Manuprāt
administratīvo tiesību attīstības gaita Latvijā ir bijusi interesanta, un tai
pašā laikā nav harmoniskas sakārtotības pat vēl šodien, šī gadsimta 90ajos
gados.
Vēsturiski administratīvo tiesību attīstības ceļš mūsu gadsimta sākumā,
manuprāt, ir sadalījies 2 posmos – pirmais posms kurā darbojas Krievijas laikā
izdotie likumi (līdz 1918g.) un pēc tam jau Latvijas laika sistēma, kad tika
nodibināta Latvijas republika, un kurā jūtama lielāka Eiropas ietekme; un
dziļāka un zinātniska pieeja administratīvajām tiesībām š.gs. 30ajos gados.
Šajā Krievijas
valdīšanas laikā “Latvijas provincē” ir redzams “(…)liels raibums. Šai laikā
atrodam apm. piecējādus pašvaldību veidus: 1. pagastu pašvaldība, 2. draudžu
pašvaldība (tikai Vidzemē),3. pilsētu pašvaldību, 4. muižnieku kārtas
pašvaldību (guberņas muižnieku landtāgs), 5. zemstu pašvaldība Latgalē.” 1 Pagastu pašvaldības likums tika
pieņemts 1866. gadā – un pagastu pašvaldība dibinājās uz šī 1866 gada
“Landgemeindeord nung” , kas pamatojās uz trim principiem: “ kārtu princips” (1)
(ne visi ļaudis, kas dzīvoja pagasta robežās, piederēja pie pagasta); zemju
princips (pie pagasta teritorijas pieder vienīgi zemnieku zemes, muižas zeme
bija izņemta no pagasta teritorijas); pierakstīšanās princips (zemnieki kārtas
ļaudis piederēja pie tā vai cita pagasta, nevis pēc viņu domicila, bet pēc
pierakstīšanās). Pagastu pašvaldības galvenie orgāni bija: 1. vietnieku pulks –
lēmējs orgāns, kas ievēl pagasta valdi, 2. pagasta valde – izpildu orgāns, kas
sastāvēja no priekšniekiem un pagasta vecākā un 3. pagasta sapulce, kas bija
pamatorgāns, un sastāvēja no 2 grupām – visi saimnieki un rentnieki, kas
piedalījās personīgi un katri 10 bezzemnieki sūtīja 1 savu pārstāvi.
Interesanti, ka pastāvēja arī tā saucamie “desmitnieki” - kārtības uzturētāji.
Protams, nav pārsteidzoši, ka lietu, kas ietilpa pagasta pašvaldībā nebija
daudz – tomēr dažas tika tajā laikā uzskatītas par “ļoti svarīgas, piem. skolu
lietas” (1) Tuvākais uzraugs pār pagasta pašvaldību bija muižas īpašnieks,
policejiskas tiesības tika nodotas muižas skrīverim vai mežsargam. Vēlāk tika
ieviesti zemnieku lietu komisāri, kuri “laiku pa laikam izsauca pie sevis
pagasta vecākos, apmēram uz 20 pagastiem bija viens uzraugs” (1) Vidzemē bija
mazliet savādāka situācija – jo tur darbojās tā sauktā “draudžu pašvaldība” (1)
Draudzes bija diezgan lielas un muižas no pašvaldībām nav atdalītas. “Pirmais
draudžu pašvaldības orgāns ir draudžu konvents – lēmējorgāns, un sastāvēja no
apm. 10-16 personām. Konvents ir tiesīgs ievēlēt vienpersonīgu izpildorgānu –
draudžu priekšnieku, kas parasti bija kādas muižas īpašnieks. Mani pārsteidz
fakts, ka līdzekļus draudzes ieguva no maksājumiem pēc zemes lieluma un “tie
bija uzlikti vienmērīgi kā zemniekiem tā muižniekiem” 1
Runājot par pilsētām, Latvijā darbojās “krievu likums”
līdz pat 1931.g. sākumam. “1877. g. Baltijas guberņās tiek ieviests krievu
1870g. pilsētu pašvaldības likums (izdots Aleksandra II laikā, diezgan
liberāls)” (1) Šajā laikā valsts administratīvajiem orgāniem bija uzraudzības
tiesības pār pilsētu pašvaldību tikai no likumības nodokļa. Bija vēlētas domes
un pilsētas valdes. Tomēr 1892.g. pilsētu pašvaldības tiesības sašaurina,
“dodot gubernatoram lielas kontroles tiesības ne tikai attiecībā uz likumību,
bet arī uz lietderību”. (1) Jāpiebilst, ka šie ierobežojumi tika atcelti tikai
1917g. Svarīgi būtu piebilst, ka arī vēlēšanu tiesības bija ierobežotas ar
lielu cenzu – tās bija piešķirtas šaurai pilsoņu grupai. Pilsētu pārvaldīja
vēlēta dome ar savu priekšsēdētāju un no domes ievēlētā pilsētas valde, kas
sastādīja izpildu komisiju.
Muižniecības pašvaldības orgāns bija muižniecības
landtāgs, “kāds bija katrā guberņā: Kurzemē, Vidzemē, Igaunijā un Sāmu salā” (1)
Diezgan smieklīgi skan kompetences punkti (pamatojas uz 1845.g. likumu) “par
muižnieku kārtas lietām un par visu to, kas attiecas uz visas zemes
labklājību”, (1) no otras puses tas norāda, ka viņi bija tiesīgi lemt arī par
zemnieku lietām, jo uzskatāmi par augstāko guberņas orgānu.
Tālākais
administratīvā likuma attīstības posms pāriet jau minētajā otrajā fāzē, kā
Dišlers raksta “Latvijas tagadējā administratīvā iekārta. Latvijas valdība
valsts pirmajos gados pirmo vērību piegrieza pagastu pašvaldībai, turpretim
pilsētu pašvaldība tās uzmanību saistīja mazāk, jo pastāvēja jau labs agrākās
Krievijas likums no 1870.g. ar 1917.g. grozījumiem.” (1) Skaidri saprotams, ka
pagastu pašvaldība vairs nevarēja pastāvēt iepriekšējā veidā, jo kārtas vairs
nepastāv. Tāpēc jau “1919.g. izdeva pagaidu noteikumus par pagastu pašvaldību” (1)
Uz tiem pamatojas vēlāk pieņemtais 1922. g. likums par pagastu pašvaldību. Jau
no paša sākums pastāv “trīsorgānu sistēma: 1. padome – lēmējs orgāns, 2. valde
– izpildu orgāns un 3. revīzijas komisija – kontroles orgāns.” 1 Protams pamatojoties uz 1922.g. likumu,
pagasta padome ir demokrātiski vēlēts orgāns uz “vispārēju, vienlīdzīgu un
proporcionālu vēlēšanu pamata” (1) Padomes darbība norit sēdēs, tā lemj par
visām svarīgākajām lietām. Salīdzinot Latvijas pagastus ar Rietumeiropas
valstīm, redzams, ka pagasti ir bijis liels spēks, un “spēcīgas pašvaldības
vienības” (1) Vēlāk Latvijas administratīvā sistēma jau tiek raksturota kā
“Latvijas Ministru kabinets ir augstākais centrālais administratīvais orgāns.
Viens no tā pirmajiem uzdevumiem ir
saskaņot atsevišķu resoru darbību vienā kopējā valsts darbībā. (…) Administratīvā
darbība ir koncentrēta resoros pēc sava satura.” (1) Latvijā šajā laikā bija 10
ministrijas ar ministru kā vienpersonisku lēmējorgānu un vietējās pašvaldības
orgāni cieši sadarbojas ar valsts varas orgāniem. Tomēr tajā pašā laikā 30ajos
gados Latvijā “kā jaunā valstī, tiek vēl lietoti arī daži aizgūti (no agrākās
Krievijas) likumi, protams, grozītā un papildinātā veidā, saskaņā ar Latvijas
vajadzībām (piem. Tiesu iekārtas un procesa likumi”)” 2
Arī administratīvie likumi Latvijai “gandrīz visi ir jau viņas pašas likumi, tā
kā administratīvās darbības laukā reti kad vairs nākas griezties pie kādiem
agrākās Krievijas likumiem.” (2) Svarīgi ir atzīmēt faktu, ka Tautas padome
ļoti aktīvi darbojās jau dažas nedēļas pēc valsts nodibināšanas arī tiesību un
likumdošanas jomā un izdeva “Pagaidu nolikumu par Latvijas tiesām un tiesāšanas
kārtību” kas noteica “ pagaidu nolikums par Latvijas tiesas un ar viņām
saistītās iestādes darbojas pēc tiem vietējiem un Krievijas likumiem, kādi
priekš Latvijas bija spēkā līdz 24. oktobrim 1917 gadā (..)” (2) , kas tikai
pierāda Krievijas ilgo un pamatīgo ietekmi uz Latvijas likumdošanu un tajā
laikā lielu subjektivitātes devu no amatpersonu puses. Kaut gan, pēc manām domām,
Krievijas ietekme tik lielā mērā neattiecas uz toreizējiem administratīvajiem
likumiem. Tikai kā viens no pēdējiem
tiek pieņemts 1930.g. Pilsētu pašvaldības likums, kas sākot ar 1931.g.
aizvietoja Krievijas pašvaldību likumu. Likumdošanas un tiesu procesa
attīstības ceļš bija samērā ilgs un samocīts (manuprāt līdzīga situācija norit
pašreiz Latvijā). Un arī attiecībā uz administratīvo tiesību avota –
administratīvā likuma – praktisko pielietošanu var atrast situācijas
novērtējumu kā “stāvoklis bija grūtāks, nekā civilistu un kriminālistu
stāvoklis: vai plašākā nozīmē: pilsoņiem ir grūtāk iepazīties ar
administratīvajām tiesībām, (…) Tas tāpēc, ka administratīvās tiesības nav
kodificētas” 2 Tiek atzīmēti arī četri
administratīvo tiesību avoti : tātad – administratīvais likums; valdības
noteikumi- normatīvie akti, ko “izdod ne tikai MK, bet arī citi kompetenti
valdības orgāni” (2) ; trešais avots ir autonomie statūti – normatīvie akti,
kas nāk ne no valsts varas orgāniem, bet no valstī ietilpstošajām
publiski-tiesiskām organizācijām – piem. vietējām pašvaldībām, un tiek saukti
par saistošiem noteikumiem; ceturtais – ir ieraduma tiesību normas, piem.
tirdzniecības vai konstitucionālo tiesību novados; piektais - administratīva
rakstura līgumi valstu starpā, parasti tiek slēgtas starp kaimiņvalstīm” (2)
“minētie administratīvo tiesību avoti ir pozitīvo jeb objektīvo tiesību avoti,
jo viņi satur administratīvo tiesību normas vispārējā abstraktā veidā. Šie paši
normatīvie akti var būt arī subjektīvo administratīvo tiesību un pienākumu
avoti (…) par subjektīvo administratīvo tiesību un pienākumu avotu uzskatāmi
arī kompetentu publisku administratīvo iestāžu un amatpersonu konkrētie
administratīvie akti” (2) Kā svarīgākos Latvijas tajā laikā pieņemtos likumus
var minēt : Ministriju iekārta, vispārējā iekārta (1928), Likums par pagastu
pašvaldību (1922), pilsētu pašvaldības likums (1930), policijas iekārta (1933),
likums par apriņķu pašvaldību likvidāciju (1934) uc.
No tiesību teorijas
viedokļa apskatot tā laika administratīvās tiesības, varētu citēt autoru, kas
saka “liekas, ka caur atsevišķa likuma izdošanu (“Likums par administratīvajām
tiesām” 1921) mūsu administratīvā justīcija ir noorganizēta pēc kontinentālo
valstu parauga, tomēr apskatot likumu, redzam, ka tā tas nav (…) ņemot visu
vērā, mums jānāk pie slēdziena, ka mūsu adm. justīcija ir noorganizēta pēc
angļu principa” 3 Zinātniski
administratīvās tiesības tiek definētas kā “administratīvās tiesības (objektīvā
nozīmē) ir to tiesību nozaru kopums, kas noregulē publisko iestāžu iekārtu un
darbību, amatpersonu kompetenci, valsts un pašvaldību darbinieku tiesisko
stāvokli, kā arī pilsoņu publiskos pienākumus un tiesības. Administratīvās
tiesības (subjektīvā nozīmē) sastādas no tiem juridiskajiem pienākumiem un
tiesībām, kas uz objektīvo administratīvo tiesību pamata piekrīt publiskajām
iestādēm, viņu darbiniekiem un pilsoņiem vai pilsoņu grupām viņu attiecībās
pret publiskajām iestādēm - pret valsti
un pašvaldībām.” 1 un administratīvo tiesību zinātne ir ”teorētiska
disciplīna, kuras galvenais pētāmais objekts ir administratīvās tiesības” 1 Interesanti ir arī teorētiskie raksti
par Latvijas tā laika administratīvo tiesību zinātnes uzdevumu “Mūsu juristu –
teorētiķu uzdevums Latvijas likumdevēju orgānu radītās administratīvās tiesības
ņemt par pamatu Latvijas administratīvo tiesību zinātnes veidošanā (…)
jāpiegriež vērība 1. administratīvo tiesību zinātnes teorētiskajiem
jautājumiem, 2. administratīvo tiesību zinātnes praktiskajiem mērķiem”. 2
Mūsdienu izpratne, protams, atšķiras
no gadsimta sākuma sapratni par administratīvajām tiesībām, kaut gan
pamatnostādnes un principi ir tie paši. Tā piemēram, lasot darba grupas, kas
tika izveidota īpaši administratīvā procesa likuma izstrādei publikācijas, var
saprast un salīdzināt atšķirības “tiesiskai valstij atbilstoša administratīva
procesa pamatprincipi ir attīstījušies Rietumu demokrātijas pēdējos simts, bet
īpaši strauji pēdējo piecdesmit gadu laikā. Vēsturiski administratīvais process
ir veidojies kā juridiskajā zinātnē un iestāžu un tiesu praksē attīstīta
procesuālo un materiālo principu sistēma, kas nosaka, kādā veidā darbojas
konkrētas tiesiskās attiecības starp valsti no vienas puses un indivīdu no
otras puses.” 4 Vai tas nozīmē, ka
Latvijas tiesību vēsturiskajai pieredzei nav nekādas vērtības?
LITERATŪRAS SARAKSTS
Dišlers Kārlis, prof., “Administratīvās tiesības”, 1940
Dišlers
Kārlis, prof., “Ievads administratīvo tiesību zinātnē”, Latvijas Universitāte,
1938
“Administratīvās
tiesības”, B.v.b.g., Latvijas Nacionālā Bibliotēka, rokraksti
Publikācijas, ar tieslietu ministra rīkojumu izveidotās darba grupas
Administratīvā procesa likuma izstrādāšanai (Arvīds Dravnieks, Ilmārs Bišers,
Jautrīte Briede, Veronika Krūmiņa, Egils Levits, Uldis Pētersons un Normunds
Salenieks)
1 Dišlers Kārlis, “Administratīvās
tiesības”, 1940
1 Dišlers Kārlis, “Administratīvās
tiesības”, 1940
1 Dišlers Kārlis, “Administratīvās
tiesības”, 1940
2 Dišlers Kārlis, “Ievads Administratīvo
tiesību zinātnē”, 1938
2 Dišlers Kārlis, “Ievads Administratīvo
tiesību zinātnē”, 1938
3
Administratīvās tiesības B.v.b.g.
1 Dišlers Kārlis, “Administratīvās
tiesības”, 1940
2 Dišlers Kārlis, “Ievads Administratīvo
tiesību zinātnē”, 1938
4 darba
grupas Administratīvā procesa likuma izstrādāšanai publikācijas
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru