LATVIJAS UNIVERSITĀTE
EKONOMIKAS UN VADĪBAS FAKULTĀTE
Personāla vadība uzņēmumā
SIA “Ragi, Nagi & Co”
Rīga
2005
SATURA RĀDĪTĀJS
Ievads.
Lai veiksmīgi izveidotu un attīstītu uzņēmējdarbību ir nepieciešams
izstrādāt personāla vadības plānu un īstenot to.Personāla vadīšanas uzdevums ir
veidot attiecības starp organizāciju un personālu tā , lai sakaņotu abu pušu
intereses un sasniegtu izvirzītos mērķus.
Šis plāns aptver personāla vadības pamatfunkcijas ....
Organizācijas plānošana ir process, kas sastāv no mērķu noteikšanas un
stratēģisku, taktisku un operatīvu plānu izstrādes, analīzes, darbības plāna
izstrādes un prognozēm. Darbības organizēšana aptver resursu savākšanu, sadali
un organizācijas struktūras veidošanu, lai labāk izpildītu attiecīgo plānu.
Plānošanas procesā ir jānosaka izpildāmo darbu secība, apjoms, termiņi un
izpildītāji. Kad resursi saorganizēti, savākti un sadalīti, tad organizācijas
darbinieku darbs un darbības ir jāsaskaņo. Katrs darbinieks virzās uz noteiktu
mērķi, zinot, ka viņa darbs atbilst kopējiem mērķiem, un viņam ir nepieciešamie
līdzekļi, lai īstenotu savu uzdevumu. Lai darbinieki būtu ieinteresēti
darboties efektīvāk, viņiem vajadzīga motivācija. Ir jāizvēlas tādi
ietekmēšanas paņēmieni un metodes, kas pārliecinātu darbiniekus strādāt
iespējami labi uzņēmuma interesēs, jo sarežģītākās problēmas organizācijā
parasti rada tieši paši cilvēki, to vēlmes un attieksme, to individuālā uzvedība
un uzvedība grupās. Vadībai ir jāpieliek lielas pūles, lai cilvēku prasmes un
interesi izmantotu organizācijas labā. Regulāri jākontrolē, kā tiek pildīti
plāni, jānosaka kārtējās problēmas, jāmaina plāni atbilstoši iekšējās un ārējās
vides izmaiņām. Krīzes situācija jāprognozē jau pirms tās sākuma un laikus
jāpieņem lēmumi par nepieciešamajām plānu korekcijām.
Izveidot efektīvu personāla vadību nav viegls uzdevums, taču no tā lielā
mērā atkarīga uzņēmējdarbības veiksme.
Īss nozares
raksturojums.
Reklāmas jomai raksturīga pastāvīga attīstība un pilnveidošanās.
Potenciālie reklāmas nozares patērētāji ir uzņēmumi. Arvien vairāk uzņēmēju
saprot ka veiksmīgas uzņēmuma izaugsmes veidošanā svarīga loma ir reklāmai un
citām ar to saistītām aktivitātēm.
Konkurence ir diezgan liela. Uzņēmumiem ne tikai jākonkurē savā starpā, bet
arī jāpārliecina patērētājs par reklāmas izdevīgumu un nepieciešamību.
Nozarē pārsvarā tiek izmantots cilvēku garīgais potenciāls, līdz ar to tajā
strādā radoši cilvēki.
Likumdošanā ir iekļauti dažādi likumi un noteikumi, kas ierobežo nozares
attīstību, ierobežojot dažus reklāmas veidus (alkohola, cigarešu). Nodokļu
nasta ir ļoti smaga. Reklāmas aģentūrai jāievēro autortiesības. Valsts politika
attiecībā uz reklāmas biznesu ir neitrāla. Ir daži nodokļu atvieglojumi
investīciju projektiem.
Nozarē strādājošiem jāseko līdzi masu informācijas līdzekļu un sabiedrisko
organizāciju reakcijai uz reklāmu. Sabiedrības attieksme pret reklāmu bieži ir
nicinoša un neiecietīga, tomēr šī attieksme pārsvarā vērsta uz primitīvu un
zemas kvalitātes reklāmu.
Valsts ekonomiskais stāvoklis šobrīd ir labvēlīgs, visu nozaru uzņēmumi
attīstās. Slikti ir tas, ka cilvēku pirktspēja ir maza. Latvijā dzīvo vairāku
kultūru pārstāvji, kas sašķeļ tirgu. Latvijā pagaidām vēl neveidojas stabila
ekonomiskā politika ar mērķtiecīgu likumīga biznesa atbalstu. Šāds stāvoklis
netieši, bet tomēr negatīvi ietekmē nozares attīstību.
Zinātnes un tehnikas progress veicina komunikācijas līdzekļu attīstību,
veidojot jaunus un svaigus veidus, kā ietekmēt nepieredzējušus prātus.
Latvijai ieejot Eiropas Savienībā reklāmas tirgus būtiski paplašināsies,
Latvijas valsti un produktus būs nepieciešams reklamēt ES, būs vajadzīgas
jaunas idejas. Bez tam no ES valstīm ienāks konkurenti. Būs jāpiemēro darbība
ar ES saistītajām likumdošanas izmaiņām.
Uzņēmuma
apraksts.
SIA „Ragi, Nagi & Co” nodarbojas ar mārketinga konsultācijām, reklāmu
un reklāmas stratēģiju izstrādi, tirgus situācijas izpēti un analīzi,
patērētāja attieksmes un uzvedības izzināšanu un prognozēšanu, radošo ideju
izstrādi.
Uzņēmums dibināts 2004 gadā. Regulāri tiek veikta esošā un potenciālā
tirgus analīze. Informācija tiek iegūta no interneta, masu informācijas
līdzekļiem un izstādēm. Šobrīd iegūtā informācija norāda uz to, ka reklāmas
jomā vēl ir iespējas attīstīties un iekarot pietiekami lielu tirgus daļu.
Uzņēmuma apgrozījums ir apmēram 80 000 Ls gadā.
Uzņēmumā šobrīd strādā 27 darbinieki. Ir izveidojusies kompakta
darbinieku grupa ar pieredzi reklāmas un mārketinga jomā, kura strādā vienotā komandā. Uzņēmuma dibināšanai
un darbības uzsākšanai nepieciešamie līdzekļi iegūti daļēji izmantojot
īpašnieku personīgos uzkrājumus, daļēji aizņemoties no bankas. Uzņēmums īrē
telpas un komunikācijas Ūnijas ielā 11a , tā saucamajā „Ūnijas centrā”, kur pēc
pasūtījuma tika uzcelta jauna biroja ēka.
Organizācijas misija
Misija ir organizācijas vispārējs
mērķis. Misija jānoformulē tā, lai organizācija varētu koncentrēt savu biznesa
darbību vienā konkrētā virzienā un lai uzņēmuma vadītājiem nevajadzētu
pamatoties tikai uz individuālām vērtībām. Visi pārēji mērķi veidojas lai
realizētu šo misiju.
Daudziem vadītājiem rodās vilinājums
par organizācijas misiju izvēlēties peļņas gūšanu. Taču izveidotas
organizācijas ietvaros peļnu var gūt tikai izpildot noteiktus
priekšnosacījumus, un, formulējot šos priekšnosacījumus, tiek ierobežoti peļņas
gūšanas veidi un visas pūles tiek fokusētas vienā virzienā.
SIA „Ragi, Nagi & Co” darbība ir saistīta
ar reklāmu un organizācijas misijā ir minēti galvenie uzņēmuma piedāvātie
produkti :
„Mēs tiecamies sniegt klientiem labas kvalitātes reklāmas
pakalpojumus, kas balstīti uz patērētāju uzvedības, tirgus situācijas un
produkta izpratni, padarot klientu uzņēmumu tēlus atpazīstamus un darbību
veiksmīgu.”
Personāla politika
Personāla politika ir paredzēta , lai izteiktu organizāciajs ilgtermiņa
programmu darbinieku savstarpējo attiecību veidošanā. Izveidojot šādus
uzvedības noteikumus gan rakstiskā formā , gan ieviešot praktiskas tradīcijas,
ir iespējams attīstīt stratēģiju saskaņā ar šiem nosacījumiem.
SIA „Ragi, Nagi & Co” ir jauns uzņēmums, kurš veidojies apvienojoties
domubiedriem, līdz ar to personāla politika ir attīstības fāzē. Šobrīd
Organizācijas mērķi
Organizācijas darbībā mērķiem ir svarīga
loma. Mērķi ir organizācijas darbības virziena orientieri , kas palīdz
darbiniekiem saprast to nozīmīgumu. Tos jāizmanto kā darbības plāna
sastādīšanas un izpildes kontroles pamatu. Mērķus var izmantot arī kā
darbinieku motivēšanas līdzekli, saistot mērķu sasniegšanu ar atalgojumu.
5.1 Stratēģiskie mērķi
Stratēģiskie mērķi ir ilgtermiņa mērķi
, kurus nosaka augstākā līmeņa vadītāji.
SIA „Ragi, Nagi & Co” direktors
uzņēmumam nosaka sekojošus mērķus:
- Iegūt stabilu
tirgus daļu Latvijas Reklāmas tirgū 10% apmērā 5 gadu laikā
- Atgūt ieguldītos
līdzekļus un atdot kredītus 3 gadu laikā
- Regulāri
paaugstināt personāla kvalifikāciju atbilstoši jaunākajām tendencēm
- Piesaistīt
vidējos un lielos klientus izveidojot stabilu sadarbību
5.2 Taktiskie mērķi
Taktiskie mērķi ir vidēja termiņa
mērķi, kurus nosaka vidējā līmeņa vadītāji.
Visi nodaļu vadītāji reizi gadā
analizē nozares tendences un nepieciešamības gadījumā izveido apmācību plānu ,
lai paaugstinātu darbinieku kvalifikāciju. Atkarībā no darbības veida nodaļu
vadītāji nosaka specifiskus mērķus
5.2.1 Klientu nodaļas mērķi:
·
Nodrošināt
augstas kvalitātes apkalpošanu katram klientam nepārkāpjot projektu termiņus
vairāk par 5 %
·
Kvalitatīvi
pabeigt vismaz 96% no uzsāktajiem projektiem
·
Katru mēnesi
uzsākt vismaz 10 jaunus projektus
5.2.2 Radošās daļas mēķi:
·
Katram lielam
projektam izstrādāt būtiski atšķirīgu noformējumu
·
3 mēnešu
laikā izveidot produktu katalogu ar stila paraugiem
5.2.3 Maketēšanas daļas mērķi:
·
Nodrošināt,
lai kļūdu skaits maketos nepārsniedz 3%
5.2.4 Mārketinga daļas mērķi:
·
Reizi pusgadā
veikt vispusēju tirgus analīzi
·
Katru
ceturksni pētīt patērētāju uzvedību un izmaiņas pieprasījumā
5.3 Operatīvie mērķi
Operatīvie mērķi ir īstermiņa mērķi ,
kurus nosaka zemākā līmeņa vadītāji.
SIA „Ragi, Nagi & Co” zemākā
līmeņa vadītāji ir projektu vadītāji. Viņu noteiktie mērķi ir saistīti ar
konkrētu projektu izpildi un tiek izvirzīti uzsākot projektu. Projektu vadītājs
sastāda plānu un nosaka termiņus , nepieciešamo kvalitāti un pieejamos
resursus. Vadītājiem pakļautie darbinieki vadoties pēc plāna realizē tā
izpildi, sastāda un apstiprina dienas grafiku. Ja darbinieks strādā pie
vairākiem projektiem , tad grafiku var mainīt svarīgu ietekmējošu faktoru dēļ.
Vadlīnijas operatīvajiem mērķiem ir:
·
Noskaidrot
klienta vajadzības pirms projekta uzsākšanas
·
Izstrādāt
orģinālu ideju 3 dienu laikā
·
Veikt tirgus
sektora izpēti un analīzi nedēļas laikā
·
Par 5%
samazināt projekta pašizmaksu
Uzņēmumam „dzīvojot” parādīsies
situācijas , kuras būs operatīvi jāatrisina, izvirzot īstermiņa mērķus un
plānojot to sasniegšanu. Tie var būt gan izklaides pasākumi stresa noņemšanai
vai jaunu darbinieku integrēšanai kolektīvā, gan jaunu darba metožu ieviešana, kā arī
motivējošu mērķu nospraušana.
Organizācijas stratēģija
Parasti organizācijai ir daudz dažādu
attīstības iespēju , taču no visiem alternatīvajiem variantiem jāizvēlas viens
attīstības virziens , kuram jāseko. Šis attīstības virziens tiek formulēts
stratēģijā.
6.1 Galvenās organizācijas stratēģijas sastāvdaļas
6.1.1 Darbības sfēra
SIA „Ragi, Nagi & Co” darbības
sfēra ir reklāmas tirgus plašākā nozīmē. SIA „Ragi, Nagi & Co” piedāvā
izstrādāt mārketinga un reklāmu stratēģiju , palīdz ieviest klientu uzņēmumos
mārketinga komunikācijas un konsultē mārketinga jautājumos; veido vizuālās un
multimēdiju reklāmas, sniedz atbalstu uzņēmuma tēla veidošanā; pēc klientu
pasūtījuma tiek veikti gan konkrētu tirgus segmentu , gan patērētāju grupu
uzvedības pētījumi; kā arī nodarbojas ar radošo ideju izstrādi.
6.1.2 Resursu izvietojums un sadale
Lielākā daļa uzņēmuma pamatkapitāla
tiks izmantota ražošanas līdzekļu iegādei. Mēbeles visiem darbiniekiem. Māksliniekiem un maketētājiem MAC sistēmas datori , pie
kam programmatūra, ko izmantos mākslinieki atšķiras no tās, kas ir
maketētājiem; citiem speciālistiem un vadītājiem – PC sistēmas datori ar
profesionālām vajadzībām piemērotu programmatūru. Speciālā tehnika audio/video
informācijas apstrādei , kā arī prezentāciju vadīšanai.
Iegūtie līdzekļi saskaņā ar budžetu tiks
sadalīti pa nodaļām. Peļņa tiks izmantota kredītsaistību kārtošanai un uzņēmuma
attīstībai , kā arī daļēji ieguldīta stabilos klientu uzņēmumos.
6.1.3 Īpatnējās spējas
Atšķirībā no konkurējošiem uzņēmumiem
SIA „Ragi, Nagi & Co” piedāvās pilnu pakalpojumu klāstu sākot ar uzņēmuma
tēla veidošanu un beidzot ar produktu veiksmīgu virzīšanu tirgū. Pasūtītājam
nevajadzēs apstaigāt vairākas firmas, lai iegūtu visu nepieciešamo. Klients
kontaktēsies tikai ar vienu personu –
projektu vadītāju.
6.1.4 Attīstība un kapitāla atdeve
Attīstība un kapitāla atdeve ir
darbības sfēras, resursu sadales un īpatnējo spēju apvienojuma rezultāts. Gadu
pēc darbības uzsākšanas uzņēmumam būs jāizanalizē panāktie rezultāti un
jānovērtē esošo nodaļu ražīgums, kā arī , atkarībā no pieprasījuma , jālemj par
jaunu nodaļu izveidi vai sadarbību ar citiem uzņēmumiem.
6.2 Stratēģiskā plānošana
Stratēģiskā plānošana ir dzīvotspējīgu
savienojumu starp organizācijas ilgtermiņa mērķiem , resursiem un vides
apstākļiem veidošana ar noteiktām metodēm un aktivitātēm. Stratēģiskai
plānošanai raksturīga kopēja , koordinēta un patstāvīgi saskaņota attīstība
virzienā, kurā organizācija vēlas turpināt darbību , kā arī sekmīga
organizācijas piemērošana vides izmaiņām.
Lai varētu veikt stratēģisko alternatīvu
izpēti , jāveic organizācijas ārējās vides analīze pēc divu faktoru grupām - ārējās izdevības un ārējie draudi; kā arī
organizācijas iekšējās vides analīze pēc divu iekšējo faktoru grupām –
iekšējais spēks un iekšējais vājums.
Iegūtos datus ievieto SWOT matricā.
Iekšējie
Faktori
Ārējie
Faktori
|
Iekšējais spēks – S
1. Jaunu tehnoloģiju
izmantošana;
2. Entuziasma pilni
darbinieki;
3. Augsts radošais
potenciāls;
|
Iekšējais vājums – W
1. Samērā augstas
izmaksas;
2. Neliela tirgus daļa;
3. Nav apzināts
darbinieku kopdarbības potenciāls;
|
Ārējās iespējas – O
1. Jaunu klientu
ienākšana tirgū, t. sk. no ES;
2. Klientu rotācija
starp reklāmas uzņēmumiem;
3. Jaunu produktu
ieviešana/lielas reklāmas kampaņas;
4. Brīvas reklāmas
tirgus nišas;
5. Vienotas valūtas
(eiro) ieviešana;
|
SO stratēģijas
1. Klientu apkalpošana
izmantojot modernas tehnoloģijas;
2. Radošā potenciāla
izmantošana klientu piesaistē;
3. Jaunu pakalpojumu
izveide;
|
WO stratēģijas
1. Projektu vadības
apgūšana;
2. Projektu grupas
darbības analīze;
3. Izmaksu
samazināšana;
|
Ārējie draudi – T
1. Konkurences
saasināšanās sakarā ar iestāšanos ES;
2. Nelabvēlīga
likumdošana;
3. Radošā potenciāla
emigrācija;
4. Pircēju maksātspējas
samazināšanās;
|
ST stratēģijas
1. Darbinieku apmācība;
2. Likumdošanas izmaiņu
sagatavošana sadarbībā ar Reklāmas asociāciju;
3. Radošo darbinieku
pastāvīgs ienākumu līmeņa pieauguma nodrošinājums (lai neemigrē)
|
WT stratēģijas
1. Risku sadalīšana,
jaunu biznesa virzienu uzsākšana;
2. Uzņēmuma pārdošana,
3. Apvienošanās ar kādu
citu uzņēmumu.
|
Analizējot SWOT matricu tiek iegūtas četras
alternatīvas stratēģijas :
·
Iekšējā
stipruma un ārējo iespēju izmantošana
·
Iekšējā spēka
izmantošana cīņā ar ārējiem draudiem
·
Iekšējā
vājuma samazināšana un ārējo iespēju izmantošana
·
Iekšējā
vājuma un ārējo draudu samazināšana
Nemot vērā to , ka SIA „Ragi, Nagi
& Co” ir jauns uzņēmums , tam vispievilcīgākā ir iekšējā spēka un ārējo
iespēju izmantošanas stratēģija, tas ir
·
Klientu apkalpošana
izmantojot modernas tehnoloģijas;
·
Radošā
potenciāla izmantošana klientu piesaistē;
·
Orientēšanās
uz jaunpienācējiem reklāmas tirgum augot;
·
Jaunu
pakalpojumu izveide, orientācija uz izaugsmi.
Jāizmanto intensīva ( attīstības )stratēģija lai:
·
Iekļūtu tirgū
un informētu potenciālos klientus par uzņēmuma esamību
·
Palielinātu
tirgus daļu piedāvājot no konkurentiem atšķirīgus pakalpojumus
·
Paplašinātu
tirgu fokusējoties uz specifiskām klientu grupām/interesēm
·
Izstrādātu
jaunus produktus pētot patērētāju vēlmes un vajadzības
Lai organizācijas darbības
efektivitāte nepārtraukti pieaugtu, reizi gadā tiks pārvērtēta uzņēmuma
stratēģija salīdzinot to ar darbības rezultātiem. Stratēģijas vērtēšanā tiks
izmantoti kvalitātes un kvantitātes kritēriji :
·
Darbinieku gandarījums
par darbu
·
Pakalpojumu
apjoma palielinājums
·
Tirgus izpēte
, paplašināšana un padziļināšana
·
Ārējo draudu
samazinājums
·
Iekšējo spēju
palielinājums
·
Tirgus daļas
palielinājums
·
Apgrozījuma
un peļņas pieaugums
·
Izmaksu
līmenis un darba ražīgums
·
Kapitāla
atdeve
·
Organizācijas
mērķu izpilde
Jāseko lai uzņēmuma stratēģija būtu
skaidra katram vadītājam un vadītājs varētu balstīties uz stratēģiju veidojot
taktisko un operatīvo mērķu īstenošanas plānus.
Organizācijas struktūra
Organizācijas struktūra ir
organizācijas sadalīšana noteiktās nodaļās atbilstoši organizācijas mērķiem.
Uzņēmumā SIA „Ragi, Nagi &
Co” tiek plānoti trīs vadības līmeņi,
kur pirmo un augstāko pārstāv direktors. Direktoram palīdz Sekretāre un Finansu
direktors , kurš ir arī grāmatvedis. Nākošajā vadības līmenī strādājošie
Klientu daļas vadītājs, Radošās daļas vadītājs , Maketēšanas daļas vadītājs un
Marketinga daļas vadītājs sniedz atbalstu Direktoram un nodarbojas ar savu
nodaļu uzturēšanu un attīstību. Otrā līmeņa vadītājiem ir padoti mākslinieki ,
tekstu redaktori, Audio/ video producenti, maketētāji , mārketinga speciālisti
un analītiķi. Klientu daļas vadītājam ir padoti projektu vadītāji , kuri
atrodas zemākajā vadības līmenī un ir atbildīgi par projektu izpildi ,
piesaistot vajadzīgos darbiniekus no citām struktūrvienībām.
Shematiski uzņēmuma struktūta izskatīsies šadi:
Uzņēmuma struktūra ir matricas tipa un
tās pamatā ir funkcionāls dalījums. Darbinieki ir apvienoti nodaļās, katram
veicamajam darbam tiek piesaistīti nepieciešamie vadītāji un speciālisti,
tādejādi veidojot projektu grupas. Katra specifiska pasūtījuma veikšanai tiks
formēta atsevišķa komanda, kura būs vislabāk piemērota konkrētā darba izpildei.
Viens konkrēts projektu vadītājs, būs atbildīgs par šīs grupas darbību un
projekta virzību. Projekta vadītājs būs vienīgā persona no komandas, kas
atskaitīsies vadībai un klientiem.
Šādai organizatoriskai struktūrai ir
priekšrocības situācijās, kad katrs veicamais darbs ir unikāls vai atšķiras no
iepriekšējā, kas ir tipiska situācijas reklāmas un mārketinga biznesā. Matricas
struktūra ļauj ātri formēt optimālas komandas, uzdevumu veikšanai. Darbinieki
neieslīgs rutīnā un nesūdzēsies par garlaicīgu darbu, jo veicamie pienākumi un
uzdevumi mainīsies no projekta uz projektu. Šāda organizācijas struktūra, ļauj
piesaistīt projektam darbiniekus ar atbilstošākām, labākām zināšanām.
Dalījums funkcionālās nodaļās ir
saglābāts tādēļ, ka augstas specializācijas speciālisti vēlas būt
organizatoriski saistīti ar savu profesionālo grupu. Speciālisti jūtas labāk
funkcionālā grupā , jo uzskata, ka tad varēs labāk apliecināt savu profesionālo
reputāciju un tiks labāk novērtēti viņu sasniegumi.
Matricas tipa struktūrās var veidoties
konflikti starp funkcionālajiem un projektu vadītājiem, kuri sacenšas savā
starpā par ierobežotajiem resursiem; lomu divējādības radīts stress; pilnvaru
un varas nesabalansētība. Šie vadības konflikti var radīt pretrunas un stressu
arī padoto vidū radot traucējumus projektu izpildē un pazeminot kvalitāti,
rezultātā risinot konfliktus paaugstinās administrācijas noslodze.
Lai izvairītos no konfliktiem tiek:
·
Definēti
projekta mērķi
·
Sadalītas
vadītāju lomas
·
Līdzsvarotas
vadītāju pilnvaras un atbildība
·
Ieviesta
izmaksu, laika un kvalitātes kontrole
Ļoti svarīgi ir izveidot organizācijas
struktūrai piemērotu komunikācijas sistēmu.
SIA „Ragi, Nagi & Co” tiks izmantoti gandrīz visi komunikāciju
veidi. Uzņēmuma iekšienē komunikācija pārsvarā būs verbāla, taču darba uzdevumi
tiks doti arī rakstiski. Rakstiskā komunikācija uzņēmuma iekšienē būs
nepieciešama saziņā starp dažāda līmeņa vadītājiem un to padotajiem. Saziņā ar
klientiem tiks izmantota gan mutiskā, gan rakstiskā komunikācija, taču uzsvars
tiks likts uz rakstisko komunikāciju, lai izvairītos no iespējamiem
pārpratumiem. Ir paredzams, ka lielākoties komunikācija notiks neformālā veidā.
Vadības līmeņu ir maz, tāpēc vertikālā komunikācijai pārsvarā tiek īstenota
apspriežoties sapulcēs un veidojot dažādas atskaites. Ļoti nozīmīga ir
horizontālā komunikācija. Lai sekmīgi varētu darīt darbus un virzīt projektus
projekta grupas ietvaros tiks ieviesta spēcīga horizontālā divvirzienu
komunikācija.
Vadīšanas stils
Vadīšanas stils ir tipisku un samērā
stabilu paņēmienu kopums , ar kuriem vadītājs iedarbojas uz padotajiem , lai
īstenotu organizācijas mērķus.
Augstākā līmeņa vadītājam ir
jāorientējas uzņēmuma darbībā, t.i., viņam ir jābūt labām zināšanām par jomu,
kurā viņš strādā. Viņam ir jābūt spējīgam loģiski un objektīvi spriest par
norisēm birojā, kā arī ārpus tā. Viņam ir jābūt spējīgam apstrādāt un analizēt
informāciju, izvirzīt mērķus un izstrādāt stratēģijas uzņēmuma nākotnei un
pieņemt lēmumus saistītus ar to. Taču tai pašā laikā viņam ir jāpiemīt
cilvēcīgajām īpašībām: spējai strādāt ar cilvēkiem, spējai motivēt padotos un
palīdzēt tiem, viņam ir jābūt spējīgam risināt konfliktus uzņēmuma iekšienē un
atbalstīt darbiniekus brīžos, kad tiem tas ir nepieciešams.
SIA „Ragi, Nagi & Co” direktoram uzņēmumā būs jāpilda gandrīz
visas lomas, kas ir uzskatītas H.Mincberga „Vadītāja 10 lomas” tabulā. Viņš ir
„simbols”, jo pārstāvēs uzņēmumu dažādos pasākumos un prezentācijās, viņš ir
„sakaru uzturētājs”, jo regulāri tiksies
ar klienta puses vadību, apakšuzņēmējiem un piegādātājiem. Direktors
pilda visas „informācijas lomas”, jo saņems informāciju no uzņēmuma iekšienes
(atskaites, ziņojumi no nodaļu vadītājiem), kā arī no ārpus uzņēmuma
organizācijām . Direktors reizi nedēļā vadīs biroja sapulces, kurās informēs
darbiniekus par pieņemtiem lēmumiem un jaunumiem uzņēmumā un uzklausīs
atskaites par iepriekšējā nedēļā paveikto. Viņš būs tas, kas piedalīsies
intervijās, sniegs informāciju ārpus uzņēmuma. Direktors pilda arī visa „Lēmumu
pieņemšanas lomas”, t.i., viņš būs tas, kas parasti ievieš dažādus uzlabojumus
un izmaiņas, risina konfliktus starp nodaļu vadītājiem un darbiniekiem, ved
pārrunas ar apakšuzņēmējiem un sadarbības partneriem. Direktors risinās
problēmas, ar kurām nav tikuši galā zemākā līmeņa vadītāji, viņš noteiks
prioritātes un sadalīs resursus atbilstoši prioritātēm.
SIA „Ragi, Nagi & Co” vidējā un
zemākā līmeņa vadītājiem ir jābūt spējīgiem organizēt savu un savu padoto
darbu, plānot ikdienas darbus un risināt ikdienas problēmas. Ļoti svarīgas
viņiem ir cilvēciskās attiecības, kas ir jāuztur kā ar padotajiem, tā arī ar
klientiem. Zemākā līmeņa vadītājam ir ļoti labi jāpārzina joma, kurā viņš
strādā.
SIA „Ragi, Nagi & Co” notiks darba
dalīšana, atbilstoši projekta vajadzībām. Darba gaitā viens darbinieks varēs
atskaitīties gan savam tiešajam priekšniekam, gan tekošā projekta vadītājam.
Uzņēmumā nav plānota „dzelžaina”
disciplīna , jo tādā gadījumā tā ierobežotu radošos darbiniekus. SIA „Ragi,
Nagi & Co” būs darbības virziena
vienotība, visi strādās viena mērķa labā, un katrs indivīds pakļausies uzņēmuma
interesēm un līdz ar to visi strādās kā vienota komanda. Uzņēmumā būs
vienlīdzība, katram tiks dota iespēja paust savu viedokli un uzskatus, kā arī
uzņemties iniciatīvu kāda darba veikšanai vai uzlabojuma ieviešanai.
SIA „Ragi, Nagi & Co” ir precīzi
formulēti mērķi, kurus visi tiecas sasniegt. Vadītāja darbs balstās uz veselo
saprātu. Tiek izmantots demokrātiskais vadīšanas stils. Vadītājs saviem padotajiem piešķir patstāvību,
iesaista viņus lēmumu pieņemšanas procesā. Pret cilvēkiem izturas ar cieņu,
rūpējas par viņu vajadzībām. Vadītājs ļauj padotajiem risināt daudzus dažādus
jautājumus, tikai ar sarežģītiem uzdevumiem viņš nodarbojas personīgi. Lai
pieņemtu lēmumus, vadītājs konsultējas ar padotajiem, iesaista savus
darbiniekus diskusijās. Sarunās ar darbiniekiem vadītājs saņem daudz neformāla
rakstura informācijas un ir informēts par notikumiem kolektīvā. Līdz ar to
kolektīvā valda labvēlīgs psiholoģiskais mikroklimats, jo cilvēki ir brīvāki.
Darbinieku motivācijas politika
Motivēšana ir darbinieku stimulēšana
izvēlēties kādu no rīcības alternatīvām , lai sasniegtu organizācijas un
personīgos mērķus.
SIA „Ragi, Nagi & Co” darbinieku
motivācijai tiks izmantota stimulējošās motivācijas sistēma. Ņemot vērā , ka
cilvēku rīcība ir balstīta uz iepriekšējo pieredzi un darbinieki labprāt
atkārto rīcību , kura ir bijusi labi atalgota iepriekš, tos var motivēt ar
īpaši lietotām atalgojuma metodēm.
Uzņēmumā tiks ieviesta pozitīvās
stimulēšanas metode. Darbinieki tiks atalgoti par efektīvāku , organizācijas
prasībām atbilstošāk izpildītu darbu. Vadītāji publiski uzslavēs darbinieku par
labiem darba rezultātiem un laikā iesniegtām atskaitēm , par augstāku darba
kvalitāti tiks izmaksātas prēmijas. Ja darbinieks būs aizkavējis darba izpildes
termiņus vai darbs būs izdarīts virspusēji, pavirši, tad nodaļas vadītājs
uzaicinās darbinieku uz pārrunām vēlreiz atgādinot par katra darbinieka nozīmi
kopējā uzņēmuma mērķu sasniegšanā. Netiks praktizēta negatīva motivācija, tāda
kā soda sankcijas vai draudi.
Stimulēšanas pamatā būs draudzīgas
attiecības kolektīvā, komandas gars, visi lielākā vai mazākā mērā būs
iesaistīti lēmumu pieņemšanā. Tiks kultivēta brīva gaisotne un patīkama darba
atmosfēra. Tas tiks panākts ar darbinieku darba novērtēšanu, saprotošu
attieksmi, uzņēmuma vadības atbalstītiem, kolektīviem pasākumiem. Uzņēmuma
darbiniekiem būs iespēja pašiem plānot savu darba laiku – strādāt arī pa
vakariem vai ārpus biroja telpām, tiks darīts viss lai darbinieks justos ērti
un spētu pilnībā izmantot savu radošo potenciālu. Darbiniekiem tiks maksāts
konkurētspējīgs atalgojums, kuru iespējams palielināt, sasniedzot labus darba
rezultātus. Reizi gadā ieplānotas individuālās pārrunas direktoram ar katru no
darbiniekiem, kurās varēs izrunāt visus ar darbu saistītos jautājumus, t.i.,
atalgojumu, karjeru, apmācību, nākotnes plānus u.c.. Direktors sniegs
novērtējumu par konkrētā darbinieka ieguldījumu uzņēmumā. Plānoti arī papildus
bonusi, tādi kā Ziemassvētku prēmijas un uzņēmuma apmaksāta veselības
apdrošināšana.
Kā motivācijas līdzeklis netiks
izmantota karjeras izaugsmes iespēja, tāpēc, ka uzņēmums nav liels un
strādājošo darbinieku specializācija ir ļoti šaura . Darbiniekiem ir
nepieciešami pārāk atšķirīgi talanti un iemaņas, lai varētu veiksmīgi darboties
citā amatā uzņēmuma ietvaros.
Uzņēmuma vadība pievērsīs lielu
uzmanību darbinieku izglītībai un viņu amata pienākumu pildīšanai nepieciešamo
spēju izkopšanai un kvalifikācijas celšanai. Perspektīviem darbiniekiem tiks
apmaksāti specializēti kursi un cita veida apmācība.
Kontroles
sistēma
Kontrole ir uzraudzība pār plānu
izpildi un nepieciešamie plānu labojumi, lai piemērotos iekšējās un ārējās
vides izmaiņām un sasniegtu organizācijas mērķus.
10.1 Kontroles nepieciešamība
Kontroles nepieciešamību nosaka:
·
Nenoteiktība
– izstrādājot uzņēmuma darbības plānus var vadīties tikai no pašreizējās
situācijas un nākotnes prognozēm. Nenoteiktību veido gan iespēja nepareizi
interpretēt pašreizējo situāciju, gan iespēja , dažādu faktoru izmaiņu dēļ,
nepiepildīties prognozēm.
·
Krīzes situācijas
paredzēšana – bieži vien uzņēmumos veidojas kritiskas situācijas uzkrājoties
sīkām problēmām un kļūdām. Analizējot iepriekšējās kļūdas , var paredzēt un
nepieļaut to atkārtošanos nākotnē.
·
Panākumu
uzturēšana – veicot kontroli , var noteikt , kuri pasākumi ir bijuši veiksmīgi,
kuri neveiksmīgi. Līdz ar to var noteikt visefektīvākos darbības virzienus un
izlemt , kādā virzienā uzņēmumam ir jāpaplašinās un kāda nodaļa ir jāstimulē.
10.2 Kontroles process
SIA „Ragi, Nagi & Co” kontroles
procesā ietilpst:
·
Standartu
noteikšana – standarti ir saistīti ar noteiktajiem organizācijas mērķiem
·
Kvalitātes un
kvantitātes rādītāju noteikšana – katram standartam atbilst noteikti rādītāji ,
kas atspoguļo kontroles izpildes laiku, standartu mērvienību un kontroles veidu.
·
Sasniegto
rezultātu salīdzināšana ar noteiktajiem standartiem – vadītājs noskaidro cik
lielā mērā sasniegtais rezultāts atbilst iecerētajam un vai konstatētās
novirzes no standartiem
·
Iegūto
rezultātu novērtēšana – vadītājs balstoties uz atskaitēm saskaņā ar standartu
mērvienībām novērtē cik būtiskas ir novirzes.
·
Rīcība –
atkarībā no rezultātu novērtējuma vadītājs pozitīvu noviržu gadījumā lemj par
darbinieku papildus atalgošanu saskaņā ar motivācijas sistēmu, negatīvu noviržu
gadījumā analizē vai cēloņi ir nekorektā standartu noteikšanā, nekvalitatīvā
koordinēšanā vai nepietiekošā motivēšanā un pieņem lēmumu par attiecīgās
sistēmas pārskatīšanu.
10.3 Kontroles efektivitāte
Lai SIA „Ragi, Nagi & Co” kontrole
būtu efektīva, tiek ņemti vērā vairāki kontroles raksturojumi:
·
Kontroles
stratēģiskā ievirze – visstingrāk tiek kontrolēta uzņēmuma stratēģijas izpilde,
zemāka līmeņa plānu kontrole tiek pastiprināta tikai tad , kad konstatētas
būtiskas , uzņēmuma stratēģiju ietekmējošas novirzes
·
Kontrole tiek
cieši saistīta ar plānošanu , koordinēšanu un motivēšanu, lai nodrošinātu
atgriezenisko saiti un nepieciešamo korekciju veikšanu
·
Kontrole tiek
organizēta lai labāk sasniegtu uzņēmuma mērķus un kontroles gaitā savāktā
informācija nonāk pie vadītāja , kuram ir pilnvaras risināt radušās problēmas
·
Kontrole tiek
plānota tā , lai ar ievākto informāciju vispilnīgāk varētu novērtēt mērķu
izpildi un savlaicīgi novērst problēma ,
kuras varētu ietekmēt uzņēmuma darbību
·
Kontroles
sistēma būs pietiekoši vienkārša un precīza, lai darbinieki varētu to saprast
un ērti lietot vairāk laika veltot darba procesam, līdz ar to neizlietojot
kontrolei pārāk daudz resursus
Ņemot vērā radošo gaisotni kolektīvā,
kontroles procesā iesaistīsies visi uzņēmuma darbinieki un darba gaitā viens otru
draudzīgi paskubinās.
Organizācijas
kultūra
Organizācijas kultūra ir uzņēmumā izveidojušos formālu un neformālu
attiecību kopums, kuru ietekmē vadīšanas stils.
Kultūra ir
nozīmīgs spēks, kurš var darboties uzņēmuma interesēs vai pret tām. Kultūrai
izveidojas dziļas saknes, tā ne vienmēr ir pilnībā apzināma. Kultūra nosaka arī
uzņēmuma vadības un darbinieku savstarpējās attiecības. Kultūras negatīvā puse
ir tā, ka tā ar laiku var kļūt par traucējošu faktoru pārmaiņās. Uzņēmuma
kultūru parasti negatīvi ietekmē vadītāji, kuri vēlas darboties tikai
atbilstoši izveidotām tradīcijām un pārāk lielu uzmanību velta uzņēmuma
struktūras veidošanai, dažādu procesu dokumentēšanai, kā arī nosaka principus,
pamatvērtības un normas, kas neatbilst darbinieku un klientu vajadzībām,
Veidojot uzņēmumu, vadībai jāpārdomā un jāizveido
korporatīvās kultūras modelis. Atlasot personālu, vadība to veic saistībā ar
savu kultūras modeli.
Lai uzņēmumā izveidotu specifisku kultūru
jāanalizē sekojošie faktori:
Ārējā vide – vai tā var izmainīt uzņēmuma
intereses un vai uzņēmums to var ietekmēt; kā gūt panākumus attiecībā pret
konkurentiem; kādiem vides faktoriem jāpievērš uzmanība pirmkārt – sociāliem, ekonomiskiem,
tehniskiem, tiesiskiem?
Realitāte – kuri procesi ir patiesi; vai var
panākt vadības un darbinieku vienotību; vai vadītāja vārdi saskan ar rīcību;
vai tradīcijas tiek ievērotas?
Iekšējā vide – kādas telpas, telpu iekārtojums,
darbavietu izvietojums piemērotāks?
Darbinieki – vai tie jākontrolē, vai uz viņiem var
paļauties; vai jāveido iekšēja sacensība, konkurence vai kooperācija; vai
darbinieki drīkst kļūdīties?.
Uzņēmuma kultūru ietekmē tas, ko vadītāji ievēro
(vai neievēro), kā vadītāji rīkojas krīzes situācijās, kādu personisko piemēru
sniedz. Uzņēmuma kultūra veidojas iekšienē - visi, kas piedalās, pieņem
uzņēmuma kopīgās normas un kārtības, kuras veidojas kā «pareizās» rīcības
paraugs.
SIA „Ragi, Nagi & Co” tiks ieviesta atklātība
kā uzvedības norma un pastāvot atgriezeniskai saitei, atklāta un radoša sapulce
būs šīs normas izpausme, kurā darbinieki nonāks savstarpējā saskarsmē. Tiks
izveidotas vērtību sistēmas, kas nodrošinās pārliecību par rīcības pareizumu
iekļaujot gan nerakstītās, gan rakstītās vērtības. Dokumentos tiks fiksētas
tādas uzņēmuma vērtības, kā misija, mērķi, darba kārtības iekšējie noteikumi,
nolikumi, procedūras. No darbinieku pieredzes tiks saņemta informācija par to,
ko vadītāji sagaida no darbiniekiem, kolēģi no kolēģiem, darbinieki no vadības.
Uzņēmumā tiks veidota izpalīdzīga un draudzīga mikrovide.
Izmantoto
avotu saraksts
1.
Praude V.,
Beļčikovs J. Menedžments – R.: Vaidelote, 2001. – 509 lpp.
2.
Kreitner R.
Management – C.: Houghton Mifflin Company, Boston, 1998 – 579 lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru