Vidusskolēnu un skolotāju saskarsme mācību procesā.







SASKARSME.
Vidusskolēnu un skolotāju
 saskarsme mācību procesā.





LU
Pedagoģijas un psiholoģijas fakultātes
maģistratūras studentes
Santas Lemkinas
referāts
1997./98. stud. gads





Satura rādītājs

Lappuse
Ievads......................................................................................................

1.
Pedagoģiskā saskarsme....................................................................

2.
Anketa - izmantojamā pedagoģiskās pētīšanas metode saskarsmes izpētei..............................................................................................

3.
Verbālā saskarsme mācību procesā...................................................

4.
Neverbālā saskarsme mācību stundas laikā ......................................

       4.1. Žesti un mīmika..........................................................................

       4.2. Skolotāja ārējais izskats..............................................................

5.
Skolotāja rakstura un profesionālās īpašības.....................................

       5.1. Skolēnu vidū izvirzītās prasības labam skolotājam.......................

       5.2. Faktori, kuri ietekmē skolotāja un skolēna labsajūtu, atrodoties skolā........................................................................................................

Secinājumi................................................................................................

Izmantotās literatūras saraksts..................................................................

Pielikums..................................................................................................

















Vidusskolēnu un skolotāju savstarpējā saskarsme

Skolēnu un skolotāju saskarsmei ir ļoti liela nozīme skolēna izveidē. "...saskarsme ir vērtējama kā nozīmīgākais cilvēka darbības veids, kas līdzās izziņai un darbam veido personību..." [4.;101.]. Tādēļ ir būtiski uzzināt faktorus, kuri ietekmē skolēna un skolotāja attiecības, kopdarbību. Ir svarīgi zināt, apzināties cēloņus, kuri iespaido cilvēku. "Informācijas ievadīšana nenotiek tieši, bet caur savdabīgiem "uzticēšanās" un "neuzticēšanās" filtriem. Šie filtri absolūtu patiesību padara nepatīkamu, nepieņemamu un otrādi...", raksta Ā.Karpova un I.Plotnieks [2.;11.].
Tādēļ es pievērsos šīs problēmas izpētei. To darīju izmatojot divas pedagoģiskās pētīšanas metodes:
*darbs ar literatūru;
*aptaujas metodes (anketēšana).
Anketu sastādīju, lai tuvāk iepazītos ar cēloņiem, kuri ietekmē skolotāja un skolēna saskarsmi. Darba mērķis ir izzināt faktorus, kuri gan palīdz, gan arī traucē veiksmīgai skolēna un skolotāja kopdarbībai.
















1.Pedagoģiskā saskarsme

Saskarsme - cilvēku mijiedarbības process. Viens no saskarsmes aspektiem ir komunikatīvais aspekts jeb saskarsme kā informācijas apmaiņa. Starp komunikācijā iekļautajiem indivīdiem pastāv zināmas, dažkārt visai sarežģītas attiecības un katrs no indivīdiem ir subjekts. [2.;11.]. To bieži vien aizmirst skolotāji, uzskatīdami skolēnu par iedarbības objektu un autoritāro vadīšanas stilu par vislabāko, atbilstošāko mācību procesam. Tomēr skolotāja un skolēna attiecību galveno principu varētu formulēt šādi: pēc iespējas lielākas prasības pret cilvēku un pēc iespējas vairāk cieņas pret to. A. Zaharova apgalvo: "...sevišķi svarīgi ir sakaros ar vecāko klašu skolēniem nelietot autoritāro stilu...". [5.;58.].
Komunikācijas partneri viens otru ietekmē. Komunikācijas ietekme ir iespējama tad, ja saskarsmē iekļautajiem cilvēkiem ir vienāda kodifikācijas un dekodifikācijas sistēma, tas ir "...visi runā vienā valodā..." Komunikācijas procesā var pat rasties specifiskas komunikatīvas barjeras. Tās var būt gan politiskas, gan reliģiskas, gan arī profesionālas u.c." [2.;11.].
fascinâcija
 
I.Plotnieks dod nosacītu shēmu, kurā attēlo saskarsmes pamatbūtību.












 


    K     ---      I       ---     R

  kodēšana  filtri  barjeras  dekodēšana    1.shēma Saskarsmes būtība
   K - komunikators; cilvēks, kas sniedz kādu informāciju;
I - informācija, kas tiek izteikta ar zināmiem simboliem (vārdi; žesti, mīmika);
R - recepients; cilvēks, kas uztver šo infprmāciju. [3.;9.].
Lai novērstu "uzticēšanās" un "neuzticēšanās" filtru negatīvo darbību, kā arī, lai novērstu būtisku, "grūtu" komunikācijas barjeru veidošanos, jāizmanto līdzekļi, kas palīdz vājināt filtru darbību un barjeras. Efektu var radīt prasmīgi izmantota blakus informācija, kas veido zināmu fonu. Šādu fonu var radīt pat, piemēram, mūzika.
Diemžēl pedagoģiskajā procesā fascinācijas efektivitātei vēl joprojām tiek pievērsta maza uzmanība, tā reizēm tiek pat ignorēta. [6.;12.].
Arī iztēlei barjeru pārvarēšanā ir sava nozīme. Traucējošs pedagoģiskajā darbībā ir aizdomu filtrs - nespēja objektīvi uztvert informāciju, mēģinot tajā saskatīt slēptu zemtekstu.
Jebkura informācija saskarsmes procesā tiek pārvadīta ar zināmu simbolu sistēmu palīdzību. Atbilstoši šo simbolu komunikācijas līdzekļu specifikai, komunikāciju var iedalīt 2 galvenajos veidos: verbālajā un neverbālajā.
Verbālās komunikācijas sistēmas līdzekļi ir valoda un runa. Tas ir universāls komunikācijas līdzeklis, kas visprecīzāk un vispilnīgāk spēj nodrošināt informācijas apmaiņu, tomēr arī tajā darbojas visi galvenie cilvēku saskarsmes likumi, kuru pamatā ir "subjekta - subjekta" attiecības, cilvēku savstarpējā runas ietekmēšanās. [2.;12.]. Izšķir divus saskarsmes veidus: monologruna un dialogruna.
Īpaši interesants šķiet otrs saskarsmes veids - neverbālā saskarsme. Jo informācija, kuru sniedz neverbālā saskarsme, bieži vien nav pakļauta cilvēka apzinīgai rīcībai. Neverbālās saskarsmes simbolus cilvēks bieži raida neapzināti, nepakļaujot savai vēlmei. Šos simbolus otrs cilvēks uztver tāpat neapzināti. Cilvēks vairāk pakļaujas, zemapzinīgi uzticas tieši šai neverbālajai simbolu sistēmai, tāpēc bieži vien nav iespējams saprast, kāpēc, piemēram, viens cilvēks, runādams to pašu, ko otrs, izraisa lielāku uzticēšanos.
Lai arī neverbālie simboli pilnīgi nepakļaujas cilvēka gribai, tomēr "...runas un bezrunas komunikācijas līdzekļu saliedēšana ir skolotāja uzdevums darbā ar bērniem..." [4.;102].
Neverbālā simbolu sistēma var kalpot kā papildinājums runai, kā sava veida fascinējošais faktors, gan arī veikt pastāvīgu informācijas apmaiņu. Palīdz panākt niansētību pedagoģiskajā procesā.
Komunikācijas procesā telpa un laiks tāpat var kļūt par simboliem, iegūt savu jēgu komunikatīvajās situācijās - skolotājam ir jāizvēlas atbilstoša vieta un laiks, lai runātu par noteiktu tēmu, piemēram, starpbrīdis trokšņainā gaitenī nav piemērotākā vieta un laiks, lai pārrunātu svarīgus jautājumus. Kā arī, piemēram, kontaktu vieglāk nodibināt, ja cilvēki ir izvietoti ar sejām viens pret otru. Liela nozīme ir "acu kontaktam". Pētījumi liecina, ka neaizstājamu efektu šis kontakts dod arī profesionālajā saskarsmē.
Galvenās neverbālās saskarsmes simbolusistēmas ir:
1)   optiski kinētiskā simbolu sistēma - mīmika, žesti, poza, gaita, pantonīma - viss ķermenis;
2)   paralingvinistiskā simbolu sistēma - informācija atklājas ar balss tonalitāti, liecina par emocionālo stāvokli;
3)   ekstra lingvinistiskā simbolu sistēma - krekšķi, raudas, smiekli, kliedzieni, dažādi trokšņi, neartikulētas skaņas. šie simboli var bū patstāvīgi, informācijai piešķirt zināmu nokrāsu vai veikt fascinējošās funkcijas.
Komunikatīvo īpašību attīstīšana ir nozīmīgs pedagoga uzdevums, kas sekmē personības un sociālās vides savstarpējo attiecību optimālu noregulējumu, saskarsmes optimizāciju. [1.;84.]. Saskarsmes pamatnosacījums - prast jebkurā situācijā veidot saskarsmi, respektējot partnera intereses.
Skolēni skolotājam vēl īpaši izvirza prasības pret skolotāja meistarību un pret attiecībām. Vidusskolēnu attieksme pret skolotāju kļūst kritiskāka (salīdzinot ar pusaudzi) no vienas puses, bet no otras - objektīvāka. Vecāko klašu skolēni redz un vērtē skolotāja darba puses, analizē skolotāja darbību ne vien dziļāk, bet arī stingrāk. [11.]
















2.Anketa - izmantojamā pedagoģiskās pētīšanas metode saskarsmes izpētei.

Lai iegūtu informāciju par saskarsmi un savstarpējām attiecībām vidusskolēnu un skolotāju starpā, izvēlējos pētīšanas metodi - anketu. Anketu izvēlējos tālab, ka tā ļauj aptaujāt daudz lielāku cilvēku skaitu nekā citas metodes, maksimāli īsā laika sprīdī. kā arī to it samērā ērti apstrādāt.
Anketai kā pētīšanas metodei piemīt arī negatīvās puses:
1)personības īpašibu, attieksmju un uzvedības īsto motīvu noskaidrošana ir apgrūtināta;
2)nevēlēšanās atbildēt uz jautājumiem nopietni, cenšanās atrakstīties ar vispārzināmām frāzēm.
Anketu aizpildīja Aizkraukles 2.vidusskolas 10. un 12. klašu skolēni.
Anketā ir 14 jautājumi, kuri ir virzīti, lai apskatītu skolēna un skolotāja saskarsmes komunikatīvo aspektu. Interesēja šādi jautājumi - kas skolotāja runā ietekmē skolēna uztveri, vai skolēns apzinās skolotāja raksturīgākos žestus, vai skolēns pievērš uzmanību skolotāja izskatam, kādas īpašības skolēns skolotājā uzskata par būtiskākajām, un vai skolēns uzskata izvirzītās prasības par iespējamām arī dzīvē - vai ir tādi skolotāji, kuri atbilstu tam, ko skolēns ir vēlējies.
Anketu aizpildīja 40 skolēni, no tiem 54% bija meitenes un 46% - zēni. Lielākā daļa no anketas aizpildītājiem (62,5%) mācās 10.klasē, otra daļa (37,5%) mācās 12.klasē.






 



1.diagramma. Procentuālās attiecības              2.diagramma. Procentuālās attiecības
        starp puišu un meiteņu skaitu.                         starp klašu grupām.






3.Verbālā saskarsme mācību procesā

Viens no jautājumu blokiem anketā tika veidots tā, lai uzzinātu skolēnu domas par skoltāja runu, stundu vadīšanas veidu, stilu.
Uz jautājumu: "No kā ir atkarīgs, vai tu klausies skolotājā?", lielākā daļa (37,5%) atbildēja, ka tas ietekmē skolotāja pasniegšanas veids. Mazāk nozīmīga, taču daudz neatpalika no iepriekšējās atbildes (33,3%) skolēniem šķita doma, ka tas vēlāk noderās. Trešā populārākā atbilde (taču tikai 12,5%) bija uzmanība ir atkarīga no mācību vielas, kuru skolotājs pasniedz.


3.diagramma Atbilžu procentuāls attēlojums 1.jautājumam.
Atbildot uz 2.jautājumu 95,8% respondentu apgalvoja, ka, lai arī stāstījums interesē, reizēm gadās, ka viņi stāstīto neuztver. Uz jautājumu - kādēļ (3.jaut.) - 62,5% atbildēja, ka "Nesen bijuši citi, svarīgāki notikumi..." Otra populārākā atbilde ir (17%) - nepatīk skolotājs. Ja ar pirmo variantu ir grūti cīnīties, tad otrā liek skolotājam padomāt par savu skolotāja sūtību. Šeit ir jāatceras par "neuzticēšanās" filtriem, kuri "...absolūtu patiešibu padara nepieņemamu..." [2.;11.].
Ja šādi ir gadījies, steidzīgi ir jāmeklē risinājums, lai situāciju uzlabotu.
Par skolotāja valodu (4.jautājums) ir interesanti rezultāti - 37,5% domā, ka valodai ir jābūt ar žargonvārdiem. Domāju, ka skolēni vēlas, lai skolotājs būtu viņiem tuvāks, nevis tāls, auksts, ļoti pareizs, neaizsniedzams virsvadītājs. Varbūt šādi skolēni sajūt iespējamo tuvināšanos - vismaz valodas ziņā. es pati domāju, ka skolotājam ir jāprot piemēroties situācijai un videi.
Atbilžu variantā, kurā skolēns varēja uzrakstīt savu atbildi, visbiežāk skolotāja valodu gribēja dzirdēt skaidru un saprotamu.
No atbildēm var secināt, ka skolotāja stāstījumu, tā uztveršanu visvairāk ietekmē tieši komunikatīvie faktori - pasniegšanas stils, nepetīk skolotājs. Tādēļ skolotājam ir jāapgūst pedagoģiskās saskarsmes pamatjautājumi, jāzin psiholoģija.




4.Neverbālā saskarsme stundas laikā
4.1. Žesti un mīmika

Mani īpaši interesēja neverbālās saskarsmes optiski kinētiskie simboli, mīmika. Tie ir īpaši interesanti, jo nereti  cilvēks pats neapzinās savus žestus un otrs tikpat neapzinīgi tos uztver un pārstrādā. Šie simboli darbojas vairāk zemapziņas līmenī, ietekmējot gan skolēna, gan skolotāja saprašanos un citus faktorus.
Atbildot uz 5.jautājumu 70,8% skolēnu apgalvo, ka viņi ievēro skolotāja raksturīgākos žestus, mīmiku. Un 54,2% apgalvo, ka reizēm tie ietekmē stundas vielas uztveri.
No 7.jautājuma atbildēm var secināt, ka visbiežāk stāstījuma uztveri (58,3% gadījumu) ietekmē tas, ka "...žesti un mīmika ir smieklīga", otra populārākā atbilde ir - skolotājs pārāk strauji žestikulē (20,8% atbilžu).
Skolotājam ir jāiemācās pārvaldīt visas simbolu sistēmas. "...monologrunas (lekcijas, uzstāšanās, stāstījumi) prasa lielāku mērenību [nekā dialogs]. Lektors, kas nepārtraukti "airējas" ar rokām, pārspīlē balss izteiksmi un mīmiku, viegli var kļūt smieklīgs..."[6.;19.].

4.2.Skolotāja ārējais izskats

Atsevišķa skolēna un skolotāja saskarsmes daļa ir tas, kā skolotāju uztver skolēns. Viens no tā aspektiem ir skolotāja ārējais izskats. Uz 8.jautājumu 62,5% skolēnu atbildēja, ka viņiem ir svarīgi, kā izskatās skolotājs. Uz 9.jautājumu, kā skolotājam būtu jāizskatās, 45,8% skolēnu atbildēja, ka skolotājam ir jāģērbjas eleganti. 29,2% apgalvoja, ka tam nav būtiskas nizīmes.
Arī puišu un meiteņu atbildes šajā jautājumā būtiski neatšķīrās. Vienīgi atšķīrās proporcijas, kā skolēnu atbildes sadalījās.54,5 % puišu un 69,3% meiteņu uzskata, ka ārējais izskats ir svarīgs. Savukārt 45,5% meiteņu un 30,7%puišu uzskata, ka skolotāja izskatam nav nozīmes.
Tas liek secināt, ka skolotājam ir jāseko sev, savam izskatam. Viņš pastāvīgi ir kā "uz skatuves" un tam, ko viņš demonstrē ir jābūt estētiskam. Skolotājs nedrīkst neinteresēties par otru.
5.Skolotāja rakstura un profesionālās īpašības
5.1.Skolēnu vidū izvirzītās īpašības labam skolotājam

To noskaidrot palīdzēja 10.jautājums. Skolēniem tika sniegti 11 atbilžu varianti par to, kam būtu jāpiemīt skolotājam, lai viņš būtu labs skolotājs.
Visbiežāk tika nosaukta laba sadarbība ar skolēnu (27,7%), pēc tam humora izjūta (25%) un trešā tika nosaukta profesionalitāte (17%).
Taču skolēniem bija jānovērtē arī īpašības pēc būtiskuma, šādi apskatot atbildes bija savādākas: kā svarīgākā tika nosaukta profesionalitāte (45,8%). Otra svarīgākā (37,5%) - laba sadarbība ar skolēnu un trešā - humora izjūta (10%).
A.Zaharova apgalvo, ka prasības pret skolotāja meistarību skolēniem kļūst ļoti nozīmīgas skolotāju vispārīgajā vērtējumā. [11.] Tas skaidri parādās anketas atbildēs.
"Skolēns cienī skolotāju, kurš "prot atrast kontaktu ar klasi", kuram piemīt vērtīgas cilvēciskās īpašības - prasīgums un taisnīgums, labvēlība un principialitāte, taktiskums un vienlaikus atklātība..." [11;59].

5.2.Faktori, kuri ietekmē skolotāja un skolēna labsajūtu, atrodoties skolā.

Interesanti bija iepazīties ar atbildēm uz jautājumu: Kas tavuprāt ir svarīgākais, lai tev un arī skolotājam skolā būtu interesanti? (12.jaut.) Jautājums bija atklātais, tātad skolēniem nebija dota ievirze, kā atbildēt.
1 atbildētājs uz šo jautājumu neatbildēja vispār.
Kā svarīgākais faktors, lai skolēnam un skolotājam skolā būtu labi, tika nosaukta (visbiežāk) sapratne, tad abpusēja sadarbība, ieinteresētība, labas attiecības savā starpā, uzticēšanās, kā arī - skolēni vēlas, lai "viņus uzskatītu par cilvēkiem". Tātad arī skolāni vēlas "subjekta - subjekta" attiecības skolā, sadarbībā.
75% respondentu atbildēja, ka skolā ir skolotāji, kuri atbilst viņu prasībām. Tas ir labs rādītājs 25% nav mazs skaitlis. Ir jādomā, kā šiem skolēniem padarīt iespējamu atbildēt - jā, skolā ir skolotāji, kuri atbilst manis izvirzītajām prasībām.


Saskarsmei divu cilvēku starpā ir izšķiroša loma sadarbībā, kopdarbā, cilvēka izpratnei. Saskarsmes nozīme parādās arī anketas rezultātos. Piemēram, skolotāja stāstījumu skolēni uztver atkarībā no skolotāja stundas pasniegšanas stila vispirms un tikai trešajā vietā ir atbilde, ka svarīgs ir stāstījuma saturs. Stundas vielas uztveri ietekmē skolēna ttieksme pret skolotāju, daļa skolēnu atbildēja, ka viņi stāstījumu neuztver vispār, ja neatīk skolotājs.
Skolēni ievēro arī skolotājam raksturīgos žestus, īpaši, ja tie ir smieklīgi, vai ja skolotājs pārāk strauji žestikulē.
Lai skolotājs veiksmīgi vadītu stundas darbu, izvairītos no nepatīkamiem incidentiem, no kuriem būtu bijis viegli izvairīties, apzinoties komunikatīvās saskarsmes nozīmi pedagoģiskajā procesā, skolotājam ir jāapgūst pedagoģiskās saskarsmes elementi, jācenšas pārvaldīt sevis raidītos saskarsmes simbolus.
"...skolotājs ir mācību procesa galvenā figūrā, un tieši viņam jāregulē attiecības mācību procesā...", saka A. Zaharova [11.;58.]. Lai skolotājs varētu regulēt šīs attiecības, viņam ir jāpārvalda galvenie saskarsmes psiholoģijas elementi.


















Izmantotās literatūras saraksts

1.    Gricis Kontakts // Skola un ģimene. - 1988. - Nr.1;3;5;6;9;11.
2.    Karpova Ā., Plotnieks I. Personība un saskarsme. - R.: Zvaigzne, 1984. - 50 lpp.
3.    Plotnieks I. Pedagoģiskā saskarsme. - R.: Latvijas zinību biedrība, 1990. - 50lpp.
4.    Vispārējā psiholoģija: Mācību līdzeklis pedagoģisko institūtu studentiem / V.Bogoslovska u.c. red. - R.: Zvaigzne, 1978. - 304 lpp.
5.    Zaharova A. Vecāko klašu skolēnu mācīšanas psiholoģija. - R.: Zvaigzne, 1980. - 66 lpp.
























Anketa tika izveidota, lai analizētu skolotāja un skolēna saskarsmi mācību stundas laikā.
Lūdzu atbildiet uz anketas jautājumiem atklāti un patiesi.
1.No kā ir atkarīgs, vai tu klausies skolotājā?
1.No vielas, kuru pasniedz skolotājs.
2.Ja domāju, ka tas man vēlāk noderēs.
3.Ja man patīk skolotājs kā personība.
4.Patīk skolotāja runas veids.
5.Ietekmē skolotāja pasniegšanas stils.
6....................................................
2.Vai ir tā, ka tu neuztver skolotāja stāstījumu pat tad, ja tas tevi interesē?
7.Tā ir vienmēr.
8. Reizēm tā gadās.
9.Tas nenotiek nekad.
3. Kādos gadījumos tas notiek?
10.Ja stāstījums ir monotons.
11.Ja nesen ir bijuši citi, svarīgāki pārdzīvojumi.
12.Ja skolotāja uzvedība ir smieklīga.
13.Nepatīk skolotājs.
14...........................
4.Kādai ir jābūt skolotāja valodai?
15.Literārai.
16.Ar žargonvārdiem.
17.Tam nav būtiskas nozīmes.
18..............................
5.Vai tu ievēro skolotājam raksturīgos žestus?
19.Vienmēr ievēroju.
20.Reizēm.
21.Nekad tam nepievēršu uzmanību.
6.Vai skolotāja žesti un mīmika ietekmē stundas vielas uztveri?
22.Jā
23.Reizēm.
24.Nē.
7.Ja žesti traucē, tad kādā veidā tas notiek?
25.Žesti un mīmika ir smieklīga.
26.Skolotājs pārāk strauji žestikulē.
27.Uzmanību pievēršu tikai tam, kad kolotājs žestikulēs.
28..............................................
8.Vai tev ir būtiski kā izskatās skolotājs?
29.Protams, jā.
30.Tam nepievēršu uzmanību.
9.Kā tavuprāt jāizskatās skolotājam?
31.Viņam ir jābūt ekstravagantam.
32.Viņam ir jāģērbjas eleganti.
33.tam nav būtiskas nozīmes.
34...............................................
10.Kas ir būtiskākais, lai būtu labs skolotājs?
35.Individualitāte.
36.Profesionalitāte.
37.laba sadarbība ar skolēnu.
38.Ieinteresētība.
39.Sapratne.
40.Labs izskats.
41.Paviršība.
42.Humora izjūta.
43.Nolaidība.
44.Kompetence daudzās jomās.
45.Pārgudrība.
Lūdzu atzīmē trīs īpašības svarīguma secībā. (1;2;3)
11.Vai skolā ir skolotāji, kas atbilst tevis izvirzītajām prasībām?
46.Ir
47.Nav.
12.Kas tavuprāt ir svarīgākais, lai tev un arī skolotājam skolā būtu interesanti?
......................................................................................................................
13.Kurā klasē tu mācies?
48.10.
49.11.
50.12.
15.Tu esi
51.Meitene.
52.Puisis.
Lūdzu vēlreiz pārbaudi savas atbildes un kārtas nimurus apvelc ar aplīti šajā tabulā. Atbildei uz 10.jautājumu, lūdzu, pieraksti svarīguma skaitli.
1 2 3 4 5 6 / 7 8 9 / 10 11 12 13 14 / 15 16 17 18 / 19 20 21 / 22 23 24 / 25 26 27 28 / 29 30 / 31 32 33 34 / 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 / 48 49 50 / 51 52


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru