Viens no cilvēku saskarsmes
paradoksiem - kaut arī aptuveni 3/4 informācijas par savu saskarsmes partneri
iespējams iegūt neverbāli, tomēr tieši tikpat daudz no kopīgi pavadītā laika
aizņem verbālā saskarsme. Tātad abas šīs saskarsmes sistēmas ir vienādi
nepieciešamas, jo funkcionē vienlaikus un līdztekus. Taču atbilstoši savai
ievirzei un personības īpašībām katrs no mums vairāk izmanto vienu no tām.
Verbālā saskarsme ietver
sevī divas prasmes - prasmi klausīties un prasmi runāt. Nav nosakāms, kura no
šīm prasmēm ir svarīgāka, - tās atrodas tik ciešā mijiedarbībā, ka pilnīgi
droši var teikt: zaudējot vienu no tām, cilvēks vairs nespēj pilnvērtīgi
izmantot arī otru. Prasmīgi klausoties, ir iespējams labāk saprast partnera
būtību un paaugstināt savu reitingu viņa skatījumā. Prasmīgi runājot, mēs
spējam pārliecināt partneri par sava viedokļa pareizību un panākt sev
nepieciešamo. Taču cilvēki šīs prasmes diemžēl pārzina daudz sliktāk, nekā tas
būtu nepieciešams, un tas vērojams arī mūsu pagaidām nestabilajā sabiedrības struktūrā. Laba šo prasmju
pārvaldīšana atbrīvotu cilvēku no daudzu stundu nevajadzīga darba un liekas
informācijas studēšanas, vienlaikus pārvēršot saskarsmi par vieglu un patīkamu
norisi. Kāpēc gan cilvēki pieļauj iepriekš minēto paradoksu?
Atbildi daļēji var atrast
ASV sociologa V. Jēmensa (W. Yomans) pētījumos.
1. Cilvēkiem bieži vien
trūkst uzmanīgas attieksmes pret apspriežamo tēmu vai saskarsmes partneri
negatīvās emocionālās reakcijas dēļ, ko viņš ir izraisījis.
2. Cilvēki domā par
iespējamo atbildi uz partnera ierosinājumu, nevis klausās vai arī pārāk
aizņemti ar savām problēmām, rūpēm un pārdzīvojumiem.
3. Cilvēkiem trūkst
informācijas par sarunu objektu, un viņi vienkārši nesaprot, par ko tiek
runāts. Tomēr viņi piekrīt teiktajam, lai izskatītos, ka viss ir kārtībā, kaut
gan īstenībā risina pilnīgi citas domas.
4. Cilvēkiem traucē
kāda no saskarsmes vai komunikatīvajām barjerām. Tādejādi vismaz kļūst skaidrs
- cilvēkiem ir jāapgūst prasme klausīties.
Parasti verbālajā saskarsmē
izmanto nerefleksīvo un refleksīvo klausīšanos, un svarīgi ir apgūt abus šos
paņēmienus, jo katru no tiem lieto tikai noteiktā gadījumā.
Nerefleksīvo klausīšanos,
kas apzīmē spēju uzmanīgi ieklausīties, neiejaucoties partnera monologā ar
savām piezīmēm un komentāriem, parasti izmanto tikai tādos gadījumos, kad
partneris ir emocionāli nelīdzsvarots vai atrodas kāda dziļa pārdzīvojuma varā.
Šādā stāvoklī viņam mūsu refleksija (uzskati, pārdomas) vispār nav
nepieciešama, jo viņš dzird vienīgi pats sevi, un vienīgais, ko panāksim ar
savu aktīvo iejaukšanos viņa monologā, būs dusmas un aizvainojums. Savu
atbalstu tādam saskarsmes partnerim varam izrādīt, izmantojot vienīgi
neverbālās saskarsmes līdzekļus.
Savukārt refleksīvā
klausīšanās nozīmē aktīvu līdzdalību sarunā, izmantojot pēc iespējas vairāk
atklāto jautājumu un verbāli parādot savu interesi par partnera teikto.
Refleksīvā klausīšanās dod iespēju paust visdažādāko attieksmi pret partnera
domām - no labvēlības līdz asai kritikai.
NEMĀCĒŠANA KLAUSĪTIES
Mūs jau kopš bērnības māca
runāt, lasīt, bet diemžēl visā pasaulē nevienā skolas programmā nav paredzēts
apgūt klausīšanās mākslu. Atcerēsimies, ka ikdienas kontaktos lielāko laika
daļu mēs klausāmies. Acīmredzot ir ļoti svarīgi pilnveidot savu spēju klausīties.
Menedžerim ir jākļūst par
lielisku klausītāju, lai "sadzirdētu" ne tikai to, ko partneris saka,
bet arī to, kas viņam padomā. Uzmanīgs sarunu dalībnieks tūdaļ konstatēs, kad
partneris kaut ko nepasaka līdz galam. Bieži konflikti rodas tikai klausīties neprasmes
dēļ. Ne velti daba mums ir devusi vienu muti, divas ausis un divas acis.
Prasmīga acu un ausu izmantošana veicinās jūsu panākumus sarunu laikā. Tā kā
māka klausīties menedžerim ir ļoti svarīga.
PRASME KLAUSĪTIES
Cilvēki vairāk patērē laiku,
lai klausītos, nevis lasītu, rakstītu vai sarunātos.
Līdz šim tikai nedaudzi prot
uzklausīt, kas tiek pateikts, un novērtēt dzirdēto. Turklāt ne visi spēj
paskaidrot starpību starp vārdu "dzirdēt" un "klausīties".
Daži pat uzskata, ka tie, kuri neprot klausīties, nodara jūtamu ļaunumu savam
uzņēmumam un arī visai nācijai. ASV ir 100 miljonu strādnieku. Ja katrs no
viņiem izdara tikai vienu vienkāršu kļūdu 10 dolāru vērtībā, tad tas uzņēmumiem
izmaksās 1 miljardu dolāru.
Tomēr cilvēku vairākums
nedēļā kļūdās vairākkārt, turklāt sliktas klausīšanās dēļ, tātad zaudējumi ir
vēl lielāki.
Klausīšanās neprasmes dēļ
tiek pārrakstītas vēstules, pārlaboti lietišķo sarunu grafiki, iet bojā
cilvēki, grimst kuģi. Tas viss rada milzīgus zaudējumus.
Piemēram, absurdā padomju tankkuģa
avārija Bosfora jūras šaurumā. Cauri šim Turcijas šaurumam katru dienu abos
virzienos dodas desmitiem kuģu ar krievvalodīgām komandām. Parasti šos kuģus
vada turku loči. Daudzi no viņiem spēj kontaktēties un dot komandas arī krievu
valodā. Tajā naktī turku locis komandas deva krieviski. Diemžēl neviens uz
padomju kuģa neuztvēra, ka turku loča divas sacītās komandas krievu jūrnieku
ausīm skan ļoti līdzīgi: "Pravo ruļ" un "Pramo ruļ"
("Prjamo ruļ" vietā). Pat iespējams, ka turku izsmēja par viņa austrumu
akcentu. Kad locis deva kārtējo komandu, stūres matrozis uztvēra to kā
"Pravo ruļ" un pagrieza stūri pa labi. Kļūdu gan konstatēja ātri, bet
tomēr pārāk vēlu, jo kuģis sāka virzīties pa labi, un apturēt tā gaitu vairs
nebija iespējams… Jau daudzus gadus Bosfora šaurumā var redzēt milzīgā tankkuģa
melno siluetu. Par avārijas iemeslu kļuva nemācēšana klausīties.
Amerikāņi uzskata, ka līdz
trim miljoniem laulību šķiršanu gadā notiek tāpēc, ka laulātie partneri neprot
viens otru uzklausīt.
Prasme klausīties reti kuram
cilvēkam ir dota kā dabas dāvana. Taču prasmi klausīties var apgūt un trenēt.
Diemžēl mūsu skolu
programmās nav šāda mācību priekšmeta "Prasme klausīties". Pie mums
māca lasīt, rakstīt, runāt un daudz ko citu, bet mūs nemāca klausīties, lai gan
dzīvē tauta tīri intuitīvi augsti novērtē šo cilvēka prasmi.
Atcerieties šādu vai tai
līdzīgu epizodi. Strādnieks dodas pie direktora uz pieņemšanu personīgā
jautājumā. Viņš nemaz necer, ka pozitīvi tiks atrisināta viņa dzīvokļa
piešķiršana ārpus kārtas, jo dzīvokļu nav. Tādēļ atteikums viņu pat pārāk
nesarūgtinātu. Taču, izgājis no direktora kabineta, viņš ar rūgtumu sacīja:
"Mani pat neuzklausīja." Ja direktors strādnieku būtu uzklausījis,
reakcija būtu bijusi pavisam citādāka.
Klausīties neprasmes dēļ cilvēki
nokļūst grūtībās, dažkārt pat smieklīgās situācijās. To izmanto, sacerot
dažādas anekdotes.
Lūk, piemērs. Ir nakts,
ziema, putenis. Mežmalā māja. Uz rīta pusi, kad visvairāk nāk miegs, pie loga
kāds klauvē un aizsmakusi balss jautā: "Saimniek, vai jums malku
vajag?" - "Nē!" seko atbilde. No rīta piecēlies, saimnieks
ierauga, ka malkas vairs nav…
Un vēl. Pie policista pienāk
iereibis cilvēks un, pūzdams viņam sejā alkohola dvingu, jautā: "Vai
gribi, es izstāstīšu tev anekdoti par policistu … ?" Uzrunātais atbild:
"Bet es taču pats esmu policists." - "Tas nekas," saka
piedzērušais, "es divreiz atkārtošu, un tu sapratīsi …"
Mūsu gadsimta 70. gadu
beigās ASV ar speciālu likumu mainīja skolu programmu, kurā parādījās jauns
priekšmets - klausīšanās.
Amerikāņi paši atzīst, ka,
neraugoties uz likumu, tikai nedaudzās ASV skolās māca klausīšanās prasmi.
Tādēļ līdz pat šim laikam pieaugušajiem organizē speciālus seminārus
klausīšanās mākslas apgūšanai.
Amerikāņi uzsver, ka
klausīšanās nav modes lieta tāpat kā ātrlasīšana vai atmiņas trenēšana, kuru
cilvēki izmanto zināmu laiku, bet pēc tam aizmirst. Māka klausīties ir mūsu
savstarpējo attiecību dominante, kuru izmantojam ikdienā visu savu dzīvi.
Prasme klausīties ir panākumu pamats arī ģimenē, sabiedrībā, valdībā,
starptautiskajos jautājumos. Klausīties - to vajag mācīt sistemātiski un
mērķtiecīgi.
Vēl svarīgāk iemācīties
klausīšanās prasmi ir menedžerim. Nereti biznesā problēmas rodas tāpēc, ka
menedžeri neieklausās, ko darbinieki cenšas viņiem pateikt. Tiek uzskatīts, ka
menedžera pienākums ir attīstīt klausīšanās
prasmi.
Katra menedžera galvenā īpašība ir māka klausīties.
Menedžeri tāpat kā citu
profesiju speciālisti bieži vien nedzird to, ko citi viņiem saka, jo, lūk, viņi
ir aizņemti. Vēl sliktāk tad, ja viņi nesaprot citus, nepareizi uztver sacīto,
reaģē neadekvāti teiktajam. Menedžeri vienmēr saistīti ar cilvēkiem, tādēļ
prasme klausīties ir viņu profesionālais pienākums.
ASV tūkstošiem menedžeru
speciālos kursos uzlabo savu prasmi klausīties. Līdz 85% šādu kursu klausītāju
konstatējuši, ka tā rezultātā gandrīz divkārt ir palielinājusies šī viņu
prasme.
Prasmi klausīties māca pa
posmiem tāpat kā māca matemātiku, fiziku utt. Vispirms attīsta klausīšanās
iemaņas biznesā, tad ikdienas dzīvē. Otrajā posmā klausītājiem palīdz novērtēt viņu "stiprās" un
"vājās" puses attiecībā uz prasmi klausīties. Pēc tam apgūst māku
klausīties, uzvedību sarunu laikā, arī to, kā klausītājam atbrīvoties no
sliktiem ieradumiem.
Pavisam vienkāršs piemērs.
Pamēģināsim atcerēties, kā korespondents ar mikrofonu rokā uz ielas intervē
jebkuru garāmgājēju, kā viņš uzvedas un prot ieklausīties. Viņš ir pati
uzmanība , viņš viss ir jūsu varā, viņš "aprij" jūs ar acīm un ar
savu izturēšanos rāda, ka piekrīt visam, ko jūs sakāt. Un pat māj ar galvu, it
kā sacīdams: "Ļoti interesanti!" Tas pamudina jūs runāt vēl vairāk.
Taču tūdaļ parādās problēmas otra puse - katram cilvēkam ir nepieciešams, lai
kāds viņā klausītos.
Iedomāsimies citu situāciju.
Korespondents atstāj ieslēgtu magnetofonu un aiziet. Vai jums būs vēlēšanās
runāt pat tad, ja jūs būsit pārliecināts, ka viņš vēlāk noklausīsies ierakstu
un izmantos to savā reportāžā? Droši vien - ne!
Vienkāršu savstarpējo
attiecību veidošanu un iemaņu klausīties ASV parasti apmāca kursos. Padziļinātu
klausīšanās iemaņu kursu māca daudzās ASV universitātēs. Tomēr, neraugoties uz
zināmiem apmācības panākumiem, prasme klausīties tiek uzskatīta par samērā
jaunu mācību priekšmetu, lai gan tās nozīme tiek vērtēta arvien augstāk.
Kas tad īsti ir prasme klausīties?
Māka klausīties ir vairāk
nekā tikai dzirdēt otra teikto. Tā ir māka pareizi interpretēt to, kas tiek
pateikts vai kas netiek pateikts, novērtēt iegūto informāciju un lemt, kā
atbildēt un kā to izmantot, balstoties uz dzirdēto, saprasto un izvērtēto.
Citiem vārdiem sakot, prasme
klausīties ir māka iejusties runātāja lomā un izprast viņa teiktā loģiku.
Tas ne vienmēr izdodas.
Tāpēc saklausītajam bieži seko jautājums: "Ko jūs gribējāt teikt?"
Lūk, piemērs.
Uz pilsētu no laukiem
atbrauc meitene, lai mācītos dziedāt. Viņai ir spēcīga balss, taču tā nav
izkopta.
Konservatorijas profesors
cenšas viņai šo apstākli paskaidrot. Viņš saka: "Iedomājieties, ka jūs
loterijā esat laimējusi klavieres..." un plāno turpināt domu, ka ar to
nepietiek, jo klavieres ir jāprot spēlēt. Tāpat ir ar balsi. Nepietiek ar to,
ka ir spēcīga balss, vēl vajag iemācīties dziedāt. Taču šo domu profesors
nepaguva pateikt, jo meitene pārtrauca viņu un steidzīgi sūrojās, ka viņa
daudzas reizes ir pirkusi loterijas biļetes, bet ne reizi nav laimējusi. Un ka
vispār netic veiksmei loterijā utt.
Mēģināsim iejusties runātāja
lomā, izprast viņa loģiku. Un tas ir viss? Protams, nē! Tādēļ vien ASV nebūtu
jāpārskata skolas programmas. Ne jau velti psihologi uzskata klausīšanos par
svarīgāko kontaktēšanās līdzekli.
Attiecībā uz klausītājiem ir
novērota virkne kaitīgu ieradumu.
Sākumā minēšu piemēru. Jūs
lasāt grāmatu. Pāršķirot lappuses, acis slīd pāri rindām. Pēc tam jūs pamanāt,
ka vairākās lappusēs rakstīto vairs neesat uztvēris. Ko jūs dariet? Jūs vēlreiz
pāršķirat šīs lappuses un pārlasiet izlasīto. Jūs sekojiet sev, lai vairs
nenovērstu uzmanību. Taču kā rīkoties, ja tas pats gadās lekcijā, klausoties
radio vai skatoties TV pārraides? Kā rīkoties? Jūs taču nepārtrauksiet lektoru
(diktoru) un nepalūgsiet sākt visu no gala. Ko darīt? Bet ja nu tā ir gadījies
lietišķajās sarunās? Vajadzēs samierināties ar to, kas ir palaists garām.
Mieriniet sevi, ka problēmu tomēr esiet sapratis. Pamanīt savu kaitīgo ieradumu
vienmēr ir lietderīgi.
Paanalizēsim biežāk
sastopamos trūkumus cilvēka runas uztverē un paņēmienus to novēršanai, kā arī
noteikumus, kādi ir jāievēro labam klausītājam.
1.
Nekādu blakusdomu! Tā kā domāšanas ātrums ir apmēram
4 reizes lielāks nekā runāšanas ātrums, mēs izmantojam "brīvo laiku"
kritiskai analīzei un secinājumiem par to, ko dzirdam. Dažreiz mēs nepagūstam
savlaicīgi "atgriezties". Tāpēc izbrīnīts konstatējam, ka domājam par
ko citu, nevis par to, ko saka sarunu biedrs (lektors).
2.
Kamēr jūs klausieties, nedrīkst padomāt nākamo
jautājumu. Vēl sliktāk, ja jūs gatavojiet kontrargumentus. Tās ir visbiežāk
sastopamās kļūdas lietišķajās sarunās. Ir jāpieliek daudz pūļu, lai šos
trūkumus samazinātu līdz minimumam.
3.
Vajag koncentrēties uz lietas būtību un aizmirst
visu otršķirīgo. It sevišķi, kad uzstājas slikti sagatavojies orators, kurš
jauc terminus un jēdzienus, runā bez jebkādas sistēmas, min lielu daudzumu
otršķirīgu un mazsvarīgu faktu.
4.
Vajag koncentrēties uz to tematu, par kuru ir runa.
Uzmanīgs un trenēts
klausītājs noskaidro sarunu biedra viedokli un pozīciju, iepazīstas ar
problēmām, un tas veicina sekmes lietišķajās sarunās, dod impulsus un virzienus
paša argumentācijai. Turklāt sarunu partneris jūtas pagodināts, ka viņu
uzklausa, ka viņam ir iespēja parādīt sevi. Bez tam šādā situācijā samazinās
negatīvā aktivitāte, zūd vēlēšanās iebilst. Tādejādi kā balvu par uzmanīgu
klausīšanos mēs it kā iemantojam vēl vienu dalībnieku savai komandai.
Dažas kļūdas, ko pieļauj
tie, kuri klausās.
1.
Degresija (atkāpšanās, novirzīšanās). Tā ir
raksturīga inteliģentiem klausītājiem, kuri neviļus izmanto "brīvā"
laika posmus blakusdomām un rezultātā zaudē stāstījuma pavedienu.
2.
Saasināta uzmanības pievēršana "kailiem"
faktiem. Ja jūs vēlaties, lai klausītājs saprastu un iegaumētu jūsu sacīto,
orientējiet viņa uzmanību uz pašiem būtiskākajiem momentiem, bet neminiet pārāk
daudz faktu, kurus viņš tik un tā neiegaumēs.
3.
Neadekvāta reakcija uz "kritiskiem"
vārdiem (inflācija, cenu paaugstināšana, zemestrīces), kuri sevišķi iedarbojas
uz psihi, "izsizdami" cilvēku no līdzsvara. Dažiem cilvēkiem tādi
vārdi rada neapzinātu vēlēšanos protestēt, iebilst, un viņi vairs neseko tam,
ko tajā brīdī saka citi. Paškontroles ceļā katram ir vēlams noskaidrot savas
"vājās" vietas.
4.
Domāšanas slinkums. Tas izpaužas tādejādi, ka mēs
sākam lasīt avīzes no pēdējās lapaspuses, pa televizoru labprāt skatāmies
izklaidējošas programmas, izvairāmies no nopietnām diskusijām, vārdu sakot,
nemanot darām to, kas notrulina spēju domāt. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc
mēs bieži jautājam sarunu partnerim: "Ko jūs ar to gribiet sacīt? Kā jūs
to saprotiet?"
Uzlabot situāciju var ļoti
vienkārši. Ar paškontroles metodi ir nepieciešams noskaidrot savus trūkumus,
sekot sev, lai nepieļautu tos, trenēt sevi, izmantojot šim nolūkam radio,
televīziju. Iemāciet sevi klausīties, koncentrējoties un
"atslēdzoties" no blakusdomām.
Neļaujiet sev pavirši
klausīties, centieties nenodarboties ar kaut ko tādu, kas neattiecas uz tiešo
sarunu tēmu. It sevišķi dariet to, runājot pa telefonu.
Atcerieties, ka sarunu laikā
jūsu partneris gaida pauzi, lai izteiktos pats. Dodiet viņam šo iespēju!
Noskaidrojiet arī partnera viedokli! Tas palīdzēs sarunās sasniegt pozitīvu
rezultātu pat tad, ja jūsu oponents jums nepiekritīs. Vērīgi klausoties, jums
būs vieglāk saprast partnera negatīvo reakciju uz jūsu priekšlikumiem un jūs
varēsiet atrast alternatīvu atrisinājumu, kas apmierinās abu pušu vajadzības.
Kā uzlabot prasmi klausīties?
1. Iemācieties
koncentrēt uzmanību uz to, par ko ir runa.
2. Atrodiet kopīgas
intereses ar runātāju. Pavaicājiet sev: "Ko tas man dod?"
3.
Esiet uzmanīgs! Ja runātājs stāsta lēni un jūsu
domas apsteidz viņa vārdus, izmantojiet "brīvo " laiku, lai novērtētu
sacīto, tomēr protiet laikā "atgriezties" pie runātāja.
4. Iemācieties noteikt,
kāds ir runātāja mērķis: izklaidēt, informēt, pārliecināt, un tad orientējiet
savu uztveri atbilstoši situācijas loģikai.
5. Iemācieties
saklausīt centrālo tēmu, bet nevis atsevišķus faktus.
6. Tuvāko 8 stundu
laikā ieplānojiet kādam pārstāstīt dzirdēto.
7. Attīstiet spēju kaut
ko sev atzīmēt.
8. Kā klausītājs jūs
kopā ar runātāju esiet morāli atbildīgs par divpusējo kontaktu panākumiem.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA:
v V. Latiševs
"Lietišķās sarunas un lietišķie kontakti"
v Jānis Kupčs
"Saskarsmes būtība"
VAI
JŪS PROTIET KLAUSĪTIES?
Atbildiet uz
jautājumiem, izvēloties vienu no šādām atbildēm:
·
vienmēr - jūs saņemat 4 punktus;
·
bieži - jūs saņemat 3 punktus;
·
dažkārt - jūs saņemat 2 punktus;
·
nekad - jūs saņemat 1 punktu!
1.
Vai jūs savam sarunu biedram dodiet iespēju
izteikties?
2.
Vai jūs pievērsiet uzmanību zemtekstam?
3.
Vai jūs centieties atcerēties dzirdēto?
4.
Vai jūs ievērojiet pašu galveno no dzirdētā?
5.
Vai jūs klausoties centieties atcerēties galvenos
faktus?
6.
Vai jūs pievērsiet sarunu biedra uzmanību
secinājumiem, kurus iespējams izdarīt pēc viņa sniegtās informācijas?
7.
Vai jūs apspiediet sevī tieksmi izvairīties no
nepatīkamu jautājumu apspriešanas?
8.
Vai jūs esiet savaldīgs, dzirdot saviem uzskatiem
pretēju viedokli?
9.
Vai jūs centieties uzmanīgi ieklausīties sarunu
biedra vārdos?
10. Vai cilvēki ar
prieku un labprāt sarunājas ar jums?
Saskaitiet iegūto punktu skaitu!
Rezultātus ieteicams izlasīt
katram pašam individuāli.
Virs 31, tas nozīmē, ka jūs variet iztikt bez
padomiem, jo protiet nevainojami klausīties.
Šo spēju saskarsmes partneri bieži vien vērtē visaugstāk. Jūsu spējas
ļauj jums strādāt sociālās rehabilitācijas dienestā vai piedalīties uzticības
telefona akcijās. Esiet modrs par savu garīgo bagātību un nekļūstiet iedomīgs!
27-31 liecina par visnotaļ labu māku sadzirdēt sava
partnera teikto. Vairākums cilvēku jums jūtas pateicīgi un labprāt kontaktējas
ar jums.
22-26 norāda, ka jūsu klausīšanās spēja ir tāda kā
lielākajai daļai cilvēku. Jūs piederiet vairākumam, kas paretam palaiž garām
kaut ko patiešām svarīgu. Uz šiem gadījumiem var attiecināt frāzi "kam
negadās". Mēģiniet izturēties iecietīgāk un vērīgāk pret savu sarunu
biedru!
Zem 22 norāda uz jūsu egocentrisko izturēšanos un
uzskatiem. Daži to ņem ļaunā un saka, ka jums ir "bieza āda". Zināmā
mērā viņiem var piekrist, jo savu nedzirdēšanas politiku jūs īstenojiet ar
dzelžainu konsekvenci.
Vai jūs protat klausīties?
Atzīmējiet ar krustiņu situācijas, kuras
izsauc jūsos neapmierinātību, kaitina, aizvaino sarunās ar cilvēkiem, vai tas
būtu jūsu draugs, kolēģis, priekšnieks vai nejaušs sarunu biedrs!
Situāciju varianti:
1.
Sarunu biedrs nedod man iespēju izteikties. Man ir
ko teikt, bet viņš man neļauj pat vārdu pateikt.
2.
Sarunu biedrs visu laiku mani pārtrauc sarunas
laikā.
3.
Sarunu biedrs nekad neskatās man sejā sarunas laikā
un es neesmu pārliecināts, ka mani klausās.
4.
Sarunu biedrs ir tik daudzvārdīgs, ka saruna liekas
tukša laika šķiešana.
5.
Sarunu biedrs visu laiku ir nemierīgs, zīmulis un
papīrs viņu aizņem vairāk kā mani vārdi.
6.
Sarunu biedrs nekad nesmaida. Un man rodas neērtības
un trauksmes sajūta.
7.
Sarunu biedrs pastāvīgi traucē mani ar saviem
jautājumiem un komentāriem.
8.
Lai ko es arī neteiktu, sarunu biedrs vienmēr
dzisina manu entuziasmu.
9.
Sarunu biedrs vienmēr cenšas atspēkot (apgāzt) manus
argumentus.
10.
Sarunu biedrs izmaina manu vārdu jēgu un ieliek
tajos pavisam citu saturu.
11.
Kad es uzdodu
kādu jautājumu, sarunu biedrs liek man aizstāvēties.
12.
Sarunu biedrs man daudz ko pārjautā, izliekoties, it
kā nebūtu sadzirdējis manis teikto.
13.
Sarunu biedrs, nenoklausoties līdz galam, pārtrauc
mani tikai tādēļ, lai piekristu.
14.
Sarunu biedrs sarunas laikā koncentrēti nodarbojas
ar citām lietām: spēlējas ar pildspalvu, slauka briļļu stiklus un man liekas,
ka viņš ir neuzmanīgs pret mani.
15.
Sarunu biedrs izdara secinājumus manā vietā.
16.
Sarunu biedrs visu laiku cenšas iespraust kādu savu
vārdu manā stāstījumā.
17.
Sarunu biedrs skatās uz mani ļoti uzmanīgi,
nemirkšķinot.
18.
Sarunu biedrs skatās uz mani it kā novērtēdams.
Tas uztrauc.
19.
Kad es piedāvāju kaut ko jaunu, sarunu biedrs saka,
ka domā tāpat.
20.
Sarunu biedrs pārspīlē, rādot, ka ir ieinteresēts
sarunā, pārāk bieži māj ar galvu un visur piekrīt man.
21.
Kad es runāju par kaut ko nopietnu, sarunu biedrs
mēģina iespraust manā stāstījumā smieklīgus gadījumus, jociņus un anekdotes.
22.
Sarunu biedrs bieži skatās pulkstenī sarunas laikā.
23.
Kad es ieeju kabinetā, sarunu biedrs met pie malas
visus savus darbus un visu uzmanību pievērš man.
24.
Sarunu biedrs uzvedas tā, it kā es viņam traucētu
darīt kaut ko ļoti svarīgu.
25.
Sarunu biedrs prasa, lai visi viņam piekristu. Katru
savu izteikumu viņš nobeidz ar jautājumu: "Jūs arī tā domājat?" vai
"Jūs taču piekrītat?"
Tagad saskaitiet krustiņus!
Ja situāciju skaits, kuras jūs neapmierina un
kaitina, ir 18-25, jūs esat slikts
sarunu biedrs. Jums jāstrādā ar sevi un jāmācās klausīties.
10-17 situācijas. Jums piemīt daži trūkumi. Jūs kritiski
izturieties pret sarunu biedra izteikumiem, jums vēl trūkst dažu laba
klausītāja īpašību. Nesteidzieties ar secinājumiem. Nekoncentrējiet uzmanību uz
sarunu biedra manieri izteikties. Neizliecieties, esiet patiess sarunā.
Meklējiet teiktā slepeno jēgu, nemonopolizējiet sarunu, ļaujiet izteikties
partnerim.
3-9 situācijas. Jūs visumā esiet labs sarunu biedrs un
protiet klausīties, bet reizēm jūs nevēlat partnerim visu savu uzmanību. Atkārtojiet
pieklājīgā veidā viņa izteikumus, ļaujiet partnerim atklāt savas domas pilnībā,
izteikties līdz galam. Piemērojiet savu domāšanas tempu sarunu biedra runas
tempam. Un tad jūs varat būt pārliecināts, ka sarunāties ar jums cilvēkiem būs
vēl patīkamāk.
0-2 situācijas. Jūs esat lielisks sarunu biedrs. Jūs
protat klausīties. Jūsu kontaktēšanās stils var būt piemērs, etalons citiem
cilvēkiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru