LATVIJAS UNIVERSITĀTE
Pedagoģijas un psiholoģijas
fakultāte
Psiholoģijas katedra
KURSA DARBS
35-50
gadus vecu valsts iestāžu darbinieku dzimumstereotipi.
Vadītājs :
Jolanta Cihanoviča
Rīga 1999.
Saturs.
Ievads. …………………………………………………………………………….…3
Teorētiskā daļa
1.
Stereotipu būtība……………………………………………………………….6
2. Stereotipu
izplatība…………………………………………………………….9
2.1.
Rasu un etniskiie stereotipi. ………………………………………9
2.2.
Dzimumu stereotipi…………………………………………………10
2.3. Reliģija un
stereotipi………………………………………….……12
2.4. Stereotipu un aizspriedumu slēptās
formas…………………12
3. Stereotipu un aizspriedumu izcelsme, veidošanās mehānismi
un to noturība……………………………………………………………………..14
3.1. Sociālā pieeja………………………………………………………14
3.2. Emocionālā pieeja ……………………………………………… 16
3.3. Kognitīvā pieeja……………………………………………………16
3.4. Personības pieeja………………………………………………….17
4.
Stereotipu pielietošana…………………………………………………….. .19
5. Stereotipu
kognitīvās sekas…………………………………………………22
6. Stereotipu ietekme uz saskarsmi………………………………………….24
7. Stereotipu
atvieglināšanas un izmainīšanas iespējas………………..27
Praktiskā daļa.
Pētījuma būtība un
metodes apraksts……………………………………….30
Rezultātu
analīze………………………………………………………………….31
Nobeigums………………………………………………………………………….35
Pielikums…………………………………………………………………………...41
Ievads.
Laika gaitā sabiedrības apziņā ir
radušies daudz un dažādi mīti par dažādām parādībām kā arī cilvēkiem pašiem vienam par otru. Šos
mītus ir nostiprinājušas pastāvošās normas, kuras ikdienā cilvēki piemēro sev
un citiem apkārtējiem. Patiesībā šīm normām pilnībā atbilst nespēj neviens , jo
cilvēki ir tik dažādi. Dažādība ir ļoti auglīga augsne nesaskaņām dažādu grupu
starpā un pamatā tam ir pareizi, nepareizi,
precīzi vai neprecīzi priekšstati par otru grupu. Ja šie priekšstati ir
noturīgi, stabili un pastāvīgi, tos sauc par stereotipiem.
Cilvēki, lai tiem būtu vienkāršāk
uztvert tik dažādo un daudzveidīgo pasaules ainu, pastāvīgi kaut ko apvieno. Un
šīs apvienošanas rezultātā arī veidojās stereotipi.
Dažādi stereotipi ir bijuši plaši izplatīti visos
laikos un visā pasaulē. Vissenākie un arī mūsdienās sastopamie stereotipi ir
rasu un dzimumu stereotipi. Tie pastāv no vissenākajiem laikiem. Jebkurā gadījumā stereotipi dziļi sakņojas kultūrā un daudzus
no tiem – rasu, dzimumu, bērni apgūst jau no mazām dienām. Stereotipi ir visai
noturīgi un pārstāvēti visos sociālajos
slāņos.
Par savu mērķi izvirzīju:
·
Izpētīt pieejamo literatūru un apkopot
autoru atziņas par tēmu “stereotipi”;
·
Izdarīt secinājumus par iegūto
teorētisko materiālu ;
·
Izanalizēt un izdarīt secinājumus
par praktiskajā pētījumā iegūtajiem
rezultātiem.
Kā uzdevumu sev
izvirzīju noskaidrot :
· stereotipu un
aizspriedumu jēdzienu nozīmi;
· stereotipu un
aizspriedumu veidošanās iemeslus un
avotus;
· sterotipu
noturību;
· stereotipu
izplatību un pielietošanas mehānismus;
·
stereotipu atstāto iespaidu uz indivīdu
kognitīvajiem procesiem, saskarsmi;
· stereotipu
“mīkstināšanas”un izmainīšanas iespējas;
·
praktiskā pētījumā izpētīt
konkrētas sociālās grupas un vecuma -
tas ir, valsts iestāžu 35-50 gadus vecu vīriešu un sieviešu priekšstatus
par vīriešu un sieviešu rakstura iezīmēm un uzvedības formām jeb stereotipus.
Šis darrbs sastāv no septiņām
nodaļām un praktiska pētījuma.
1. nodaļā tiek
apskatīta stereotipu būtība un noskaidroti galvenie jēdzieni, kas ir sastopami
darbā. 2. nodaļā tiek apskatīta
stereotipu izplatība – rasu un etniskie, dzimumu stereotipi, reliģijas un stereotipu
saistība, kā arī stereotipu un aizspriedumu slēptās formas. 3.nodaļā tiek
apskatīti stereotipu un aizspriedumu veidošanās iemesli, avoti, kā arī
stereotipu noturība. 4.nodaļā tiek apskatīti stereotipu pielietošanas veidi un
gadījumi. 5.nodaļā apskatītas stereotipu
kognitīvās sekas – kā tie iespaido dažādus kognitīvos procesus. 6.nodaļā tiek apskatīts, kādu ietekmi stereotipi
atstāj uz indivīdu saskarsmi. 7.nodaļā apskatītas stereotipu “mīkstināšanas” un
izmainīšanas iespējas.
Praktiskajā daļā ar atbilstoši izstrādātas anketas
palīdzību būs izpētīti vienas
konkrētas sociālās grupas un vecuma –
tas ir, valsts iestāžu 35-50 gadus vecu vīriešu un sieviešu priekšstati par vīriešu
un sieviešu raksturīgajām īpašībām un uzvedības formām jeb stereotipi.
Lai precīzi varētu analizēt iegūtos datus ,
vispirms izvirzīju hipotēzi :
35 –50 gadus veciem vīriešiem un sievietēm – valsts
iestāžu darbiniekiem piemīt dzimumstereotipi - jūtīguma, intuīcijas, pļāpīguma,
labsirdības piedēvēšana sievietēm un loģiskuma,
agresivitātes, līderības piedēvēšana
vīriešiem.
1. Stereotipu būtība.
Stereotipi ir plaši pētīta joma.
Ir atrodamas ļoti daudz dažādas definīcijas šim jēdzienam, taču vienotas
definīcijas pašlaik vēl nav. Aizspriedums,
stereotips, rasisms, seksisms – šie jēdzieni bieži pārklājās. Tādēļ ir svarīgi
noskaidrot šo jēdzienu nozīmi.
Vienotības
nav jautājumā par to, vai streotips un
aizspriedums ir identiski vai atšķirīgi jēdzieni. Daudzos darbos aizsprieduma
un stereotipa termini tiek lietoti ar vienādu nozīmi, piemēram, Čaplins
stereotipu skaidro kā objekta, dzīvnieka, indivīda vai grupas aizspriedumaino
uztveri (J.P.Chaplin,1985), taču man pieņemamāks šķiet D. Maiersa (David G. Myers, 1997)
skaidrojums, kurā tiek atzīmēts, ka
“stereotips – tas ir - vispārīgs pieņēmums par cilvēku sadalījumu grupās pēc
tām vai citām pazīmēm. Un stereotips (pārliecība) - tas nav aizspriedums
(ievirze).
Tāpat
arī nav vienotības jautājumā par to, vai stereotips ir vai nav ar negatīvu
noskaņu. Es savā darbā pieturēšos pie D.Maiersa (David G. Myers, 1997) uzskata,
ka aizspriedumu jēga ir nepamatoti negatīva ievirze attiecībā pret kādu grupu
un tās atsevišķiem locekļiem. Aizspriedums – tas ir vispār zināms nosodījums,
kas indivīdā iedveš pārliecību pret citu indivīdu , pamatojoties tikai uz šī
indivīda identifikāciju ar viņa grupu. Taču ir arī uzskati, ka arī
aizspriedums, var būt gan pozitīvs, gan negatīvs (A.Reber, 1995) Citāda pieeja
ir uzskats, ka arī stereotipi ir negatīva pārliecība (J.P.Chaplin,1985) – tādā
gadījumā atšķirības starp stereotipiem un aizspriedumiem nepastāv.
Es savā darbā
pieturēšos pie D.Maiersa uzskata, ka stereotipi var ietekmēt aizspriedumus.
Sekot stereotipam nozīmē apkopot, apvienot, sakopot. Galvenā problēma ir nevis pats
stereotips, cik ar to saistītā ievirze, kas liek pieturēties pie tās vai citas
uzvedības. Šajā gadījumā stereotips pārvēršas par aizspriedumu. Aizspriedumi no
stereotipiem atšķiras. Ja stereotips ir vispārināšana, kas atdala vienas grupas
cilvēkus no citas grupas cilvēkiem, tad aizspriedumiem nāk klāt arī spriešana
terminos “labs” un “slikts”, kurus izsaka par citiem cilvēkiem, pamatojoties uz
viņa grupu, pat nepazīstot šo cilvēku un nezinot viņa rīcības motīvus. (Годфруа Ж., 1996)
Aizspriedums –
tā ir ievirze, jeb noteikts jūtu kopums ar tendenci rīkoties noteiktā veidā pēc
savas pārliecības; tā ir negatīva ievirze, orientācija, sprieduma izvirzīšana.
Cilvēki, kas atrodas aizspriedumu varā nesimpatizē tiem, kas nav līdzīgi viņam
savā uzvedībā, viņi diskriminē pārējos, jo ir pārliecināti par to, ka pārējie
ir bīstami, neizglītoti vai nekulturāli. (Myers D., 1997)
Katrā gadījumā
stereotips ir stabils, pastāvīgs priekšstats par kādām parādībām, vai tās vai
citas sociālās grupas pārstāvjiem.
Aizspriedumiem - ievirzēm ir 3 dimensijas – kognitīvā, afektīvā,
izturēšanās. Kognitīvā dimensija ietver viedokļus un pārliecības. Afektīvā –
pozitīvas vai negatīvas emocijas, kas ir
saistītas ar šīm pārliecībām. Emocionālā nokrāsa orientē uz darbību. Trešā –
izturēšanās dimensija tā ir pati darbība, jeb cilvēka reakcija atbilstoša viņa
stereotipiem, pārliecībām. (Годфруа Ж., 1996)
Lai
vienkāršotu pasaules ainu, cilvēki pastāvīgi kaut ko apvieno – briti ir
noslēgti, amerikāņi virzīti uz panākumiem, serbi cietsirdīgi. Arī Latvijas
mērogos – kurzemnieki lepni, latgalieši
sīksti, izturīgi.
Šādi un cita
veida vispārinājumi var saturēt arī daļu patiesības. Stereotipi, kā atzīmē Lī
Džasims, Klarks Mak Kolī un Ī-Tings Lī (Lee Yustin, Clark McCauley & Yueh –
Ting Lee, 1995), var būt patiesi, nepatiesi, precīzi, neprecīzi. Precīzs
stereotips var būt pat vēlams. Attiecībā pret kultūras stereotipiem, cilvēki to mēdz saukt par
jūtīgumu pret atšķirībām vai kultūras atpazīšanu daudzo un dažādo pasaules kultūru vidū. Stereotipu pierakstīšana,
piemēram, brits ir vēsāks, palīdz cilvēkam saprast to, ko var sagaidīt no
konkrētās kultūras indivīda un nenonākt domstarpībās atšķirīgu kultūras iezīmju
dēļ.
Problēmas
stereotipu iemesla dēļ rodas tad, kad tie ir pārāk vispārīgi vai acīmredzami
aplami. Piemēram, tiem, kas pieņēmuši, ka melnajai rasei biežāk raksturīgi
ārlaulības bērni, vai arī Latvijā
daudzbērnu ģimenes biežāk dzīvo nabadzīgi – lielākā vai mazākā mērā būs taisnība, bet
apgalvot, ka vairums ārlaulības bērnu ir melnādainie vai vairums Latvijas
nabadzīgo iedzīvotāju ir daudzbērnu ģimenes – nozīmētu vispārināt
pārmērīgi, jo tas pavisam tā nav.
Cilvēki var
atzīmēt, ka rases ir atšķirīgas attiecībā uz ģimenes stāvokli, bet par pamatu
ņemt, piemēram, tādu faktoru kā nabadzība nevar, jo salīdzinot melnās un baltās
rases vidējā slāņa cilvēku, atšķirības izzūd. (Coontz,1992 ; Schaller &
Brien, 1992).
Diskriminācija – nepamatoti
negatīva uzvedība attiecībā uz citām grupām un tās locekļiem. Diskriminējošas
uzvedības pamatā bieži, bet ne vienmēr ir aizspriedumainība, neobjektīvisms.
Tas, cik cilvēki vēlas norobežoties no citiem, vairāk ir atkarīgs no viņu jūtām
pret citiem, nekā no viedokļa par viņiem. (Charles Stangor & others, 1991)
Seksisms –
individuālas ievirzes un diskriminējoša uzvedība attiecībā pret vienu vai otru
dzimumu, institucionālā praktika, kas ļoti bieži nav apzināti motivēta. (Dovidio & others)
Orientācija,
ievirzes un uzvedība bieži ir savstarpēji saistītas un pastāsta vairāk kā skaļi
izteikta pārliecība. Ievirze obligāti nenoved pie naidīgas uzvedības. Un ne
visas naida izpausmes izriet no aizspriedumiem. (Myers D., 1997)
2. Stereotipu un aizspriedumu izplatība.
Stereotipi ir
ļoti izplatīti visā pasaulē. Manuprāt,
visplašāk izplatītie ir rasu, etniskie, dzimumu, reliģiskie stereotipi.
2.1. Rasu un etniskie stereotipi.
Veselas
pasaules kontekstā katra rase ir mazākumā. Pateicoties cilvēku mobilizācijai un
migrācijai rases ir sajaukušās un attiecības starp tām reizēm ir naidīgas,
reizēm draudzīgas.
Četrdesmitajos
gados ASV rasisms bija ļoti izteikts, šodien tas ir mazinājies, bet ne izzudis pilnībā un
eksistē vēl joprojām. Rasisms vēl joprojām izpaužās, kad atšķirīgu rasu
pārstāvji atrodas intīmās attiecībās. Šis fenomens – aizspriedumu noturība
intīmajā sfērā – ir vispārizplatīts.
Ikdienas dzīvē
ļoti izplatīta ir etnisko īpatnību stereotipizācija. Piemēram, specifisks
humors raksturīgs anglim (kaut gan humora izjūta piemīt ne tikai angļiem),
itālim – ekspresija, bet ebrejam intelektualitāte utt. Etniskie stereotipi ir
katram cilvēkam. Amerikāņu Gelapa institūts pētīja dažādu pasaules pilsētu
etniskos stereotipus attiecībā uz dažādiem raksturojumiem : kultūras līmeni,
virtuvi u.c. Visu grupu pārstāvji deva priekšroku savai personīgajai virtuvei,
bet attiecībā uz kultūras līmeni domas dalījās : visaugstāko kultūras līmeni
sev piedēvēja grieķi, islandieši, indusi, amerikāņi, zviedri, norvēģi, vācieši
un austrieši.(Vorobjovs, 199 )
Piemēram,
eiropieši uzskata, ka D eiropieši – itāļi – ir vairāk emocionāli un mazāk
veikli un prasmīgi darbā kā Z Eiropas iedzīvotāji – vācieši, skandināvi.
(Zinssen & Hagendoorn, 1994)
Stereotipus var izjust pat arī vienas valsts ietvaros. Pēc Džeimsa Panebeikera un kolēģu (Yames
Pennebaker & others, 1995.) pētījumiem 20 valstīs Dienvidu puslodē, katras
valsts D iedzīvotāji skaitās vairāk ekspresīvi, atvērtāki kā Z daļas
iedzīvotāji. (Myers D., 1997)
Lai gan šajā
pētījumā Latvija netika iekļauta, arī par Latviju var teikt to pašu - D rajonu, tas ir Latgales iedzīvotāji, tiek
uzskatīti par atvērtākiem, viesmīlīgākiem nekā Z rajonu iedzīvotāji.
2.2. Dzimumu stereotipi.
Dzimumu
stereotipi ir sabiedrībā plaši izplatīti uzskati par vīriešiem un sievietēm,
viņu raksturīgajām iezīmēm, lomām un to izpildes standartiem. Dzimumu
stereotipi nostiprina un racionalizē dzimumu lomas sabiedrībā. Reizēm šie
stereotipi atbilst patiesībai, bieži ir nepatiesi, sevišķi attiecībā pret
neordinārām personām. Taču jebkurā gadījumā šie stereotipi ļoti dziļi sakņojas
kultūrā un cilvēki tos apgūst no mazām dienām, tie ir visai noturīgi un plaši
pārstāvēti visos iedzīvotāju slāņos.
Visplašākā
stereotipu grupa ir saistīta ar dzimumu nevienlīdzību, vīrieša pārākumu pār
sievieti gan intelektuālajā, gan praktiskajā sfērā, par fizisko nemaz
nerunājot. Vīriešiem mūsu, tas ir Latvijas sabiedrībā kopumā tiek piedēvētas
pozitīvākas īpašības nekā sievietēm. Par tipiska vīrieša iezīmēm tiek uzskatītas agresivitāte, brīvība rīcībā,
kompetence, racionālisms, prasme draudzēties un sadarboties, aktivitāte un
efektivitāte. Tipiskas sievietes īpašības skaitās pļāpība un emocionalitāte,
jūtīgums un sirsnība. Vīrieši tradicionāli skaitās “stiprais”, sievietes –
“vājais” dzimums. (Omārova S., 1996)
Ar
tradicionālajiem dzimumu stereotipiem saistās aizspriedumi pret sievietēm, kas
ieņem vadošus posteņus administrācijā un politikā, arī zinātnē un kultūrā. Kā
darbinieces sievietes bieži tiek vērtētas zemāk nekā tādas pašas kvalifikācijas
darbinieki – vīrieši.
Arī tā saucamā
dubultā morāle, kura joprojām valda sabiedrībā seksa jautājumos, lielā mērā
sakņojas dzimumu stereotipos. Kā uzskata sociālpsihologi, dzimumstereotipu
galvenā funkcija ir pastāvošās dziimumu attiecību (tai skaitā dzimumu
nevienlīdzības) saglabāšana un aizsardzība sabiedrībā, jo esošā lietu kārtība
piešķir sabiedrībai zināmu stabilitāti, ir pierasta un tāpēc stereotipos tiek
attaisnota.
Gan ar dzimumu
saistītie stereotipi, gan dzimumu lomas sabiedrībā laika gaitā mainās. Šīs
pārmaiņas rada ekonomikas, kultūras un izglītības attīstība sabiedrībā, kā arī
pašu sieviešu cīņa par līdztiesību ar vīriešiem. Feminisma kustība radās jau
18.gs. Ziemeļamerikā un Francijā. Un tomēr katrā sabiedrībā pastāv tai
raksturīgās dzimumu lomas un ar tām saistītie dzimumu stereotipi. To apgūšana
ir dzimumsocoalizācijas pamatā. Dzimumsocializācijas aģenti ir bērna ģimene,
skola un masu mediji. (Omārova S.,1996.)
Dzimumu
stereotipi ir ļoti stipri, tie ir vēl izteiktāki un spēcīgāki par rasismu. Ir
izpētīts, ka tikai 22% vīriešu domā, ka abi dzimumi ir vienlīdz emocionāli. No
pārējiem 78% attiecība starp uzskatiem, ka sievietes ir emocionālākas un
vīrieši ir emocionālāki ir 15:1 . (Mary Yackman & Mary Senter, 1981)
Jāatceras, ka
stereotips ir vispārināts priekšstats
par cilvēku grupu un tie var būt patiesi, nepatiesi, pārmērā vispārināti un var
saturēt vai nesaturēt patiesības graudu.
Diemžēl,
neatradu nekādus konkrētus pētījumus par to, vai abi dzimumi atšķiŗas pēc
dažādiem parametriem – empātijas, sociālās ietekmēšanas, agresivitātes,
seksuālās iniciatīvas, atklātības pakāpēm. Bet, ja šī atšķirības tomēr eksistē,
tad, balstoties tikai uz šiem aspektiem, stereotipiem nevajadzētu būt tik
spēcīgiem. Lai gan patiesās dzimumu atšķirības
ir ne pārāk lielas, stereotipi attiecībā pret šīm atšķirībām ir ļoti
spēcīgi (Caeol Lyun Martin, 1987)
Katrā sabiedrībā
un kultūrā ir savi vīrieša un sievietes stereotipi, kurus bērni apgūst jau no
mazotnes, kad vecāki pārmetoši mēdz teikt :”Vai tad tā drīkst uzvesties, tu
taču esi meitene (puika) !” utml.
Atšķirīgi no šīs pieejas, kurā ir uzsvērts, ka dzimumu atšķirības ir iemācītas
dzīves laikā, pastāv arī cits uzskats -
šīs atšķirības ir iedzimtas.
2.3. Reliģija un stereotipi.
Konstatējot
to, ka starp reliģiju un stereotipiem pastāv mijiedarbība, nekas neliek saprast
par cēloņu – seku likumsakarību šajā pārī. Iespējams, to nemaz nav.
Ir dažādi
uzskati. Pirmais – stereotipi un aizspriedumi ir reliģijas iemesls, uzvedinot
cilvēkus izveidot reliģiskās idejas, kas apstiprina aizspriedumus. Otrs uzskats
ir, ka reliģija ir stereotipu un aizspriedumu iemesls, jo tā virza cilvēkus
ticēt kaut kam. Ja patiesi reliģija ir par cēloni aizspriedumiem, tad
reliģioziem cilvēkiem vajadzētu būt spēcīgākiem stereotipiem un aizspriedumiem.
Bet tajā pašā laikā ir veikti vairāki pētījumi, kas apliecina, ka tā nemaz nav.
(D.G.Myers)
Tātad,
nepastāv vienota viedokļa par reliģijas un stereotipu
saistību.
Atbilde ir atkarīga no tā kā noformulē jautājumu.
Gordons
Olports (Gordon Olport, 1958) par reliģiju izsakās : “Reliģijas loma ir
paradoksāla. Tā rada aizspriedumus un iznīcina aizspriedumus”.
2.4.
Stereotipu un aizspriedumu slēptās formas.
Nereti aizspriedumi
slēpjas aiz kādiem citiem – slēptiem motīviem. Paaugstināts jūtīgums pret
piederību savai grupai noved pie pārspīlētas reakcijas attiecībā pret mazākuma
pārstāvjiem un vairāk uzmanības tiek pievērsta mazākuma kļūdām. Šie
aizspriedumi reti izpaužas apzināti. Cilvēki tik ātri neatklāj aizspriedumu,
kad identisks aizspriedums izpaužās savas grupas iekšienē, piemēram, sieviete
diskriminē sievieti. Aizspriedumi savas grupas iekšienē var tikt neievēroti,
līdz tam brīdim, kad neizlaužās uz āru varvarbīgā formā.
Kad acīmredzamais aizspriedums izzūd, vienalga
saglabājas automātiskas emocionālas reakcijas. Tika veikts pētījums (Patricia
Devine & others, 19989, 1995) un secinājums bija tāds – pētāmie, kuri
ieguva atšķirīgus - augstus un zemus rezultātus tā vai cita aizsprieduma
izteiktībā, ieguva vienādus rezultātus,
demonstrējot automātiskas emocionālas reakcijas attiecībā pret tiem pašiem
aizspriedumiem. Atšķirība bija tā, ka cilvēki ar zemu tiešā aizsprieduma
izteiktības pakāpi centās apspiest domas un jūtas, kas izriet no šī
aizsprieduma. Tas līdzinās apzinātai cīņai ar kaitīgu ieradumu. Cenšoties pēc
iespējas apspiest nevēlamās domas, cilvēks ievēro, ka šīs domas ar vēl lielāku
spēku atsakās “iziet” no prāta. Nelūgtās domas un jūtas bieži neatlaidīgi
saglabājas. (Patricia Devine & others, 1989,1995).
Tomass Petigrū (Thomas
Pettigrew,1987) skaidro – “daudzi cilvēki atzīstas, ka lai gan viņu domās nav
aizspriedumu, piemēram pret melnādainajiem vai homoseksuāliem, vienalga viņi
izjūt riebumu sasveicinoties.” Tāpat aptaujājot cilvēkus, vairumam nebija nekas
pretim, ja viņi dzīvo vienā ēkā ar homoseksuālu cilvēku, bet pie ārsta - homoseksuāla viņi nekad neietu.
Tātad
redzms, ka pēc Patrīcijas Devainas (Patricia Devine), Tomasa Petigrū (Tomass Petigrew) un viņu
kolēģu domām aizspriedumi daļēji darbojas neapzināti, neparedzami, neplānoti.
Taču izdevumā
“Psychology Today” (Yune 1998.) Annas Mērfijas Paulas (Annie Murphy Paul)
rakstā ‘”The truth about stereotypes”, izlasīju citādāku uzskatu par stereotipu
apziātības līmeni. Te tiek runāts par pilnībā neapzinātiem un automātiskiem
stereotipiem attiecībā pret dažādām rasēm un dzimumu.
3. Stereotipu un aizspriedumu izcelsme, veidošanās mehānismi un to noturība.
Stereotipiem un aizspriedumiem
ir dažādi avoti, tāpēc tie izpilda dažādas funkcijas.(Herek,1986, 1987)
Stereotipu
izcelsmes skaidrošanā ir vairākas pieejas :
·
Sociālā pieeja;
·
Emocionālā
pieeja;
·
Kognitīvā
pieeja.
·
Personības
pieeja;
3.1.
Sociālā pieeja.
Saskaņā ar šo pieeju, tiek uzsvērti
sociālie stereotipi. Sociālie stereotipi ir vecāku un sabiedrības iemācītas
uztveres shēmas, relatīvi stabili un parasti vienkāršoti priekšstati par
sociālajiem objektiem – cilvēkiem, grupām, notikumiem.
Stereotipos ir akumulēta zināma dzīves
pieredze, tāpēc tie, lai arī attiecībā uz konkrēto indivīdu vai notikumu var
izrādīties neprecīzi, tomēr aktīvi izmantoti gan sabiedrības izziņā, gan
cilvēku saskarsmē.(2)
Reālais stereotipa nēsētājs ir grupa, tāpēc tieši
grupas pieredzē varētu meklēt stereotipu saknes. Dažādas sociālās grupas –
reālas vai iedomātas savstarpēji mijiedarbojas un izstrādā noteiktus sociālos
stereotipus – priekšstatus par vienas grupas locekļiem no otras grupas
viedokļa. Stereotipiski priekšstati tiek
lietoti ne tikai nozīmīgu un lielu grupu mijiedarbībā, bet arī mazāk nozīmīgu
un izdalītu grupu mijiedarbībā, piemēram, kaimiņu pagalma bērni un tamlīdzīgi.
Visur, kur to vai citu apstākļu dēl var izdalīt atšķirīgas grupas, eksistē
stereotipi, kas nosaka šo grupu priekšstatu vienai par otru. (Петровская Л.А., 1989)
Stereotipi reti kad ir pašu cilvēku
pieredzes auglis, biežāk cilvēks piesavina tos, no tās grupas, kurai viņš
pieder, sevišķi no cilvēkiem, kuriem stereotipi jau ir izveidojušies un
nostiprinājušies, tas ir, no – vecākiem, skolotājiem, draugiem. Tāpat arī no masu informācijas līdzekļiem,
kas parasti sniedz vienkāršotu
priekšstatu par tām cilvēku grupām, par kurām cilvēkiem nav nekādu citu ziņu.
Tātad visus savus viedokļus, vērtējumus, pārliecības cilvēki pieņem caur
kontaktiem ģimenē, skolā, sociālajā grupā un citur. Stereotipi veidojas visu šo
faktoru mijiedarbības rezultātā. Protams, nozīme ir arī personīgajai pieredzei.
Bērnībā ļoti daudzas ievirzes attīstās atbilstoši vecāku modelim. Savu
pamatformu tie veido starp 12 un 30 gadiem. Starp 20 un 30 gadiem stereotipi
izkristalizējas. Vēlāk tie mainās ar lielāku piepūli.
Visbiežāk tiek izmantota uztveres shēma, kuru cilvēks iedarbina
partneru nevienlīdzības gadījumā. Šī nevienlīdzība var būt visdažādākā, tā var
būt sociālajā sfērā – dažādi sociālie statusi, lomas, kā arī intelektuālajā un
ekonomiskājā sfērā.
Nevienlīdzīgs statuss ir augsne
stereotipiem. Stereotipi un aizspriedumi palīdz attaisnot ekonomisko un sociālo
pārsvaru.
Ir daudz piemēru, kad ar stereotipu
palīdzību racionalizējas nevienlīdzīgs statuss. Tie, kuri gūst labumu no
sociālās nevienlīdzības, bet tajā pašā
laikā atzīst, ka “visi ir radīti vienlīdzīgi”, alkst pēc attaisnojuma viņu
lietu kārtībai.
Stereotipi
nodrošina sociālā pārākuma sajūtu, un tāpat var atvieglot nepilnvērtības
sajūtu.(Myers D., 1997)
Aizspriedumu formēšanās bieži ir saistīta
ar cilvēku vajadzību noskaidrot savu stāvokli attiecībā pret citiem cilvēkiem
un rezultātā nomierināties par savas personības vērtīgumu. (Годфруа Ж., 1996)
Stereotipu
avots ir arī vajadzība pēc statusa un piederības. Statuss piedāvā savstarpēju
attiecību : lai pieņemtu, uztvertu sevi kā personību, kurai ir noteikts
statuss, nepieciešams, lai citi cilvēki ieņemtu zemāku stāvokli. Tādejādi viena
psiholoģiska stereotipu priekšrocība ir pārākuma sajūta.
Bieži vien
aizspriedumi ir stiprāki tiem cilvēkiem, kas ieņem zemāku sociāli
ekonomisko stāvokli vai kuru stāvoklis
ir strauji pasliktinājies, vai arī tie, kuru pozitīvais paštēls ir apdraudēts.
(Lemyre & Smith, 1985 ; Thompson &Crocker, 1985) Iespējams, cilvēki ar
stabilu statusu mazāk izjūt vajadzību pēc personīgā pārākuma. Dažiem cilvēkiem
viņu personīgās bailes un naidīgums, kuru viņi šā vai tā priekš sevīm attaisno,
ārēji izpaužās aizspriedumu formā.(Omārova S., 1996)
3.2. Emocionālā pieeja.
Šajā pieejā tiek uzsvērts tas, ka
stereotipiem ir emocionālas saknes.
Frustrācijas
izraisa naidīgumu, kuru cilvēki izlādē uz “grēkāžiem” un citreiz virza uz konkurējošo
grupu, uztverot šo grupu kā atbildīgu par savām frustrācijām.
Tika izdarīts
pētījums un izteikts secinājums, ka viens no frustrācijas avotiem ir
konkurence, kad divas grupas sacenšas par kaut kādiem resursiem. Vienas grupas
centieni sasniegt mērķi var kļūt par frustrāciju otrai grupai. Ar sevišķu spēku
stereotipi izpaužās, kad grupas sacenšās par deficītiem resursiem. Stereotips
ir konkurences starp grupām par deficītiem resursiem rezultāts. (Neal Miller
& Richard Bugelski, 1948). Starp identiskiem vajadzību un prasību veidiem
konkurence ir maksimāla.
Z.Freids uzskata, ka cilvēki pieturās pie
pārliecības , apmierinot savas neapzinātās vajadzības un vēlmes.
3.3. Kognitīvā pieeja.
Šajā pieejā, stereotipizācija ir viens
no cilvēku savstarpējās uztveres mehānismiem
kas parasti tiek izmantota kontaktējoties ar nepazīstamiem un mazpazīstamiem
cilvēkiem.
Viens no
veidiem kā vienkāršot apkārtējo pasauli ir kategorizācija – apkārtējās pasaules
organizēšana, objektu grupēšanas ceļā. Cilvēku piesaistīšana dažādām
kategorijām atvieglo viņu saprašanu. Kategorizācija dod derīgu informāciju pie
minimuma spēku patēriņa.
Pati par sevi
kategorizācija nav stereotips, bet tā nodrošina stereotipiem pamatu.
Citu cilvēku
uztvere ir atkarīga no tā, kā pārējie cilvēki tiek klasificēti – pusaudži,
sievietes, pasniedzēji, melnādainie, homoseksuāli, politiķi utt.. Līdzīgi tam,
kā atsevišķu priekšmetu vai notikumu uztvere ļauj cilvēkam veidot jēdzienus,
tāpat parasti cilvēki klasificējas pēc piederības tai vai citai grupai, sociāli
ekonomiskās klases, fiziskiem parametriem (dzimums, vecums, ādas krāsa utt.)
Šie divi kategorizācijas tipi pamatā atšķiras, jo pēdējā gadījumā runa iet par
sociālo realitāti un par bezgalīgu cilvēku tipu daudzveidību, kas sastāda
sabiedrību. Tādejādi veidojoties, stereotipi bieži ietver pārāk nosacītus,
konvenciālus un vienkāršotus priekšstatus par citiem cilvēkiem. Ja vēlāk ar
šiem cilvēkiem veidojam kontaktu, tāds priekšstats liedz to laiku, kas ir
saistīts ar atsevišķas personības
iepazīšanu. (Агеев В.С.)
Tātad, sterotipizācijas būtība ir partnera
uzvedības formu klasifikācija un to cēloņu interpretācija, salīdzinot tos ar
zināmām parādībām, kategorijām un sociālajiem stereotipiem.
Sociālais stereotips
ļauj ātri orientēties situācijā un atpazīt cilvēkus kā dažādu grupu pārstāvjus.
Šāda veida atpazīšana notiek momentāni. Pēc grupu raksturojošām pazīmēm izstrādājas
sterotipizācijas mehānismi un aktualizējas atbilstošais sociālais stereotips.
Kas ir zīmīgi, šī mehānisma izstrādē pilnīgi nav svarīga reālā situācija un
iepriekšējā pieredze, kas ir pretrunā ar stereotipu.(kop)
3.4. Personības pieeja.
Divi cilvēki, kuriem ir
vienāds iemesls pārdzīvot frustrāciju vai sajust draudus, ne obligāti vienādā
mērā ir pakļauti aizspriedumu ietekmei. Tas nozīmē, ka stereotipi izpilda arī
citas funkcijas.
Ir izpētīts, ka arī cilvēka
personības tips iespaido stereotipizāciju. Adorno un viņa kolēģi (Adorno & others, 1950) atklāj, ka naids
attiecībā pret ebrejiem bieži vien eksistē paralēli naidam attiecībā pret citām
minoritātēm. Adorno izdala
etnocentriskus cilvēkus ar autoritāras personības iezīmēm. Aizspriedums ļauj
cilvēkiem virzīt savu agresivitāti uz “mērķgrupu”. Adorno uzskata, ka aizspriedumiem
vairāk pakļautas ir autoritāras personības, kas raksturojas ar zināmu tendenci
uz cietsirdību, un ar grūtībām veido kontaktus ar citiem cilvēkiem, kā arī ir
tendēti maksimāli vienkāršot situācijas, domā kategorijās “melns” un “balts” un
parasti akli tic savas grupas pārākumam. Šie cilvēki izjūt spēcgu vajadzību
katalogizēt visu, kas atšķiras no viņa un viņa viedokļiem.
Šī pieja tika
vairākkārt kritizēta, taču tomēr galvenais secinājums kritiku izturēja .
Bobs
Altmeiers (Bob Altmeier, 1992) saka : “Dažiem cilvēkiem viņu personīgās bailes
un naids, kurus viņi tādā vai citādā veidā priekš sevis ir attaisnojuši, ārēji
iapaužās kā aizspriedums.Morālās jūtas viņiem var iet roku rokā ar cietsirdību
pret tiem, koviņi uzskata par zemākiem kā pats.”
4. Stereotipu pielietošana.
Cilvēks pie
stereotipiem ķeras un īpaši viegli un efektīvi uz paļaujas uz tiem šādos
gadījumos :
·
laika deficīts,
·
informācijas deficīts
·
kad
nepieciešams apliecināt savu uzticību kādai grupai;
·
kad
nepieciešams izskaidrot savas negatīvās nostādnes
·
pārlieka aiņemtība,
·
nogurums,
·
emocionāls uzbudinājums,
·
ļoti jaunā vecumā, kad cilvēks vēl nav iemācījies dauz
ko atšķirt.
Aizspriedumi savas grupas labā.
Skaidrojot citu rīcību,
cilvēki bieži pielaiž fundamentālas kļūdas – pieraksta uzvedību, neņemot vērā
situāciju. Kļūda rodās no tā, ka cilvēku uzmanība tiek fokusēta uz cilvēkiem,
nevis situāciju, jo piemēram, rase un dzimums – tās ir ievērojamas pazīmes, kas
piesaista uzmanību, un tādēļ situācijas nozīme tiek ievērota mazāk.
Fundamentālā atribūcijas kļūda (fundamental
attribution error) - novērotāja
tendence nenovērtēt situācijas nozīmi un pārvērtēt dispozicionālo ietekmi uz
citu cilvēku uzvedību.
Tomass Petigrū (Thomas Pettigrew, 1979, 1980) apgalvo, ka
fundamentālā atribūcijas kļūda noved pie aizspriedumainības, skaidrojot grupas
locekļu uzvedību. Šīs kļūdas ļauj attaisnot savas grupas locekļus. Piemēram,
- “Viņš atteica, jo viņu piespieda apstākļi.” Citu grupu locekļu
uzvedības skaidrošanā biežāk tiks teikts tas sliktākais : “Viņš atteica, jo
viņš ir egoists.” No citu grupu locekļu
pozitīvas cilvēki parasti izvairās.
Vai arī atzīst
to :
·
kā retu gadījumu;
·
kā noteiktu veiksmīgu apstākļu sagadīšanās rezultātu;
·
kad pozitīva uzvedība ir pieprasīta ;
·
iesaistīti augstāki pārspēki.
Grupas, kas atrodas neizdevīgākā stāvoklī un
grupas, kas iezīmējas ar mērenību, demonstrē mazāk izteiktu aizspriedumainību
savas grupas labā. (Fletcher &Ward, 1989 ; Hewstone & Ward, 1985 ;
Yacson & others, 1993). Aizspriedumainību savas grupas labā ļoti labi un
nemanāmi var izteikt cilvēka valoda.
Kā atzīmē
Maikls Hjūstons (Mishael Hewstone,1990), apvainojuma raksturs ir atkarīgs no
tā, līdz kādai pakāpei cilvēki saista citas grupas neveiksmes un likstas
ar grupas locekļu raksturu, tikumiem.
Piemēram, - “viņi izgāzās, jo ir muļķi” un “mēs izgāzāmies, jo nepacentāmies”.
Taisnīgas
pasaules fenomens. - tieksme ticēt tam, ka pasaule ir taisnīga un
tāpēc cilvēkiem ir tas, ko voņi ir pelnījuši, kā arī nopelna to, kas viņiem ir.
Sērijā
eksperimentu, ko veica Lerners un Millers (Lerner & Miller, 1980) tika
atklāts – ja kādu cilvēku bez redzama iemesla apvaino, šis cilvēks tiek
uzskatīts par mazāk cienīgu.
Lerners
(Lerner,1980) uzskata, ka cilvēku pazemojošā attieksme pret nelaimes upuriem
izriet no cilvēku tieksmes ticēt, ka cilvēki dzīvo taisnīgā pasaulē, pasaulē,
kurā cilvēki saņem to, ko ir pelnījuši. Jau no agras bērnības tiek mācīts, ka
labais tiek atmaksāts ar labu un ļaunais tiks sodīts. Bieži cilvēki uzskata, ka
vardarbības upuri ir uzvedušies izprovocējoši. Līdzīgi uzskati cilvēkiem, kas
ir guvuši panākumus un sekmes palīdz pārliecināt sevi un citus par to, ka viņi
ir pelnījuši to, kas viņiem pieder. Bāgātais un veselais savas veiksmes un citu
neveiksmes var aplūkot kā sadalīšanu pēc nopelniem. Laimes saistīšana ar tikumību
un nelaimes ar morāles nepietiekamību ļauj veiksminiekam izjust lepnumu un
atbrīvoties no atbildības par citu neveiksmēm. Neveiksminiekus nemīl pat tad,
ja neveiksmes ir acīmredzmu neveiksmīgu apstākļu sagadīšanās rezultāts, un
ignorējot faktu, ka paši saprātīgākie lēmumi var dot sliktus rezultātus. Ir
novērots, ka cilvēku tieksme redzēt sev apkārt taisnīgu pasauli un dzīvot tajā,
nekavējoties prasa rīkošanos. Tikko kā cilvēks atpazīst netaisnīgumu, tā viņš
jau vairs nevar palikt bezaizspriedumains.
Sociālais
stereotips ļauj ātri orientēties situācijā un atpazīt cilvēkus kā dažādu grupu
pārstāvjus. Šāda veida atpazīšana notiek momentāni.
5. Stereotipu
kognitīvās sekas.
Reiz noformējies stereotips, galvenokārt saglabājas pēc inerces.
Tika veikts pētījuma (Thomas Pettigrew1958), kurā tika konstatēts, ka tie, kas
visvairāk pakļaujās pastāvošajām sociālajām normām, ir arī vairāk pakļauti
aizspriedumu un stereotipu ietekmēm. Tie, kuri demonstrēja mazāku konformitātes
līmeni, parādīja mazāku daudzumu tajā sabiedrībā vispār pastāvošos stereotipus.
Konformisms uztur , rasismu, dzimumstereotipus un arī citus stereotipus.
1891.g. Džordžs Bernards Šovs saka : “Ja
cilvēki domās, ka sievietes vieta ir virtuvē un bērnistabā – viņi rīkojas tāpat,
kā bērni, kuri uzskata, ka būris – tā ir papagaiļa vieta, jo šie bērni nekad
nav redzījuši putniņu kaut kur citur.” Bērni, kuri ir redzējuši sievieti “kaut
kur citur”, uzrādīja arī mazākus stereotipiskus uzskatus par vīrieša un
sievietes vietu.(1)
Aizspriedumi ir neizbēgami : neviens cilvēks nav
bezaizspriedumains sociālo notikumu novērotājs.
Cilvēku objektivitātes
trūkums virza noteiktā gultnē cilvēku uzmanību, interpretācijas, atmiņu. Kad
citas grupas locekļi uzvedas atbilstoši savām gaidām, cilvēks šo faktu novērē
vajadzīgajā veidā, tādejādi apstiprinot jau agrāk izveidojušos viedokli. Kad
citas grupas locekļu uzvedība nesaskan ar gaidām, cilvēks to attaisnojot,
piefiksē īpašus apstākļus, nepareizi izskaidrojot uzvedību paliek pie
iepriekšējās pārliecības. (Crocker & others, 1983 ; Kunda & Sherman,
1993). Tādejādi stereotipi atstāj ietekmi uz to, kā cilvēki izskaidro citu
rīcības, kā tās attaisno un kā tās paliek atmiņā. Nepatiess izskaidrojums
iespējams tad, kad kāds gaida nepatīkamu sadursmi.
Nebūtu
pārspīlēti teikt, ka cilvēki ir absolūti akli pret neapstiprinātiem faktiem.
Pozitīvs tēls ļoti viegli mainās uz negatīvo pusi, burtiski pēc dažiem
gadījumiem, kad novēro iepriekšējam priekšstatam neatbilstošu uzvedību.
Negatīvus priekšstatus par cilvēku ir ļoti grūti izjaukt, nelabvēlīgs tēls
nemainās tik viegli. Ja cilvēks liekas aizdomīgs, ļoti viegli nepareizi tiek
iztulkotas arī viņa pozitīvās īpašības, piemēram, dabas dotais draudzīgums tiek
iztulkots kā uzspīlēta lišķība. (Rothnart & Park,1986)
Cilvēki
noteikti pievērš uzmanību informācijai, kura acīmredzami pretrunā ar
stereotipu. Kad “izņēmumi” ir sakomplektēti netipisku viņu grupai cilvēku nelielā skaitā,
stereotipu var saglabāt, izdalot jaunu kategoriju. ( Brewer,1988 ;
Hewstone,1994) Subgrupu izveidošana palīdz saglabāt stereotipu.
6.
Stereotipu ietekme uz saskarsmi.
Saskarsme sākas ar partneru savstarpēju uztveri. Kontaktu norisi
determinē tas priekšstats par cilvēku, kurš veidojas uztverē – sociālās
percepcijas procesā. Šis priekšstats ir lielā
mērā atkarīgs no uztverošā cilvēka dzīves pieredzes, personības
īpatnībām, motivācijas. Vēl uz priekšstatu par otru cilvēku atstāj iespaidu
partnera “pašatdeve” – ārējais izskats, apģērbs, runas manieres, reālā
situācija, kurā notiek saskarsme. Uztveres aktā vienmēr tiek ieslēgta uztvertā
interpretācija gan jūtu, gan domāšanas līmenī.(Петровская Л.А.,1989)
Sociālajā percepcijā darbojas īpaši mehānismi un uztveres shēmas, kuru
klātbūtni saskarsmē cilvēki lielākoties neapzinās. Šo mehānismu pielietošana
var ne tikai sekmēt otra cilvēka uztveri, bet arī traucēt to, “nostrādāt” kā
uztveres psiholoģiskās barjeras. Ir pazīstama vesela virkne sociālpsoholoģisku
faktoru, kuri var deformēt otra cilvēka uztveri. Viens no šiem faktoriem ir arī
stereotipizācija. Stereotipi atvieglo un paātrina partnera uztveri, taču ļoti
bieži tie var izrādīties melīgi un nepiemērojami konkrētajam partnerim, ja
pēdējais stpri atšķiras no uzskatiem par
to sociālo grupu, tās locekļu vērtību orientācijām un uzvedību, pie kuras
pieder partneris. Stereotipi bieži ir konservatīvi, reizēm tiem var būt
reakcionāra un deformējoša loma cilvēku attiecībās. Jautājums par stereotipu patiesīgumu vai melīgumu
vienmēr jārisina analizējot konkrēto situāciju un partneri.(Omārova S., 1996)
Stereotipi kā
gatavas klišejas:
·
ļauj
samazināt laiku partnera izzināšanā,
·
nodrošina
elastīgāku reakciju uz situācijas izmaiņām,
·
samazina
indivīda trauksmi, jo, atestējis partneri kā kādas konkrētas grupas pārstāvi, cilvēks aktualizē
savus priekšstatus par attiecīgo grupu un, kaut aptuveni, tomēr zin, kā
rīkoties un uzvesties.(Omārova S., 1996)
Taču
stereotipi mēdz izkropļot spriedumus par atsevišķiem indivīdiem. Cilvēki tikko
sākot kontaktēties, vienalga stereotipu nezaudē. Tādos gadījumos stereotipi var
spēcīgi iespaidot interpretācijas par
tikko iepazīto cilvēku. Kad stereotipi ir spēcīgi un ziņas ir nenoteiktas,
stereotipi nemanot var ietekmēt spriedumus par indivīdu.
Stereotipizācijas gadījumā cilvēks
netiek uztverts kā individualitāte, bet gan kā kādas noteiktas grupas (tautas,
dzimuma, profesijas, reliģiskās konfesijas, politiskās partijas u.c.) pārstāvis
un uz šo cilvēku tiek attiecināts viss dzīves laikā par konkrēto grupu
izveidojies priekšstats. Visiem dotās grupas locekļiem tiek piešķirtas vienas
un tās pašas īpašības bez pietiekamas iespējamo atšķirību apzināšanās.
Stereotipizācijas rezultāts ir tādi spriedumi, kā : “Visas sievietes ir
vienādas!”, “Ko gan citu var sagaidīt no izbijuša komunista!” un
tamlīdzīgi.(Omārova S., 1996)
No visas informācijas par cilvēka interesējošo grupu, ir tendence
pieņemt tikai to, saskan ar gaidīto, tātad izveidojušos stereotipu. Pateicoties
tam , cilvēki iestiprinās savos maldos, pamatojoties tikai uz atsevišķām
epizodēm, kas formējušas viņa pārliecību. Aizspriedumi aiz vienādām “etiķetēm”,
ko uzlīmējam cilvēkiem, traucē saskatīt individuālo, atšķirīgo.
Segregācija starp grupām var tikai veicināt un sekmēt stereotipu
nostiprināšanos. Izglītība, izglītošanās, savstarpējie kontakti un atsevišķu
grupu satuvināšanās bieži noved pie stereotipu izmainīšanās, dažreiz pat
pilnīgas izzušanas.( Годфруа. Ж ., 1996)
Cilvēki veido viedokli par grupu kā vienotu veselumu un nav nozīmes vai
šis cilvēks ir vai nav pazīstams ar kādu šīs grupas locekli. Citos gadījumos
atsevišķus indivīdus cilvēki mēdz arī novērtēt pozitīvāk kā grupu kopumā, kurā
šis indivīds ietilpst. (Miller & Felicio, 1990). Iepazīstoties ar konkrētu
citas grupas locekli tuvāk nereti cilvēki saskarsmē spēj atmest stereotipus un
aizspriedumus, stereotipam var būt minimālā ietekme uz spriedumu par šo
cilvēku, vai arī ietekme var nebūt pavisam. (Borgida & Locksley &
others, 1980-1982).
Ja ir
vispārēja rakstura informācija par grupu (apraksta vairākumu) un vienkārša, bet spilgta informācija par
atsevišķiem grupas locekļiem, tad pēdējā informācija parasti pārklāj vispārējās
informācijas ietekmi. Īpaši svarīgi tas ir tajos gadījumos, kad cilvēks
neietilpst tipiska viņa grupas locekļu raksturojumā. (Fein & Hilton, 1992)
Attiecībā uz
stereotipiem un aizspriedumiem darbojas oriola efekts – vispārējā, kopējā
iespaida par cilvēku pārnešana uz viņa personības atsevišķām izpausmēm un
konkrētajām iezīmēm. Bieži vien, ja cilvēks ir guvis panākumus vienā sfērā,
tiek gaidīti arī panākumi citās. Ja cilvēkam “paslīdējusi kāja” kādā vienā
vietā, nekā labu negaida arī citur.
Stereotipizācijas
efekts izpaužas grupas īpašību pārnešanā uz personību un otrādi – personisko
īpašību pārnešanā uz grupu. Stereotopizācija var noritēt, balstoties uz
dažādiem raksturlielumiem : individuāliem, personiskiem, lomu, etniskiem utt.
Dažādas nostādnes veidojas ikdienas saskarsmes, kā arī literatūras, mākslas
utt. iespaidā un zināmā mērā ietekmē saskarsmes procesa
organizāciju.(Vorobjovs, 199 )
Pirmā iespaida uzdevums ir ātra orientācija starpgrupu saskarsmē.
Vēlāk, attiecībām attīstoties, ja tās veidojas jau kā starppersoniskas,
Sterotipam būtu jānoiet it kā ēnā, jo starpgrupu un starppersonu uztveres
mehānismi ir atšķirīgi. Bet, ja stereotips ir ļoti spēcīgs un turpina eksistēt,
tad var rasties nopietni traucējumi turpmākajos kontaktos. (Петровская Л.А., 1989)
7. Stereotipu noturība, to atvieglošanas un
izmainīšanas iespējas.
Stereotipiem ir raksturīgs inerces efekts. Cilvēka apziņai raksturīgs
konservatīvisms, tendence saglabāt reiz izvedojušos priekšstatu par grupu,
cilvēku. Šī priekšstata izveidošanai cilvēks ir patērējis daudz laika un
enerģijas, tāpēc tik viegli to nemaina. Izmaiņām cilvēka vai grupas uzvedībā
jābūt ilgstošām un nopietnām, lai tiktu mainīts viedoklis. Pirmā reakcija,
uzzinot ko jaunu par grupas locekli, par kuru ir izveidojusies “koncepcija”,
parasti ir : “Tas nevar būt!” Šiem “jaunumiem” ši cilvēka uzvedībā jākļūst
stabiliem, tikai tad cilvēks ir gatavs mainīt iepriekšējo viedokli.(Omārova S.,
1996)
Cilvēki pastāvīgi
pakļaujas masu informācijas līdzekļu -
televīzijas, radio, kā arī ģimenes, pasniedzēju, skolas, valdības draugu
un citām ietekmēm, kā arī ietekmēm izmainīt jau izvedojušos stereotipus.
Viens no īpašiem veidiem kā tiek apstiprināti
stereotipi ir reklāma. Reklāma nereti tiek kritizēta, jo tā izplata rasu, etniskos, dzimumu
stereotipus. Piemēram, reklāmās sieviete nereti tiek attēlota kā
mājsaimniece, māte, kura pastāvīgi vēršas pēc padoma pie vīrieša. Vai arī
sieviete tiek attēlota kā seksuāls objekts. Šāda veida reklāmas ir par iemeslu
feministu darbībai. (Бове Л. К . Аренс У.Ф., 1995)
Visi ,
kas mēģina ietekmēt, izmainīt pastāvošos stereotipus, pielieto pārliecinošo komunikāciju. Apzinoties un pat
neapzinoties savus stereotipus, kas notiek biežāk, cilvēks cenšas ietekmēt citus un izmainīt
savu personīgo faktu uztveri, lai saglabātu jau izvedojušos stereotipu.
Pārliecināšanas spēja var
izmainīt stereotipus, bet tas ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, saistītiem ar cilvēka vērtībām:
· informācijas devēju – komunikatoru;
· informācijas nozīmīgumu ;
· personības jeb recipienta tipa.
Komunikators var būt atsevišķa persona , kā arī masu
informācijas līdzekļi. Jo vairāk uzticības iedveš komunikators, jo viņam būs
vieglāk pārliecināt otru cilvēku un
izsaukt orientāciju maiņu. Svarīgi, lai komunikators nerunātu pārāk ātri un
viņa vārdu krājums būtu saprotams. (Miller,1976) Ir zināms, ka jo pievilcīgāks, draudzīgāks
un līdzīgāks ir komunikators, jo lielāku iespaidu viņš var atstāt.
Jo
pārliecinošāka ir ziņa, jo ātrāk orientācija var izmainīties. Ziņai nevajadzētu
pārāk atšķirties no recipienta viedokļa. Vēl lielāku iespaidu ziņa var atstāt,
ja tā parādīs, kādi dramatiski notikumi var notikt, ja cilvēks neizmainīs savus
stereotipus. Visefektīvāk ziņa nostrādā tad, ja tā bieži, bet neuzmācīgi
atkārtojas.
Pētījumi
rāda, ka recipients labprātāk nostiprina savas orientācijas un stereotipus,
nekā tos maina. Cilvēki ir tendēti ņemt vērā to, kas ir saskaņā ar
stereotipiem, orientācijām. Tas ļauj saglabāt nepretrunīgumu. Reizēm,
saskaroties arnoteiktiem apstākļiem, cilvēki, neskatoties ne uz ko, ir spiesti izmainīt savus stereotipus un
uzvedību.
Sociālie
psihologi ir daudz sasnieguši stereotipu skaidrošanā, bet ne to mīkstināšanā.
Pret stereotipiem neeksistē vienkārši līdzekļi, jo stereotips ir veidojies
daudzu dažādu faktoru mijiedarbības rezultātā.
Teorētiski ir
iespējams metodiski atslābināt stereitopus. Ja stereotipa “barojošā” vide ir
nevienlīdzīgs statuss, tad var mēģināt censties radīt sadarbības attiecības,
līdzvērtīgu statusu. Bet, ja stereotips pastāv attiecībā pret grupu, ar kuru
nav savstarpēju kontaktu, tad šī metode nepalīdzēs mīkstināt un izmainīt
stereotipu. Ja stereotipus uztur sociālie institūti, tad, tā kā, diez vai šīs
institūcijas tik viegli atteiksies uzturēt stereotipus tad vajadzētu atteikties
no šo institūtu palīdzības, bet tas diez vai būtu iespējams.
Atšķirīgs
veids kā mazināt stereotipu iedarbību ir domu eksperiments un vizualizācija,
savās domās apzināti mainot stereotipa objekta īpašības uz pretējo. Domās
“savējais” jāpadara par “svešo” un “svešais” par “savējo”. Šī metode, lai tā
būtu efektīva prasa samērā lielu piepūli. Bet, ja cilvēks patiesi ir nolēmis
atbrīvoties no šī stereotipa, tad tas ir šādi iespējams. (Агеев
В.С.,1989)
Pētījuma būtība un metodes apraksts.
Pētījuma
objekts – dzimumstereotipi.
Pētījuma
subjekts – 35 –50 gadus veci 30 vīrieši un 30 sievietes.
Mana pētījuma mērķis ir pārbaudīt
izvirzītās hipotēzes atbilstību patiesībai.
Kā mērķgrupu izvēlējos 35-50 gadus vecus
vīriešus un sievietes, jo šajā vecumā priekšstati, uzskati jau ir
nostabilizējušies.
Lai pārbaudītu izvirzīto hipotēzi,
izveidoju anketu, kuras būtība ir tāda – starp 124 dažādām rakstura īpašībām un
uzvedības formām, pētāmajiem jāatzīmē, viņuprāt, vīriešiem, sievietēm
piemītošās īpašības un uzvedības formas, kā arī neitrālas, tas ir – vienlīdz
piemītošas abiem dzimumiem.
Rezultātu apstrādē atsevišķi tiks
apskatītas vīriešu un sieviešu domas, izvērtējot katru raksturlielumu, cik tas
ir statistiski nozīmīgs vai nenozīmīgs, kā arī grupas kopumā uzskati.
Statistiskās
nozīmības izvērtēšanai lietoju zīmju rezultātu kritēriju –
Z = O-NP/
NP*(1-P), kur
Z-
zīmju rezultātu kritērijs
O- vienas kategorijas rezultāti
N – kopīgais atbilžu skaits
P-
½
Ja Z
1.64, tad atšķirība ir
statistiski nozīmīga
Ja Z
1.64, tad atšķirība nav
statistiski nozīmīga.
Rezultātu analīze.
Vīrieši.
Tātad, kā zināms anketu
aizpildīja trīsdesmit 35-50 gadus veci vīrieši – valsts iestāžu
darbinieki, tajā skaitā 86.66% ar augstāko izglītību.
Šajā pētījumā izdalījās vairākas
īpašības, iezīmes, kuras vīrieši stereotipiski piedēvē vienam vai otram
dzimumam.
Kā izteikti sievišķīgas
iezīmes vīrieši uzskata tādas īpašības
kā - naivums, spilgtums jeb košums,
nepatika pret lamu vārdiem, pievilcība, sievišķība. Šīs iezīmes vīrieši stereotipiski piedēvē sievietēm, vīriešiem
nepiedēvējot nemaz un par neitrālām šīs iezīmes atzīmējot statistiski
nenozīmīgi daudz.
Par izteikti vīrišķīgām
vīrieši atzīmē un sev piedēvē tikai trīs īpašības – spēku, pārdrošību un
tieksmi uz risku. Kā sievietēm raksturīgas šīs īpašības neatzīmē nemaz un kā
neitrālas iezīmes atzīmējot statistiski nenozīmīgi daudz.
Augstāk minētās īpašības varētu
nosaukt par ļoti spēcīgi izteiktiem stereotipiem 35-50 gadus vīriešiem – valsts
iestāžu darbiniekiem
Pastāv arī tādi raksturlielumi, kurus
vīrieši atzīmē nevis kā spēcīgi izteiktu viena vai otra dzimuma raksturīgo
īpašību, bet iezīmējas redzama tendence par kādas īpašības piederību vienam vai
otram dzimumam. Pastāv statistiski nenozīmīga atšķirība starp vīriešiem, kuri
domā ka konkrētā īpašība ir neitrāla vai piemītoša vienam vai otram dzimumam.
Īpašības,
kuras iezīmējas kā vairāk vīrišķīgas nekā sievišķīgas ir agresivitāte,
skarbums jeb asums, drosme, enerģiskums, analītiskums, loģiškums, prāts,
rīcības gatavība, pamatīgums, ātrs izlēmīgums, sava pozīcija, diplomātija,
individuālisms, neatkarība, konservatīvisms,
līdzsvarotība, līderība, tieksme dominēt,
pašpaļāvība, pašpārliecinātība,
patstāvība, pastāvība, prasme
pārliecināt, punktualitāte, sacensības gars, spēja aizstāvēt savus uzskatus, taktiskums,
uzskatu plašums, vienkāršība, vīrišķība, atlētiskums, bezrūpība, humora izjūta,
dziļdomība, slinkums, tieksme iegūt, nesteidzīgums.
Pēc tāda paša principa iezīmējas
arī īpašības , kuras vīrieši uzskata par vairāk par sievišķīgām
nevis vīrišķīgām. Un tās ir – augsta morāle, jūtīgums, maigums, siltums, labsirdība, līdzcietība,
uzupurēšanās, bērnu mīlestība, rūpes, pieķeršanās, mīkstsirdība,
glaimkārība, greizsirdība, kautrība,
klusa balss, kārtības mīlestība, kulturālība, paļāvība, uzticamība, padevība,
domīgums, smalkas manieres, tīrīgums, ziņkārība, pļāpīgums, dzēlīgums, spītība,
viltība, ekstravagance.
Lai gan šīs īpašības ir ne tik spēcīgi
izteiktas kā sākumā apskatītie stereotipi, tās tomēr varētu uzskatīt par
stereotipiem, tikai šie stereotipi nav tik spēcīgi izteikti.
Pārējās
īpašības vienādā mērā tiek piedēvētas abiem dzimumiem un neizdalās kā izteikti
vienam vai otram dzimumam raksturīgas. Tādas ir – dzīvesprieks, godbijība,
godīgums, pacietība, prasme izklaidēt, bērnišķība, briedums, strādīgums,
tieksme uz pārmaiņām, uzticēšanās, zinātkāre, uzņēmība, atklātība, optimisms,
tieksme uz ideāliem, tiešums u.c.
Sievietes.
Tāpat kā
vīriešiem, arī sievietēm iezīmējas vairāki ļoti spēcīgi izteikti stereotipi. Kā
izteikti sievišķīgas īpašības tiek uzskatītas – atbildības sajūta,
attīstīta intuīcija un iztēle, augsta morāle, viltība disciplīna, spilgtums,
ekstravagance, nepatika pret lamu vārdiem, pacietība, paļāvīgums, padevība,
rūpes, sievišķība, jūtīgums, maigums, siltums, uzupurēšanas.
Kā izteikti
vīrišķīgas īpašības sievietes uzskata – atlētiskumu, bezrūpību, līderību,
loģiskumu, pārdrošību, savaldību, spēju aizstāvēt savus uzskatus.
Šīs vīriešiem
un sievietēm piedēvētās īpašības varētu uzskatīt par spēcīgi izteiktiem
sieviešu stereotipiem.
Iezīmējas arī
mazāk izteiktas stereotipiskas īpašības, kas arī ir stereotipi, tikai ne tik
spēcīgi izteikti. Šīs īpašības , kuras arī sievietes stereotipiski
piedēvē sev , bet ne tik izteikti kā augstākminētās ir – aktivitāte, apņēmība,
uzņēmība, neatlaidība, tieksme uz pārmaiņām, atklātība, bērnu mīlestība,
iecietība, izpalīdzība, līdzcietība, domīgums, uzticamība, uzticēšanās, klusa
balss, kārtības mīlestība, pacilātība, pievilcība, pieķeršanās, tīrīgums,
smalkas manieres, spītība, naivums, ziņkārība, dzēlīgums, kautrība.
Vīriešiem tiek
piedēvētas arī tādas īpašības kā agresivitāte, drosme, egoisms, ideālisms,
konservatīvisms, neaizskarošs, nesteidzīgums, pamatīgums, pašpārliecinātība,
prāts, analītiskums, sacensības gars, tieksme iegūt, tieksme uz risku, uzskatu
plašums, aizmāršība, stūrgalvība, greizsirdība.
Citas anketā
ietvertās īpašības, piemēram, glaimkārība, godīgums, humora izjūta,
individuālisms, konkurence, neaprēķināmība, taktiskums u.c. sievietes uzskata par vienādā mērā piemītošām
abiem dzimumiem un atšķirīgās domas ir statistiski nenozīmīgas.
Vīriešu un sieviešu rezultātu salīdzinājums un kopīgā
aina. Rezultātu atbilstība hipotēzei.
Interesanti ir
tas, ka par tām īpašībām, kas izpaužās kā dzimumstereotipi , vīriešu un
sieviešu domas lielākoties sakrīt, citviet nesakrītot, atšķirība nav
statistiski nozīmīga.
Spēcīgi
izteikto stereotipu starpā vīriešu un sieviešu domas saskan tikai attiecībā uz
tādām sieviešu īpašībām kā spilgtums jeb košums un nepatika pret lamu vārdiem
un vīriešu īpašību – pārdrošību. Īpašība, ko sievietes sev nepiedēvē kā spēcīgi
stereotipisku īpašību, bet vīrieši piedēvē ir naivums. Savukārt, vīrieši sev kā
izteikti stereotipisku īpašību piešķir tieksmi uz risku, bet sievietes to
atzīmē kā mazāk raksturīgu.
Interesanti,
ka sievietes sev kā reksturīgu nepiedēvē, bet vīrieši piedēvē ziņkārību un
pļāpību.
Tāpat vīrieši
sev nepiedēvē, bet sievietes vīriešiem piedēvē tādas īpašības kā ideālisms,
egoisms, stūrgalvība.
Kopumā ņemot,
šajā grupā 35-50 gadus vecu cilvēku vidū izdalās daži ļoti spēcīgi izteikti
dzimumstereotipi :
·
Vīriešiem - analītiskums, loģiskums, pārdrošība, spēks,
līderība, tieksme uz risku, atlētiskums, bezrūpība.
·
Sievietēm - atbildības sajūta, attīstīta intuīcija un iztēle,
dzēlīgums, nepatika pret lamu vārdiem, paļāvīgums, padevība, pieķeršanās,
rūpes, siltums, spilgtums, ekstravagance un viltība.
Ne tik spēcīgi kā
augšminētie , bet tomēr kā stereotipi izdalās:
·
Vīriešiem - agresivitāte, asums, drosme, sacensības gars,
egoisms, konservatīvisms, līdzsvarotība, neatkarība, pamatīgums,
pašpārliecinātība, punktualitāte, tieksme iegūt.
·
Sievietēm - atklātība, augsta morāle, bērnu mīlestība,
domīgums, jūtīgums, kautrība, klusa balss, kārtības mīlestībalīdzcietība,
maigums, mīkstsirdība, naivums, pļāpīgums, pievilcība, smalkas manieres,
spītība, tīrīgums, uzticamība, uzticēšanās, uzupurēšanās, ziņkārība.
Tātad tas
nozīmē, ka mana izvirzītā hipotēze par to, ka šajā vecumgrupā vīriešiem
stereotipiski tiek piedēvētas tādas īpašības kā loģiskums, agresivitāte,
līderība un sievietēm – jūtīgums,
intuīcija, pļāpīgums, labsirdība , apstiprinās, kā arī izdalījās arī citas
īpašības, kas stereotipiski tiek piedēvētas vienam vai otram dzimumam.
Nobeigums.
Manuprāt, teorētiskajā daļā nozīmīgākais
noskaidrot stereotipu būtību - to
veidošanās iemeslus un mehānismus, pielietošanas situācijas, atstātās sekas uz
kognitīvajiem procesiem, saskarsmi un arī to, kādas ir stereotipu izmainīšanas
iespējas. Atbildes uz šiem un arī citiem
jautājumiem noskaidroju, izmantojot dažādu – gan latviešu, gan ārzemju autoru
darbus un atziņas.
Konstatēju, ka
ir vairāki specifiski tuvi jēdzieni, kas ir cieši saistīti ar stereotipiem. Šie
jēdzieni ir – aizspriedums, rasisms, diskriminācija, seksisms. Svarīgi ir
atzīmēt dažādās pieejas stereotipu skaidrošanā. Ir atrodamas dažādas
definīcijas un skaidrojumi jēdzienam “stereotips”. Nav vienotības jautājumā par
to, vai stereotips un aizspriedums ir ar identisku vai atšķirīgu nozīmi. Daļa
autoru (J.P. Chapiln, 1985) uzskata, ka tie ir ar identisku nozīmi, bet citi
(Myers D.,1997) savukārt apgalvo, ka šie jēdzieni ir ar atšķirīgu nozīmi. Es
savā darbā pieturējos pie Maiersa uzskata.
Tāpat nav arī
vienotības jautājumā par to, vai stereotipi ir vai nav ar negatīvu noskaņu. Arī
šajā jautājumā es pievienojos Maiersa uzskatam – “stereotips var būt pozitīvs,
negatīvs, pareizs, nepareizs, precīzs vai neprecīzs un aizspriedums ir
nepamatoti negatīva ievirze. Stereotips (pārliecība) nav tas pats, kas
aizspriedums (ievirze). Stereotipi var ietekmēt aizspriedumus. Stereotips - tā ir vispārināšana, apvienošana, sakopošana,
kas atdala vienas grupas cilvēkus no citas grupas cilvēkiem. Bet aizspriedumiem
nāk klāt arī sprieduma izvirzīšana - spriešana terminos “labs” un “slikts””.
Stereotipu
izcelsmes skaidrošanā ir sastopamas vairākas pieejas :
·
Sociālā pieeja
- tā ir vajadzība pēc statusa un piederības.
·
Emocionālā pieeja
- tās ir frustrācijas, kas saistītas ar konkurenci starp dažādām grupām.
Stereotips ir konkurences starp grupām par deficītiem resursiem rezultāts.Jo
deficītāks resurss, jo stereotips spēcīgāks. Resursi var būt visdažādākie, tas var būt un visbiežāk tas ir sociālais
statuss.
·
Kognitīvā pieeja
- tas nozīmē –
klasifikācija, kategorizācija. Svarīgi
atzīmēt, ka pati par sevi kategorizācija nav stereotips, bet tā nodrošina
stereotipiem pamatu.
·
Personības pieeja – tiek deklarēts, ka personības tips
iespaido stereotipizāciju. Atklāts, ka autoritārai personībai, kas raksturojas
ar zināmu tendenci uz cietsirdību, kas ar grūtībām veido komunikācijas ar
citiem, kā arī tendēti maksimāli
vienkāršot situācijas un domā kategorijās “balts” un “melns”, piemīt vairāk stereotipi.
Stereotipi
parasti tiek lietoti konkrētās zināmās
situācijās :
·
laika deficīts,
·
informācijas deficīts
·
kad
nepieciešams apliecināt savu uzticību kādai grupai;
·
kad
nepieciešams izskaidrot savas negatīvās nostādnes
·
pārlieka aiņemtība,
·
nogurums,
·
emocionāls uzbudinājums,
·
ļoti jaunā vecumā, kad cilvēks vēl nav iemācījies dauz
ko atšķirt,
·
Savas grupas labā.
Stereotipi
atstāj ietekmi uz kognitīvajiem procesiem. Reiz noformējies stereotips,
galvenokārt saglabājas pēc inerces. Tas virza noteiktā gultnē cilvēku uzmanību,
interpretācijas, atmiņu. Kad citas grupas locekļi uzvedas atbilstoši savām
gaidām, cilvēks šo faktu novērē vajadzīgajā veidā, tādejādi apstiprinot jau
agrāk izveidojušos viedokli. Kad citas grupas locekļu uzvedība nesaskan ar
gaidām, cilvēks to attaisnojot, piefiksē īpašus apstākļus, nepareizi
izskaidrojot uzvedību paliek pie iepriekšējās pārliecības. Tādejādi stereotipi
atstāj ietekmi uz to, kā cilvēki izskaidro citu rīcības.
Sekas tiek atstātas arī uz saskarsmi. Tie kā gatavas klišejas:
·
ļauj
samazināt laiku partnera izzināšanā,
·
nodrošina
elastīgāku reakciju uz situācijas izmaiņām, samazina indivīda trauksmi, jo,
atestējis partneri kā kādas konkrētas
grupas pārstāvi, cilvēks aktualizē savus priekšstatus par attiecīgo grupu un,
kaut aptuveni, tomēr zin, kā rīkoties un uzvesties.
Taču
stereotipi mēdz izkropļot spriedumus par atsevišķiem indivīdiem. Cilvēki tikko
sākot kontaktēties, vienalga stereotipu nezaudē. Tādos gadījumos stereotipi var
spēcīgi iespaidot interpretācijas par
tikko iepazīto cilvēku. Kad stereotipi ir spēcīgi un ziņas ir nenoteiktas,
stereotipi pat nemanot var ietekmēt spriedumus par indivīdu.
Attiecībā uz
stereotipiem un aizspriedumiem darbojas oriola efekts – vispārējā, kopējā
iespaida par cilvēku pārnešana uz viņa personības atsevišķām izpausmēm un
konkrētajām iezīmēm.
Stereotipizācijas
efekts izpaužas grupas īpašību pārnešanā uz personību un otrādi – personisko
īpašību pārnešanā uz grupu. Stereotopizācija var noritēt, balstoties uz
dažādiem raksturlielumiem : individuāliem, personiskiem, lomu, etniskiem
utt.
Stereotipiem ir raksturīgs inerces efekts. Cilvēka apziņai raksturīgs
konservatīvisms, tendence saglabāt reiz izvedojušos priekšstatu par grupu,
cilvēku. Šī priekšstata izveidošanai cilvēks ir patērējis daudz laika un
enerģijas, tāpēc tik viegli to nemaina. Izmaiņām cilvēka vai grupas uzvedībā
jābūt ilgstošām un nopietnām, lai tiktu mainīts viedoklis.
Visi , kas mēģina ietekmēt, izmainīt pastāvošos stereotipus,
pielieto pārliecinošo komunikāciju.
Apzinoties un pat neapzinoties savus stereotipus, kas notiek biežāk, cilvēks cenšas ietekmēt citus un izmainīt
savu personīgo faktu uztveri, lai saglabātu jau izvedojušos stereotipu.
Pārliecināšanas spēja var
izmainīt stereotipus, bet tas ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, saistītiem ar cilvēka vērtībām:
· informācijas devēju – komunikatoru;
· informācijas nozīmīgumu ;
· personības jeb recipienta tipa.
Sociālie
psihologi ir daudz sasnieguši stereotipu skaidrošanā, bet ne to mīkstināšanā.
Pret stereotipiem neeksistē vienkārši līdzekļi, jo stereotips ir veidojies
daudzu dažādu faktoru mijiedarbības rezultātā.
Teorētiski ir
iespējams metodiski atslābināt stereitopus. Ja stereotipa “barojošā” vide ir
nevienlīdzīgs statuss, tad var mēģināt censties radīt sadarbības attiecības,
līdzvērtīgu statusu. Bet, ja stereotips pastāv attiecībā pret grupu, ar kuru
nav savstarpēju kontaktu, tad šī metode nepalīdzēs mīkstināt un izmainīt
stereotipu. Ja stereotipus uztur sociālie institūti, tad, tā kā, diez vai šīs
institūcijas tik viegli atteiksies uzturēt stereotipus tad vajadzētu atteikties
no šo institūtu palīdzības, bet tas diez vai būtu iespējams.
Atšķirīgs
veids kā mazināt stereotipu iedarbību ir domu eksperiments un vizualizācija,
savās domās apzināti mainot stereotipa objekta īpašības uz pretējo.
Praktiskā
pētījumā, izanalizējot iegūtos datus apstiprinājās sākumā izvirzītā hipotēze –
35 –50 gadus veciem vīriešiem un sievietēm – valsts
iestāžu darbiniekiem piemīt dzimumstereotipi - jūtīguma, intuīcijas, pļāpīguma,
labsirdības piedēvēšana sievietēm un loģiskuma,
agresivitātes, līderības piedēvēšana
vīriešiem.
Analizējot iegūtos rezultātus atklājās ne tikai
šīs – hipotēzē ietvertās īpašības kā piemītošas vienam vai otram dzimumam, bet
arī vēl citas izteikti stereotipiskas īpašības,
tādas kā
·
Vīriešiem - analītiskums, loģiskums, pārdrošība, spēks,
līderība, tieksme uz risku, atlētiskums, bezrūpība.
·
Sievietēm - atbildības sajūta, attīstīta intuīcija un iztēle,
dzēlīgums, nepatika pret lamu vārdiem, paļāvīgums, padevība, pieķeršanās,
rūpes, siltums, spilgtums, ekstravagance un viltība.
Šīs īpašības
manis izvēlētajā sociālajā grupā ir nostiprinājušās kā ļoti spēcīgi stereotipi.
Bet parādījās arī tādas īpašības, kuras nav tik izteikti stereotipiskas, tomēr
ar tendenci piedēvēt tās vienam vai otram dzimumam. Tās ir -
·
Vīriešiem
- agresivitāte, asums, drosme, sacensības gars, egoisms, konservatīvisms,
līdzsvarotība, neatkarība, pamatīgums, pašpārliecinātība, punktualitāte, tieksme iegūt.
·
Sievietēm - atklātība, augsta morāle, bērnu mīlestība,
domīgums, jūtīgums, kautrība, klusa balss, kārtības mīlestībalīdzcietība,
maigums, mīkstsirdība, naivums, pļāpīgums, pievilcība, smalkas manieres,
spītība, tīrīgums, uzticamība, uzticēšanās, uzupurēšanās, ziņkārība.
Literatūras saraksts.
1.
Omārova S. Cilvēks dzīvo grupā. Sociālā psiholoģija.-
Rīga, Kamene, 1996. – 171 lpp.
2.
Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku. Saskarsmes
psiholoģija. – Rīga, Kamene, 1995. – 167 lpp.
3.
Агеев В.С. Стереотипизация как
механизм социального восприятия. - Москва ,
1987. - стр. 236.
4. Бове Л. К . Аренс У.Ф. Современная реклама. - Издательский Дом Довгань, 1995. - 675 стр.
5. Годфруа. Ж . Что такое
психология.II. - Москва, Мир, 1996.- 370 стр.
6. Майерс Д . Социальная психология. -
СПетербург Питер, Пресс, 1997. – 685 стр.
7. Петровская Л.А. Компетентность в общении. – Москва, 1989.- 216 стр.
8. Cолсо Р. Л. Когнитивная психология.
- Москва, Тривола, 1996.- 599 стр.
9.
Sampson E.E.
Social psychology and contemporary society. - NY: Wiley & sons. inc., 1985. – p.489.
10. Psychology Today, Yune 1998, Annie Murphy Paul ”The truh about stereotypes”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru