LATVIJAS UNIVERSITĀTE
VĒSTURES UN FILOZOFIJAS FAKULTĀTE
Referāts
Seno kristiešu kopienas un Baznīcas
izveide
Rīga
2009
Saturs
Ievads
Kristietība ir
viena no lielākajām reliģijām mūsdienu pasaulē, kuras vēsture ir aizsākusies
vismaz divus tūkstošus gadus atpakaļ. Savulaik tai ir piederējusi liela ietekme
ne tikai uz ticīgo cilvēku ikdienu vai dzīvi kopumā, bet arī uz politiskiem
notikumiem, kas laika gaitā ir mainījuši Eiropas un pat visas pasaules izskatu.
Bet tās izveide sakņojas vēl daudzus gadu simteņus pirms oficiālo dogmu
izveides.
Darba mērķis ir pētīt
kristietības un tās kopienu izveidi, reliģijas un tās organizācijas – baznīcas
pirmsākumos.
Uzdevumi:
·
noskaidrot vēsturisko fonu kristietības idejas
izveidē;
·
pētīt galvenos kristietības ideoloģijas sākumu -
jūdaismu;
·
noskaidrot kristietības, kā atsevišķas mācības,
principus;
·
noskaidrot praviešu darba ietekmi uz turpmāko
kristietības attīstību;
·
pētīt kristiešu kopienu attīstību un attiecības
ar apkārtējo sabiedrību;
·
noteikt galvenās un nozīmīgākās pārmaiņas, kuras
veidoja mūsdienu Baznīcas pārvaldes pirmsākumus;
·
noskaidrot kristietības uzplaukuma iemeslus, kas
saistīts ar tās legalizēšanu.
1.
Politiski ekonomiskā situācija Romā un tās pakļautajās teritorijās
Lielā impērija vairs nebija
stipra un politiski viengabalaina. Tā pamazām kļuva par piemērotu vidi jaunajai
mācībai. Dažādu tautu ļaužu grupas, viņu neviendabīgais sociālais stāvoklis un
valstiskās morāles pilnīga degradācija bija radījusi labvēlīgus apstākļus
pārmaiņām[1].
Romas impērija bija nonākusi
savas pastāvēšanas strupceļā. Valsts bija iztērējusi visus savus ekonomiskos un
cilvēciskos potenciālus. Tauta bija nogurusi no tā saucamās Trešā gadsimta
krīzes un ekonomiskās nestabilitātes, kad par imperatoru kļuva romiešu armijas
ieceltais Diokletiāns, kurš valdīja no 284 līdz 305 gadam. Savā valdīšanas
laikā, viņš veica vairākas reformas, kas skāra Romas politisko un ekonomisko
iekārtu. Apzinoties armijas pārlieku lielo ietekmi impērijas dzīvē, viņš
nošķīra to no parastās tautas un ierobežoja tās pilnvaras. Iekšējā un ārējā
spiediena dēļ bija neiespējami vienam cilvēkam pārvaldīt visu Romas Impēriju.
Tāpēc viņš sadalīja valsti divās daļās un rietumu daļu atdeva savam biedram, Maksimiānu,
iepriekš nosakot, ka viņš pats paliks galvenais no viņiem diviem. Viņi
izvēlējās divus leitnantus, kurus dēvēja par cēzariem, kuri bija atbildīgi par
abām impērijas daļām. Diokletiāns stabilizēja inflāciju skarto naudas vērtību,
tautu iepazīstināja ar jaunu taksācijas sistēmu un izdeva likumdošanu, kas
noturēja zemniekus un pilsētu iedzīvotājus viņu darbos, kas nodrošinot Romas impērijas
uzturēšanu. Diokletiāns sāka arī Romas ģeogrāfisko reorganizāciju, pārceļot
visus nozīmīgākos Romas Impērijas pārvaldes centrus uz austrumiem. Lai gan par
galvaspilsētu vēl joprojām skaitījās Roma, Diokletiāns pats pārvaldīja valsti
no Nikomēdijas (pilsēta Turcijā, mūsdienās tiek saukta par Izmitu), kur pārņēma
austrumu kultūru un paražas. Viņš sevi pasludināja par valdnieku un uzvedās tam
atbilstoši – nēsāja diadēmu un purpura apmetni. Šajā laikā parādījās tradīcija
pielūgt imperatoru, kā pašu Dievu[2].
Senās Romas impērijā iekarotās un
pakļautās tautas baudīja samērā lielu brīvību kultūras un reliģijas lietās. Romieši
ne tikai neuzspieda citām impērijas tautām un ciltīm savu reliģiju, bet paši bieži
savos reliģiskajos priekšstatos un kultos pārņēma viņu dievus un rituālus.
Zīmīgi, ka pašu romiešu sākotnējie dievi un mitoloģija bija aizgūta no
etruskiem un sengrieķiem[3].
Situācija būtiski mainījās tad,
kad Romas valstī sākās šīs sabiedrības krīze, valstī ieviesās imperatora kults
līdz ar dažādiem Austrumu kultiem, kad arvien aktuālāka kļuva bagāto un nabago
problēma, atsvešinātība cilvēku vidū, morāles un tikumu pagrimums. Romas
oficiālā reliģija aizvien vairāk atsvešinājās no sabiedrības vairākuma
domāšanas un vēlmēm, tā vairs nespēja sniegt saprotamas atbildes uz jautājumiem
un problēmām. Principāta (Diokletiāna valdīšanas) laikā valsts reliģija bija
kļuvusi par politisku faktoru valsts dzīvē, bet bieži tā izpaudās tikai kā
ceremoniju rīkošana, kuru galvenā sastāvdaļa bija upurēšana un dzīres.
Piedalīties šajā ceremonijā varēja tikai priviliģētie pilsoņi. Šāda situācija
vairoja Romas iedzīvotāju vidū izplatīto nedrošību un baiļu sajūtu. Tā bija
labvēlīga vide, lai sabiedrības vidū izplatītos dažāds okūtas mācības,
mistērijas un māņticība. Romas valstī līdzās oficiālajiem kultiem sāka
izplatīties citi kulti un reliģiskās mācības[4].
Mūsu ēras pirmajos gadsimtos
Romā, it īpaši leģionāru vidū, izplatījās noslēpumainais Mitras kults.
Popularitāti guva arī jaunas filozofiski reliģiskas kustības: neoplatonisms,
gnosticisms, maniheisms u.c.[5].
Kuras savā dažādībā pārspēja viena otru un apvienojoties veidoja vēl citas –
neparastas un pretrunīgas reliģijas un kultus.
2. No
jūdaisma līdz kristietībai
Ceļš no jūdaisma pirmsākumiem līdz kristietības pilnīgai formācijai ir
izmērāms tūkstošgadēs. Tas bija ilgs, sarežģīts un pretrunīgi vērtējam laika
posms. Bet tā galarezultāts – kristietība ir atstājusi milzu iespaidu uz mūsdienu cilvēku domāšanu,
pasaules uztveri, cilvēku rīcības motivāciju, priekšstatiem par ļauno un labo,
kā arī radīja reliģiski ētiskās morāles normas daudzām citām tai sekojošām
ticībām.
2.1. Jūdaisma ideju un pamata
kanonu attīstība
Pēc bēgšanas no Ēģiptes ebreji
migrēja uz Palestīnu, kur sajaucās ar kanaāniešiem, pārņēma to zemkopju
dzīvesveidu un civilizāciju, kuru kanaānieši savukārt bija pārņēmuši no
Babilonijas un Ēģiptes. Šajā laikā seno ebreju dzimtu kultūras līmenis bija
visai zems. Vecās Derības pirmās grāmatas liecina arī par to, ka tad ebrejiem
vēl nebija nekādu priekšstatu ne par cilvēka dvēseles pastāvēšanu vispār, ne
par tās nemirstību aizkapa dzīvē, kam jau krietnu laiku iepriekš ticēja senie persieši,
grieķi un romieši, neskatoties uz viņu politeismu[6].
Tā kā jūdaisms tiek saistīt ar
jūdu tautu un tās ciltīm, tad ebreju tautas un reliģijas sākumi meklējami
laikā, kad viņi sāka sevi apzināties, kā atsevišķu tautu un jūtoties apdraudēti
sāka meklēt iespēju nosargāt gan savu etnosu, gan tradīcijas, iekļaujot tās
tautas ticējumos un morālajos kodeksos, kas tika apvienoti reliģiskajos
priekšstatos par pasauli un sabiedrību.
Šī reliģija tika radīta seno jūdu
dzimtu un cilšu migrācijas laikā[7].
Kad pastāvēja liela iespēja, ka ebreju tauta asimilēsies, labprātīgi
pakļaujoties blakus esošajām tautām, vai vardarbīgā kārtā tiks piespiestas
mainīt savas paražas spēcīgāku valstu ietekmē.
Ar laiku jūdaisma pasaules
skatījums paplašinājās un kļuva sarežģītāks un abstraktāks. Ietekmējoties no
apkārtesošajām tautām un to reliģijām, parādījās pirmie priekšstati par aizkapa
dzīvi un gara nemirstību.
Jūdejā 1.gs. jau bija izveidota
bagāta jūdaisma reliģiskā literatūra, kurā viena no centrālajām bija mesiānisma
ideja[8].
Kurai par pamatu bija jau no hellēnisma laikmeta izplatījās Dievu – mesiju,
dievišķo glābēju, mūžīgās laimes nesēju idejas par dvēseles nemirstību,
taisnīgu aizkapa tiesu un mūžīgo dzīvošanu aizkapa dzīvē. Šo kultu centrā bija
ideja par dieviem, kas nomirst, izpērk citu grēkus un pēc tam atkal atdzimst.
Jūdaisma mācību pilnveidoja
pravieši, kuri runājuši Dieva vārdā. Pravietojumi tika pierakstīti un iekļauti
Bībelē kā atsevišķas grāmatas. Būtiska bija atziņa, ka Dievs ir visas pasaules
un visas cilvēces, un visu tautu Dievs. Taču vienlaikus jūdaisms pauda atziņu,
ka ebreji esot Dieva izredzēta tauta, jo tieši viņus Dievs ir izraudzījies, lai
runātu ar cilvēci, tieši ebrejiem Dievs ir uzlicis dažādus pārbaudījumus[9].
Jūdu reliģija attīstību var iedalīt vairākos attīstības posmos. Sākotnēji
jūdaisms, tāpat kā visas tā laika Rietumāzijas reliģijas, bija politeisks,
respektīvi, pielūdz vairākus dievus. To nomainīja henoteisma posms, kad
tika pielūgts viens dievs, bet netika noliegta citu dievu pastāvēšana. Tika uzskatīts,
ka šis laika posms pastāvēja Mozus laikā (no 1250 līdz 750 gadam p.m.ē.) un
tiek saistīts ar ebreju bēgšanu Mozus
vadībā no verdzības Ēģiptē. Pie Sīnāja kalna esot notikusi līguma jeb derības
slēgšana ar Dievu, ka Dievs ļaus ebrejiem atgriezties sentēvu jeb Apsolītajā
zemē, bet par to viņiem būs jāievēro uzvedība, ko nosaka Desmit baušļi, kuri
ieguva vispārīgu popularitāti tikai 7.gs.p.m.ē [10]. Par galveno dievu tika uzskatīts
Jahve, kurš pēc rakstura bija untumains, pildīja tiesneša un soģa funkcijas,
lai gan nebija galvenais dievs[11]. Sākotnēji attiecības starp Dievu un jūdu
tautu tika veidotas, kā demokrātiskas līgumattiecības, kas paredzēja saskaņu un
laimīgu dzīvošanu ebreju tautai gadījumā, ja abas puses godprātīgi pildīs savas
apņemšanās[12].
Kas savukārt var tikt skaidrots ar teoriju, ka sākotnēji jūdaisms bija
politeisks un Jahve bija tikai viens no dieviem, kurš bija atbildīgs par
likumiem un taisnīgu tiesu, bet nebija visvarens[13].
Šajā laikā pirmo reizi reliģijas vēsturē rodas uzskats, ka dievs,
atšķirībā no cilvēka, nav dabas sastāvdaļa, bet cilvēks ir dabas komponents,
kurš caur dievišķas gribas izpausmēm var kļūt par dabas pārvaldnieku. Parādās
transcendentālās teoloģijas uzskats, ka Dievs var tikt saprasts caur intelektu
un abstraktiem jēdzieniem un ka cilvēkiem ir iespēja mainīt dabu, kā vien tīk.
Lai gan senebreji kalpoja un pielūdz Jahvi caur dažādu iepriekšnoteiktu
priekšrakstu, rituālu un aizliegumu piekopšanu, nav pierādījumu, ka viņiem
pastāvēja kādi dievišķi likumu, norādījumu, vai pat bija pazīstami baušļi[14].
Jūdaisma trešais attīstības posms tiek saukts par „pravietisko
revolūciju”, kur ar vārdu „pravietis” tiek domāti sprediķotāji (piem.,
Amoss, Hozejs, Jeremijs), kuri popularizēja jūdaismu laika posmā, kad Jūdu
valsts atradās Asīrijas un Babilonijas pakļautībā. Viņi izplatīja trīs galvenās
atziņas: 1) monoteisms – ir tikai viens dievs, kas ir visuma un cilvēku
valdnieks – Jahve; 2) Jahve ir taisnīguma dievs - viss labais un patiesais nāk
no Viņa, bet viss ļaunais no cilvēkiem; 3) tā kā Jahve ir taisnīguma dievs,
Viņš pieprasa ētisku uzvedību no saviem izraēļu bērniem vairāk nekā ziedojumus
un rituālus[15].
Vislielākās pārmaiņas skāra Jūdaismu ceturtajā posmā, kurš tiek saukts
par „pēc trimdas” posmu. Šajā laikā tiek sarakstītas eshatoloģiskās doktrīnas par pēcnāves dzīvi un
pastardienu. Netālu atradušos Persijas un Grieķijas lielvalstu ietekmē,
Makabīnu sacelšanās laikā, Palestīnas domātāji sāka apsvērt savas mazās tautas
un reliģijas pārstāvju pastāvēšanas iespējas, un atbildi atrada mesijas un
dieva valstības uz zemes idejā. Tauta ātri pieņēma šo ideoloģiju un sāka ticēt,
ka drīzumā Dievs sūtīs uz zemes mesiju, kurš valdīs uz zemes, paceļot jūdu
tautu pāri citām tautām, izplatot Jahves vārdu un gribu pa visu pasauli un
radot miera un taisnības valstību, līdz pienāks pastardiena. Sākotnēji tauta
ticēja, ka Dieva valstība nāks uz zemes kopā ar mesiju un dos cilvēkiem iespēju
to izbaudīt vēl dzīviem esam. Laikam ejot cilvēkiem sāka zust cerība sagaidīt
Dieva valstību uz zemes. Parādījās jauns, alternatīvs skatījums par Dieva
valstību pēcnāves dzīvē, kurš pilnībā tika noformulēts Daniela Grāmatā (Vecajā
Derībā). Tajā tika izstrādāta koncepcija, ka mesija piedalīsies pastarajā
tiesā, kurā visi mirušie augšāmcelsies un stāsies Dieva priekšā, kur tiks lemts
par viņu nodzīvoto dzīvju kvalitātēm: grēcinieki tiks nolemti uz mūžīgām
ciešanām, bet labiem cilvēkiem tiks dota iespēja kalpot Dievam arī debesīs.
Lielas pārmaiņas jūdu ticībā notika, kad liela daļa ebreju un neebreju sāka
uzskatīt Jēzu par mesiju. Viņi atdalījās no jūdaisma piekritējiem un sāka sevi
dēvēt par kristiešiem.[16]
Senebreju reliģija un vēsture
tika atspoguļota un pierakstīta Svētajos Rakstos, kurus kristieši dēvē par
Bībeles Veco Derību. Tā ir galvenais pētniecības avots gan jūdaistu, gan
kristiešu, gan musulmaņu teologiem. Taču uz Veco Derību var raudzīties arī kā
uz vēstures avotu.
Vecā derība sastāv no „Likuma” (jeb „Toras”) Genesis, Exodus, Leviticus,
Numeri, Deuteronomium (jeb „Otrā bauslība”). Šie pieci tīstokļi sastāda Pentaheihu
jeb piecas Mozus grāmatas. Vecajā Derībā ietilpst arī praviešu darbi jeb
„Nebiim”, kurus var iedalīt „vecāko” praviešu (Jozuas, Soģu un Rutes, I un II
Zamuela, I un II Ķēniņu) un „jaunāko” praviešu (Jesajas, Jeremijas, Ecehiēla)
un divpadsmit „mazo” praviešu (Hozejas, Joēla, Āmosa, Obadjas, Jonas, Mihas,
Nahuma, Habakuka, Cefanjas, Hagaja, Cakarijas, Maleahijas) grāmatās sakopotas
vienā tīstoklī. Kā trešā Vecās Derības sastāvdaļa ir svētie jeb hagiogrāfiskie
raksti („Kethubhim”) – Psalmi, Zālamana sakāmvārdi, Ījabs, Augstā dziesma,
Jeremijas Raudu dziesma, Eklesiasts, Estere, Daniēls, I un II Ezras un
Nehemejas, I un II Laiku grāmata[17].
27 grāmatas jeb „tīstokļi” sastāda kanonu („likumus”, „katalogu”), ko
ebreji atzinuši un kas veidojies 1.gs.p.m.ē. beigās; pārējās, kopā desmit, nav
guvušas atzinību, jo sākotnēji bija rakstītas grieķu un aramiešu valodās.
Palestīnas ebrejiem dievišķās „iedvesmas” kritērijs bija tas, ka dievs Jahve
būtu varējis runāt tika ebreju valodā[18].
Tādā veidā tika akcentēts viedokli, ka ebreji ir izredzētā tauta, bet pārējām
netiek dota pat iespēja iegūt Dieva žēlastību.
Jūdaisma pamatidejas un kanonus
tālāk attīstīja kristiešu apustuliskie tēvi, kuri centās šīs idejas iepludināt
Jaunajā Derībā, pamācību formā veltītajos apcerējumiem jauniesvaidītajiem[19].
2.2. Jaunas reliģijas rašanās
Kristietība ir balstīta ne tikai uz jūdaisma pamatprincipiem, bet arī uz
Jēzus dzīves stāstu un mācībām. Tiek uzskatīts, ka viņš dzīvoja Palestīnas
teritorijā Augustīna valdīšanas laikā. Viņš piedzima Betlēmē, bet uzauga
Nācaretē, kur viņš ieguva ebreju izglītību vietējā sinagogā[20].
30 gadā, aptuveni pēc 3 gadiem sludināšanas, Jēzus un viņa 12 mācekļi
ieradās Jeruzalemē, lai svinētu ebreju Lieldienas (Passover) – ebreju svētki
(parasti ilgst 8 dienas), par godu Izraēlas tautas iziešanai no Ēģiptes. Tajā
liekā pilsētā valdīja nemierīga gaisotne. Daudzi Romas impērijas pārvaldnieki
un valstsvīri, ka ebreji ir nodevēji, jo atteicās pielūgt Romas imperatoru
statujas. Savukārt ebreju tauta bija piekusis no augstajiem nodokļiem un
politiskās spriedzes no romiešu puses. Viņi cerēja un gaidīja uz mesiju, kurš
izglābs viņus[21].
Kad Jēzus ieradās Jeruzalemē, daudzi ebreji uzlūkoja viņu, kā mesiju. Tas
uztrauca gan romiešus, gan pārējos ebrejus. Jēzu pasludināja par nodevēju pēc
Romas likumiem un piesita pie krusta – piesprieda nāves sodu uz krusta ārpus
Jeruzalemes mūriem, kas skaitījās, kā soda veids pašiem zemākajiem tautas
slāņiem[22].
Laika posmā, kad tiek uzskatīts,
ka dzīvoja Jēzus no Nācaretes, Jūdu tauta atradās Romas Impērijas pakļautībā.
Romiešu valdības un ebreju tautas savstarpējā attieksme bija nicinājuma un
naida piesātināta. Daži cilvēki – farizeji – kuri bija uztraukušies par Jūdu
likumu saglabāšanu, gaidīja politisku mesiju, kurš varētu atbrīvot tautu no
Romas jūga. Visradikālākie bija „Zealots” – fanātiski Jahves piekritēji, kuri
uzskatīja, ka Romas vara un tās pārstāvji ir jāpadzen ar varu no svētās zemes.
Savukārt, lielākā daļa tautas nebija ieinteresēta politikā. Tā vietā citi
grupējumi kā „Essenes” tiecās pēc dvēseles atpestīšanas un savienošanos ar
Dievu caur askētisku dzīves veidu un grēku nožēlu[23].
Pēc Jēzus nāves, Pāvels centās izplatīt Jēzus mācības ebreju vidū
Palestīnas teritorijā, bet viņiem tas neizdevās, jo palestīnieši vēlējas
politisku mesiju, nevis reliģisku. Daudz auglīgāks izrādījās praviešu darbs
ārpus Palestīnas, un drīz iekaroja ne tikai ebreju, bet arī citu tautu
atbalstu. Lai gan sākotnēji, Pāvils bija strikts Jūdaisma sekotājs, ar laiku
viņš kļuva par dedzīgu kristieti un uzrakstīja vairākas pamācības (vēstuļu
formātā) kristietībā tiem, kuri nav nedz ebreji, nedz jūdaisti[24].
Kristietība izplatoties sākotnēji ieinteresēja tikai nabadzīgo
iedzīvotāju slāni, kā nabadzīgos strādnieku un vergus, jo bagātie iedzīvotāji
negribēja, lai viņi tiktu saistīti ar reliģiju, kuras pamatlicējs tika sodīts
ar nāvi pie krusta. Savukārt, nabadzīgos cilvēkus, kuri ikdienā strādāja ļoti
smagu fizisko darbu, pievilināja ideja, ka pēc nāves viņus sagaida labāka dzīve[25].
Sākotnēji kristieši ticēja, ka drīz pienāks pasaules gals. Viņi
uzskatīja, ka ieradīsies pestītājs un, caur pastaro tiesu, iedibinās dieva
valstību uz zemes. Kamēr viņi gaidīja pastardienu, kristieši dzīvoja mazās
grupā sauktās par baznīcām. Viņi dalījās visos mantiskajos labumos un pēc
kārtas uzņēmās vadīt dievkalpojuma ceremonijas mājās vai ārpus tām. Katra grupa
risināja savus iekšējos jautājumus patstāvīgi. Apustuļi un ticības sludinātāji
apceļoja šīs grupas, mācot un dodot padomus[26].
Kā vienīgā liecības, kas
apliecina Jēzus eksistenci ir Jaunās Derības pirmās četras grāmatas, no kurām
Marka evaņģēlijs bija pirmais, kurš kā domājams tika uzrakstīts 30 gadus pēc
Jēzus nāves. Evaņģēliji ir pilni ar neprecizitātēm un leģendām, jo tie ne tikai
nav aculiecinieku liecības, bet arī nekad netika paredzēti, kā strikti
vēsturisku faktu pieraksti, bet gan apliecinājums ticībai pārdabiskā būtnē.
Evaņģēlijos tiek apgalvots, ka Jēzus bija aptuveni 30 gadus vecs, kad viņu
kristīja Jānis Kristītājs, pēc kā viņa karjera strauji auga, kamēr viņš apceļoja
valsti sludinādams ticību, dziedinādams slimos un izdzīdams ļaunos garus no
cilvēkiem, mācos būt pazemīgiem caur sevi, kā paraugu[27].
Pēc Jaunās Derības tekstiem,
Jēzus savas karjeras augstākajā posmā darbojās Jeruzalemē, kur viņš ieguva
daudzus ienaidniekus starp jūdaisma vadošajiem reliģiskajiem līderiem. Viņi
apsūdzēja viņu ķecerībā un tautas musināšanā un nodeva Romas tiesā, kurš viņš
tika notiesāts uz nāves sodu piesistam pie krusta. Evaņģēlijos rodas pretrunas,
kurš ir vainīgs pie Jēzus nāves: Romas ierēdņi un tiesneši vai Jūdaisma
priesteri un vietējā pārvalde.
Pastāv viedoklis, ka farizeji un
jūdaisma priesteri gaidīja pavisam citādu Mesiju – politisku vadoni, ķēniņu,
kas vedīs tautu atklātā cīņā pret ebreju apspiedējiem. Farizejiem nebija
pieņemama arī Jēzus brīvdomība attiecībā uz jūdaisma dogmām, savukārt Jūdejas
priesterus sāka uztraukt Jēzus augošā autoritāte. Nevar izslēgt, ka arī
romieši, kas valdīja Palestīnā, uzskatīja Jēzu par bīstamu dumpinieku. Tādēļ
Jēzus tika pasludināts par viltus pravieti un sists krustā[28].
Jēzus nāve iezīmē pavērsienu
jūdaisma attīstības procesā. Kad Jēzus nomira pie krusta, daudziem viņa
sekotājiem likās, ka visas cerības ir zudušas, bet pateicoties baumām, kuras
izplatīja dziļi ticīgi cilvēki, ka Jēzus ir augšām cēlies un vēl 40 dienas
pavadījis virs zemes pirms doties uz debesīm, radās jauns reliģisks virziens,
kurš apgalvoja, ka Jēzus bija Dieva dēls, kurš bija sūtīts uz zemi, lai ciestu,
mirstu un augšāmceltos par cilvēces grēkiem un pestīšanu.
Romas imperatoru Oktaviāna
Augusta (27. g. pr. Kr. – 14. g.m.ē.) un Tiberija (14. – 37. g.) valdīšanas
gados tālu austrumos impērijas provincē Jūdejā jūdaistu kopienas gaidīja
atnākam Mesiju jeb Kristu – pestītāju, kurš glābs ebreju ticību un, līdzīgi kā
savā laikā Mozus, izvedīs tautu no verdzības. Mesijas atnākšana bija minēta
pravietojumos. Tikai vēlāk, 1. gadsimta vidū un otrajā pusē, aizvien lielākā
ļaužu izplatījās ziņa, ka Jūdejā jau dzīvojis un darbojies kāds cilvēks Jošua
jeb Jēzus, kurš patiesībā esot bijis Dieva dēls. Jēzus mācību un stāstus par
Jēzus darbiem dažādām tautām sāka stāstīt Jēzus 12 mācekļi jeb apustuļi. Viņu
stāsti tika pierakstīti evaņģēlijos, un tie veido kristiešu Bībeles Jauno
Derību[29].
Kopš Jēzus sekotāji sāka sludināt
viņa mācību, bija aizsākusies no jūdaisma atšķirīgas reliģijas – kristietības
izplatības laiks. Šis process notika strauji – jau 1.gs. vidū kristiešu
draudzes bija sastopamas ne tikai Jeruzalemē un citur Palestīnā, bet arī
Balkānos, Kiprā un Krētā, kur darbojās apustulis Pāvils. Savukārt apustulis
Pēteris sludināja kristietību Romas pilsētā un citur Itālijā[30].
Kristietība bija izaugusi no visa
tā varenā mantojuma, kādu daudzu gadsimtu garumā bija sagatavojusi antīkā
pasaule. Kristietība mantoja senās jūdu tradīcijas, grieķu filozofiskās atziņas
dialektiku, romiešu tiesības, daudznacionālas reliģiskas tradīcijas un
ticējumus. Visa sarežģītā pasaules vēsture kļuva par pamatu jaunajai reliģijai.
3. Baznīcas
kā institūcijas izveide
Lai gan pastāvēja vairāki faktori, kuri sekmēja kristietības, kā
atsevišķas reliģijas veidošanos un tās institūciju nodibināšanu, pastāvēja arī
neskatāmi šķēršļi, kas brīžiem likās nepārvarami.
Romas impērijas valsts iekārta un likumi sekmēja kristietības attīstību.
Romas ceļu sistēma ļāva viegli, ērti un ātri ceļot pa visu Romas teritoriju.
Visi iedzīvotāji runāja Latīņu vai Grieķu valodā, līdz ar to pravieši varēja
kontaktēties ar parastajiem cilvēkiem bez starpniekiem[31].
Savukārt krasās atšķirības starp austrumnieciskajām un hellēnistiskajām
tradīcijās un domāšanas veidiem bija par pamatu nacionālam un reliģiskam
naidam.
Kristietība lēnām attīstījās
pirmajos divos mūsu ēras gadu simteņos, bet plaukumu sasniedz trešajā. Tas ir
izskaidrojams ar sarežģīto politisko un ekonomisko situāciju, kas valdīja Romas
Impērijā un tās pakļautībā atradušos valstu teritorijā. Cilvēku eksistence
palika aizvien grūtāka un dzīve tika uztverta kā nereāla. Cilvēki sāka meklēt
glābiņu ticībā spožā nākotnē un sapņos par citu dzīvi. To izmantoja sektas,
kuras sludināja labākās pēcnāves dzīves iespējas. Sākotnēji kristietība bija
viena no šīm reliģijām.
Tā ne tikai aizliedza citu dievu
un kultu pielūgšanu, bet arī prasmīgi izskaidroja cilvēkiem labā un ļaunā
blakus pastāvēšanu uz zemes, kā cīņu starp Dievu un Sātanu. Vislielāko novitāti
kristietība izrādīja trijās sfērās: tās skatījums uz pestīšanu; tās sociālās
dimensijas; tās organizatoriskā struktūra. Lai gan arī citas tā laika reliģijas
piedāvāja pestīšanas un viņsaules dzīves koncepciju, kristīgās ticības kanoni
bija daudz precīzāk izstrādāti un daudz gleznaināk ap rakstītāja debesu, kā
mūžīgās laimes un elles, kā mūžīgo ciešanu vietu. Vēl jo vairāk, kristīgā
komūnā bija ļoti ciešas saites starp draudzes biedriem. Valdīja izpalīdzība un
kopības sajūta, kamēr ārpasaule bruka[32].
3.1. Praviešu darbi
Pēc Jēzus nāves viņā mācekļi
uzsāka intensīvu sludināšanas darbu. Tika teikts, ka Jēzus Kristus bija
uzņēmies ciešanas un nāvi par cilvēku grēkiem, lai ar savu upuri tos atpestītu
no ļaunā varas, ka viņš drīz ieradīsies otru reizi, lai spriestu taisnu tiesu
pār dzīvajiem un mirušajiem un nodibinātu Dieva valstību. Ticīgajos valdīja
dziļa pārliecība, ka tas notiks drīz, un līdz ar to priekšstats, ka visas
vērtības, ko atzina antīkā sabiedrība, nav neko vērtas. Ļaudis dzīvoja
pestīšanas gaidās. Lai gūtu pestīšanu, bija tai jāsagatavojas, atsakoties
laicīgām baudām un dzīvojot askētiski un mīlestībā pret tuvāko, jābūt gataviem
uz paupurēšanos[33].
Kristieši apvienojās kopībās –
draudzēs, un pirmā draudze izveidojās Jeruzalemē, bet pēc tam arī citur
Palestīnā. 1.gs. vidū kristiešu draudzes plaši izplatījās Sīrijā, Mazāzijas
pilsētās, Kiprā, Krētā, Ahajā, Maķedonijā. Šajos rajonos aktīvu misionāra darbu
veica apustulis Pāvils. Viņš kristietībai arī citas tautas, īpaši grieķus.
Itālijā kristietība vispirms izplatījās Romā, kur darbojās apustulis Pēteris,
kura drīz arī piebiedrojās arī Pāvils. 2.gs. daudz kristiešu bija arī Ēģiptē,
Ziemeļdivupē, Ziemeļāfrikā, to skaits auga arī rietumos. Pamazām kristietība
sāka iespiesties arī lauku apvidos[34].
Kristietība tika paplašināta ar
daudz brīvāku teoloģiju. Kā galvenais un aktīvākais kristietības izplatītājs
bija apustulis Pāvels, kurš ir pazīstams arī kā Zauls no Tarsas (10? – 67? g.).
Sākotnēji viņš bija kristiešu vajātājs, bet pēc tam pats pievērsās kristietībai
un tās sludināšanai. Viņš ir ieguldījis nenorētojamu ieguldījumu kristietības
izplatīšanā, pasludinot kristietību par vienīgo un patieso ticību, kura noved
pie Dieva žēlastības un mūžīgās dzīvošanas. Viņš noliedz Jūdaismu un tā pamata
dogmas. Pāvels radīja kristīgās reliģijas pamatus: pestīšana caur Kristu un
baznīcas garīdzniecību. Līdz ar to, uzreiz pēc Pāvela nāves, ar nolūku nezaudēt
piekritējus, tika radītas reliģiskās ceremonijas, sakramenti, garīdzniecības
pārvalde ar amatiem un baznīca, kā reliģiska instance[35].
Pāvila sludināšanas pamatā ir
izpratne par vispārēju (universālu) cilvēku grēcīgumu, no kura var atbrīvot
tikai Dievs. Cilvēks var vienīgi ticēt, ka Dievs savā žēlastībā viņu uzglābs.
Ap 200.gadu sāka veidoties Pētera un Pāvila kults. Radās arī pirmie dogmatiskie
formulējumi par Baznīcu, piemēram, ka tikai Baznīca ir Svētā Gara saņēmēja un
ka ārpus Baznīcas nav pestīšanas utt. Ar šādiem formulējumiem tika sagatavota
sagatavots ceļš Baznīcas politiskajai cīņai par centralizētu caru Romas pāvesta
personā[36].
Teologi un vēsturnieku uzskata,
ka Pāvils licis pamatus kristīgajai baznīcai, tās ceremonijām jeb sakramentiem,
kā arī garīdzniecības institūcijām, kuras ir atbildīgas par ceremoniāliem[37].
Vienlaikus ar baznīcas
organizācijas formu un amatu hierarhijas veidošanos notika arī obligāto ticības
principu formēšanās un Svēto Rakstu atlase un apkopošana Jaunajā Derībā. Tajā
ietilpst 27 sacerējumi, to vidū 4 evaņģēliji, apustuļu vēstules un citi teksti.
Jaunā Derības tekstu sarakstu pilnīgi apstiprināja 419.gadā. Obligātie ticības
mācības principi veidojās ļoti sarežģītās cīņās starp dažādiem novirzieniem un
ķecerībām kristietībā. Strīdu cēlonis bija atsevišķu dogmu atšķirīga uztvere un
izpratne vadošo kristiešu vidū. Dažādas „maldu mācības” radās arī tāpēc, ka
kristīgā ticība izplatījās atšķirīgās etniskās vidēs, kā arī sakarā ar
nekristiešu mācību ietekmi. Bez tam tā bija vadošo draudžu augstāko amatpersonu
cīņa par varu[38].
Radās arī daudz pārpratumu un neprecizitāšu. Par kļūdu avotu tiek uzskatīts
arī fakts, ka Jaunā Derība tika balstīta nevis uz tieši no ebreja uz grieķu
valodu tulkotās Vecās Derības, bet gan uz pēc Ptolemaja Filadelfa (285. –
246.g.p.m.ē.) pasūtījuma tulkotā Bībeles varianta Aleksandrijā, kuru dēvē arī
par „Septuagintu” un kuru pēc leģendas ir tulkojuši 72 pravieši 72 gadus[39].
Neticību vieš arī fakts, ka Jaunā Derība tika sarakstīta nevis aramiešu
vai senebreju valodās, kurās runāja tajā laikā cilvēki dzīvojošie pašā notikumu
epicentrā – Jūdu valstī, bet gan grieķu un romiešu valodās, kurās runāja
galvenokārt Apenīnu pussalas iedzīvotāji[40]. Tas
liecina par hipotēzes patiesumu, kura apgalvo, ka Jaunā Derība tika sarakstīta
daudz vēlāk un kādā no Romas impērijas provinču teritorijām, kur valdīja
lielāka Romas ietekme, kā ebreju apdzīvotajās teritorijās. Evaņģēliji sacerēti
un rakstīti tālu no Palestīnas, vidē, kas vēl bija saistīta ar jūdaismu, bet
jau izjuta Austrumu un hellēnistisko reliģisko motīvu ietekmi, kuri nebija
ņemti no Bībeles.
Pastāv daudzi pierādījumi, ka Jaunā Derība netika sarakstīta Palestīnā
(jeb Jūdu valstī), bet kādā no Romas provincēm, jo tajā aprakstītajos
kristietības rituālos ir manāmas nevis jūdaisma, bet gan pagāniskās dažādības
iezīmes, kas bija plaši izplatītas Romas impērijas norieta laikā. Piemēram,
jūdaisms ir pret jebkādu asiņu dzeršanu (pat dzīvnieku), savukārt kristietības
galvenais grēku piedošanas un Dieva žēlastības uzņemšanas rituāls ir saistīts
ar Dieva „asins un miesas” uzņemšanu[41]. Kā
arī paša Jēzus Kristu tēls šķiet vairāk mistisks, nekā reāls, jo apvieno sevī
dažādu reliģiju un kultu dievību un praviešu raksturīgas iezīmes, kas ne
vienmēr sastās ar gaismu.
3.2. Kristiešu vajāšanas
Pēc apustuļu nāves, kristieši saprata, ka Jēzus tik ātri nemaz
neatgriezīsies, tāpēc viņiem bija nepieciešama sava organizācija, kas saturētu
viņus kopā. Tā kā viņi dzīvoja Romā, kristieši arī no viņiem aizņēmās pārvaldes
struktūru, kuru sāka veidot uz savu kopienu – baznīcu – pamata[42].
Drīz pēc Jēzus krustā sišanas
kristietība sāka izplatīties daudzās impērijas provincēs, un vēstures avoti
liecina, ka jau 1.gs. vidū starp kristiešu draudzēm un pārējiem iedzīvotājiem
radās nesaprašanās, kas pārauga atklātā naidā. Sākās kristiešu vajāšanas –
kristietības piekritējus spīdzināja, liekot viņiem atteikties no ticības,
dedzināja viņu Svētos Rakstus, piesprieda nāves sodus. Populāra kļuva kristiešu
publiska nogalināšanas amfiteātros, kad pūļa priekšā kristieši tika atdoti
plēsīgiem zvēriem saplosīšanai. Tā gāja bojā tūkstošiem kristiešu, no kuriem
ievērojamākos viņu ticības brāļi pasludināja par mocekļiem svētajiem. Jau
pirmajās kristiešu vajāšanās tika nonāvēti apustuļi Pāvils un Pēteris.
Sludinot pastāvošās laicīgās
pasaules īslaicību un niecību salīdzinājumā ar Dieva valstību, kristieši esot
kļuvuši bīstami gan šai sabiedrībai, gan dievišķā imperatora autoritātei.
Savukārt citi vēsturnieki uzskata, ka konflikta cēlonis ir meklējams pašu
kristiešu neiecietībā pret Romā tolaik valdošo daudzdievību. Šī attieksme
veicinājusi pret viņiem vērstu lielas sabiedrības daļas aizdomīgumu.
Imperatori, organizējot kristiešu vajāšanas, esot tikai izdabājuši romiešu pūļa
vēlmēm[43].
Lai gan pastāvēja reliģijas brīvība, romieši pieprasīja, lai visi
iedzīvotāji pielūgtu imperatorus, kā dievus. Savukārt, kristieši, tāpat kā
jūdaisti, atteicās to darīt, pamatojoties uz uzskatu, ka tikai Dievs drīkst būt
pielūgts. Tas saniknoja romiešus. Romiešiem nepatika arī citas kristiešu
izdarības – viņi atteicās piedalīties karā un ieņemt amatus valsts iestādēs.
Viņi bieži kritizēja romiešu svētkus un spēles, akcentējot savu pārliecību, ka
visi cilvēki ir vienādi Dieva priekšā. Savukārt, romieši apvainoja un sodīja
kristiešu par visa veida nelaimēm, kā bads vai mēris. 64. gadā kristieši tika
apvainoti ugunsgrēka uzsākšanā, kas nopostīja lielāko daļu Romas. tam par
pamatu, kristietība tika pasludināta par nelegālu un daudzi kristietības
pārstāvji tika nogalināti[44].
Imperatori reaģēja uz pūļa
noskaņojumu un izvērsa kristiešu vajāšanas, kas gan vēl bija tikai lokālas
akcijas. Pirmā vajāšana jau notika imperatora Nerona laikā, vainojot kristiešu
lielajā Romas ugunsgrēkā (64), 95.g. vajāšanas izsludināja imperators
Domiciāns. Kristiešu vajāšanas notika arī 2. un 3. gadsimtā. 3.gs. izsludinātās
vajāšanas attiecās uz visu impēriju. Tika aizliegti kristiešu dievkalpojumi,
paredzēts sagraut viņu kulta vietas, sadedzināt Svētos Rakstus; tika konfiscēti
dažādi īpašumi, kristiešiem atņēma pilsoņa tiesības. Vajāšanas savu mērķi
nesasniedza, tieši otrādi, tās stiprināja kristiešus, attīrīja no svārstīgajiem
un ticībā vājajiem[45].
3.3. Pārvaldes iestādes un amati
Agrīno kristiešu novēršanās no
šīs pasaules vērtībām, noraidoša attieksme pret spēlēm un gladiatoru cīņām
sabiedrībai nebija saprotama. Norobežošanās no apkārtējās pasaules, sanāksmes
nošķirtās vietās, visbiežāk naktīs pirms rītausmas ar kopīgām dīvainā
dievbijīgā vienkāršībā ieturētām maltītēm, kas tik ļoti atšķīrās no romiešu
dzīrēm, radīja baumas, ka tajās notiek kaut kas netikumisks un noziedzīgs[46].
Tas no vienas puses radīja apkārtējos sašutumu, bailes un nicinājumu, bet tajā
pašā laikā deva iespēju kristiešiem radīt noslēgtu un no pārējiem nošķirtu
kopienu.
Sākumā kristiešiem nebija
speciālu kulta celtņu. Dievkalpojumus noturēja turīgo kristiešu namos, zem
klajas debess, katakombās – kristiešu pazemes apbedījuma vietās, kas veidoja
eju labirintus, kuru sienās vairākos stāvos bija aizmūrētas apbedījumu nišas[47].
Pieticība un dievbijība bija galvenais tikums un vieds, kā iemantot Dieva
piedošanu un mīlestību.
Kristiešu draudzes vadīja
draudzes locekļu vēlētas amatpersonas: prezbiteri (draudzes vecākie), bīskapi
(kristīgo baznīcas garīdznieks), diakoni (kristiešu kulta kalpotājs).
Viņi noturēja dievkalpojumus, uzraudzīja draudzes locekļu tikumisko dzīvi,
pārzināja draudzes mantu, sniedz palīdzību tiem, kam tā bija nepieciešama,
aprūpēja slimos un nevarīgos[48].
Jau 2.gs. draudžu vadīšana
pilnveidojās – sāka veidoties efektīva baznīcas organizācija, kas daļēji
līdzinājās valsts organizācijai. Draudžu amatpersonas – garīdznieki – ko sauca
par klēru, nodalījās no pārējiem draudžu locekļiem – lajiem[49].
Ap 300. gadu, katra vietējā baznīca tika saukta par draudzi
un viņiem bija pilna laika vadītājs saukts par priesteri. Vairākas
draudzes tika apvienotas lielākās vienībās, kuras tika dēvētas par bīskapijām,
kuras pārvaldīja bīskapi[50]. 2. – 3. gs. priekšgalā izvirzījās bīskapi kā
draudžu augstākās amatpersonas. Bīskapus ievēlēja klērs kopā ar draudžu
locekļiem, un viņi pakļāvās attiecīgas provinces bīskapu sanāksmei – sinodei,
ko vadīja provinces galvenās pilsētas bīskaps: austrumos to sauca par
metropolītu, bet rietumos – arhibīskapu[51].
Baznīcu provinces bija apvienotas
un pakļautas lielākām pārvaldes vienībām – patriarhāliem, un to centru bīskapus
kopš 5.gs. vidus sauc par patriarhiem. Tādi bija pieci: austrumos – Aleksandrijas,
Antiohijas, Konstantinopoles un Jeruzalemes, rietumos – Romas patriarhs. Romas
patriarhs faktiski bija Rietumu baznīcas galva un pretendēja uz visas kristīgās
baznīcas vadītāja statusu.
Ap 600. gadu Romas patriarhs pasludināja sevi par pārāku pār visiem
pārējiem patriarhiem un sāka sevi dēvēt par pāvestu, kas no latīņu
valodas nozīmē tēvs[52]. Pretenziju pamatā tika izvirzīta Romas
draudzes saistība ar diviem apustuļiem – Pēteri un Pāvilu. Romas bīskaps
uzskatīja sevi par Romas pirmā bīskapa Pētera pēcteci un sāka saukties par
pāvestu[53].
3.4. Kristietības legalizēšana
311.g. imperators Galērijs izdeva
tolerances ediktu, ko 313.g. atkārtoja Konstantīns I. Tās kristietībai radīja
līdztiesīgus attīstības apstākļus ar citām reliģijām. Kristīgā ticība sāka savu
uzvaras gājienu. Tikai 4.gs. beigās kristietība guva pilnīgu uzvaru pār
pagāniskajiem kultiem, un reālo faktu juridiski fiksēja Teodosija I 380.g.
edikts. Vairāki nākamie edikti aizliedza upurēt pagānu dieviem, pavēlēja slēgt
un sagraut pagānu tempļus. Tās bija reliģiskās tolerances beigas. Blakus
kristietībai atļāva pastāvēt vienīgi otrajai monoteistiskajai reliģijai –
jūdaismam[54].
Vispirms 313. gadā imperators
Konstantīns Milānā izdeva ediktu, ar kuru dāvāja kristiešiem brīvību un atdeva
tiem īpašumus. Pirmo reizi kristīgā baznīca kļuva legāla, lai gan pats
imperators savas dzīves lielāko daļu palika pagāns un kristījās tikai neilgi
pirms nāves. Gadsimta vidū imperatora Juliāna laikā notika antīkās
daudzdievības atjaunošanas mēģinājums, taču gadsimta beigās kristietība guva
pilnīgu uzvaru. Imperators Teodosijs I (379. – 395.g.) padarīja kristietību par
vienīgo valsts reliģiju, aizliegdams visus pagāniskos kultus. Kristīgā baznīca
tā arī nespēja lauzt vairākas sabiedrībā ļoti dziļi iesakņojušās tradīcijas,
tāpēc nācās tām piemēroties. Piemēram, Kristus dzimšanas diena tika nozīmēta uz
23. decembri, kas impērijā izsenis tika svinēta kā Ziemas saulgriežu diena[55].
Tā radās kristīgā Ziemassvētku tradīcijas, kuras mūsdienās nav nošķiramas no
pagāniskajiem rituāliem.
Kristietības uzvarai turpmākajā
vēstures gaitā bija pasaulvēsturiska nozīme. Taču tai sekoja arī virkne
negatīvu pārmaiņu. Kļūstot par valdošo un vienīgo reliģisko organizāciju,
kristīgā baznīca pārņēma vai izpostīja antīkos tempļus vai citas kulta vietas,
bieži vien sagraujot unikālas antīkā laikmeta kultūras vērtības. Dažu reliģisko
fanātiķu vadībā arī mazizglītotais pūlis sāka iznīcināt mākslas priekšmetus,
bibliotēkas un citu antīko mantojumu. Vispirms baznīcai kļūstot legālai, bet
pēc tam arī vienīgajai un valdošajai, mainījās tās veidols un attieksme pret
laicīgām vērtībām. Imperatori un bagātie kristieši dāvināja tai dažādas
materiālās vērtības, tādēļ tās valdījumā uzkrājās ievērojamas bagātības.
Tādejādi Kristus mācība par vienlīdzību un vienkāršību, kā arī baušļi arvien
vairāk tika pārkāpti, turklāt tas notika paša klēra vidū[56].
Pastāvēja pārliecināti un
fanātiski vienkāršie kristieši, kuriem nepatika šāda kārtība un viņi
pievienojās vientuļniekiem jeb mūkiem, apmetoties uz dzīvi attālās un nomaļās
vietās. Pirmie mūki ir zīstami jau kopš pašiem kristietības sākumiem, kad
atsevišķi kristieši sekoja Jēzus piemēram, kurš, pirms sāka sludināšanu, kādu
laiku bija pavadījis tuksnesī. Mūki bija askēti, t.i., viņi atteicās no mantas,
dzimumdzīves un deva solījumu visu savu dzīvi veltīt kalpošanai un būt
paklausīgiem Dievam. Ar laiku viņi apvienojās kopienās jeb klosteros. Pirmās
mūku kopienas 2.- 3. gs. radās Ēģiptē, vēlāk – Mazāzijā, Sīrijā un Palestīnā[57].
Baznīcai bija pieredze cīņā pret
kristietības ārējiem pretiniekiem, bet, tai nokļūstot oficiālās un vienīgās
reliģijas statusā, parādījās nopietnas teoloģiska rakstura domstarpības
kristīgās baznīcas iekšienē. Tāpat jāņem vēra, ka baznīcas „uzvaras gājiena”
laikā par kristiešiem kļuva daudz un savstarpēji atšķirīgu tautu un kultūru
cilvēki. Šis kultūras un mentalitātes atšķirīgais mantojums reizēm varēja
novest pie atsevišķu kristietības principu nevienādas interpretācijas.
Pirmie nopietnie baznīcas
iekšējie konflikti notika 4. – 5. gs. Tie galvenokārt bija strīdi par Svēto
Trīsvienību, par Kristus dievišķumu, par Svētā Gara izcelsmi. Kās Aleksandrijas
priesteris Ārijs 4.gs. izveidoja savu mācību, kurā viņš, uzskatot, ka Jēzus ir
zemāk stāvošs nekā Dievs Tēvs, atļāvās citādi interpretēt Svēto Trīsvienību,
nekā to darīja oficiālā baznīca[58].
Ārija mācība uz laiku ieguva pat imperatoru atbalstu un izplatījās ģermāņu
cilšu vidū. Tā piekritējus sauc par ariāņiem. Baznīcas vēsturnieku izskata, ka
ariānisma un oficiālās baznīcas konflikts bija pirmā baznīcas šķelšanās jeb
shizma. Tā nebija pēdējā: drīz 5.gs. radās jauna mācība – nestorisms, kura
pamatlicējs bija mūks, vēlāk Konstantinopoles patriarhs Nestorijs. Viņš mācīja,
ka Marija dzemdējusi tikai Kristu, nevis Dievu, ka Dievība un cilvēcība Jēzū
pastāvējušas atsevišķi. Nestorija sekotāji – nestorieši guva plašu popularitāti
Arābijā, Persijā, Vidusāzijā, viņi savu mācību izplatīja līdz pat Ķīnai un
Sibīrijai[59].
Iekšējo konfliktu laikā arvien
vairāk iezīmējās atšķirības starp kristiešiem impērijas rietumu un austrumu
daļā. Tās veicināja Romas un Konstantinopoles bīskapu pretenzijas uz vadošo
lomu baznīcā. 370. gadā Rietumu baznīcas dievkalpojumus noturēja latīņu valodā,
bet Austrumu baznīcā - grieķu valodā. Rietumromas baznīcas galva – pāvests
nebija pakļauts imperatoram, turpretī Konstantinopolē patriarhs bija atkarīgs
no imperatora, kurš tika uzskatīts par baznīcas galvu[60].
Pirms tolerances edikta, kad
kristietība bieži tika vajāta, kristieši necēla lielas kulta ēkas. Pēc
kristīgās ticības pasludināšanas par līdztiesīgu citām reliģijām sākas lielu un
greznu kulta ēku – baznīcu būve. Par paraugu tika izmantota antīkā tiesu un
darījumu halle – bazilika, ko nedaudz pārveidoja[61].
Ar laiku notika izmaiņas
kristiešu attieksmē pret laicīgām vērtībām. Baznīcas organizācijas
izveidošanās, baznīcas bagātību uzkrāšanās privātpersonu imperatoru dāvinājumu,
novēlējumu, kā arī pagānu tempļiem konfiscēto īpašumu rezultātā radīja uzskatu,
ka bagātība nav nekas ļauns, ja tā tiek izmantota saprātīgi un tiek ziedota
baznīcai un labdarībai. Kristieši sāka ieņemt augstus amatus un noteikt valsts
politiku[62].
Tēzes
- Dažādu
tautu ļaužu grupas, viņu neviendabīgais sociālais stāvoklis un valstiskās
morāles pilnīga degradācija bija radījusi labvēlīgus apstākļus pārmaiņām.
Romas oficiālā reliģija aizvien vairāk atsvešinājās no sabiedrības
vairākuma domāšanas un vēlmēm, tā vairs nespēja sniegt saprotamas atbildes
uz jautājumiem un problēmām
- Jūdu reliģija attīstību var iedalīt vairākos attīstības
posmos. Sākotnēji jūdaisms bija politeisks, respektīvi, pielūdz vairākus
dievus. To nomainīja henoteisma posms jeb monoteisma periods. Tam sekoja jūdaisma
trešais attīstības posms, kurš tiek saukts par „pravietisko revolūciju”,
kur ar vārdu „pravietis” tiek domāti sprediķotāji (piem., Amoss, Hozejs,
Jeremijs), kuri popularizēja jūdaismu laika posmā, kad Jūdu valsts atradās
Asīrijas un Babilonijas pakļautībā. Vislielākās pārmaiņas skāra Jūdaismu
ceturtajā posmā, kurš tiek saukts par „pēc trimdas” posmu. Šajā laikā tiek
sarakstītas eshatoloģiskās doktrīnas par
pēcnāves dzīvi un pastardienu.
- Kristietība ir balstīta ne tikai uz jūdaisma
pamatprincipiem, bet arī uz Jēzus dzīves stāstu un mācībām, kura darbu
turpināja viņa apustuļi ne tikai Jūdu valsts robežās, bet arī visas Romas
impērijas ietvaros.
- Vienlaikus
ar baznīcas organizācijas formu un amatu hierarhijas veidošanos notika arī
obligāto ticības principu formēšanās un Svēto Rakstu atlase un apkopošana
Jaunajā Derībā, kurā ietilpa 27 sacerējumi, to vidū 4 evaņģēliji, apustuļu
vēstules un citi teksti, kuri veidojās ļoti sarežģītās cīņās starp
dažādiem novirzieniem un ķecerībām kristietībā. Strīdu cēlonis bija
atsevišķu dogmu atšķirīga uztvere un izpratne vadošo kristiešu vidū.
- Gan sludinot
pastāvošās laicīgās pasaules īslaicību un niecību salīdzinājumā ar Dieva
valstību, gan paužot neiecietīgu pret Romas pilsoņu vidū dominējošo
daudzdievību, kristieši bija kļuvuši bīstami gan sabiedrībai, gan imperatora autoritātei un daļēji paši
izprovocēja uz sevi vērsto politisko vajāšanu un sabiedrisko izstumšanu.
- Jau 2.gs.
draudžu vadīšana pilnveidojās – sāka veidoties efektīva baznīcas
organizācija, kas daļēji līdzinājās valsts organizācijai, kam par pamatu
bija sākotnējā draudžu amatpersonu – garīdznieku (klēru) nodalīšana no
pārējiem draudžu locekļiem – lajiem, kam sekoja teritoriālo pārvalžu
sistēmu izveide un vainagojās ar centralizētās pārvaldes izveidi.
- Par
kristības uzplaukuma sākumu var dēvēt imperatora Teodosija I (379. –
395.g.) valdīšanas laiku, kad kristietība tika pasludināta par vienīgo
valsts reliģiju, noliegdama visus pagāniskos kultus un paražas.
Izmantotās
literatūras saraksts
- Avotiņa A., Blūma D., Grauzdiņa I. Viduslaiki –
Rīga: Zvaigzne ABC. 2000
- Bojārs J. Politiskās stratēģijas māksla un
demokrātija – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002
- Cox F. K., Greenblatt M., Seaberg S.
S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981
- Donīni A. Kristietisma sākumi – Rīga: Zinātne. 1984
- Heglunds B. Teoloģijas vēsture – Ausburga: Ausburgas
institūts. 2003
- Klišāns V. Vēstere vidusskolai. I daļa – Rīga:
Zvaigzne ABC. 2002
- Lerner R.E., Meacham S., Burns E.M. Western
Civilizations - London : Norton. 1988
- Misāns I., Pāvulāns V., Vijups A. Pasaules vēsture
– Rīga: Zvaigzne ABC. 2000
[1] Avotiņa A., Blūma D.,
Grauzdiņa I. Viduslaiki – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 10.lpp.
[2] Lerner R.E., Meacham S.,
Burns E.M. Western Civilizations - London : Norton. 1988; 210-211lpp.
[3] Klišāns V. Vēstere
vidusskolai. I daļa – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 114-115 lpp.
[4] Klišāns V. Vēstere
vidusskolai. I daļa – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 114-115 lpp.
[5] Klišāns V. Vēstere
vidusskolai. I daļa – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 114-115 lpp.
[6] Bojārs J. Politiskās
stratēģijas māksla un demokrātija – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 431.lpp.
[7] Bojārs J. Politiskās
stratēģijas māksla un demokrātija – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 432.lpp.
[8] Bojārs J. Politiskās
stratēģijas māksla un demokrātija – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 460.lpp.
[9] Klišāns V. Vēstere
vidusskolai. I daļa – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 110-111 lpp.
[10] Klišāns V. Vēstere
vidusskolai. I daļa – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 110-111 lpp.
[11] Lerner R.E., Meacham S.,
Burns E.M. Western Civilizations - London : Norton. 1988; 82-84lpp.
[12] Bojārs J. Politiskās
stratēģijas māksla un demokrātija – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 435.lpp.
[13] Donīni A. Kristietisma
sākumi – Rīga: Zinātne. 1984; 16.lpp.
[14] Lerner R.E., Meacham S.,
Burns E.M. Western Civilizations - London : Norton. 1988; 82-84lpp.
[15] Lerner R.E., Meacham S.,
Burns E.M. Western Civilizations - London : Norton. 1988; 82-84lpp.
[16] Lerner R.E., Meacham S.,
Burns E.M. Western Civilizations - London : Norton. 1988; 82-84lpp.
[17] Donīni A. Kristietisma
sākumi – Rīga: Zinātne. 1984; 11.lpp.
[18] Donīni A. Kristietisma
sākumi – Rīga: Zinātne. 1984; 11.lpp.
[19] Heglunds B. Teoloģijas vēsture – Ausburgas institūts.
2003; 13 -21.lpp.
[20] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
222lpp.
[21] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
222lpp.
[22] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
222lpp.
[23] Lerner R.E., Meacham S.,
Burns E.M. Western Civilizations - London : Norton. 1988; 214-215lpp.
[24] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
224lpp.
[25] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
226lpp.
[26] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
228lpp.
[27] Lerner R.E., Meacham S.,
Burns E.M. Western Civilizations - London : Norton. 1988; 214-215lpp.
[28] Klišāns V. Vēstere
vidusskolai. I daļa – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 112-113 lpp.
[29] Klišāns V. Vēstere
vidusskolai. I daļa – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 112-113 lpp.
[30] Klišāns V. Vēstere
vidusskolai. I daļa – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 112-113 lpp.
[31] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
224lpp.
[32] Lerner R.E., Meacham S.,
Burns E.M. Western Civilizations - London : Norton. 1988; 218lpp.
[33] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 231.lpp.
[34] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 231.lpp.
[35] Lerner R.E., Meacham S.,
Burns E.M. Western Civilizations - London : Norton. 1988; 216-217lpp.
[36] Avotiņa A., Blūma D.,
Grauzdiņa I. Viduslaiki – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 14.lpp.
[37] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
226lpp.
[38] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 234.lpp.
[39] Donīni A. Kristietisma
sākumi – Rīga: Zinātne. 1984; 21. lpp.
[40] Donīni A. Kristietisma sākumi – Rīga: Zinātne. 1984;
12.lpp.
[41] Donīni A. Kristietisma
sākumi – Rīga: Zinātne. 1984; 20.lpp.
[42] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
228lpp.
[43] Klišāns V. Vēstere
vidusskolai. I daļa – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 114-115 lpp.
[44] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
225lpp.
[45] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 233.lpp.
[46] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 232.lpp.
[47] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 232.lpp.
[48] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 232.lpp.
[49] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 232.lpp.
[50] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
228lpp.
[51] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 232.lpp.
[52] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
228lpp.
[53] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 232.lpp.
[54] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 234.lpp.
[55] Klišāns V. Vēstere
vidusskolai. I daļa – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 116-117 lpp.
[56] Cox F. K., Greenblatt M.,
Seaberg S. S. Human Heritage: A World History – Ohio: Bell & Howell. 1981;
228lpp.
[57] Klišāns V. Vēstere
vidusskolai. I daļa – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 116-117 lpp.
[58] Heglunds B. Teoloģijas
vēsture – Ausburgas institūts. 2003; 13 -21.lpp.
[59] Klišāns V. Vēstere
vidusskolai. I daļa – Rīga: Zvaigzne ABC. 2002; 118-119 lpp.
[60] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 235.lpp.
[61] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 237.lpp.
[62] Misāns I., Pāvulāns V.,
Vijups A. Pasaules vēsture – Rīga: Zvaigzne ABC. 2000; 234.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru