Latvijas Policijas
akadēmija
Policijas tiesību un
robežsardzes katedra.
Referāts
Ceļu
policijas darba organizācija ceļu satiksmes drošības garantēšana.
125.grupas
studenta
Aivja
Gailīša
Rīga 1999
Saturs.
1.nodaļa.
Ceļu policijas dienestu struktūra:
Ø
pienākumi.
2.nodaļa.
Ceļu policijas darba organizācija:
Ø
metodes;
Ø
formas.
3.nodaļa.
Ceļu policijas darbinieku darbs vadoties no administratīvo pārkāpumu kodeksa un
sodu uzlikšanas kārtība.
4.nodaļa.
Kriminālatbildība par transporta kustības drošības noteikumu un ekspluatācijas
noteikumu pārkāpumu.
5.nodaļa.
Ceļu satiksmes drošība Latvijā – statistikas analīze.
Ø
pielikums.
Izmantotā
literatūra.
Cp dienesta struktūra, pienākumi.
Cp dienesta struktūra:
1. Valsts
policijas CP pārvalde:
1.1. Vadība;
1.2. Plānošana,
kontrole, izziņas, meklēšanas, administratīvās sūdzības, ierosinājumu un CP
a-vienību darba organizācijas grupa;
1.3. Informācijas
un analīzes grupa;
1.4. Materiāli
tehniskā nodrošinājuma un apbruņošanas grupas;
1.5. Speciālais CP vads.
2. Rīgas
pilsētas CP nodaļa:
2.1. Vadība;
2.2. Administratīvā
prakses grupa;
2.3. Sūdzība
grupā;
2.4. Izziņas
grupa;
2.5. Meklēšanas
grupa.
3. Rīgas
pilsētas CP bataljons:
3.1. Vadība;
3.2. Dežūrdaļa
– 4maiņās;
3.3. 6
patruļdienesta vadi, katrā 30 štata vienības;
3.4. Administratīvā
grupa;
3.5. Pārējās
personas.
4. Rajonu,
pilsētu policijas pārvalžu nodaļu CP struktūrvienības iekšējā struktūra:
4.1. Vadība;
4.2. Informācijas
grupa;
4.3. Administratīva
prakses grupa;
4.4. Izziņas
grupa;
4.5. Meklēšanas
grupa;
4.6. CP
patruļdienesta rotas un vadi.
Pienākumi :
Ø
Uzraudzīt ceļu satiksmi, novērst
vai pārtraukt ceļu satiksmes pārkāpumus vai cita normatīvā akta prasību neizpildīšanu, kuri attiecās uz ceļu
satiksmes noteikumu garantēšanu.
Ø
Likumā paredzētajos gadījumos un
noteiktajā kārtībā piemērot pret pārkāpējiem administratīvo sodu analizējot to
pielietošanu. Izstrādāt priekšlikumus
administratīvās drošības pilnveidi.
Ø
Veikt ceļu satiksmes pārkāpumu un negadījumu
uzskaiti.
Ø
Izdarīt izziņas ceļu satiksmes
negadījumu vietā.
Ø
Regulēt t-līdzekļu un gājēju
kustību uz ceļiem un ielām.
Ø
Kontrolēt ceļu, ielu, dzelzceļu
pārbrauktuvju, kā arī tehnisko regulēšanas līdzekļu stāvokli.
Ø
Kontrolēt eksplotācijā esošos t-līzdekļus tehnisko
stāvokli.
Ø
Piedalīties noziegumu atklāšanā un novēršanā.
CP darba organizācija.
Organizējot CP darbu jāņem vērā:
Ø
avāriju analīze rajonā, pilsētā,
Ø
CP darbinieku skaits;
Ø
Darba uzdevumi, kas tiek uzlikti
CP darbiniekiem.
Pamatformas:
Atkarībā no
vietējiem apstākļiem, tehniskā nodrošinājuma un inspektoru profesionālās
sagatavotības līmeņa, ceļu satiksmes uzraudzību var veikt šādās pamatformās:
Ø
Izmantojot automobīļus,
motociklus;
Ø
Apstaigājot teritoriju;
Ø
Izmantojot stacionāro posteni;
Ø
Uzraudzība var notikt atklātā vai
slēptā formā.
Metodes:
Maksimāli pozitīva efekta sasniegšanai inspektors
atkarībā no situācijas apvieno šādas uzmanības metodes:
Ø
Ceļu satiksmes vērošana;
Ø
Iespējamo pārkāpumu novēršana ar
savu klātbūtni uz ceļa:
Ø
Reaģēšana uz pārkāpumiem un to
pārtraukšana.
Ceļu policijas darbs vadoties pēc administratīvo pārkāpumu kodeksa un
pieminēto sodu uzlikšanas kārtība.
Viens no galvenajiem uzdevumiem ceļu policista darbā ir
pareizi klasificēt pārkāpuma būtību, jāsecina vai tas ir krimināllikumā
pārkāptais pants vai administratīvā kodeksa pants.
Savas kompetences ietvaros uzlikt atbilstošu sodu par
doto pārkāpumu, jo šajā darbībā galvenais nav uzlikt smagāko sodu, bet,
likumpārkāpējam saprast par ko tas tika sodīts, tā lai tas vairs nepieļautu
tīšu noteikumu pārkāpumu, kuru rezultātā var rasties ceļu satiksmes
negadījumos.
Administratīvā atbildība par Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā 121 – 131.pantos norādītajiem pārkāpumiem iestājoties tikai
tad, ja to rezultātā rodas pantos norādītās sekas.
Administratīvo pārkāpumu kodeksā 121.pantā iet runa par
transportlīdzekļu ekspluatācijas noteikumu pārkāpumu.
Šajā pantā ietverti noteikumi par drošības jostu vai
aizsargķiveres lietošanas noteikumu pārkāpumu. Par to piespiež sodu līdz Ls 3.
Par tādu transportlīdzekļu
vadīšanu, kuriem noteiktā kārtībā nav izdarīta valsts tehniskā apskate, kā arī
par tādu transportlīdzekļu vadīšanu, kuri nav reģistrēti noteiktā kārtībā,
piespriež naudas sodu apmērā no Ls 5 – 10.
Par tādu transportlīdzekļu
vadīšana, ar kuriem to bojājumu dēļ braukt aizliegts vai kuriem kaut viena
valsts numura zīme nav nostiprināta šim nolūkam paredzētā vietā – piespriež
naudas sodu apmērā no Ls 10 – 15 vai noņem transporta vadīšanas apliecību uz
laiku no 1 – 3 mēnešiem.
Par speciālu gaismas vai skaņas signālu (kas nav
reģistrēti noteiktā kārtībā) lietošanu, ja tā nav saistīt ar neatliekamām
dienesta uzdevumu pildīšanu piespriež naudas sodu līdz Ls 15 vai atņem
transporta līdzekļa vadīšanas apliecību uz laiku līdz 3 mēn.
Par tādu transporta līdzekļu vadīšanu, kuriem kaut viena
numura zīme ir apslēpta, viltota vai neatbilst reģistrācijas dokumentiem, kā
arī tādu transportlīdzekļu vadīšana, kuriem nav kaut vienas valsts numura
zīmes, piespriež naudas sodu apmērā no Ls 25 – 50 vai noņem transportlīdzekļa
vadīšanas apliecību uz laiku no 6 – 12 mēn.
Par tādu transportlīdzekļu vadīšanu, kuri ir aprīkoti ar
speciālu gaismas vai skaņas signālu, kas nav iegūts noteiktā kārtībā, vai
kuriem izmantots krāsojums, ko nosaka valsts standarts operatīvajiem
transportlīdzekļiem, bet kuri nav reģistrēti noteiktajā kārtībā kā operatīvie
transportlīdzekļi, -piespriež naudas sodu apmērā no Ls 50 –100, vai noņem
transportlīdzekļa vadīšanas apliecību uz laiku no 6 – 12 mēn.
Par transportlīdzekļa vadīšanu, kuri ir aprīkoti ar
ierīcēm (antiradaru un tml.), kas var radīt traucējumus braukšanas ātruma
kontroles mērīšanas darbībai, - piespriež naudas sodu līdz Ls 50, vai noņem
transportlīdzekļa vadīšanas apliecību uz laiku līdz 3 mēn.
LAPK 122.pantā ir norādīts atbildība par atļautā
braukšanas ātruma pārsniegšanu.
Par atļautā kustības ātruma pārsniegšanu ne vairāk kā par
20 km/h, - piespriež naudas sodu līdz Ls 5.
Par atļautā kustības ātruma pārsniegšanu vairāk kā par 20
km/h, bet ne vairāk kā par 40 km/h, - piespriež naudas sodu līdz Ls 15 vai
noņem transportlīdzekļa vadīšanas apliecību uz laiku no 1 – 3 mēn.
Par atļautā kustības
ātruma pārsniegšanu vairāk par 20 km/h, bet ne vairāk kā par 40 km/h, ja tas
izdarīts apdzīvotās vietās, kurā apzīmēta ar 518.ceļa zīmi “Apdzīvotas vietas
sākums” vai ar 528.ceļa zīmi “Dzīvojamā zona”, - piespriež naudas sodu apmērā
līdz Ls 30 vai noņem transportlīdzekļa vadīšanas apliecību uz laiku līdz 6 mēn.
Par atļautā kustības ātruma pārsniegšanu vairāk kā par 40
km/h, - piespriež naudas sodu apmērā no Ls 20 – 50 vai noņem transportlīdzekļa
vadīšanas apliecību uz laiku no 3 – 6 mēn.
Par atļautā kustības ātruma pārsniegšana vairāk par 40
km/h, ja tas izdarīts apdzīvotā vietā, kura apzīmēta ar 518.ceļa zīmi
“Apdzīvotas vietas sākums” vai ar 528.ceļa zīmi “Dzīvojamā zona”, - piespriež
naudas sodu apmērā no Ls 50 – 70 vai noņem transportlīdzekļa vadīšanas
apliecību uz laiku no 3 –9 mēn.
LAPK 122.1pantā ir noteikta atbildība par ceļa
zīmju prasību neievērošanu, cilvēku vai kravas pārvadāšanas noteikumu
pārkāpšanu.
Par brīdinājuma signāla došanas noteikumu pārkāpšanu
pirms pārkārtošanās, pagriezienu vai braukšanas virziena maiņa, - piespriež
naudas sodu apmērā līdz Ls 5.
Par apstāšanos vai stāvēšana noteikumu pārkāpšanu, -
piespriež naudas sodu apmērā līdz Ls 5.
Par braukšanu pa ietvēm vai gājēju celiņiem, par to, ka
pārkāpti noteikumi, kas regulē braukšanas kārtību pa automaģistrālēm, braukšanu
gar sabiedriskā transporta pieturām vai pāri gājēju pārejām, pa pasažieru vai kravas pārvadāšanas neievērošanu, par
apgaismošanas ierīču lietošanas noteikumu pārkāpšanu, - piespriež naudas sodu
apmērā līdz Ls 10.
Par luksofora aizlieguma signāla vai regulētāja žesta
neievērošana, par ceļa nedošanu operatīvajam transportlīdzekļiem, par avārijas
gaismas signalizācijas vai avārijas zīmes lietošanas noteikumu neievērošanu, kā
arī par apdzīšanas noteikumu pārkāpšanu vai braukšanu pa tramvaja pretējā
virziena sliežu klātni, - piespriež naudas sodu apmērā no Ls 15 – 25 vai noņem
transportlīdzekļa vadīšanas apliecību uz laiku līdz 6 mēn.
Ja ir pārkāpti LAPK 122.2panta noteikumi, tas
ir noteikumu pārkāpums, kura dēļ radusies avārijas situācija un citi kustības
dalībnieki spiesti strauji mainīt ātrumu, kustības virzienu vai veikt citus
pasākumus savas darbības vai citu personu drošības garantēšanā, - piespriež
naudas sodu apmērā no Ls 15 – 25 vai noņem transportlīdzekļa vadīšanas
apliecību uz laiku no 3- 6 mēn.
Ja nepareizi šķērso dzelzceļa pārbrauktuvi, tad tiek
pārkāpts 123.pants, - piespriež naudas sodu apmērā līdz Ls 25 vai noņem
transportlīdzekļa vadīšanas apliecību no 1 –6 mēn.
Ja persona vada transportlīdzekli alkoholisko dzērienu,
narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidā, tad pārkāpj LAPK 124.p., -
piespriež naudas sodu apmērā no Ls 50 – 100 vai noņem transportlīdzekļa
vadīšanas apliecību uz laiku no 12 –24 mēn.
Par satiksmes noteikumu pārkāpumiem, kuru dēļ bojāti
transportlīdzekļi, kravas, ceļš, un citas būves vai citādas mantas, kā arī
cietušajam nodarīts viegli miesas bojājumi bez veselības satricinājumiem, -
piespriež naudas sodu apmērā no Ls 20 – 50 vai noņem transportlīdzekļa
vadīšanas apliecības uz laiku no 3 –6
mēn.
Personām, kurām nav līdzi transportlīdzekļa vadīšanas
apliecības vai transportlīdzekļa vadīšanas pagaidu atļauju, vai
transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu
apliecinošos dokumentus (polises), vai transportlīdzekļa reģistrācijas vai citu
transportlīdzekļa dokumenta, kas noteikts LAKP 126.pantā, - piespriež naudas
sodu Ls 1.
Par ceļa satiksmes noteikumu pārkāpšanu, izņemot LAKP
paredzētos, - piespriež naudas sodu apmērā no Ls 3 – 5.
Par transportlīdzekļa nodošanu vadīt personai, kurai nav
šā transportlīdzekļa vadīšanas apliecības, - uzliek naudas sodu apmērā līdz Ls
15.
Personām, kurām nav attiecīgo transportlīdzekļu vadīšanas
tiesības, - piespriež naudas sodu apmērā līdz Ls 20.
Transportlīdzekļa
vadīšana, ko pieļauj personas, kurām ir atņemtas vadītāja tiesības, - piespriež
naudas sodu apmērā līdz Ls 50.
Personām, par ceļu
satiksmes noteikumu pārkāpumiem, kuru dēļ bojāti transportlīdzekļi (izņemot
gadījumus, kad transportlīdzeklis ir pārkāpēja īpašumā un viņš ir vainīgais satiksmes
negadījuma dalībnieks), krava, ceļš, ceļa vai citas būves vai citāda manta, kā
arī cietušajam nodarīti viegli miesas bojājumi bez veselības traucējumiem, -
piespriež naudas sodu apmērā līdz Ls 100.
Ja persona vada transportlīdzekli bez vadīšanas tiesībām
alkoholisko dzērienu, narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidā , -
piespriež naudas sodu apmērā līdz Ls 200.
Ja transportlīdzekļa vadītājs neizpilda policijas
darbinieka, zemessarga vai robežsarga (uz valsts robežas, robežas šķērsošanas
vietas vai pierobežā) prasību apstādināt transportlīdzekli, - piespriež naudas
sodu apmērā līdz Ls 5.
Par policijas
darbinieka, zemessarga vai robežsarga (uz valsts robežas, robežas
šķērsošanas vietas vai pierobežā) prasības apstādināt transportlīdzekli neizpildīšanu,
ja pārkāpti ceļu satiksmes noteikumi, vai satiksmes negadījuma vietas atstāšanu
un neziņošanu noteiktā kārtībā par negadījumu policijai, vai aizbraukšanu bez
atļaujas ar lietošanā esošo transportlīdzekli, vai izvairīšanos no noteiktā kārtībā izdarāmās
alkoholisko dzērienu, narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidu
konstatējošas pārbaudes, - piespriež naudas sodu apmērā no Ls 200 – 250 vai
noņem transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku no 24 – 36 mēn.
Personai, kura lietoja alkoholiskos dzērienus,
narkotiskās vielas, vai citas apreibinošas vielas pēc satiksmes negadījuma līdz
alkoholisko dzērienu, narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidu
konstatējošai pārbaudei vai līdz atbrīvošanai noteiktajā kārtībā no šīs
pārbaudes, - piespriež naudassodu apmērā no Ls 150 – 250, vai noņem transporta
līdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku no 18 – 36 mēnešiem.
Vadot transporta līdzekli, kurš nav apdrošināts noteiktā
kārtībā par civiltiesisko atbildību – piespriež naudassodu apmērā līdz Ls 50.
Tām personām, kurām nav apdrošināta transporta līdzekļa
civiltiesiskā atbildība, par satiksmes noteikumu pārkāpumiem, kuru dēļ bojāti
transporta līdzekļi (izņemot gadījumus, kad transporta līdzeklis ir pārkāpēja
īpašumā un pārkāpējs ir vienīgais satiksmes negadījumu dalībnieks), krava,
ceļš, ceļa vai citas būves vai citāda manta, kā arī cietušajam nodarīti viegli
miesas bojājumi bez veselības satricinājuma, - piespriež naudas sodu apmērā
līdz Ls 100, vai noņem transporta līdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku līdz
deviņiem mēnešiem.
Ja gājēji neievēro satiksmes regulēšanas signālus,
brauktuves šķērsošanu, vai virzīšanos pa to nenorādītās vietās, mopēdistiem vai
velosipēdistiem, pajūgu vadītājiem un citām personām, kas lieto ceļus, par
satiksmes regulēšanas signālu, ceļazīmju vai brauktuves apzīmējumu prasību, kā
arī uz autoceļiem noteiktās kārtības neievērošanu, - piespriež naudas sodu
apmērā Ls 1, bet, ja satiksmes noteikumu pārkāpumu dēļ radusies avārijas
situācija, kā arī nodarīti cietušajam viegli miesas bojājumi bez veselības
satricinājuma – piespriež naudas sodu apmērā Ls 3.
Par pieļaušanu vadīt transporta līdzekļus vadītājiem,
kuri ir alkoholisko dzērienu, narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidā
vai personām, kurām nav transporta līdzekļa vadīšanas tiesības – piespriež
naudas sodu apmērā līdz Ls 75.
Par preču laukumu, dzelzceļa staciju, kravas automobīļu
staciju, konteineru punktu (laukumu), ostu (piestātņu(, noliktavu, kā arī ar
citu kravas pārvadājumu operācijām saistītu teritoriju vai objektu iežogojuma
bojāšanu – piespriež naudas sodu apmērā līdz Ls 50.
Par autoceļu vai ielu aizsardzības noteikumu pārkāpšanu,
kas izpaužas autoceļu ielu, dzelzceļa pārbrauktuvju vai citu ceļa būvju vai
satiksmes regulēšanas tehnisko līdzekļu bojāšanā. Satiksmes traucējumu
radīšanā, ceļa braucamās daļas, ietves, nomaļu, sadales joslu, ceļa būvju vai
zemes nodalījumu joslu piegružošanā vai aizsprostošanā, satiksmes regulēšanas
tehnisko līdzekļu, transporta, plakātu, reklāmas, vairogu, kiosku vai citu
tamlīdzīgu objektu nelikumīgā uzstādīšanā tiešā ceļ tuvumā, kā arī darbībās,
kuru rezultātā var tikt bojāti vai iznīcināti ceļa elementi, - piespriež naudas
sodu apmērā līdz Ls 200.
Ja tiek pārkāpti autoceļu vai ielu aizsardzības zonas
režīma noteikumi, kas izpaužas kā visādu veidu celtniecības un montāžas vai
kalnrūpniecības darba veikšana šajā zonā bez ceļu dienesta atļaujas, kā arī
mežu izciršana, zemes segas bojāšana, kura var izraisīt noslīdeņu, gravu,
plūstošo smilšu vai sniega sanesumu veidošanas, - piespriež naudas sodu apmērā
līdz Ls 200.
Par autoceļu kā arī ielu uzturēšanas noteikumu pārkāpumu,
kuri nosaka autoceļu vai ielu, dzelzceļa pārbrauktuvju vai citu ceļa būvju
uzturēšana satiksmei drošā stāvoklī vai darba veikšanas kārtību uz autoceļiem
vai ielām, vai par pasākumu neveikšanu, lai savlaicīgi aizliegtu vai ierobežotu
satiksmi atsevišķos ceļu posmos, kad šo ceļu posmu lietošana var apdraudēt
satiksmes drošību, kā arī par autoceļu vai ielu būvniecības remonta vai
uzturēšanas darbiem, kuri pasliktina hidroloģisko režīmu autoceļu vai ielu
aizsardzības zonā vai rada traucējumus ceļam blakus esošajai vai to
šķērsojošajai melioratīvajās sistēmās vai būvju sistēmās, - piespriež naudas
sodu amatpersonām, kuras atbildīgas par autoceļa vai ielu, dzelzceļa
pārbrauktuvju vai citu ceļa būvju stāvokli vai darba veikšanas kārtību uz
autoceļiem vai ielām, apmērā Ls 50 – 250.
Kriminālatbildība par transporta kustības drošības noteikumu un
ekspluatācijas noteikumu pārkāpumu.
Kriminālatbildība par Latvijas Krimināllikumā 260.pantā
aprakstītajiem pārkāpumiem iestājas tikai tad, ja to rezultātā rodas pantā
paredzētās sekas.
Panta 1.daļā paredzēta atbildība par tādu transporta
kustības drošības noteikumi un ekspluatācijas noteikumu pārkāpšanu, kuras
rezultātā cietušajam nodarīti viegli miesas bojājumi ar veselības traucējumiem
vai vidēja smaguma miesas bojājumi.
Ar miesas bojājumiem, kuri radījuši veselības traucējumu
saprot traumatiskas izcelšanās saslimšanu vai kāda orgāna funkciju traucējumu,
kas saistīts ar pārejošu darba nespēju uz laiku, ilgāk par 6.dienām un līdz
3.nedēļām (21.diena), piemēram, mīksto audu brūces, sīko kaulu lūzumi u.c.
Ar vidēja smaguma miesas bojājumu saprot tādu kaitējumu
veselībai, kurš izraisījis ilgstošu veselības traucējumu saistītu ar pārejošu darba
nespēju, ilgāku par 3.nedēļām (sākot ar 22.dienu) vai darba spēju paliekošu
zaudējumu mazāk nekā 1/3 apmērā (vispārējo darba spēju paliekošs zaudējums no
10% – 30%).
Pārkāpjot panta 1.daļu soda ar brīvības atņemšanu uz
laiku līdz 2.gadiem vai ar arestu vai ar naudas sodu līdz 60 minimālajām
mēnešalgām, noņemot transporta līdzekļa vadīšanas apliecību uz laiku līdz
5.gadiem vai bez tā.
Panta 2.daļā ir paredzēta atbildība, ja to izdarījusi
persona, kas vada transporta līdzekli, un, ja tās rezultātā cietušajam nodarīts
smags miesas bojājums vai iestājās nāve, - soda ar brīvības atņemšanu uz laiku
līdz 10.gadiem, noņem transporta līdzekļa vadīšanas apliecību uz laiku līdz
5.gadiem vai bez tā.
Smagi miesas bojājumi, tie ir bojājumi, kas bīstami
dzīvībai vai bijusi par iemeslu redzes, dzirdes, kāda orgāna vai orgāna
funkciju zaudēšanai, gara slimībai vai citiem veselības traucējumiem, ja tas
saistīts ar darba spēju paliekošu zaudēšanu ne mazāk kā 1/3 apmērā (vairāk par
33%) vai radījis grūtniecības pārtraukšanu, vai izpaudies sejas izķēmojumā.
Par šā panta 1 vai 2 daļā paredzēto nodarījumu, ja tas
izdarīts alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotropo vai citu apreibinošo
vielu iespaidā, - soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no 3 - 15 gadiem, noņemot
transporta līdzekļa vadīšanas apliecību līdz 5.gadiem.
Atbildība par 260.pantā paredzētajiem pārkāpumiem
iestājas tad, ja persona vada transporta līdzekli vai praktiski atradās
alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotropo vai citu apreibinošo vielu
iespaidā, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā,- soda ar brīvības atņemšanu uz
laiku līdz 1.gadam vai arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz
50 minimālajām mēnešalgām, noņemot transporta līdzekļa vadīšanas apliecību uz
laiku līdz 5.gadiem.
Atbildība par 263.pantā paredzētajiem pārkāpumiem
iestājas par tehniski bojāta transporta līdzekļa apzinātu laišanu ekspluatācijā
vai kustības drošību garantējošo citādu to ekspluatācijas noteikumu pārkāpšana,
ko izdarījusi persona, kura ir atbildīga par transporta līdzekļa tehnisko
stāvokli vai ekspluatāciju, ja tas izraisījis 260.pantā norādītās sekas, - soda
ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz 5.gadiem vai ar naudas sodu līdz 100
minimālajām mēnešalgām, atņemot tiesības uz zināmu nodarbošanos uz laiku līdz
5.gadiem.
Ceļu satiksmes drošība Latvijā – statistikas analīze.
1998.gadā valstī notikuši 25665 CSNg no tiem 4540 ar
cietušajiem, kuros bojā gājuši 627 un ievainoti 5414. Salīdzinot ar 1997.gadu
kopējais negadījumu skaits palielinājies par 41,1%, CSNg ar cietušajiem par
15,7%, bojā gājušo skaits par 19,4% un ievainoto skaits par 15,8%.
Jāatzīmē, ka kopš 1985.gada, tikai 1989.gadā CSNg ar
cietušajiem cietušo skaits bija lielāks. Tikai 1989 – 1994.gados bojā gājušo
skaits bija lielāks, bet ievainoto skaits ir vislielākais salīdzinājumā ar
iepriekšējiem gadiem.
Latvijā maksimālais bojā gājušo skaits 923 fiksēts
1991.gadā. tādējādi bojā gājušo skaits samazinājies 1,47 raizes. Neskatoties uz
to valstī ir augsts bojā gājušo skaits salīdzinājumā ar Eiropas valstīm.
Ceļu satiksmes drošības līmenis Latvijā tuvinātos Eiropas
līmenim, ja patreiz CSNg ar cietušajiem būtu mazāks par 3000, bojā gājušo
skaits 250 un ievainoto skaits 3200.
Kāpēc?
1) Galvenokārt
palielinājies krēslā un tumsā notikušo CSNg ar cietušajiem skaits. Salīdzinot
ar 1997.gadu cietušo skaits krēslā un tumsā palielinājies par 30%, bet dienas
gaismā tikai par 8%; cietušo gājēju skaits palielinājies 1,28 reizes un cietušo
velosipēdistu skaits palielinājies 1,6 reizes;
2) 1998.gadā
viens no galvenajiem CSNg rašanās cēloņiem ir ceļu satiksmes dalībnieku
pārvietošanās pa Latvijas auto ceļiem alkohola reibuma stāvoklī. 1998.gadā 2980
gadījumos un 963 CSNg ar cietušajiem vismaz viens vadītājs bija alkohola
reibumā. Šajos negadījumos bojā gājuši 169 un ievainoti 1296 cilvēki.
Salīdzinot ar 1997.gadu šo negadījumu skaits palielinājies par 26,5%, CSNg
skaits ar cietušajiem par 13,3%, bojā gājušo skaits par 7,6% un ievainoto
skaits par 12,2%;
3) galvenie
CSNg iemesli:
Ø
22,9% no kopējā CSNg un 29,4% no
CSNg ar cietušajiem skaita fiksētā ātruma nepareiza izvēle vai ātruma
pārkāpšana;
Ø
17,1% no kopējā CSNg un 4,8% no
CSNg ar cietušajiem skaita fiksēta distances neievērošana;
Ø
16,9% no kopējā CSNg un 8,8% no
CSNg ar cietušajiem skaitā fiksēta vadītāja neuzmanība;
Ø
14% no kopējā CSNg un 8,9% no
CSNg ar cietušajiem fiksēta krustojuma pārbraukšanas noteikumu neievērošana;
4) 1998.gadā
Latvijā bojā gāja 33 bērni un 638 bērni guva traumas. Salīdzinot ar 1997.gadu
bojā gājušo bērnu skaits pieaudzis par 57,1% un ievainoto bērnu skaits par 11,9%.
5) Daudzus
CSNg veicinājuši nelabvēlīgi ceļa un klimatiskie apstākļi:
Ø
44% no kopējā CSNg un 44% no CSNg
ar cietušajiem skaitā fiksēti nelabvēlīgi laika apstākļi (apmācies, migla,
lietus, sniegs);
Ø
26,4% no kopējā CSNg un 27,6% no
CSNg ar cietušajiem skaitā fiksēts slapjš ceļa segums;
Ø
17,4% no kopējā CSNg un 13,3% no
CSNg ar cietušajiem skaitā fiksēts slidens ceļš (apledojums, sniegs u.c.);
6) 46,2%
kopējā CSNg skaita 37% no CSNg ar cietušajiem skaita reģistrēti Rīgā.
Izmantotā literatūra.
1. LR
IeM Policijas departamenta 1994.gada 14.marta Pavēle Nr. 28 “Par Ceļu policijas
patruļdienestu darba organizēšanu”.
2. Likums
“Par Policiju”.
3. LR
Administratīvo pārkāpumu kodekss.
4. Latvijas
Krimināllikums.
5. “Ceļu
satiksmes negadījumu statistika Latvijā”, 1999.gads, Ceļu satiksmes direkcija.
6. Miesas
bojājuma smaguma tiesu medicīniskās novērtēšanas nolikums – Rīga, 1993.gads.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru