Nacionālie
parki ir plaši apvidi, kam raksturīgi nacionāli nozīmīgi izcili dabas
veidojumi, cilvēka darbības neskartas un mazpārveidotas ainavas un
kultūrainavas, biotopu daudzveidība, kultūras un vēstures pieminekļu bagātība
un kultūrvides īpatnības.
Nacionālo parku galvenais uzdevums
ir dabas aizsardzība, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšana, zinātniskās
izpētes, izglītošanas un atpūtas organizēšana, kuru ierobežo dabas un kultūrvides
aizsardzības mērķi.
Nacionālo parku teritoriju atbilstoši
aizsardzības un izmantošanas mērķiem iedala funkcionālās zonās. Nacionālajos
parkos ir zonas, kurās visi dabas resursi pilnībā tiek izslēgti no
saimnieciskās un citādas darbības. Pārējā nacionālo parku teritorijā atļauta
tikai tāda saimnieciskā darbība, kas būtiski nemaina vēsturiski izveidojušās
ainavas struktūru.
Nacionālā parka dabas
rezervāta (stingrā režīma) zonā ir aizliegta
uzturēšanās un pārvietošanās, kā arī saimnieciskā un cita veida darbība,
izņemot šādas darbības:
1.
teritorijas aizsardzības režīma ievērošanas kontrole;
2.
ugunsdzēsības un ugunsdrošības pasākumu īstenošana, kā arī cilvēku glābšana un
meklēšana;
3.
būvju un infrastruktūras objektu uzturēšana, kā arī renovācija būvniecību
regulējošajos
normatīvajos
aktos
noteiktajā kārtībā;
4.
ceļu ikdienas un periodiskā uzturēšana;
5.
ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju:
5.1.
zinātniskās pētniecības darbi, monitorings un meža inventarizācija;
5.2.
ekosistēmu, īpaši aizsargājamo biotopu un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu
aizsardzībai un saglabāšanai nepieciešamo pasākumu īstenošana;
5.3.
pārvietošanās pa dabā norādītiem maršrutiem;
5.4.
ceļu rekonstrukcija.
Nacionālā
parka dabas lieguma zonā aizliegts:
1. nobraukt no ceļiem un
pārvietoties ar mehāniskiem transportlīdzekļiem, tricikliem, kvadricikliem un
mopēdiem pa meža un lauksaimniecības zemēm, izņemot gadījumus, ja pārvietošanās
notiek pa teritorijas apmeklētājiem speciāli izveidotiem maršrutiem vai
pārvietošanās ir saistīta ar šo zemju apsaimniekošanu, uzraudzību vai valsts aizsardzības
uzdevumu veikšanu;
2. kurināt ugunskurus ārpus
speciāli ierīkotām vietām, kuras nodrošina uguns tālāku neizplatīšanos, izņemot
ugunskurus pagalmos un ugunskurus ciršanas atlieku sadedzināšanai atbilstoši
meža apsaimniekošanu regulējošajiem normatīvajiem aktiem;
3. dedzināt sausās zāles, virsāju
un niedru platības, kā arī meža zemsedzi, izņemot īpaši aizsargājamo biotopu
atjaunošanas pasākumus, par kuru veikšanu ir saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes
rakstiska atļauja un rakstiski informēta par ugunsdrošību un ugunsdzēsību
atbildīgā institūcija;
4. lai samazinātu dzīvnieku bojāeju
– pļaut lauksaimniecībā izmantojamās zemes un lauces virzienā no malām uz
centru. Nelīdzena reljefa apstākļos pļauj slejās virzienā no lauka atklātās
malas (arī no pagalma, ceļa, atklāta grāvja, žoga, upes vai ezera) uz krūmāju
vai mežu;
5. nosusināt purvus, mežaudzes
slapjās minerālaugsnēs un slapjās kūdras augsnēs;
6. lietot ūdensputnu medībās
šāviņus, kas satur svinu;
7. uzstādīt vēja elektrostacijas,
kuru darba rata diametrs ir lielāks par pieciem metriem vai augstākais punkts
pārsniedz 30 metru augstumu;
8. pārvietoties pa virszemes
ūdensobjektiem ar kuģošanas un citiem peldošiem līdzekļiem, kuru mehāniskā
dzinēja vai motora jauda pārsniedz 3,7 kW, izņemot valsts un pašvaldību
institūciju amatpersonas, kuras pilda dienesta pienākumus, kā arī pilnvarotās
personas, kuras veic vides normatīvo aktu ievērošanas kontroli, tajā skaitā
zvejas kontroli;
9. pārvietoties ar ūdens
motocikliem;
10. rīkot autosacensības,
motosacensības un velosacensības, rallijus, treniņbraucienus, izmēģinājuma
braucienus, kā arī rīkot ūdensmotosporta un ūdensslēpošanas sacensības,
Nacionālo bruņoto spēku un zemessargu mācības;
11. bojāt vai iznīcināt (arī
uzarot, kultivējot vai ieaudzējot mežu) palieņu un terašu pļavas;
12. ierīkot purvos dzērveņu
plantācijas;
13. veikt darbības, kuru rezultātā
tiek mainīta ezeru, upju, vecupju un strautu krasta līnija un gultne, izņemot
upju dabiskā tecējuma vai ūdenstecēm un ūdenstilpēm piegulošo teritoriju
dabiskā hidroloģiskā režīma atjaunošanu;
14. iegūt derīgos izrakteņus,
izņemot pazemes ūdens ieguvi personiskām vajadzībām;
15. veikt darbības, kas veicina
augsnes erozijas attīstību, izņemot augsnes sagatavošanu lauksaimniecības
vajadzībām;
16. mainīt zemes lietošanas
kategoriju, izņemot:
16.1. dabiski apmežojušās vai pirms
aizsargājamās teritorijas izveidošanas apmežotas lauksaimniecības zemes
lietošanas kategorijas maiņu uz kategoriju "mežs" vai
"krūmājs";
16.2. upju dabiskā tecējuma
atjaunošanu;
16.3. ar Dabas aizsardzības
pārvaldes rakstisku atļauju:
16.3.1. nacionālo parku dabas
lieguma zonā;
16.3.2. īpaši aizsargājamo biotopu
un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu atjaunošanu;
16.3.3. publiski pieejamu dabas
tūrisma un izziņas infrastruktūras objektu (piemēram, taku, skatu torņu, telšu vietu, stāvlaukumu,
apmeklētāju centru un informācijas centru) ierīkošanu;
16.3.4. kuģošanas līdzekļu bāzu
paplašināšanu vai piestātņu ierīkošanu;
16.3.5. ceļu (arī sliežu ceļu),
inženierkomunikāciju un citu inženierbūvju restaurāciju un rekonstrukciju, ja
tiek mainīts trases platums un novietojums;
17. būvēt hidrotehniskas būves un
ierīkot meliorācijas sistēmas, veikt to rekonstrukciju un renovāciju, izņemot,
lai novērstu teritoriju applūšanu ārpus aizsargājamās teritorijas, kā arī ar
Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju:
17.1. upju dabiskā tecējuma,
ūdenstecēm un ūdenstilpēm piegulošo teritoriju hidroloģiskā režīma atjaunošanu;
17.2. īpaši aizsargājamo biotopu un
īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu atjaunošanas pasākumu veikšanu;
17.3. zivju migrācijas ceļu
atjaunošanu;
18. ierīkot jaunas un paplašināt
esošas iežogotas platības savvaļas dzīvnieku turēšanai nebrīvē;
19. cirst kokus, kuru caurmērs 1,3
metru augstumā virs koku sakņu kakla pārsniedz 60 centimetrus, izņemot bīstamos
kokus (koki, kas apdraud cilvēku dzīvību un veselību, tuvumā esošās ēkas vai
infrastruktūras objektus);
20. bez Dabas aizsardzības
pārvaldes rakstiskas atļaujas organizēt brīvā dabā publiskus pasākumus, kā arī
nometnes, kurās piedalās vairāk par 60 cilvēkiem, izņemot pasākumus un nometnes,
kas tiek organizētas šim nolūkam paredzētās un speciāli ierīkotās vietās;
21. bez Dabas aizsardzības
pārvaldes rakstiskas atļaujas ierīkot publiski pieejamus dabas tūrisma un
izziņas infrastruktūras objektus (piemēram, takas, maršrutus, skatu torņus,
telšu vietas, stāvlaukumus, apmeklētāju centrus un informācijas centrus).
Zemes vienību sadalīšana atļauta
tikai gadījumos, ja katras atsevišķās zemes vienības platība pēc sadalīšanas
nav mazāka par 10 hektāriem. Šis nosacījums neattiecas uz zemes vienībām, kas
tiek atdalītas infrastruktūras un inženierkomunikāciju būvniecībai vai
uzturēšanai un kuru apbūves nosacījumus nosaka vietējās pašvaldības teritorijas
plānojumā, kā arī uz gadījumiem, ja no īpašuma tiek atdalīta zemes vienība ar
dzīvojamām un saimniecības ēkām, pagalmu un zemi, kas nepieciešama saimniecības
uzturēšanai.
Meža zemēs aizliegts:
1. veikt mežsaimniecisko darbību no
15.marta līdz 31.jūlijam, izņemot:
1.1. meža
ugunsdrošības un ugunsdzēsības pasākumus;
1.2. bīstamo
koku ciršanu un novākšanu;
2. cirst kokus galvenajā cirtē un
rekonstruktīvajā cirtē;
3. cirst kokus kopšanas cirtē
(izņemot sausos kokus), ja valdaudzes vecums pārsniedz:
3.1. priežu un ozolu audzēm – 60
gadu;
3.2. egļu, bērzu, melnalkšņu, ošu
un liepu audzēm – 50 gadu;
3.3. apšu audzēm – 30 gadu;
4. atzarot augošus kokus mežaudzēs,
izņemot koku atzarošanu skatu punktu ierīkošanai un uzturēšanai,
elektropārvades un citu lineāro komunikāciju uzturēšanai, kā arī satiksmes
drošībai uz ceļiem;
5. ierīkot jaunus mežsaimniecības
(komersantu) ceļus;
6. atjaunot mežu stādot vai sējot;
7. lai samazinātu dzīvnieku bojāeju
– uzturēt esošus sietveida nožogojumus mežā, kuri nav apzīmēti redzamības
palielināšanai (piemēram, izmantojot zarus, lentes vai citus dzīvniekiem pamanāmus
materiālus);
8. iegūt sūnas un ķērpjus, bojājot
vai iznīcinot zemsedzi;
9. bojāt vai iznīcināt (arī uzarot
vai kultivējot) meža pļavas un lauces, izņemot Meža valsts reģistrā reģistrētās
medījamo dzīvnieku piebarošanas lauces;
10. ierīkot jaunas medījamo
dzīvnieku piebarošanas lauces, kā arī ievest un izgāzt dabas lieguma teritorijā
lauksaimniecības un pārtikas produktus. Ja tas nepieciešams dzīvnieku skaita
regulēšanai, pieļaujama automātisko barotavu izmantošana vietās, kur tas
neapdraud dabisko biotopu vai īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu saglabāšanu.
Ja slimību inficētie, kaitēkļu
invadētie vai citādi bojātie koki rada masveidīgas kaitēkļu savairošanās
draudus un var izraisīt audžu bojāeju ārpus dabas lieguma, bojātos kokus
atļauts cirst sanitārajā cirtē pēc Valsts meža dienesta sanitārā atzinuma, kurā
noteikts konkrēts apjoms šo bojāto koku izvākšanai.
Mežaudzēs uz hektāru saglabā ne
mazāk kā 20 kubikmetru sausu stāvošu koku, svaigi vēja gāztu koku un kritalu,
kuru diametrs resnākajā vietā pārsniedz 25 centimetrus. Ja to kopējais apjoms
ir lielāks, vispirms saglabā resnākos kokus. Pieļaujams izvākt svaigi vēja
gāztas egles, kuru apjoms pārsniedz piecus kubikmetrus uz hektāru un kuras
saskaņā ar Valsts meža dienesta atzinumu var izraisīt mežaudžu bojāeju
masveidīgas kaitēkļu savairošanās dēļ.
Sausos kokus un kritalas, kā arī
nocirstos bīstamos kokus un nocirsto koku celmus atstāj mežaudzē, lai
nodrošinātu trūdošo (atmirušo) koksni kā dzīvesvietu meža ekosistēmā svarīgām
sugām.
Uz mežaudzēm, kurās vējgāzes,
vējlauzes, slimību infekcijas vai kaitēkļu invāzijas dēļ mežaudzes šķērslaukums
kļuvis mazāks par kritisko šķērslaukumu un vēja gāztie, bojātie, sausie stāvošie
koki un kritalas netiek izvākti, neattiecina meža atjaunošanas un jaunaudžu kopšanas
prasības.
Kopšanas cirtē uz cirsmas hektāru
saglabā vismaz 15 dzīvotspējīgus vecākos un lielāko izmēru kokus (ekoloģiskos
kokus), vispirms saglabājot resnākos (koku caurmērs lielāks par valdošās koku sugas
koku vidējo caurmēru) ozolus, liepas, priedes, ošus, gobas, vīksnas,
melnalkšņus un kļavas. Ja šādu koku mežaudzē nav, vispirms saglabā apses un
bērzus, kā arī kokus ar lieliem un resniem zariem, dobumainus kokus un kokus ar
deguma rētām.
Nacionālā
parka ainavu aizsardzības zonā aizliegts:
1. ainaviski vērtīgās teritorijās,
ja tādas noteiktas vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā, veikt darbības,
kas būtiski pārveido ainavu un tās elementus, izmaina kultūrvēsturiskās vides
īpatnības un reģionam raksturīgos ainavu elementus vai samazina bioloģisko
daudzveidību un ainavas ekoloģisko kvalitāti;
2. nobraukt no ceļiem un
pārvietoties ar mehāniskiem transportlīdzekļiem, tricikliem, kvadricikliem un
mopēdiem pa meža un lauksaimniecības zemēm, izņemot, ja pārvietošanās notiek pa
teritorijas apmeklētājiem speciāli izveidotiem maršrutiem vai pārvietošanās ir
saistīta ar šo zemju apsaimniekošanu, uzraudzību vai valsts aizsardzības
uzdevumu veikšanu;
3. dedzināt sausās zāles, virsāju
un niedru platības, kā arī meža zemsedzi, izņemot biotopu atjaunošanas pasākumus,
par kuru veikšanu ir saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja un
rakstiski informēta par ugunsdrošību un ugunsdzēsību atbildīgā institūcija;
4. veikt būvniecību vai ierīkot
stādījumus un ieaudzēt mežu, kas var aizsegt skatu no publiski pieejamiem skatu
punktiem un ainaviskiem ceļiem, ja tādi noteikti vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumā, uz ainavai raksturīgajiem elementiem un vērtībām;
5. bez Dabas aizsardzības pārvaldes
rakstiskas atļaujas saņemšanas:
5.1. ierīkot dabā publiski pieejamus
dabas tūrisma un izziņas infrastruktūras objektus (piemēram, takas, maršrutus,
skatu torņus, telšu vietas, stāvlaukumus, apmeklētāju centrus un informācijas centrus);
5.2. veicot ceļu rekonstrukciju,
mainīt ainavisko ceļu (ja tādi noteikti vietējās pašvaldības teritorijas
plānojumā) trases novietojumu;
5.3. uzstādīt vēja elektrostacijas,
kuru darba rata diametrs ir lielāks par pieciem metriem vai augstākais punkts
pārsniedz 30 metru augstumu.
Meža zemēs aizliegts:
1. veikt mežsaimniecisko darbību no
15.marta līdz 31.jūlijam, izņemot:
1.1. meža ugunsdrošības un
ugunsdzēsības pasākumus;
1.2. meža atjaunošanu ar rokas
darbarīkiem;
1.3. jaunaudžu kopšanu, kur
vidējais augstums skuju kokiem ir līdz 0,7 metriem, bet lapu kokiem – līdz
vienam metram;
1.4. bīstamo koku ciršanu un
novākšanu;
2. cirst kokus rekonstruktīvajā
cirtē (izņemot neproduktīvu egļu tīraudžu dabiskošanu un sugu sastāva
dažādošanu, kā arī mežaudzē, kuras šķērslaukums ir mazāks par kritisko
šķērslaukumu);
3. veikt kailcirti dumbrāja un liekņas
meža augšanas apstākļu tipos egļu un melnalkšņu audzēs, kā arī visās ozolu un
ošu audzēs, lai ilgtermiņā nodrošinātu bioloģiski vērtīgo slapjo un platlapju
meža biotopu un tiem raksturīgo sugu saglabāšanu.
4. Maksimāli pieļaujamā kailcirtes
platība ir trīs hektāri.
5. Gar ainaviskiem ceļiem, ja tādi
noteikti vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā, kailcirtei piegulošo
mežaudzi nocērt ne agrāk kā 10 gadus pēc kailcirtes skuju koku audzēs un piecus
gadus pēc kailcirtes lapu koku audzēs, ja kailcirtes platībā mežaudze atzīta
par atjaunotu un atjaunotās mežaudzes koku vidējais augstums skuju kokiem ir
viens metrs un vairāk, bet lapu kokiem – divi metri un vairāk.
6. Kailcirtē saglabājamos kokus pēc
iespējas atstāj grupās, saglabājot tajās arī paaugu vai pamežu, izņemot
gadījumus, ja apsaimniekojamā meža platība vienā kadastra vienībā ir mazāka par
vienu hektāru.
7. Ja tiek veikta jebkura
būvniecība, vietējai pašvaldībai ir tiesības saistošajos noteikumos noteikt papildu
prasības, lai saglabātu esošās ainavas raksturu un vērtību.
GAUJAS
NACIONĀLAIS PARKS
Gaujas nacionālais parks (turpmāk —
parks) ir valsts nozīmes īpaši aizsargājama dabas teritorija, kas atrodas
Gaujas senielejā un tās apkārtnē. Parka robežas noteiktas saskaņā ar Gaujas
nacionālā parka robežu shēmu un Gaujas nacionālā parka robežu aprakstu.
Parka
darbības mērķis ir aizsargāt parka mazpārveidotas dabas teritorijas, kam
raksturīga liela bioloģiskā daudzveidība, iežu atsegumus, reljefa formas,
laukakmeņus, avotus (turpmāk — valsts un vietējās nozīmes ģeoloģiskie un
ģeomorfoloģiskie dabas pieminekļi), kā arī tipiskās ainavas, dabas un kultūras
pieminekļus un veicināt dabas tūrismu un teritorijas ilgtspējīgu attīstību.
Parka pārvaldi īsteno vides
ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde — Dabas aizsardzības
pārvalde.
Lai saskaņotu dabas aizsardzības
intereses un saimniecisko darbību parka teritorijā, izveido parka konsultatīvo
padomi. Padomes sastāvā ir pa vienam pārstāvim no Vides ministrijas, Zemkopības
ministrijas, Valsts meža dienesta, Lauku atbalsta dienesta, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijas, Valsts kultūras pieminekļu
aizsardzības inspekcijas, Latvijas Dabas fonda, Latvijas Ornitoloģijas
biedrības un organizācijām, kuras tieši pārstāv meža un zemes īpašnieku vai
aizsargājamās teritorijas iedzīvotāju intereses, un visām pašvaldībām, kuru
teritorijā atrodas parks.
Parka konsultatīvās padomes
nolikumu apstiprina Ministru kabinets. Parka konsultatīvās padomes
personālsastāvu apstiprina vides ministrs.
Parka funkcionālo zonu platības un
robežu aprakstus apstiprina Ministru kabinets.
Ministru kabinets izdod noteikumus,
kuros reglamentē parka individuālo aizsardzību un izmantošanu.
Parka teritorijā aizliegts:
1. bojāt vai iznīcināt
kultūrvēsturiskos objektus;
2. bojāt vai iznīcināt valsts un
vietējās nozīmes ģeoloģiskos un ģeomorfoloģiskos dabas pieminekļus;
3. veikt darbības, kas izraisa
augsnes eroziju;
4. bojāt vai iznīcināt
mikroliegumus, īpaši aizsargājamos biotopus, īpaši aizsargājamās sugas un to
dzīvotnes;
5. bojāt vai iznīcināt īpaši
aizsargājamos kokus, kuri iekļauti dabas pieminekļu kategorijā;
6. bojāt vai iznīcināt vietējās
nozīmes aizsargājamos kokus, kuru sarakstu apstiprina pašvaldības;
7. postīt putnu ligzdošanas vietas,
skudru pūžņus un citu dzīvnieku dzīves vietas;
8. izgāzt vai izmest atkritumus,
izņemot atkritumu poligonus un izgāztuves;
9. iztaisnot upes un strautus;
10. pārvietoties pa upēm, ezeriem
un citām ūdenstilpēm ar motorlaivām, ūdens motocikliem un cita veida
ūdenstransporta līdzekļiem, kurus darbina jebkāda tipa un jaudas dzinēji. Šis
aizliegums neattiecas uz valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu
pārvietošanos, tām pildot dienesta pienākumus, kā arī uz pārvietošanos ar
ūdenstransporta līdzekļiem Ungura ezerā;
11. bojāt vai iznīcināt dabas
tūrisma un izziņas infrastruktūras labiekārtojuma objektus, informācijas un
norādes zīmes;
12. upēs un citās ūdenstecēs, kur
notiek zivju migrācija, būvēt dambjus un mākslīgus šķēršļus bez zivju ceļa
ierīkošanas, izņemot gadījumus, kad tas nepieciešams ekosistēmu, īpaši
aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai un saglabāšanai.
Pārvietošanās ar motorlaivām, ūdens
motocikliem un cita veida ūdenstransporta līdzekļiem, kurus darbina jebkāda
tipa un jaudas dzinēji, Ungura ezerā ir pieļaujama tikai ar pārvaldes
rakstveida atļauju.
Darbības, kas rada augsnes, gaisa,
virszemes ūdensobjektu, avotu un pazemes ūdeņu piesārņojumu parka teritorijā,
pieļaujamas, ja tiek ievērotas piesārņojumu regulējošo normatīvo aktu prasības.
Ar pārvaldes rakstveida atļauju
drīkst:
1. veikt derīgo izrakteņu ieguvi,
izņemot pazemes ūdens ieguvi personiskām vajadzībām;
2. veikt zinātniskās un
arheoloģiskās izpētes darbus un zemes dzīļu izpēti;
3. transformēt meža zemi saskaņā ar
zemes transformāciju regulējošiem normatīvajiem aktiem un mainīt
lauksaimniecībā izmantojamās zemes lietošanas kategoriju;
4. izmantot motorizētus
ūdenstransporta līdzekļus Ungura ezerā.
Pārvalde, izsniedzot rakstveida
atļauju vai saskaņojot likumā minētās darbības, izmanto dabas aizsardzības
plānā ietverto informāciju un jaunāko pieejamo informāciju par īpaši
aizsargājamām sugām un biotopiem konkrētajā teritorijā. Darbībām, kurām saskaņā
ar normatīvajiem aktiem par ietekmes uz vidi novērtējumu Valsts vides dienests
izsniedz tehniskos noteikumus vai veic sākotnējo ietekmes uz vidi novērtējumu,
pārvaldes rakstveida atļauja nav nepieciešama.
Parka teritorijā esošo pašvaldību
teritoriju plānojumi pirms to pieņemšanas saskaņojami ar pārvaldi. Vietējās
pašvaldības teritorijas plānojuma izstrādes (darba) grupā, ja tāda tiek
izveidota, iekļauj pārvaldes pārstāvi.
Parka teritorijā ir izveidotas
šādas funkcionālās zonas:
1) dabas rezervāta (stingrā režīma)
zona;
2) dabas lieguma zona;
3) ainavu aizsardzības zona;
4) kultūrvēsturiskā zona;
5) neitrālā zona.
Dabas
rezervāta (stingrā režīma) zona ir izveidota, lai
saglabātu bioloģiski daudzveidīgajās teritorijās notiekošos dabiskos procesus.
Dabas rezervāta (stingrā režīma)
zonā aizliegta jebkāda dabas resursu ieguve, saimnieciskā vai cita veida darbība,
izņemot:
1) zinātnisko izpēti;
2) meža ugunsdrošības pasākumus;
3) pasākumus, kas saskaņā ar dabas
aizsardzības plānu nepieciešami dabas rezervāta (stingrā režīma) zonas
aizsardzībai un saglabāšanai;
4) dabas rezervāta (stingrā režīma)
zonas šķērsošanu pa noteiktiem maršrutiem pārvaldes noteiktajā kārtībā.
Dabas rezervāta (stingrā režīma)
zonas zeme ir valsts īpašums.
Dabas
lieguma zona ir izveidota, lai saglabātu Gaujas
senielejai un Gaujas pieteku ielejām raksturīgo dabisko ainavu ar
mazpārveidotas dabas biotopu un cilvēku darbības ietekmētu biotopu mozaīku, kā
arī saglabātu šajā teritorijā koncentrētos valsts un vietējās nozīmes
ģeoloģiskos un ģeomorfoloģiskos dabas pieminekļus un citus dabas pieminekļus.
Meža resursu saimnieciskā
izmantošana dabas lieguma zonā notiek saskaņā ar meža apsaimniekošanas plānu.
Meža apsaimniekošanas plāna saturu, izstrādes un apstiprināšanas kārtību nosaka
parka individuālajos aizsardzības un izmantošanas noteikumos. Meža
apsaimniekošanas plānu apstiprina parka direktors.
Dabas lieguma zonā aizliegts:
1) iegūt koksni valsts un
pašvaldību īpašumā esošajos mežos, izņemot:
a) tādu bīstamo koku ciršanu un
novākšanu, kuri apdraud cilvēku dzīvību un veselību, tuvumā esošās ēkas un
infrastruktūras objektus,
b) koku ciršanu meža ugunsdrošības
pasākumu veikšanai un avāriju, stihisku nelaimju vai katastrofu seku
likvidēšanai,
c) koku ciršanu citā cirtē sugu un
biotopu aizsardzībai un saglabāšanai, kultūras pieminekļu saglabāšanai,
mākslīgi izveidoto mežaudžu ilglaicīgai rekonstrukcijai, ainavas kvalitātes
uzlabošanai, skatu punktu ierīkošanai un uzturēšanai;
2) sagatavot kokmateriālus
kailcirtēs;
3) nosusināt purvus;
4) bojāt, iznīcināt, uzart vai
kultivēt palieņu, terašu un meža pļavas;
5) lietot minerālmēslus un ķīmiskos
augu aizsardzības līdzekļus bioloģiski vērtīgajos zālājos un meža zemēs;
6) mainīt reljefu un veikt jebkuru
darbību, kas veicina paātrinātu virszemes noteci un augsnes erozijas attīstību;
7) iegūt derīgos izrakteņus,
izņemot pazemes ūdens ieguvi personiskām vajadzībām;
8) dedzināt sauso zāli un niedres,
kā arī ugunsbīstamajā periodā dedzināt meža ciršanas atliekas;
9) ieviest dabiskajos biotopos
vietējiem apstākļiem svešas augu un dzīvnieku sugas.
Īpašuma tiesību aprobežojumi dabas
lieguma zonā ierakstāmi zemesgrāmatā, pamatojoties uz šo likumu un pārvaldes
nostiprinājuma lūgumu.
Lai nodrošinātu augu un dzīvnieku
sugu netraucētu eksistenci, kā arī iespēju dzīvniekiem pulcēties migrācijas
periodos, pārvalde saskaņā ar parka individuālās aizsardzības un izmantošanas
noteikumiem Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā var pieņemt lēmumu
dabas lieguma zonā vai tās daļā noteikt sezonas liegumu — ierobežojumu vai
aizliegumu apmeklētājiem uz laiku uzturēties konkrētajā teritorijā, bet
personām, kuras lieguma zonā dzīvo vai kurām lieguma zonā ir īpašums, veikt
konkrētu saimniecisko darbību. Iesniegums vai pieteikums par lēmuma
apstrīdēšanu vai pārsūdzēšanu neaptur tā darbību.
Ar pārvaldes rakstveida atļauju
dabas lieguma zonā drīkst organizēt masu izklaides pasākumus brīvā dabā
(atpūtas, sporta un citus pasākumus, kuros piedalās vairāk nekā 50 cilvēku).
Pārvaldes rakstveida atļauja nav nepieciešama, ja pasākumi notiek speciāli šim
nolūkam paredzētajās vietās.
Dabas lieguma zonā esošu zemes
gabalu drīkst sadalīt tikai tad, ja katra atsevišķā zemes gabala platība pēc
sadalīšanas nav mazāka par 10 hektāriem. Šis nosacījums neattiecas uz vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumā noteiktajām pilsētu un ciemu robežām.
Dabas lieguma zonā būvniecību
drīkst veikt būvniecību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā,
ievērojot ietekmes uz vidi novērtējumu regulējošos normatīvos aktus.
Ainavu
aizsardzības zona ir izveidota, lai saglabātu
raksturīgo daudzveidīgo ainavu, nacionālo kultūrvidi un rekreācijas resursus,
kā arī nodrošinātu nenoplicinošu saimniecisko darbību.
Ainavu aizsardzības zonā būvniecību
drīkst veikt būvniecību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā,
ievērojot ietekmes uz vidi novērtējumu regulējošos normatīvos aktus.
Galvenā cirte ainavu aizsardzības
zonā notiek saskaņā ar meža apsaimniekošanas plānu.
Kultūrvēsturiskā
zona ir izveidota, lai nodrošinātu kompleksu
aizsardzību īpaši aizsargājamās kultūrvēsturiskajās teritorijās, kā arī
teritorijās, kurās koncentrēti kultūras pieminekļi.
Kultūrvēsturiskajā zonā būvniecību
drīkst veikt būvniecību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā,
ievērojot ietekmes uz vidi novērtējumu regulējošos normatīvos aktus.
Galvenā cirte kultūrvēsturiskajā
zonā notiek saskaņā ar meža apsaimniekošanas plānu.
Neitrālā
zona ir izveidota, lai veicinātu parkā esošo
blīvi apdzīvoto teritoriju vai intensīvi izmantojamo lauksaimniecības platību
ilgtspējīgu attīstību.
ĶEMERU
NACIONĀLAIS PARKS
Ķemeru nacionālais parks (turpmāk —
nacionālais parks) ir valsts nozīmes īpaši aizsargājama dabas teritorija. Nacionālais parks ir izveidots, lai
saglabātu šīs teritorijas dabas, kultūrvēsturiskās un kurortoloģiskās vērtības,
lai aizsargātu minerālūdeņu un ārstniecisko dūņu veidošanās procesus, kā arī
lai veicinātu nenoplicinošu saimniecisko darbību, dabas tūrismu un ekoloģisko
izglītību.
Nacionālā parka platība ir 38 165
hektāri (tajā skaitā 1954 hektāri jūras akvatorijas).
Nacionālā parka pārvaldi īsteno
vides ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde — Dabas aizsardzības pārvalde.
Lai saskaņotu dabas aizsardzības
intereses un saimniecisko darbību nacionālā parka teritorijā, tiek izveidota
nacionālā parka konsultatīvā padome. Padomes sastāvā ir pa vienam pārstāvim no Vides
ministrijas, Veselības ministrijas, Zemkopības ministrijas, Valsts vides,
ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūras, Valsts meža dienesta, Valsts kultūras
pieminekļu aizsardzības inspekcijas, Latvijas Dabas fonda un Latvijas
Ornitoloģijas biedrības, kā arī no divām organizācijām, kas pārstāv zemes
īpašnieku vai parka iedzīvotāju intereses, un no katras vietējās pašvaldības,
kuras teritorijā atrodas nacionālais parks.
Nacionālā parka konsultatīvās
padomes nolikumu apstiprina Ministru kabinets. Nacionālā parka konsultatīvās
padomes personālsastāvu apstiprina vides ministrs.
Nacionālā parka aizsardzības un
izmantošanas kārtību, pieļaujamās un aizliegtās darbības, meža apsaimniekošanas
kārtību un aizliegtos un atļautos cirtes veidus nacionālā parka teritorijā
nosaka tā individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi, kā arī
vispārīgie īpaši aizsargājamo dabas teritoriju aizsardzības un izmantošanas
noteikumi.
Nacionālā parka individuālos
aizsardzības un izmantošanas noteikumus apstiprina Ministru kabinets.
Dabas rezervāta, dabas lieguma un
ainavu aizsardzības zonu zeme, kas līdz 1940.gada 21.jūlijam piederēja
fiziskajām un juridiskajām personām, kuras nav pieprasījušas atjaunot īpašuma
tiesības uz šo zemi vai ir pieprasījušas kompensāciju, kā arī zeme, uz kuru
normatīvajos aktos nav paredzēta īpašuma tiesību atjaunošana, piekrīt valstij.
Šī zeme nav atsavināma un nav privatizējama, tā ir ierakstāma zemesgrāmatā uz
valsts vārda Vides ministrijas personā.
Lai nodrošinātu dabas ekosistēmu
aizsardzību, ainavu un sugu ģenētiskās un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu
un teritorijas saimniecisko attīstību, nacionālā parka teritorijā tiek noteiktas
šādas funkcionālās zonas:
1) dabas rezervāta zona;
2) dabas lieguma zona;
3) ainavu aizsardzības zona;
4) neitrālā zona.
Dabas
rezervāta zona izveidota, lai saglabātu cilvēku
darbības neskartas un maz pārveidotas teritorijas, kurās tiek nodrošināta
netraucēta dabisko procesu attīstība, aizsargātas retas vai tipiskas ekosistēmas
un kuras ir būtiskas reto un caurceļojošo sugu ekoloģisko prasību
nodrošināšanai.
Dabas rezervāta zonā ir aizliegta
jebkāda saimnieciskā vai cita veida darbība, izņemot:
1) zinātnisko izpēti;
2) meža ugunsdrošības pasākumus;
3) pasākumus, kas nepieciešami
dabas rezervāta zonas aizsardzībai un saglabāšanai (saskaņā ar nacionālā parka
individuālajiem aizsardzības un izmantošanas noteikumiem);
4) dabas rezervāta zonas šķērsošanu
pa noteiktiem maršrutiem Dabas aizsardzības pārvaldes noteiktajā kārtībā.
Dabas
lieguma zona izveidota, lai aizsargātu cilvēku
darbības maz pārveidotas ekosistēmas, retu un izzūdošu sugu atradnes un retus
biotopu veidus, kā arī izstrādātos kūdras karjerus un minerālūdeņu veidošanās
procesus.
Dabas lieguma zonā ir aizliegta
tāda saimnieciskā darbība, kas traucē ekosistēmu dabisko attīstību, izņemot
nacionālā parka individuālajos aizsardzības un izmantošanas noteikumos minētos gadījumus.
Dabas aizsardzības pārvalde
atbilstoši nacionālā parka individuālajiem aizsardzības un izmantošanas noteikumiem
var noteikt sezonas liegumus, lai nodrošinātu bioloģiskās daudzveidības
saglabāšanu, tai skaitā dzīvnieku koncentrēšanās iespēju migrācijas periodos.
Ainavu
aizsardzības zona izveidota, lai aizsargātu tūrisma,
atpūtas un izglītības resursus, minerālūdeņu veidošanās procesus, saglabātu
dabas ainavu un kultūrainavu un samazinātu antropogēno ietekmi uz dabas
rezervāta un dabas lieguma zonām.
Neitrālā
zona izveidota, lai veicinātu kūrortu
saimniecības attīstību, saglabātu apvidum raksturīgo ainavu un arhitektūru un
veicinātu nacionālā parka teritorijas ilgtspējīgu attīstību.
SLĪTERES
NACIONĀLAIS PARKS
Slīteres nacionālais parks (turpmāk
- nacionālais parks) ir valsts nozīmes īpaši aizsargājama dabas teritorija. Nacionālais parks izveidots, lai saglabātu
dabas un kultūrvēsturiskās vērtības, kā arī veicinātu ilgtspējīgu teritorijas
saimniecisko attīstību.
Nacionālā parka kopējā platība ir
16 360 hektāri sauszemes un 10 130 hektāri jūras akvatorijas, un tā
robežas noteiktas saskaņā ar Slīteres nacionālā parka shēmu un Slīteres
nacionālā parka robežu aprakstu.
Nacionālā parka pārvaldi īsteno
vides ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde — Dabas aizsardzības
pārvalde.
Lai saskaņotu dabas aizsardzības
intereses un saimniecisko darbību, tiek izveidota Slīteres nacionālā parka
konsultatīvā padome, kas vienlaikus pilda arī Grīņu un Moricsalas dabas rezervātu
konsultatīvās padomes funkcijas. Konsultatīvās padomes sastāvā tiek iekļauti
arī to pašvaldību pārstāvji, kuru teritorijās atrodas nacionālais parks un
minētie dabas rezervāti.
Konsultatīvās padomes nolikumu
apstiprina Ministru kabinets.
Detalizētus aizsardzības pasākumus
un aizliegtās darbības nacionālajā parkā nosaka tā individuālie aizsardzības un
izmantošanas noteikumi.
Lai nodrošinātu dabas ekosistēmu
aizsardzību, ainavu un sugu ģenētiskās un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu
un teritorijas saimniecisko attīstību, nacionālā parka teritorijā tiek
noteiktas šādas funkcionālās zonas:
1) dabas rezervāta zona;
2) dabas lieguma zona;
3) ainavu aizsardzības zona;
4) neitrālā zona.
Dabas
rezervāta zona izveidota, lai saglabātu cilvēka
darbības neskartas un maz pārveidotas teritorijas, kurās tiek nodrošināta
netraucēta dabisko procesu attīstība un aizsargātas retas vai tipiskas
ekosistēmas un to sastāvdaļas.
Dabas rezervātos nav atļauta
saimnieciskā darbība, izņemot meža ugunsdrošības pasākumu veikšanu.
Dabas
lieguma zona izveidota, lai aizsargātu cilvēku
darbības maz pārveidotas ekosistēmas, retas un izzūdošas savvaļas sugu atradnes
un retus biotopus.
Dabas lieguma zonā ir aizliegta
tāda saimnieciskā darbība, kas var ietekmēt ekosistēmu dabisko attīstību.
Ainavu
aizsardzības zona izveidota, lai saglabātu piejūras
mežu ainavu un bioloģisko daudzveidību, aizsargātu Ziemeļkurzemei raksturīgo
kultūrvidi, kā arī nodrošinātu atpūtai un tūrismam piemērotas vides saglabāšanu
un dabu saudzējošu saimniekošanas metožu pielietošanu.
Ainavu aizsardzības zonā nav
atļauta:
1) galvenā cirte Baltijas jūras un
Rīgas jūras līča piekrastes aizsargjoslā;
2) pārvietošanās ar autotransportu
kāpu zonā un liedagā, izņemot tam speciāli ierīkotās vietas, kurās drīkst
pārvietoties, ja saņemta nacionālā parka pārvaldes atļauja.
Veicot mežu izmantošanu ainavu
aizsardzības zonā, jāievēro bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas un
veicināšanas pamatprincipi atbilstoši nacionālā parka dabas aizsardzības
plānam.
Neitrālā
zona izveidota, lai veicinātu blīvi
apdzīvoto teritoriju ilgtspējīgu attīstību.
RĀZNAS
NACIONĀLAIS PARKS
Rāznas nacionālais parks (turpmāk -
nacionālais parks) ir valsts nozīmes īpaši aizsargājama dabas teritorija. Nacionālais parks ir izveidots, lai
saglabātu Rāznas ezera un ar to saistīto sugu un biotopu daudzveidību,
teritorijas kultūrvēsturiskās un ainaviskās vērtības, kā arī veicinātu
teritoriju nenoplicinošu saimniecisko attīstību, dabas tūrismu un ekoloģisko
izglītību.
Nacionālā parka pārvaldi īsteno
vides ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde — Dabas aizsardzības
pārvalde.
Lai saskaņotu dabas aizsardzības
intereses un saimniecisko darbību nacionālā parka teritorijā, tiek izveidota
nacionālā parka konsultatīvā padome. Padomes sastāvā ir pa vienam pārstāvim no
Vides ministrijas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas,
Valsts meža dienesta, valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts
meži", Dienvidlatgales un Austrumlatgales reģionālās lauksaimniecības
pārvaldes, Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes, Daugavpils
Universitātes, pašvaldībām, kuras atrodas nacionālā parka teritorijā. Padomes
sastāvā var iekļaut ne vairāk kā četrus pārstāvjus no biedrībām vai
nodibinājumiem, kuru darbība saistīta ar vides vai dabas aizsardzību vai vides
izglītību.
Nacionālā parka konsultatīvās
padomes nolikumu apstiprina Ministru kabinets. Nacionālā parka konsultatīvās
padomes personālsastāvu apstiprina vides ministrs.
Nacionālā parka robežas noteiktas
saskaņā Rāznas nacionālā parka ārējo robežu un funkcionālo zonu robežu shēmu un
Rāznas nacionālā parka robežu aprakstu.
Nacionālā parka aizsardzības un
izmantošanas kārtību, pieļaujamās un aizliegtās darbības nosaka Rāznas
nacionālā parka individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi.
Rāznas nacionālā parka individuālos
aizsardzības un izmantošanas noteikumus reglamentē Ministru kabinets.
Dabas lieguma zonas un dabas parka
zonas zeme, kas piekrīt valstij, ir ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts vārda
Vides ministrijas personā.
Lai nodrošinātu dabas ekosistēmu
aizsardzību, ainavu un sugu ģenētiskās un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu
un teritorijas saimniecisko attīstību, nacionālā parka teritorijā tiek
noteiktas šādas funkcionālās zonas:
1) dabas lieguma zona;
2) dabas parka zona;
3) neitrālā zona.
Dabas
lieguma zona izveidota, lai aizsargātu cilvēku
darbības mazpārveidotās ekosistēmas, saglabātu retu un izzūdošu sugu atradnes,
kā arī saglabātu īpaši aizsargājamās sugas un biotopus.
Dabas
parka zona izveidota, lai nodrošinātu atpūtai un
tūrismam piemērotas vides saglabāšanu, dabu saudzējošu saimniekošanas metožu
pielietojumu, kā arī lai saglabātu dabas ainavu un kultūrainavu un samazinātu
antropogēno ietekmi uz dabas lieguma zonu.
Neitrālā
zona izveidota, lai veicinātu nacionālajā
parkā esošo apdzīvoto vietu līdzsvarotu un ilgtspējīgu attīstību, saglabātu
novadam raksturīgo ainavu un arhitektūru.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru