IEVADS
3 - 6
gadu vecuma bērna raksturojuma teorijas ir dažādas un ir ar saviem vecumposma
apzīmējumiem. Pazīstamākie to veidotāji ir Ē. Eriksons, Ž. Piažē,
L. Vengels, A. Zaporožecs, Ļ. Vigotskis, M. Montosori u.c.
Šajā
vecumposmā vārds kļūst par nosauktās lietas simbolu. Veidojas spontānas jūtas,
spontānas sociālās mijattiecības, kurās bērns ir pakļauts pieaugušajiem. Bērna
izpratni lielā mērā nosaka viņa uztvere. Viņam nepiemīt pieaugušajam
raksturīgais loģiskās domāšanas process. Bērna valodai ir sociāla un
egocentriska funkcija. [1; 69]
Šajā
vecummposmā vadošā darbība ir rotaļas, kura ir virzīta attiecību izzināšanu.
Attīstās psihes sfēra kā vajadzība un motīvu sfēra. Šim vecumposmam kā
jaunveidojums ir iekšējā regulācija, tīšie procesi. Tā visa nostiprināšanai
būtiskākais ir audzināšana.
Audzināšana,
kā zināms, ir vienas paaudzes kultūrvērtību nodošana nākošajai. Katrā
kultūrvidē (valstī) veidojas savas izglītības tradīcijas saistībā ar laikmeta
politiski ekonomisko situāciju. Audzināšanu mēs aplūkojam kā mijiedarbību starp
pieaugušo un bērnu, kas notiek sociālā vidē. Bērna un vides mijiedarbības
centrā atrodas bērns kā personība kopveselumā (kognitīvais, emocionālais,
sociālais, morālais aspekts un motīvu, vajadzību interešu attīstības iespējas).
Bērns dzīvo mikrovidē – ģimenē un bērnudārza apstākļos; tā ir mācīšanas vide,
ko veido cilvēki, lietas, daba, fiziskā vide, audzināšanas
līdzekļi.[1;3-4]
FIZISKĀ ATTĪSTĪBA
Šajā
periodā raksturīga liela kustību aktivitāte, augšana, koordinācijas spēju pilnveidošanās.
Bērni jau spēj veikt sarežģītas kustības (lēkt un balansēt uz vienas kājas,
rāpties pa stieņiem, izdarīt dažādus palēcienus utt.) un arī spēj saskaņot 2
principus – “Es gribu!” un “Man vajag”.
Bērnu
muskuļi šajā periodā ir labāk attīstīti nekā bērnu spēja tos kontrolēt. Lai gan
sīkā pirkstu muskulatūra vēl tikai attīstās, tāpēc 4 –5 gadu vecumā bērniem var
būt grūti griezt ar šķērēm, precīzi nokrāsot malu, līmēt papīra aplikācijas,
uzvērt krelles.
Vēl
šinī vecumposmā veidojas bērnu prasmes un iemaņas koncentrēt skatienu uz sīkām
lietās un vienlaicīgi uz vairākām. Šajā laikā vēl pilnveidojas acu un roku
koordinācija (6 –7 gadu vecumā jau jābūt gatavības pakāpē).
Zēniem
šajā periodā ir labāk attīstīti lieli muskuļi un viņi izturīgāki, bet meitenēm
ir labāk attīstīta sīkā pirkstu muskulatūra, kā arī tās ir mierīgākas un
precīzākas.
Kaulu
un muskuļu nostiprināšanās, it sevišķi sīko muskuļu attīstība, rada
priekšnoteikumus precīzāku un savā starpā koordinētu kustību veikšanai.
Pirmsskolas vecuma bērna lielā vajadzība kustēties, pārdzīvojumu bads un
zinātkāre meklē apmierinājumus spraigā darbībā. Darbošanās ar kustīgām
rotaļlietām, slidošana, slēpošana, peldēšana viņam sagādā lielu prieku.
PIRMSKOLAS
VECUMS
Pirmsskolas
vecuma bērns aug garumā straujāk, nekā pieņemas svarā. Tāpēc augums kļūst
slaidāks. No maņu orgānu darbības viedokļa pirmsskolēns būtiski neatšķiras no
pieauguša cilvēka. Viņš ir rosīgs, kustīgs un izjūt pret visu apkārtējo lielu
interesi. Viņš spēj izteikt savas domas un pārdzīvojumus, un uzturēt sakarus ar
citiem. Sakaru uzturēšanā ar citiem attīstās domāšana.
Psihosociālā
krīze šajā posmā ir: IEROSMES,
INICIATĪVES ATTĪSTĪBA vai VAINAS
SAJŪTAS veidošanās.
Normālu
attīstības procesu raksturo ierosme uz visādām aktivitātēm. Pirmsskolas vecuma
bērns intensīvi atdarina pieaugušo stāju un uzvedību. Sakari un uzvedības
mehānismi, kas šajā vecumā izveidojas, noteic personības tālākās attīstības
virzienu. Sevišķi svarīgi ir pozitīvie un emocionālie sakari ar apkārtējiem
cilvēkiem. Bērnam jāizjūt tā saucamais “ligzdas siltums” un jābūt drošam, ka
vecāki viņu mīl un aizsargā, kaut arī viņš reizēm rīkojas aplami. Bērns
identificējas ar savu aprūpētāju raksturībām. Tas ļauj izjust aprūpētāju
klātbūtni arī tad, ja viņš fiziski neatrodas tuvumā, proti, bērns atceras, kā
viņi būtu rīkojušies attiecīgā situācijā un tā arī pats dara. Šāda
identificēšanās dod drošību daudzās sociālās situācijās.
Bieži mainās
dominantes. Dominantes ir spēcīgs uz laiku radies uzbudinājums centrālajā nervu
sistēmā, ko pastiprina jebkurš vājāks kairinātājs. Dominanšu maiņa izpaužas,
piemēram, straujā emocionālā stāvokļa maiņa (te smejas, te raud). Ar dominanšu
maiņu skaidrojama arī uzmanības nenoturība un aiztures trūkums, it sevišķi tad,
kad viņš ir noguris, izsalcis vai slims. Lai izpildītu ilgstošākus uzdevumus,
viņam vajadzīgs pieaugušo atbalsts un vadība, taču tajā pašā laikā jāņem vērā
viņa vēlēšanās tikt ar uzdevumiem galā patstāvīgi.
Līdzās bērnu
vecumposma īpatnībām vērā ņemams ir arī individuālais psihodinamiskais raksturojums.
jebkura vecumposma vienaudžu vidū ir gan izteikti emocionālie un nesavaldīgie,
gan lēnie un mierīgie bērni. Izpaužas indivīdam piemītošais, lielā mērā
iedzimtības nosacītais, viņam vien raksturīgais temperamenta tips, kas atkarīgs
no nervu procesu spēka, kustīguma un līdzsvarotības.[4;31]
Ja uzvedība
neatbilst sevī pieņemtajiem aprūpētāju morāles standartiem, tad bērns var
pārdzīvot vainas sajūtu. Pretējā - saskaņas variantā attīstās pašapziņa, kas
sekmē ierosmi attīstīt visādas prasmes, aktīvi lemt un rīkoties.
Normālas
attīstības uzdevumi šajā periodā ir:
1.
Kognitīvā (izziņas, zināšanas)
attīstība
2.
Bērna pašcieņas attīstība
3.
Dzimuma identifikācija
(pielīdzināšanās)
4.
Adaptācija ārpusģimenes vidē
5.
Bērna darbības grupā
6.
Bērna iemaņas un prasmes
7.
Nozīmīgs attīstības uzdevums ir
sagatavoties skolas gaitu sākumam
KOGNITĪVĀ (IZZIŅAS, ZINĀŠANAS) ATTĪSTĪBA
Nervu šūnas – neironi – turpina nedaudz
augt. Centrālajā nervu sistēmā, arī galvas smadzeņu lielajās puslodēs, starp
neironiem veidojas arvien jauni sakari, ko nodrošina nervu šūnu izaugumi –
dentrīti. Tas ir anatomiski fizioloģiskais pamats pakāpeniskai bērnu kognitīvās
(izziņas) darbības attīstībai.
Psihologs Ž. Piažē kognetīvo attīstību
šajā vecumposmā sauca par pirmsoperāciju stadiju. To raksturo domāšanas
īpatnības agrajā bērnībā un pirmsskolas vecumā. Šajā vecumā bērni parasti
nespēj priekšmetus un parādības uztvert un novērtēt to veselumā. Bērni uztver
kādu vienu īpašību un parametru – formu, krāsu u.tml. Bērni lietas un parādības
uztver un novērtē tikai no sava redzes viedokļa. Bērna domāšanā pietrūkst
loģikas. Bērni ir fantazētāji, viņi bieži neatšķir izfantazēto no īstanības.
Protams, bērns no bērna domāšanas ziņā atšķiras, tas atkarīgs no viņa
individuālas pieredzes un intelektuālo spēju attīstības pakāpes. [4;35]
Kas būtu jādara vecākiem?
Pieaugušajiem ne vien obligāti jāatbild (vairāk vai mazāk
plaši, tūlīt vai, īpaši to atrunājot, vēlāk) uz visiem bērna "kāpēc?", bet arī visādi
jāizrāda pozitīva attieksme pret bērna vēlmi jautāt, jāizsaka atzinība par
uzdotajiem jautājumiem.
Aprūpētājam jāievēro pirmsskolas posmam atbilstošie nosacījumi:
• apmācību process notiek rotaļu un spēļu veidā,
• pakāpeniski palielināt
izpildāmo uzdevumu grūtības pakāpi, bet vienlaikus nepārslogot bērnu.
BĒRNA PAŠCIEŅAS ATTĪSTĪBA
Ir divi
galvenie pašcieņas attīstības avoti:
• salīdzinot sasniegumus ar mērķiem - jo vairāk sasniegumi tuvina mērķim,
jo lielāka pašcieņa veidojas bērnam;
•
izjūtot cita cilvēka mīlestību, labestību, atzinību, atbalstu.
Sekmīga sava "ES" apzināšanās
procesa attīstībā pašcieņas attīstībai ir liela loma. Tā veicina patstāvību,
iniciatīvu, aktīvu darbību, palīdz pārvarēt neveiksmes, pretdarbojas
nedrošībai, vainas izjūtām.
Pašcieņa veidojas no attiecībām ar vecākiem. Bērns nevar izjust pašcieņu (vai
arī tā samazinās), ja viss, ko viņš dara, tiek uzskatīts par kaut ko
mazsvarīgu, nenozīmīgu, vai arī vispār dominē kritiska vecāku attieksme.
DZIMUMA IDENTIFIKĀCIJA
(PIELĪDZINĀŠANĀS)
Šajā vecumposmā var izpausties tā
dēvētā romantiskā mīlestība. Tā ir pastiprināta interese par pretējo dzimumu.
Zēns, piemēram, var izrādīt lielākas emocijas attieksmē pret māti un šādā
aspektā pārdzīvot greizsirdības izjūtas pret tēvu, meitene otrādi - interesi
pret tēvu un greizsirdības izjūtas pret māti. To mēdz dēvēt par Edipa kompleksu
zēniem un Elektras kompleksu meitenēm.
Taču, ja nerodas kādi īpaši nelabvēlīgi
apstākļi, bērns šā posma beigās sekmīgi sāk identificēties (atdarināt,
līdzināties) sava dzimuma pārstāvim - meitene pievēršas mātei, zēns - tēvam. Ģimenē
tādēļ vajadzētu būt abiem vecākiem. Ja nav tēva, tā vietā var būt arī vectēvs
vai kāds cits radinieks. Svarīgi, lai starp ģimenes locekļiem būtu vīrietis un
sieviete, jo bērnam vajadzīga iespēja kontaktēties ar abu dzimumu pārstāvjiem.
ADAPTĀCIJA ĀRPUSĢIMENES VIDĒ
Visspilgtāk šī problēma izpaužas bērnam
sākot apmeklēt bērnudārzu. Nereti to ilustrē sekojoša redzēta (vai pārdzīvota)
aina - uz bērnudārzu tiek atvests bērns, kas raud un negrib šķirties no sava
aprūpētāja. Šādai bērna psihiskas traumēšanas novēršanai varētu kalpot cits bērnudārza apmeklēšanas modelis. Tas
ietver vairākas pakāpes:
1. Savlaicīga ekskursijas
sarīkošana uz bērnudārzu.
2. Bērnudārza apmeklējums un tikšanās ar
saviem vienaudžiem, vislabāk jau pazīstamiem bērniem un pieaugušajiem. Tiek
sarīkotas rotaļas, spēles (piedalās bērni vieni paši vai kopā ar
pieaugušajiem).
3. Ja tomēr bērns kaut kādā ziņā ir loti
jūtīgs un nespēj piemēroties jaunajai videi, nevēlas tur atrasties, tad
nevajadzētu piespiest to darīt.
BĒRNA DARBĪBAS GRUPĀ
Šis attīstības uzdevums nozīmē
pārslēgšanos no spēlēšanās vienatnē uz rotaļāšanos grupā, kas parasti saistās
ar bērnudārza apmeklēšanu (vai bērnu pulciņu pagalmā). Ikviena grupa sniedz
struktūru un robežas bērnu nodarbībām, aktivitātēm. Grupā bērni viens no otra
mācās, bet var būt savstarpēji arī visai nežēlīgi nesaskaņu gadījumā.
Vienlaikus darbība grupā veicina labvēlīgu attieksmi pret citiem bēmiem, rodas
simpātijas, griba sadarboties. Tā realizējas vajadzība pēc saskarsmes.
BĒRNA IEMAŅAS UN PRASMES
Nozīmīgs attīstības uzdevums ir sākt
savlaicīgi attīstīt dažādas bērna iemaņas un prasmes. Sižetiskajās lomu rotaļās
bērni atveido un mācās (apgūst) dažādas sociālās prasmes, galvenokārt:
•
cilvēku savstarpējo daudzveidīgo attiecību jomā,
•
mācību un darba elementus,
•
noteikumu izpildi, kas saistīti ar konkrētu lomu.
Svarīgi bērnam
raisīt interesi par mūzikas instrumentu spēli, zīmēšanu, veidošanu u. c.
darbības veidiem. Vēlākai sekmīgai muzicēšanai, tai skaitā profesionālai
darbībai šajā jomā nedrīkst nokavēt sākumu, piemēram, klavierspēle jāsāk 5 - 6
gadu vecuma. Šo procesu būtiski ietekmē vecāku attieksme pret muzicēšanu mājas
apstākļos, kā arī pašu personīgais paraugs.
Bērnam sāk veidoties gribas kvalitātes - prasme pakļaut savu
darbību noteiktam mērķim, regulēt to, pārvarēt radušās grūtības.
Pieaugušo uzdevums ir šajā procesā
bērnu visādi atbalstīt.
NOZĪMĪGS ATTĪSTĪBAS UZDEVUMS IR SAGATAVOTIES SKOLAS GAITU SĀKUMAM
Pirmsskolas
perioda beigās bērnam jāsasniedz tāda psihes attīstības pakāpe, kas ļauj pielāgoties
(adaptēties) dzīvei skolas vidē un sekmīgi tajā darboties.
Ar pedagoģisko
gatavību skolai saprot noteiktu zināšanu, prasmju un iemaņu daudzumu, kas
ir bērnam, uzsākot skolas gaitas. Te ietilpst prasme lasīt, skaitīt, atstāstīt.
Psiholoģiskā gatavība ir bērna intelektuālās attīstības kvalitatīvā savdabība un
tās personības
raksturotājiezīmes, bet kurām nav iespējams sekmīgs darbs skolā.
Ja
bērns pirmskolas periodā ir atradies vidē, kur labvēlīgi, ar lielu atsaucību
uzklausīti visi viņa jautājumi, visādi veicināts, atbalstīts pats jautāšanas,
interesēšanās process, tad stiprinās vēlme izzināt jauno, kas viegli attīstās
intresē par skolu (arī kā izziņas vajadzību apmierināšanas vietu).
Pirmskolas
bērna uzvedībā (kuru ietekmē viņa tiešā vide) tā vai citādi tiecas izpaust
dabiskās tendence, t.i., spontanitāte, impulsivitāte, patiesums, ko neierobežo
kādi nebūt nosacījumi.
Bērna
pašnovērtējums saistīts ar pašapmierināšanās attīstību. Pirmskolas vecuma bērna
pašapzināšanās īpatnības bieži izpaužas paaugstinātā pašnovērtējumā, kas ir
normāla parādība šajā perjodā. Pazemināts pašnovērtējums var kļūt par bērna
nesekmības cēloni skolā, jo rada bailes no neveiksmes vai atteikšanos izpildīt
kādu uzdevumu.
Labvēlīga
situācija veidojas tad, ja vajadzība gūt panākumus ir stiprāka par bailēm no
neveiksmēm. šādu stāvokli veicina arī gribasspēka attīstība.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru