Ievads
Lai gan automehāniķi savā darbā
galvenokārt veic automobiļa tehnisko
apkopi, tehniskā stāvokļa diagnostiku un remontu, novērš automobiļu un to
sastāvdaļu bojājumus, šajā profesijā būtisku lomu spēlē arī saskarsme.
Automehāniķiem jāspēj komunicēties ar klientiem un vadīt zemākas kvalifikācijas
līmeņa darbiniekus. Bieži vien automehāniķiem vienatnē jāveido loģisku
spriedumu ķēdi, jāspēj domāt kopsakarībās, uzņemties atbildību, tomēr jāprot
uzklausīt arī klienta vēlmes, noskaņot klientu labvēlīgi, saprotami
izskaidrojot remonta tehnoloģiju un izmaksas.
Jāiekļaujas kolektīvā, lai varētu
produktīvi veikt savu darbu. Automehāniķa profesijā saskarsmes spējas jāizkopj
ne tikai pašā uzņēmumā, bet arī jāpiedalās uzņēmuma tēla uzturēšanā un jāveido
savu kā firmas darbinieka tēlu.
Referāta mērķis ir apkopot
teorētisko informāciju par saskarsmi, tās lomu un praktisko pielietojumu
automehāniķa profesijā.
Sākotnēji automehāniķa profesija
var šķist ļoti tehniska un attālināta no iedziļināšanās savstarpējās komunikācijas
jautājumos, tomēr gan pašiem automehāniķiem, gan to klientiem jāsaprot, ka arī
šajā profesijā veiksmīgs kontaktēšanās process ir viens no būtiskākajiem
komponentiem labvēlīga iznākuma veidošanā.
Literatūras apskats
Saskarsme ir tiešs vai netiešs
kontaktēšanās process, kura mērķis ir ietekmēt partnera uzvedību, emocijas,
nostādnes, attieksmes un darbību. Saskarsme ir informācijas (domu, jūtu
u.c.) apmaiņa starp diviem vai vairākiem cilvēkiem gan runas, gan žestu veidā.
Tā ir cilvēku vai sociālu grupu savstarpēja mijiedarbība. Savstarpējās
attiecībās cilvēki pilnveido savu personību, jo ar to palīdzību tiek
apmierinātas cilvēku pamatvajadzības - vajadzība
pēc piederības, pašcieņas, pašīstenošanās un varas, kuras cieši ir saistītas ar
saskarsmes spējām.
Saskarsmē var izšķirt divas pieejas: 1) socioloģiskā pieeja – saskarsme ir viena no patstāvīgām darbības
formām, mijiedarbība, kur norisinās cilvēciski sakari; 2) Sociālpsiholoģiskā pieeja –
saskarsmes tiešs vai netiešs kontaktēšanās process, kura mērķis ir ietekmēt
partnera emocijas, uzvedību, darbību.
Saskarsmi var iedalīt sociālā percepcijā, kas mēģina uztvert otra cilvēka
priekšstatus, domas, spējas, emocijas, vēlmes, darbību; komunikācijā –
informācijas apmaiņa, ko nodod sekojošos veidos – ar vārdiem, pozām, žestiem,
sejas izteiksmi, balss intonāciju, ķermeņa komunikāciju; interakcijā –
mijiedarbība, kas vērsta uz rīcības regulāciju.
Saskarsmei piemīt vairākas funkcijas. 1) Pragmatiskā
jeb regulatīvā funkcija – saskarsmes procesā realizējas cilvēku mijiedarbība.
2) Apstiprinājuma un sociālās kontroles funkcija. 3) Kontrole kā uzslava,
cildinājums, kritika vai nopēlums. 4) Veidojošā jeb socializācijas funkcija -
saskarsmē veidojas un mainās cilvēka psiholoģiskais tēls. 5) Savstarpējo
attiecību organizācija un uzturēšana jeb ekspresīvā funkcija, kas palīdz paust
emocijas, attieksmi. 6) Saskarsme pašam ar sevi jeb izziņas funkcija – caur
savām domām, pārdzīvojumiem un izjūtām mēs spējam labāk sevi izprast, veidot
iekšējo dialogu pašam ar sevi.
Kā vienu no saskarsmes tipiem var minēt imperatīvo saskarsmi, kas ir direktīva attiecību forma, kuras mērķis
ir kontrolēt partnera domas, lēmumus, uzskatus un kurā saskarsmes partneris
tiek uztverts kā objekts, kam kaut ko var pavēlēt, pieprasīt, fiziski
iespaidot. Otrs tips ir manipulācija
– attiecību forma, kur arī ir mērķis iespaidot personu, lai gūtu sev labumu,
bet tikai apslēptā veidā. Trešais saskarsmes tips ir dialoģiskā saskarsme – divu vai vairāku personu mijiedarbība,
kuras mērķis ir gūt abpusēju saskarsmi. Tās priekšnoteikumi - ievērot savu un
partnera psiholoģisko stāvokli, svarīga uzticēšanās un nevērtēšana, jārespektē
otra cilvēka domas kā sevis paša.
Saskarsmes loma automehāniķa profesijā
Automehāniķa
profesijas standartā, ko izstrādājusi Izglītības un zinātnes ministrija,
līdztekus tehniskajām prasībām un profesionālajām iemaņām, kas tiek prasītas no
automehāniķa, ir minētas tādas saskarsmes jeb komunikācijas prasmes kā spēja
uzklausīt klienta prasības, saprotami izskaidrot remonta procesu un izmaksas,
spēja iekļauties un būt par komandas pilnvērtīgu locekli. Svarīga ir arī
piedalīšanās uzņēmuma tēla uzturēšanā, tā reklamēšanā (nēsāt apģērbu, lietot
priekšmetus ar firmas atribūtiku),
kā arī sava kā firmas darbinieka tēla veidošana.
Lai kļūtu par automehāniķi, jāapgūst virkne specifisku mācību priekšmetu,
kas ir tieši saistīti ar izvēlēto profesiju, piemēram, mašīnmācības pamati, rasēšana,
automobiļu uzbūve, automobiļu tehniskā ekspluatācija un remonts, automobiļu
elektroiekārtas. Vēl tiek mācīti tādi mācību priekšmeti kā fizika, matemātika,
latviešu valoda u.c., kas vairāk orientēti uz vispārīgās izglītības iegūšanu un
zināšanu paplašināšanu. Papildus tiem audzēkņi apgūst arī saskarsmi un tehniskā
servisa organizēšanu, kuri ir kā elements, kas, manuprāt, veicina teorētisko un
praktisko zināšanu veiksmīgu pielietošanu strādājot uzņēmumā.
Labas saskarsmes prasmes uzlabo komandas darbu, kas ir ļoti nozīmīgs arī
automehāniķa profesijā. Jābūt prasmei sastrādāties, kopīgi vienoties par labāko
darba gaitu un būt elastīgam savos spriedumos. Jāspēj motivēt un organizēt
citus darbiniekus.
Lai veiksmīgi darītu savu darbu, automehāniķa profesijā tāpat kā vairumā
citu vēlamākais saskarsmes tips ir dialoģiskā saskarsme, kas, kā jau tika
minēts, ir divu vai vairāku personu mijiedarbība, kuras mērķis ir gūt abpusēju
saskarsmi. Svarīgi ir ievērot savu un partnera psiholoģisko stāvokli, svarīga
uzticēšanās, jārespektē otra cilvēka domas kā sevis paša. Jāpilnveido un
jāpievērš uzmanība tādiem faktoriem kā runas veids, valoda, neverbālie
izteiksmes līdzekļi, orientācija telpā u.c. Valodai jābūt skaidrai, bez
žargonvārdiem, jāizsakās pieklājīgi, lai iedrošinātu klientu un radītu uzticību
un savstarpēju cieņu. Nozīmīgi ir arī žesti, sejas izteiksme, smaids un acu
kontakts, kas savstarpējā komunikācijā var spēlēt lielu lomu. Automehāniķim
uzklausot vai konsultējot klientu ir jādara viss, lai klients justos ērti – sarunājoties
jāpagriežas vienam pret otru vai jāpiedāvā apsēsties.
Secinājumi
Automehāniķa profesijā saskarsmei ir būtiska loma. Saskarsme ir tiešs vai netiešs kontaktēšanās
process, kura mērķis ir ietekmēt partnera uzvedību, emocijas, nostādnes,
attieksmes un darbību. Saskarsme ir informācijas (domu, jūtu u.c.)
apmaiņa starp diviem vai vairākiem cilvēkiem gan runas, gan žestu veidā.
Automehāniķa
profesijas standartā, līdztekus tehniskajām prasībām un profesionālajām
iemaņām, kas tiek prasītas no automehāniķa, ir minētas tādas saskarsmes jeb
komunikācijas prasmes kā spēja uzklausīt klienta prasības, saprotami izskaidrot
remonta procesu un izmaksas, spēja iekļauties un būt par komandas pilnvērtīgu
locekli. Svarīga ir arī piedalīšanās uzņēmuma tēla uzturēšanā, tā reklamēšanā,
kā arī sava kā firmas darbinieka tēla veidošana.
Manuprāt, automehāniķa profesijā
veiksmīga saskarsme ir viens no būtiskākajiem aspektiem labvēlīga rezultāta
veidošanā.
Izmantotā literatūra
1. Džonstone J., 2003. Ceļvedis
psiholoģijā. Dienas Grāmata, Rīga. 491 lpp.
2. Egidess A., 2002. Saskarsmes
labirinti. Jumava, Rīga. 406 lpp.
3. Automehāniķa
profesijas standarts. Izglītības un zinātnes ministrijas profesionālās
izglītības centrs, skat. 10.10.2008.
http://www.izmpic.gov.lv/Standartu_reg/automehanikis.pdf
4. Latvijas Universitātes EVF studiju kursa „Pārrunu
organizēšana starpkultūru biznesa vidē” lekciju materiāli, skat. 10.10.2008
http://estudijas.lu.lv/course/view.php?id=563
5. Saskarsme. Wikipedia, The Free Encyclopedia, skat.
10.10.2008.
http://lv.wikipedia.org/wiki/Saskarsme
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru