RĒZEKNES
AUGSTSKOLA
INŽENIERU FAKULTĀTE
DABAS UN INŽENIERZINĀTŅU KATEDRA
REFERĀTS
STUDIJU
KURSĀ
BŪVMAŠĪNAS
PĀĻU GREMDIEKĀRTAS
Autors
Pirmā līmeņa profesionālās
augstākās
izglītības studiju
programmas
„Būvniecība”
Darba
vadītājs ________________________lektors
Mg. sc. env.
(paraksts)
SATURS
Ievads
1. Pāļu izmantošana
2. Pāļu veidi un raksturojums
2.1. Koka pāļi
2.2. Vietas pāļi
2.3. Urbpāļi
2.4. Skrūvpāļi
3. Pāļu gremdiekārtas
3.1. Pārvietojama pāļu gremdiekārta
3.2. Pašgājēju pāļu gremdiekārta
4. Pāļu gremdiekārtu iedalījums
4.1. Iekārtas ar triecienierīcēm
4.1.1. Mehāniskais veseris
4.1.2. Vienpusējas darbības tvaika – gaisa veseris
4.1.3. Abpusējas darbības tvaika – gaisa veseris
4.2. Dīzeļveseri
4.2.1. Stieņu dīzeļveseri
4.2.2. Cauruļu dīzeļveseri
4.3. Iekārtas ar vibrāciju ierīcēm
4.3.1. Pāļu vibrogremdētāji
4.4. Iekārtas ar kombinētajām ierīcēm
4.4.1. Pāļu vibroveseri
5. Pāļu izvilcēji
5.1. Pāļu vibroizvilcējs
6. Pāļu galu nogriešana
6.1. Pāļu galu nokniebšanas mašīna
6.2. Dzelzsbetona pāļu galu nozāģēšanas mašīna
Nobeigums
Literatūra un avoti
Pielikumi
IEVADS
IEVADS
Neskatoties uz to, ka
valstī pašlaik ir ekonomiskā lejupslīde, būvniecība tomēr nav apsīkusi.
Pastiprinoties būvniecības apjomam, kā arī ar to saistītajām izmaksām tiek
meklēti vidusceļi, kas apmierinātu gan klientu vēlmes, gan darba ražīgumu, gan
ar būvniecību saistītās izmaksas. Kaut arī pašreizējos apstākļos nozares
izmaksām ir vērsta liela uzmanība, tomēr nedrīkst aizmirst par kvalitāti, tai
jāpaliek nemainīgai. Sekmīgu būvprocesu nodrošina būvdarbu mehanizācija. Līdz
ar būvnieku gadu gaitā krāto pieredzi, mūsdienās pieejami dažādi mehānismi un
būvmašīnas, kuras izstrādātas atsevišķiem celtniecības posmiem un atvieglo
būvnieku darbu, tajā pašā laikā ceļot darba ražīgumu un kvalitāti.
Arī pāļu gremdēšanai ir
izveidotas attiecīgas būvmašīnas, kuras lieto pilsētu apbūvē. Šāda tipa
būvniecībai nepieciešama liela uzmanība, jo, kad apbūve ir blīva un veco ēku
vietā tiek izbūvētas jaunas, nākas rēķināties ar to, ka dažādi mehānismi var
radīt arī negatīvu ietekmi uz apkārtējo vidi, piemēram, skaņa, kas var traucēt
tuvāko ēku iedzīvotājus, vibrācija, kas var ietekmēt blakus stāvošas ēkas, to
pamatus un līdz ar to arī ci1vēku drošību. Lai apbūve būtu veiksmīga un
nekaitētu pārējiem, tiek veikti vairāki pasākumi, kā vibrācijas mērījumi, ko
veicot var pārliecināties par celtniecības iekārtu, transporta vibrācijas
ietekmi uz blakus ēkām. Tāpēc, lai netiktu radīts kaitējums un, lai būvdarbi
atbilstu visiem normatīviem, katram gadījumam tiek piemeklēta celtniecības
tehnika tādu darbu veikšanai, kas sekmē vibrācijas rašanos blakus ēkās. Ja,
piemēram, pāļa vai rievsienas iegremdēšana notiek blakus ēku tiešā tuvumā,
vibropāļdziņa vai pāļdziņa vietā tiek izmantota atsevišķa iekārta, kas var
uzstādīt pāļus, gandrīz neradot vibrāciju. Tās var būt mašīnas ar gliemežveida
urbi, kur izveidotajā urbumā ielej betonu un pēc tam ievieto armatūru. Tāpat tiek
izmantotas arī mašīnas, kas burtiski iespiež rievsienu gruntī ar jaudīgas
hidrauliskas ierīces palīdzību. Svarīgi ir ievērot, lai pāļa dzīšanas procesā
radītā vibrācija, kas ietekmē ēkas, tiktu pastāvīgi kontrolēta.
Darbā tiek izklāstīts par
dažāda tipa pāļu gremdēšanas iekārtām, pāļu veidiem, to uzdevumiem, būvmašīnu
veidiem, uzbūvi un darbības principiem, kā arī gūts neliels ieskats būvmašīnu
izvēlē.
Pētījuma
objekts: Pāļu gremdiekārtas.
Pētījuma
mērķis: izpētīt pāļu veidus, to
pielietojumu un tehniku ar kuras palīdzību pāļus var iegremdēt.
Pētījuma
uzdevumi:
1. Izpētīt pieejamo literatūru par izvēlēto tematu;
2. Izzināt pāļu veidus;
3. Izanalizēt atsevišķu pāļu gremdiekārtas.
Referāts sastāv no
titullapas, satura, ievada, sešām nodaļām, četrām apakšnodaļām, nobeiguma, ..
literatūras avotiem un .. pielikumiem.
1. PĀĻU IZMANTOŠANA
Pāļu izmantošanas iespējas
ir ļoti plašas, tos galvenokārt izmanto dažādu būvju un konstrukciju pamatu
montāžā, kā arī jauno ēku pamatu izbūvē, esošo pamatu nostiprināšanai un
pacelšanai, sienu remontiem, ielu apgaismojuma laternu un sētas žoga stabiņu
pamatnēm, gājēju celiņu un tiltiņu izbūvei, ūdenskrātuvju, molu
nostiprināšanai, tiltu ceļu būvē u.c. Paredzēti izmantošanai civilajā,
rūpnieciskajā, kā arī energobūvniecībā un ir viena no apkārtējai videi
draudzīgākajām tehnoloģijām. (7)
2. PĀĻU VEIDI UN
RAKSTUROJUMS
Pāļus iedala pēc vairākām īpašībām, piemēram :
1.
Pēc pāļu iedziļināšanas veida gruntī:
·
dzelzsbetona,
koka un metāla dzenamie pāļi, kurus iedziļina gruntī bez tās izrakšanas,
lietojot pāļdziņus, vibrācijas vai iespiešanas iekārtas;
·
ar betonu
neaizpildīti dzelzsbetona čaulpāļi, tos iegremdē ar vibrācijas iekārtām bez
grunts izrakšanas vai daļēji izrokot grunti;
·
ar betonu
daļēji vai pilnīgi aizpildīti dzelzsbetona čaulpāļi, tos iegremdē ar vibrācijas
iekārtām, izrokot grunti;
·
betona
vai dzelzsbetona vietas pāļi;
·
dzelzsbetona
urbpāļi, tos izveido, aizpildot urbumus ar stiegrotu betonu vai iepriekš
izgatavotiem dzelzsbetona elementiem;
·
skrūvpāļi.
2.
Pēc pāļu un grunts mijiedarbības:
·
statņpāļi, to
apakšējais gals balstās uz klinšainām gruntīm;
·
dzenamie
statņpāļi, to apakšējais gals balstās uz klinšainām vai mazsaspiežamām gruntīm;
·
berzes pāļi,
to apakšējais gals balstās uz saspiežamām gruntīm un slodzi uz pamatni nodod
caur pāļa sānu virsmu un apakšējo galu.
3.
Pēc stiegrojuma veida dzelzsbetona dzenamos pāļus
un čaulpāļus iedala:
·
pāļi ar nesaspriegtu
garenstiegrojumu vai šķērsstiegrojumu;
·
pāļi ar
iepriekš saspriegtu garenstiegrojumu un ar šķērsstiegrojumu vai bez tā.
4.
Pēc šķērsgriezuma formas pāļus iedala:
·
kvadrātveida
un apaļi pāļi ar vai bez dobumiem;
·
taisnstūra,
T veida vai dubulta T veida profila pāļi.
5.
Pēc garengriezuma formas pāļus iedala :
·
prizmatiskie un cilindriskie
pāļi;
·
piramidālie,
trapecveida un rombveida pāļi ar slīpām sānu virsmām.
6.
Pēc konstruktīvā veidojuma pāļus iedala:
·
pilnpāļi;
·
saliekamie pāļi.
7.
Pēc apakšējā gala konstruktīvā veidojuma
pāļus iedala:
·
pāļi ar noasinātu galu;
·
pāļi ar plakanu galu;
·
pāļi
ar paplašinātu jeb vāles tipa galu;
·
dobtie
pāļi ar atvērtu vai slēgtu galu;
·
pāļi
ar eksplozijā paplašinātu apakšējo galu. (9)
2.1. KOKA PĀĻI
Koka pāļus
izgatavo no vismaz 6,5 m gariem skujkoku apaļkokiem, kuru diametrs ir 22–34 cm.
Tos attīra no mizas, zariem un izaugumiem, saglabājot dabīgo konusu. Koka
paketpāļu konstrukciju, šķērsgriezumu un garumu pieņem saskaņā ar būvprojektu.
Saliktu koka pāļu atsevišķus elementus savstarpēji savieno ar saduras tipa
savienojumiem un sastiprina ar metāla uzliktņiem vai uzmavām. Atsevišķu
elementu saduras paketpālī izvieto pa vertikāli vismaz 1,5 m attālumā. (11)
Izmantojot koka
pāļus iespējams izbūvēt visdažādākās konfigurācijas sienas. Viļņveidīgas vai
jebkuras citas vēlamās formas. Koka pāļus var izmantot, piemēram, krastu
nostiprināšanā (1. att.). (10)Teorētiski no koka pāļiem var veidot pat pamatus,
bet ar laiku tie var likt par sevi manīt, kā piemēram, tie ir Rīgas doma,
Liepājas Svētās Trīsvienības katedrāles pamatos, pašlaik šīm ēkām nepieciešama
rekonstrukcija, jo pāļi tiek bojāti ar koksnes šūnu noārdošo eroziju baktēriju.
1. att.
2.2. VIETAS PĀĻI
Vietas pāļus iedala divās
grupās. Pirmā, tie, kurus izveido, iedziļinot gruntī izvelkamas caurules, kam
ir ar metāla vai betona uzgali aizdarināts apakšējais gals, kuru pēc caurules
aizpildīšanas ar betonu un izvilkšanas atstāj gruntī (2. att.). Otra, pāļi,
kurus izveido, izsitot padziļinājumu, ko aizpilda un noblīvē ar maz plūstošu betona
masu. (9) Vietas pāļus veido uz vietas, tiem izurbjot caurumu un piepildot ar
betonu. Tiek izmantoti individuālajām ēkām, kur tie tiek betonēti iepriekš
izveidotā urbumā, un tiek iedzīti ne vairāk kā 2,5 m dziļumā, tādējādi grunts
pretestības dēļ uzņemot ēkas slodzi. Urbumus var veidot izmantojot ģeoloģiskās
izpētes rokas urbi (5, 21)
2. att.
Betona pālis caurulē.
1.
caurule; 2. betons; 3. pāļa betona pamatne;
4.
viļņotā vai gludā plastmasas loksne.
|
Īsā dzelzsbetona vietas pāļa apakšdaļa
(a) un izlocītā tērauda stiegra paplašinājuma veidošanai.
1.
ruberoīds divās kārtās; 2. pāļa stiegrojums; 3. pāļa apakšdaļas
paplašinājums; 4. sablīvēta rupja smilts.
|
2.3. URBPĀĻI
Urbpāļus pēc izbūves tehnoloģijas iedala:
·
pilna
šķērsgriezuma vietas urbpāļi ar paplašinājumiem vai bez tiem, kurus izveido,
aizpildot urbumus ar betonu virs gruntsūdens līmeņa bez sieniņu nostiprināšanas
mālainās gruntīs vai nostiprinot urbuma sieniņas ar ūdens pārspiedienu zem
gruntsūdens līmeņa;
·
pilna
šķērsgriezuma vietas urbpāļi, kurus izveido, aizpildot urbumus ar betonu
jebkurās gruntīs zem gruntsūdens līmeņa un nostiprinot urbuma sieniņas ar māla
duļķi vai izvelkamām apvalkcaurulēm;
·
apaļa
šķērsgriezuma dobi vietas urbpāļi, kurus izbūvē, lietojot daudzsekciju
vibroserdeni;
·
vietas
urbpāļi, kurus izbūvē, urbumu noblīvējot ar šķembām;
·
vietas
urbpāļi, kurus izbūvē, ar eksploziju paplašinot urbuma apakšējo daļu un
aizpildot visu urbumu ar betonu;
·
injicēti
urbpāļi, kurus izbūvē, urbumā ar spiedienu injicējot smalkgraudainu betonu,
cementa vai speciālo javu;
·
stabpāļi,
kurus izbūvē, aizpildot urbumu (ar paplašinājumu vai bez tā) ar cilindriskiem
vai prizmatiskiem elementiem un monolitējot ar cementa javu.(9)
Urbpāļus izmanto tiltu
būvniecībā, kā, piemēram, Latvijas Dienvidu tilta balstu pamatnē tika izmantoti
urbpāļi. Urbpāļus ar diametru 620mm, 880mm un 1300mm un dziļumā līdz 40m var
izbūvēt ar urbšanas iekārtu BAUER BG-15 (3.att). Nomaināmais aprīkojums ļauj
iekārtai veikt intensīvu urbšanu jebkurā gruntī. (12)
3. att.
2.4. SKRŪVPĀĻI
Skrūvpāļu (balstu)
izmantošanas iespējas ir ļoti plašas, sākot ar pamatu izbūvi, nostiprināšanu un
pacelšanu (4. att.) līdz gājēju celiņu un tiltiņu izbūvei, ielu laternu stabiņu
izbūvei (5.att.), žogu stabu pamatu izveidei, ūdenskrātuvju un molu
nostiprināšanai. (4, 32) Skrūvpāļu pamatu montāžai ir daudz priekšrocību, tos
var izmantot vietās, kur ir apgrūtināta piekļūšana ar smago tehniku, piemēram –
zem tiltiem, mežos, purvainos apvidos, zaļo zonu rajonos, pagrabos u.tml.
Skrūvpāļus var uzstādīt jebkuros laika apstākļos, arī ziemā, kad zeme ir
sasalusi. Veicot montāžas darbus, nav vibrācijas, kas ir ļoti būtiski izbūvējot
ēku pamatus blīvi apdzīvotās vietās, kā arī nav nepieciešama zemes
transportēšana, jo pēc darbu pabeigšanas lielākā daļa zemes tiek atlikta
atpakaļ. Tā nerada problēmas blakus esošiem pamatiem vai pamatnēm. Skrūvpāļu
pamatus nemontē klinšainos iežos vai sacietējušā betonā. Izmanto, lai pamatu
bojājumu gadījumā tos stabilizētu vai arī paceltu ar konsoles palīdzību. (6)
Tie ir noturīgāki pret izraušanos. Skrūvpāļus ieurbj ar rotējošo iekārtu
palīdzību (hidrauliski rotējoša iekārta), rokas turamajām iekārtām, kā arī tiek
izmantoti buldozeri un ekskavatori.
Skrūvpāļiem ir liela
izmēru un formu daudzveidība (skrūvveida enkurpāļi, mikropāļi, atbalstsienu
veidošanas skrūvpāļi, tērauda skrūvpāļi), tāpēc pirms skrūvpāļu iedziļināšanas
obligāti jāveic ģeodēziskie izpētes darbi un atkarībā no rezultātiem
projektētājam jānosaka konkrētajā objektā izmantojamo skrūvpāļu tips, izmēri un
iedziļināšanas dziļums. (1)
4.att. 5.att.
3. PĀĻU
GREMDIEKĀRTAS
Pāļus gruntī iegremdē
vertikāli vai slīpi. Pāļa gremdēšanas process sastāv no pāļa satveršanas,
pacelšanas, uzstādīšanas un iegremdēšanas gruntī un iekārtas pārvietošanas vai
pagriešanas uz nākamā pāļa gremdēšanas vietu.
Pāļu gremdiekārtas stāvu
un rāmi parasti izveido no profiltērauda, retāk no koka.
Atkarībā no uzdevuma izšķir:
·
Gremdiekārtas
vertikālu pāļu gremdēšanai šahveida vai paralēlās rindās;
·
Slīpas un
svārsta tipa gremdiekārtas pāļu gremdēšanai slīpā virzienā;
·
Grozāmās
gremdiekārtas pāļu grmdēšanai pudurveidā;
·
Universālās
gremdiekārtas pāļu gremdēšanai jebkurā veidā;
·
Celtņus un ekskavatorus
ar pāļu gremdierīci;
Pēc pārvietošanas iespējām izšķir:
·
Pārvietojamas
gremdiekārtas
·
Pašgājējas
pāļu gremdiekārtas,
Kas var būt ar veltņu,
dzelzs riteņu, kāpurķēžu vai pneimoriteņu gaitas iekārtas, kā arī peldošas. (3,
235)
3.1. PĀRVIETOJAMA
PĀĻU GREMDIEKĀRTA
Pārvietojama pa sliedēm,
paredzēta līdz 16m garu pāļu gremdēšanai. Pāļu gremdiekārtas mastā var pakārt
darbierīci ar 6t vai 8t masu (6. att.).
Tā sastāv no pamatrāmja un
gājratiņiem, kurus darbina elektromotori. Uz pamatrāmja balstās grozāmais
rāmis, kuru grozīšanas mehānisms var pagriezt par 360o . Uz rāmja
nostiprināta sūkņa iekārta, elektriskās aparatūras skapis, pretsvars, divspoļu
tītava un vadītāja kabīne. Pie grozāmā rāmja ar atgāžņiem piestiprināts masts.
Masta augšgalā atrodas trīši darbierīces pakāršanai trosēs. Darbierīce
pārvietojas vertikāli virzienā pa vadulēm. Masta apakšējā daļā atrodas pāļu
skava un ar rokām darbināma tītava pāļu turēšanai un precīzai vadīšanai
vajadzīgajā virzienā pāļu gremdēšanas laikā. Ar atgāžņiem un grozāmo rāmi cieši
saistīti hidrocilindri, kas paredzēti masta noliekšanai un noturēšanai
vertikālā vai slīpā stāvoklī. Pirms iekārtas pārvietošanas ar cilindriem mastu
novieto horizontāli. Pēc tam noņem darbierīci un pretsvaru, novieto zem
pamatrāmja pneimoriteņus un visu iekārtu piekabina pie seglvilcēja. (3, 236)
1.
pamatrāmis
2.
grozāmais rāmis
3.
sūkņa iekārta
4.
elektriskās aparatūras skapis
5.
pretsvars
6.
hidrocilindrs
7.
divspoļu tītava
8.
atgāžņi
9.
hidrocilindrs
10.
vadules
11.
masts
12.
darbierīce
13.
trīši
14.
pāļu skava
15.
rokām darbināmā tītava
16.
gājratiņi
17.
elektromotori.
6. att
3.2. PAŠGĀJĒJAS
PĀĻU GREMDIEKĀRTAS
Paredzētas 3 – 12m garu
pāļu gremdēšanai. Viegli pārvietojamas, ja tiek uzmontētas uz tipveida
traktoriem vai kravas automobiļiem.
4. PĀĻU
GREMDIEKĀRTU IEDALĪJUMS
Iekārtas ar triecienierīcēm:
· Mehāniskie veseri;
· Tvaika – gaisa veseri;
· Dīzeļveseri;
Iekārtas ar vibrāciju ierīcēm:
· Pāļu vibrogremdētāji;
Iekārtas ar iespiešanas
ierīcēm:
· Tītavu un papildmaksu;
Iekārtas ar ieskalošanas ierīcēm
Iekārtas ar ieskrūvēšanas ierīcēm
Iekārtas ar kombinētajām ierīcēm:
· Pāļu vibroveseri;
· Vibroiespiedēji;
Pāļu izvilcēji
· Pāļu vibroizvilcējs
4.1. IEKĀRTAS AR
TRIECIENIERĪCĒM
Pēc darbības principa
iedala vienpusējas darbības veseros, kuram darba gājiens notiek triecienierīces
smagumspēka ietekmē, bet tvaika, gāzu vai saspiestā gaisa enerģiju izmanto
tikai triecienierīces pacelšanai sākumstāvoklī (daļa tvaika – gaisa veseru,
stieņu dīzeļveseri), un abpusējas darbības veseros, kuros tvaika, saspiestā
gaisa vai gāzu enerģiju izmanto gan triecienierīces pacelšanai, gan arī darba
gājienam ( daļa tvaika – gaisa veseru, dīzeļveseri).
Pēc vadības principa
izšķir:
· Neautomātiski;
· Pusautomātiski;
· Automātiski vadāmas pāļu gremdiekārtas.
4.1.1. MEHĀNISKAIS
VESERIS
Sastāv no masīva čuguna
zveltņa, pie kura piestiprināts ar elektromotoru vai ar rokām darbināmas
tītavas troses brīvais gals. Zveltnis pārvietojas vertikāli pa masta vadulēm un
triecas pret pāļa galu.
Zveltņa pacelšanas
augstums ir 3- 4m, masa 0,1 – 5t, tas izdara 4 – 18 tricienus minūtē.
Mehānisko veseru priekšrocības: vienkārša uzbūve
un ekspluatācija, ilgs darbmūžs.
Trūkums: ļoti mazs ražīgums, šos veserus izmanto,
ja iegremdējamo pāļu skaits ir neliels.
4.1.2. VIENPUSĒJAS
DARBĪBAS TVAIKA – GAISA VESERIS
Masīvā korpusā – cilindrā,
atrodas virzulis ar kātu. Kāts iet cauri korpusa galam un darbības laikā
balstās uz pāļa gala. Vesera augšdaļā atrodas sadales krāns ar rokturi, pie
kura pievienots garš stienis krāna pārslēgšanai. Izcilnis nepieciešams vesera
korpusa vertikālai pārvietošanai pa pāļu gremdiekārtas masta vadulēm. Lai
saspiesto gaisu vai tvaiku pa šļūteni vai cauruli ievadītu vesera korpusā,
krāna rokturi pagriež pa labi. Gaiss vai tvaiks ceļ vesera korpusu attiecībā
pret nekustīgo virzuli tikmēr, kamēr virzulis atver urbumu. Kad gaiss, tvaiks
pa šo urbumu izplūdis atmosfērā, krāna rokturi pagriež pa kreisi. Vesera
korpuss pārvietojas pa vadulēm uz leju un triecas pret pāli. Šajā brīdī rokturi
pagriež pa labi – ciklu atkārtojot. Tie var būt vadāmi gan neautomātiski, gan
pusautomātiski, gan automātiski (7. att.).
Vesera triecienierīces
masa ir 0,3 – 6t, trieciena enerģija 17 – 88kJ, triecienu skaits minūtē 12 –
15.
Priekšrocība: uzbūve un
darbība ir vienkārša.
Trūkums: neliels ražīgums.
1.
korpuss – cilindrs
2.
kāts
3.
virzulis
4.
sadales krāns
5.
rokturis
6.
izcilnis
7.
virzulis, kas atver urbumu
8.
pāļa gals
7. att.
4.1.3. ABPUSĒJAS
DARBĪBAS TVAIKA – GAISA VESERI
Vienmēr ir automātiskā
vadība. Ļauj saīsināt darbības ciklu un sasniegt 200 triecienus minūtē
smagajiem veseriem, savukārt 1200 triecienus minūtē vieglajiem veseriem. Šo
veseru korpuss ir nekustīgs, triecienus pa pāļa galu izdara masīvs virzulis,
kas pārvietojas korpusā uz augšu un uz leju. Tvaika vai saspiestā gaisa
spiediens cilindrā ir 0,8 – 1,0MPa. Trieciena enerģija ir ievērojami mazāka
nekā vienpusējas darbības veseriem. (3, 238 )
4.2. DĪZEĻVESERI
4.2.1. STIEŅU
DĪZEĻVESERI
Sastāv no virzuļa bloka,
kurš liets kopā ar pamatni. Pamatnē atstātas ligzdas stieņu apakšējo galu nostiprināšanai.
Uz stieņiem uzmaukts cilindrs, kurš izpilda dīzeļvesera triecienierīces
funkcijas. Pa stieņiem vertikālā virzienā var pārvietoties uzmava ar kāsi
cilindra pacelšanai pirms dīzeļvesera iedarbināšanas. Stieņu augšējie gali
nostiprināti traversā, kurai ir izcilņi cilindra turēšanai un vertikālai
virzīšanai pa stieņiem. Pakare savieno virzuļa bloka pamatni ar sfērisko
atbalstpēdu un pāļa uzgali. Blokā novietota degvielas tvertne. Uz bloka
pamatnes nostiprināts degvielas sūknis, ko darbina svira. Degvielu pa cauruli
ievada virzulī, kura galā ir sprausla. Lai iedarbinātu šādu dīzeļveseri, tā
cilindru aizāķē aiz kāša un paceļ galējā augšējā stāvoklī. Ja pagriež kāsi,
cilindrs atbrīvojas un krīt pa stieņiem lejā. Cilindrā iekļāvušais gaiss tiek
saspiests un sakarst. Cilindrs triecas pret pāli un ar uzmavas izcilni nospiež
degvielas sūkņa sviru. Sprausla iesmidzina cilindrā degvielu, kas karstajā
gaisā uzliesmo. Tā rezultātā rodas gāzes, kas cilindru pa stieņiem uzsviež
galējā augšējā stāvoklī. Pēc tam cilindrs atbrīvojas no atgāzēm, piepildās ar
svaigu gaisu un cikls atkārtojas. Lai apturētu dīzeļveseri, jāpagriež svira, tā
pārtraucot degvielas padevi (8.att.).
Stieņu dīzeļveseris izdara
50 – 60 triecienus minūtē, tā triecienierīces masa ir 1,4 – 2,5t.
1.
pakare
2.
caurule
3.
degvielas sūknis
4.
svira
5.
ligzdas stieņi
6.
uzmava
7.
izcilnis cilindra turēšanai
8.
sprausla
9.
virzulis
10.
cilindrs
11.
pāļa uzgalis
12.
atbalstpēda
13.
virzuļa bloka pamatne
14.
svira
15.
traverss
16.
kāsis
8. att.
4.2.2. CAURUĻU
DĪZEĻVESERIS
Sastāv no gara cauruļveida
cilindra, kura augšdaļai nav vāka, bet apakšējais gals hermētiski noslēgts ar
masīvu atbalstpēdu. Atbalstpēdas apakšējā virsmā nostiprināts izcilnis vesera
centrēšanai uz pāļa gala. Cilindrā pārvietojas dīzeļvesera triecienierīce –
pagarināts virzulis ar sfērisku galvu, kuras rādiuss atbilst iedobumam
atbalstpēdas virspusē. Hermetizāciju nodrošina kompresijas gredzeni, kas
atrodas virzuļa apakšējā daļā. Mirklī, kad virzuļa gals triecas pret
atbalstpēdu, degvielas sūknis ar 0,3 – 0,5 MPa spiedienu iesmidzina degvielu
gredzenveida telpā ap virzuļa konisko apakšējo galu. Sūkņa darbību regulē
virzulis, nospiežot sviru. Degvielu sūknim pievada pa cauruli no degvielas
tvertnes, kura nostiprināta cilindra vidusdaļā. Ieplūdes un izplūdes slīpās
caurules savieno cilindra darbkameru ar atmosfēru. Cilindra un virzuļa berzes
virsmas eļļo no eļļas tvertnes (9.att.).
Cauruļu dīzeļveseris
izdara 50 – 55 triecienus minūtē, triecienierīces masa 0,5 – 5t
1.
kompresijas gredzeni
2.
degvielas sūknis
3.
svira
4.
caurule
5.
degvielas tvertne
6.
eļļas tvertne
7.
virzulis
8.
cauruļveida cilindrs
9.
izplūdes slīpās caurules
10.
sfēriskā galva
11.
darbkamera
12.
atbalstpēda
13.
izcilnis
9.att.
4.3. IEKĀRTAS AR
VIBRĀCIJU IERĪCĒM
4.3.1. PĀĻU
VIBROGREMDĒTĀJI
Galvenā sastāvdaļa ir
virzītas darbības vibrators, ko piestiprina pie pāļa gala. Vibrāciju frekvenci
maina tikmēr, kamēr tā sasniedz kritisko. Vibrāciju rezultātā ap pāli esošās
grunts pretestība strauji samazinās, tāpēc pāļa iegremdēšanai nepieciešams
ārējs spēks, kas desmitreiz mazāks nekā veseriem..
Vibrāciju ierīce sastāv no
divām vai četrām vārpstām, uz kurām nostiprināti nelīdzsvaroti diski, kas rotē
pretējos virzienos ar vienādu ātrumu. Tos darbina elektromotors ar ķīļsiksnas,
ķēdes vai zobratu pārvada starpniecību. Nelīdzsvarotie diski nostiprināti uz
vārpstām, kas savstarpēji savienotas ar zobratiem un tāpēc rotē sinhroni.
Vibrogremdētāja nostiprināšanai uz pāļa gala izmanto uzgali, kura forma atbilst
pāļa šķērsgriezuma formai. Atsperotā vibrogremdētāja elektromotors nostiprināts
uz masīvas tērauda plāksnes un ar četrām atsperēm pievienots pie vibratora
korpusa(10. att.).
Zemfrekvences
vibrogremdētājiem vibrāciju frekvence ir 400 – 600 svārstības minūtē, to
attīstītais vibrācijas ierosinātājs spēks ir līdz 1840 kN, bet masa sasniedz 12t.
Augstfrekvences vibrogremdētājiem šie rādītāji ir attiecīgi 1500 – 2300
svārstības minūtē, ierosinātais spēks 500 kN, masa 5,7t.
1. elektromotors
2. ķīļsiksna, ķēde, zobrats
3. diski
4. uzgalis
5. četras atsperes
6. tērauda plāksnes
10. att.
4.4. IEKĀRTAS AR
KOMBINĒTAJĀM IERĪCĒM
4.4.1. PĀĻU
VIBROVESERI
Galvenā sastāvdaļa ir
virzītas darbības vibrators, kura nelīdzsvarotie diski nostiprināti uz divu
elektromotoru vārpstām. Vibroveseri ar pāli savieno uzgalis vai masīva plāksne.
Atsperes elastīgi savieno vibratoru ar uzgali vai plāksni. Vibratoram ir uz
leju vērsts izcilnis, uzgalim vai plāksnei uz augšu vērsts izcilnis, no kura
trieciena enerģija tiek pārnesta uz pāli. Vibrācijas iedarbojas kā uz pāli, tā
arī uz grunti (11. att.).
Vibrācijas ierosinātais
spēks ir 10 – 500 kN. Triecienu skaits minūtē sasniedz 400 – 2500 zemfrekvences
vibroveseriem un augstfrekvences vibroveseriem līdz 7200. Mašīnas masa 0,15 –
8t. (3, 241)
1.
divas elektromotoru vārpstas
2.
izcilnis
3.
plāksne
4.
izcilnis
5.
atsperes
6.
nelīdzsvarotie diski
11. att.
5. PĀĻU
IZVILCĒJI
Izmanto, lai izvilktu no
grunts nepareizi vai uz laiku igremdētos dzelzsbetona pāļus vai tērauda
rievpāļus. Šim nolūkam ļoti bieži izmanto abpusējas darbības veserus, kurus
pagriež par 180o un pakar celtņa (ekskavatora) izlicē vai pāļu gremdiekārtas
mastā. Šādā stāvoklī vesera triecienierīce darbojas nevis uz leju, bet gan uz
augšu. Tāpēc pālis tiek izvilkts no grunts.
5.1. PĀĻU
VIBROIZVILCĒJS
To darbina vibrators ar
diviem elektromotoriem, uz kuru vārpstām nostiprināti nelīdzsvaroti diski. Ar
plāksni vibratoru savieno 6 stieņi un 12 atsperes. Pie plāksnes apakšējās daļas
piestiprinātas divas laktiņas, kuras ar plāksni savieno koniska uzmava.
Plāksnes centrā ir koniska ligzda, kurā nostiprināts stieņa gals. Stieņa otrā
galā piestiprināta pāļa skava, kura sastāv no divām plāksnēm ar urbumiem. Lai
skavu savienotu ar rievpāli, cauri urbumiem izver veltnīti. Iekārtai ir
tālvadības sistēma ar pārvietojamu pulti. Izmantojot pakares, pāļu
vibroizvilcēju pakar celtņa kāsī vai pāļu gremdiekārtas mastā (12. att.).
1.
stieņa gals
2.
nelīdzsvarotie diski
3.
plāksnes vibrators
4.
divpadsmit atsperes
5.
seši stieņi
6.
pakares
7.
divas laktiņas
8.
uzmava
9.
pāļu skava
10.
veltnītis
12. att.
6. PĀĻU GALU
NOGRIEŠANA
Šis process jāveic pēc
pāļu iegremdēšanas būves pamatos būvlaukumā, lai pāļus nolīdzinātu tiem
jānogriež gali. Koka pāļus nozāģē, bet metāla pāļus nogriež ar autogēna liesmu.
Visgrūtāk nolīdzināt dzelzsbetona pāļus. Šo darbu veic ar rokas darbarīkiem (
betonu noskalda ar pneimatiskajiem veseriem, tērauda stiegras nogriež ar
autogēnu), kā arī ar speciālām mašīnām.
6.1. PĀĻU GALU
NOKNIEBŠANAS MAŠĪNA
Sastāv no masīva
taisnstūra formas rāmja, kura iekšpusē atrodas četri lieli tērauda ķīļi. Divi
ķīļi ir nekustīgi, bet otrus divus hidrauliskie domkrati pārvieto horizontālā
virzienā. Mašīnu uzmauc uz pāļa tā, lai ķīļi atrastos tieši pretim pāļa
nokniebšanas vietai, un ieslēdz domkratus. Tā rezultātā ķīļi nokniebj pāļa
galu. Atlikušā tērauda stiegras nogriež ar autogēnu.
Mašīnas elektromotora jauda
ir 5,5 kW, minimālais nokniebšanas vietas attālums no grunts virsmas 30 cm,
ražīgums – 35 pāļi maiņā, mašīnas masa – 1,65t.
6.2. DZELZSBETONA
PĀĻU GALU NOZĀĢĒŠANAS MAŠĪNA
Mašīna sastāv no korpusa,
diviem tērauda diskiem ar dimanta zobiem, disku turētāju un pakares. Mašīnas
nostiprināšanai uz pāļa gala izmanto hidrospīles. Ūdens tvertne un sūknis
paredzēti ūdens padošanai uz zāģējuma vietu, bet diskus pārvieto divi
hidrocilindri. Korpusā atrodas arī
hidrosūknis, bet ārpusē – vadības pults. Mašīna darbojas to uzmaucot uz pāļa
gala, novietojot diskus tieši pretim zāģējuma vietai, ieslēdz hidrosūkni,
iedarbina hidrospīles pāļa ciešai noturēšanai zāģēšanas laikā, ieslēdz disku
elektromotorus un iedarbina disku pārvietošanas hidrocilindrus. Kad pālis nozāģēts,
atbīda diskus, atbrīvo pāli no hidrospīlēm un pārvieto mašīnu uz nākamo pāli.
Darbības cikls ilgst 10 minūtes, zāģēšanas ilgums 3 – 4 minūtes. Šāda mašīna 5-
6 reizes samazina darbaspēka patēriņu, nodrošina lielu zāģējuma precizitāti un
saglabā pāļa betona struktūru. Disku diametrs ir 320 mm, griešanās ātrums – 315
rad/s, elektromotoru kopējā jauda – 9,5 kW.
Mašīna ir ļoti kompakta
(1200X1000X900 mm) un samērā viegla – apmēram 600 kg. (3, 242)
NOBEIGUMS
Rakstot referātu, daļu informācijas meklēju būvmašīnu
grāmatās, nozares izdotajos žurnālos, rakstos, kā arī interneta mājas lapās,
kas saistītas ar referāta tēmu, lai atrastu pēc iespējas precīzāko un aktuālāko
informāciju par pāļu gremdiekārtām.
Lasot pieejamo informāciju var izzināt pāļu
veidus, to uzdevumus un pielietošanu, kā arī būvmašīnas ar kuru palīdzību tos
var iegremdēt.
No šī informācijas daudzuma, ko izpētīju tiek
piedāvāta iespēja, iepazīt un gūt vispārēju priekšstatu par pāļu gremdiekārtām.
Secinājumi:
·
Pāļi ir viena
no apkārtējai videi draudzīgākajām tehnoloģijām;
·
Ar koka pāļu
palīdzību var izbūvēt dažādākās konfigurācijas sienas un iegūt citas vēlamās
formas;
·
Vietas pāļi
tiek veidoti uz vietas tiem izurbjot caurumu un piepildot ar betonu;
·
Urbpāļi tiek
izmantoti tiltu būvniecībā;
·
Skrūvpāļi ir
viens no ērtākajiem pāļu veidiem;
·
Pāļa
gremdēšana sastāv no pāļa satveršanas, pacelšanas, uzstādīšanas un
iegremdēšanas gruntī;
·
Pāļu
gremdiekārtu stāvs parasti tiek veidots no profiltērauda;
·
Pārvietojama
pāļu gremdiekārta paredzēta līdz 16 m garu pāļu gremdēšanai;
·
Pašgājējas
pāļu gremdiekārtas paredzētas 3 – 12 m garu pāļu gremdēšanai;
·
Mehāniskais
veserim ir vienkārša ekspluatācija un ilgs darbmūžs;
·
Vienpusējas
darbības tvaika – gaisa vesera trūkums ir tā nelielais ražīgums;
·
Dīzeļveseri
spēj izdarīt no 50 – 60 triecienus minūtē;
·
Pāļu
vibrovesera triecieni minūtē sasniedz 400 – 2500 zemfrekvences vibroveseriem un
līdz 7200 augstfrekvences;
·
Ja pāļi ir
nepareiz iegremdēti vai arī tos nepieciešams izvilkt, šīm darbībām paredzētas
atbilstošas mašīnas.
IZMANTOTĀ
LITERATŪRA UN AVOTI
1. Noviks J. „Ģimenes māja 1“. Rīga, SIA Tehniskā
grāmata, 2006
2. Mironovs V. „Būvprocesu mehanizācija“. Izd.
Stilus, 2008
3. Ziediņš E. „Būvmašīnas“. Rīga, izd. Zvaigzne,
1980
4. Žurnāls „Praktiskā būvniecība“, 2006, janvāris,
jūnijs, jūlijs, decembris
5. Žurnāls „Praktiskā būvniecība“, 2002, jūlijs
6. Internets
[elektriskais resurss]- pieejas veids tīmeklis:
http://www.abcpamati.lv/ [Skatīts 2009. gada 17. novembrī]
7. Internets
[elektriskais resurss]- pieejas veids tīmeklis: http://www.buvnieciba.lv/readnews.php?news_id=72869 [Skatīts 2009. gada 17. novembrī]
8. Internets
[elektriskais resurss]- pieejas veids tīmeklis:
http://www.dienvidutilts.lv/index.php?menu_id=16&lang_id=1
[Skatīts 2009. gada 17. novembrī]
9. Internets [elektriskais resurss]- pieejas veids tīmeklis: http://www.likumi.lv/doc.php?id=75577&from=off [Skatīts 2009. gada 17. novembrī]
10. Internets [elektriskais resurss]- pieejas veids
tīmeklis: http://mmp.multiprese.lv/index.php?n=588&a=7180
[Skatīts 2009. gada 17. novembrī]
11. Internets [elektriskais resurss]-
pieejas veids tīmeklis:
http://www.ponton.lv/koka.htm&usg=__kFum6VoBPySuIFrnb-fmVueZguE=&h=470&w=698&sz=251&hl=lv&start=1&um=1&tbnid=Rs1HrLjKMnK1M:&tbnh=94&tbnw=139&prev=/images%3Fq%3DKoka%2Bp%25C4%2581%25C4%25BCi%26hl%3Dlv%26sa%3DN%26um%3D1
[Skatīts 2009. gada 17.
novembrī]
12. Internets [elektriskais resurss]-
pieejas veids tīmeklis: http://www.tilts.lv/?p=construction&l=lv [Skatīts 2009. gada 17. novembrī]
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru