LATVIJAS UNIVERSITĀTE
VĒSTURES UN FILOZOFIJAS FAKULTĀTE
VIDUSLAIKU VĒSTURES KATEDRA
Referāts
Ķeltu sabiedrība: ģimene un dzimtu
sistēma
Rīga
2009
Saturs
Ievads
Aizvēstures pētniecība tikai un vienīgi balstās uz arheoloģiskajiem
atradumiem, jo nepastāvot rakstībai un tās avotiem, vēsturniekiem nekas cits
neatliek, kā tikai pamatot savas teorijas ar arheoloģisko kultūru atrastu kapu
laukos vai apmetnēs.
Ir maz arheoloģisko materiālu saglabājies no aizvēstures laika posma, it
īpaši akmens un agro metālu perioda, kad daudz kas tika veidots no koka, kaula
un raga, kas ļoti reti spēj ilgstoši saglabāties. Kā arī pastāv liela varbūtību,
ka tas, kas tiek atrasts, nav tas, kas raksturoja kādu konkrētu kultūru[1].
Aizvēstures pētniekiem ir ļoti grūti un pat neiespējami izteikt kādus
konkrētus spriedumus vai secinājumus, jo jebkura hipotēze var tikt apgāzta
parādoties jauniem arheoloģiskajiem atradumiem.
Mērķis: pētīt ķeltu ģimeni un dzimtu sistēmu, kā ķeltu sabiedrības
pamatu.
Uzdevumi:
·
noskaidrot sabiedrības iedalījumu pēc kārtām un
to funkcijām cilšu sabiedrībā;
·
pētīt apvienoto ģimeņu jeb dzimtu savstarpējās
attiecības un ietekmi uz sabiedrību kopumā;
·
pētīt ģimenes attiecību modeļus, kā liecinātājus
par ķeltu sabiedrības funkcijām sadzīvē.
1. Sabiedrības struktūra un kārtas
Cilts populācijas un teritorijas ziņā bija diezgan maza un parasti
iekļāvās dabiskajās topogrāfiskajās robežās[2]. Ciltis
bija norobežotas viena no otras un bija patstāvīgas gan ekonomiskā, gan
politiskā ziņā.
Pakāpeniski izplešoties daudzas ķeltu ciltis nonāca lielo tirdzniecības
ceļu tuvumā, kas ietekmēja gan ķeltu dzimtu pieaugošo labklājību, gan amatniecības
attīstību, gan tradīciju izmaiņas[3].
Straujais cilvēku skata pieaugums piespieda daudzas ciltis migrēt,
meklējot jaunas brīvas teritorijas. Ciltis šim procesam gatavojās mēnešiem un
pat gadiem iepriekš gatavojot produktus un mantas līdzņemšanai un sarunājot ar
kaimiņu ciltīm miera līgumus uz dotajiem izceļošanas termiņiem. Tas mazināja ne
tikai sociālo spriedzi iedzīvotāju vidū, bet arī samazināja konkurenci uz zemi
un amatiem[4].
Ķelti ierodoties jaunajā teritorijā pārsvarā nevis izspieda vietējos iedzīvotājus,
bet gan asimilēja tos un ķeltizēja tos[5],
iepazīstinot vietējos iedzīvotājus ar savām tradīcijām un paražām.
Sabiedrība cilts ietvaros parasti bija trīsdaļīga: vadonis, dižciltīgie,
brīvie cilts pārstāvji[6].
Brīvie vienkāršās tautas pārstāvis parasti bija zemnieki, kā arī daļa no viņiem
bija kāda amata pārstāvji. Kā arī pastāvēja nebrīvie sabiedrības pārstāvji,
kuriem nebija statusa vai prasību uz kādu īpašumu. Tie bija vergi un pakļautās
tautas pārstāvji[7].
Cilts tika iedalīta dzimtās, kurām piemita mantojumtiesības. Ciešākas
radnieciskās saites tika uzskatītas četrās paaudzēs pa tēva līniju. Lai
paplašinātu radniecības saites un radu skaitu, laulības tika veiktas starp
dažādu dzimtu pārstāvjiem, bet dižciltīgo laulības bija starp dažādu cilšu pārstāvjiem,
ko apliecina apbedījumos atrasto cilvēku radniecīgās saites[8].
Ķeltu apbedījumos 4.gs. p.m.ē. bija divu paaudžu ģimenes locekļu
mirstīgās atliekas, kas vēlākajos laikos pieauga līdz četru paaudžu
apbedījumiem, kas liecināja gan par ģimenes saišu ciešumu, gan par ģimeņu
lielumu pieaugumu, gan par vēlmi norobežoties no apkārtējām ciltīm un to
ietekmēm[9].
2.gs.p.m.ē. parādās karavīru nošķiršana no pārējām sabiedrības kārtām ,
par ko liecināja apbedījuma vietās atrastās bagātās kara ieroču piedevas[10].
Vadonis galvenokārt bija atbildīgs par cilts militārajām un starpcilšu
diplomātiskajām lietām. Tauta pie viņa vērsās, kā karavadoņa, nemiera laikos un
piedalījās karaklausībās. Apmaiņā pret uzticību, vadonis dāvāja zemi un
liellopus. Par to liecina apbedījumos atrastie kara atribūti un ieroči, kas
apliecināja vadoņa funkcijas sabiedrībā, kā militāras personas[11].
Vadoni ievēlēja augstdzimušie cilts pārstāvji un pašam vadonim arī vajadzēja
būt dižciltīgas izcelsmes. Bet tā kā augstmaņu ģimene (tāpat kā jebkura ķeltu
ģimene) sastāvēja no visiem četru paaudžu laikā poligāmās laulībās dzemdētajiem
vīriešu dzimuma pārstāvjiem, konkurence bija visai sīva, jo vadonis tāpat kā
augstmaņi pārstāvēja karojošās elites kārtu[12].
Valdniekam vajadzēja būt izcilam labas veselības un spēka paraugam, jo
tika uzskatīts, ka valdnieks reprezentē visas cilts veselību un labklājību, ko
savukārt apliecina apbedījumi – augumā visraženākajiem indivīdiem tika dotas
līdzi visbagātākās kapu piedevas[13].
Sākotnēji ķeltu apbedījumus nošķir no pārējiem indoeiropiešu cilšu
apbedījumiem, pēc tiem raksturīgajiem garajiem kaujas zobeniem, kā arī četru
riteņu bēru rati, kurus nomainīja divu riteņu kaujas rati, kas ir raksturīga
pazīme elitārajos apbedījumos[14].
2. Dzimtu sistēma
Neviens cilvēks nevarēja pastāvēt ārpus cilts, tāpēc lojalitāte sistēmai
bija ļoti svarīga.
Zeme nepiederēja nevienam, bet tika nodota kāda konkrēta klana vajadzībām
un apsaimniekošanai, ko apliecina zemes lauku norobežošana izmantojot dabiskos
robežu veidojumus: akmens krāvumus, raktus kanālus un pārveidotas strautu
gultnes, stādīto koku ielejas.[15].
Šo cilšu galvenais iztikas avots bija zeme un zemkopība, kas skaitījās
par visas sabiedrības pamatu, kura tika sadalīta dzimtas locekļu starpā[16].
Brīvajam zemniekam piederēja septiņas govis un vērsis, septiņas cūkas un
cūku māte, septiņas aitas un zirgs un pietiekoši audz atmata zemes, lai varētu
pabarot septiņas govis gada laikā, to pierāda piemājas teritorijā atrastās
atkritumu bedres ar dzīvnieku kaulu atliekām. Mājlopi lielākoties tika
izmantoti, kā pārtikas rezerves un izejmateriāls apģērba, ieroču un citu
instrumentu pagatavošanai[17].
Labklājība ķeltu sabiedrībai nāca no kara guvumiem, bet vēlāk (Dzelzs
laikmetā) no ārzemju tirdzniecības ceļu kontroles un it īpaši no lauksaimniecības.
Kā vēl viens varas avots bija tā saucamo „klientu” iegūšana. „Klienti” -
cilvēki, kuriem bija jāpilda saistības ar dižciltīgo, kalpojot un atbalstot
viņu, apmaiņā pret aizsardzību un dažkārt arī iztiku (vai zemi, kas to
nodrošināja)[18]. Šī sabiedrības sistēma
varētu būt aizgūta no romiešiem jau abu kultūru tirdzniecības procesā.
Bija iespējams iegūt „klientus” pat kaimiņu ciltīs, tādejādi izveidojot
personīgu savienību ar kaimiņu cilšu dižciltīgajām ģimenē[19]. Tādā
veidā apvienojās dzimtu un klientu sistēmas, kas izpaudās mākslas un tradīciju
pārņemšanā no vienas cils otrai un ir redzams, kā izmaiņas kapu un apmetņu
inventāra atradumos.
3. Attiecības ģimenē
3.1 Attiecības starp sievietēm un
vīriešiem
Labklājību noteica liellopu un bagātību daudzums, kuru noteica pēc
sieviešu vergu, govju un sudraba daudzuma[20]. Sievietes
labklājību un statusu sabiedrībā varēja noteikt pēc tai piederošo dārgmetālu
rotu daudzuma, kas savukārt apliecināja viņas piederību kādai no elites
dzimtām.
Arī rotas bija atšķirīgas: vīrieši nēsāja kakla riņķus, kas simbolizēja
spēku, varu un karaklausības, bet sievietes rotājās ar dzintara, bronzas vai
stikla krellēm[21]. Sievietes, kuras
piederēja pie vadošās elites dzimtas arī nēsāja kakla riņķus, kas parādīja viņu
politisko varu un daļēju patstāvību.
Sievietes tika uztvertas, kā līdzvērtīgas vīrietim, bet augstdzimušas
sievietes baudīja ne tikai vienlīdzību, bet arī varu, ko apliecina kapu laukos
atrastās kapu piedevas[22].
Lai gan pēc cilšu iekšējiem kodeksiem sieviete nedrīkstēja iesaistīties
nekādās politiskās darbībās, prakse pierāda, ka vairākas sievietes sasniedza
lielu ietekmi cilts dzīvē ar varas palīdzību, kuru bija mantojušas no saviem
tēviem vai ieguvušas no vīriem[23].
Tas, ka sieviešu un vīriešu lomas un funkcijas sabiedrībā bija strikti
noteiktas, ir labi saskatāms aizvēstures laika posma apbedījumos, kur dažāda
dzimuma pārstāvjiem līdzi tika doti līdzi kapā atšķirīgi priekšmeti un ar
dzimumam atbilstošiem ornamentiem[24].
Vīriem līdzi tika dotas zirglietas un ieroči, bet sievietēm ādu apstrādājamie
darba rīki un citi ar vieglo amatniecību saistītie darba rīki, tādejādi arī
parādot cilvēku funkcijas sabiedrībā.
Ierobežots materiālo liecību avoti liecina par darba dalīšanu. Kamēr
vīrieši nodarbojās ar lauku aparšanu un metālapstrādi, sievietes bija
nodarbinātas ar pārtikas gatavošanu un uzglabāšanu, kā arī ar cita veida
noderīgu amatniecību, kā podniecība, pinumi veidošana un ādas apstrāde, ko arī
pierāda specifiskās, katram amatam piederošās kapu piedevas[25].
Ķeltu vīriešiem (un dažkārt arī sievietēm) bija atļauts būt kopā ar
vairāk nekā vienu partneri. Laulāto pāru attiecības reglamentēja bezgalīgs
klāsts sīkumaini un precīzi nostrādātu likumu kopums. Bet šie likumi, tāpat kā
visi pārējie, netika pierakstīti; tie tika nodoti no viena druīda otram verbālā
formā, kuri darbojās gan kā likumdevējs, gan kā priesteris[26].
Laulības tika uzskatītas par partnerattiecībām, kuru sākumā vīrs un sieva
ieguldīja vienādu naudas un citu līdzekļu daudzumu tā saucamajā „ģimenes
fondā”. Pēc kāda no partnera nāves, visu mantu saņēma otrs, neatkarība no
dzimuma[27].
Sabiedrībā liela nozīme bija labai slavai[28]. Tā
kā ciltis bija diezgan maza izmēra un balstījās galvenokārt uz ģimeniskām
saitēm, līdz ar to cilvēki daudz saasinātāks izjuta sevi, kā sabiedrības daļu
un nevarēja iedomāties dzīvi ārpus tās.
Ķeltu sabiedrība bāzējās uz statusu un godu, bet statuss bija gan
mantojams, gan iegūstams pateicoties personīgiem sasniegumiem[29]. Apliecinot
sevi, kā spējīgam un godājamam sabiedrības loceklim, bija iespēja pāriet no
vienas kārta uz kādu citu.
Ģimenes labklājība bija atkarīga no ganāmpulka lieluma. Liellopi bija
nepieciešami dēļ gaļas, piena, ādas un kauliem; viss, kas varētu tikt izmantots
dēļ saimniecības vajadzībām. Lai gan ķelti nodarbojās ar lopkopību, liela
nozīme bija arī medībām, kas nodrošināja ne tikai dažādību ikdienas ēdienkartē,
bet arī pasargāja laukus un mājlopus no meža zvēru uzbrukumiem, kā arī
nodrošināja zēnu sagatavošanos kaujām, ko apliecina nometnēs lielā skaitā
atrastie bultu uzgaļi.[30].
3.2. Attiecības starp vecākiem un
bērniem
Tā kā aizvēsturē bija augsts mirstības līmenis, ģimenēs bija daudz bērnu
ar mērķi, lai vismaz pāris no viņiem izdzīvotu līdz vecumdienām un dzimta
neizmirtu, jo kari, nelaimes gadījumi un neraža, kā arī slimības bija par
pamatu biežai cilvēku nāvei, ko apliecina kapu laukos atrastais lielais
apbedījumu skaits ar bērnu apbedījumiem, kuri nesasniedza pat 8 gadu vecumu[31].
Atšķirības starp bērnu un pieaugušo apbedījumiem ir daudz krasāka. Viņiem
kapos tika likti priekšmeti, kas raksturoja viņus kā nepilnvērtīgus sabiedrības
locekļus. Rotu skaits bija mazs un gandrīz nebija sastopams militārais
ekipējums, izņemot pāris nazīši dažos apbedījumos. Savukārt ir atrasti priekšmeti
saistīti ar lauksaimniecību vai kādu no amatniecības rīkiem, kas liecina par
bērnu apmācību jau agrā bērnībā.[32].
Ķeltu sabiedrība balstījās uz kopienas sajūtu. Bērni jau agrā vecumā
(nesasniedzot septiņu gadu vecumu) tika nodoti tā saucamajām audžu vecāku
ģimenēm, kur viņi iepazinās ar plašāku cils sastāvu un lietām, kuras cits
sagaidīs no viņiem, kad viņi izaugs[33].
Audžu ģimenes varēja būt gan ģimenes pārstāvji, gan draugi, atkarībā no
viņu sociālā stāvokļa un ekonomiskās labklājības. Dažkārt tas notika par velti,
bet lielākoties īstie vecāki maksāja audžu vecākiem noteiktu summu atkarībā no
abu ģimeņu sociālā un ekonomiskā statusa atšķirībām un bērna dzimuma. Par
meitām nācās maksāt vairāk nekā par dēliem[34].
Lai gan meitenes tika apmācītas līdz 14 gadu vecumam, bet zēni turpināja
apmācību vēl 3 gadus, maksa par zēnu skološanu bija zemāka, jo tika uzskatīts,
ka puiši caur fizisko darbu paši daļēji sedz savas apmācības maksu[35].
Lai gan vienā audžu ģimenē varēja augt vairāki audžu bērni, katrs no viņiem
apguva tieši to amatu, kuru viņš vēlāk arī strādās. Kamēr zemnieka meita
mācījās malt miltus un cept maizi, augstmaņa meita apguva šūšanu un izšūšanu.
Visi puiši apguva pamata fiziskās aktivitātes, kā jāšanu, peldēšanu un
lingošanu. Augstmaņu dēli papildus apguva arī karamākslu[36].
Tēzes
- Sabiedrība cilts ietvaros parasti bija trīsdaļīga:
vadonis, dižciltīgie, brīvie cilts pārstāvji; kur brīvie iedzīvotāji
parasti bija zemnieki, kā arī daļa no viņiem bija kāda amata pārstāvji.
- Cilts tika iedalīta dzimtās, kurām piemita
mantojumtiesības. Ciešākas radnieciskās saites tika uzskatītas četrās
paaudzēs pa tēva līniju, kuras tika paplašinātas caur laulībām ar citu
dzimtu vai cilšu pārstāvjiem.
- Zeme piederēja ciltij kopumā, bet tika nodota kāda
konkrētas dzimtas vajadzībām un apsaimniekošanai, kas skaitījās par visas
sabiedrības pamatu un labklājības avotu.
- Kapulaukos atrastās kapu piedevas liecina par
sieviešu un vīriešu lomu un funkciju sabiedrībā striktu nodalīšanu. Vīriem
līdzi tika dotas zirglietas un ieroči, bet sievietēm ādu apstrādājamie
darba rīki un citi ar vieglo amatniecību saistītie darba rīki, tādejādi
arī parādot cilvēku funkcijas sabiedrībā.
- Bērni netika uztverti par pilnvērtīgiem sabiedrības
locekļiem, kas arī ir pamanāms no apbedījumos līdzi dotajiem priekšmetiem
un rotām, kuru skaits bija mazs un gandrīz nebija sastopams militārais
ekipējums, izņemot pāris nazīši dažos apbedījumos. Savukārt, atrastie priekšmeti
saistīti ar lauksaimniecību vai kādu no amatniecības rīkiem, liecina par
bērnu apmācību jau agrā bērnībā.
Izmantotās literatūras saraksts
1. Green
J.M. The Celtic World – New York: Routledge. 1995
2.
Haywood J. The Celts: Bronze Age to New Age – Harlow:
Pearson Education Limited. 2004
3.
Laing L. Britain Before Conquest: Celtic Britain –
London: Routledge & Kegan Paul Ltd. 1979
4.
Norton-Taylor D. The Emergence of Man: The Celts –
London: Time-life books. 1980.
5.
Powell T.G.E. The Celts – London: Thames and Hudson.
1995
6. Simon
J. Exploring the World of the Celts – London: Thames and Hudson. 1993
[1] Laing L. Britain Before
Conquest: Celtic Britain – London: Routledge & Kegan Paul Ltd. 1979
[2] Powell T.G.E. The Celts –
London: Thames and Hudson. 1995
[3] Haywood J. The Celts:
Bronze Age to New Age – Harlow: Pearson Education Limited. 2004
[4] Haywood J. The Celts:
Bronze Age to New Age – Harlow: Pearson Education Limited. 2004
[5] Haywood J. The Celts:
Bronze Age to New Age – Harlow: Pearson Education Limited. 2004
[7] Powell T.G.E. The Celts –
London: Thames and Hudson. 1995
[8] Powell T.G.E. The Celts –
London: Thames and Hudson. 1995
[9] Laing L. Britain Before Conquest: Celtic Britain –
London: Routledge & Kegan Paul Ltd. 1979
[10] Laing L. Britain Before
Conquest: Celtic Britain – London: Routledge & Kegan Paul Ltd. 1979
[11] Norton-Taylor D. The
Emergence of Man: The Celts – London: Time-life books. 1980.
[12] Norton-Taylor D. The
Emergence of Man: The Celts – London: Time-life books. 1980.
[13] Norton-Taylor D. The
Emergence of Man: The Celts – London: Time-life books. 1980.
[14] Haywood J. The Celts: Bronze Age to New Age – Harlow:
Pearson Education Limited. 2004
[15] Powell T.G.E. The Celts –
London: Thames and Hudson. 1995
[16] Haywood J. The Celts:
Bronze Age to New Age – Harlow: Pearson Education Limited. 2004
[17] Powell T.G.E. The Celts –
London: Thames and Hudson. 1995
[18] Simon J. Exploring the
World of the Celts – London: Thames and Hudson. 1993
[19] Simon J. Exploring the
World of the Celts – London: Thames and Hudson. 1993
[20] Green J.M. The Celtic
World – New York:Routledge. 1995
[21] Green J.M. The Celtic
World – New York:Routledge. 1995
[23] Green J.M. The Celtic
World – New York: Routledge. 1995
[24] Green J.M. The Celtic
World – New York:Routledge. 1995
[25] Simon J. Exploring the
World of the Celts – London: Thames and Hudson. 1993
[26] Norton-Taylor D. The
Emergence of Man: The Celts – London: Time-life books. 1980.
[27] Simon J. Exploring the
World of the Celts – London: Thames and Hudson. 1993
[28] Simon J. Exploring the
World of the Celts – London: Thames and Hudson. 1993
[29] Green J.M. The Celtic
World – New York: Routledge. 1995
[30] Green J.M. The Celtic
World – New York:Routledge. 1995
[31] Green J.M. The Celtic
World – New York:Routledge. 1995
[32] Green J.M. The Celtic
World – New York:Routledge. 1995
[33] Norton-Taylor D. The
Emergence of Man: The Celts – London: Time-life books. 1980.
[34] Norton-Taylor D. The
Emergence of Man: The Celts – London: Time-life books. 1980.
[35] Norton-Taylor D. The
Emergence of Man: The Celts – London: Time-life books. 1980.
[36] Norton-Taylor D. The
Emergence of Man: The Celts – London: Time-life books. 1980.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru