Austrija
Atrodas centrālajā
Eiropā. Teritorija – 83.9 tūkst. km2. Galvaspilsēta – Vīne.
Iedzīvotāju skaits – 7.8 miljoni, no tiem ~ 98 % vāciski runājoši austrieši.
Pēc teritoriālās iekārtas – federācija, kas sastāv no 9 zemēm.
Valsts likumdošanas
akts – konstitūcija (1920.g.). 1929.g. tika ieviestas nozīmīgas izmaiņas un
kopš tā laika saucas – “1920.gada Federālais konstitucionālais likums 1929.g.
redakcijā”. Pēc valsts pārvaldes formas – parlamentāra republika. Politiskais
režīms – demokrātisks.
Valsts varas orgānu sistēma.
Likumdošanas vara - Divpalātu federālā sanāksme.
Galvenā palāta – nacionālā padome tiek ievēlēta aizklātās proporcionālās
vēlēšanās. Sastāv no 183 cilvēkiem, pilnvaru laiks - četri gadi. Nacionālās
padomes lēmumi tiek pieņemti ar vienkāršu balsu vairākumu ar ne mazāk kā 1/3
locekļu piedalīšanos.
Otra palāta –
federālā padome, kuras sastāvā ir 63 cilvēki, - ir federālo zemju
pārstāvniecības orgāns. Katra zeme izvirza deputātu skaitu, kas ir
proporcionāls attiecīgās zemes iedzīvotāju skaitam.
Svarīgākos
jautājumus palātas apspriež kopīgi.
Likumdošanas
iniciatīvas tiesības piemīt nacionālās padomes un federālās valdības locekļiem.
Bez tam nacionālās padomes izskatīšanai jānodod jebkurš priekšlikums, ko nosūta
100000 vēlētāju (tautas iniciatīva). Likumprojekts sākumā tiek izskatīts
nacionālajā padomē, pēc tam tiek nodots federālās padomes izskatīšanā. Federālā
padome vai nu atbalsta likumprojektu vai arī pamatoti iebilst. Iebildums tiek
nodots nacionālajai padomei astoņu nedēļu laikā. Ja nacionālā padome vēlreiz
nobalso par sākotnējo projektu ar ½ savu locekļu piedalīšanos, likums tiek
pieņemts. Bez tam federālā padome nevar iebilst pret nacionālās padomes lēmumu,
kas attiecas uz viņu reglamentu, kā arī pret finansiāla rakstura jautājumu kārtību.
Visiem federālajiem likumiem jābūt apstiprinātiem ar prezidenta parakstu. Pēc
konstitūcijas ir iespējams vēl viens likumu pieņemšanas veids – referenduma
veikšana. Šajā gadījumā likumprojekts kļūst par likumu, ja par to nobalso
vairākums iedzīvotāju, kas piedalās balsošanā.
Valsts
galva – prezidents. Tiek ievēlēts uz sešiem gadiem uz
vispārējo vienlīdzīgo tiešo vēlēšanu tiesību pamata. Konstitūcija nosaka, ka
atkārtota ievēlēšana tiek pieļauta tikai vienreiz. Prezidenta pilnvarās
ietilpst kārtējās un ārpuskārtas parlamenta sesijas sasaukšana, parlamenta
atlaišana; viņš ieceļ valsts ierēdņus, piešķir profesionālās pakāpes, piešķir
izņēmuma kārtas atlaides, piemaksas un pensijas, prezidentam ir apžēlošanas
tiesības un viņš var mīkstināt sodu, pārstāv Austriju attiecībās ar citām
valstīm, pieņem vēstniekus. Tomēr prezidents savas funkcijas īsteno uz valdības
priekšlikuma pamata, un visus viņa lēmumus jāparaksta federālajam kancleram vai
attiecīgajam federālajam ministram. Par savu darbību prezidents atbild federālās
sanāksmes priekšā.
Augstākā
valsts vara piemīt federālajai valdībai.
Tā sastāv no kanclera – valdības galva, vicekanclera un citiem ministriem, kuru
skaits ir nepastāvīgs. Kancleru ieceļ prezidents, pārējos ministrus –
prezidents pēc kanclera ieteikuma. Šajos posteņos tiek izvirzītas tikai
personas, kam ir tiesības tikt ievēlētiem nacionālajā padomē. Kaut arī valdības
locekļi nevar būt nacionālās padomes locekļi, viņiem ir tiesības piedalīties
tās sēdēs, citu palātu sēdēs un jebkuras palātas komitejās. Valdības locekļi
par savu darbību atbild nacionālās padomes priekšā. Neuzticības izteikšanas
gadījumā valdība pārtrauc savas pilnvaras. Bez tam likumā paredzētajos
gadījumos prezidents var atlaist valdību vai atlaist atsevišķus tās locekļus.
Katrai federālajai
zemei ir sava konstitūcija, parlaments un valdība. federālā Konstitūcija regulē
kompetences sadalījumu starp federāciju un zemēm, pie tam federālās varas labā,
kam piemīt visai lielas pilnvaras.
Tiesiskā sistēma
Vispārējais raksturojums
Austrija pieder pie Romāņu – Ģermāņu tiesību saimes. Mūsdienu tiesību
sistēmas pamati tika ielikti XVIII gadsimtā, imperatores Marijas Terēzes laikā,
kad Austrijas impērijā ietilpstošo atsevišķo apgabalu daļējo tiesību un
federālo vadītāju patstāvīgo jurisdikciju vietā sāka formēties vienota
likumdošana un centralizēta tiesu sistēma. Kopš 1753. gada sākās valsts kodeksa
projekta gatavošana, kas balstījās uz Romas tiesību principiem, bet ņemot vērā
arī dabisko tiesību doktrīnu. Darbs pie šī projekta ar pārtraukumiem turpinājās
vairākus desmitus gadu un tika pabeigts 1811.g. ar kopējā valsts nolikuma
pieņemšanu. Tas ir viens no svarīgākajiem dokumentiem buržuāzisko valstisko
tiesību vēsturē: tajā bija sistematizēti un rūpīgi izstrādāti tādi svarīgākie
institūti, kā fizisko un juridisko personu tiesiskais stāvoklis, īpašums,
līgumi, pienākumi, atbildība, mantojums kā arī ģimenes tiesību jautājumi u.c.
Kopējais valsts
nolikums ietekmēja likumdošanas attīstību valstīs, kuras agrāk bija iekļautas
Austrijas impērijā un citās valstīs (Ungārija, Rumānija, Dienvidslāvija,
Grieķija, Šveice).
1803. g. Austrijā
tika izdots pirmais buržuāziskais Kriminālkodekss, izplatīts jaunā redakcijā
1852. g. uz visām Austrijas impērijas zemēm.
1849. g. tika
pieņemta valsts vēsturē pirmā konstitūcija. Pēc Austro – ungāru impērijas
sabrukuma 1920. g. tika pieņemta konstitūcija, kas kļuva par nozīmīgu notikumu
pasaules konstitucionālisma vēsturē. Tai skaitā, viņa pirmo reiz pasaulē
nodibināja konstitucionālo tiesu un pasludināja starptautiskās tiesības par
nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Austrija kļuva par federālo republiku.
1994. gadā Austrija iestājās Eiropas savienībā.
Pašreiz pamata
tiesību avots Austrijā ir likumdošanas un citi normatīvie akti. Austrijā ir
nekodificēta konstitūcija, kas sastāv ne tikai no konstitucionāliem likumiem,
bet arī no neskaitāmām konstitucionālām normām, kas iekļautas parastos likumos.
Pēc Austrijas juristu uzskaites, Austrijas konstitūcija 1990. g. sastāv no
vairāk kā 500 dažādiem elementiem, ieskaitot starptautiskos aktus. Tā, ar
konstitucionālo normu spēku valstī iedalīta Eiropas cilvēktiesību konvencija
1950. g.
Izšķirošā loma
tiesību regulēšanā ir federālajai likumdošanai. Civiltiesību un
krimināltiesību, tiesu sistēmas un tiesas procesa jautājumi tiek risināti tikai ar federālajiem
likumiem. Saskaņā ar 1920.gada konstitucionālo likumu federācijas pārziņā ir kopējo likumdošanas
principu uzstādīšana, bet zemju pārziņā – konkretizējošu likumu izdošana tādos
jautājumos, kā sociālais nodrošinājums, publiskās iestādes, kas ārpus tiesas
atrisina konfliktus, zemes reforma, darba tiesības. Federācija un zemes var
savā starpā slēgt līgumus savas kompetences ietvaros, kuri arī tiek uzskatīti
par tiesību avotu.
Nozīmīgs tiesību
avots ir Austrijas konstitucionālās tiesas lēmumi, kas pieņemami
konstitucionālās kontroles kārtībā un, kam faktiski ir normatīva raksturs.
Civiltiesības un ar tām saistīto nozaru tiesības
Civiltiesību pamats
Austrijā ir 1811. g. vispārējais Civillikums ar visai būtiskām izmaiņām.
Tika ieviesta privāttiesību
komercializācija, kas ietvēra tendences pielāgot vispārējo privāttiesību
nolikumu jaunajām rūpniecības un finansu prasībām.
Pamata korekcijas
nolikumā tika ieviestas pēc nacistiskā režīma sabrukuma: no jauna tika ieviesta
nodaļa par adoptāciju (1960. g.), pieņemts likums par jaunu reglamentāciju
ārlaulības bērnu tiesiskajā stāvoklī 1970. g., tiesiski pielīdzinot likumīgā
laulībā dzimušajiem, pieņemts likums par jaunu reglamentāciju vecāku un bērnu
attiecībās 1977. g., kas bija vērsts uz bērna tiesiskā statusa ģimenē
uzlabošanu, un citi akti.
Vispārējo
privāttiesību nolikuma būtisks papildinājums ir arī atsevišķi normatīvie akti –
nomas likums (1929), par zemes īpašumu (1955), par īpašumtiesībām uz dzīvojamo
platību (1975 un 1978), un īpaši likums par patērētāju aizsardzību (1979), kas
būtiski paplašināja pilsoņu tiesības, aizstāvot viņu intereses pret negodīgiem
uzņēmējiem un komersantiem. Par šī virziena turpinājumu Austrijas likumdošanā
kļuva likums par atbildību par nekvalitatīvu produkciju 1988. g., saskaņā ar
kuru produkcijas ražotājam vai importētājam jāatlīdzina zaudējumi pilsoņu
dzīvībai, veselībai vai īpašumam.
Par tirdzniecības
tiesību pamata avotu Austrijā tiek izmantots 1897. gada vācu tirdzniecības
nolikums, kas sāka darboties 1938. g. kā Austrijas tirdzniecības kodekss. Liela
nozīme saimniecisko attiecību regulēšanā ir pēdējo desmitgažu likumdošanas
aktiem: likums par vekseļiem (1955), par apdrošināšanu (1958), par karteļiem
(1959), par akcijām (1965).
Savu spēku saglabā
1895. g. pieņemtais un vairākkārt izmainītais privāttiesību procesuālais
kodekss.
Darba attiecības
Austrijā tiek regulētas ar normatīvo aktu kompleksu, kā arī ar kolektīviem
līgumiem, kas noslēgti starp strādnieku pārstāvjiem un uzņēmējiem, un kuru
noslēgšanas kārtība un nosacījumi tiek reglamentēti ar likumdošanu. Starp
nozīmīgākajiem aktiem šajā jomā ir arī darba attiecību likums 1974. g. un
kolektīvo darba līgumu likums 1974. g. Attiecībā pret Austrijas uzņēmumiem
darbojas ražošanas ieteikumi ievērojot darbinieku faktoru. Pēdējo desmitgažu
likumdošana ņem vērā darbaspēka nodarbinātību un mobilitāti.
Austrijā izveidojās
attīstīta sociālās aprūpes sistēma, kas tika finansēta no uzņēmēju un
darbinieku iemaksām, kā arī no budžeta līdzekļiem. Tā regulē invalīdu un vecuma
pensiju izmaksu, slimības un bezdarba pabalstus, veicina dzimstības pieaugumu
ar ģimenes pabalstu izmaksām.
Kopš 1984. gada
Austrijas pilsoņu pamata konstitucionālo tiesību pārziņā tika iekļauta
apkārtējās vides aizsardzība. Atbildība par apkārtējās vides aizsardzības
noteikumu pārkāpšanu tiek regulēta vai nu federālā līmenī (ūdeņu, mežu un zemju
izmantošana), vai arī atsevišķo zemju līmenī. Atsevišķa normatīvā akta šajā
sfērā pagaidām nav.
Krimināltiesības un process
Ievērojamu lomu
Austrijas kriminālās likumdošanas vēsturē ieņem 1768. gada kriminālkodekss, kas
ieguvis nosaukumu “Tereziāna” – par godu Austrijas imperatorei. Turpmākajās
desmitgadēs Austrijas impērijā tika veiktas vairākkārtējas kriminālās
likumdošanas reformas, gan palielinot, gan samazinot atbildību par noziegumiem.
1803. g. tika izdots
kriminālkodekss, kas kļuva par pamatu Austrijas likumdošanai šajā jomā, bet pēc
reformas 1852. g. tika izplatīts visā impērijas teritorijā. Pēc Austro –
Ungārijas sabrukšanas šis kodekss palika spēka ne tikai pašā Austrijā, bet arī
vairākās jaunizveidotajās valstīs. Pēc sava stila un satura 1803. g.
kriminālkodekss no sākuma, kā arī 1852. g. redakcijā pauda klasisko buržuāzisko
skolu tiesību idejas. Turpmāk tajā ne vienreiz vien notikušas reformas, tas
ticis papildināts un izmainīts. 1867. g. tika atcelti miesas sodi, piesiešana
pie kauna staba, iekalšana važās, pilsoņa tiesību atņemšana.
1945. g. sākās
gatavošanās pilnīgai Austrijas kriminālās likumdošanas reformēšanai, kura tika
pabeigta 1974. g. ar jauna kriminālkodeksa pieņemšanu. 1974. g. kriminālkodekss
– vizuāla liberālo un sociāldemokrātisko koncepciju izpausme mūsdienu Rietumu
krimināltiesībās. No tā ir izslēgti tie akti, kas nav bīstami valsts interesēm,
īpašumam vai pilsoņiem, būtiski samazinātas sankcijas par daudziem noziegumiem,
īslaicīga brīvības atņemšana nomainīta ar naudas sodu utt. Kodeksā tika
iekļautas daudzas, bet ne visas kriminālo tiesību normas, kas agrāk bija
iekļauti citos krimināllikumam tuvos likumos. Nāves sods tika atcelts 1950. g.
Kriminālprocesa
jautājumus sākotnēji Austrijā regulēja kriminālkodekss (1803. g.), bet 1850. g.
redakcijā tie tika izslēgti, pēc kā tika pieņemts atsevišķs krimināli -
procesuālais kodekss. 1848 – 1849 gadu revolucionāro notikumu laikā kriminālās
tiesas sistēmā notika būtiskas izmaiņas. galvenās no tām – zvērināto tiesas
ieviešana un kriminālprocesa reforma. 1850-to gadu laikā tika atcelts zvērināto
piesēdētāju institūts un tika pieņemts krimināli - procesuālais kodekss (1853),
kurā tika atjaunoti daudzi 1803. g. elementi. Uzlabojumi notika tikai ar
decembra konstitūcijas (1869) pieņemšanu, kad Austrijā tika atjaunots zvērināto
piesēdētāju institūts un pieņemts jauns krimināli - procesuālais kodekss
(1873), kas saturēja daudzus progresīvus principus. Īpaši arhaisks bija
kriminālās tiesas process kara tiesā, kas līdz 1912. g. saglabājās bez izmaiņām
kopš Marijas Terēzes valdīšanas. 1975. g. vispārējo kriminālās likumdošanas
reformu laikā tika pieņemts jauns krimināli - procesuālais kodekss.
Pašreiz Austrijā
neeksistē zvērināto tiesa. Vidēja smaguma noziegumu izskatīšana notiek divu
profesionālu tiesnešu un divu piesēdētāju kolēģijā. Smagāku noziegumu
izskatīšanā piedalās 8 profesionāļi.
Tiesu sistēma
Austrijā saskaņā ar konstitūciju eksistē trīs augstākie tiesu orgāni –
konstitucionālā, administratīvā un augstākā tiesa.
Konstitucionālā tiesa izskata strīdus
starp federālajām zemēm un to strīdus ar federālo varu, strīdus par tiesu un
administratīvo orgānu kompetenci, kā arī sūdzības jautājumos par konstitūcijas
likumu atbilstību un pieņemto lēmumu likumību utt. Konstitucionālā tiesa sastāv
no priekšsēdētāja, viņa vietnieka, 12 locekļiem un 6 to aizvietotājiem. Par
konstitucionālās tiesas dalībnieku var kļūt citu tiesu tiesneši, augstākie
ierēdņi un universitāšu profesori, kuri šajā laikā saglabā savus pienākumus.
Lietas tiek izskatītas vai nu pilnā sastāvā vai arī piecu vai deviņu tiesnešu
kolēģijā.
Administratīvā tiesa izskata sūdzības
par vadības orgānu lēmumiem, par prettiesisku varas izmantošanu, nodarot
zaudējumus pilsoņiem, kā arī citos jautājumos. Tiesa pieņem sūdzības tikai pēc
tam, kad sūdzības iesniedzējs jau zaudējis visas iespējas tikt apžēlotam
administratīvajās iestādēs. Par administratīvās tiesas locekļiem tiek nozīmēti
tiesneši un kompetenti ierēdņi, kas pārstāv dažādas federālās zemes. Lietas
parasti tiek izskatītas piecu tiesnešu kolēģijās, reizēm triju vai deviņu.
Augstākā tiesa vada vispārējo
tiesu sistēmu. Tā ir augstākā instance civilajās un krimināllietās, izskata
kasācijas sūdzības. Lietas parasti tiek izskatītas piecu, reizēm triju vai 11
tiesnešu, vai pilnā sastāvā.
Kā
“otrās instances tiesa” iestājas
federālās zemes augstākā tiesa. Tādas tiesas eksistē četrās pilsētās – viena
tiesa uz divām – trim zemēm. Tās izskata sūdzības par spriedumiem un zemāk
stāvošo tiesu lēmumiem un parasti ietilpst senāta sastāvā no trim
profesionāliem tiesnešiem.
Kā
“pirmās instances tiesas” iestājas
federālo zemju tiesas. Viņu kompetencē ir pirmās instances krimināllietu
izskatīšana noziegumiem, par kuriem tiek piespriesta brīvības atņemšana ilgāk
par 6 mēnešiem, kā arī civillietas. Neskatoties uz savu nosaukumu, šī tiesa
izskata arī sūdzības par zemāku līmeņu tiesu spriedumiem un lēmumiem. Pirmās
instances krimināllietas šajā gadījumā izskata viens tiesnesis, ja sods
nepārsniedz brīvības atņemšanu uz trim gadiem. Pretējā gadījumā lietu izskata
divu profesionālu tiesnešu un divu piesēdētāju sastāvā. Īpaši smagu noziegumu
izskatīšanai, kur piespriež mūža ieslodzījumu vai ilglaicīgu cietumsodu, tiesas
sastāvā ietilpst trīs tiesneši un 8 zvērinātie piesēdētāji. Pirmās instances
tiesas kompetencē ietilpst civillietas ar naudas sodu virs 30 šiliņi, kā arī
atsevišķas nemantiska rakstura lietas. Atkarībā no prasības summas un citiem
apstākļiem lietas izskata viens tiesnesis patstāvīgi vai arī trīs tiesnešu
senāta sastāvā. Austrijā vienīgā tirdzniecības tiesa atrodas Vīnē, tajā tiek
izskatīti saimnieciska rakstura strīdi, tai skaitā visas ar bankrotu saistītas
lietas.
Tiesu
sistēmas zemākais posms Austrijā ir ap 200 iecirkņa
tiesas. Katrā no tām kompetences robežās tiek izskatītas maznozīmīgas
krimināllietas un civillietas (tai skaitā par aizbildniecību, adoptāciju,
strīdi par nomu u.c.).
Austrijā
eksistē arī specializētās tiesas,
kas neietilpst kopējā sistēmā. Tās, pirmkārt, ir darba lietu tiesas, kurām
jāizšķir konflikti starp uzņēmējiem un darbiniekiem ar to pārstāvju
piedalīšanos (likums par šīm tiesām tika pieņemts 1946. g.), tāpat arī
šķīrējtiesa sociālās apdrošināšanas jautājumos, kas izšķir konfliktus šajā jomā
saskaņā ar kopējo sociālās apdrošināšanas likumu (1955). Vīnē darbojas patenta
tiesa, kas pieņem lēmumus par lūgumiem atzīt patentu par spēkā neesošu. Tā
sastāv no profesionāliem juristiem un dažādu jomu tehnikas speciālistiem.
Tiesas ieceļ vai nu valsts prezidents (trīs augstākos tiesu orgānus),
vai arī valdība pēc tieslietu ministrijas ieteikuma. Konstitūcija tiesnešiem
garantē neatcelšanu no amata un aizliedz pārcelt citā amatā bez viņa
piekrišanas.
Prokuratūra ir pakļauta
tieslietu ministrijai. Prokurori uztur apsūdzības krimināllietās un aizstāv
valsts intereses citās pirmās instances tiesas lietās (nepieciešamības gadījumā
arī iecirkņa tiesās). Galvenie prokurori izpilda atbilstošās funkcijas otrās
instances tiesās, bet ģenerālprokurors – Austrijas prokuratūras vadītājs –
augstākajā tiesā. Visas zemākstāvošās prokuratūras ir pakļautas augstākajām un
izpilda to norādījumus.
Krimināllietu
izmeklēšanu veic policija prokuratūras uzraudzībā. Tomēr telpu kratīšanai vai
aizdomās turamā aizturēšanai policijai 48 stundu laikā jāiegūst atbilstošās
tiesas sankciju. Nopietnāku noziegumu izmeklēšanai norīko izmeklēšanas tiesnesi
(šo funkciju pilda viens vai vairāki tiesneši pirmās instances tiesā).
Krimināllietās kā
aizstāvji (pušu pārstāvji civillietās) iestājas tikai personas, kas ir
iekļautas advokātu sarakstā. Tāds saraksts tiek sastādīts katrā otrās instances
tiesā un katru gadu tiek atjaunots. Apsūdzētajam, kas nevar atļauties nolīgt
advokātu, tiesa var nozīmēt bezmaksas aizstāvi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru