Valsts pastāvēšana
ir atkarīga no ieņēmumiem, bet galvenais valsts ieņēmumu avots ir nodokļi. Pārdzīvojuši
vairākus grozījumus, šobrīd Latvijā ir 11 dažādi nodokļi. Viens no tiem ir iedzīvotāju
ienākuma nodoklis, kuram ar 2009.gada 1. janvāri ir samazināta procentu likme
no 25% uz 23%.
Mana darba mērķis
ir aplūkot iedzīvotāju ienākuma nodokli un izskaitļot, kā jaunie grozījumi
ietekmēja aprēķināto nodokli salīdzinājumā ar 2008. gadu. Darbā analizētā problēma
– pieņemto grozījumu rezultātā ir samazinājies valsts budžetā maksājamais iedzīvotāju
ienākuma nodoklis, turpretim ir pieaugusi saņemtā neto darba alga.
Veicamie uzdevumi,
lai sasniegtu mērķi, ir aprakstīt , kas ir iedzīvotāju ienākuma nodoklis, kā to
apēķina un iemaksā valsts budžetā, sastādīt un atrisināt uzdevumus par fizisko
personu gūtajiem ienākumiem 2009. un 2008. gadā, salīdzināt aprēķināto nodokli
un veikt secinājumus.
Darba
struktūra sastāv no teorētiskās sadaļas, kurā tiek aplūkota informācija par
iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšanas, maksāšanas un uzskaites kārtību, kā
arī no praktiskās sadaļas, kurā tiek atspoguļots, kā minimālās algas,
neapliekamā ienākuma, atvieglojuma par apgādājamo paaugstināšana un nodokļa
likmes samazināšana ietekmēja nodokļi, ja pārējie apstākļi (bruto darba alga,
apgādājamo skaits, attaisnoto izdevumu apmērs u.c.) paliek nemainīgi.
Iedzīvotāju
ienākuma nodoklis
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis ir
nodoklis, ar ko apliek fiziskas personas gūtos ienākumus, un tas sastāv no:
1)
algas
nodokļa, ko par darbinieka gūtajiem ienākumiem aprēķina un maksā darba devējs;
2)
nodokļa
par ienākumiem no saimnieciskās darbības, ja tie nav uzņēmumu ienākumu nodokļa
objekts, un nodokļa no citiem ienākuma avotiem;
3)
fiksētā
ienākuma nodokļa, par ieņēmumiem no saimnieciskās darbības.
Nodokļa maksātāji ir :
1) fiziskas personas, kas atbilstoši
likumam "Par nodokļiem un nodevām" ir iekšzemes nodokļu maksātāji un
taksācijas periodā (kalendārajā gadā) ir guvuši ienākumus Latvijas Republikā
un/vai ārvalstīs;
2) fiziskas personas, kas atbilstoši
likumam "Par nodokļiem un nodevām" ir ārvalstu nodokļu maksātāji un
taksācijas periodā ir guvuši ienākumus Latvijas Republikā;
3) individuālo uzņēmumu, arī zemnieku
un zvejnieku saimniecību īpašnieki, kas taksācijas periodā (kalendārajā gadā)
ir guvuši ienākumus, kuri nav aplikti ar uzņēmumu ienākuma nodokli.
[1, 27.lpp]
I Iedzīvotāju ienākuma nodokļa
aprēķināšana
Iedzīvotāju ienākuma nodokli aprēķina,
apliekot gada apliekamo ienākumu ar nodokļa likmi, kas ir 23%, šo nodokli budžetā
iemaksā darba devējs. Algas nodokļa maksātājiem nodokļa likme 23 % apmērā
jāmaksā no mēneša apliekamā ienākuma. Nodokļa likme, ko maksā no saimnieciskās
darbības ienākuma, ir 15%.
Iedzivotaju
ienakuma nodoklis
|
=
|
Apliekamais
ienakums
|
*
|
23%
|
Apliekamais
ienakums
|
=
|
Bruto ienakums
|
-
|
Neapliekamais
ienakums
|
-
|
Attaisnotie
izdevumi
|
-
|
Neapliekamais
ienakums
|
-
|
Atvieglojumi
|
Gada apliekamais ienākums
Algas
nodoklis ir jāmaksā, ja fiziska persona gūst ienākumu un tiek konstatēta vismaz
viena no šādām pazīmēm:
1) maksātājam ir ekonomiskā atkarība no personas, kurai tas
sniedz pakalpojumus;
2)
finansiālā riska neuzņemšanās peļņu nenesoša darba izpildes vai zaudētu
debitoru parādu gadījumā;
3) maksātāja integrācija uzņēmumā, - uzņēmuma iekšējās
kārtības ievērošana un citas pazīmes;
4) maksātājam ir faktiskās brīvdienas un atvaļinājumi, kuru
ņemšanas kārtība ir saistīta ar uzņēmuma iekšējo darba kārtību vai citu
uzņēmumā nodarbināto fizisko personu darba grafiku;
5) maksātāja darbība notiek citas personas vadībā vai
kontrolē, maksātājam nav iespējas piesaistīt darbu izpildē savu personālu vai
izmantot apakšuzņēmējus;
6) maksātājs nav pamatlīdzekļu, materiālu un citu
saimnieciskajā darbībā izmantoto aktīvu īpašnieks;
Citi
fiziskas personas ienākumi, par kuriem ir jāmaksā nodoklis, ir:
1)
ienākumi no individuālā darba, individuāla uzņēmuma (arī no zemnieku vai
zvejnieku saimniecības), uzņēmuma līguma, komercaģenta un māklera darbības;
2) ienākumi no personālsabiedrības, kā arī ienākumi no
kooperatīvās sabiedrības pārpalikuma un komercsabiedrībām;
3)
ienākumi no nekustamā īpašuma (ēku, ēku daļu, dzīvokļu, zemes), kustamās
mantas, iznomāšanas vai izīrēšanas;
4)
ienākumi no intelektuālā īpašuma un tiesībām uz to (autoratlīdzība,
izpildītājatlīdzība; zinātnes, literatūras un mākslas darbu, atklājumu,
izgudrojumu un rūpniecisko paraugu autoru un viņu mantinieku honorāri);
5) saņemtie dāvinājumi no komersantiem,
kooperatīvajām sabiedrībām, individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku vai zvejnieku
saimniecībām, iestādēm, organizācijām, kā arī no fiziskās personas —
saimnieciskās darbības veicējas;
6)
pensijas neatkarīgi no to izmaksas avota;
7)
ienākumi no nekustamā īpašuma atsavināšanas.
Maksātāja gada apliekamais ienākums (bruto ienākums)
Maksātāja gada ienākums ir visa
taksācijas perioda (kalendārā gada) laikā iegūto naudas, naturālo vērtību un
saņemto pakalpojumu kopums.
Neapliekamais ienākums
1)
ienākumi no maksātāja lauksaimnieciskās ražošanas un lauku tūrisma pakalpojumu
sniegšanas, ja tie nepārsniedz 4000
latu gadā;
2)
fiziskās personas - individuālā uzņēmuma īpašnieka - ienākumus no individuālā
uzņēmuma, kurš ir uzņēmumu ienākuma nodokļa maksātājs, un fiziskajām personām
izmaksātās dividendes;
3)
ienākumi no noguldījumiem un depozītiem, kā arī ienākumi no hipotekārajām ķīlu
zīmēm;
4)
apdrošināšanas atlīdzības;
5)
izložu un azartspēļu laimesti, kuri nepārsniedz izdevumus, kas saistīti ar to
iegūšanu;
6)
ienākumi no Latvijas vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts parādzīmēm;
7) no
budžeta izmaksājamie pabalsti, izņemot pārejošas darba nespējas pabalstus;
8)
stipendijas, kas izmaksātas no budžeta;
9)
mantojuma rezultātā gūtais ienākums, izņemot autoratlīdzību (honorāru), kuru
izmaksā autortiesību mantiniekiem, un no fiziskajām personām saņemtais
dāvinājums;
10)
konkursos un sacensībās saņemtās mantiskās un naudas balvas (prēmijas), kuru
kopējā vērtība taksācijas gadā nepārsniedz 150 latu ,
un publiskos starptautiskos konkursos un starptautiskās sacensībās gūtās balvas
un prēmijas, kuru kopējā vērtība gadā nepārsniedz 3000 latu ;
11)
uzturnauda (alimenti);
12)
summas, kas uz tiesas sprieduma pamata saņemtas laulības šķiršanas sakarā;
13)
atlīdzība par kaitējumu darbaspēju zaudējuma gadījumā, kas saistīts ar
sakropļojumu vai citādu veselības bojājumu, kā arī apgādnieka zaudējuma sakarā;
14)
darbinieka vai viņa radinieku (tuvinieku) nāves gadījumā darba devēja
piešķirtais bēru pabalsts, kura vērtība nepārsniedz 150 latu ;
15)
palīdzība stihiskas nelaimes gadījumā vai citos ārkārtējos gadījumos, ja tā
sniegta uz valsts vai pašvaldību pārvaldes institūciju lēmuma pamata;
16)
kompensācijas izmaksas, izņemot kompensāciju par neizmantoto atvaļinājumu;
17)
ar Ministru kabineta lēmumu noteiktā apgāde natūrā, kā arī summas, kas
izmaksātas šīs apgādes vietā;
18)
atlīdzība par asiņu nodošanu un donorpalīdzību;
19)
ienākumi no sava īpašuma atsavināšanas, izņemot ienākumu no:
19.1) pārdošanai izgatavotas vai
iegādātas lietas pārdošanas,
19.2) fiziskās personas īpašumā esoša
augoša meža atsavināšanas izciršanai un tajā iegūto kokmateriālu atsavināšanas,
ja mežs ir bijis šīs personas īpašumā mazāk par 36 mēnešiem,
19.3) personāla akciju atpirkšanas,
19.4) tāda nekustamā īpašuma pārdošanas,
kas ir bijis personas īpašumā mazāk par 12 mēnešiem;
20)
palīdzība, kas sniegta, pamatojoties uz arodbiedrības institūcijas lēmumu gada
neapliekamā minimuma apmērā;
21)
summas, kas izmaksātas kā valsts atbalsts lauksaimniecībai vai Eiropas
Savienības atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai;
22) ienākums no privātajos pensiju fondos veikto iemaksu
ieguldīšanas;
23) palīdzība naudā, lietās, vai pakalpojuma veidā, kas, sniegta
no reliģiskās organizācijas vai tās iestādes naudas līdzekļiem, — gada
neapliekamā minimuma apmērā;
24) preču un pakalpojumu loteriju laimesti;
25) palīdzība naudā, lietās, vai pakalpojuma veidā, kas
sniegta no sabiedriskā labuma organizācijas (izņemot reliģisko organizāciju)
līdzekļiem, vai palīdzība, ko budžeta finansētas institūcijas, labdarības vai
filantropiskas organizācijas sniegušas lietās, kurām piemērots atbrīvojums no
muitas nodokļa, — gada neapliekamā minimuma apmērā;
26) kompensācija par īres līguma izbeigšanu un dzīvojamo
telpu atbrīvošanu denacionalizēta vai likumīgajam īpašniekam atdota nama
īrniekam, kurš attiecīgajā namā dzīvojis līdz īpašuma tiesību atjaunošanai
likumīgajam īpašniekam (viņa mantiniekam);
27) ienākums, kas gūts, sniedzot palīdzību vai slepeni
sadarbojoties ar operatīvās darbības subjektiem;
28) ienākums no fiziskajai personai piederošu ieguldījumu
fondu ieguldījumu apliecību pārdošanas;
29) uzturēšanas līdzekļi, kas saņemti no speciālās
aizsardzības iestādes.
Attaisnotie izdevumi
1) valsts
sociālās apdrošināšanas maksājumi;
2)
izdevumi par maksātāja un viņa ģimenes locekļu kvalifikācijas paaugstināšanu,
specialitātes un izglītības iegūšanu, par medicīnas un ārstniecisko pakalpojumu
izmantošanu un veselības apdrošināšanas prēmiju maksājumiem apdrošināšanas
sabiedrībām;
3)
ziedojumi vai dāvinājumi sabiedriskā labuma organizācijām un budžeta iestādēm, kas
nepārsniedz 20 procentus no personas gada apliekamā ienākuma;
4) autoru
izdevumi, par kuriem autori saņem autoratlīdzību (honorāru);
5)
izveidotajos privātajos pensiju fondos izdarītās iemaksas, kas nepārsniedz 20
procentus no personas gada apliekamā ienākuma;
6)
apdrošināšanas prēmiju maksājumi, kas nepārsniedz 20 procentus no personas gada
apliekamā ienākuma;
7)
ieguldījumu fondu ieguldījumu apliecību iegādes izmaksas, ja šīs apliecības
bijušas fiziskās personas īpašumā vismaz 60 mēnešus ja minētās izmaksas
nepārsniedz 20 procentus no personas gada apliekamā ienākuma.
[4]
Maksātāja gada neapliekamais minimums
[2,
215.lpp]
Maksātāja
gada apliekamajā ienākumā netiek ietverta summa vienas personas gada neapliekamā
minimuma apmērā. Gada neapliekamais minimums ir visu gada mēnešu neapliekamo
minimumu summa.
1080
Ls
|
=
|
90
Ls
|
*
|
12
|
Atvieglojumi maksātājam
1)
par katras šajā punktā minētās personas uzturēšanu, ja šai personai nav
piešķirta pensija un tā nesaņem pensiju, izņemot apgādnieka zaudējuma pensiju:
1.1) par nepilngadīgu bērnu,
1.2) par bērnu, kamēr viņš turpina
vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iegūšanu, bet ne
ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai,
1.3) par nestrādājošu laulāto,
1.4) par nestrādājošiem vecākiem un
vecvecākiem,
1.5) par mazbērnu vai audzināšanā paņemtu
bērnu, ja no viņa vecākiem nav iespējams piedzīt uzturnaudu (alimentus), arī
tikmēr, kamēr viņš turpina vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās
izglītības iegūšanu, bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai,
1.6) par brāli, māsu, kas ir jaunāki par
18 gadiem, ja viņiem nav darbaspējīgu vecāku,
1.7) par apgādībā esošu personu
apgādājamiem,
1.8) par personu, kuras labā pēc tiesas
sprieduma no maksātāja tiek piedzīta uzturnauda (alimenti),
1.9) par maksātāju aizbildnībā vai
aizgādnībā esošu personu;
Maksātājam
pienākas nodokļa atvieglojums 63 Ls / mēn jeb 756 Ls / gadā par vienu apgādājamo
personu.
Atvieglojumi
nav piemērojami, ja minētās personas patstāvīgi saņem ar nodokli apliekamos
ienākumus, kas pārsniedz noteikto nodokļa atvieglojuma apmēru, vai bezdarbnieka
pabalstu (stipendiju) vai tās uztur kāda cita persona.
2) invalīdiem,
nodokļa atvieglojums apmērs 1. un 2. grupas invalīdiem ir 108 Ls / mēn., bet 3.
grupas invalīdiem nodokļa atvieglojums ir 84 Ls / mēn.;
[4]
II Iedzīvotāju ienākuma nodokļa
maksāšanas kārtība
Algas nodokļa ieturēšanu un maksāšanu
(pārskaitīšanu budžetā) veic darba devējs, kas nodarbina darbinieku – (nodokļa)
maksātāju. Algas nodokli jāiemaksā budžetā reizi mēnesī, kad bankā tiek saņemta
nauda iedzīvotāju ienākumu izmaksai. Darba devēji, kas iedzīvotāju ienākumus
izmaksā no kases ieņēmumiem, nesaņemot naudu bankā, iemaksā algas nodokli
budžetā nākamajā dienā pēc algas izmaksas.
Paziņojums
par algas nodokli tiek nogādāts adresātam līdz taksācijas gadam sekojošā gada
1.februārim, ja darba attiecības pastāvējušas līdz gada beigām. Ja darba
attiecības izbeigušās pirms gada beigām, darba devējs grāmatiņā izdara ierakstu
par algas nodokļa samaksāšanu un grāmatiņu izsniedz darbiniekam atlaišanas
dienā. Ja ar darbinieku, kas nodarbināts papildu darba vietā, darba attiecības
ir izbeigušās pirms taksācijas gada beigām, darba devējs izsniedz darbiniekam
paziņojumu par algas nodokli atlaišanas dienā, bet darbiniekam, kas nodarbināts
steidzamos, īslaicīgos vai vienreizējos darbos, – izmaksājot atalgojumu.
Paziņojumu par to darbinieku algas nodokli, ar kuriem darba attiecības nav
pastāvējušas līdz gada beigām, darba devējs nosūta Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālajai iestādei pēc savas atrašanās vietas līdz tā mēneša
piecpadsmitajam datumam, kas seko darba attiecību izbeigšanās mēnesim vai
mēnesim, kurā darbinieks ir bijis nodarbināts steidzamos, īslaicīgos,
vienreizējos darbos.
[5]
Iedzīvotāju ienākuma nodokli par
ienākumiem no saimnieciskās darbības, ja tie nav uzņēmumu ienākuma nodokļa
objekts,
aprēķina un budžetā iemaksā nodokļa maksātājs. Līdz
taksācijas gada 1.februārim vai mēnesi pēc saimnieciskās darbības uzsākšanas
maksātājs iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei pēc savas
dzīvesvietas aprēķinu par nodokļa avansa maksājumu lielumu taksācijas gadā,
pamatojoties uz iepriekšējā gada ienākumu vai prognozējot paredzamo ienākumu.
Maksātājs, kurš taksācijas gada laikā uzsāk saimniecisko darbību, nodokļa avansa maksājumus par taksācijas gadu var veikt labprātīgi. Ja nodoklis tiek aprēķināts par gada apliekamā ienākuma kopējo apjomu, kuru nosakot saimnieciskās darbības zaudējumus nevar segt uz citu ienākumu veidu rēķina, un tas tiek atspoguļots deklarācijā. Deklarācijā tiek uzrādīti visi maksātāja taksācijas periodā (kalendārajā gadā) gūtie ienākumi, arī ar nodokli neapliekamie ienākumi, ja to kopējā summa pārsniedz četrkāršotu gada neapliekamā minimuma apmēru, izņemot ienākumus, kas gūti, sniedzot palīdzību vai slepeni sadarbojoties ar operatīvās darbības subjektiem, kā arī uzturēšanas līdzekļi, kas saņemti no speciālās aizsardzības iestādes.
Maksātājs, kurš taksācijas gada laikā uzsāk saimniecisko darbību, nodokļa avansa maksājumus par taksācijas gadu var veikt labprātīgi. Ja nodoklis tiek aprēķināts par gada apliekamā ienākuma kopējo apjomu, kuru nosakot saimnieciskās darbības zaudējumus nevar segt uz citu ienākumu veidu rēķina, un tas tiek atspoguļots deklarācijā. Deklarācijā tiek uzrādīti visi maksātāja taksācijas periodā (kalendārajā gadā) gūtie ienākumi, arī ar nodokli neapliekamie ienākumi, ja to kopējā summa pārsniedz četrkāršotu gada neapliekamā minimuma apmēru, izņemot ienākumus, kas gūti, sniedzot palīdzību vai slepeni sadarbojoties ar operatīvās darbības subjektiem, kā arī uzturēšanas līdzekļi, kas saņemti no speciālās aizsardzības iestādes.
katru reizi trešo daļu no šīs summas.
[5]
1) maksātāja tiesības uz atvieglojumiem;
2) taksācijas gada laikā izdarītos attaisnotos izdevumus;
3) kā avansu, samaksāto nodokli;
4) ārvalstīs samaksāto nodokli.
Darba
devēja pienākumi
1)
aprēķināt, ieturēt un iemaksāt budžetā algas nodokli no darbiniekam
izmaksātajām summām, norādot maksātāja dzīvesvietu;
2)
informēt darbinieku un kontrolējošo Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālo
iestādi pēc savas atrašanās vietas par taksācijas gadā darbiniekam
izmaksātajām
summām un no tām budžetā iemaksāto algas nodokli;
[4]
3)
uzglabāt attaisnojuma dokumentus par darbiniekiem aprēķināto darba algu ar
sadalījumu pa gadiem un mēnešiem 75 gadus;
[3]
4) iesniegt
Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei pārskatu līdz nākamā mēneša
piecpadsmitajam datumam par katru mēnesī ieturēto un budžetā ieskaitīto nodokli
no fizisko personu ienākuma, no kura ieturams nodoklis.
[4]
III Iedzīvotāju ienākuma
nodokļa 2009. gadā aprēķinātās nodokļa summas salīdzinājums ar 2008. gadu
1.1.
Uzdevums.
Fiziskā persona 2009. gadā saņēma mēneša bruto darba algu 180
Ls - minimālās mēnešalgas apmērā. Personas apgādībā nav nevienas personas. Aprēķināt
IIN!
AI = BI – NI – AIz – NM – A
BI = 180 Ls
NI = 0 Ls
AIz = 180 * 9% = 16.20 Ls
NM = 90 Ls
A = 0 Ls
AI = 180 – 0 – 16.20 – 90 – 0 = 73.80 Ls
IIN = AI * 23%
IIN = 73.80 * 23% = 16.97 Ls
Alga pēc nodokļu nomaksas = 180 – 16.20 - 16.97 = 146.83 Ls
1.2. Uzdevums.
Fiziskā persona 2008. gadā saņēma mēneša bruto darba algu 160
Ls - minimālās mēnešalgas apmērā. Personas apgādībā nav nevienas personas. Aprēķināt
IIN!
AI = BI – NI – AIz – NM – A
BI = 160 Ls
NI = 0 Ls
AIz = 160 * 9% = 14.40 Ls
NM = 80 Ls
A = 0 Ls
AI = 160 – 0 – 14.40 – 80 – 0 = 65,60 Ls
IIN = AI * 25%
IIN = 65.60 * 25% = 16.40 Ls
Alga pēc nodokļu nomaksas = 160 – 14.40 - 16.40 = 129.20 Ls
2.1. Uzdevums
Fiziskā persona 2009. gadā saņēma mēneša bruto darba algu 550
Ls. Personas apgādībā ir 2 personas. Aprēķināt IIN!
AI = BI – NI – AIz – NM – A
BI = 550 Ls
NI = 0 Ls
AIz = 550 * 9% = 49.50 Ls
NM = 90 Ls
A = 63 * 2 = 126 Ls (par 2 apgādājamiem)
AI = 550 – 0 – 49.50 – 90 – 126 = 248.50 Ls
IIN = AI * 23%
IIN = 284.50 * 23% = 65.43 Ls
Alga pēc nodokļu nomaksas = 550 – 49.50 - 65.43 = 435.07 Ls
2.2. Uzdevums
Fiziskā persona 2008. gadā saņēma mēneša bruto darba algu 550
Ls. Personas apgādībā ir 2 personas. Aprēķināt IIN!
AI = BI – NI – AIz – NM – A
BI = 550 Ls
NI = 0 Ls
AIz = 550 * 9% = 49.50 Ls
NM = 80 Ls
A = 56 * 2 = 112 Ls (par 2 apgādājamiem)
AI = 550 – 0 – 49.50 – 80 – 112 = 308.50 Ls
IIN = AI * 25%
IIN = 308.50 * 25% = 77.12 Ls
Alga pēc nodokļu nomaksas = 550 – 49.50 - 77.12 = 423.38 Ls
3.1
.
Uzdevums
Fiziskā persona 2009. gadā saņēma bruto darba algu 6600 Ls.
Personas apgādībā ir 2 personas. Fiziskā persona bija lietojusi zobārsta
pakalpojumus 110 Ls vērtībā un laimējusi konkursā 30 Ls, kā arī saņēma ienākumu
no automašīnas pārdošanas 2500 Ls. Aprēķināt IIN!
AI = BI – NI – AIz – NM – A
BI = 6600 + 2500 + 30 = 9130 Ls
NI = 2500 + 30 = 2530 Ls
AIz = 594 (6600 * 9% ) + 110 = 704 Ls
NM = 1080 Ls ( 90 Ls / mēn* 12 mēn)
A = 1512 Ls ( 63 Ls / mēn * 12 mēn * 2 apgādāj.)
AI = 9130 – 2530 – 704 – 1080 – 1512 = 3304 Ls
IIN = AI * 23%
IIN = 3304 * 23% = 759.92 Ls
3.2. Uzdevums
Fiziskā persona 2008. gadā saņēma bruto darba algu 6600 Ls.
Personas apgādībā ir 2 personas. Fiziskā persona bija lietojusi zobārsta
pakalpojumus 110 Ls vērtībā un laimējusi loterijā 30 Ls. Kā arī saņēma ienākumu
no automašīnas pārdošanas 2500 Ls. Aprēķināt IIN!
AI = BI – NI – AIz – NM – A
BI = 6600 + 2500 + 30 = 9130 Ls
NI = 2500 + 30 = 2530 Ls
AIz = 594 (6600 * 9% ) + 110 = 704 Ls
NM = 960 Ls ( 80 Ls / mēn* 12 mēn)
A = 1344 Ls ( 56 Ls / mēn * 12 mēn * 2 apgādāj.)
AI = 9130 – 2530 – 704 – 960 – 1344 = 3592 Ls
IIN = AI * 25%
IIN = 3592 * 25% = 898 Ls
Secinājumi
2008. gada 12.
decembrī tika pieņemti grozījumi likumā „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”,
kuri stājās spēkā ar 2009. gada 1. janvāri.
Daži grozījumi
paredz paaugstināt minimālo mēnešalgu no 160 Ls uz 180 Ls, palielināt
neapliekamo minimumu no 80 Ls uz 90 Ls, noteikt atvieglojumu par 1 apgādāmo
nevis 56 Ls / mēn, bet 63 Ls / mēn, kā arī samazināt procentu likmi no 25% uz
23%.
Fiziskā
persona, kura 2009. gadā un 2008. gadā saņēma minimālo bruto mēneša algu
(attiecīgi 180Ls / mēn un 160 Ls / mēn) un kuras apgādībā nebija nevienas
personas, valsts budžetā iemaksāja lielāku iedzīvotāju ienākuma nodokli 2009.
gadā, neskatoties uz procentu likmes samazinājumu un neapliekamā minimuma
palielināšanu. Ikmēneša iedzīvotāju ienākuma nodoklis 2009. gadā bija par 0.57
Ls lielāks nekā 2008. gadā.
Fiziskā
personas, kuras mēneša ienākums bija 550 Ls gan 2009. gadā, gan arī 2008. gadā
un kuras apgādībā bija 2 personas, 2008. gadā mēnesī valsts budžetā iemaksāja
par 11.69 Ls lielāku iedzīvotāju ienākuma nodokli nekā 2009. gadā.
Fiziskā
persona, kuras gada bruto ienākums bija 6600 Ls, 2008. gadā samaksāja par
138.08 Ls lielāku nodokli nekā 2009. gadā.
Jo lielāki ir
personas ienākumi 2009. gadā, jo mazāku nodokli šī persona iemaksā valsts budžetā
salidzinājumā ar 2008. gadu, turpretim, gadījumā, kad persona saņem minimālo mēnešalgu,
mazāks nodoklis tiek iemaksāts budžetā 2008. gada mēnesī.
Izmantotās
literatūras saraksts
1. Kodoliņa
- Miglāne, Ieva. Nodokļi Latvijā pēc iestāšanās Eiropas Savienībā. - Rīga :
Biznesa augstskola Turība, 2005. - 103 lpp.
2. Andrējeva, V.
Valsts ieņēmumu teorijas pamati : mācību
grāmata / V. Andrējeva, K.
Ketners ; Rīgas Tehniskā universitāte.
Inženierekonomikas fakultāte.
Starptautisko ekonomisko sakaru un
muitas institūts. Muitas un
nodokļu katedra. - Rīga
: RTU Izdevniecība,
2007.
- 351 lpp.
3. Par grāmatvedību: LR likums [Elektroniskais
resurss]. Tiešsaites pakalpojums. - Pieejas
veids: tīmeklis WWW. URL: http://www.likumi.lv/doc.php?id=66460.
4. Par iedzīvotāju ienākuma nodokli: LR likums
[Elektroniskais
resurss]. Tiešsaistes
pakalpojums. – Pieejas veids: tīmeklis WWW.
5. Valsts
ieņēmumu dienests: Iedzīvotāju ienākuma nomaksas kārtība [Elektroniskais
resurss]. Tiešsaistes pakalpojums. – Pieejas
veids: tīmeklis WWW. URL: http://www.vid.gov.lv/default.aspx?tabid=8&id=853&hl=1.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru