uz iecerēm. Patērētājiem tika piedāvāts 6-cilindru auto, kuru nosauca par Volvo PV651. PV nozīmē Person Vagen, kas no zviedru valodas tulkots kā “zviedru auto”; skaitlis 6 – 6-cilindru dzinējs; 5 – piecas vietas ; 1 – 1.sēriju.
PV651 bija garāks par Jēkabu un tam bija platāks rāmis kā Jēkabam. Spēcīgāka motora jauda guva lielas atsauksmes, īpaši taksometru tirgū, kur Volvo centās iekļūt.
Gada laikā tika pārdots 1.383 mašīnu, 27 no tām aizgāja kā eksports. Zviedrijā tika izdots arī pirmais žurnāls Volvo cienītājiem ar nosaukumu Ratten (tulkojumā – stūre).

Iesākumā Volvo ienākumi bija niecīgi. Ernsts Grauers no Stokholmas , viens no pirmajiem Volvo dīleriem, kurš nopirka pašu pirmo auto no sērijas PV4, pats stāvēdams pie konveiera un sekodams mašīnas tapšanas procesam. Divatā ar Assaru Gabrielsonu viņi atdzina mašīnu uz Stokholmu , kur mašīnai tika pievērsta ļoti liela uzmanība. Tā bija pirmā spēcīgākā reklāma, lai ieinteresētu patērētāju ārpus Zviedrijas.

1930
Martā Volvo sāk izlaist pirmos septiņvietīgos modeļus, TR671 un TR672. Šasijas tāpat kā  PV650/651 bija pagarinātas. No šī brīža parādījās dažādi apzīmējumi Volvo priekš pasažieru auto un taksometriem. Taksometriem tika piešķirts sērijas numurs TR670. Jau šī paša gada augustā pasauli ieraudzīja jauns pasažieru auto – PV652, kas bija daudz ekskluzīvāks par PV651 versiju. Iekšēji tie atšķīrās gan ar aprīkojumu, gan ar priekšējiem krēsliem. Ārējais dizains kļuva pievilcīgāks – aizmugurējie spārni ieguvuši garāku formu, un aizmugurējā sēdekļa stikla forma vēl vairāk noapaļota. Vislielākā atšķirība bija bremžu sistēmā, kur tika ieviestas hidrauliskās bremzes.
1930. gadā Volvo izpirka sava tehniskā aprīkojuma piegādātāja Pentaverken akcijas. Kompānija nopirka arī rūpnīcu Kisingemā, kura līdz tam bija piederējusi SKF. Uz šo brīdī Volvo strādāja jau vairāki simti strādājošo.

1931
Mašīnu tirdzniecība šajā gadā spēcīgi samazinājās dēļ starptautiskās krīzes ekonomikā. Neskatoties uz to Volvo tomēr noturēja savu tirgu par 8%. General Motors apvainoja Volvo par to, ka viņi neražojot īsteni zviedrisku produktu. Volvo izmainīja savu politiku par 90% un visi automobīļi tika tirgoti Zviedrijā. No šī brīža Volvo sāka reklamēties kā “zviedru mašīnas”.

1940
Otrais Pasaules Karš atnesa grūtus laikus visiem, arī Volvo bija visu skaitā. Tirdzniecības noiets kritās no 7.306 mašīnām līdz 5.900. Iemesls tam bija zemā pirktspēja, nepietiekams daudzums benzīna, materiālu nepietiekamība. Assars Gabriels rakstīja par to laiku: “: Kad pienāca karš, situācija maģiski izmainījās. Tirdzniecība gandrīz pilnībā apstājās, un tie, kuri vakar sauca pēc ātrākas piegādes, šodien pasūtījumus atsauca.”
Zināmā mērā ienākumu krišanās tika kompensēta ar zviedru militārā apbruņojuma rūpniecību. Volvo inženieru nodaļa pilnībā pārņēma savās rokās speciālu kara mašīnu izstrādi, ko pārsvarā pirka kara spēki, un tikai daži pasūtījumi bija no privātpersonām.
PV53-56 ražošana turpinājās  neskatoties uz to, ka praktiski nebija iespējams dabūt detaļas.

1941
Par PV53-56 pēcteci vajadzēja kļūt PV 60 – liels amerikāņu tipa automobīlis. Bet darbi, kas bija plānoti 1940. Gada sākuma bija jāatliek uz vēlāku laiku.
Šī gada 6. Septembrī Volvo pārdeva 50.000- to mašīnu. Aplūkojot tā laika situāciju, diez vai kādu izbrīnīs fakts, ka par jubilejas mašīnu kļuva kravas automašīna. Šī gada laikā Volvo ieguva arī kontrolakciju paketi  Svenska Flugmotor AB.

1950
50 gadu sākumā Volvo koncentrējās uz sērijas PV444 palielināšanu.  Tika nomainīti bamperi, arī salonā tika veikti daudzi jauninājumi. Panelī nomainījās pat spidometra forma, kas no kantaina kļuva par apaļu. Krēsli kļuva krietni komfortablāki, vecā startera poga tika nomainīta pret atslēgas aizdedzi.
Rudenī tika prezentēti jaunie taksometri , PV831/832. Tiem bija amerikāniska priekša un vertikāli “ilkņi” uz priekšējiem režģiem

1952
Janvārī 25.00 –tais modelis PV 444 aizgāja no rūpnīcas uz Kisingemu. Gustavs Larsons aizgāja pensijā no tehniskā direktora posteņa. Bet viņš joprojām strādāja par konsultantu, atstājot vēl uz daudziem gadiem savu ietekmi Volvo ražošanā.



1953
PV444 bija visvairāk pārdotā mašīna Zviedrijā šajā gadā. Šajā laikā patērētāji varēja saņemt luksus versiju PV8 Disponent (President). Tā bija izstrādāta kā prezentabla mašīna un tai bija ļoti īpašs salons, ar pelēku pārklāju pie griestiem, gaiši pelēku materiālu pārvilktu sēdekļiem., kā arī pelēkiem tepiķīšiem mašīnas iekšpusē. Standarta aprīkojumā bija gan radio ar dinamiku, gan pulkstenis.  Šis auto bija gaiši zili – bordo krāsu variantā.

1954
Volvo plāns radīt divvietīgu sporta mašīnu, priekš daudziem izrādījās pārsteigums. Volvo bija nopelnījis labas, stipras, varbūt nedaudz garlaicīgas mašīnas reputāciju. Neraugoties uz šo reputāciju, jaunās idejas mašīna guva milzu atzinību. Mašīna tika nosaukta par Volvo Sport un tā tika domāta ražošanai priekš eksporta.  Automašīnas prototipi tika izrādīti reklāmas tūres braucienā pa Zviedriju. Publika bija sajūsmā, jo tika demonstrēts kā auto ir spējīgs braukt pa naglotu pārklāju.
Novembrī Volvo prezentēja vēl kādu pārsteigumu, atstājot spēcīgu iespaidu uz visu Zviedriju. Automašīnai tika uzstādīta piecu gadu garantija. Volvo grasījās apmaksāt remontus, ja tādi būtu nepieciešami šo gadu laikā. Tas bija kas nebijis.  Šī garantija tika iekļauta cenā. 1953. Gadā Volvo cenas pazemināja un tas bija likās ļoti pievilcīgi patērētājiem.  Zveidru Privtā Komisija nolēma, ka tas ir pretlikumīgi, un iesniedza prasību tiesā pret Volvo. Cīņa ilga četrus gadus, bet Volvo uzvarēja.

1955
Volvo Sport, kas bija pazīstama arī kā P19000, atradās grūtu pārbaudījumu priekšā  Zveidrijā. Tai tika uzlikts dzinējs ar diviem karburatoriem, kas attīstīja 70 zirga spēkus, bet visi komponenti bija paņemti no PV444. Pieprasījums pēc P1900 Zviedrijā bija pavisam neliels, pavisam 67 automašīnu bija saražots un ražošana tika apstādināta viena gada laikā. Volvo izgāja uz amerikānisko tirgu – automašīnu dzimteni ar PV444, bet tas bija tik pat kā pārdot ledusskapi eskimosam. , kā jokoja amerikāņi.

1956
Par lielu jaunumu kļuva Volvo 120, kas pazīstama ar nosaukumu Amazone. Šis modelis tapa daudzu pētniecības pūļu rezultātā. Automašīna tika ražota kā četrdurvju. Piekabe bija nedalītas konstrukcijas , arī aprīkojums stipri atšķīrās no iepriekšējiem modeļiem.  Kā Amazone auto bija pazīstams tikai Skandināvijā, ārpus Skandināvijas robežām tas bija pazīstams kā Volvo 121, vai sporta versija 122S. Pavasarī šī mašīna tika demonstrēta auto šovā Amerikā. Vasarā Volvo jau bija vairāki simti dīleru Štatos, jo Amerika bija labvēlīgi sagaidījusi baltos auto.

1957
Volvo vadība nolēma koncentrēties uz internacionālo tirdzniecību. Amerikāņu tirgus iekarošana bija ļoti svarīgs sākums.  Amazones ražošana sākās šajā gadā. Ļoti daudz darba tika ieguldīts, lai izstrādātu paaugstinātu aizsardzību automašīnā. Augšējā jumta daļa panelim bija mīkstināta, tika izstrādātas aizsarg jostas priekšējiem sēdekļiem, kas vēlāk kļuva kā standarts. 

1958
Vasarā Volvo demonstrē kārtējo pārsteigumu – PV544, kas ir modernizēts, atbilstoši laikam, PV444.Daudzi patērētāji un interesenti domāja, ka PV444 pazudīs pēc tam, kad parādījās Amozone , bet, neskatoties uz nedaudz vecmodīgo izskatu, auto joprojām , pateicoties izmaiņām , guba labas atsauksmes. 544 – tā versija tika ražota četrās versijās, ar dažādiem dzinējiem un aprīkojumu. Volvo apgrozījums pārsniedza jau 1.000 miljonus kronu un plāns ražošanā, kas attiecās uz eksportu bija izpildīts simtprocentīgi.

1959
Amazone un PV544 bija aprīkoti ar drošības jostām, un Volvo kļuva par pirmo pasaulē, kas sāka ražot auto ar aizsarg jostām kā standarta aprīkojumu.  122 S un PV544 aprīlī tika tirgoti jau Amerikā, bet novembrī aizsākās darbi pie jaunas rūpnīcas projekta.  Šajā gadā vien Zveidrijā tika reģistrētas 39.016 Volvo automašīnas, kas bija pats augstākais rādītājs salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem.

1960
 Briseles auto-šovā, ieintriģētā publika varēja vērot Volvo jauno sporta modeli P1800, kas ar foto uzņēmumu palīdzību tika stādīts priekšā jau gadu iepriekš. Šim divvietīgajam sporta auto bija pilnīgi jauns dzinējs, B18B. Šis modelis kļuva ļoti populārs pateicoties Rodžeram Mūram, kas braukāja ar to.
Šajā gadā tika nodibināta apdrošināšanas kompānija Volvia un Volvo īpašnieki varēja dabūt garantija caur šo firmu savam auto  - modeļiem PV.

1970
Pēc 14 gadu ražošanas, kad tika saražotas 337.323 automašīnas , Amazone tika laista tirdzniecībā vasaras sākumā. Volvo Amazone bija lielisks Volvo filozofijas paraugs, kas      tika ražota pēc stingri pārbaudītiem un drošiem paņēmieniem. Bija radīta mašīna, kas daudzu gadu gaitā spēja dot lielu ieguldījumu drošības un kvalitātes jomā.
Šajā gadā pārkāpa 2 miljonu robežu saražotajās automašīnās.

1971
Šis ir jauns pacēlums pārdoto mašīnu jomā. Tika saražotas 214.00 automašīnas un Volvo kļuva par Skandināvijas automašīnu ražotnes gigantiem. Arī Lielbritānijā pārdotās automašīnas bija augušas gandrīz par 50%.
Atkal parādās jauns modelis – Vilvo 164 E, kura dzinējs sasniedz 175 zirga spēkus.

1990
Volvo 960 dabūja 6-cilindra  trīslitrīgu dzinēju un elektriski kontrolējamu automātisko transmisiju. Jaunais dzinējs varēja attīstīt ātrumu līdz 204 zirga spēkiem . Jaunais modelis pierādīja, ka Volvo spēj virzīties spēcīgu automašīnu sektorā.
Aizsargjostas priekšējiem sēdekļiem standarta variantā bija ar mehānisku   nodrošinājumu.  Sedans tika komplektēts ar ierīkotu aizsargspilvenu, kas pildīja savas funkcijas avārijas gadījumā. Domātstika arī par bērnu aizsardzību uz aizmugurējiem sēdekļiem.
Volvo Car Corparation ieguva vairākus apbalvojumus par darbu, kas tika ieguldīts attīstot tieši auto braucēju aizsardzību.
Bija parakstīts sadarbības līgums starp Volvo un Reno , kas attiecās uz smagajām automašīnām un autobusiem.

1991
Jūnijā tiek patērētājiem stādīts priekšā pilnīgi jauns modelis – Volvo 850 GLT, zem lozunga “ dinamiska automašīna ar četriem unikāliem uzlabojumiem.”
Volvo 850 GLT bija pirmais solis uz jauno Volvo aoto paaudzi.
Augstais līmenis drošības nodrošināšanā Volvo automašīnām bija guvis kārtējo reizi atzinīgas atsauksmes no amerikāņu puses. Divas amerikāņu aptaujas liecināja par to, ka Volvo ierindojies drošāko automašīnu vidū.
Šī gada rudenī tiek noslēgts sadarbības līgums ar Mitsubishi Motors Corporation , kur katrai no pusēm piederēja 33% akciju.

1992
Neraugoties uz lielo konkurenci tirgū , šis gads priekš Volvo ir īpašs, jo “pirmo vijoli” nospēlēja 850 GLT. Šajā laikā krietni strādā mārketinga nodaļas, kas rūpējas par Volvo prestižu, un tirgus noturēšanu ASV .

1993
Parādās vairāki jauni modeļi . Februārī Volvo 850 Estate, kurā joprojām virsroka tiek dota augstām tehnoloģijām. Pats ievērojamākais no elementiem bija rinda aizmugurējo lukturu.  Tāpat uzlabojumi tika izdarīti 400-sērijas modeļos, pietuvinot tos Volvo 850.
Krīze tirgū padziļinājās, īpaši Eiropā, kas izpaudās ar patērētāju mazo pirkstpēju un vājo pieprasījumu pēc automašīnām. Volvo pievērš īpašu uzmanību racionalizācijai, izdevumu samazināšanai.

1994
Pasaule pamazām iziet no krīzes perioda un sākas jauns pieprasījuma vilnis no patērētāju puses. Volvo krasi koncentrē savas ražotnes resursus Torslandē un Gentē, tādējādi palielinot piedāvājumu pēc pieprasījuma. ,
No tā laika, kad tika uzsākta Volvo ražošana, ražotāji saņēmuši vairāk kā 40 starptautiskus apbalvojumus. Viens no prestižākajiem ir par labo dizainu (Good Desing Grand Prize), kas tika piešķirts 1994 gadā Japānā.

1996
Pateicoties Volvo ģimenes dinamiskajai ražošanas stratēģijai, parādās rinda jaunu modeļu.
Ar pilnu jaudu notiek Volvo S40 un V40 ražošana, kas kļūst populāras Itālijā, Vācijā, Lielbritānijā. Volvo mašīnas piedāvā iespēju lietos arī metana gāzi, kas apmierina Kaliforniju.
Desmitmiljonā mašīna iznāk rudenī un tā ir tumši  zaļā krāsā – Volvo 960 Royal, kas tiek ražota Volvo rūpnīcā Malaizijā.

Sekojot līdzi Volvo vēsturei, viennozīmīgi priekšplānā izvirzās uzņēmuma apdomīgums un stabilitāte, kas iegūta pateicoties labi vadītai ražošanas stratēģijai, kas ir pat ļoti dinamiska, spējīga piemēroties jebkurām izmaiņām tirgū, reaģējot uz izmaiņām pie patērētāja, cienot tā kaprīzes, sekojot modei. Runājot par modi, Volvo seko tai, pārveidojot  dizainu, uzlabojot tehnoloģijas, bet domāju, ka mašīna ir diezgan konservatīva. Tomēr tās konservatīvisms zināmā mērā ir panākumu ķīla pie tiem patērētājiem, kam ir svarīgs jaunais, bet, lai jaunais būtu stabils un drošs.
Sekojot vēsturei, pat, ja ne pārāk daudz tiek runāts tieši par reklāmas kampaņām, visu laiku manāma reklāmas un mārketinga spēcīgo speciālistu darbība un stratēģija. To var manīt pie katra jauniznākošā modeļa, kas laicīgi tiek stādīts priekšā patērētājam, iepazīstinot to, ieintriģējot, un tikai tad laižot to ražošanā un apgrozībā. Veiksmīga ir uzņēmuma stratēģija, kas vērsta uz eksportu, to var redzēt pēc dīleru darbības visā pasaulē. Diemžēl, Latvijā, lai arī interneta Volvo mājas lapā ir uzrādīts, ka Latvijā ir savi uzņēmuma dīleri, mēs nevaram redzēt ne kontakttālruņus, ne atsevišķus cilvēkus, ar kuriem varētu kontaktēties, ja ir radusies interese par Volvo , kamēr citās pasaules malās, tais skaitā arī Igaunijā un Lietuvā var redzēt Volvo dīleru aktivitātes.
Volvo reklāmas nav uzbāzīgas, un, es teiktu, ka to nemaz nav tik daudz, tas vien liecina, ka šī firma zina savu vērtību. Tajā pašā laikā uzņēmums reklāmai pievērš lielu uzmanību, par to liecina piedalīšanās šovos, kur patērētāji tiek iepazīstināti ar  jaunumiem automašīnu ražošanas tirgū. Runājot par reklāmām – sākotnējās reklāmās figurē pārsvarā tikai vīrietis pie stūres, vai automašīna bez vadītāja, tagad ir parādījušies gan bērni, gan sievietes, gan ģimenes reklāmas rullīšos. Īpaši reklamēts tiek auto priekš vīrieša, kas taisa nopietnu biznesu un kuram nepieciešams prestižs, kā arī  ģimenes, kurām  nepieciešama drošība kā galvenā automašīnas vērtība.




Izmantotā literatūra:





  





Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru