Referāts
sociālajā pedagoģijā.
RPIVA
Inese
Čakša 5.s1
Pedagoģijas un psiholoģijas, tai
skaitā arī sociālās pedagoģijas pētnieki visā pasaulē vienmēr ir uzsvēruši
ģimenes milzīgo, vissvarīgāko lomu personības veidošanās procesā. Kā atzīst
daudzi psihologi (M.Balsons, Č.Kūlijs, D.Elkoņins u.c.), tad galvenā ģimenes
funkcija ir personības socializācija.
S.Berkova, pētot amerikāņu sociologa
Č.Kūlija darbus par ģimenes ietekmi uz personību, atzīst, ka ģimene ir pamats
cilvēka personības socializācijas procesam. Tieši ģimene visbūtiskāk ietekmē
cilvēka personības iekļaušanos citās, plašākās sabiedrības grupās.
Minētā autore pētījusi arī psihologa
M.Kaulovi pētījumu rezultātus, kas konstatējis, ka lielākajai daļai skolēnu
attieksme pret mācībām veidojas atbilstoši atmosfērai, kas valda ģimenē. Par
svarīgiem faktoriem, no kuriem atkarīga atmosfēra tiek uzskatīti:
w
vecāku
sabiedriskā darbība;
w
attiecības
ģimenē;
w
vecāku
pedagoģiskā darbība;
w
skolēnu
darbība ģimenē.
Mūsdienu skola būtiski atšķiras no skolas, kāda tā bijusi
agrāk, pieaugot demokrātiskām tendencēm. Sarežģītāka kļuvusi skolas un ģimenes
mijiedarbības struktūra. nenoliedzama ir saistība starp skolu un ģimeni bērna
socializācijas procesā, ko uzskatāmi var atveidot modelī:
![]() ![]() |
Ģimene ir valstisko un sabiedrisko
tradīciju pamats.
Tādēļ jo sevišķi nepieciešama
sadarbība starp ģimeni un skolu, kas ir otra vissvarīgākā bēran socializācijas
procesa veidotāja aiz ģimenes.
Veicot nelielu aptauju 36 vecāku vidū, uzdodot jautājumu, kam
ir vislielākā loma bērna personības socializācijā? a) ģimenei; b) skolai;
c)ģimenei un skolai, apkopojot rezultātus, izrādījās, ka vairums vecāku domā,
ka veiksmīgai bērna socializācijai jānotiek, sadarbojoties vecākiem un skolai
(27), daļa vecāku uzskata, ka izširošā loma ir ģimenei (6), bet neliela daļa
(3) uzskata, ka tikai skola ir atbildīga par to, vai bērna personības
socializācijas process veidosies veiksmīgs (skat.diagr.).
![]() ![]() |
Kā redzams, vecāki atzīst pedagogu un
vecāku sadarbības nepieciešamību bērna socializācijas procesā. Svarīgi ir
apzināties skolas un ģimenes sadarbības kopīgo mērķi - veidot brīvu, atbildīgu,
radošu un kulturālu personību. Ja mērķis ir kopīgs, tad sadarbība var
norisināties veiksmīgi. Šādas sadarbības rezultātā audzināšanas process kļūst
mērķtiecīgāks, tiek nodrošināta prasību vienotība un pēctecība, bez kā nav
iespējams pedagoģiskais process.
Sadarbības formas var būt dažādas:
individuāls
darbs ar katru ģimeni;
grupu
darbs ar skolēniem un to vecākiem;
kolektīva
darba forma, kur piedalās visi klases vecāki vai klašu grupas vecāki;
frontālā
darba forma, piemēram, skolas vecāku pilnsapulces.
skolas
dome.
Skolas dome ir jauna skolas un skolēnu vecāku sadarbības forma, skolas
pārvaldes forma, kas tiek veidota kopš 1991.gada. Skolas domes lēmumi ir
interesanti gan skolas direktoram, gan skolotājiem, gan skolēniem un viņu
vecākiem.
Sadarbība rada ciešākas saites starp skolu un ģimeni, pārdala
atbildību par skolas dzīvi ar vecākiem, kas, savukārt, satuvina skolu un
ieinteresētās personas.
Galvenā saikne starp skolu un ģimeni ir klases audzinātājs,
kuram nereti nav speciāls izglītības, ņemot vērā, ka sociālās pedagoģija aktīvi
attīstīties sākusi salīdzinoši nesen. Tādēļ skolās pēdējos gados sāk strādāt
speciālisti - skolas psihologi un sociālie pedagogi.
Kā liecina skolu pieredze, tad neaizstājam sociālais pedagogs
ir dabā ar nelabvēlīgām ģimenēm, ko klases audzinātājam daudzo pienākumu dēļ ne
vienmēr izdodas pilnībā veikt. No nelabvēlīgajām ģimenēm nāk pusaudži, kuriem
ir tieksme radīt konfliktus, tā saucamie "grūtie bērni".
"Grūto bērnu" veidošanās iemesli ir meklējami
ģimenēs, kuras piemeklējusi kaut kāda nelaime: traumas, konflikti, nepietiekoša
vecāku mīlestība pret bērniem, viena no vecākiem nāve, vecāku cietsirdība,
audzināšanas nepēctecība. Vēl šeit ir noteikti jāpiemin, ka viens no iemesliem,
ja bērnam ir nepieciešama sociālā pedagoga palīdzība, ir vecāku nezināšana vai
neizpratne par audzināšanas mērķi, procesu, uzdevumiem, par socializāciju kā
galveno audzināšanas mērķi. Šeit uzskatāmi parādās, ka skolas un ģimenes
sadarbība ir nenoliedzami nepieciešams faktors bērna personības veidošanā.
Pastāvīga un cieša sadarbība, kas balstās uz savstarpējo cieņu, uzticēšanos,
saprātīgu prasīgumu un palīdzību būtiski ietekmē pozitīvu personības veidošanās
procesu.
Ā.Milta, runājot par skolas un ģimenes savstarpējām
attiecībām, norāda, ka skolas un ģimenes veiksmīgas sadarbības galvenie
rādītāji ir:
§
savstarpēja
cieņa un uzticēšanās;
§
pietiekami
bieži individuālie kontakti;
§
apmeklētas
vecāku sapulces;
§
aktīva
līdzdalība skolas un klases pasākumos;
§
atsaucīga
attieksme pret skolas aicinājumiem;
§
ģimenes
pedagoģiskās izglītības līmeņa celšana.
Svarīga ir izglītības līmeņa celšana. Pedagogam vajadzētu
pārņemt tās ārpusskolas darba organizatora funkcijas, kas saistītas ar ģimenes
izglītošanu, to varētu darīt tieši sociālais pedagogs. Darba formas var būt
dažādas: vecāku sapulces un pilnsapulces, tematiskas nodarbības klašu grupu
vecākiem, individuālas pārrunas ar atsevišķām ģimenēm.
Arī pazīstamais psihologs M.Balsons uzsver savstarpējas
cieņas un uzticēšanās nozīmīgumu veiksmīgai sadarbībai. Savstarpējā cieņa ir
saistīta ar pašdisciplīnu un sadarbību vistiešākajā veidā. M.Balsons uzsver, ka
savstarpēja cieņa gan skolēnu un skolotāju vidū, gan vecāku un skolotāju, gan
arī skolēnu un vecāku vidū ir īpaši svarīgs priekšnoteikums veiksmīgas sadarbības
veidošanai. Vispirms jau skolotājam jāieaudzina cieņa, strādājot ar skolēniem,
kas izraisa problēmas, neatkarīgi no tā, kas, pēc skolēnu domām, nav viņiem
izrādījuši pienācīgu cieņu - vecāki, skolotāji vai klasesbiedri.
Tātad, no iepriekš teiktā var secināt, ka klases audzinātāja
uzdevums ir ģimenes apstākļu izzināšana, bet nelabvēlīgo apstākļu uzlabošana
vai likvidēšana ir noteikti sociālā pedagoga pienākums.
Tā saucamie "grūtie bērni"nebūt nav vienīgā grupa,
kam var rasties problēmas iekļauties lielākā citā sabiedrības grupā.
Nelabvēlīgās ģimenes bieži nelabprāt iesaistās sadarbībā ar skolu, lai veidotu
veiksmīgu bērna socialīzāciju, vai arī izvairās vispār iesaistīties. Tam par
iemeslu varētu būt neizglītotība, kas taču vairumā gadījumu tomēr ir novēršams
fakts. Skolotājiem grūti sadarboties vai dažkārt pat neizdodas sadarboties ar
t.s. jaunbagātnieku ģimenēm tā vienkāršā iemesla dēļ, ka šo ģimeņu vecākiem nav
laika. Pārsvarā šiem bērniem nerodas grūtības iekļauties sabiedrībā un
pielāgoties tai, jo lielākā daļa pārējo dzīvo visai spiedīgos apstākļos. Taču,
ja tā tomēr notiek, tad šiem bērniem draud vientulība, kā sekas - alkoholisms
un narkomānija, ko šie bērni finansiāli var atļauties, pateicoties
neierobežotajam naudas daudzumam, ko vecāki no šīm ģimenēm bieži uzskata par
trūkstošās mīlestības un uzmanības aizstājēju, kas, kā mēs zinām, ir absolūti
aplams uzskats.
Ģimenes un skolas sadarbība ir svarīgs bērna socializācijas
procesa veidotājfaktors, taču bieži grūti īstenojams, ja to dara tikai klases
audzinātājs. Tādēļ svarīgi, lai skolā strādātu speciālists - sociālais
pedagogs, kas ir cilvēks ar pedagoģisko pieredzi, taktu un talantu, kas palīdz
klases audzinātājam orientēties tādās situācijās, kur šo bērnu problēmas rodas
no nesaskaņām ģimenē, nevis skolēnu personīgo īpašību vai rīcības dēļ, cilvēks,
kas palīdzētu organizēt tik nepieciešamo skolas un ģimenes sadarbību bērna
socializācijas procesā.
Izmantotā
literatūra.
w Balsons M. Kā izprast klases
uzvedību. Lielvārds, 1995. - 12.lpp.
w Vilks A. Augstskolas zinātniskās
pētniecības centrs. - Izglītība un kultūra, 24.04.1997. - 14. - 15.lpp.
w Sociālpedagoģiskās inovācijas:
teorija.Prakse. 1.rakstu krājums. - R:,1999.- 69.-71.lpp.
w Кларин М.В. Инновации в мировой
педагогике. - Р,Эксперимент, - 1995, - стр.10.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru