Prozas teksta analīze
Jānis Ezeriņš
„Burbeka tēva noslēpums”
&
„Jaunsaimnieks Čukans”
1. Lasot abus šos stāstus rodas pārdomas par cilvēku
lielo naivumu un ticību augstākiem spēkiem, kas to padara gļēvus un
neaizsargātus. Stāsts lika aizdomāties par jaunībā izdarīto kļūdu un ne kļūdu
sekām turpmākajā dzīvē, kā tas iespaido cilvēku garīgo un fizisko stāvokli.
2. Abu literāro darbu saturu veido stāsts par vecāku
vīru, kas savā veidā ciešs no jaunībā izdarītām darbībām. Pirmajā stāstā tas
bija nelāgs notikums, kura dēļ jaunais cilvēks uz mūžu mainīja savu attieksmi
pret dzīvi. Otrajā – pareizi dzīvojošs cilvēks, kuram iespējams tikai šā
iemesla dēļ nāksies atteikties no sava mūža sapņa. (ak, vai tad viņš nebija
cietis! Visu mūžu to tikai vien viņš
bij darījis. Bet jums no svara viens gads, viena diena, viena stunda, kazaka
pātaga).
Abos stāstos, galvenokārt, tiek
risinātas varoņu iekšējās problēmas. Viņi cīnās ar savu iekšējo būtību, kas
apzinās izdarītās kļūdas un vēlas tās attaisnot un šķīstīties. Abiem piemīt
ēnas arhetips. Piemēram, Čukana problēma ir viņa pārlieku lielais naivums un
ticība labajam un pareizajam. Tam par iemeslu var būt lielā brīvības sajūta,
visu mūžu dzīvojot tikai starp debesīm un zemi, un savā laucinieka pieredzē
nesatiekot ļaunumu un viltu. Tā rezultātā varonis ir gatavs iet cietumā un
samaksāt par melošanu, lieki necenšoties atrast viltus lieciniekus(Viņš svinīgi taisījās ceļā, visu labāko
ņēma līdz, pat ar saimnieku norēķinājās un tad ardievojās ar katru.)
Savukārt Burbeka tēva galvenā problēma
ir bailes no atmaksas. Tam par pamatu ir jaunībā izdarītais noziegums, kuram
varonis vēl līdz šim nav varējis tikt pāri. Tāpēc tagad, darot tikai labus
darbus un nesaņemot par tiem atlīdzību, viņš cenšas šķīstīties un atmaksāt
nodarīto. (Ejot pie drauga pa ceļam
palīdz katram – divas meitenes pļauj rudzus, bet kūlēja neviena. Pēc stundas
lietum vajag nākt, bet Vijgriežu pļavā cilvēki tik tagad sākuši kaudzi mest,
nu, vai tad var paiet garām?)
Abos literārajos darbos kompozīcijas uzbūve
nav izteikta, jeb to ir grūti uztvert. Tas tāpēc, ka abos stāstos ir izmantota
ietvara kompozīcija – varoņi atminas jaunības piedzīvojumus un izdarības. Tas
vairāk gan raksturīgs stāstā par Burbeka tēvu, kur viņš atstāsta jaunības
dienās pieredzēto. (Bērniņi, tas bija
piecdesmit gadus atpakaļ. Mēs atgriežamies no tiem Balkānu kalniem, no tās
lielas karošanas,…).
Stāstā par Čukanu kompozīcija sastāv no
pieciem elementiem:
°
Ievads –
atstāstījums par brīvo vīru
°
Sarežģījums –
iespēja iegūt sen loloto zemes pleķīti
°
Kāpinājums – zemes
iegūšana un tikšana pāri saviem morāles principiem
°
Kulminācija –
tiesas sēde
°
Atrisinājums –
saimniekošana iegūtajā zemē ar mierīgu sirdi.
3. Abos stāstos dominē autoriālais stāstījums,
kad notikumi tie attēloti no viena skata punkta. Par Čukanu, tas atklājas viņa
domās par sevi un apkārtējiem,(piemēram,
domās par to, kurš ir pelnījis zemes gabalu, bet kurš nē), bet Burbeks to izmanto atstāstot pieredzēto
Krievijā. Bet tam pa vidu vēl tiek
iespiests viņš stāstītājs, padarot sižetu vieglāk uztveramu un notikumus
objektīvāk novērtējamus. (Piemēram,
aprakstot Burbeka tēva labos darbus).
Autors, lielākoties
izmanto tēlu netiešo raksturojumu, kad to galvenās rakstura īpašības ir tikai
iezīmētas. Liela nozīme ir arī apkārtējo attieksmei pret varoņiem, kas arī
palīdz labāk izprast tēlu. (Še Čukans
dzīvoja tikai nedaudz gadus un zināja par viņu vienīgi to, ka Čukans ir goda
vīrs, darba lauzējs). Autors nepievērš lielu uzmanību varoņu ārējam
izskatam kā to emocionālajam stāvoklim (Piem.
Burbeks – Nieki tādā pļāpāšana! Atraduši vīru! Evaņģēlijs…!Ko jūs zināt no
manis!) . Tas padara stāstu tuvāku lasītājam, un palīdz dziļāk izprast
katra varoņa būtību un viedokli.
4. Abos stāstos ir viena galvenā persona, kuras pārdzīvo
iekšējo krīzi. Varoņiem piemīt ēnas arhetips – viņi iekšēji cīnās par sevi,
cenšas sevi glābt no, viņu iedomās esošā, pagrimuma.
Čukans – neizglītos
lauku cilvēks, kas visu savu mūžu savienojis ar zemi. Būdams zemes strādnieks
un lauku dzīves baudītājs, mazs saskāries ar melošanu un nodevību. Tāpēc savā
raksturā ir vājš un naivs. Tas spilgti izpaužas nespējā sev piedot par melošanu
domes ļaudīm (Čukans bija piegājis sev
ciešu klāt, saliecies deviņos līkumos, un tur nu viņam jāatzīst, ka no
aizrautības par zemi vairs ne vēsts, bet palicis tikai uztraukums!)
Varonis savā naivumā un
šķīstībā pat sāk regresēt, izdarītā dēļ. Viņā notiek cīņa starp mīlestību pret
zemi un cieņu pret sevi. (pati zeme ar
debesīm sāk blikatas smadzenēs sist. Tur starp tām notiek neganta sacensība.)
Ārpusē tas izpaužas kā
nevēlēšanās strādāt, bezspēks un panīkums. (Čukanam
ziema bija melna, melna kā darva un gara. Nepatika nemaz vairs strādāt, tas
taču bija kaut kas nedzirdēts).
Savukārt Burbeka tēvs –
vīrs, kas pretēji Čukanam, dzīvē ir daudz piedzīvojis, zina, kas ir sāpes un
ciešanas, cīņa un zaudējums. No malas viņš šķiet tīrs un patiess, gudrs vīrs,
kam nekad nav grūti izpalīdzēt citam, kaut patiesībā tas ir nevis dāsnums pret
apkārtējiem, bet sods pret pašu, kas ar laiku pāraug pienākumā.
Varonim piemīt personas
arhetips. Tas nozīmē, ka viņa ārējais veidols nemaz nesakrīt ar iekšējo būtību,
vismaz pats par to ir dziļi pārliecināts. Iekšēji viņš sevi nežēlo ciešs sāpes
un ir nelaimīgs(Un katru nakti, tiklīdz
krītu miegā, esmu tur. Es dzirdu bērna vaimanas, es dauzu bruģi ar savu pieri,
līdz galva sāk šķelties un es atmostos.) Bet apkārtējo acīs ir eņģelis,
neticami gudrs un labs cilvēks(Tas ir
dzīvs evaņģēlijs…piemērs…).
Burbeka tēvs izmanto
sublimāciju, lai mazinātu savu vainas apziņu. Jaunībā sastrādātos grēkus un
vainas apziņu par to, viņš pārvērš labajos darbos, nesavtīgi sevi ziedojot
citiem.
Abos stāstos blakus
tēliem praktiski nav tiešas ietekmes uz varoņu attīstību. Tie vairāk izmantoti,
lai spilgtāk parādītu galveno personu pārdzīvojumus un darbību nozīmīgumu.
5.
Stāsta
darbības laiks ir 20.gs. 20.gadi, par to liecina gan fakts par zemes dalīšana,
gan pēc kara pieredze(kā zināms šis zemes
likums savos pamatos apstājas pie jaunās
valsts izcīnītājiem kareivjiem , neliegdami dažus ežmaļus arī ilgiem nomniekiem
un Piektā gadā cietušiem revolucionāriem.).
Abos darbos dominē laika saspiešana, kas stāstīšanas laiks
nesakrīt ar stāstīto laiku. Darbību gaita tiek paātrinātā, tādā veidā izlaižot
stāsta detaļas, kuras lasītājam nedod nekādu nozīmīgi informāciju par
tēliem. Kaut laiks ir saspiests, tomēr
darbos ir hronoloģisks stāstījums, kuru pārtrauc skati pagātnē, vai kā tas ir
stāstā ”Burbeka tēva noslēpums” tiek izmantota ietvertā kompozīcija, kad stāstā
ir vēl kāds, šajā gadījumā, atmiņas stāsts. Bet savukārt stāstā par Čukanu
dažviet ir iesprausts arī skats nākotnē, kur varonis iztēlojas kā atklāj viņa
melus. (tātad jau 50 gadus tu esi godīgi
dzīvojis, un varbūt tikai tāpēc nodzīvoji, lai pēc tam nešpetni samelotu!) .
Stāstos telpai netiek
piešķirta īpaša nozīme, tā kalpo tikai kā darbības vieta. Ļoti maz ir izmantoti
dabas vai apkārt esošās telpas apraksti, tādā veidā lielāku uzmanību pievēršot
varoņu būtībai un problēmām. Tomēr abos darbos var saskatīt simbolu telpu, ko
var nosaukt par zemi. Tā ir vieta, ko varoņi visvairāk ciena un līdz ar to šeit
tēli cenšas iegūt jeb izlūgties piedošanu par nodarīto.
6.,7. Teksts ir
salīdzinoši vienkāršs – teikumi ir īsi un nav sarežģīti. Nav izmantotas
sarežģītas teikumu veidošanas shēmas. Tas pat vairāk palīdz iejusties galveno
tēlu būtībā, jo tie ir mazizglītoti lauku cilvēki. Ja teksts būtu
intelektuālāks, tas noteikti nesaskanēti ar tēlu būtību. Bieži sastopami ir
žargonismi kā nagaika, žuļiks, ģeķošana.
Daudz ir sastopami dažādi izteiksmes līdzekļi, kas paspilgtina varoņu
emocijas, piemēram, salīdzinājumi –
raudāja kā bērns; piedzērās kā tovers vai ielīda istabā kā zagļi. Pārējie tēlainās izteiksmes līdzekļi:
°
Epitets
§ Sarkans acis
§ Pagasta vecis
°
Alegorija
§ Izsists no vagas
§ Zeme slāpē nost
§ Sapinās domās
°
Metafora
§ Gaisa ceļotāji
§ Ļaunās mēles
§ Asins upes
Darbos
diezgan bieži ir izmantota tiešā runa, lielākoties dominē monologi un dialogi. Tiešās
runas teikumi pārsvarā ir īsi un vienkārši.
8. Teksta rašanos ietekmējis gan laikmets, kurā
rakstnieks dzīvojis, gan apstākļi kādos audzis. Tā ir lauku vide un laucinieku sentimentalitāte. Liela nozīme ir pasaules karam un tā sekām,
kurām šajos darbos ir jūtams pamats. Nozīmīga ir arī paša autora vēlme turpināt
Blaumaņa tradīciju, attīstot tās jaunā stadijā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru