Sistemātiskā desensitizācija.
Oficiāli bihēviorālās
terapijas sākums tiek saistīts Joseph Wolpe (1958). Wolpe neirotisko uzvedību
raksturo kā “neadaptīvās uzvedības nostiprinājušos ieradumu, kas iegūts
iemācīšanās ceļā.” Principiāli nozīme tiek piešķirta trauksmei, kas ir tās
situācijas sastāvdaļa, kurā notiek neirotiskā iemācīšanās, kā arī neirotiskā
sindroma sastāvdaļa. Pēc Wolpe trauksme ir “autonomās NS atbilde, kas ir iegūta
klasiskā vispārināšanas procesā.” Wolpe izstrādāja īpašu tehniku, kas bija
paredzēta nosacīto autonomo reakciju slāpēšanai - sistemātisko desensitizāciju.
Psihoterapeitskās ietekmes mehānisma skaidrošanai Wolpe radīja reciprokno
bremzēšanas teoriju. Runa iet par trauksmaino reakciju
bremzēšanu citu reakciju vienlaicīgas izsaukšanas rezultātā, kuras no
fizioloģiskā viedokļa ir antagoniskas attiecībā pret trauksmi, nesavienojamas
ar to. Ja ar trauksmi nesavienojama reakcija tiek izsaukta vienlaicīgi ar
impulsu, kurš līdz šim laikam izsauca trauksmi, tad nosacītā saikne starp
impulsu un trauksmi samazinās. Tādas antagoniskas reakcijas attiecībā pret
trauksmi ir ēšana, relaksācijas stāvoklis, pašapliecināšanās reakcija,
dzimumreakcijas.
Pats
efektīvākais stimuls trauksmes novēršanā ir muskuļu relaksācija. Wolpe
izmantoja progresīvās muskuļu relaksācijas tehniku. (J. Jacobson) Sākotnēji
pacients tiek apmācīts izmantot dziļas relaksācijas tehniku, pēc tam pāriet pie
otrā soļa, tas ir, bailes izsaucošo situāciju hierarhijas sastādīšanu. Tālāk
pacientam, kurš atrodas relaksācijas stāvoklī piedāvā iztēloties situāciju,
kura atrodas pašā zemākajā hierarhijas pozīcijā – tātad vismazāk asociējas ar
bailēm.
Kā
piemērs tiek dotas 15 scēnas no hierarhijas, kuras piedāvātas pacientam ar
bailēm no lidošanas lidmašīnā (D. Bernstein, E.Roy et al.,1988) :
1.
Jūs lasāt avīzi un pamanāt aviokompānijas sludinājumu.
2.
Jūs skatāties TV un redzat cilvēku grupu, kas iekāpj
lidmašīnā.
3.
Jūsu šefs saka, ka Jums ir jāveic darījuma brauciens ar
lidmašīnu.
4.
Palikuðas 2 nedēļas līdz braucienam un jūs lūdzat sekretāri
rezervēt biļetes uz lidmašīnu.
5.
Jūs savā guļamistabā kārtojas čemodānu braucienam.
6.
Jūs esat dušā pirms brauciena.
7.
Jūs esat taksometrā ceļā uz lidostu.
8.
Jūs esat lidostā reģistrācijā.
9.
Jūs esat uzgaidāmajā telpā un dzirdat paziņojumu par
iekāpšanu jūsu reisā lidmašīnā.
10. Jūs stāvat rindā pie
lidmašīnas trapa.
11. Jūs sēžat savā vietā
lidmašīnā un dzirdat kā sāk darboties dzinēji.
12. Lidmašīna sāk kustēties, Jūs
dzirdat kā stjuarte lūdz piesprādzēties.
13. Jūs skataties pa logu, kad
lidmašīna ieskrienās pa skrejceļu.
14. Jūs skatāties pa logu, kad
lidmašīna sāk pacelties.
15. Jūs skataties pa logu, kad
lidmašīna atraujās no zemes.
Citā variantā
sistemātiskā desensitizācija tiek realizēta nevis iztēlē, bet iedziļinoties
reālā fobiskā situācijā. Šis variants rada vairāk tehnisko grūtību, taču pēc
autora domām tas ir efektīvāks un to var izmantot tādu slimnieku ārstēšanā,
kuriem ir vāja iztēle. Literatūrā minēts piemērs, ka cilvēks kas slimo ar
klaustrofobiju iemācās izturēt pieaugošu ierobežojumu tādā mērā, ka jūtas
komfortabli pat ar rāvējslēdzēju aiztaisītā guļammaisā.
Sistemātiskā
desensitizācija var tikt izmantota ar izdzēšanas metodiku, kuras laikā iztēles
stimulācijas vietā tiek izmantoti fobijas objekta attēli, piemēram, lidojumā
attēli šajā gadījumā.
Metodes, kas pamatojas uz
izdziðanu.
Šīs metodes, kuras sauc arī par immersiju (iedziļināšanās)
pamatojās uz tiešu baiļu objekta parādīšanas bez iepriekšējas relaksācijas. Šīs
metodes pamatā ir izdzišnas mehānisms, kuru atklāja I.P. Pavlovs, saskaņā ar
kuru nosacītā stimula radīšana bez pastiprinājuma noved pie nosacītās reakcijas
izdzišanas. Pie šīm metodēm tiek pieskaitītas tādas kā “plūdi”, “implozija”,
“paradoksālā intecija”.
Plūdu
metodika.
Plūdu metodikā
pacients kopā ar psihoterapeitu nokļūst situācijā, kurā pacientam rodas bailes,
taču nekaitīgā priekš viņa, un atrodas šajā situācijā tik ilgi, kamēr bailes
nemazinās. Svarīgi, lai būtu izslēgta iespēja slēptā veidā izvairīties no
bailēm. Piemēram, brauciena laikā transportā pacients cenšās novērst savu
uzmanību ( domā par kaut ko patīkamu, sarunājas ar citiem cilvēkiem) ar to
samazinot savu baiļu intensitāti. Pacientam ir jāpaskaidro, ka slēptā
izvairīšnās pastiprina izvairīgu uzvedību. Plūdu seansa laikā pacientam būtu
jāizjūt pēc iespējas spēcīgāka baiļu sajūta.
Imlozija
– tā ir plūdu metodika iztēlē. Vispārējās vilcienos tā atkārto sistemātiskas
desensitizācijas metodiku, taču tiek veikta bez relaksācijas. Sākumā tiek
sastādīta baiļu hierarhija, tad pāriet pie pašas implozijas – bailīgo situāciju
iztēlošanās. Pacienta iesaistīšanās līmeni un izjūtamo baiļu intensitāti
terapeits nosaka pēc pacienta uzvedības (pēc kustību aktvitātes, muskuļu
saspringuma, mīmikas, veģetatīvajām reakcijām). Terapeita uzdevums ir uzturēt
pietiekami augstu baiļu līmeni. Ja trauksmes līmenis pazeminās, ārsts sīkāk
apraksta situāciju, lai pastiprinātu bailes. Piemēram, pacientam, kas baidās no
čūskām lūdz iztēloties, ka viņš ņem čūsku rokās; kad baiļu līmenis pazeminās,
jālūdz iztēloties kā čūska iekož viņam pirkstā, sejā un tamlīdzīgi. Terapeita
fantāzija šeit var būt neirobežota. Mērķis ir uzturēt pacientā pietiekoši
augstu baiļu līmeni 40-45 minūtes.
Paradoksālā
intence.
Šo immersijas
metodi piedāvāja Frankl. (1966) Par būtisku patogēnu faktoru neirožu etioloģijā
Frankl uzskatīja tā saucamo apsteidzošo trauksmi. Apsteidzošā trauksme bieži
izsauc to situāciju, no kuras pacients baidās. Cits patogēnais faktors neirožu
etioloģijā pēc Frankl iestājās pēc pārāk intensīvas tieksmes (intencija)
Pārlieka tieksme apgrūtina mērķa realižēšanu. Uz šiem faktiem Frankl balsta
paradoksālās intences tehniku. Pie šīs metodikas pacientam tiek piedāvāts
pārtraukt cīņu ar simptomu un tā vietā apzināti censties to izsaukt un censties
to pastiprināt. Metodika paredz kardinālu savas attieksmes izmaiņu pret savu
simptomu. Šīmetode ietver ne tikai pacienta attieksmes mainīšanu, bet arī
humoristiskās nostājas izmantošanu. Vienkārši runājot, pacientam ir jāattālinās
no savas neirozes, pasmejoties par to. Piemērs ir par par kādu zēnu, kurš cieta
no pārliekas stostīšanās. Reiz šis zēns braucis tramvajā bez biļetes.
Konduktora uzķerts viņš nolēma, ka vienīgais veids kā izsprukt ir izsaukt
konduktorā žēlumu pret “mazo, nabaga zaķi” un viņš centās stostīsties, bet
nekādi to nevarēja izdarīt. Tādejādi, neapzinoties zēns nonāca pie paradoksāla
nolūka.
Modelēšana.
Terapeiti, mēģinot pacientiem iemācīt vēlamo
uzvedību bieži to demonstrē vai modelē. Piemēram, desensitizācija var būt īpaši
efektīva, kad terapeits nodemonstrē pacientam kā mierīgi uzvesties situācijā,
kas izsauc bailes. Kādā gadījumā terapeits parādīja pacientei, kurai bija bail
no zirnekļiem kā tos nogalināt ar mušu
pletni un iemācīja to ar gumijas zirnekļa palīdzību. (Mac Donald &
Bernstein, 1974)
Pārliecinošas
uzvedības un sociālo prasmju trennēšana.
Šī metidika ir
paredzēta nepašpārliecinātiem pacientiem, kuri nespēj atklāti izteikt savas
jūtas un nemām aizstāvēt savas likumīgās tiesības. Viņus bieži ekspluatē
citi, izjūt trauksmi sociālās
situācijās, viņiem ir zema pašcieņa. Tāpat kā sistemātiskās desensitizācijas
tehnika, pašpārliecinātības trenniņš arī ir balstīts uz bailēm antaginisku
reakciju izmantošanu : aktīvi pašpārliecināta uzvedība nav savienojama ar baiļu
un traiksmes sajūtām. Cilvēks, kuram piemīt sociofobija izvairās no tikšanās ar
cilvēkiem dēļ iespējamajām negatīvajām sekām : pasivitāte, biklums, defensīva
uzvedība parasti neizsauc labvēlīgu attieksmi.
Trenniņš notiek
grupās. Nodarbību laikā pacients pārliecinās, ka pārliecinoša uzvedība noved
pie apkārtējo uzvedības izmaņām. Tas savukārt pastiprina šāda veida uzvedību,
paaugstina pašvērtējumu. Jāatzīmē, ka pārliecinoš auzvedība nenozīmē
agresivitāti, drīzāk tā ir tieša negatīvo un pozitīvo jūtu izteikšana, savu
uzskatu aizstāvēšanas procesā.
Modelēšana
un lomu spēles ir galvenie tehniskie
pašpārliecinātības trenniņa līdzekļi. Terapeits palīdz kļūt pacientam
atklātākam un ekspresīvākam sociālās situācijās. Piemēram, pacients, kurš
baidās lūgt algas paaugstinājumu, var iegūt nepieciešamās iemaņas vairākas
reizes izspēlējot šo situāciju grupā. Uzmanība tiek pievērsta neverbālās un
verbālās ekspresīvās uzvedības attīstībai, tas ir, ķermrņa pozai, balsij, acu
kontaktam. Pēc tam terapeits mudina veikt apstiprinošas darbības reālā
situācijā, lai nodrošinātu ģeneralizāciju.
Bez pārliecinošas
uzvedības trenniņš ir izmantojams komunikabilitātes līmeņa paaugstināšanai,
ieskaitot aktīvo klausīšanos, atgriezenisko saiti.
Pozitīvais
pastiprinājums.
Pozitīvā
pastiprinājuma metodēs tiek izmantoti operacionālā vispārināšana, lai radītu
saites starp uzvedību un sekām. Terepeits sistemātiski izmanto pastiprinājumu,
lai izmanītu problemātisko uzvedību, piemēram, sākot no nagu graušanas un
nevozitātes līdz šizofrēnijai un atteikšanās no barības.
Piemērs. Anna – 4
gadīga metene normāli komunikējās ar pieaugušajiem un skolotājiem, bet bija
klusa, bikla un noslēgta ar bērniem. Psihologs, kurš strādāja skolā ievēroja,
ka skolotāji apbalvoja viņas noslēgtību ar pārlieku uzmanību. Tad tika
izstrādāta meitenes uzvedības modifikācijas programma. Skolotājiem vajadzēja
Annai pievērst uzmanību tikai tad, kad viņa rotaļājās ar citiem bērniem vai
vismaz atradās to tuvumā. Vēlāk skolotāji sāka apbalvot annu tikai par īstu
sadarbību ar citiem bērniem. Rotaļas vientulībā tika ignorētas. Rezultātā Anna
vairāk laika pavadīja ar bērniem nekā pieaugušajiem. (Allen et al., 1964)
Lai uzlabotu
uzvedību pacientiem ar izteiktiem personības traucējumiem, kuri atrodas
psihiatriskajās iestādēs, biheviorālie terapeiti izstrādāja talonu metodi
(Ayllon & Azrin, 1968, Kazdin &Bootzin, 1972), kuras ietvaros vēlamā
uzvedība tika apbalvota ar taloniem, kurus slimnieki pēc tam nomainīja pret
saldumiem, pastaigām un citām privilēģijām. Personāls sadarbībā ar pacientu,
kad tas ir ieapējams sastāta uzvedības vēlamo mērķu sarakstu atkarībā no katra pacienta uzvedības
īpatnībām. Pēc katra uzvedības mērķa sasniegšanas pacients iegūst noteiktu
skaitu talonus.
Talonu sistēma
var būt ļoti efektīva uzvedības izmainīšanā. Dažos pētījumos ir parādīts, ka
psihiski slimiem pacientiem ar izteiktām apātiski abuliskām personības izmaņām
ar talonu sistēmas pzlīdzību būtiski izdevies uzlabot ārējo izskatu, sociālo
mijiedarbību un mazinājusi viņu uzvedības īpatnības. Būtiskākais ir tas, ka šī
metode palīdz pacientam sagatavoties dzīvei ārpus slimnīcas.
Riebuma
izsaukðanas tehnika.
Šajā tehnikā
izmanto klasiskās vispārināšanas principu. Tā piemēram alkoholismu ārstē ar
nelielām alkohola devām, kurām pievienotas vielas, kas izsauc vemšanu vai citas
nepatīkamas izjūtas. Elektrošoku izmanto, lai novērstu neirotisku stostīšanos,
roku drebēšanu, seksuālas izvirtības. Šo terapijas veidu pirmais aprakstīja
V.M. Behterevs (1917,1925) Viņš norāda uz to, ka pie hroniska alkoholisma
ārstēšanas tiek izmantots alkohols ar vielām, kas izsauc vemšanu. Terapijas
mērķis ir izstrādāt vemšanas nosacījuma refleksu.
Sods.
Atšķirībā no
aversīvās vispārināšanas, kad nepatīkamais stimuls tiek saistīts ar nevēlamu
uzvedību, sods seko pēc nevēlamās uzvedības. Piemēram, pacientam ar smalkās
motorikas traucējumiem, tika piedāvāt uzdevums – trāpīt ar dzelzs stienīti
caurumu, kuru diametrs samazinās rindā. Neprecīzs trāpījums tiek sodīts ar
elektrošoku. Treniņa procesā pacients iemācās atslābināt vajadzīgās muskuļu
grupas.
Paškontroles
procedūras.
Bihēviorālie
terapeiti tiecās uz to, lai pacienti ņemtu aktīvu dalību ārstēšanas programmas
noteikšanā un terapeitiskās programmas izpildīšanā. Tam tiek izmantotas daudzas
paškontroles procedūras (Bandura, 1977, Kanfer, 1977). Paškontrole ir
veiksmīgas uzvedības pašregulācijas pamatā. Pateicoties tai, pacienti sāk labā
apzināties savas specifiskās problēmas un darbības. Terapeits palīdz pacientam
noteikt mērķus un radīt standartus, kas vada uzvedību. Piemēram, pie liekā
svara ārstēšanas kopīgi tiek noteikts ikdienā patērējamo kaloriju skaits.
Veiksmīgas paškontroles iespēja palielinās, ja tiek formulēti specifiski,
skaidri un īslaicīgi mērķi. Piemēram, nedrīkst formulēt mērķi tādā nenoteiktā
formā : “ No nāklamās nedēļas es ierobežošu sevi ēšanā.” Vajadzīga precīza un
konkrēta nostāja : “Es dienā patērēšu nevairāk kā 1000 kalorijas.”
Neveksme, mēģinot sasniegt neprecīzi
formulētu mērķi, izsauc negatīvu pašvērtējumu pacientiem. Tajā pašā laikā
konkrētu mērķu veiksmīga izpildīšana veicina pašapziņu, kas palielina iespēju
tam, ka pašregulējošā uzvedība tiks atbalstītā arī turpmāk.
Kā vienu no
paškontroles metodēm var minēt progresīvo relaksācijas treniņu, kuru izmanto
stresa reakciju pārvarēšanai, ieskaitot bezmiegu, galvassāpes un hipertoniju.
Kognitīvā
pārstrukturizēšana.
Šīs kategorijas
terapeitiskās metodes pamatojās uz pieņēmumu, ka emocionālie traucējumi ir
dezadaptīvu domāšanas stereotipu rezultāts. Kognitīvās restrukrurēšanas
uzdevumos ietilpst šo dezadaptīvi stereotipu izmanīšana. Terapeiti apmāca
pacientus stresa situācijās dezadaptīvos stereotipus nomanīt ar mierīgām domām.
Starp šīm metodēm ļoti pazīstams ir stresa pierašanas treniņš, kura laikā
pacients iztēlojas, ka atrodas stresa situācijā un izmanto iegūtās kognitīvās
iemaņas.
Bihēviorālās
terapijas izmantoðana.
1.
Trauksmes stāvoklis. Klīniskie pētījumimdažādās valstīs
ir parādījuši, ka bihēviorālā terapija ir efektīva dažādu fobiju gadījumos. Pat
vairāk – bihēviorālā terapija ir izvēles ārstēšana pie fobijām. Galvenā tehnika
ir sistemātiskā ekspozīcija (jēdziens “ekspozīcija” apvieno visas tehnikas,
kuras norāda uz baiļu objektu); papildus pie dažiem agorofobiskiem traucējumiem
tiek izmantotas kognitīvi bihēviorālās stratēģijas. Terapeitiskās neveiksmes
pie agarofobijas sastāda 10-40 %.
2.
Seksuālie traucējumi.
Ir vispāratzīts, ka bihēviorālajai terapijai ir jādod priekšroka
seksuālu traucējumu, tādu kā impotence, priekšlaicīga ejakulācija, vaginisms,
orgasmiskā disfunkcija novēršanā. Vispazīstamākais piemērs – 2 nedēļu programma
seksuālās disfunkcijas novēršanai (Master & Jonson, 1970, 1979).
3.
Starppersonu un laulāto draugu problēmas. Sociālo prasmju un
pārliecinošas uzvedības treniņš plaši tiek izmantots starppersonu problēmu risināšanā - no sociālās uzvedības repertuāra
ierobežošanas līdz sociofobijai. Laulāto draugu bihēviorālā terapija (Jacobson
& Margolin, 1979) – ir metode, ar kuras palīdzību partnerus apmāca pozitīvā un produktīvā veidā
sasniegt vēlamās uzvedības izmaiņas vienam otrā.
4.
Hroniski psihiskie traucējumi.
Bihevirālā terapija ir neefektīva pie smagiem psihiskiem traucējumiem.
Bihēviorālās procedūras (talonu sistēma) ir izvēles metode pacientiem ar
izteiktām personības izmaiņām un zemu pašapkalpošanās līmeni. (Paul &
Lentz, 1977).
5.
Bērnu psihopataloģijas.
No paðiem teorijas rašanās sākumiem to izmanto bērnu psihisko traucējumu
ārstēšanā – uzvedības traucējumi, agresivitāte. Talonu sistēma plaši tiek
izmantota hiperaktivitātes ārstēšanā. Bihēviorālās terapijas panākumi
hiperaktīvu bērnu ārstēšanā liek domāt par to, ka bihēviorālajai terapijai ir
jāpapildina plaši izplatītā medikamentozā terapija. (O'Leary,
1980).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru