Parlaments un partiju sistēmas.
Salīdzinoša analīze ( aplūkojamās valstis –
Lielbritānija un Francija)
Parlaments
Lielbritānijā un Francijā. Salīdzinoša analīze.
Britu parlaments sastāv no 659 locekļiem, kas
katrs pārstāv atsevišķu valsts vēlēšanu apgabalu. Lielbritānijā ir divpalātu
politiskā sistēma – parlaments sastāv no augšpalātas (Lordu palātas) un
apakšpalātas (pārstāvju palātas). Centrālā leģislatīvā vara pieder vistautas
vēlēšanās ievēlētajai pārstāvju palātai, kas veido arī valdību. Lordu palātas
locekļi tiek iecelti balstoties uz to tituliem. Lordu palātai ir visai maza
leģislatīva loma, tomēr tā kalpo kā “checks and balances” sistēmas
nodrošinātājs, jo Lordu palātai ir tiesības uz noteiktu laiku (parasti 1
mēnesi) aizturēt pārstāvju palātas lēmumu realizāciju (veto tiesības). Ir
vairākas iezīmes, ar ko britu parlaments atšķiras no citu Eiropas demokrātiju
leģislatīvajām varām – Apvienotajā karalistē parlaments tiek uztverts kā
galvenā politisko partiju darbības arēna, jo Lielbritānijā politisko partiju
uzskata par efektīvāko varas realizācijas instrumentu, tāpēc tās ir atbildīgas
par noteiktu politisko programmu realizāciju. Tā parlaments kļūst
par vietu, kur politiskās partijas īsteno savu varu un savu vēlētāju intereses.
Tāpat britu parlaments ir augstākā leģislatīvā institūcija valstī, tā darbību
praktiski nav iespējams ietekmēt ( to var izdarīt tikai ar nekonvencionālu
darbību), zināmā mērā tas saistīts ar salīdzinoši vājo monarhijas kā politiskā
pārraudzītāja lomu britu politiskajā sistēmā. Jāsaka gan, ka līdz ar iestāšanos
Eiropas Savienībā britu parlamenta darbībai tomēr ir radušies zināmi
ierobežojumi, ko tai uzliek dalība ES.
Runājot par Francijas parlamentu, -
arī tas, līdzīgi kā britu parlaments, ir
bikamerāls – tas sastāv no apakšpalātas – Nacionālās Asamblejas, un augšpalātas
– Senāta. Apakšpalāta sastāv no 577 deputātiem, no kuriem 555 ir no Francijas
metropoles, bet 22 no departamentiem un kolonijām (kas ļauj pārstāvēt lokālo
reģionu intereses). Apakšpalāta tiek ievēlēta vistautas vēlēšanās uz 5 gadu
ilgu termiņu. Tajā pašā laikā Senātu ievēl īpaša apvienība, ko sastāda
Nacionālās Asamblejas locekļi, departamentu pārstāvji, un pilsētu pašvaldību
pārstāvji. Senāts tiek ievēlēts uz 9 gadiem. Franču parlamenta īpatnība ir
salīdzinoši vienlīdzīgā leģislatīvā vara šo abu palātu starpā, lai arī budžeta
projektus sākumā jāizskata Asamblejai.
Franču parlamenta vara ir vājāka
nekā Lielbritānijā, jo tā
vara ir limitēta. Likumdošanas
darbība parasti nepārsniedz 120 dienas gadā. Īpašu apstākļu gadījumā parlamenta
sēdes var ierosināt premjerministrs vai ar deputātu vairākuma balsojumu.
Parlamenta pilnvaras ir stingri noteiktas konstitūcijā. Vairākās jomās piem.
sociālājā poltikā un izglītībā franču parlaments nosaka tikai vispārīgas politikas
robežas un izdod ģenerālās normas. Specifiskos jautājumus, kas saistīti ar šīm
jomām risina valdība. Tajā pašā laikā, saskaņā ar konstitūcijas 38. paragrāfu
valdībai ir tiesības pieprasīt parlamentam deliģēt valdībai pilnvaras kontrolēt
arī parlamenta “jurisdikcijā” esošajās jomas. Arī lielākā daļa Francijas
parlamenta pieņemto likumprojektu ir izstrādāti valdībā, līdz ar to parlamenta
leģislatīvā loma stipri samazinās. Savā ziņā, ja skatam abas valstis kopumā – Britu
parlamentam ir daudz plašākas pilnvaras un leģislatīvās funkcijas, nekā
Francijas parlamentam. Iespējams, tas skaidrojams ar vēsturiski nozīmīgo lomu,
kas britu parlamentam ir izveidojusies ilgās eksistences un noturīgo politisko
tradīciju ietvaros. Savā ziņā var teikt, ka britu parlaments realizē daudzas
funkcijas, ko citās valstīs – piemēram Francijā un arī Latvijā tas deleģē
izpildvarai jeb valdībai. Tādējādi arī tā politiskā ietekme un rīcības
kapacitāte ir plašāka.
Atšķirības
Lielbritānijas un Francijas partiju sistēmās, ņemot vērā sabiedrības sociālo
struktūru un katras valsts vēlēšanu sistēmu.
Apvienotajā karalistē pastāv izteikta
divpartiju sistēma, ko veido Leiboristu (kreiso) un Konservatīvo (labējo) partijas. Pēdējos gados britu politiskajai
sistēmai tomēr ir tendence veidoties par 3 partiju sistēmu – bez abām augšminētajām partijām samērā lielu
vietu skaitu parlamentā iegūst arī Liberāldemokrātu partija kas ir savdabīgs
kompromiss starp abām lielajām partijām. Diezgan liela nozīme britu politisko
partiju sistēmā ir arī skotu, velsiešu un ziemeļīru nacionālajām partijām, kas
iegūst visai lielu vietu skaitu lokālajās pašvaldībās. Britu lielās partijas –
Leiboristi un Konservatīvie, ir izteiktas nacionālās un “catch – all” partijas,
kas ļauj parlamentā pārstāvēt plašu sabiedrības interešu loku. Divpartiju
sistēma Apvienotajā karalistē efektīvi darbojas pateicoties vairākām vēlēšanu sistēmas īpatnībām –
Lielbritānijā pastāv mažoritārā (plurālā) vēlēšanu sistēma – no katra valsts
vēlēšanu apgabala tiek izvēlēts kandidāts, kas sasniedzis balsu vairākumu. Šāda
sistēma nodrošina visai stabilu valdību, jo pozīcijā atrodas viena partija,
taču tā var tikt uztverta kā netaisnīga attiecībā uz mazajām partijām, jo
reģionos, kur mazo partiju atbalstītāju skaits ir samērā mazs, tām nav nekādu
iespēju iegūt vietu parlamentā. Otra britu vēlēšanu sistēmas īpašība ir principa “viens cilvēks, viena
balss, viena vērtība” principa neievērošana reģionālajā līmenī, jo piem.
Skotija un Velsa parlamentā tiek pārstāvētas vairāk, nekā Ziemeļīrija. Šāda
situācija izveidojusies tāpēc, ka Skotija un Velsa vēsturiski izveidojušies par
savdabīgiem reģioniem, kuriem vajadzīga papildus pārstāvniecība parlamentā, lai
kvalitatīvi varētu tikt pārstāvētas to intereses. Tajā pašā laikā Ziemeļīrijā,
kur pastāv samērā spēcīgs lokāls parlaments, pārstāvniecība tiek reducēta.
Britu sistēmai
raksturīgas arī pēcvēlēšanas (by – election), kas tiek rīkotas, ja parlamenta
pastāvēšanas laikā kādu apstākļu rezultātā atbrīvojas kāda no tā vietām.
Francijā
pastāv daudzpartiju sistēma. Kopš Otrā pasaules kara veidojušās 6 partiju
saimes, kas katra centušās pārstāvēt dažādas sociālās klases un ideoloģijas –
Komunisti un sociālisti, Radikāl – sociālisti un katoļi, konservatīvie un Gaulisti. Piektās
republikas laikā daudzpartiju sistēmas pastāvēšana bija lielā mērā atkarīga no
Francijas vēlēšanu sistēmas. Francijā pastāvēja proporcionālā vēlēšanu sistēma.
No katra vēlēšanu apgabala tika ievēlēts kandidāts, kas sasniedzis absolūto
balsu vairākumu, ja tādu nebija, tika izsludināta otrā vēlēšanu kārta, kurā
kandidātam, lai tiktu ievēlētam parlamentā, vajadzēja iegūt vienkārši balsu
vairākumu. Šāda sistēma ļāva iekļūt parlamentā arī mazām partijām, kas,
savukārt, veicināja franču parlamenta fragmentāciju un vājumu.
Izmantotā
literatūra:
M. Donald Hancock (et al). Politics in Western
Europe ( 2nd edition), 1998,
lpp. 5 – 112,117 – 210, 215 - 323
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru