Ogists Renuārs
(Renoire)
1841.- 1919.
Visjaunākais
un vistipiskākais no impresionistiem. Figurālists un portretists. Cilvēka
ķermeni pārvērš ainavā. Savā daiļradē pārdzīvojis vairākus periodus. Pārbauda
visas impresionisma iespējas figūras glezniecībā, un nonāk līdz galējībām, bet
pēc tam cenšas atgriezties pie stabila zīmējuma un gleznojuma.
Renuāra
dzimtene ir Limoža, kuras nomalē viņa tēvam bija maza drēbnieka darbnīca. Viņa
tēvs, gribēdams nodrošināt savai daudzbērnu ģimenei labāku nākotni, pārcēlās uz
Parīzi, kad Renuāram bija tikai 3- 4 gadi. Taču arī te negāja labāk, un tam ar
lielām pūlēm nācās uzturēt savus 5 bērnus. Jau agri tiem bija jāmeklē darbs.
Ogists pēc tēva padoma kļūst par porcelāna apgleznotāju un strādājis porcelāna
rūpnīcā. Porcelāna toņu smalkums atstājis uz viņu neizdzēšamu iespaidu. Šai
amatā viņš bija līdz 1859. gadam, jo tad sākās mehanizācija un roku darbs kļuva
maz ienesīgs. Renuārs tad pievērsās priekškaru, aizkaru un vēdekļu
apgleznošanai. Veikli un cītīgi strādājot šai amatā, Renuāram samērā īsā laikā
izdevās sakrāt tik daudz līdzekļu, lai varētu nodoties mākslas studijām. Viņš
iestājās Glēra darbnīcā, kur sastopas ar Bazilu, Monē un Sisleju. Vecajam
akadēmiķim nepatīk Renuāra darba paņēmieni. Tam liekas, ka no jaunā censoņa
nekas nopietns neiznāks.
Tomēr, neņemot vērā sliktos pareģojumus no dažādām
pusēm, Renuāra talants auga un nobrieda savā īpatnējā (arī starp
impresionistiem) raksturībā. Mazāk pateicoties dažādiem skolmeistariem, bet
vairāk Luvrai. Te īsti Renuārs mācījās
gleznot. Viņa īstie skolotāji bija Rubenss, Vato, Buše, Veroneze, Delakrua,
vēlāk arī Engrs. Viņa draugs Bazils 1863. gadā iepazīstināja to ar Sezanu un
Pisaro. Ar Mone un Sisleju Renuārs bija pazīstams jau kopš Glēra darbnīcas
laikiem.
Kā pirmā ievērojamākā Renuāra glezna ir “Le Cabaret
de la mère Antony” (1866). Tai seko “Diane Chasseresse” un pazīstamā “Lise”
(1868). “Lise”- Fonteneblo mežā gleznota sieviete, smalki niansētā baltā tērpā
ar melnu jostu līdz zemei nokarinātiem galiem, zem koka, pa pusei gaismā, pa
pusei ēnā, rāda Renuāru jau kā pilnīgi patstāvīgu gleznotāju ar individuālu
vērienu. Impresionisma pazīmes vēl spilgtāk saskatāmas tajā pašā gadā gleznotā
ainavā “La Grenouillère” un vairākos bulvāru skatos, kas līdzīgi tādiem pašiem
Mone un Pisaro darbiem.
Turpmākos desmit gados lielākie darbi: “La loge”
(1874), “Baigneuse assise” (1875) , “Le Moulin de la Galette” (1876), “La
famille Charpentier” (1878), “Le dèjeuner” (1879), “Dans la loge” (1880),
“Dèjeuner des canotiers (1881).
Tie visi ir
īsti meistardarbi, kuros Renuāra talants aizsniedz augstāko pakāpi atjautīgā
kompozīcijā, dabas izjūtā un intensīvi
harmoniskā krāsu salikumā. Visās šī perioda gleznās Renuārs ir vairāk kā jebkad
impresionistisks. Tomēr, salīdzinot ar Mone, Renuāra impresionismam ir īpatnējs
raksturs. Viņš vienmēr paturēja prātā gleznas uzbūvi un tās specifiskās
īpašības. Renuārs visnotaļ bija nodarbināts ar gaismas un formas kopuma
problēmām, tā bija galvenā formālā atšķirība starp viņu un viņa
impresionistiskiem draugiem- Monē, Pisaro, Sisleju, kuri galvenokārt pievērsa
uzmanību gaismas refleksiem, atspulgiem, izstarojumiem, kas sagrauj formas un
ķermeņus.
Būdams gleznotājs pēc iedvesmas un
izjūtas, Renuārs nemīlēja teorijas. Saviem draugiem viņš bieži pārmeta
dogmatismu.
Pašā astoņdesmito gadu sākumā Renuārs
apceļo Itāliju un Alžīriju. Ceļojums pats par sevi gan nav devis daudz
ierosinošu motīvu mākslinieka turpmākā darbā, bet par to jo lielākas sekas ir
bijušas viņa studijām Itālijas muzejos, galvenokārt pie Rafaela darbiem. Pēc
atgriešanās no Itālijas iestājas zināma krīze Renuāra mākslinieciskā evolūcijā.
Šī krīze izpaudās reakcijā pret impresionismu. Pats Renuārs saka tā: “Ap 1883.
gadu notika it kā lūzums manā darbā. Es biju gājis līdz pat impresionisma galam
un nonācu pie tā konstatējuma, ka es nemāku ne gleznot, ne zīmēt. Ar vārdu
sakot, es atrodos strupceļā.”
Lai glābtos no šīs “saindēšanās” ar
impresionismu, Renuārs arvien vairāk atsakās no gleznošanas brīvā dabā. Kā
“pretindi” tas uzskata Engru, kuru rūpīgi sāk studēt Luvrā. Un ne vien studēt,
bet arī pielietot viņa principus savā glezniecībā. Sākas stila meklēšana
engriskā garā, upurējot senākās koloristiskās vērtības. Krāsa brīžiem top
bālgana, brīžiem skarba un griezīga. Liela daļa no šī “sausā” perioda gleznām
atstāj patiešām sausu, vēsu un skarbu iespaidu, lai gan atzīmējami arī tādi
meistardarbi, kā ar lielu krāsu tehnikas mākslu darinātā glezna “L’après- midi
á Wagremont” (1885) un cēlā ritmikā komponētā “Les grandes baigneuses”.
Šis
periods ilga apmēram līdz 1890. gadam. Renuārs atgriezās atpakaļ pie savas
pamestās, tik jautri krāsainās paletes, no kuras tas turpmāk vairs nešķīrās.
Lai
gan Renuāra darbos ļoti ievērojamu vietu ieņem ainavas, tomēr viņš bija figūru
gleznotājs. Arī šai ziņā viņš redzami atšķīrās no iepriekš aplūkotiem
impresionistiem, kuri, atskaitot Pisaro, bija gandrīz vai vienīgi ainavisti.
Starp šīm figūrām pirmā stāv sieviete. Renuārs ir jūsmīgākais, maigākais un
nepagurstošākais sievietes gleznotājs visā gadsimtā. Sākot ar 1875. gadu, kad
Renuārs darināja lielisko “Baigneuse assise”, kas nokļuva Sčukina kolekcijā
Maskavā, un beidzot ar “Deux Baigneuses”, kas gleznota pašā mākslinieka nāves
gadā (1919), stiepjas gandrīz nepārredzamā virknē dažādas peldētājas, gan
grupās, gan pa vienai vai divām; gan stāvus, gan sēdus, gan guļus; gan ūdenī,
bet biežāk ārpus tā; gan mierīgās pozās, gan ar rotaļīgiem žestiem. Peldētāju
sērijai līdztekus iet sievietes uzpošoties; sievietes žanriskās kompozīcijās;
sievietes- mātes. Taču Renuāram allaž pārmestas neinteliģentās, vulgārās sejas
viņa sieviešu gleznās.
Renuāra
skatu vairāk pievilka dzīves āriene nekā viņas dziļumi, vairāk dzīves prieks un
līksmībā nekā viņas bēdas un dramatisms. Tas mīlēja uz visu skatīties no
rožainās puses. Nekad nav saredzami dzīves drūmie un skarbie toņi viņa figūrās
vai portretos. Nekad savās ainavās viņš
nav attēlojis ziemu vai miglājus.
Tādēļ
līdz lielam vecumam glezniecība Renuāram bija nebeidzams prieks un laime. Viņu
mūža beigās jau galīgi bija paralizējis šausmīgais reimatisms, kas to mocīja
ilgus gadus; čokurā savilktā roka ar mokām turēja otu, arī tad vēl vecais
nelaimīgais mākslinieks gleznoja.
Savā
dzīves pēdējā periodā Renuārs sagleznoja vēl lielu daudzumu peldētāju,
portretu, kluso dabu, puķu, augļu un dažus dekoratīvus gleznojumus. Nevarēdams
vairs arvien gleznot, mākslinieks nodarbojās arī ar tēlniecību, mācekļu
palīdzībā. Pie tam ar lieliem panākumiem.
Mākslinieks
sev neizvirza prasību pēc precīzas modeļu atveidošanas. Modeļi brīvi staigāja
pa darbnīcu, dziedāja, smējās, sarunājās. Konkrēto tēlu vietā stājās
vispārinājums, ātri gaistošo dzīves iespaidu vietā- stabilitāte un noturība. Jo
vārgāks kļūst Renuārs, jo plašāka un mierīgāka kļūst viņa ota, krāsu
uzliesmojumi zūd, gaisma tiek traktēta mazliet klusināti. Viss tiecas uz
vienveidīgu kontūru un ieapaļu virsmu vienmērīgo ritmu. Taču formas brīžiem
izskatās mazliet irdenas, plūstošas: paralizētais Renuārs tikai ar pūlēm spēj
rokā noturēt otu.
Renuārs,
kurš it kā lika atdzimt franču 18. gs. vieglumam un jautrībai, nomira 1919.
gadā 78 gadu vecumā Kannās pie Vidusjūras, kur viņš bija iegādājies īpašumu un
kopš ilgāka laika uzturējās.
Mākslinieka
konsekventā tieksme apliecināt dzīvē tikai gaišo, priecīgo, kurā viņš saskata
vienīgo iespēju turēties pretī reālās īstenības traģiskajai nepilnībai, savos
pamatos ir humānistiska. 19. un 20. gs. mijā, Eiropas kultūras krīzes un lūzuma
laikmetā, Renuāra dzīves uztveres viengabalainība pauda ticību garā un miesā
veselam cilvēkam.
Franču
mākslas vēsturē Renuārs ir iegājis kā viens no valdzinošākajiem, smalkākajiem,
īsteni nacionālajiem māksliniekiem.
Savā
nāves dienā, būdams jau gandrīz agonijā, viņš gleznoja savu pēdējo kluso dabu-
puķes, kurās viņš saskatīja mūžam jaunās dzīves personifikāciju un čukstēja:
“Es ceru vēl iet uz priekšu.”
Pārdzīvojis
impresionistu grupas mākslas rašanos un uzplaukumu, pieredzējis vajāšanu un
slavu, Renuārs līdz pat mūža beigām saglabāja humānistiskas mākslas tradīcijas,
mākslas, kura slavināja cilvēka skaistumu un viņa tiesības uz laimi.
Izmantotā literatūra
1. E.
Kļaviņš “Mazā mākslas enciklopēdija IMPRESIONISMS”- Latvijas enciklopēdija,
1994
- Kr. un Ģ. Eliasi “Franču jaunlaiku glezniecība”-
Mākslas apgādniecība, 1940
- Ž. Renuārs “Renuārs”- Liesma, 1973
- http://www.renoir.org.yu/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru