Referāts mācību priekšmetā
“Pedagoģiskais process”
Tēma
“Mācību satura izveides pamatprasības.”
Saturs
Ievads ……………………………………………………………………… 3
Mācību satura izveides
pamatprasības …………………………………… 4
Kopsavilkums
……………………………………………………………… 8
Izmantotā literatūra
……………………………………………………….. 9
Ievads
“Ārsta kļūdas aprok zemā, bet audzinātāja kļūdas
staigā pa pasauli, izdarīdamas jaunas kļūdas.”
Ikvienas sabiedrības attīstība un nākotne ir jaunās
paaudzes rokās, bet savukārt tās audzināšana un izglītošana ir vecākās paaudzes
ziņā. Jaunākās paaudzes izglītošanai liela loma ir pedagoģijai, kura pēta
audzināšanu kā sabiedrisku parādību, jaunās paaudzes sagatavošanu turpmākajai
dzīvei, precizē audzināšanas mērķi un uzdevumus. Didaktika pētī mācības kā
skolēna izziņas procesu un viņa intelektuālo attīstību šajā procesā. Tā sniedz
vispārējas rekomendācijas mācību darbā – nosaka mācību saturu, izskaidro mācību
procesa būtību, izvirza mācīšanas galvenos principus, raksturo metodes un
organizācijas formas.
Šajā darbā ir aplūkota mācību satura izveide, tā
izveides noteikumi un pamatprasības.
Mācību
saturs
|
Jēdziens “mācību saturs” ir cieši saitīts ar
jēdzienu “izglītības saturs”, tomēr tiem ir būtiska atšķirība. Izglītības
saturs ir noteikts zināšanu un prasmju, interešu un spēju, prāta un jūtu
kultūras līmenis, kas jāsasniedz indivīdam, iegūstot noteiktas pakāpes
izglītību. Izglītības saturu izstrādā Izglītības ministrija. Atbilstoši
izglītības saturam skolotājs izveido mācību saturu. Mācību saturs ir konkrēts
informācijas prasmju un iemaņu kopums, kas ir izstrādāts informatīvās, kā arī
uzdevumu vingrinājumu kopās, lai to īstenošanas gaitā indivīds spētu iegūt
atbilstošu izglītību.
Izglītības saturs ir rezultāts, bet mācību saturs –
līdzeklis.
Mācību satura priekšnosacījumi.
Lai mācību saturs transformētos uz izglītības
saturu, ir jāņem vērā šādi priekšnosacījumi:
1)
ir nepieciešami profesionāli pedagogi;
2)
nepieciešama atbilstoša materiālu tehniskā bāze (arī
mācību līdzekļi).
Mācību saturs atspoguļojas mācību plānos, mācību
programmās, mācību grāmatās, dažādos mācību līdzekļos.
Mācību plāns ir
dokuments, kurā ietverti visi mācību iestādē apgūstamie mācību priekšmeti un
cik stundu nedēļā katram mācību paredzēts katram mācību priekšmetam. Mācību
plāns atspoguļo skolas izglītības virzienu, bet neatklāj mācību saturu.
Mācību
programmā atspoguļojas mācību priekšmeta saturs, cik stundu paredzēts
katram priekšmeta tematam, to secība, laboratorijas vai praktiskie darbi,
demonstrējumi un ekskursijas. Mācību programmā norādīts apgūstamais zināšanu,
prasmju un iemaņu standarts.
Mūsdienās mācību programmu saturs vairs nav sīki
detalizēts un reglamentēts. Dotas tikai vadlīnijas un noteikts mācību (
studiju) priekšmeta standarts, kas jāsasniedz katram audzēknim. Kā to sasniegt,
ir katra pasniedzēja ziņā un atbildībā. Arī ar atsevišķu tematu stundu skaitu
skolotājs drīkst variēt, kā arī papildināt programmas saturu. Pasniedzējam
mācību programmā ir jāizstrādā arī zināšanu un prasmju vērtēšana.
Katrs skolotājs izveido savu stundu plānu, kurā viņš
paredz, kas un kā audzēķņiem šajā priekšmeta stundas laikā būs jāapgūst.
Sastādīto mācību saturu skolotājam ir jāieniedz mācību pārzinei.
Mācību saturu veido:
¨
labas zināšanas – operativitāte (zināmo lietu
mācēšana izmantot);
¨
plašas zināšanas – papildliteratūra (vispusīgs
apjoms);
¨
dziļas zināšanas – sistemātiski apgūts kurss
(sistemātiskas zināšanas);
¨
sistemātiskas zināšanas – uz shēmām, atkāpēm
balstītas zināšanas;
¨
noturīgas zināšanas;
¨
elastīgas zināšanas – prasme domāt
starppriekšmetu saites ietvaros.
Skolotājs individuāli var izvēlēties pasniegšanas
metodi, stundu organizācijas formu, bet tā izveidošanai ir vairākas
pamatprasības.
Mācību saturu izveidojot, jāievēro:
1)
izglītības satura modelis;
2)
pasniedzamā priekšmeta specifika;
3)
mācību priekšmeta pasniegšanas organizācija.
Mācību
satura
izveides
principi
|
Pamatpedagoģiskie
priekšnoteikumi, kas tiek ņemti vērā, veidojot noteiktu mācību saturu:
1) mērķtiecīgums un kompleksums;
2) organizācijas princips;
3) zinātniskums un saprotamība;
4) uzskatāmības princips;
5) reģionālais princips;
6) sistemātiskums un secība;
7) mācību saistība ar dzīvi;
8) novitātes
princips.
Mērķtiecīgums un kompleksums.
Pirmāmkārtām, izveidojot mācību saturu, tam irr
jāatbilst izglītības saturam, kā arī tēmai, kura noteiktā stundā ir jāapgūst.
Tam ir jābūt mērķtiecīgi virzītam, konkrētās tēmas apgūšanai. Arī tēmām ir
jābūt saistītām un virzošām konkkrētā priekšmeta apgūšanai. Mācību stundas
saturs nedrīkst visaptverošs un plašs, tam jāatbilst noteiktai stundas tēmai.
Organizācijas princips.
Liela nozīme mācību satura uztveršanai un saprašanai
ir mācību organizācijas formai. Pasniedzējam jau iepriekš ir jāpārdomā, kā
stundu vadīt. Stundu organizācijai varētu notikt diskusiju veidā, loģiskā
izklāstā ar izmantotiem papildmateriāliem, aktualizējot iepriekš iegūto
pieredzi, semināru veidā, mācību ekskursijās. Organizēšana ir atkarīga no
attiecīgā priekšmeta specifikas, jo ne visos priekšmetos ir iespējamas
diskusijas (piem. radošos un fizisku kustību priekšmetos – zīmēšanā, deju un
kora nodarbībās, fizkultūrā).
Zinātniskums un saprotamība.
Mācību vielas saturam pēc apjoma un grūtības pākāpes
jāatbilst audzēķņu vecumam, individuālajam īpatnībām, kā arī to iepriekšējās
sagatavotības līmenim. Saturs nedrīkst būt pārāk vienkāršs, lai skolēniem
nezustu interese par priekšmetu, kā arī nedrīkst būt pārāk sarežģīts,
komplicēts, lai audzēķni varētu to vieglāk izprast. Skolotāja uzdevums ir
mācību vielu izklāstīt zinātniski pareizi, tas nozīmē izskaidrot dotā
priekšmeta nozīmi un likumsakarības, veicinot audzēkņu domāšanu, apgūt zinātnes
pamatus, apskaidrot apgūstamās vielas saistību ar dzīvi.
Uzskatāmības princips.
Mācību priekšmeta apguvei ir nepieciešama
daudzveidīga uzskatāmība, jo mācību vielas noturība audzēkņa atmiņā ir atkarīga
no katra cilvēka individualitātes; kādam audzēknim labāk attīstīta ir redzes,
citam dzirdes, bet vēl kādam taustes atmiņa. J.A.Komenskis ir formulējis
didaktikas zelta likumu – “Jo daudzveidīgāka ir mācību vielas jutekliskā uztvere,
jo noturīgāk viela tiek apgūta.”. Par uzskati var būt reāli priekšmeti,
parādības, to modeļi, laboratorijas iekārta, dažādi mācību līdzekļi, dažādi
grafiskie attēli, kartes, kā arī dzirdētais un pierakstītas vārds.
Uzskates uzdevums ir gan veidot pareizus primāros
priekšstatus, gan rosināt audzēkņu domāšanas operācijas.
Reģionālais princips.
Šī principa galvenā būtība un uzdevums ir tāds, ka
mācību viela , lai audzēkņi to labāk uztvertu ir jāpasniedz no vienkāršākā uz
sarežģītāko, no tuvākā uz tālāko mācību tēmu. Jāpiebilst, ka arī skolas
atrašānās vietai ir liela nozīme mācību vielas apguvei. Piemēram, ja skola
atrodas mazpilsētā, skolas audzēkņiem būs saprotamāki tādi priekšmeti kā
fizika, dabas mācība, astronomija, botānika, jo audzēkņiem ir liela saskarsme
ar dabu un ir lielāka iespēja to un tās parādības novērot salīdzinājumā ar
lielpilsētas skolu audzēkņiem.
Sistemātiskums un secība.
Mācību priekšmeta sistemātiskai apguvei arī ir liela
nozīme. To var veicināt ar sistemātiskiem vielas pārbaudījumiem (pārrunu vai
kontroldarbu izpausmē), kā arī mācību priekšmeta apguvei ir nepieciešams
patstāvīgs pasniedzējs, lai priekšmets tiktu sistemātiski pasniegts. Izplānojot
mācību stundas saturu, tam ir jāatbilst zināmai secībai, lai pasniedzējs
apgūstamo vielu audzēkņiem pasniegtu noteiktā kārtībā, nejaucot stundas beigās
apgūstamo materiālu ar sākumā apgūstamo
(jeb dažkārt atkārtojamo) materiālu. Mācību stundā apgūstamo sākumā ir jāatklāj
vispārīgā veidā, bet pēc tam – pa daļām.
Mācību saikne ar dzīvi.
Mācību viela audzēkņiem taps vieglāk apgūstama, ja
viņi to var saistīt ar dzīvi, redzot un atklājot no jauna ikdienā pielietojamo.
Katrai teorētikai vileas apguvei ir nepieciešami piemēri, bet, ja tos ir
iespējams pielietot ikdienas dzīvē, viela tiks audzēknim vairāk nostiprināta,
un arī saprotamāka. Protams, katram priekšmetam ir sava specifika, kā arī
robežas tā pielietojamībā, tomēr arī mutiski izskaidroti piemēri audzēkņu
atmiņā nostiprinās labāk. Pie šī principa varētu tikt pieskaitītas mācību
ekskursijas, kuru laikā audzēkņi pilnveido savas zināšanas.
Novitātes princips.
Tā kā arī zinātnes arvien pilnveidojas, pamatojoties
uz jauniem atklājumiem, tad arī pasniedzējam ir jābūt aktīvam, lai vairāk
varētu uzzināt par savu pasniedzmo priekšmetu un, ja skolotāja darbs ir
izvēlēts ar mīlestību un kā aicinājums (nevis kā apgrūtinājums vai tikai
iztikas avots), tad arī skolotājs būs atvērts ar sirdi un dvēseli sava pasniedzamā priekšmeta jaunumu un atklājumu
uzņemšanai, kurus pēc tam var nodot tālāk saviem audzēkņiem un tā izraisīt
lielāku aktivitāti priekšmeta apguvei audzēkņos. Tādējādi pasniedzējs būtu
motivēts priekšmeta pasniegšani, bet audzēkņi – tā uztveršanai. Skolotājam
jābūt godīgam un jāmīl savs darbs.
Tātad, izveidojot pasniedzējam mācību saturu, tā pasniegšanā
un arī izveidē ir jāievēro visi šie astoņi principi.
Bet obligāts nosacījums ir mācību satura izveide
saskaņā ar izglītības satura modeli, kurā ir paredzētas visu apgūstamo
priekšmetu tēmas, kuras audzēkņiem ir vismaz minimāli jāapgūst, lai ar saņemtām
zināšanām audzēknis attiecīgā mācību priekšmetā varētu mēroties ar citu skolu
audzēkņiem, piedaloties dažādās diskusijās, olimpiādēs.
Sastādot mācību plānu, pasniedzējs organizē un
regulē mērķtiecīgu darbību mācību priekšmeta apguvē, sekmējot audzēkņu izziņas
gaitu.
Tā kā izglītības satura modelim ir dažādi līmeņi
(pamatskolas, vidusskolas, augstskolas izglītības modelis), tad pasniedzējam,
izveidojot mācību saturu, šo līmeņu
iedalījums jāņem vērā, piemēram, ķīmijas skolotājam pasniedzot savu priekšmetu
pamatskolas un vidusskolas audzēkņiem, jāievēro izglītības satura modeļa
prasības.
Veidojot mācību saturu, pasniedzējam galvenokārt
jāorientējas pēc izglītības mācību satura modeļa prasībāsm, lai audzēkņi
saņemtu vismaz to minimumu katrā skolā, kuru izglītības saturs nosaka. Pats
pasniedzējs katrai veilas apguvei var iedalīt noteiktu stundu skaitu,
orientējoties arī pēc audzēkņu vielas apguves ātruma un uztveres.
Mācību saturs var tikt izveidot gan vispārējs, kurš
tiek iesniegt mācību iestādes mācību pārzinei, gan arī konkrētas mācību stundas
saturs, kuru pasniedzējs sastāda pats priekš sevis, lai stundas gaitā vadītos
pēc tā.
Katrs mācību priekšmets ir interesants, bet tā
apguve ir atkarīga gan no paša audzēkņa, gan no pasniedzēja. Pasniedzējam ir jāmāk
pasniegt savu priekšmetu interesanti – atbilstoši mācību satura izveides
pedagoģiskiem priekšnoteikumiem, vienkārši un konkrēti, kā arī mācības ir
sadarbība starp audzēkni un pasniedzēja – tādēļ mācību procesā būtu jāpiedalās
abām pusēm. Pasniedzējam, kā sava aroda lietpratējam, tas ir jāapzinās, ka, lai
audzēkņi pēc iespējas vairāk uztvertu, pasniedzējam ir jābūt radošam, aktīvam
un objektīvam, arī sastādot mācību saturu.
Kopsavilkums
Mācību satura izveide ir ļoti nozīmīga mācību
procesa pasniegšanā un mācību vielas veiksmīgākai apgūšanai no audzēkņu puses.
Tādēļ arī mācību satura izveide ir atbildīgs darbs pasniedzējam, kuram ir
jāvadās pēc izglītības ministrijas standartzināšanu un prasmju apkopotā modeļa.
Tādēļ, lai mācību satura izveide būtu vieglāka, pasniedzējs tā izveidošanā un
sastādīšanā var vadīties no 8 mācību satura izveides pedagoģiskajiem
priekšnosacījumiem:
1) mērķtiecīgums un kompleksums;
2) organizācijas princips;
3) zinātniskums un saprotamība;
4) uzskatāmības princips;
5) reģionālais princips;
6) sistemātiskums un secība;
7) mācību saistība ar dzīvi;
8)
novitātes princips.
Mācību saturā
izveidē pasniedzējiem ir zināma demokrātija. Attiecīgai tēmai pasniedzējs var
iedalīt stundu skaitu pēc savas iniciatīvas, bet nepārsniedzot priekšmetam
atvēlēto stundu skaitu.
Pasniedzēja
uzdevums ir pēc iespējas profesionālāk darīt savu darbu, lai gūtu pēc iespējas
lielākus augļus, t.i. lai būtu efektīvāka atgriezeniskā saite starp pasniedzēju
un audzēkni.
Izmantotā literatūra
L.Žukovs
“Ievads pedagoģijā”
A.J.Students
“Vispārīgā paidagoģija”
V.Zelmenis
“Īss pedagoģijas kurss”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru