Ievads
Uzņēmums
ir kā ģimene – liela vai maza, kopā vai atsevišķi, strādājoša, bet ģimene. Darbs ir vieta un apstākļi, kādos
cilvēks pavada lielāko mūža daļu. Kāda būs šī dzīves daļa lielā mērā ir
atkarīgs no katra ģimenes locekļa (darbinieka) un, protams, no ģimenes galvas
(vadītāja). Par labu vadītāju nepiedzimst, tas ir darbs ar sevi, savām vājībām,
dusmām, lepnumu, spītību un paštaisnumu.
Mūsdienu vadībzinātne ir
pierādījusi, ka vadītāja kompetences, lēmumi un aktivitātes tiešā veidā ietekmē
personāla darbības efektivitāti. Vadītāja galvenais uzdevums ir mērķtiecīgi
ietekmēt citu cilvēku rīcību, virzot to uz kompānijas mērķu sasniegšanu.
Mana zinātniski
pētnieciskā darba tēma ir „Vadītājs un darbinieks – veiksmīgu attiecību modeļa
izstrāde”. Šo tēmu es izvēlējos,
lai vairāk
uzzinātu par darba attiecībām un vēlāk nākotnē, kad veidošu savu karjeru,
saskaroties ar problēmām, kas saistītas ar vadībzinībām, būtu gatava tās risināt.
Hipotēze – Uzņēmuma veiksmīgas sadarbības pamats ir labas un saskaņotas vadītāja un darbinieka attiecības.
Darba
mērķis – Noskaidrot vadītāja un darbinieka
veiksmīgas sadarbības pamatprincipus.
Darba uzdevumi:
1. Noskaidrot vadītāja
un darbinieka attiecību pamatnosacījumus
2. Izpētīt vadītāja un darbinieka savstarpējo attiecību
iespējamās problēmas
3. Izveidot veiksmīgu vadītāja un
darbinieka attiecību „formulu”
4. Ar anketēšanas palīdzību noskaidrot respondentu attieksmi par/pret savu vadītāju, analizēt iegūtos datus
Pētījuma metodes:
1. literatūras analizēšana
2. anketēšana
3. datu apstrāde
1.Uzņēmuma
vadītāja un darbinieka attiecību pamatprincipi
1.1. Darbinieka atbildība
Mūsdienu sabiedrībā, kura ir tendēta
uz nepārtrauktām pārmaiņām, īpašu lomu ieņem informācijas sistēmas aprite, tās
kvalitāte, ātrums, izmantošanas iespējas. Informācija ir kļuvusi par vienu no
cilvēku galvenajām vērtībām, jo precīzas informācijas pārzināšana sniedz
„drošību”, pārliecību, varu un spēju ietekmēt citu rīcību. Līdz ar to viens no
būtiskākajiem uzņēmumu funkcionēšanas pamatnosacījumiem ir efektīvas komunikācijas plūsmas nodrošināšana. [4.]
Darbinieka atbildība:
1) darbiniekiem jāizprot finanšu
aprites principi uzņēmumā, jāzina, kādi faktori ietekmē bilances rādītājus,
jāprot salīdzināt pašreizējo situāciju ar iepriekšējiem periodien un jāsaprot
situācija tirgū;
2) darbiniekiem jāapzinās un
jāsaprot, ar kādiem draudiem saskaras vai var saskarties uzņēmums, kādi plāni
un kāpēc ir uzņēmumam, lai šos draudus varētu laikus novērst, kādi darbības
varianti ir izskatīti, pirms ir pieņemts pašreizējais rīcības modelis;
3) darbiniekiem jāizprot lēmumu
pieņemšanas procesi, kritēriji, kas tiek ņemti vērā lēmumu pieņemšanā,
pieļaujamā riska robežas;
4) jāizprot, kādas sekas
var radīt nepareizi pieņemti lēmumi, un tas, kā rīkoties negaidītās situācijās;
5) jāattīsta saskarsmes
prasmes, kas ļauj aktīvāk piedalīties uzņēmuma procesos, tai skaitā publiski
uzstāties, pārvarēt domstarpības, radīt motivējošu atmosfēru, uzklausīt citus.
Efektīva komunikācija nodrošina iespēju veikt secīgas darbības, godīgumu un
reālus priekšstatus par gaidāmo pārmaiņu rezultātu. [4.]
1.2. Komandas attīstība
– sadalīta atbildība
Ja
pamatjautājumi ir skaidri, tad, protams, jāveido tālākās
attiecības, izprotot, kas, kuram un kāpēc padodas vislabāk, izprotot, kurš ir
kurš, ko kurš vēlas un prot, ko kurš spēj vairāk, kā darbus sadalīt un lomas
uzņemties, lai rezultāts būtu vislabākais. Tas ir darbs ar komandas attīstību –
katrā komandas attīstības stadijā ir jāpiestrādā pie vajadzīgajiem aspektiem,
kam jau vēlami arī profesionāli komandas treniņi. Tiem vienmēr nebūt nav jābūt
fiziskas piepūles pilniem, bet no dažādu uzdevumu kompleksiem veidotiem
praktiskiem treniņiem, kas attīsta gan komandas garu, gan komandas sparu,
dažādas konkrētajai komandai vajadzīgās prasmes un iemaņas un sniedz
atbilstošas zināšanas par komandas vadības un attīstības teorētiskajiem un
praktiskajiem aspektiem. Tam pie mums iespēju un lielisku apstākļu ir atliku
likām. Atliek izvēlēties atbilstošāko programmu un treneri, kam jūs uzticaties,
kurš spēj kopīgi vienoties, kur tā var būt vēl labāka, kuras jomas ir tās, kam
pastiprināti jāpievērš uzmanība, kas jābeidz, kas jāsāk no jauna, kā to var
izdarīt.
Vēl
jāpiebilst, ka mēs dzīvojam pārmaiņu laikā, arī dižķibele dod savu artavu, lai
komandām „dzīve nebūtu vienmuļa”. Tieši pārmaiņu un kritiskāku situāciju laiks
ir tas, kad komandai jāpievērš pastiprināta uzmanība, kad ar komandai ir vairāk
jāstrādā, iesaistot savas komandas dalībniekus pārmaiņu ieviešanā, kopīgi
vienojoties par turpmākajām stratēģijām un taktikām, rīcību tirgū utt.
Iespējams, ka komandai vajadzīgs vienkāršs, bet garu uzturošs komandas treniņš,
kas atbrīvo no stresa, bet dod pozitīvu lādiņu, piemēram, treniņš kā pašu
radīti svētki sev, pašu būvēta lauka pirts un pēršanās ar pašu veidotām
pirtsslotām no trejdeviņām zālītēm. Katrs mehānisms, kas darbojas, ik pa laikam
prasa, lai to ieeļļo. Tāpat ir ar komandu – kopā būšana, kopīgi sarežģītāki vai
vieglāki treniņi – tā ir sava veida „eļļa komandas ritenim”. Turklāt katra
komandas dalībnieka aiziešana no komandas, jauna cilvēka ienākšana komandā
prasa, lai komandas attīstības cikls sāktos tikpat kā no jauna – ir notikušas
izmaiņas, kas prasa no jauna orientēties situācijā un izprast mērķus, gan
jaunos cilvēkus, gan sadalīt lomas un rast uzticību. Darbs ar komandu ir jāveic
ikdienas, sistemātiski. Viens treniņš trijos gados daudz nelīdzēs, bet divi
viena gada ietvaros nudien būtu pašā laikā, vismaz viens jau būtu uzskatāms par
izteiktu nepieciešamību.
Tajos uzņēmumos,
kuros patiešām strādā labas komandas, ar ķibelēm, ķezām un krīzēm netiek galā
labāk. Tās arī rūpi par klientu prot rādīt labāk, par ko klienti arī viņiem
prot atlīdzināt. To rāda mūsu šodiena tepat, Latvijā. [10.]
1.3.Sabiedriskās
attiecības kā vadības funkcija.
Sabiedriskās
attiecības (SA) ir viena no jomām, kura ar lielu lēcienu un strauji ir ienākusi
Latvijas biznesa vidē, un bez kuras mūsu dzīve, šķiet, vairs nav iedomājama,
tomēr vēl arvien nav īsti skaidrs – kur tad ir SA vieta uzņēmuma vidē?
Ir kompānijas,
kas SA vēl arvien uzskata par reklāmas apakšvienību vai mārketinga struktūru,
tomēr jāatceras un jānovērtē SA devums uzņēmuma vadībā. Tas, kā izskatās māja,
taču runā
par tās saimniekiem, nevis viesiem vai cilvēkiem, kad fiziski palīdz šo māju
uzturēt kārtībā. Ja mēs iedomājamies, ka uzņēmums ir māja, tad uzņēmuma
sabiedriskās attiecības ir tas vizuālais saturiskais iespaids jeb nosauksim to
par „izskatu”, ko uztver tā viesi – klienti, un ērtums cilvēkiem kas tajā
uzturas – darbiniekiem.
Mājas
vide runā par saimnieka vērtībā, uzskaties, pasaules redzējumu, dzīves stilu
utt. Saimnieks ir tas, ka izlemj, kā jāizskatās mājai. Sabiedriskās attiecības
runā par kompānijas vērtībām un kultūru, un to, kādām jābūt kompānijas SA
aktivitātēm, jāplāno jau kompānijas vadības – „saimnieku” līmenī. Tikai tad
uzņēmuma tēls spēs patiesi prezentēt kompānijas vērtības un strādāt labi, lai
kompānijas darbinieki justos ērti. [5.]
Kas ir
galvenais, ko mēs ņemam vērā, iekārtojot māju? Pamatā
tie ir divi aspekti – dzīvošanas ērtums un skaistums – lai vide harmoniski
saplūstu ar mūsu būtību (vai tieši pretēji – nesaplūstu, ja šī būtība ir
neskaidra, juceklīga).
Plānojot
sabiedriskās attiecības, saglabājas precīzi šīs pašas divas funkcijas. No
vienas puses, ir ļoti svarīgi veidot kompāniju „ērtu” tās darbiniekiem – domāt
par darbinieku labsajūtu, darba ērtumu, kas ceļ motivāciju strādāt (dzīvot
tieši šajā mājā, nevis to pārdot un pārvākties citur), sekot līdzi darbinieku
vajadzībām, šīm ērtībām un uzlabot tās, ja nepieciešams, lai cilvēki savā darba
vietā justos labi. Šajā ziņā sabiedrisko attiecību un personālvadības
departamenti sadarbojas, plānojos uzņēmuma iekšējās komunikācijas aktivitātes,
izstrādājot uzņēmuma darbinieku korporatīvo pasākumu programmas, rūpējoties par
to, lai darbinieki būtu apmierināti ar savu darba vietu un par to runātu tikai
labu. Atcerieties, ka katrs darbinieks ir uzņēmuma seja un viss, ko viņš saka
par darba vietu, runā par kompānijas reputāciju un tēlu. Ja mājas iedzīvotājs
nemitīgi visiem stāsta, ka kreisajā mājas spārnā tek jumts, tas liecina, ka ar
māju kaut kas nav kārtībā. SA pienākums ir runāt par to ar mājas saimnieku un
šo jumta tecēšanu novērst, citādi vienā mirklī tas apniks un cilvēks vienkārši
dosies prom. Turklāt tie, kas būs dzirdējuši par jumta sūci, to atcerēsies un
zinās, ka mājā kaut kas nav kārtībā. Rezultātā tiks zaudēts gan darbinieks, gan
ārējo personu uzticība mājas kvalitātei.
No otras puses, SA ir mājas skaistums – tas, ko pamana un novērtē mājas viesi, uzņēmuma gadījumā klienti un cilvēki, kas par kompāniju ir tikai dzirdējuši. Tas ir kompānijas tēls ārējām mērķgrupām. Šis tēls, līdzīgi kā mājas skaistums, stāsta par saimnieka vērtībām un gaumi un nodrošina to, lai uzņēmums būtu patīkams ne tikai cilvēkiem, kas tajā ikdienā uzturas, bet arī ierodas viesos. Ļoti iespējams, ka saimniekam ir ērti dzīvot netīrībā un nekārtībā un ar mājas ērtumu it kā viss būtu kārtībā, bet viesi šai mājā diez vai gribēs nākt, tāpēc uzņēmumam ir jādomā arī par to, lai pie viņiem būtu patīkami ciemoties.
No otras puses, SA ir mājas skaistums – tas, ko pamana un novērtē mājas viesi, uzņēmuma gadījumā klienti un cilvēki, kas par kompāniju ir tikai dzirdējuši. Tas ir kompānijas tēls ārējām mērķgrupām. Šis tēls, līdzīgi kā mājas skaistums, stāsta par saimnieka vērtībām un gaumi un nodrošina to, lai uzņēmums būtu patīkams ne tikai cilvēkiem, kas tajā ikdienā uzturas, bet arī ierodas viesos. Ļoti iespējams, ka saimniekam ir ērti dzīvot netīrībā un nekārtībā un ar mājas ērtumu it kā viss būtu kārtībā, bet viesi šai mājā diez vai gribēs nākt, tāpēc uzņēmumam ir jādomā arī par to, lai pie viņiem būtu patīkami ciemoties.
Sabiedriskās
attiecības ir kā gaismas spuldze uzņēmuma vadības rokās – ar tās palīdzību var
veidot gaišas darba telpas un patīkamu vidi strādājošajiem un izgaismot
mājīgākos un patīkamākos stūrīšus klientiem. [5.]
2.Veiksmīgu attiecību
uzturēšanas „formula”
2.1.Nosacījumi
efektīvai komunikācijai.
Vārda „komunikācija” izcelsme
meklējama no latīniskā nosaukuma „communicare”, kas tulkojumā nozīmē:
aprunāties, dalīties domās, sazināties, vai arī latīņu cilmes vārda „communis”
– kopējs.
Svešvārdu vārdnīcā komunikācija
izskaidrota kā sazināšanās, informācijas pārraide. Savukārt citādi
komunikācijas skaidrojums tiek dēvēts kā saskarsme, saziņa, domu, priekšstatu,
jūtu u.c. apmaiņa starp cilvēkiem viņu darbības procesā. Šādiem un līdzīgiem
apgalvojumiem pievienojas arī Dž.Edeirs, formulējot komunikācijas definīciju:
„Komunikācija ir process, kur ar vispārēju simbolu palīdzību tiek veikta domu
apmaiņa starp cilvēkiem.”
Izplatītāko simbolu virkne (parasti
valoda) ir ļoti svarīgi faktori, bet tomēr tie neļauj izteikt visu vēlamo
pilnībā. Piemēram, emocijas un jūtas ir absolūti nemateriālas, bet tās noteikti
ņem līdzdalību komunikācijā. Dažreiz tās ir vēlamas, bet bieži arī ne. Kā
zināms, lai izrādītu emocijas, ne vienmēr vajadzīgi vārdi. Tādēļ allaž jāpatur
prātā arī plašais izteiksmes līdzekļu klāsts ar tādu fenomenu kā neapzinātu vai
apzinātu domu un jūtu izpausme. [4.]
Lai
īstenotu
komunikācijas procesu, ir nepieciešami šādi pamatelementi:
1) sūtītājs – persona, kas ģenerē idejas vai ievāc informāciju un nodod to;
2) ziņojums – informācijas, iekodētas ar simboliem (intonācija, žesti, grafiks utt.);
3) sakaru kanāls – informācijas nodošanas līdzeklīs ( mobilie sakari, fakss, datortīkls, u.c.);
4) saņēmējs – persona, kurai paredzēta informācija un kura to interpretē.
1) sūtītājs – persona, kas ģenerē idejas vai ievāc informāciju un nodod to;
2) ziņojums – informācijas, iekodētas ar simboliem (intonācija, žesti, grafiks utt.);
3) sakaru kanāls – informācijas nodošanas līdzeklīs ( mobilie sakari, fakss, datortīkls, u.c.);
4) saņēmējs – persona, kurai paredzēta informācija un kura to interpretē.
Bez iepriekšminētiem
pamatelementiem efektīvai komunikācijai ir nepieciešami vēl daži nosacījumi:
1) sociālie kontakti – lai varētu komunicēties, personām jābūt tiešā saskarsmē vienai ar otru;
2) kopējie sazināšanās līdzekļi – abām komunikācijas pusēm jābūt kopējai valodai vai vienotai sadarbības pieejai;
1) sociālie kontakti – lai varētu komunicēties, personām jābūt tiešā saskarsmē vienai ar otru;
2) kopējie sazināšanās līdzekļi – abām komunikācijas pusēm jābūt kopējai valodai vai vienotai sadarbības pieejai;
3) domas un idejas pārraide –
ziņojumam, kura dēļ notiek komunikācija, jābūt izklāstītam skaidri un
saprotami;
4) savstarpēja saprašanās – ziņojumam jābūt skaidri un pareizi uztvertam un pienācīgi izskaidrotam.
Viena no komunikācijas prasmes būtiskajām īpašībām ir atgriezeniskā saite. Tā ir saņēmēja reakcijas pārraidīšanas kanāls, kas ļauj ziņotājam pārliecināties, vai ziņojums ir saņemts, un, ja saņemts, vai radījis iecerēto reakciju. Komunikācijā „aci pret aci” ir iespējama tiešā atgriezeniskā saite. Tā palīdz izlemt, vai komunikācija ir bijusi efektīva vai ne. [4.]
4) savstarpēja saprašanās – ziņojumam jābūt skaidri un pareizi uztvertam un pienācīgi izskaidrotam.
Viena no komunikācijas prasmes būtiskajām īpašībām ir atgriezeniskā saite. Tā ir saņēmēja reakcijas pārraidīšanas kanāls, kas ļauj ziņotājam pārliecināties, vai ziņojums ir saņemts, un, ja saņemts, vai radījis iecerēto reakciju. Komunikācijā „aci pret aci” ir iespējama tiešā atgriezeniskā saite. Tā palīdz izlemt, vai komunikācija ir bijusi efektīva vai ne. [4.]
Atkārtojiet, kamēr sadzird
Nepatīkami, izmaiņas prasoši lēmumi
izsauc pretestību, tos cenšas nesadzirdēt, sakot „mani tas skars tikai kaut kad
tālā nākotnē , ja vispār skars, bet pašlaik tam vēl nav nozīmes”. Tā ir sava
veida cilvēku aizsargreakcija pret gaidāmajām nepatikšanām. Tāpēc svarīgi
ievērot principu: „Atkārtojiet, atkārtojiet, atkārtojiet!” Ar vienu vien reizi
sacītais netiks uztverts pilnībā vai arī tiks uztverts citādi, nekā bijāt to
domājuši. Par to jāpārliecinās atkal un atkal. Sniedziet cilvēkiem informāciju,
dariet to tik ilgi, kamēr esat pārliecnāts, ka lēmums tiek īstenots tā, kā jūs
to bijāt iecerējis! [16.]
Pateiksim vēlāk...
Neaizbildinaties ar frāzēm
„darbiniekiem tas pašlaik nav jāzina” vai „mēs darīsim to zināmu,kad pienāks laiks. Pašlaik tas tikai radīs
apjukumu”.
Der atcerēties vienkāršu patiesību, ka katra nedēļa, kurā nebūsiet darījuši zināmu patiesību, radīs mēnesi neuzticības no darbinieku puses un saasinās attiecības. Turklāt darbinieki veiksmīgi kā pa brīnumainu „baumu telegrāfu” jaunumus vienmēr saņem daudz ātrāk, nekā spējam iedomāties. Mēdz sacīt, ka tad, kad pie vadītāja kabinetā tiek apspriesta kāda lēmuma pieņemšanas nepieciešamība, visās nodaļās jau vismaz trīs dažādos variantos gaidāmās reformas ir zināmas, tāpēc neiedomājieties, ka jums zināmā informācija ir liels noslēpums.
Tomēr kļūdaini būtu paļauties uz to, ka, intuitīvi nojaušot, ko no viņiem vēlaties, darbinieki tā arī sāks rīkoties. Informācija, it sevišķi, ja tā saistīta ar izmaiņām vai tajā saklausāmas kādas citas draudīgas iezīmes, tiek pieņemta ļoti lēnām. Un vēlreiz jāuzsver, ka tikpat kļūdaini būtu domāt, ka darbinieki jau zina un ir pieņēmuši jūsu lēmumu izpildei, ja jūs esat vienreiz to pateicis – vai esat pārliecināti, ka sacītais tika uztverts? [4.]
Der atcerēties vienkāršu patiesību, ka katra nedēļa, kurā nebūsiet darījuši zināmu patiesību, radīs mēnesi neuzticības no darbinieku puses un saasinās attiecības. Turklāt darbinieki veiksmīgi kā pa brīnumainu „baumu telegrāfu” jaunumus vienmēr saņem daudz ātrāk, nekā spējam iedomāties. Mēdz sacīt, ka tad, kad pie vadītāja kabinetā tiek apspriesta kāda lēmuma pieņemšanas nepieciešamība, visās nodaļās jau vismaz trīs dažādos variantos gaidāmās reformas ir zināmas, tāpēc neiedomājieties, ka jums zināmā informācija ir liels noslēpums.
Tomēr kļūdaini būtu paļauties uz to, ka, intuitīvi nojaušot, ko no viņiem vēlaties, darbinieki tā arī sāks rīkoties. Informācija, it sevišķi, ja tā saistīta ar izmaiņām vai tajā saklausāmas kādas citas draudīgas iezīmes, tiek pieņemta ļoti lēnām. Un vēlreiz jāuzsver, ka tikpat kļūdaini būtu domāt, ka darbinieki jau zina un ir pieņēmuši jūsu lēmumu izpildei, ja jūs esat vienreiz to pateicis – vai esat pārliecināti, ka sacītais tika uztverts? [4.]
Jārunā
ar visiem.
Nopietni un
visu uzņēmumu
ietekmējoši lēmumi jādara zināmi visiem un pēc iespējas plašāk, nevis tikai ar
vadītājiem. Ir naivi cerēt un iedomāties, ka tad, ja es kā vadītājs esmu
nodevis informāciju vidējā līmeņa vadītājiem, viņi visu efektvīvi un pareizi
izstāstīs ierindas darbiniekiem.
Iespējams,
ka arī vadītāji nav līdz galam vai pietiekami izpratuši sniegto informāciju,
lai to skaidri varētu sniegt tālāk. Varbūt viņi atrodas nolieguma fāzē un
iekšēji protestē pret šo lēmumu. Kā zināms, informācija piešķir arī zināmu
varu, tāpēc viņi var nevēlēties to izpaust, tādējādi parādot savu „svarīgumu”.
Tāpēc arī neceriet, ka informācija tiks izplatīta pa organizācijas slāņiem
drošā veidā un laikus. Droša informācijas nodošana nozīmē to, ka jūs varat būt
pārliecināts, ka tā tiks nodota visiem adresātiem nesagrozīta („neapcirpta” un
„nepapildināta”) nekāvējoties, to nododot, tiks pielnībā ievēroti nepieciešamie
konfidencialitātes noteikumi, ja tādi šai informācijai ir. Tieši tāpat droša
informācijas nodošana nozīmē arī adresātu netraucētu un savlaicīgu pieeju šai informācijai.[4.]
Vērojiet
situācijas attīstību
Bieži vien
lēmumu
pieņemšana notiek, vadoties no situācijas attīstības, tāpēc lēmums šim periodam
var būt viens, nākamajam – cits. Taču arī tad, ja viss līdz galam nav izlemts, sakiet, ko
zināt, un papildiniet, kad zināt ko vairāk. Ja to nedarīsiet, cilvēki būs
vairāk nobijušies un varbūt jutīsies aizvainoti. Daudz labāk ir pateikt, par ko
jums šobrīd informācijas vairāk nav, pasakot, kad ir paredzēts saņemt papildu
informāciju. Ja informācija plānotajā vai solītajā laikā vēl nav pieejama,
neaizmirstiet darīt zināmu darbiniekiem, ka savus solījumus neesat aizmirsuši.
[4.]
Godīgums
atmaksājas ilgtermiņā
Godīgums
– absolūti nepieciešams nosacījums, komunicējot lēmumus. Problēmas ir jāatklāj,
to izsacīšana un apspriešana ir jāveicina, jo darbinieki „ar muguras smadzenēm”
jūt nepatiesību. Efektīva komunikācija nodrošina iespēju veikt secīgas
darbības, godīgumu un reālus priekšstatus par gaidāmo rezultātu, ko nesīs šī
lēmuma īstenošana.
Ar katru gadu arvien svarīgāka kļūst darbinieku lojalitāte un iesaistīšanās uzņēmuma attīstībā, tostarp arī lēmumu ierosināšanā, izstrādē, pieņemšanā, komunicēšanā un, protams, īstenošanā. Lai būtu iespējams maksimāli izmantot savu darbinieku potenciālu, darbiniekiem ir jājūtas motivētiem iesaistīties šajos procesos. Kā viens no pamatnosacījumiem ir uzņēmuma un tā vadības uzticamība, uzticēšanās savai kompānijai un tās vadības īstenotajai stratēģijai. Lai tāda veidotos, darbiniekiem ir jābūt pieejamai informācijai un jāizprot uzņēmumā notiekošais. [4.]
Ar katru gadu arvien svarīgāka kļūst darbinieku lojalitāte un iesaistīšanās uzņēmuma attīstībā, tostarp arī lēmumu ierosināšanā, izstrādē, pieņemšanā, komunicēšanā un, protams, īstenošanā. Lai būtu iespējams maksimāli izmantot savu darbinieku potenciālu, darbiniekiem ir jājūtas motivētiem iesaistīties šajos procesos. Kā viens no pamatnosacījumiem ir uzņēmuma un tā vadības uzticamība, uzticēšanās savai kompānijai un tās vadības īstenotajai stratēģijai. Lai tāda veidotos, darbiniekiem ir jābūt pieejamai informācijai un jāizprot uzņēmumā notiekošais. [4.]
Ja informācija
tomēr konfidenciāla...
Protams, ir
informācija,
ko nevar izpaust. Taču
lielākoties
informācija tiek noklusēta nevis tāpēc, ka to nedrīkstētu sniegt, bet tāpēc, ka
vadītāji baidās izsaukt negatīvas emocijas darbiniekos. Tādēļ tiek izdomātas
puspatiesības un nepatiesības, kas vēlāk rada jaunu nepieciešamību pašiem
izdomāt kādus stāstus, kas palīdz izkulties no iepriekšējo puspatiesību
radītajām sekām. Manuprāt, jo vairāk un labāk par savu kompāniju zina
darbinieks, jo viņš ir lojālāks un ieinteresantāks strādāt efektīvāk. Protams,
tad, ja kompānijā vispārējā gaisotne ir pozitīva un darbinieka veikums tiek
novērtēts. Jebkurā gadījumā arī tad, ja ir informācija, kas nav domāta visiem
darbiniekiem, vajadzētu atcerēties vienu vecu patiesību – tam, kurš vienmēr
saka patiesību, nekas nav jāatceras... Tāpēc – „runājiet patiesību un tikai
patiesību, varbūt gan ne pilnībā visu patiesību”. [4.]
2.2.Starppersonu konfliktu
atrisināšana.
Lai risinātu
konfliktus starp vairākām personām, noderīga varētu būt „7 soļu metode”.
1.solis atpazīsti
konfliktu!
Par konfliktu liecina iekšējas
sasprindzinājums, izmaiņas partnera uzvedībā, saspīlētas
attiecības,savstarpējas pretenzijas.
2.solis - vienojies par
sarunu ar oponentu!
Sper pirmo soli un uzaicini
oponentu uz sarunu. Izvēlies sarunai piemērotu vietu un laiku.
Vienojies
par sarunas noteikumiem.
3.solis – kopā
definējiet konflikta problēmu!
Konflikta atrisināšanai
svarīgi ir noskaidrot
konflikta problēmas būtību. Nepieciešams, lai „strīdus
ābolu” abi oponenti saprastu vienādi, pretējā gadījumā konfliktu neizdosies
racionāli atrisināt. Ja eksistē vairākas konflikta problēmas, nodaliet tās.
Uzaicini oponentu izteikties. Uzmanīgi uzklausi viņu. Apvaldi savas negatīvās
emocijas, esi iejūtīgs pret sarunu biedra pārdzīvojumiem.
4.solis – noskaidrojiet abu pušu intereses konfliktā!
4.solis – noskaidrojiet abu pušu intereses konfliktā!
Konflikta atrisināšanai
svarīgi ir noskaidrot oponentu patiesās intereses. Nepieciešams atšķirt
intereses (vajadzības) un vēlmes (pozīcijas). Svarīgi saprast savas un oponenta
jūtas, runāt par tām, aktīvi izmantot „es” teikumus un aktīvās klausīšanās
paņēmienus. Izveidojiet abi savu interešu sarakstu, pārbaudiet, vai tās daļēji
nesakrīt. Kopīgās intereses ir pamats konflikta atrisināšanai.
5.solis – kopoīgi meklējiet konflikta atrisināšanas variantus!
5.solis – kopoīgi meklējiet konflikta atrisināšanas variantus!
Izmantojiet „smadzeņu
vētras” paņēmienus, pierakstiet visas idejas, nekritizējiet viens otra
ierosinājumus. Svarīgi, lai ideju ģenerācijas procesā piedalītos abas puses.
Pretējā gadījumā būs grūti atrast labāko konflikta atrisinājumu.
6.solis – kopīgi
izvērtējiet variantus un atrodiet labāko!
Izvēloties
un izvērtējot konflikta risinājuma variantus, izmanto objektīvus kritērijus un
taisnīgas procedūras. Negatīvi novērtējot variantus, izmanto „es teikumus”.
Nepiekrīti, ja variants tev nav pieņemams. Izmanto pieklājīga atteikuma
taktikas. Nebaidieties apvienot variantus. Nesteidzieties!
Ja nepieciešams, atkārtojiet
piekto soli.
7.solis – vienojieties par lēmuma
izpildīšanu!
Lēmumu
ieteicams pierakstīt, lai nepieciešamības gadījumā varētu to izmantot kā
argumentu. Vienojieties par brīdi, ar kuru sāksiet lēmuma izpildi. No visas
sirds piedod partnerim pāridarījumu un aizmirsti par to, ja tikai tas
neatkārtojas! [9.]
Informācijas
kanālu izmantošana
Darot zināmus
pieņemtos lēmumus saviem darbiniekiem, kolēģiem, jāatceras, ka maksimāli
jāizmanto dažādi informācijas sniegšanas veici un iespējamie kanāli, tai skaitā
tikšanās pēc iespējas plašākā klausītāju lokā un mutiski paziņojumi.
Izmantojiet dažādus informācijas nesējus: kopsapulces, individuālas pārrunas,
rakstiskus paziņojumus, aprakstus kompānijas laikrakstā un citas jūsu rīcībā
esošās informācijas nodošanas formas, metodes un līdzekļus. Daudzos uzņēmumos
katram darbiniekam šodien ir pieejams e-pasts un internets (iekšējais tīkls) un
tiek lietots darba ikdienā. Šos informācijas izplatīšanas kanālus izmantojam
arvien vairāk, tai skaitā arī lēmumu paziņošanai un skaidrošanai. Tikpat
veiksmīga steidzamai kāda lēmuma paziņošanai var būt mobilo telefonu īsziņu
nosūtīšana adresātu grupai. Interneta un intraneta iespējas ir ļoti plašas, to
var izmantot gan lēmumu sagatavošanas diskusijām, veidojot „forumus” par
atbilstošo tēmu, komentējot, veidojot „datorkonforences” vai
„telefonkonforences”, un daudzos citos veidos. Visu šo informācijas tehnoloģiju
piedāvātos informāciju kanālus ir iespējams izmantot un tie ir jāizmanto, lai
lēmums būtu skaidrs, saprotams un tiktu pieņemts izpildei bez informatīvajiem
izkropļojumiem. [4.]
2.3.Darbinieku motivēšanas
iespējas
Vadītāji
bieži jautā, kā motivēt darbiniekus. Svarīgi ir izprast darbinieku vajadzības.
Kā 20.gs. 80. gados secināja Viljams Oučī – darbinieki vadītājam jāuztver tādi, kādi tie ir,
nevis pamatojoties uz kādu jau iepriekš pieņemtu viedokli, piemēram, X vai Y
pieeju, vai arī – galvenais motivators ir nauda. Pētījumi rāda, ka darba algas
paaugstināšana ir efektīva 8 mēnešus (Fontess grupas pētījumi,
2005). Tātad tikai regulāra darba algas līmeņa palielināšana neveicina darbības
aktivitātes noturēšanu vajadzīgajā kvalitātē, nedz arī palielina
produktivitāti. Šīs metodes izmantošana var būt noderīga vienīgi īslaicīgai
darba produktivitātes palielināšanai, jo, šādu metodi lietojot patstāvīgi, pie
tās pierod un tā zaudē savu jēgu. Darba samaksa ir uzskatāma par motivējošu
faktoru tādā gadījumā, ja tā tiešā veidā ir saistīta ar darba rezultātiem.
Darbiniekiem vajadzēju būt pārliecinātiem par ciešas saiknes esamību starp
saņemamo materiālo atlīdzību un darba produktivitāti. Darba algā vienmēr
vajadzētu būt iestrādātai daļai, kas atkarīga no sasniegtajiem rezultātiem.
Tādēļ svarīgi ir izprast darbinieku galvenās vajadzības, kuras viņus motivē strādāt organizācijā. Taču, tā kā vajadzības ir dinamisks process, tad aktuāls ir jautājums par motivācijas veidu nomaiņu saistībā ar indivīda vajadzību izaugsmi, un šāda pieeja var būt efektīva darbinieku apmierinātības ar darbu paaugstināšanā un papildus izvirza jautājumu, cik dinamisks ir apmierinātības ar darbu process un cik stabili ir apmierinātības ar darbu rādītāji. [2.]
Tādēļ svarīgi ir izprast darbinieku galvenās vajadzības, kuras viņus motivē strādāt organizācijā. Taču, tā kā vajadzības ir dinamisks process, tad aktuāls ir jautājums par motivācijas veidu nomaiņu saistībā ar indivīda vajadzību izaugsmi, un šāda pieeja var būt efektīva darbinieku apmierinātības ar darbu paaugstināšanā un papildus izvirza jautājumu, cik dinamisks ir apmierinātības ar darbu process un cik stabili ir apmierinātības ar darbu rādītāji. [2.]
2.3.1.Darbinieku uzvedības
vadīšana
Svarīgi
ir arī izprast darbinieku galvenās – dominējošās – vajadzības un to, kādu
rīcību tās izraisa un ko darbinieks gaida no vadītāja. Ja darbiniekam būtiska
ir vajadzība pēc statusa, tad viņam nozīmīgi ir dažādi ārēji statusu norādoši
simboli: tituli, darba telpa, apģērbs, tiesības vadīt. Viņam šie simboli jādod,
un vadītājam vēlams pret šādu darbinieku izturēties kā pret sev līdzīgu. Jā,
sava veida spēle, bet, ja darbinieks ir veiksmīgs un uzņēmumam vajadzīgs, tad
šāda spēle ir lietderīga. Citam darbiniekam ļoti būtiska ir vajadzība pēc
drošības, viņš ļoti mīl un sargā savus paradumus, viņam grūti pieņemt pārmaiņas
darba vietā, viņam ļoti patīk iedziļināties detaļās. Šādā gadījumā jāraugās,
lai maksimāli skaidras būtu darbiniekam sniegtās instrukcijas, vēlams viņam
izvirzīt īslaicīgus mērķus, iespējami biežāk ar viņu pārrunāt, vai darba mērķi
un instrukcijas ir skaidras, svarīgi apjautāties, kā viņš jūtas, uzsvērt, ka
viņš dara pareizi (nozīmīgs viņam ir tieši vārds „pareizi”, vēl šādam
darbiniekam ir svarīgi, lai viņš nepieciešamības situācijā varētu ātri piekļūt
vadītājam. Ir darbinieki, kuriem ļoti nozīmīga ir piederības izjūta – būt
piederošam komandai, organizācijai. Viņi mēdz skaļi domāt lēmumu pieņemšanas
situācijās, jo svarīgi ir kontrolēt, vai viņu domas tiek akceptētas. Šiem
cilvēkiem jānodrošina iespēja strādāt, mācīties, atpūsties komandā un
jāuzklausa viņu viedokļi. Ir arī tādi darbinieki, kuros mīt sāncensības gars,
spēles risks un vēlēšanās uzvarēt. Viņiem grūti strādāt komandā, viņi ir
individuālisti. Šādus darbiniekus lietderīgi izmantot jaunu un sarežģītu
uzdevumu veikšanai, svarīgi viņus ir publiski apbalvot.
Vēl
viens aktuāls ar attieksmi pret darbiniekiem un viņu motivēšanu saistīts
jautājums ir tas, ka labi veidota motivācijas sistēma neizbēgami izraisa
noslāņošanos „bagātajos” un „nabagajos”, jo tomēr prakse parāda, ka zināma
neapzināta ievirze uz minēto X un Y attieksmi pret darbu un dzīvi kopumā
cilvēkos vērojama, tādēļ vieni darbinieki, novērtējot iespējas, sāk izrādīt
iniciatīvu darbu veikt kvalitatīvi, radoši; citi – kritizē vadību, kolēģus, valsti,
prasa labumu „godīgu” sadali. Vadītāja izvēle šādās situācijās: apzināties, ka
esi darījis visu iespējamo, lai motivācijas sistēma organizācijā būtu skaidra
(caurskatāma), saprotama darbiniekiem, un tad – vairāk laika, spēka, arī
finanšu resursus veltīt darbam ar veiksmīgiem darbiniekiem un veikmsīgu
darbinieku meklēšanai.
Darbinieku
uzvedības
vadīšana paredz radīt demokrātisku tradīciju līdzsvaru ar citām vadīšanas
formām (autoritārajām, kas noteiktās situācijās arī ir nepieciešamas),
efektīvas kritikas un paškritikas nodrošināšanu, radīt nosacījumus darbinieku
piederības izjūtas organizācijai nostiprināšanai, skaidri formulēt uzvedības
noteikumus organizācijas dokumentācijā, nodrošināt to pieejamību un skaidrību
visiem darbiniekiem. [2.]
2.3.2.Mīti
par darbinieku motivāciju
Šīs
pārdomas var palīdzēt reizēm palūkoties no cita viedokļa uz sevi un vadītājiem
darbiniekiem.
Tātad
mīti:
1) Es kā
personība varu motivēt cilvēkus – taču darbinieki motivē arī paši sevi. Tas, ko vadītājs var
darīt, ir izveidot apstākļus, kuros darbinieki visveiksmīgāk var motivēt paši
sevi. Tāpēc svarīgi ir noskaidrot, kādi darba apstākļi būtu motivējoši katram
darbiniekam.
2) Nauda ir
labs motivators – nauda nav tiešais motivators.
3) Bailes
vai iebaidīšana ir labs motivarots – bailes ir labs motivators
tikai īslaicīgi. Vadītāja regulāra skarba izturēšanās un attieksme vai uzliktie
sodi neradīs darbiniekā vēlmi ilgstoši strādāt kvalitatīvi un efektīvi.
4) Es zinu,
kas mani motivē, tātad zinu, kas motivē manus darbiniekus – dažādus
cilvēkus motivē dažādas lietas.
5)
Darbinieku apmierinātība uzlabo darba izpildes sniegumu.
Pētījumi rāda, ka šis pieņēmums neatbilst patiesībai. Ja uzņēmuma mērķi nav
saskaņoti ar darbinieka mērķiem, darbinieks nevar efektīvi strādāt. [2.]
Kā
vadītājs var pozitīvi ietekmēt valdošo noskaņojumu birojā?
1
Pirmkārt,
ar savu emocionālo stāvokli. Ja vadītājs ir emocionāli uzbudinātā stāvoklī,
iekšēji pārdzīvo vai streso, apkārtējiem tas ir redzams. Turklāt darbinieku to
iztulko vēl sāpīgāk, nekā tas ir īstenībā. Piemēram, vadītājam šodien „sāp
galva” par neienākušo maksājumu, un viņš, īpaši nedomājot, izmet frāzi par to,
ka nav naudas (domājot šodien). Garām iet darbinieks un teikto pa ausu galam
sadzird, bet savā prātā iztulko, ka firmai iet tik slikti ka var neizmaksāt
algas. Tad padotais palasa internetā prognozes par ekonomikas attīstības
sliktāko scenāriju un iegrimst pārdomās par to, kur dzīvot, kad kredīta
nenomaksāšanas dēļ viņu izliks uz ielas. Par kādu produktivitāti darbā šeit var
būt runa? Tikai mehāniskās darbības, bet ne inovatīvas idejas.
2
Tāpēc
vadītājam jābūt labā emocionālā stāvoklī. Vai vismaz jāizliekas, ka viņš/viņa
tādā ir (20 minūtes izliekoties, garastāvoklis uzlabojas). Un, jo lielāka
krīze, jo labākā emocionālajā stāvoklī jābūt. Kāpēc? Tāpēc, ka tikai tādā
stāvoklī var atnākt ģeniālas idejas, ko darīt un kā rīkoties, lai risinātu
problemātiskus jautājumus. Un vēl – darbinieku dēļ – ja darbinieki redz, ka
vadītājs ir mierīgs un priecīgs, viņi strādā labāk un mazliet iekrīt lamatās,
kas aprakstītas iepriekš.
3
Kā
būt labā stāvoklī, ja visapkārt ir krīze? Pirmkārt, nepieciešams atrast
vissliktāko scenāriju, kas var notikt. Pēc tam šo scenāriju iekšēji pieņemt un
izdomāt, ko darīt, ja šis scenārijs piepildās. Treškārt, ir nepieciešams atrast
pozitīvo nodomu, ko dzīve mums grib ar šo situāciju pasacīt (pieņemot uz
mirkli, ka tāds eksistē). (Un domāt par šo tik ilgi – atbildot uz jautājumu,
las šajā situācijā man ir patiesi labs, kamēr rodas iekšēja atvieglojuma sajūta
un pateicība dzīvei par izaugsmes pārbaudījumu, kurā pašreiz atrodamies.) Un,
kas pozitīvais nodoms atrasts, rakstīt plānu, kā uzlabot sliktāko scenāriju. [31.]
Kā
šajā pārmaiņu laikā vadītājam un darbiniekam mīlēt vienam otru – labās prakses, kas palīdz celt
efektivitāti.
1
Pirmais
mīlestības
līmenis ir panākams ar to, ka darbinieks zina, ka viņu neatlaidīs. Tas ir
ārkārtīgi būtiski, jo šaubas ļoti krasi samazina produktivitāti. Līdz ar to
droši vien ir labi atlaist tos, kuri būt jāatlaiž, uzreiz un ātri, lai sāpes ir
mazākas. Bet visiem pārējiem ir jāzina, ka tās galvas, kurām bija jāripo, ir
ripojušas un viņi ir šeit, lai kopā ietu uz skaisto nākotni.
2
Ieviest
uzņēmumā
kultūru, kad tiek svinētas mazās uzvaras. Jauns klients, izpildīts pasūtījums,
ienākusi nauda utt. – tas rada pozitīvu notikumu virkni, un cilvēka prāts
pārskaņojas uz pozitīvo.
3
Ieviest
sapulces, kur cilvēki stāsta, ko viņi ir labu panākuši vai
izdarījuši pēdējā laikā utt.
4
Ieviest
kultūru,
kur ikviens zina, kas kopīgi komandai ir labs un kur sākas nepatikšanas –
apgrozījumā, klientos, saražotajā vai pārdotajā produkcijā utt. Šī informācija
var nebūt patīkama, taču
noderīga
un motivējoša. [8.]
3.Komunikācijas
nianses ar dažādu tipu vadītāju
3.1.Vadītājs
– Ētiķis
1)Centrā-cilvēks;
2) komforts;
2) komforts;
3) neliela nepatiesība;
4) komplimenti;
5) interese par personīgo
dzīvi;
6) Samierināties
ar mazajiem meliem;
7) uzklausīt
komplimentus par rosīšanos;
8) Mājiens
vai skaidrs teksts par vēlmēm
Ētiskie vadītāji
(F) fokusē izmanību uz cilvēkiem un viņu vajadzībām un komforta līmeni. Viņi
augstāk vērtē cilvēkus nekā principus. Viņi ne vienmēr saka visu patiesību „un
tikai patiesību”. Tas tracina loģiskos līdzstrādniekus, kas ciena principu:
”Nemētājies ar vārdiem”. Vadītāji – ētiķi vēlas, lai
viņu darbam pieliktās pūles nepaliktu bez ievērības, bez galvas un tāpēc
uzskata, ka citi darbinieki grib to pašu. Īstenībā kvalificētam darbiniekam nez
vai patiks, ka kādu apbalvo tikai par to, ka rosījies, neatkarīgi no rezultāta.
Loģisko tipu darbinieki grib, lai apbalvotu par viņu pūliņu rezultātiem, nevis
tikai vienīgi par centieniem. Ja viņus slavē ar vārdiem: „Paldies, ka
padarbojāties!”, viņi var apvainoties, uzskatot, ka šefs ir izrādījis visžēlīgu
augstprātīgu laipnību.
Vadītāji
– ētiķi šķiet simpātiski padotajiem ētiķiem, jo interesējas par viņu ģimeni,
atceras sīkumus par viņu personīgo dzīvi. Bet tāda pati interese par loģiskā
darbinieka lietām var radīt šefamreputāciju kā par cilvēku, kas „bāž degunu ne
tur, kur vajag”. Padotie ētiķi vēlas, lai tiešie vadītāji demonstrētu savas
rūpes vārdiski; kļuvuši par vadītājiem, viņi savukārt nekautrējas izteikt
saviem padotajiem komplimentus,. Bet starp padotajiem jau būs arī loģiķi, kas
noraidīs šos vārdus kā neko neizsakošus, it īpaši, ja kompliments būs pārāk
daudzvārdīgs un tam nesekos kaut kāds reāls stimuls, kāda balva.
Vidējā
līmeņa menedžerim, loģiskajam, kuru vada ētiskais, būtu jāievēro, ka loģiskie
vēlas, lai šefs vienmēr būtu patiess, un, kad šefs pieļauj „nevainīgus melus”,
rodas nodevības sajūta. Bet šefs negrib nevienu personīgi apvainot. Vienkārši
tā ir neatņemama viņa personības un vērtību sistēmas daļa.
Ētiskais šefs
prot novērtēt arī darba rezultātu, bet darba gaitā viņš parasti komentē padotā
centienus. To viņš dara, lai padotais būtu apmierināts ar sevi un savu darbu.
Lai ētiskais šefs saprastu, ka mazāk vajag teikt, cik liels cilvēks ir
padotais, bet labāk izdarīt kaut ko reālu, tad var
vienkārši skaidri un gaiši pateikt, ko vadītājs varētu izdarīt padotā labā, lai
tas justu, ka tiek novērtēts. Daudzi šefi – ētiķi patiešām novērtē tāda veida
padomus, un tas jau nāk par labu āri pašam darbiniekam, jo uzlabojas attieksme
pret darbu un attiecības ar vadību. [3.]
3.2. Vadītājs
- loģiskais
šefs
1) Tas ir principa jautājums;
2) Jāvērtē
kompetence, rezultāts;
3) Bez personiskiem jautājumiem;
4) Cilvēks
– „skrūvīte” sistēmā;
5) Izteikties par vēlamo
rīcību;
6) Paust atzinību
par šefa centieniem ar rīcību;
7) Informēt
par savu personisko dzīvi, izvaicāt viņu;
8) Apbalvojiet padotos ar pūliņiem.
Loģiskajiem
vadītājiem (T) pats svarīgākais
ir principi, kurus tie vērtē augstāk nekā cilvēkus. Viņiem ir raksturīgs
teiciens: „Tas ir principa jautājums.” Loģiskie grib, lai viņu kompetence darbā
tiktu atbilstoši novērtēta, un uzskata, ka viņu padotie grib to pašu. Tomēr
darbinieki – ētiķi grib, lai novērtē viņu pūliņus, neatkarīgi no rezultāta.
Vadītāji – loģiķi, gaidot, kamēr būs redzams padarītā rezultāts, nereti atliek
uzslavēšanu, un ētiskajam padotajam rodas iespaids, ka šefu vai nu neinteresē
viņa pūliņi, kas noved pie stimulu zaudēšanas turpmākajam darbam, vai nu viņš
ir vienaldzīgs pret pašu darbinieku, kas savukārt rada atsvešinātības sajūtu.
Loģiskie šefi izvairās uzdot personīgus jautājumus, kas rada komfortablu darba
atmosfēru loģiķiem, bet atgrūž ētiķus.
Ja ētiskais
menedžeris strādā pie loģiskā šefa, tad, lai emocionāli nemocītos, ir vērts
atcerēties dažas lietas. Loģiskajam šefam svarīgi ir ne tikai principi, bet arī
taisnīgums. Padotajiem ir jājūtas vienaldzīgi. Cenšodies būt taisnīgs un
nodrošinot vienaldzīgu attieksmi pret visiem, loģiskais šefs var nepamanīt
individuālās īpatnības darba procesā un pat zaudēt komandas gara sajūtu un kā
darbinieku vidū, tā arī starp darbiniekiem un vadību. Loģiskajam vadītājam
cilvēki ir tikai lielākas sistēmas daļa un tādā veidā ir tikai kā resursu kopa
vai darba komplekts. Tas nebūt nenozīmē, ka loģiskie ir slikti vai bezjūtīgi
cilvēki. Viņi tikai citādi, lielākā mērogā vērtē starppersonu attiecībasdarba
procesā. Ētiskie vadītāji un darbinieki uzskata, ka cilvēks un sistēma eksistē
atsevišķi un ka cilvēki ir pirmajā vietā.
Ja ētiskajam
padotajam kārtējo reizi škiet, ka šefs viņu „apvaino” vai „ignorē”, tad ir
vērts paskatīties uz šo jautājumu plašāk. Tas nav jāuztver personiski. Jāmēģina
saskatīt savu vietu vispārējā sistēmā, uzņēmuma misijā un starp citiem
resursiem. Loģiskie šefi tīri labi saprot, ka sistēma nestrādā normāli, ja tās
„skrūvītes” ir nelaimīgas, tāpēc ir vērts atklāti izrunāties par personiski
svarīgām lietām, paskaidrojot savu pozīciju, raksturojos rīcību, kas tiktu
gaidīta nākotnē. Un, ja šefs tiešām īsteno kādu no priekšlikumiem, tad vērts
viņu „atalgot – nevis vārdiem, bet gan ar kaut kādu rīcību: vai nu
aizkavējoties pēc darba, vai pabeidzot projektu agrāk, nekā bija paredzēts, vai
ar labāku rezultātu, nekā bija gaidīts.
Ja ētiskajam
darbiniekam ir vēlme, lai vadītājs vairāk interesētos par viņa personisko
dzīvi, var izrādīt lielāku interesi par vadītāja paša personīgo dzīvi. To var
izdarīt, gan pajautājot par viņa fotogrāfijām uz darba galda, gan pavaicājot
par viņa ģimeni. Ir vērts dalīties informācijā par savu personisko dzīvi,
dzīvesbiedru vai bērniem, negaidot, kamēr tiks uzdoti jautājumi.
Ja ētiskais
vadītājs vēlas, lai balva par pūliņiem negaidītu to brīdi, kamēr beidzot būs
sasniegti stratēģiskie mērķi, ir vērts paust šefam savus personiskos nopelnus
vai visa kolektīva centienus. Viens no veidiem, kā neuzbāzīgi, bet stingri
aizstāvēt savu viedokli, ir lūgt viņa atļauju ieviest kaut ko līdzīgu balvu sistēmai
saviem padotajiem, kas izrāda papildu pūliņus. Iespējams, ka šefs, redzēdams un
dzirdēdams, ka viņa padotais apbalvo savus padotos par viņu centieniem
rakstisku pateicību veidā, ar nelielām naudas summām, ziediem un tā tālāk, viņš
iespējams, sāks ievērot un novērtēt sava padotā personiskos pūliņus. Labs
piemērs arī varot būt lipīgs. [3.]
3.3. Vadītājs
- iracionālais
šefs
1) Atliek lēmumu
pieņemšanu uz nenoteiktu laiku;
2) Gaida pēdējo
minūti;
3) Elastība;
4) Izskata visus iespējamos
variantus;
5) Izveidot struktūru;
6) Uzskatāmi
atainot izpildes termiņu grafikus;
7) Piedāvāt
variantus lēmumu pieņemšanai;
8) Fiksēt
prāta vētras rezultātus.
Iracionālajiem
vadītājiem (P), par kuriem racionālie kolēģi nereti saka, ka tiem patīk atlikt
lietas uz nenoteiktu laiku, ir vajadzība izpētīt visas iespējas un neatteikties
ne no vienas no tām līdz galējā termiņa
iestāšanās brīdim. Savukārt viņi gaida, ka arī padotie būs gatavi, krīzes
režīmā strādājot, gāzt kalnus, kad pēdējais termiņš jau teju klāt. Viņiem ir
raksturīgi novilcināt informācijas sniegšanu līdz pēdējam brīdim. Viņi ne īpaši
cenšas pabeigt visu, ko iesākuši, toties augstu vērtē elastību. Iracionālie
vadītāji gaida no padotajiem daudz lielāku elastību, nekā racionālie spēj
izrādīt. Viņiem ir raksturīga vēlme izpētīt visus risinājumu variantus un
pieņemt lēmumus, kad tie jau kļūst neizbēgami un acīmredzami.
Racionālajiem
un iracionālajiem ir grūti strādāt kopā harmoniski. Pirmajam nepieciešama
pabeigtība, otrajam nepieciešams izpētīt visus iespējamos variantus. Pirmajam
vajadzīgi plāni un stingra struktūra, otrajam – elastība. Tā tas arī ir starp
vadītāju un padoto.
Racionālajam
vidējā posma menedžerim, strādājot iracionālā augstākā līmeņa vadītāja
pakļautībā, ir vērts pārdomāt turpmāko, lai nodrošinātu sev normālus darba
apstākļus un profesionālo izaugsmi.
Vispirms
vajadzētu
izveidot nepieciešamo struktūru. Nav vērts gaidīt un cerēt, ka iracionālais
šefs pats atnāks un ieviesīs kaut kādu kārtību. Struktūras izveide ir jāuzņemas
pilnībā pašam. Jāizstrādā kalendārie plāni ar skaidri norādītiem izpildes
termiņiem un jāpārrunā tie ar šefu. Ja līdz šim nav bijusi izveidota projekta
izstrādes procedūra, tad jāizstrādā kritēriji, pēc kuriem tiks pārbaudīta
izpildes gaita, un pati pārbaudes lapa. Lielākiem projektiem ir vērts izstrādāt
metodiskos ieteikumus un nodot savam vadītājam aizrādījumu un piebilžu
izteikšanai. Iracionālie vadītāji prot novērtēt organizētību citos.
Lēmumu
pieņemšanas procesā ir vērts pašam uzņemties iniciatīvu un piedāvāt savu
variantu vai 2-3 variantus, ja nav pārliecības par to, kurš labāks.
Iracionālajam šefam patīk „prāta vētra” kā lēmumu pieņemšanas metode, ar tās
palīdzību viņš var izpētīt dažādus piedāvātos variantus un izvēlēties
optimālāko.
Situācijās,
kad ir nepieciešama tūlītēja lēmuma pieņemšana, bet šefs paļaujas uz vidējā
posma menedžeru grupas konsensusa variantu vai „prāta vētras” rezultātiem, ir
vērts ierasties uz sanāksmi jau sagatavotam, piesakoties uzrakstīt atskaiti par
„prāta vētras” rezultātiem, un tādā veidā ienest šajās idejās kaut kādu
kārtību. [3.]
3.4.
Vadītājs - racionālais šefs
1) Organizētības paraugs;
2) Noteikti termiņi – iekļaušanās tajos;
3)
Ātri
pieņem lēmumus;
4) Netērē laiku „prāta vētrai”;
5) Sakārtotas telpas, darba galds;
6) Dokumentu klasificēšana;
7) Viltus termiņi;
8) Asistentam – termiņu darbi, pašam –
kvalitātes parole.
Racionālie
vadītāji (J) ir orientēti uz izvirzīto uzdevumu pabeigšanu. Viņiem nekas nav
pretī izvirzīt stingrus termiņus un censties tajos iekļauties. Viņi ciena
darbiniekus, kas ir organizētības paraugs, kam darba galds ir pilnīgi tukšs,
kam visā un visur ir ideāla kārtība. Viņi ātri un viegli pieņem lēmumus. Tur,
kur ir iespējamas alternatīvas, viņi, visticamāk, veiks eksperimentu vai uzsāks
izmēģinājuma projektu, nekā tērēs laiku „prāta vētrai”, lai izsijātu visas
iespējas.
Kā
iracionālajam menedžerim sastrādāties ar racionālo šefu? Jācenšas izskatīties
līdzīgam racionālajam, nevis iracionālajam. Sākt varētu ar kaut ko vienkāršu,
piemēram, biroja ārējo izskatu un darba galdu. Ir daudz informācijas avotu par
to, kā organizēt darbu ar dokumentiem, un, kaut arī tajos nav rakstīts par
personības tipiem, to padomi ir vērsti uz to, lai palīdzētu „iracionālajiem”
menedžeriem strādāt „racionālā” organizācijā. Tas ietver ekspresinventarizāciju
katru rītu un papīru šķirošanu pa grupām: turpmākajam darbam (kartotēka galda
atvilktnē), atkritumu grozs (dokumentiem, kas vairs nav vajadzīgi), mapīti – („Pašreizējie darbi” pie sekretāres) un nelielu papīru
kaudzīti ar norādi „Steidzami” (personīgie „pašreizējie darbi”). Lai arī šādā
veidā sagrupēti dokumenti vēl nav līdz galam apstrādāti, tie tomēr ir sakārtoti
zināmā pagaidu kārtībā, un galds izskatās tīrs.
Vidējā
posma menedžerim, ja viņš ir iracionālais, uzdevuma izpilde līdz noteiktajam
termiņam var šķist neiespējama, bet racionālais šefs to uzskata par galēji
nepieciešamu. Ir vērts sadalīt uzdevumu pa etapiem un nozīmēt katram no tiem
izpildes termiņu, izmantojot kalendāru, datoru, savu sekretāri kā „atgādinošo
modinātājpulksteni”. Citi nozīmē sev paši „viltus” pēdējo termiņu, kas ir dažas
dienas pirms reālā pēdējā termiņa, lai liktu sev izdarīt darbus agrāk. Ja
iracionālajam vadītājam ir racionāls palīgs, tad jāuztic tam iespēju robežās
projekti ar stingru izpildes termiņu. Līdz ar to paša pārziņā paliks kvalitātes
kontrole, bet ne pamata darba izpilde, un vārdi „izpildes termiņš” vairs
nešķitīs tik biedinošs, savukārt šefs būs patīkami pārsteigts par izpildījuma
punktualitāti. [3.]
3.5. Vadītājs
– sieviete
Tas vairs
nav nekas neparast vai īpašs, ka vadošos posteņos vienādā
skaitā var sastapt sievietes vai vīriešus.
Jebkuram
vadītājam
darba specifika liek izvēlēties noteiktu uzvedības modeli – valdonīgu un
neatkarīgu.Konflikta gadījumos boss vīrietis un boss sieviete reaģēs ļoti
atšķirīgi.
Psiholoģi
apgalvo, ka sieviete vadītāja ļoti asi pārdzīvo konfliktsituācijas ar saviem
padotajiem. Atklātā sadursmē priekšniece uzvedas spontāni un viņas uzvedību
vispār grūti paredzēt. Sieviete ļaujas emocojām, kas iespaido arī pārējos
konflikta dalībniekus. Strīda karstumā priekšniece var jums atgādināt visus
vecos grēkus, turklāt vainot arī savās neveiksmēs: „Tikai tu ar savu
kompetences trūkumu un stulbumu esi mani tik tālu novedusi!” Ilgu laiku pēc
šādas sadursmes priekšniece pārdzīvos savu nesavaldību, prātā pārcilās strīgā
teikto un analizēs katru vārdu, ko atļāvāties pateikt viņai pretī, turklāt šīs
viņas pārdomas un negatīvā noskaņa projicēsies uz apkārtējiem. Tāpēc rodas
likumsakarīgs jautājums: vai tas ir tā vērts. Jums jāiemācās izvairīties no
konfliktiem, jau laikus pamanīt un novērst strīdu, ja atmosfēra kļūst draudīga.
Situācijas
un ieteikumi
Sievietes
vadītājas
tiecas pret saviem padotajiem izturēties ar mātišķu gādību. Šāds uzvedības
modelis īpaši raksturīgs attieksme pret gados jaunām sekretārēm. Šādos gadījums
veidojas attiecības „Es – pieaugušais, tu – bērns. Es labāk zinu, kā jādara.”
Šādu attiecību veidošanā daļēji var būt arī jūsu vaina. Cik bieži par
priekšnieces valdonīgajām pamācībām un norādījumiem jūs apvainojāties,
nervozējāt un iekarsāt, aizstāvot savu patstāvību un kompetenci? Demonstrējot
šādu (tipiski bērnišķīgu) emocionālu reakciju, tikai lieku reizi apliecināsit
priekšniecei to, ka tiešām vēl neesat pieaugusi.
Pievērsiet
uzmanību tam, ko jums saka, izliekoties nemanām priekšnieces toni un veidu,
kādā rīkojumu viņa paziņo. Uz aizrādījumiem un norādījumiem reaģējiet mierīgi,
lietišķi – galu galā, tā gūstat nenovērtējamu profesionālo pieredzi. Mēģiniet
izturēties pret priekšnieci kā pret līdzvērtīgu partneri, nepazemojoties un
nepielienot – abas esat līdzvērtīgas kolēģes, profesionāles, kuras kopīgi dara
vienu darbu.
Priekšnieces
indīgās
piezīmes „Tā jau zināju, ka visu izdarīsi otrādi!”, „Interesanti, ko gan tev
vispār iemācījuši!”, „Nu, nu, paskatīsimies, kas tev sanāks šajā reizē...”
smagi iedragā pašapziņu un iznīcina darba prieku.
Neattaisnojieties
un neatvainojieties – pēdējais vārds tik un tā piederēs
priekšniecei. Kļūdas gan vajag atzīt: „Es saprotu jūsu rūpes. Jā, es kļūdījos.
Tā man būs laba mācība priekšdienām.” Jebkura speciālista izaugsme ir ilgstošs
process. Paies gadi, un jūs, visticamāk, ar pateicību atcerēsities savu pirmo
vadītāju, tik prasīgu un stingru.
Pēc
„Psychology
Today” datiem, mūsdienu darba vidē
sieviete vispār atrodas ļoti grūtā situācijā. Atliek izrādīt pārliecību par
savām spējām un ieņemt aktīvu pozīciju, lai no kolēģiem uzzinātu, ka esat
nesievišķīga karjeriste. Noklusējot savas spējas un izrādot sievišķīgu maigumu,
jūs ātri vien pastums malā kāds aktīvs vīrietis. Lai aizbēgtu no šīs
situācijas, kā apgalvo Vašingtonas universitātes psihologi, atliek izvēlēties
jūsu raksturam atbilstīga dzimuma priekšnieku. Vīrietis boss darba intervijās
dod priekšroku pašpārliecinātām darba kandidātēm, bet sieviete boss, par ja
skaidri zina, ka izvēlētajam amatam nepieciešams patstāvīgi domājošs, aktīvs un
par savām spējām pārliecināts darbinieks, priekšroku tomēr dod maigākām un pakļāvīgākām būtnēm.
Ideāls
boss:
Lielbritānijas
aptaujā par „sapņu priekšnieku” uzvarējis aktieris Ričards Gīrs ar 42% balsu. Lielākā daļa
sieviešu izvēlējušās viņu kā ideālu priekšnieku pēc filmas „Jaukā sieviete”. [1.]
4.Masku nozīme
vadītāja un padotā komunikācijā
Vēl
pavisam nesen modē bija ieteikums – „Esi dabisks!” Varbūt skan vienkārši, taču ne viens vien aizdomājās par to, ka
nemaz nezina, ko viņam nozīmē – būt dabiskam. Un ne velti!
Laba servisa dienu konferencē
ar lekciju tika aicināts piedalīties lietuviešu aktieris Andrus Žebrauskis.
Andrus jau vairākus gadus konsultē vadošus uzņēmumus Lietuvā – par to, kā
iemācīties atpazīt un apzināti valkāt dažādas maskas, jo tieši tā iespējams
iepazīt sevi, kļūt brīvākam un drošākam dažādās dzīves situācijās un galu galā
saprast, kā katram pašam izpaužas vārdu salikums – būt dabiskam.
Piedāvājam
jums dažas Andrus lekcijas laikā paustās atziņas un nelielu ekspresinterviju ar
lektoru.
1
Cilvēks
piedzimst kā Dievs – vienots autentisks veselums, intuitīvs un viengabalains
savā būtībā, bet dzīves laikā pamazām vien kļūst par cilvēku – dvēselei, kas ir
radīta viengabalaina un patiesa, uzslāņojas dažādas maskas jeb personāži.
2
Pavērojiet
mazu bērnu – ja viņš vēlas kliegt, viņš kliedz, ja ir dusmīgs, tad izrāda savas
dusmas, - ir patiess ikvienā savā izpausmē, iesaistot katru sava ķermeņa šūnu.
Bērns ir viengabalaina dvēsele, bet cilvēkam pieaugot viņā uzslāņojas dažādi
uzskati un pieņēmumi, ko par viņu domā citi vai arī viņš pats – man kāds teica,
ka es nemāku – tātad, es nemāku. Un tā pamazām šis mazais visu vairošais Dieva
radījums tiek padarīts par kulturālu cilvēku – viņam liek klusēt, kad viņš grib
kliegt, neļauj aiztiks, ko viņš grib, un galu galā „vīrieši neraud”... (Toties
dzer vairāk!) Cilvēkam ir visi instrumenti, lai viņš būtu vesels un laimīgs,
viņam piemīt daudz dažādu talantu, un viņa iespējas ir neierobežotas. Cilvēks
ir „Visums”. Un tajā pašā laikā viņš ir niecība – viņš ir ļoti trausls un
neaizsargāts.
3
Cilvēks
ir pieradis domāt, ka viņam piemīt vai nepiemīt kādas konkrētas īpašības,
piemēram, ka viņš ir „neveiksminieks”, „miljonārs”, „ebrejs” vai „musulmanis”,
vārdu sakot – cilvēks vienmēr domā, ka viņš ir kaut kas. Un šis „kaut kas”
traucē normālu cilvēka saskarsmi ar Visumu. Cilvēks aizmirst, ka viņš
neierobežots radošas enerģijas sakopojums, un tā vietā domā, ka viņš ir viņa
ego piedēvētās lomas.
4
Cilvēks
ikdienā uzliek un nēsā vairākas maskas – spēlē dažādus personāžus, no kuriem
dažus apzinās, bet citus – ne. Jo vairāk masku apzināmies un apzināti lietojam,
jo vairāk masku varam apzināti arī novilkt.
5
Lai
paplašinātu
savas zināšanas par tiem personāžiem, kuros iejūtamies, kā arī apjaustu, kādi
personāži mūsos dzīvo, nepieciešams apzināti izmēģināt dažādas maskas.
Piemēram, es zinu, ka esmu kautrīgs, bet vai zinu, ka esmu arī drosmīgs? Es
zinu, ka esmu kritisks novērotājs no malas, bet varbūt esmu arī ballīšu karalis
– bet es to nezinu, jo nekad to neesmu mēģinājis...
6
Izzinot
sevi, varam maskas apzināti atdalīt no dvēseles, lai tā var uzelpot, un izturēties pret masku uzlikšanu kā pret
spēli, ik pa laikam izvēloties situācijai atbilstošu masku, tajā pašā laikā
saglabājot savu rakstura un dvēseles viengabalainību.
7
Lai
maska būtu
dabiska, nesamākslota, maskai vajag „atdoties” gandrīz pilnībā, nekontrolēt
masku un ļaut tai darboties, kontroli saglabājot tikai tik daudz, lai varētu to
atkal noņemt. Ja pavisam atdosieties, tad jau var būt slikti...
8
Ja
sāksiet
masku kontrolēt, tad maska nejutīsies brīvi un jums pašam nebūs ērti, kā arī
citi uztvers jūsu nedabiskumu. Maska ir tikai līdzeklis, lai jūs pats un arī
citi varētu ieraudzīt jūs citā gaismā – varbūt pēc dabas esat „Trusītis”, taču varat uzvilkt arī „Lauvas” masku, un
rīkoties kā „Lauva”. Taču
ja uzvilksiet „Lauvas” masku un turpināsiet to kontrolēt,
domājot kā „Trusītis”, arī citi redzēt, ka esat „Trusītis”, kas uzvilcis
„Lauvas” masku.
9
Maska
ļauj
iepazīt sevi labāk un paplašināt savas iespējas, justies brīvākiem. Tāpēc
cilvēkiem ļoti patīk masku balles – viņi izpausties vēl nebijušā veidā,
izbaudīt dzīvi vēl lielākā krāsainībā.
10 Mums visiem ir ļoti daudz masku un
lomu – vienu brīdi esam tēvs vai māte, otru – dēls vai meita, un ir ļoti grūti
tās atdalīt no mums. Kā būt bez maskas? Jo vairāk mēs atrodam un izmēģinām
dažādas maskas, jo vairāk dažādu masku un tērpu ienesam savā garderobē, jo
brīvāk varam justies jebkurā savā darbības sfērā.
11 Ar ļoti tuviem cilvēkiem, piemēram,
attiecībās ar sievu vai vīru, visas maskas pilnībā nokrīt – mīlestībā tu esi
pilnīgi dabisks.
12 Ja cilvēks dvēseliski un
garīgi attīstās , var cerēt, ka mirkļi, kuros viņš būs bez maskas, kļūs arvien
biežāki. Dzīvot bez maskas – tas ir ideāls, un ko tiekties.
13 Kā neapmaldīties savās maskās? Labs
aktieris vienmēr zina, kur beidzas teātris un kur sākas īstā dzīve, un, ja
iemācāties novilkt masku, tad neapmaldīsieties.
14 Ja priekšnieks ir sliktā garastāvoklī,
bet jūs jūtaties kā tāds darbinieciņš
nabadziņš,
jo baidāties no viņa un nezināt, ka esat visuvarens, ka esat Visums, kuram nav
neviena no kā baidīties.
Padoms:
iedomājieties,
ka priekšnieks ir tikai uzlicis dusmīgu masku un galu galā arī dusmojas nevis
uz jums, bet gan uz masku, un jūs varat paņemt šo masku un atdalīt no sevis.
2
Ja
priekšnieks ir pieradis, ka nēsājat grēkāža masku... Attiecīgi
jūs arī bieži nokļūstat grēkāža statusā...
Padoms: noņemiet
„Grēkāža”
masku, uzlieciet „Bendes” masku un mazām melnām actiņām sakniebtu smaidu
stingri skatieties viņam pretī un sakiet: „Nekad vairs uz mani nekliedziet!” Un
no šī mirkļa priekšnieks nekad vairs uz jums nekliegs, bet atradīs citu
grēkāzi.
3
Ja
priekšniekam ir „Pērkona” vai „Negaisa mākoņa” maska...
Padoms:
uzvelciet „Saules” masku. Kā tādā gadījumā pērkons varēs
rībināt? Nekas īpašs pat nav jādara, proti, ko tad saulīte īpašu dara – viņa
vienkārši dod savu gaismu un siltumu visiem.
4
Ja
esat uzvilcis „Lauvas” masku, bet jums ir jārunā ar cilvēku, kurš
ir uzlicis masku – „Pelīte”...
Padoms: jūs
nevarat runāt ar „Pelīti”, būdams „Lauvas” maskā. Nebūs kontakta. Tāpēc arī
jums mazliet jāpietuvinās „Pelītes” raksturam un izpausmes veidam, lai būtu
iespējama sirsnīga saprašanās.
5
Ko
darīt,
ja, piemēram, kāds no kolēģiem ir uzlicis „Vistas” masku, bet jums gribās
klusumu...
Padoms:
viela pārdomām
– pēc iepriekšējā parauga izdomājiet, kā rīkoties šādā situācijā!
6
Strādājot
apkalpojošā sfērā, nākas saskarties ar daudziem cilvēkiem un masku bieži
nepieciešams mainīt.
Padoms: ne
klientam, ne arī pašam darbiniekam nav patīkami, ja,
piemēram, oficiante staigā ar „Upura” masku. Dažas maskas novelkot uzreiz
sajutīsiet būtisku pašsajūtas uzlabošanos.
7
Dažkārt
ir svarīgi uzvilkt arī nejaucēna masku – lai spētu pateikt „Nē!” un
sevi aizstāvēt, citādi visu laiku tikai staigā tādā inteliģenta cilvēka
maskā...
Padoms: ja
atsevišķās
situācijās uzliekat masku un notēlojas saniknojušos vērsi, tad nepaturiet
dusmas sevī, bet gan izlaidiet tās no sevis – turklāt arī masku tad svarīgi
novilkt, un tādejādi visa negatīvā enerģija paliek maskā, nevis jūs turpināt
sevi grauzt par to, ka esat nikns un nesavaldīgs cilvēks – viss paliek maskā.
Tad rodas
jautājums
– kā zināt, kādas maskas man vēl būtu nepieciešams izmēģināt? Cik daudz dienu paiet, necenšoties neko par sevi
saprast! Piemēram, cilvēks iet uz darbu, kas viņam nepatīk, nāk
mājās, kur jūtas vientuļš un neapmierināts. U gadās, ka tā viņš savu dzīvi arī
nodzīvo – un nomirst. Kāpēc gan nepamēģināt kaut ko mainīt?Ja es visu laiku staigāju kā tāds
ēzelis, nu, vajag taču
aizdomāties,
ka tā ir tikai ēzeļa maska, un to noņemt. Vistai, piemēram, novelc ar krītu
baltu līniju no kājas, un viņa domās, ka nekur nevar aiziet, jo ir piesieta,
bet iedomājies, ka neesi vista, bet esi ķengurs – palecies, un aiziet.
Kā
loma atšķiras no maskas?Socioloģiskās
lomas, kuras mēs spēlējam – direktors, māsa, sieva, prokurors. Bet bieži ir tā,
ka cilvēks, kurš pilda prokurora pienākumus, arī brīvdienā iet pa ielu un
nespēj atdalīt sevi no prokurora maskas – cilvēki jau pa gabalu redz un saka –
lūk, iet prokurors. Tā ir cilvēka ilūzija, ka viņš saplūst ar masku un nevar
atļauties to noņemt, un tā mēs iegūstam nedzīvus cilvēkus, kuri dzīvo savā maskā,
nevis ir Kosmoss.
Daudzi cilvēki
asociē masku ar kaut ko negatīvu.Tas
ir sens jautājums, un tam ir divi izskaidrojumi. Cilvēks
nepiedzimst tāpēc, lai būtu kāda maska, bet gan tāpēc, lai priecātos, lai viņa
dvēsele spēlētos un līksmotu, dziedātu, dejotu, būtu smalka un trausla, maiga
utt. Bet dzīve liek uzlikt maskas, un, kad maska uzslāņojas tīrajai dvēselei,
tas ir slikti – tas nav patiesi, nav īsti. Līdz ar to maska tiek asociēta ar
kaut ko negatīvu. Taču
maskas var būt arī jautras, mierīgas, priecīgas – dažādas, un
tās ļauj cilvēkam paplašināt savu spēju diapazonu. Dvēselei patīk spēlēties.
Otrs
iemesls ir tas, ka maska ļauj iepazīt citas – ekstātiskas jūtas,
brīvību, palīdz cilvēkam atslābināties un darīt to, ko tāpat vien nedarīsi. Un
tad nāca kristietība un pateica, ka ar sevis paša brīvu izpēti aizrauties nav
nemaz tik labi – daudzi noticēja.
Kā
iemācīties noņemt masku? Un kā iemācīties saprast, kur ir maska un kur esmu es? To
var un vajag trenēt – mācīties saprast, kur esmu es –
pirmajā pozīcijā viens pret vienu, un kur ir maska. Un tad var no malas
paskatīties, kā es izturos dažādās situācijās, un pamēģināt noņemt visu šo
sajūtu no sevis nost. Censties saprast, kur ir atšķirība. Var arī sākumā
mēģināt valkāt reālas maskas, pārģērbties – skatīties spogulī un vērot savas
sajūtas šajā tērpā. Un tad noņemt to – kā es tad jūtos.
Kā
pašam cilvēkam saglabāt realitātes izjūtu? Jautājums ir par to, ko redzam, ko
dzirdam, uztveram, jūtam, domājam. Un ir brīži, kad jūtam, ka viss mums sakrīt
– tas, ko domājam, ko jūtam un ko redzam, un mēs saprotam – tas esmu es, es
sevi jūtu. Visu sevi. Un, pat ja tā ir maska, tad tas esmu arī es. Bet var būt
arī tā, ka es uzvelku masku, pasmaidu, taču jūtu, ka tas nav pa īstam, es taču jūtu, ka smaids izskatās labi, bet
pārējās ķermeņa daļas un visa mana būtne tam nepiekrīt. Realitāte ir, kad tu
jūties viengabalains, nevis sadalījies pa daļām. Patiesībā jau nekas nav reāls.
Viss, ko mēs par sevi zinām, ir birkas, ko mēs paši, sabiedrība ir mums
piekāruši, vai arī pati dzīve mūs ir ieklasificējusi sieviešu vai vīriešu
dzimtē. Kas var pateikt, kas ir reāls, kas – nē? Mēs domājam, ka šis priekšmets
ir ciets (rāda uz galdu), taču
kvantu fizika pierāda, ka tas satur kustīgus elementus –
kvantus, kuri kustas noteiktā sistēmā.
Vai cilvēks
nenogurst no masku nēsāšanas?
Es varu nogurt,
ja šīs
maskas nenovelku. Domāju, ka cilvēki nogurst no tā, ka katru dienu velk vienu
un to pašu masku. Bet tu ņem un novelc ik pa laikam un esi nekas! Un tad atkal
izvēlies garderobē to, kas tev šodien patiktu vai būtu noderīgs.
Kā
atšķirt, vai cilvēkam ir maska vai nav?
To var sajust. Bērni, piemēram, ir intuitīvi,
instinktīvi, viengabalaini, un viņi to jūt labāk, bet, pieaugot ego, mūs arvien
vairāk sadrumstalo – domājam vienu, sakām citu un darām pavisam kaut ko citu.
Un apkārtējie to jūt. Taču,
ja prāts,
ķermenis un sirds ir vienoti vienā veselā, tad arī cilvēks ir dabisks. Ja
atdodamies maskai, tad tā vienā mirklī ir gan maska, gan arī mēs paši. Ja maska
ir kā spēle, tā ir dabiska.
Kur ņemt
enerģiju, lai nēsātu saules masku? Tad vajag to ļoti bieži valkāt – jo saule jau
nepagurst, tā tikai dod enerģiju, nepārtraukti dod un silda citus. Nedomā –
šitam došu, tam nedošu. Un, jo biežāk šo masku valkāsi, jo vairāk saņemsi
atpakaļ enerģijas. [7.]
5.Praktiskā
pētījuma analīze uzņēmumā X
Lai
noskaidrotu darbinieku attieksmi pret savu vadītāju, veicu
darbinieku aptauju uzņēmumā X. Aptaujā piedalījās 30 respondenti, kuri
atbildēja uz 5 anketas jautājumiem. Aptaujas anketas paraugu skatīt pielikumā.
70% respondentu, kas sastāda
lielāko daļu, uzskata, ka darba kolektīvā starp darbiniekiem un vadītāju
sliktas attiecības mēdz būt, jo tiek neskaidri formulēti amata pienākumi. 17%
respondentu uzskata, ka pie vainas ir pārāk augstās, nepamatotās prasības pret
pašu darbinieku, bet 13% apgalvo, ka darbinieku atalgojums ir pārāk mazs.
Atsevišķi respondenti komentāros pieminēja, ka sliktas attiecības kolektīvā arī
negatīvi ietekmē vadītāja raksturs un attieksme pret darbinieku.
43% respondentu iesaka vairāk
runāt un veikt izskaidrojošu darbu par uzņēmuma mērķiem un to sasniegšanas
iespējām, 33% - nosliecas uz kopīgiem pasākumiem neformālā vidē. 13%
respondentu vēlas saņemt materiālu stimulēšanu, bet 11% - tieši otrādi –
nemateriālu.
63% respondentu norāda, ka viņu vadītāja
vadības stils atbilst liberālam, turpretī 37% apgalvoja, ka viņu vadītājs ir
autoritārs. Uzskatu, ka ļoti labi ir tas, ka neviens respondents nenorādīja, ka
viņa uzņēmumā valda anarhija.
Uzņēmumā
X 43% respondentu ir labas attiecības ar vadītāju, bet sliktas attiecības nav nevienam
respondentam, ko uzskatu par ļoti
labu rādītāju. Drīzāk
labas attiecības nekā sliktas ar vadītāju ir 33%, drīzāk sliktas nekā labas – 7%. Mainīgas attiecības ir 17%
respondentu, kas varētu būt saistīts ar liberālo vadības stilu uzņēmumā – kad
pastāv varas decentralizācija un darbinieki tiek iesaistīti lēmumu pieņemšanā,
mēdz notikt arī strīdi un nesaskaņas starp darbiniekiem un vadītāju.
Kādas personiskas
īpašības piemīt Jūsu vadītājam?
Uzņēmumā X aptaujātie respondenti
norāda, ka viņu vadītāja raksturīgākās personiskās īpašības ir iejūtība,
līdzcietība, tolerance, atsaucība, komunikablitāte. Viņu vadītājs ir labsirdīgs
darba rūķis.
Secinājumi
1.
Lai
veicinātu
sekmīgu uzņēmuma darbību un sadarbību
starp vadītāju un darbiniekiem, darbiniekiem
jāizprot
finanšu aprites principi uzņēmumā, jāapzinās un jāsaprot, ar kādiem draudiem saskaras
vai var saskarties uzņēmums, kādi plāni un kāpēc ir uzņēmumam, jāizprot lēmumu pieņemšanas procesi,
jāattīsta saskarsmes prasmes, kas ļauj aktīvāk piedalīties uzņēmuma procesos.
2.
Veiksmīgi
īstenots komunikācijas process uzņēmumā
veicina sadarbību
starp vadītāju un darbiniekiem, kas savukārt veicina uzņēmuma attīstību.
3.
Uzņēmuma vadītājam svarīgi ir izprast darbinieku galvenās
vajadzības, kuras viņus
motivē
strādāt organizācijā un izzināt cik
stabili ir apmierinātības ar darbu rādītāji.
4.
Lielākā
daļa uzņēmumā X aptaujāto respondentu, uzskata, ka darba kolektīvā starp
darbiniekiem un vadītāju sliktas attiecības mēdz būt, jo tiek neskaidri
formulēti amata pienākumi.
5. Lai uzlabotu vadītāja un darbinieku
attiecības aptaujātie darbinieki iesaka vairāk runāt un veikt
izskaidrojošu darbu par uzņēmuma mērķiem un to sasniegšanas iespējām, tas ir, pilnveidot komunikācijas
procesu uzņēmumā X.
6. Uzņēmumā X valda liberālais vadības
stils, kas rada mainīgas attiecības starp vadītāju un darbiniekiem, taču kopumā vairākums darbinieku
atzīst, ka attiecības ar vadītāju ir
labas.
Vai uzņēmuma veiksmīgas sadarbības pamats ir labas un saskaņotas vadītāja un darbinieka attiecības?
Darba gaitā ir apstiprinājies, ka uzņēmuma sekmīgas darbības pamatā ir saskaņotas un labas attiecības starp
darbiniekiem un vadītāju.
Izmantoto avotu un literatūras
saraksts
1.
Office
manager, 2005, Nr.5.
2.
Office
manager, 2007, Nr.27.
3.
Office
manager, 2008, Nr.37.
4.
Office
manager, 2008, Nr.39.
5.
Office
manager, 2008, Nr.40.
6.
Office
manager, 2008, Nr.43.
7.
Office
manager, 2008, Nr.46.
8.
Office
manager, 2009, Nr.48.
9.
Office
manager, 2009, Nr.50.
10. Office manager, 2009, Nr.40
11. Office manager, 2009, Nr.55.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru