Autors: Gogoļinska Tatjana
Pieņema: Peļše
Kādēļ mums ir vajadziga iztēle?
Psiholo»ijas funkcijas ietver sevī:
*domāšanu
*uzmanību
*uztveri
*atmiņu
*iemaņas/spējas, un protams, IZTĒLI vai
fantāziju.
Parasti ikdienā ar iztēli vai fantāziju ne
vienmēr saprot to pašu, ko ar šiem jēdzieniem apzīmē zinātnē. Sadzīvē par
iztēli un fantāziju sauc visu to, kas it nereāls, kas neatbilst īstenībai un
kam tātad nav nekādas nopietnas praktiskais nozīmes. Taču īstenībā iztēle, kā
jebkuras radošas darbības pamats, izpaužas pilnīgi visās kultūras dzīves jomās,
darot iespējamu māksliniecisko, zinātnisko uz tehnisko jaunradi. Šādā nozīmē
viss, kas ir ap mums, kas ir cilvēka roku radīts, visa kultūras pasaule,
atšķirībā no dabas pasaules - tas viss ir cilvēka iztēles un uz iztēles
balstītas jaunrades auglis.
Jebkurai psiholoģiskai funkcijai ir divas
formas: iedzimtas / nāturālas un iegūtas / kultūras. Pirmā
ir bioloģiski determinēta, bet otrā ir vēsturiski nosacīta.
Ar iztēles palīdzību cilvēks var iziet
tālu aiz robežām, apgūstot svešu vēsturisko un sociālo pieredzi. Cilvēks var
iztēloties to, ko nav redzejis var gūt prieksštatu pēc sveša stastījuma vai
apraksta par to, kas paša tiešajā pieredzē nav bijis, to neierobežo paša
pieredzes šaurais loks. Iztēle ir svarīga funkcija cilvēka uzvedībā un
attistībā, tā kļūst par līdzekli cilvēka pieredzes paplašināšanai, jo viņš var
iztēloties ļoti daudz.
Vēl joprojām pastāv uzskats, ka bērnam
iztēle ir bagātāka, nekā pieaugušam cilvēkam. Bērnība tiek uzskaitīta par
laiku, kad fantāzija ir vislabāk attistīta un, saskaņa ar šo uzskatu, bērnam
attistoties, viņa iztēle un fantāzijas spēja iet mazumā. Bērni no visa var
radīt visu, sacījis Gēte, un šo bērnu fantāzijas pieticību, tādu augstu prasību
trūkumu, kas ierobežo pieaugušo fantāzijas brivību un bagātību. Bērna
fantāzijas izteikti nesaderas ar pieauguša cilvēka pieredzi, un no tā arī
secināts, ka bērns vairāk dzīvo fantāzijas nevis reālajā pasaulē.
Bērna pieredze ir daudzkārt nabadzīgāka
par pieauguša cilvēka pieredzi. Tāpāt mēs zinam arī, ka bērna intereses ir
vienkāršākas, elementārākas, nabadzīgākās; visbeidzot,viņa attiecībām ar vidi
nav tās sarežģītības, smalkuma un daudzveidības, kas raksturīgi pieauguša
cilvēka uzvedībai, bet tie visi ir svarīgi iztēles darbības noteicoši faktori.
Jau no tā vien ir skaidrs, ka bērna iztēle nav bagātāka, bet ir nabadzīgāka par
pieauguša cilvēka iztēli; bērna attistības procesā attīstās arī iztēle,
sasniedzot savu briedumu tikai pieagušā cilvēkā.
Bērns var iztēloties daudzkārt mazāk kā
pieaugušais cilvēks, bet viņš vairāk paļaujas uz savas iztēles augļiem un mazāk
tos kontrolē, un tāpēc iztēle šī vārda sadziviskā, vulgārā nozīmē (t.i. kaut
kas tāds, kas nav reāls, bet izdomāts) bērnam, protams, piemīt vairāk nekā
pieaugušajam. Taču ne tikai materiāls, no kura iztēle rada, bērnam ir
nabadzīgāks nekā pieaugušajām, arī pielietojamo kombināciju raksturs, to
kvalitāte un daudzveidība būtiski atpaliek no pieaugušā kombinācijām.
Pirmo un svarīgo likumu, kam pakļauta
iztēle, var formulēt tā: iztēles radošā darbība ir tieši atkarīga no cilvēka
iepriekšejas pieredzes bagatīguma un daudzveidības, jo šī pieredze dod
materiālu, no kura tiek radīti fantāzijas veidojumi. Jo bagātāka cilvēka
pieredze, jo plāšāks materials ir iztēles ricībā.
Bērns uzkrāj materiālu, ko vēlāk izmantos
viņa fantāzija.
Reālie iespaidi mainās, palielinot vai
samazinot savus dabiskos izmērus. Bērnu un pieaugušo tieksmei pārspīlēt ir
dziļš iekšējs pamatojums. Mēs pārspīlējam tāpēc, ka gribam lietas redzēt
pārspīlētā veidā, jo tas atbilst mūsu iekšējam stāvoklim, mūsu nepieciešamībai.
Bērnu tieksme pārspīlēt lieliski iemiesojas pasaku tēlos.
Radošais darbs
Iztēle ir cieši saistīta ar radošo
domāšānu. Tās gaitā notiek jaunu tēlu radīšana apziņā. Tāpāt, kā domāšana,
iztēle darbojas situācijās, kad nepieciešams rast jaunu risinājumu. Radošā
iztēle ir viens no mākslinieciskās daiļrades visnepieciešamākajiem izziņas
procesiem. Ar iztēles palīdzību notiek jaunu tēlu radīšana apziņā, pamatojoties
uz iepriekš guto informāciju, kas ieguldīta atmiņā, parveidota ar radošās
domāšānas palīdzību.
Radošai iztēlei ir liela nozīme visos
cilvēka radošas darbības veidos; tā pedalās rakstnieka, gleznotāja, tēlnieka,
komponista, zinātnieka un izgudrotāja darbā. Bērni vēl nevar savas zināšānas
lietot sociāli nozīmīgiem mērķiem: atklāt kaut ko jaunu zinatnē, konstruēt
raķeti utt. Ar iztēles palīdzību viņi padziļināti un emocionāli izzina
objektīvo īstenību.
Rādoša iztēle manāmi sekmē bērna
mākslinieciskās darbības attīstību. Vienlaicīgi tā kavē reproduktīvās darbības
attīstību, stereotipiskus un trafaretus attēlus veidošanā, apliecēsānā un
zīmēšanā.
Ļoti izplatīts arī ir uzskats, ka jaunrade
ir tikai izredzēto daļa un ka tikai tam, kam piešķirts īpašs talants, tā
jāattīsta un tikai tas var nodarboties ar jaunradi. Šis uzskats nav pareizs.
Ja jaunradi saprot tās īstajā,
psiholoģiskajā nozīmē, kā jaunā radīšanu, viegli nonāk pie secinājuma, ka
jaunrade vai mazāka mērā ir visu daļa, tā ir normāla un pastavīga attīstības
pavadone. Labi zināms, ka agrīnā vecumā visi bērni iziet dažas zīmēšānas
stadijas. Zīmēšana arī ir tipiska agrīnā, bērns zīmē labprāt.
Noverojumi parādījuši, ka zīmē visi bērni
un stadijas, kuras iziet viņu zīmēšana, ir vairāk vai mazāk kopējas viena
vecuma bērniem. Sākoties skolas vecumam, bērnu patika un intereses par zīmēšanu
atslabst.daudziem, pat vairākumam mūsu bērnu kaut cik patstavīga tieksme zīmēt
pazūd pavisam. Pieķeršanās zīmēšanai saglabājas tikai vienpatņiem, vairāk
apdāvinātiem šai ziņā un vēl bērnu grupām, kur audzināšana mājās vai skolā
stimulē nodarbošanos ar zīmēšanu un šo spēju attīstīšanu. Acīmredzot, pastāv
kāda iekšēja saistība starp bērna personību šai vecumā un viņa patiku zimēt.
Acīmredzot, bērna radošie spēki uz zīmēšanu nav koncentrējušies nejauši, bet
tāpēc, ka tieši zīmēšana šī vecuma bērnam dod iespēju viegli izteikt to, kas
viņus pārņemis. Pārejot citā attīstības fāzē, bērns izmainās, un līdz ar to
mainās arī viņa jaunrades raksturs.
Zīmēšāna paliek kā noiets etaps un tās
vietu sāk ieņemt literārā jaunrade, jo īpāši pusaudža dzimumbrieduma periodā.
Bērna zināšanas mūsdienās lielā mērā
bagātina arī radio, televīzijas un video informācija. Taču te izvirzās nopietna
problēma: nepieļaut tiešo dabas uztverumu samazināšanos. Tā, piemēram, rīts
televīzijas pārraidē ir bez smaržas, bez spilgtā vēsuma, un tādēļ tas nespēj
rosināt bērnos izjūtas, kuras var gūt dabā.
Ir būtiski, lai bērns atmiņā saglabātu gan
ziedošas pļavas, vilņojošas rudzu druvas, gan mirdzošas jūras tēlu. Bērnam
vajadzētu novērot darba un sadzīves ainas, cilvēku sejas un darba pozas.
Daiļliteratūra, mākslas darbu aplūkošana, teātris, kino, televīzija un video
var iespaidus padziļināt, bagatināt, bet nevis aizstāt tos.
Iztēles attīstība
O. Djacēnko paradīja, ka bērnu iztēle
savā attīstīšanā ir saistīta ar tiem pašiem likumiem, kuriem seko līdzi citi
psihiskie procesi. Tieši tā, kā uztvere, atmiņa, iztēle no pasīva kļūst par
aktīvu.
Iztēles attīstība pirmsskolas vecumā
manāmi sekmējama.
Iztēles attīstības sākumposms sākas no 2,5
līdz 3 gadiem. Bērns mācās kontrolēt, mainīt, noskaidrot un uzlabot savas
tēlus, nu tas nozīmē - regulēt savu iztēli. Bērni kombinē savus zīmējumus ar
dažādiem atmiņas tēliem, izmaina redzēto priekšmetu proporcijas u.c. Piemēram,
sevi attēlo pārspīlēti lielu salīdzīnājumā ar automašīnu, kurā brauc, vai māju
kurā dzīvo.
Īpaši aktīvo bērnu zīmējumu saturs dažkārt
manāmi pārspēj objekti redzēto: attēli ir spilgti, emocionāli bagāti. Taču
bērni ir gan ļoti aktīvi savā darbībā, taču viņu dzīves pieredze ir stipri
mazāka nekā pieaugušjiem, līdz ar to arī apziņā ir mazāk vielas iztēlei. Tomēr
bērna iztēlei viņa personības attīstības līmenī ir ļoti liela nozīme.
4 - 5 gadu vecumā iztēles
attīstīšanai ir cita loģika. Visas bērna pārdzīvojuma negatīvas emocijas
simboliski ispaužas pasaku varoņos. Pec tam, bērns pats sāk būvēt tēlainas
situācijas, kur viņš ir viens no varoņiem.
6 - 7 gadu vecumā iztēles
attīstīšana nonāk tādā līmenī, kad bērns ir spējīgs dzīvot iztēlainajā pasaulē.
Tad tā strauji attīstās, un mūsdienās tā 12 - 14 gadu vecumā sasniedz maksimumu
(franču psihologs teodils Ribo). Ja bērnu pārslogām ar plašu informācijas
daudzumu, tad iztēle tiek traucēta. Rodas paradokss: jo straujāk palielinās
zināšanu apjoms, jo ātrāk samazinās iztēle. (T. Ribo).
Bērni, kam ir labi attīstīta iztēle,
parasti zīmē, veido un aplicē ļoti daudz un radoši, nekopējot paraugus, - tā ir
viņu dabiska reakcija uz jauniegūto informāciju.
Jau pirmsskolas vecumā radošai iztēlei
bērnu zīmējumos un veidojumos ir individuālas īpatnības, kas ispaužas
atšķirīgos attēlojumos, izraudzītājās krāsās, tehnikā. Šajā posmā zēnu un
meiteņu darbos parādās t.s. tematiskā specializācija.
Hiperbola un Metafora
Radošo iztēli bagātina hiperboliski un
metaforiski risinājumi. Modulēti formu un proporciju pārspīlējumi kopumā sekmē
tēlainās domāšanas un radošās iztēles saskaņotu attīstību.
Metafora ir tēlains izteiciens plašākā
nozīmē; alegorija - jaunu jēdzienu un radošo ideju tēlains skaidrojums,
vārdiska izteiksme, tēlu, piemēram, dabas tēlu personificēšana ilustratīvos
darbos. Ar atbilstošu balss intonācijas maiņu stāstījumā izraisām bērna ļoti
aktīvā iztēlē, emocionālā attieksmē pret atveidojamo tēlu un tai sekojošu
vizuālu izteiksmi radošā darba risinājumā. Tā ir jau pieminētā atveidojošā
iztēle, kad, klausoties vai lasot kādu aprakstu, bērns it kā redz kādus
atveidojamos tēlus (formas, situācijas), domās papildina, pārveido un pilnveido
šos tēlus ar iepriekš gūto detalizētu vārdisko informāciju.
Hiperbola ir tēlains pārspīlējums.
Piemēram, bērniem objektīvas grūtības sagādā portreta kaut shematiska
attēlošana. Lai viņi vismaz izprastu cilvēka sejas uzbūvi un mācītos ievērot
individuālās atšķīrības, ļoti interesantas ir cilvēka sejas formu modulācijas:
1.
vispirms uzzīmējami atšķīrīgi sejas apveidi pretskata: vertikāli
un horizontāli ļoti stiepti ovāli, blakus tieši apaļa forma.
2.
tad šajos laukumos iezīmē jaunas atšķīrīgas formas acis un abu acu
pārus dažādā augstumā. Tādi shematiski attēli līdz smieklīgumam galēji
atšķīrīgi maina savu tēlaino izteiksmi. Rezultātā bērni iecietīgāk un rūpīgāk
novēro cilvēka - draugu, māmiņas - sejas dažādās īpatnības. Sekojoša ir
karikatūras uzdevumu sērija skolēniem Greizo spoguļu valstībā.
Rotaļa
Sekmīgai pirmsskolas vecuma un sākumskolas
bērna rodošās iztēles attīstīšanai ir derīgi rosināt rotaļa lietot pašgatavotus
līdzekļus, piemēram, ar papīra sloksnēm, plakaniem, gludiem koka skaliņiem
(špāteles jeb sliepnes), mozaīkas tipa konstruktora formām, dabas materiāliem,
attēlot – sastādīt plāknē un modelēt dažādu objektu atveidus, arī cilvēka un
dzīvnieka atšķīrīgas kustības un stāvokļus.
Apjomīhuma izpratne un telpiskuma iztēle
attīstāma rotaļā “Hameleoniskas pārvērtības”. Te derīgi apjomīgu formu (pat
pašgatavotu no kokzāģētavas atgriezumiem) - dažāsa lieluma kuba un citu
ģeometrisko formu klucīšu komplekti. Tos dažādās telpiskās attiecības mainot,
konstruējamas celtnes, tilti, vārti u.c. arhitektoriskas būves. Lietojami arī
dārgi saliekami plastmass LEGO konstruktori un citu citā ieliekamas
rotaļlietas.
Ieteicamas ir literatūrā galda spēles
(sk.Pielikumā). Attēlos redzamas šo spēļu kopformas. Pa laukumos iezīmētājām
līnijām tās sagriežamas sīkākās formās un ar kombinatoriskas paņemieniem
jāpārvieto sīkdaļas. (sk. iztēles galvenie veidi). Parasti sākumā spēles apgūst
attēlo dzīvu fantastisku būtņu siluetus u.c. attēlus.
Radošas iztēles aktivizācijas lauks manāmi
paplašināmas, rotaļās lietojot divus figūrkomplektus.
Ļoti aktīvi bērni rosināmi patstavīgi
sastādīt līdzīgus spēļu komplektus un tos lietot radošās iztēles attīstībai.
Dizaindarbība ar papīru un plānu kartonu
palīdz bērnam radoši iztēloties, ka, lokot papīra lapu vai lenti, var izdarīt
pārsteidzošas, interesantas pat apjomīgas dekoratīvas pārvērtības. Labu
saskaņotības, harmonijas izpratni dizaindarbībā bērni gūst, darinot dažādu
darbu komplektus svētiekm u.c.gadījumiem.
Radošas iztēles attīstībā sava vieta ir
arī dažāda veida rotaļu teātrim ģimenes apstākļos un bērnu iestādēs te nosacīti
iekartojama vide, atbilstoši iztēlotiem personāžiem - maskas: kā plakanu
medaljonu uzkar kaklā, kā medaļu piesprauž pie kabatiņas; piestiprinātu pie
kartona gredzena, liek ap galvu; rokā uzvelk papīra tūtiņu vai novalkātas
zeķīites daļu, nepāra dūrainīti vai pirkstainīti; un pirkstiem uzvelk novalkāta
pirkstaiņa cimdiņa atsevišķus nogrieztus “pirkstiņus”. Šadas maskas var būt
aplicētas, zīmētas ar flomāsteriem vai citiem moderniem nedziestošiem: un ūdenī
nešķīstoties, izturīgiem materiāliem (aplīmētas ar dažādiem materiāliem,
piemeram, ar papīru, audumu, pakulām, vati u.c.).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru