Jelgavas 1.ģimnāzijas
11.m klases skolnieka
Mārtiņa Jorena
patstāvīgais darbs
kultūras vēsturē.
|
1998.\99.m.g.
Ievads.
“ Ceļš, mezdams līkumus, vijas aizvien
augstāk un augstāk, līdz beidzot sasniedz kalna virsotni. Te no zemo eglīšu
aizsega redzams cits kalns, tik pat stāvs cik šis, vienīgi tā virsotne kaila.
Ceļmalā guļ apsūnojusi akmens plātne. Cauri bālganajiem ķērpjiem, kas
pārklājuši dobuļaino akmeni, ir romiešu cipari. Šī akmens plātne ir viens no
ceļmalas sadrupušajiem stabiem, kādi senos laikos bija rādījuši ceļu uz Romas
municipiju – Jubāvumu. No šejienes kā uz delnas redzama pilsēta. Šī pilsēta ir
Zalcburga”.
Sen jo sen Zalcburgā parādījušies
Mocarti. 1635.gadā no laukiem šurp atnācis Dāvis Mocarts, Leopolda vectēva
tēvs, prasmīgs amatnieks un mūrnieks. Viņam bija trīs dēli, kuros viņš centās
ieaudzināt mīlestību uz darbu. Jaunākais dēls Francis neprata ieaudzināt saviem
pēcnācējiem mīlestību uz savu amatu, kas bija tāds pats kā tēvam. Viņa vecākais
dēls Georgs mūrnieka amatu nomainīja pret grāmatsējēja amatu. Viņš apprecējās
ar Annu Mariju Zulceri, audēja meitu. Viņiem bija 8 bērni, taču dzīvi palika
tikai trīs. Leopolds Mocarts bija vecākais no tiem. Leopolds sekmīgi pabeidz pamatskolu un 16 gadu
vecumā iestājās jezuītu licejā. Viņš ne vienreiz piedalījās skolēnu uzvedumos,
kur vajadzēja dziedāt. 1737.gada rudenī viņš iestājās Zalcburgas universitātē
un drīz to pameta. Viņš gūst lielus panākumus muzicēšanā un 1743.gadā tiek
pieņemts galma kapelā par 4.vijolnieku. 1747.gadā Leopolds apprecas ar Annu
Mariju Pertilu. Annas Marijas tēvs – Volfgangs Nikolajs Pertils bija muzikāli
apdāvināts cilvēks, arī Anna Marija bija liela dziedātāja. Mocarti bija skaists
un saticīgs pāris, tikai viņiem pārāk bieži mira bērni. Tikai 4.bērns viņu
ģimenē, meita Marianna, palika dzīva. Mazā Marianna parādīja, ka viņas ir
izcils talants. Pēc Mariannas piedzima vēl divi bērni un tā pat kā trīs pirmie
nomira. Anna Marija gatavojās 7.reizi
kļūt māte.
Dzimšana un bērnība.
1756.gada 27.janvārī
plkst.8 vakarā piedzimst Volfgangs Amadejs Mocarts. Anna Marija bija
pārliecināta, ka arī šis bērns nedzīvos, un tāpēc viņas pirmais lūgums bija
nokristīt bērnu. Viņu kristīja kā Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus
Mozart. Taču liktenis bija lēmis mātei un dēlam palikt dzīviem. Volfgangs bija
reti spēcīgs un veselīgs bērns, viņš bieži smējās un reti raudāja.
Kādu
vakaru, kad vecāku nebija mājās, Volfgangam izdevās pierunāt māsu, lai tā
atļauj viņam paspēlēt. No šī vakara “spēlēšanas” uz klavesīna tā kļuva par viņa
mīļāko nodarbošanos.
Un tad kādu
vakaru tēvs sāka mācīt Mocartam mūziku. Jau 4 gadu vecumā viņš bija spējīgs
spēlēt menuetus.
Mazais Volfgangs
bija ar maigu dvēseli un mīlēja visu dzīvo dabu. Sešu gadu vecumā viņš piesēdās
pie klavesīna un lūdz tēvam, lai viņš pieraksta to, ko viņš dzirdēšot. Tas bija
menuets. Pēc neilga laika Volfgangs jau spēja uzrakstīt klavierkoncertu, kas
bija tik grūts, ka neviens cilvēks nespēja to nospēlēt. Leopolds kopā ar bērniem
devās uz kaimiņpilsētu Minheni, kur uzstājās pie Bavārijas kūrfirsta un guva
milzīgus panākumus. Tas iekvēlināja Leopolda slavas kāri un viņam radās padoms
doties uz vīni. 1762.gadā 18.septembrī visa ģimene izbrauc no Zalcburgas uz
Vīni.
|
|||
|
|||
Mocarta
ģimene Vīnē.
6.oktobrī Mocartu ģimene ierodas Vīnē,
pēc trīs dienām mazais Mocarts uzstājās vienā no izmeklētākajiem Vīnes namiem –
Kollato pilī. Vēsts par neparasto puisēnu ātri aplidoja pilsētu. Mocarti bija
kļuvuši populāri. Par mazo mākslinieku sāka runāt arī galmā. Kādu dienu
atgriežoties no teātra, Leopolds, neraugoties uz vēlo stundu atrada priekšā
kambarsulaini, tas bija atnesis viņa augstības pavēli – rīt ierasties ar
bērniem galmā. Nākošā rītā apzeltīta kariete aizveda viņus uz pili. Sulainis
ieveda viņus spoguļu zālē, kur tos jau gaidīja Marija Terēzija un viņas vīrs
Francis, un arī pārējie viesi. Marija Terēzija pavēlēja: “Sāciet!” Mazajam
Mocartam ķeizariene iepatikās, jo viņa bija līdzīga māmiņai. Tēvs nosēdināja
dēlu uz soliņa pie klavesīna blakus Nannerlei. Duets visiem patika. Tad pienāca
Volfganga kārta spēlēt solo. Volfganga uzstāšanās galmā ļoti atgādināja
žongliera vai akrobāta uzstāšanos lauku gadatirgū kumēdiņu būdā. Izglītotais
monarhs nemitīgi pārtrauca mazo mūziķi, apbērdams viņu ar prasībām, kas bija
cita par citu muļķīgāka: lika spēlēt ar aizsegtu klaviatūru, lika spēlēt to
pašu ar vienu pirkstu. Volfgangu visi šie ierosinājumi nemaz nesamulsināja,
viņš burvīgi nospēlēja daudzus skaņdarbus. Pēc koncerta Mocarts smagi saslima
ar šarlaku. Viena mēneša laikā Vīnē Mocartu ģimene nopelnīja tikpat, cik
Zalcburgā gada laikā. Pēc trīs mēnešiem viņi devās atpakaļ uz Zalcburgu
(1763.gada 5.janvārī). Leopoldu iecēla par arhibīskapa kapelas
vicekapelmeistaru.
Koncerti Eiropā.
1763.gada 18.novembrī pasta
četrjūgs atveda ceļotājus Parīzē. Drīz Mocartiem kļūst skaidrs, ka Parīzē bez
atbalsta uz priekšu netikt. Apķērīgais Leopolds mēģināja pievērst publikas
uzmanību. Viņš kādam gleznotājam Karmonteilam pasūtīja Mocartu ģimenes
portretu. Tas stāvokli neglāba. Viņus izglāba kāds žurnālists Melhiors Grimms,
kas saprata, cik pateicīga viela viņa žurnālam būtu apskats par fenomenālā
puišeļa koncertiem. Grimms sāka rūpēties par Mocartu likteni. Viņa raksti
Mocartiem piešķīra plašu ceļu uz pasaules slavu. Kad 1764.gada pavasarī Mocarti
ieradās Londonā, viņus jau pazina. Parīzē pavadītais pusgads Volfgangam bija
daudz devis. Viņš sacerēja 4 sonātes klavierēm un vijolei, kuras izdeva Parīzē
1764.gada janvārī. Londonā Mocarts pirmo reizi izdzirda Hendeļa nemirstīgās
oratorijas “Jūda Makabejs”, “Izraēlis Ēģiptē” u.c. Johanam Kristianam Baham
bija tas lielais gods kļūt par jaunā Mocarta garīgo tēvu. Baha tiešā ietekmē
radās pirmās operas un simfonijas. 3 pirmajās simfonijās, ko uzrakstīja
Londonā, mazai Mocarts parāda, cik viņš lieliski pazīst orķestra instrumentus.
Pēc triumfa braucienu pa Eiropu Zalcburga nesolīja neko vilinošu. Pabeiguši
koncertceļojumu pa Šveici, Mocarti 1766.gada novembra beigās atgriezās
Zalcburgā. Pēc neilga laika Mocarti dodas ceļā uz vīni. Drīz mazais Mocarts
saslimst ar bakām. Kad viņš izveseļojās, viņi dodas uz Morāviju. 1786.gadā
Mocarts komponē klavierkoncertu Do mažorā. Tajā pašā gadā Mocarti atgriežas
Vīnē. Volfgangam bija jāsacer opera, šajā laikā viņam bija tikai 12.gadi.
Volfgangs sacer operu, kura saucas “Liekulīgā vientiesīte”.
Pēc
kāda laika Volfgangs sacer jaunu operu “Bastiēns un Bastiēna”, kas tiek uzvesta
uz skatuves. 1769.gada janvārī Mocarti atgriežas Zalcburgā.
Mocarts Itālijā.
Un atkal Mocarti dodas ceļojumā uz
Itāliju. Šoreiz Volfgangam brauc līdzi tēvs. Itālieši virtuozu saņēma ar
sajūsmu. Ceļošana pa Itāliju izvērsās triumfa braucienā. Pamazām Volfgangam
izveidojās pašam savi uzskati par operas mākslu, viņš nobrieda arī fiziski.
Boloņā, piedalīdamies sacensībās, ko rīkoja Boloņas filharmonijas akadēmija,
viņš spoži pierādīja, ka ir prasmīgs komponists, komponēdams četrbalsīgu
kompozīciju. Jaunā mūziķa vārdu daudzināja visa Itālija, Romas pāvests
apbalvoja ar Zelta Pieša ordeni. Volfgangam panākumi Itālijā bija apburoši, bet
interesantākais gaidīja viņu nākotnē. Itālijā viņš apgūst operas komponēšanas
sarežģīto mākslu, viņš sacer īstu operu, kurā ir 21 ārija, viens duets un
noslēguma kora daļa. 1777.gada 26.decembrī notika operas “Mitridats Pontas
karalis” pirmizrāde, diriģēja pats Mocarts, tad Mocarti atgriežas Zalcburgā.
Atgriešanās mājās un brauciens uz
Manheimu.
Leopolds atkal domā doties prom no
Zalcburgas, bet plāns neizdodas. Sākas Zalcburgas ikdiena. Volfgangs kalpoja
galma kapelā par koncertmeistaru. Par niecīgu algu viņam vajadzēja izpildīt
firsta iegribas. Atmiņas par Itāliju atdzīvojās simfonijās, ko viņš sacerēja
šajā laikā. Viens no visievērojamākajiem skaņdarbiem, kas liecina par Mocarta ģēnija briedumu ir simfonija Sol minorā.
Mocarts nevarēja komponēt vienīgi operas, jo Zalcburgā nebija operteātra. Viņš
ar lielu prieku sāk komponēt Minhenes karnevālam itāliešu komisko operu. Jau
1775.g.janvāra sākumā pirmā opera “Viltus dārzniece” Minhenē tika uzvesta. Visa
Minhene slavināja jauno Mocartu. Un atkal Zalcburga. Pēc Minhenes tā šķiet vēl
drūmāka. Tur Mocartam nevedas un 1773.g.23.septembrī atkal atvadās no
Zalcburgas.
30.oktobrī
māte un dēls ierodas Manheimā. Pilsēta stipri atšķiras no miegainās Zalcburgas.
Dzīve ritēja pilnā sparā, Volfgangu tā tūlīt ierāva trauksmainajā plūsmā.
Manheimas teātrī izrādīja operas. Mocarts rūpīgi studēja dziedātāju vokālo
mākslu, nodibināja draudzīgas attiecības ar slaveno tenoru Rāfu. Manheimā tiekas
ar sava tēva elku – slavenu vācu dzejnieku Vīlandu. Tomēr visievērojamākais
notikums bija tas, ka Volfgangs iepazinās ar Manheimas kapelas kolektīvu, kuru
uzskatīja par labāko simfonisko orķestri Eiropā. Volfgangu valdzināja slāvu
poētisko melodiju maigums un sirsnīgais liriskums. Šīs melodijas jau pazina
kopš bērnības, aizvien biežāk tās ieskanas
Mocarta darbos.
Minhenē
Volfgangs tikās ar ievērojamiem mūziķiem: ar izcilu diriģentu un vijolnieku
Kanibahu, čehu mūziķi Johannu Stamicu, vācu simfonijas radītāju, čehu
komponistu Jozefu Mislivečeku, Irži Bendu, Volfgangu arvien biežāk nodarbina
domas par to, kāds brīnumains spēks piemīt mūzikas mākslai. Mocarts rakstīja:
“Rakstīt dzejiski es nespēju, neesmu dzejnieks. Neprotu izkārtot vārdu
materiālu tā, lai tie dotu gaismēnu, neesmu gleznotājs. Pat ar žestiem un
pantonīmu neprotu izteikt savas izjūtas, domas, neesmu dejotājs. Tomēr visu
varu izdarīt ar skaņu palīdzību: esmu mūziķis”.
To viņš īstenoja dzīvē. Tomēr dzīve
Manheimā nebija spoža. Mocarts ne mazums laika tika pavadījis Falcas kūrfirsta
Kārļa Teodora galmā, tomēr noteiktu algu viņam aizvien vēl nepiešķīra. Tie
nelielie materiāli ar ko Volfgangs un viņa māte bija ieradušies Manheimā,
izsīka ar draudošu ātrumu. Taču draugi Mocartam palīdzēja. Viņi Mocartam
noorganizēja viņa koncertu. Mocartu materiālais stāvoklis neuzlabojās, tieši
otrādi – tas pasliktinājās. Arī vēstules, kuras viņš rakstīja tēvam bija
rūgtuma pilnas. Tas vēstīja, ka Mocartam neklājās viegli. Viņš rakstīja, ka tik
saspringti nav strādājis. Volfgangs komponēja visdažādākos skaņdarbus:
koncertus flautai, kvartetu, duetus klavierēm, mesus. Un tomēr darbs ienesa
tikai grašus. Volfgangs nolemj doties uz Parīzi.
Mocarta pirmā mīlestība.
Pirms doties prom no Manheimas uz
Parīzi, Volfgangs iepazinās ar Vēberu ģimeni, kā arī tuvāk iepazinās ar
Aloiziju Vēberi, meiteni, kura bija spējusi aizkustināt Volfganga dvēseli. Ar
Aloiziju Vēberi Volfgangs iepazinās vakara koncertā, kurā meitenes dziedāja 2
ārijas. Volfgangs meitenes dziedājumā bija saskatījis talanta dzirksti. Jau
nākošajā dienā Volfgangam bija zināms, kā viņu sauc, ka viņai ir 15 gadi, ka
viņa ir teātra sufliere un nošu pārrakstītāja, Fridolīna Vēbera meita.
Volfgangs ikdienas apmeklēja Veberus. Viņš arī agrāk, kad vēl nebija saticis
Aloiziju, neko daudz nedomāja par savām darba lietām. Bet tagad domas par
mīļoto, par viņas un savu nākotni – viņš tās jau nešķirami saistīja kopā –
aizņēma visu viņa prātu. Sākumā Anna Marija sevi mierināja, ka tā ir aizraušanās,
kas agri vai vēlu beigsies. Taču, kādu rītu pamodusies, viņa izdzirdēja dēlu
improvizējot. Mūzika, tik skaudra, dvēseliska, tajā bija tik daudz maiguma, ka
māte bez jebkādas skaidrošanas saprata: pienācis tas laiks, no kura katra māte
baidās, - laiks, kad dēlam, lai arī cik maigs un mīlošs viņš ir bijis pret
māti, cita sieviete kļūst mīļāka, tagad Volfgangs dosies uz Parīzi, kura pirms
15 gadiem bija jūsmojusi par Volfgangu.
Parīzē pārciestās bēdas.
Toreiz Parīzē Volfgangs bija interesants
objekts laika kavēšanai. Tagad – nobriedis un nopietns mākslinieks. Toreiz
Mocarts tikai izklaidēja publiku, tagad prasīja sevi saprast. 20 gadus vecajam
Volfgangam vajadzēja uzsākt niknu cīņu par vietu dzīvē un cīnīties pašam.
Parīzē Mocarts pasniedza aristokrātu bērniem stundas, par kurām saņēma niecīgu
algu. Parīzē, pārciezdams lielākās bēdas Mocarts radīja gaiša dzīvesprieka un
optimisma cauraustus skaņdarbus. Drūma nokrāsa ir La minora klaviersonātei.
Šajā laikā tiek sacerēta La mažora sonāte klavierēm. Parīzē uzrakstītās Mocarta
simfonijas tika atskaņotas un vainagojās panākumiem.
Jau pirmajās dienās pēc ierašanās Anna
Marija savārga. Parīzē viņa laiku pavadīja vientulībā, tumšā, mitrā istabā.
Neprotot valodu viņa nevarēja ne ar vienu sarunāties. Jūnija vidū Mocarta māte
gūlās slimības gultā. 1778.g.3.jūlijā Anna Marija Mocarta nomira. Volfgangam
Parīzi pēc tēva lūguma vajadzēja atstāt. Tiesa, Parīzē sāka iet labāk.
J.S.Bahs, vecais Volfganga draugs un skolotājs, atbraucis no Londonas, lai
iepazītos ar Franču dziedātājiem.
Tieši J.S.Baha ietekmē Mocarts tika sarakstījis prelūdijas. Mocarts apciemoja
Veberu ģimeni un tikās ar mīļoto.
Opera “Idomenejs”.
Mocarta dzīve Zalcburgā patiešām bija
skumja. Nekas šeit nebija mainījies – tas pats dienests, tie paši mietpilsoņi,
kurus Mocarts nespēja ciest. Gandrīz 2 gadus Mocarts nīka Zalcburgā. Pēkšņi no
Minhenes pienāca vēsts – pasūtījums uzrakstīt jaunu operu “Idomejs”. Volfgangs
tūliņ devās ceļā. Minhenē Mocarts pilnībā atdevās savam darbam. Darbs pie
operas – lūk, kas Mocartam bija vislabākā izklaidēšanās. Librets operai nebija
izdevies. Tas bija par daudz samākslots. Opera bija domāta karnevālam. Tai bija
pacilāts un varonīgs raksturs. Mocarta galvenais izteiksmes veids operai bija
mūzika. Opera “Idomejs” sagatavoja Mocartam ceļu uz operu “Dons Žuans”.
Viņa pēdējās 2 operas – “Tita
žēlsirdība” un “Burvju flauta” – daudzās labākajās epizodēs ieskanas operas
“Idomejs” motīvi. Operas heroiski pacilātās patētiskās ārijas, kas apbur ar
melodijas daiļumu un ko pavada 4 solo instrumenti – flauta, oboja, mežrags un
fagots, brīnišķīgie ansambļi, iemīlējušos duets un slavenais kvartets, kurā
dzied trīs soprāni un tenors, tās pieder pie labākajām pasaules opermūzikas
lappusēm. Opera “Idomejs” guva lielus panākumus.
Mocarts Vīnē un opera “Bēgšana no
Seraļa”.
Guvis lielus panākumus Minhenē,
Mocarts dodas uz Vīni. Vīne atcerējās Mocarta bijušo slavu. Vīnē Mocarts sniedz
ļoti daudz koncertus. Tomēr jūsmojošā Vīnē Mocarts bija tāds pats vergs kā
Zalcburgā. Tur viņš iepazinās ar Konstanci Veberu, Aloizejas māsu, kura bija
apprecējusies ar Vīnes Burgteātra aktieri Langi. Drīz pēc tam Konstance kļuva
par Mocarta sievu.
Mocarts
operai “Bēgšana no Seraļa” bija izvēlējies nevis “nopietnās”, bet “komiskās”
operas formu, kas ir demokrātiskāka, tautai saprotamāka. Un turklāt opera
nebija vairs svešzemnieku – itāliešu, bet gan pašu – vācu komiskā opera. Tā
Mocarts jau sen bija gatavojies nacionālās operas radīšanai. Libretu operai
rakstīja Vīnes aktieris un režisors Gotlībs Stefānijs. Tas ir gandrīz novazāts
stāsts par jaunekli, kas izpestī savu mīļāko no turku nebrīves. Luga bija
Austrumnieciska, kas ļoti patika vīriešiem. Tika Mocarts no šādas lugas varēja
radīt dižu mākslas darbu. Mocarts pats operai pārstrādāja libretu. Operā
“Bēgšana no Seraļa” izmanto visdažādākās muzikālās dramaturģijas formas: ārijas
– liriskās, komiskās, virtuozās, dziesmiņas, kuplejas: sarežģītus vokālus
ansambļus, , izvērstus finālus un orķestra epizodes. Operā bieži var sadzirdēt
turku mūziku. 1782.g.12.jūlijā notika operas pirmuzvedums. Opera guva lielus
panākumus demokrātisko klausītāju daļā.
Precības un opera “Figaro kāzas”.
1782.g.24.augustā Volfgangs Amadejs
Mocarts un Konstance Vebere salaulājās svētā Stefana katedrālē. Mocarts
apprecējās aiz mīlestības. Par viņa sievu kļuva trūcīga un vienkārša meitene.
Mocarts kā pianists Vīnē bija iekarojis milzīgu popularitāti. Biežo koncertu
dēļ vajadzēja paplašināt repertuāru. Tāpēc tajos gados komponēto darbu vairums
ir domāti klavierēm. Šinī laikā viņš sacer labākos koncertus klavierēm ar
orķestri. . tie arī vēl šodien iekļauti pasaules pianistu programmās. Zīmīgi,
ka Mocarts bija sasniedzis slavas kalngalus. Viņš aizrautīgi studēja klasiskos
darbus. Mocartam it kā no jauna atklājās tādu mūzikas gara milžu, kā J.S.Baha
un G.F.Hendeļa jaunrade. Jozefam Haidnam Mocarts veltīja 6 kvartetus.
Mocarts atkal nolēma komponēt operu.
Lēmums nebija radies pēkšņi un nejauši. Mocarts pats skaidro, ka, iekams
ķeroties pie Bomaršē komēdijas, tika izskatīts ap 100 vai pat vairāk libretu un
nebija atradis nevienu sev pa prātam. Libretu operai “Figaro kāzas” uzrakstīja
Lorenco da Ponte. Operas pirmizrāde notika 1786.gada 1.maijā un guva neredzētus
panākumus.
Tēva nāve.
Ķēries
pie jaunas operas komponēšanas, Mocarts paplašināja savas operas reformas
robežas, padziļināja tās saturu. Operas “Dons Žuans” libretu uzņēmās rakstīt
Lorenco da Ponte. Operas komponēšanas laikā Mocarts zaudēja divus bērnus, bet
maijā viņu piemeklēja vissmagākais likteņa sitiens – 1787.gada 28.maijā nomira
Leopolds Mocarts. Viņš pirms nāves tā arī nebija ticies ar dēlu. Tēvs miris,
nav laika pat aizbraukt uz Zalcburgu un apmeklēt nelaiķa kapu, jo darbs pie
operas rit pilnā sparā. 1787.gada 29.oktobrī notika operas pirmizrāde. Tā guva
neredzētus panākumus. Vienīgi naudas grūtības apēnoja prieku. 1788.g.7.maijā
arī Vīnē notika šīs operas pirmizrāde, Jozefs Haidns bija pirmais, kas apsveica
šo brīnišķīgo operu.
Simfoniskie darbi un opera “Burvju
flauta”.
1778.gada vasarā sacerētas 3
nemirstīgas simfonijas: Mī bemol mažorā, Sol minorā un Do mažorā. Katra šī
simfonija katra par sevi ir patstāvīga un šie diženie skaņdarbi netika
atskaņoti Mocarta dzīves laikā.
Operā “Burvju flauta” vairāk nekā citos
darbos izpaužas Mocarta uzskati par tā laika sabiedrību. Libretu šai operai
rakstīja Gēte. “Burvju flautā” Mocarts no jauna atgriežas pie tautā iemīļotām
Vīnes dziesmu spēlēm. Mūžīgi dzīves prieka pilnais Mocarts ar katru dienu kļuva
drūmāks. Viņš sāka vairīties no cilvēkiem. Šāda sajūta pamodināja domas par
nāvi, tomēr tā nespēja aizēnot galveno. 1791.g.30.septembrī Vīnē notika opera
“Burvju flauta” pirmizrāde. Tā guva vispārēju triumfu.
Rekviēms un Mocarta nāve.
Rekviēmu Mocartam pasūtīja kāds
nepazīstams, melnā tērpā tērpies cilvēks. Jo dienas, jo komponists kļuva
vārgāks. Tomēr darbu viņš nespēja un negribēja pamest. Mocarts pēkšņi sacīja
sievai, ka viņš sacerot rekviēmu pats sev. “Es jūtu, ka ilgi vairs nedzīvošu.
Protams, man iedevuši indi…. No šās domas es nespēju tikt vaļā….. “ Mocarts ,
kas agrāk tik ļoti bija uzticējies cilvēkiem, tagad katru slimīgi turēja
aizdomās.
Mocarts izvēlējās dvēseles aizlūguma
formu, tomēr viņa “Rekviēms” maz līdzinājās parastai baznīcas mūzikai, kas
iežņaugta domu rāmjos. Lūk, ko raksta mūzikas zinātnieks I. Belza par Rekviēmu:
“Līdzīgi Baham, kas savu “Augsto mesu” piesātinājis ar patiesām cilvēka jūtām,
arī Mocarts savu darbu neuzskatīja par “baznīcas mūziku”, bet kā dramatisku
vēstījumu par viņa cēlajām tieksmēm, smagajiem zaudējumiem un smeldzošām
pārdomām. Rekviēms ir tik par spoža daiļrades pērle, ko radījis cilvēka ģēnijs,
kā teiksim, Dantes “Dievišķā komēdija”.
Nāve viņu pārsteidza strādājot pie
Rekviēma. Tāpēc šī skaņdarba beigšana bija uzticēta daudziem meistariem.
Rekviēmu pabeidza un restaurēja Mocarta talantīgais skolnieks Zīsmaijers.
1791.gada 5.decembrī Mocarts nomira.
Volfganga mirstīgās atliekas nolaida kopējā kapā 3 pēdu dziļumā, vienā krāvumā
ar simtiem citu līķu.
Galvenie Mocarta darbi.
Vokālie darbi
1.
Reliģiskie
darbi:
7 garas mesas (1 nepabeigta); 7 īsas mesas; rekviēms; 4
litānijas; 2 vakara lūgšanas; 22motetes un jaukti darbi; 17 baznīcas sonātes.
2.
Oratorijas
un kantātes: 2 oratorijas; 5 kantātes;
3.
Teātra
darbi: 15 operas (to skaitā “Bēgšana no
Seraja”, “Figaro kāzas”, “Dons Žuans”, “Tā dara visi”, “Burvju flauta”); 2
serenādes; 1 balets; 1 latīņu intermēdija;
4.
Jaukti
vokālie: 17 darbi 2 – 4 balsīm ar orķestri,
ansambli vai klavierēm; 48 dziesmas un ārijas ar orķestri (dažas ievietošanai
operās); 31 dziesma ar klavierēm; 15 vokāli un 20 nespecifēti kanoni.
Instrumentālie darbi
1.
Simfonijas:
56 simfonijas.
2.
Cita
orķestra un ansambļa mūzika: 21 serenāde,
kasācija un divertisiments; 17 serenādes un divertisimenti pūšamajiem
instrumentiem ; 13 marši; 105 menueti; 56 vācu dejas; 47 kontredances.
3.
Koncerti:
21 klavierēm; 1 divām klavierēm; 1 trijām klavierēm; 5 vijolei; 1 divām
vijolēm;1 vijolei un altam; 2 flautai; 1 obojai; 1 klarnetei; 1 bazūnei; 3 un 1
nepabeigts ragam.
4.
Kamermūzika:
6 stīgu kvinteti; 26 stīgu kvarteti; 2 stīgu trio; 2 stīgu dueti;1 duets
bazūnei un čellam; 4 flautu kvarteti; 1 obojas kvartets; 7 klavieru trio (1 ar
klarneti); 32 sonātes un 2 variāciju cikli klavierēm un vijolei.
5.
Taustiņmūzika:
19 klavieru sonātes; 5 sonātes klavieru duetam; 1 divu klavieru sonāte; 16
variāciju cikli klavierēm u.c.
Izmantotā literatūra.
D.
Veiss “Dievišķīgais un pasaulīgais”.
B.
Kremņevs “Mocarts”
“Encyclopaedia
Britannica 98”
Saturs.
Ievads
………………………………………………………….2
Dzimšana un
bērnība …………………………………………..3
Mocarta ģimene
Vīnē …………………………………………..5
Koncerti Eiropā
…………………………………………………6
Mocarts
Itālijā ………………………………………………….8
Atgriešanās
mājās un brauciens uz Manheimu …………………9
Mocarta pirmā
mīlestība ………………………………………..11
Parīzē
pārciestās bēdas …………………………………………12
Opera “Idomejs”
………………………………………………..13
Mocarts Vīnē un
opera “Bēgšana no Seraļa” …………………...14
Precības un
opera “Figaro kāzas” ……………………………….15
Tēva nāve
………………………………………………………..16
Simfoniskie
darbi un opera “Burvju flauta” ……………………..16
Rekviēms un
Mocarta nāve ………………………………………17
Galvenie Mocarta
darbi …………………………………………..18
Labs darbs, bet Mocartam pidzima dēls un kad Komponists mira viņa dēlam bija 3 gadi! :)
AtbildētDzēst