Rīga 1998.
Ievads
Ikdienā gandrīz katrs cilvēks sastopas ar uzņēmējdarbību
gan iepērkoties, gan braucot ar sabiedrisko transportu un daudzos, daudzos
citos viedos. Tā kā ar kārtīgi termiņos un godīgi nomaksāto nodokļu summu kā
arī ievērojot katra uzņēmēdarbības veida atbildības iestāšanos nepieļaušanu
vien ir par maz, tad ir vērts noskaidrot, kādi vēl uzņēmējdarbības pārkāpumu
viedi vēl pastāv, lai nepieļautu kāda pārkāpuma ietāšanos.
Darbam par pamatu esmu
izmantojusi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu un LR likumus, kā arī
tiesu praksi administratīvo pārkāpumu lietās, kā arī lietās, kas izreit no
administratīvi tiesiskajā attiecībā.
1.
Administratīvie
pārkāpumi (AP)
“Par AP atzīstama prettiesiska, vainojama (ar nodomu vai aiz neuzmanības
izdarīta) darbība vai bezdarbība, kura apdraud valsts vai sabiedrisko kārtību,
īpašumu, pilsoņu tiesības un brīvības vai noteikto pārvaldes kārtību un par
kuru likumā paredzēta administratīvā atbildība(AA).”[1]
1.1 AP izdarīšana ar
nodomu
“AP atzīstams par izdarītu ar nodomu, ja persona, kas to ir izdarījusi, ir
apzinājusies savas darbības vai bezdarbības prettiesisko raksturu, paredzējusi
tās kaitīgās sekas un vēlējusies vai apzināti pieļāvusi šo seku iestāšanos.”[2]
Piemērs, Ceļu Policija aptur vieglo automašīnu un lūdz uzrādīt
vadītājam dokumentus, vadītājs to nedara, vēlāk policists palūdz vadītāju izkāp
no automāšinas – vadītājs atkal nepakļaujas.
Tātad – vadītājās apzinās savu prettiesisko rīcību un
pieļauj šo seku (nepakļaušanos) iestāšanos.
1.2 AP izdarīšana aiz neuzmanības
“AP atzīstams par izdarītu aiz neuzmanības, ja persona, kas to ir
izdarījusi, ir apzinājusies savas darbības vai bezdarbības kaitīgo seku
ietāšanās iespēju, kaut gan tā varēja tās paredzēt”.[3]
Piemērs,
Autovadītājs brau pa Rīgu ar ātrumu 70 km/h, pie luksafora apstājoties viņš
nepaspēj nobremzēt un ieskrien iepriekšējai mašīnā.
Tātad – autovadītājs ir apzinājies, ka brauc ātrāk nekā var, taču domāja,
ka paspēs nobremzēt.
2.
LR APK
noteiktie AP u/d.
AP u/d nosaka LR APK 166.2 – 166.8. panti
166.2 pants nosaka, ka par u/d
uzsākšanu bez reģistrēšanas vai bez īpašas atļaujas (licences), ja tās
nepieciešamību nosaka likums vai MK not. “par u/d veikšanu” pārkāpjot licencē
minētos nosacījusmus, vai par u/d
turpināšanu pēc licences atņemšanas, anulēšanas vai tās termiņa izbeigšanās vai uzņēmuma izslēgšanu
no UR –
uzliek naudas sodu no 200 – 250Ls, konfiscējot ar AP izdarīšnu saistītos rīkus un
priekšmetus.
Piemērs,
166.3 pants nosaka, par
reģistrējamo grozījumu nepieteikšanu, par nepareizu ziņu sniegšanu vai
iesniedzamo ziņu slēpšanu, par uzņēmuma darbības izbeigšanas nepieteikšanu UR
un likviditātes ziņojuma neiesniegšanu Laikrakstam “Latvijas Vēstnesis”(LV) vai
UR amatpersonu likumīgo rīkojumu nepildīšanu –
uzliek naudas sodu no 200 – 250Ls, atņemot tiesības uz
visa veida u/d.
166.4 pants paredz, ka par
uzņēmuma reģistrācijai nepieciešamo dokumentu neiesniegšanu, kā arī par u/d
nepamatotu ierobežošanu vai kavēšanu, ja to ir izdarījusi amatpersona –
uzliek naudas sodu līdz 100Ls, atņemot tiesības ieņemt
noteiktus amatus vai bez tā.
166.6 pants nosaka, ka par
uzņēmuma likumos noteikto grāmatvedības kārtošanas nosacījumu, gada pārskatu un
statistikas pārskatu sastādīšanas kārtības neievērošanu, info savlaicīgu
neiesniegšanu attiecīgajām valsts institūcijām –
uzliek naudas sodu no 100 – 150Ls
Par izvairīšanos no šā panta
pirmajā daļā norādīto info vai dokumentus –
uzliek naudaas sodu no 100 – 250Ls.
166.7 pants nosaka, par
atteikšanos vest oficiālas sarunas par darba koplīgumu vai slēgt saskaņotu
darba koplīgumu, kā arī par koplīguma noteikumu rupju neizpildi –
uzliek naudas sodu no 50 – 100Ls.
166.8 pants paredz, ka par
izvairīšanos no mantas obligātas apdrošināšanas vai fiktīvu ziņu sniegšanu,
izdarot mantas apdrošināšanu –
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu līdz 50Ls.
Šie seši pārkāpumi neaptver
visus AP, kas saistīti ar u/d , lai gan pāršķirstot APK var atrast ne vienu
vien pārkāpumu, kuru iespējams piemērot pie u/d
Piemēram, APK 166 pants
nosaka soda naudu no 100 – 150Ls par nodarbošanos ar individuālo darbu bez patenta
vai reģistrācijas apliecības, vai arī ir paredzēts sods par kases aparātu
lietošanas noteikumu neievērošanu. Šie pārkāpumi ir minēti kā pārkāpumi
tirdzniecībā un finansu jomā. Neviļus rodas jautājums: Ko tad APK sastādītāji
ir sapratuši ar vārdu “U/d”? Šī vārda
skaidrojums ir atrodams likumā par”u/d”, un likuma 1. pants nosaka, ka
u/d ir ilgstoša un sistemātiska ekonomiska darbība un kapitāl ieguldīšana, kas
vērsta uz preču ražošanu, realizāciju, darbu izpildi, tirdzniecības pakalpojumu
sniegšanu, nolūkā gūt peļņu. Tas nozīmē, ka kodeksa sastādītāji nav īsti
sapratuši vai arī nav painteresējušies, ko tad īsti nozīmē vārds “U/d”.
3.
AP
novēršanas līdzekļi
Šie līdzekļi ir vērsti uz to, lai samazinātu AP.
Visbiežāk Eiropas kontinenta valstīs lietotie
administratīvie piespiedu līdzekļi ir:
1.
Eksekutīvais sods[4] - sods, ko administratīvās varas orgāns var uzlikt par
viņa rīkojumu nepildīšanu.
Šā piespiedu līdzekļa labā
īpašība – daudzos gadījumos pietiek ar piedraudēšanu vien.
Parasti ir naudas sods.
Piemērs, jebkuram pārkāpumam
ir paredzēts sods, tātad paskatoties, pie, APK var uzzināt kādus sodus var
saņemt, pārkāpjot kādu likuma normu.
2.
Tiešie
administratīvie spaidi – pielieto
gadījumā, kad kļūst nepieciešama administratīvās varas tieša iejaukšanās
adresāta rīcībā un parādās kā spaidu pielietošana pret adresāta mantu vai
personu.[5]
Piemēram,
soda naudas uzlikšana vai administratīvo pārkāpumu saistītā priekšmeta
konfiskācija.
3.
Izpildīšana uz
adresāta rēķina – noteiktā laikā neizpildītu
publisku pienākumu administratīvās varas orgāns liek par samaksu izdarīt trešai
personai uz adresāta rēķina, t.i. vajadzīgo summu no adresāta piedzen spaidu
kārtā un samaksā darba izpildījusi trešā persona.[6]
Piemēram,
ziemas laikā ēku, kuras pieder uzņēmumam, jumti ir apsniguši, no apsnigušā
jumta sniegam krītot, var savainot cilvēku, tāpēc ar likumu ir noteikts, ka
jumti ir jānotīra, bet uzņēmums savu ēku jumtus netīra, tiesai vajadzētu šo
lietu uzticēt veikt kādai jumtu tīrīšanas firmai, vēlāk šīs firmas rēķinus par
jumtu tīrīšanu piestāda uzņēmumam, kuram šie rēķini ir jāmaksā.
Arī Latvijas primās brīvvalsts laikā pazina visus trīs
šos AP novēršanas līdzekļus, taču šodien pielieto tikai pirmos divus, kaut gan
tieši trešais ir pats iespaidīgākais, jo kurš gan uzņēmējs gribēs, lai viņam
piesūta rēķinu, gadījumā, ja šo pārkāpuma notikšanas nepieļaušanu viņš varēja
izdarīt pats vai par lētāku samaksu.
4.
Problēmas
Pastāv vairākas, bez
iepriekšminētajām, problēmas, kas saistītas ar administratīvajiem pārkāpumiem:
1. Saskaņā ar LR APK, sankcijas par izdarītajiem noziegumiem bieži vien ir
nesamērīgas;
Piemēram, policijas darbinieks civilajā apģērbā aptur automašīnu
un lūdz, lai viņu aizved uz kādu noteiktu vietu, automašīnas vadītājs piekrīt,
sasnieguši noteikto vietu pasažieris – policists, vadītājam piedāvā simbolisku
samaksu par vešanu, vadītājs pieņem. Tad policijas darbinieks konstatē, ka
automašīnas vadītājs nodarbojas ar pasažieru pārvadāšanu ar atlīdzību, un
nosaka, ka vadītājs nodarbojas ar taksometru pakalpojumiem bez licences,
policists sastāda protokolu, kuru aizsūta uz tiesu, lai uzliktu sodu, kas
saskaņā ar APK 166.2. pantu ir 200-250Ls, konfiscējot ar AP saistīto priekšmetu
– automašīnu. Bet var gadīties, ka vadītājs tikai vienu reizi ir aizvedis un
pieņēmis samaksu, piem. benzīna summas vērtībā, tas vēl nemaz nenozīmē, ka
vadītājs ir viecis ilgstošu un sistemātisku darbību – nodarbojies ar u/d.
2. Līdz 17.06.1998 gadam par AP nevarēja sodīt juridisku
personu, tagad ir izdarīti grozījumi, kas atļauj uzlikt juridiskām personām
sodu par AP līdz 10 000Ls[7]. Tas ir labi no vienas
puses, jo nu vadītājs vairāk sāks domāt par to ko dara viņš vai vīņa padotie,
bet no otras puses, ja ‘juridiskai personai uzliek šādu sodu, tas to var novest
līdz maksātnespējai. Bet, ja tiesnesis ir pieļāvis kļudu? Pirmās instances
tiesas spriedumi nav pārsūdami.
3. Līdz šo grozījumu pieņemšanai un to spēkā stāšanās
brīdim uzliktie sodi pēc Muitas kodeksa vai Akcizēto preču pārvaldes
noteikumiem bija daudz lielāki nekā pēc APK, kā arī par vienu un to pašu
pārkāpumu sodu grib uzlikt kā APP tā arī APK. Var rasties pat paradoksālas
situācijas.
4. Pēc APK 37. panta administratīvo sodu var uzlikt ne
vēlāk kā divus mēnešus no pārkāpuma izdarīšanas dienas.
Ir vajadzīgs pagaidu
noregulējums līdz lēmuma pieņemšnai, jo ko darīt gadījumā, ja pārkāpums ir
saistīts ar precēm, kuras ātri bojājas. Vēlāk var izrādīties, ka zaudējumi,
kuri radušies precēm, kas ātri bojājas, šo divu mēnešu laikā, ir jāatmaksā no
valsts līdzekļiem pamatojoties uz likumu “Par u/d” 29.pantu.
Piemēram, Rīgas pilsētas
Centra rajona tiesas lieta Nr. 2-2495/97, kad Akcizēto preču pārvaldes
licencēšanas komisija 08.08.1997 lēmumu Nr 72 atcēla licenci, bet ar 1997. gada
14. augusta Lēmumu Nr 73 atcēla savu lēmumu Nr 72. Ja lēmums Nr 72 bija nepamatost, tad
kuram būtu jāsedz radītie zaudējumi?
5. Cilvēki nezin savas tiesības, var pārsūdzēt tiesas
lēmumu, bet tas ir jāizdara 10 dienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas.[8]
6. Apgabaltiesas spriedumi nav pārsūdzami.
7. APK nav paredzēti un nemaz nav iespējams paredzēt
visus gadījumus noregulēt ar tiesību normām, iestrādājot to risinājumus normu
tekstos, t.i., lai cilvēkam būtu tikai jāuzšķir noteiktais likuma pants, tas
jāizlasa un tad uzreiz kļūtu skaidrs, kas un kā darāms. Šāds priekšstats bija
pazīstams tiesību teorijā kā “tiesību pozitīvisms”, un bija izplatīts Eiropā
18. gadsimtā. Labākais piemērs varētu būt Prūsijas 1794. gada Vispārējais
tiesību kodekss, kurā bija ap 17 000 pantu, kodeksa autori domāja, ka kodekss
aptver visus iespējamos dzīves gadījumsu, piem., tur bija noteikts, kas jādara
mātei, ja bērns no rīta raud. Taču pēc kodeksa izdošanas reālajā dzīvē radās
jautājumi, kas nebija tieši saistīti ar kodeksā aprakstītajiem. Pie mums bieži
tiesību normas interpretē tikai no gramatiskā viedokļa, kaut gan papildus ir
jāņem vērā arī vēsturisko (tiek mēģināts saprast, ko likumdevējs savā laikā ar
šo normu mēģinājis saprast), sistemātisko (attiecīgā norma tiek saistīta ar
citām normām), jēgas un mērķa metodi (nosaka kāds mērķis ar šo normu ir
jāsasniedz, pie tam laika gaitā tas var mainīties).
8. Sastopams, ka pašvaldība ir izdevusi licences
noteiktajai u/d veikšanai, kaut gan tai licences nav vajadzīgas.
9. Nav ieviesti visi līdzekļi, lai pilnībā vai vairums
gadījumu novērstu pārkāpumus u/d.
10. Ko darī šādā situācijā: Centrāltirgū ļoti bieži no
dažiem cilvēkiem dzird: “Spirķik, sigareti.”. Tā kā viņi šādu darbību veic
ilgstoši un sistemātiski, nolūkā gūt peļņu, tad viņu darbība, saskaņā ar likumu
“Par u/d”būtu klasificējama kā u/d bez licences (u/d vaikšanai, kas saistās ar
alkoholu saturošu dzērienu izplatīšanu, kā arī ar tabakas izstrādajumu
izplatīšanu ir vajadzīga licence), saskaņā ar APK 166.2 pantu sods ir 200
– 250Ls un priekšmetu konfiskācija, bet šos cilvēkus pēc šā panta pie
atbildības neviens nesauc, bet gan pēc APK 167. panta par sīko huligānismu,
kurā ir noteikta soda nauda 25 – 50Ls apmērā vai arī piemēro administratīvo
arestu uz laiku līdz 15 diennaktīm, tāpēc, ka parasti šiem nelikumīgajiem
darboņiem neesot naudas. Iespējams, ka tā ir lābāk, ka vismaz 15 dienas viņi
nevienam neuzbāzīsies, bet toties šajā
gadījumā viņu prece paliek pie viņiem un pēc 15 dienā savu darbu var
turpināt.
Secinājumi
un priekšlikumi.
1.
Vajadzētu izvērtēt
un diferensēt sodu sankcijas, lai tās nav ne par lielu, ne mazu.
2.
Visbiežāk lietotais
administratīvais sods ir naudas sods, to vienmēr lieto kā pamatsodu. APK atļauj
tam būt fiziskām personām no 1 līdz 250Ls, bet juridiskām personām līdz 10
000Ls
3.
Beidzot ir pieņemti
grozījumi APK, kas nosaka, ka ASodu var uzlikt arī juridiskām personām.
4.
Juridiskas personas
sodīšanas ar makīmālo sodu to var novest līdz maksātnespējai, bet pirmās
instances tiesas spriedumi nav pārsūdzami.
5.
Nedrīkst pieļaut,
ka sodu par AP vienlaikus var uzlikt vairākas institūcijas.
6.
Ir jāsastopas ar
likumizpildes organizāciju vai amatpersonu slikto orientēšanos jeb zemo
zināšanu līmeni likumdošanā.
7.
Jāceļ ierēdņu,
amatpersonu, kuri pieņem un izpilda likumus, kvalifikācija.
8.
Jāveicina pilsoņu
zināšanu līmeņa celšana par savām tiesībām.
9.
APK daļā par
Pārkāpumiem U/d nav ietverti visi pārkāpumi, kas saistās ar u/d. Kā arī APK un
likumā par u/d nav vienādas definīcijas u/d.
10. APK nav alfabētiskā rādītāja, un bieži nācās sastapties
ar “u.c. likumos noteiktajos gadījumos” vai “u.c. likumos “nenorādot atsauces
ne uz pantiem, ne citiem likumiem, kas ļoti apgrūtina darbu ar APK.
11. Vajadzētu noteikt pagaidu noregulējumu līdz lēmuma
pieņemšanai.
12. Ir gadījumi, ka pašvaldības izdod licences u/d, kurai
tādu nemaz nevajag.
13. Ekspansīvā soda labā īpašība – daudzos gadījumos pietiek
ar piedraudēšanu vien.
14. LR likumdošanā vajadzētu ieviest arī izpildīšanu uz
adresāta rēķina.
[1] LR APK /Rīga: - valsts sia”TIC”,1997, 9. pants
[2] LR APK /Rīga: - valsts sia”TIC”,1997,10. pants
[3] LR APK /Rīga: - valsts sia”TIC”,1997,11.pants
[4] Ievads administratīvo tiesību zinātnē, Dišlers K., prof.Dr.
jur., Rīgā, Latvijas Universitāte, 1938.g.,220.lpp.
[5]
Turpat, 221.lpp.
[6]
Turpat, 221.lpp.
[7] Grozījumi APK, pieņemti 17.06.1998.
[8] LR APK /Rīga: - valsts sia”TIC”,1997,281. pants
The Dream - Casino | Jordan 8 Realty
AtbildētDzēstWelcome to the Hotel. We are air jordan 18 retro yellow outlet looking for a welcoming 토토 꽁 머니 night out. Located in the heart of Israel, our air jordan 18 retro varsity red to my site resort air jordan 18 retro varsity red sale has a 포커 배열 키보드 Mediterranean-themed atmosphere with a