Ventspils Augstskola
Ekonomikas un pārvaldības
nodaļa
Referāts
Privāttiesībās
Automašīnu tirdzniecība
|
Ventspils Augstskolas
Ekonomikas un pārvaldības
Nodaļas
2 kursa students
Dainis Zvirbulis
|
Saturs
Ievads................................................................................................ 2
1.
Licences un tirdzniecības kartes............................... 3
1.1 Pieteikumu izskatīšanas, licences un
tirdzniecības kartes izsniegšanas kārtība 4
1.2
Tirdzniecības kartes un licences apturēšana uz laiku un anulēšana. 6
2.
Tirdzniecības organizācijas pamatprasības........ 8
2.1
Mehānisko transportlīdzekļu un piekabju mazumtirdzniecības noteikumi 9
2.2 Mazumtirdzniecības
organizācijas pamatnoteikumi.............. 9
2.3
Transportlīdzekļu tirdzniecībai nepieciešamie dokumenti.. 10
3.
Transportlīdzekļu reģistrācija.............................. 11
4.
Nodokļi vieglajām automašīnām.............................. 13
Nobeigums.................................................................................... 15
Informācijas
avoti................................................................. 16
Pielikums...................................................................................... 17
1.
Pielikums ..................................................................................... 17
2.
Pielikums ..................................................................................... 18
3.Pielikums...................................................................................... 19
Ievads
Vieglo automašīnu tirdzniecība Latvijā ir
diezgan izplatīts uzņēmējdarbības veids. Kopš Latvija atguva savu neatkarību
šis biznesa veids ir strauji izplatījies. No tā brīža pavērās arī plašākas
iespējas iegūt rietumvalstīs ražotās automašīnas. Pamatā automašīnu tirgu var
iedalīt divās galvenajās daļās, pirmkārt jauno automašīnu tirdzniecība un,
otrkārt lietoto automašīnu tirdzniecība. Tā kā Latvijā dzīves līmenis ir
salīdzinoši zems lietoto automašīnu tirgum ir liela nozīme. Taču tas nenozīmē,
ka attīstītākajās valstīs šim uzņēmējdarbības veidam būtu mazāka nozīme. Kā
zināms lielākā daļā gadījumu automašīna nav labs naudas ieguldīšanas veids. Tas
ir izskaidrojams ar to, ka automašīnas strauji zaudē savu vērtību it īpaši
pirmajos gados. Šis apstāklis ir viens no iemesliem kāpēc arī attīstītākajās
valstīs cilvēki taupības nolūkos izvēlas mazlietotu automašīnu. Atšķirības ir
tajā apstāklī cik vecas lietotās automašīnas izvēlas Latvijā un piemēram
Vācijā.
Šajā darbā es centos izskatīt kāds ir automašīnu tirdzniecības tiesiskais
regulējums. Pamatā kā jau visus uzņēmējdarbības veidus arī šo regulē “likums
par uzņēmējdarbību”. Bez tam ir arī citi likumi, kas regulē tieši šo specifisko
uzņēmējdarbības veidu. Noteikumi, kas vistiešākā veidā regulē šo
uzņēmējdarbības veidu ir: “Noteikumi par speciālo atļauju (licenču)
izsniegšanas kārtību mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem TL, to piekabēm un
numurētiem agregātiem”, “Mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un numurēto
agregātu mazumtirdzniecības noteikumi”. Pakārtotā veidā to regulē
“Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi”, likums “Par akcīzes nodokli”,
“Ceļu satiksmes likums”, likums “Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības
apturēšanas kārtību.” Bez šiem likumiem ir arī citi, kas ietekmē šī
uzņēmējdarbības veida īpašos gadījumus. (Piem. Transportlīdzekļu pārbūve un
tml.)
1. Licences un tirdzniecības kartes
Licence un tirdzniecības karte uzņēmumam,
kas gatavojas veikt tirdzniecību ar
transportlīdzekļiem ir galvenie dokumenti, kurus jāsaņem, lai šo darbību
varētu veikt likumā noteiktajā kārtībā. Sekojošā nodaļā tiks aprakstīta kārtība
un nosacījumi, kuri uzņēmumam jāizpilda, lai šos dokumentus saņemtu.
Noteikumus kas regulē
kārtību, kādā tiek izsniegtas speciālās atļaujas (turpmāk -
"licences") un tirdzniecības kartes mazumtirdzniecībai ar
mehāniskajiem transportlīdzekļiem un to piekabēm (turpmāk -
"transportlīdzekļi"), kurus, pamatojoties uz Ceļu satiksmes likuma
10. Pantu, jāreģistrē Ceļu satiksmes drošības direkcijā (turpmāk -
"CSDD"), un numurētajiem agregātiem, kā arī kārtību, kādā šīs
licences un tirdzniecības kartes tiek anulētas vai to darbība apturēta uz
laiku, tiek regulētas likumā “Noteikumi par speciālo atļauju (licenču)
izsniegšanas kārtību mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem,
to piekabēm un numurētiem agregātiem”. [1]Šo
noteikumu prasības ir obligātas visiem uzņēmumiem, neatkarīgi no to īpašuma
formas, ja tie nodarbojas ar transportlīdzekļu un (vai) numurēto agregātu
mazumtirdzniecību.
Šā
likuma 3. Pants nosaka, ka licenci transportlīdzekļu un to numurēto agregātu
mazumtirdzniecībai var saņemt Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta
juridiska persona, kuras reģistrācijas apliecībā un (vai) statūtos paredzēta
tirdzniecības (mazumtirdzniecības) darbība.
[2]Licenci transportlīdzekļu un to numurēto agregātu mazumtirdzniecībai var
saņemt Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta juridiska persona,
kuras reģistrācijas apliecībā un (vai) statūtos paredzēta tirdzniecības
(mazumtirdzniecības) darbība.
No šī
likuma panta izriet, ka ar transportlīdzekļu tirdzniecību neierobežo uzņēmuma
īpašuma forma.
Kas
attiecas uz licenci, tā tiek izsniegta tikai kopā ar tirdzniecības karti
(kartēm, ja vienam uzņēmumam ir vairākas tirdzniecības vietas). Licence ir ir
stingrās uzskaites dokuments, tai ir noteikta forma (1.pielikums). Izsniegtā
licence dod tiesības tirdzniecībai ar
transportlīdzekļiem tikai tam uzņēmumam, kuram tā ir izsniegta. Tās
nodošana citiem uzņēmumiem ir aizliegta. Licenču un tirdzniecības karšu
izsniegšanu veic Satiksmes ministrijas izveidota licencēšanas komisija piecu
cilvēku sastāvā, kura ir tiesīga pieņemt lēmumu, ja sēdē piedalās vairāk kā
puse komisijas locekļu.
[3]Tirdzniecības karte dod tiesības nodarboties ar transportlīdzekļu un (vai)
numurēto agregātu mazumtirdzniecību tirdzniecības kartē norādītajā vietā un
tikai tam uzņēmuma veikalam vai autokapsētai, kuram tā izsniegta. Licencētam
uzņēmumam var izsniegt vairākas tirdzniecības kartes. Tas ir tajos gadījumos,
ja vienam uzņēmumam ir vairākas tirdzniecības vietas.
1.1 Pieteikumu izskatīšanas, licences un tirdzniecības kartes izsniegšanas kārtība
[4]Noteikumi
“Par speciālo atļauju (licenču) izsniegšanas kārtību mazumtirdzniecībai ar
mehāniskajiem transportlīdzekļiem, to piekabēm un numurētiem agregātiem” nosaka
sekojošus nosacījumus, lai saņemtu licenci un tirdzniecības karti
transportlīdzekļu un (vai) to numurēto agregātu mazumtirdzniecībai, komisijas
sekretāram jāiesniedz šādi dokumenti:
1.
noteiktas formas pieteikums
(3.pielikums), kurā jānorāda uzņēmuma rekvizīti, veikala un (vai) autokapsētas
adrese, papildus norādot, ar ko notiks mazumtirdzniecība;
2.
Latvijas Republikas Uzņēmuma
reģistra izsniegtas reģistrācijas apliecības kopija, uzrādot oriģinālu;
3.
statūtsabiedrībām - uzņēmuma
statūtu kopija, uzrādot oriģinālu;
4.
Valsts ieņēmumu dienesta izziņa par stāšanos
nodokļu maksātāju uzskaitē un pilnīgu norēķināšanos ar valsts budžetu, kura
izsniegta ne agrāk, kā trīs mēnešus pirms pieteikuma iesniegšanas dienas ;
5.
pieteikumā minētā veikala vai
autokapsētas apsekošanas akts ;
(Piezīme. Aktu sastāda tā CSDD
reģionālā (rajona, pilsētas) nodaļa, kuras apkalpojošā teritorijā atrodas
attiecīgais veikals vai autokapsēta).
6.
pilsētas, pilsētas rajona,
pagasta pašvaldības rakstiska piekrišana par transportlīdzekļu vai numurēto
agregātu tirdzniecības veikala vai autokapsētas atvēršanu pieteikumā norādītajā
vietā;
7. dokumenta , kas apliecina uzņēmuma īpašuma
tiesības uz veikala telpām, tirdzniecības laukumu, autokapsētas teritoriju vai
tiesības tos izmantot (nomas līgums u.tml.), kopija, uzrādot oriģinālu.
(Piezīme. Ja līgums, kas apliecina uzņēmuma tiesības izmantot veikala telpas,
tirdzniecības laukumu, autokapsētas teritoriju, nav slēgts tieši ar īpašnieku,
papildus jāiesniedz dokumentu, kas apliecina, ka īpašnieks ir piešķīris
tiesības slēgt šādu līgumu, kopijas).
Lai saņemtu tirdzniecības karti, kas
ir atļauja, lai nodarbotos ar tirdzniecību
autokapsētās, tās saņemšanai papildus vēl jāiesniedz:
1.
Iekšlietu ministrijas
Ugunsdzēsības un glābšanas dienesta departamenta rakstiska piekrišana par
autokapsētas ierīkošanu pieteikumā norādītajā vietā;
2.
Reģionālās vides aizsardzības
pārvaldes rakstiska piekrišana par autokapsētas ierīkošanu pieteikumā
norādītajā vietā.
Lai licencēts uzņēmums saņemtu tirdzniecības
karti jaunam veikalam, komisijas sekretāram jāiesniedz šo noteikumu 1.,.5., 6.
un 7. apakšpunktos norādītie dokumenti.
Lai
saņemtu tirdzniecības karti jaunai autokapsētai, komisijas sekretāram
jāiesniedz sekojošie dokumenti, kas
attiecas uz licenci un tirdzniecības karti transportlīdzekļu un (vai) to
numurēto agregātu mazumtirdzniecību 1.,
5., 6., 7., kā arī abi nepieciešamie
dokumenti, kas attiecas uz tirdzniecību autokapsētās (1 un 2).
Lai
licencēts uzņēmums saņemtu jaunu tirdzniecības karti tādam veikalam vai
autokapsētai, kuras tirdzniecības kartes derīguma termiņš izbeidzies, komisijas
sekretāram jāiesniedz šo noteikumu 1., 5., 6. un 7. apakšpunktos norādītie
dokumenti un jānodod iepriekšējā tirdzniecības karte.
[5]Licence tiek izsniegta vai pārreģistrēta tikai pēc Latvijas likumdošanā
noteiktās valsts nodevas nomaksas dokumentu uzrādīšanas. Par valsts nodevas
nomaksu tiek izdarīts ieraksts licencē.
Komisijai
trīsdesmit dienu laikā no pieteikuma saņemšanas dienas jāizsniedz licence un
(vai) tirdzniecības karte vai jāizsniedz motivēts atteikums to izsniegt.
Atteikumu izsniegt licenci un (vai) tirdzniecības karti (3. Pielikums) jāsniedz
rakstveidā, un tam jābūt argumentētam. Šo atteikumu var pārsūdzēt likumā
noteiktajā kārtībā.
Ja
iesniegtajos dokumentos nav pietiekamu ziņu jautājuma objektīvai izlemšanai,
komisija atliek jautājuma izskatīšanu un attiecīgi informē pieteikuma
iesniedzēju. Jautājums tiek izskatīts pēc tam, kad saņemta vajadzīgā
informācija vai dokumenti.
Licence
tiek izsniegta uz laiku ne mazāku par gadu, bet ne ilgāku par pieciem gadiem.
Komisija ir tiesīga licenci pagarināt, pārreģistrējot to uz laiku, ne ilgāku
par pieciem gadiem.
Lai licences pārreģistrētu komisijas
sekretāram jāiesniedz tāda paša veida kā iesniedzot licences pirmreizējai
saņemšanai, un jānodod iepriekšējā licence un tirdzniecības karte (kartes).
Licencētā
uzņēmuma veikalam vai autokapsētai tirdzniecības karte tiek izsniegta uz
veikala telpu un tirdzniecības laukuma vai autokapsētas teritorijas nomas
laiku, taču ne mazāku par desmit mēnešiem, un ne ilgāku par licences darbības
laiku.
1.2 Tirdzniecības kartes un licences apturēšana uz laiku un anulēšana.
Tirdzniecības kartes saņemšana
uzņēmumam nenozīmē, ka tā ir neanulējama līdz tās termiņa beigām. Likumā par
“Noteikumi par speciālo atļauju (licenču) izsniegšanas kārtību
mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem, to piekabēm un
numurētiem agregātiem” 39. pantā ir noteikti gadījumi, kuros var apturēt
tirdzniecības kartes darbību.
·
ja ir pārkāptas šo noteikumu prasības;
·
ja ir pārkāptas Satiksmes
ministrijas Mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un numurēto agregātu
mazumtirdzniecības noteikumu vai citu normatīvo dokumentu prasības;
·
ja ir pamatoti valsts institūciju rakstiski
pieprasījumi par trūkumu novēršanu, kā veikšanai ir nepieciešams noteikts
laiks;
·
ja tirdzniecības uzņēmums pats
pārtrauc tirdzniecību konkrētajā vietā uz laiku ilgāku par vienu mēnesi.
(Piezīme. Par tirdzniecības pārtraukšanu uz laiku tirdzniecības uzņēmumam 10
dienu laikā jāinformē komisija).
Gadījumus,
kuros var anulēt tirdzniecības karti ir noteikti šā paša likuma 40. Pantā. Tie ir šādi:
·
ja ir pārkāptas šo noteikumu
prasības;
·
ja ir atkārtoti pārkāptas
Satiksmes ministrijas Mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un numurēto
agregātu mazumtirdzniecības noteikumu vai citu normatīvo dokumentu prasības;
·
ja ir pamatoti valsts
institūciju rakstiski pieprasījumi par tirdzniecības kartes anulēšanu;
·
ja licences turētājs pats
atsakās no tirdzniecības kartes izmantošanas;
·
ja tiek pārtraukts nomas līgums
par tirdzniecībai paredzēto telpu vai laukuma izmantošanu;
·
ja uzņēmums tirdzniecības vietā
nav uzsācis vai ir izbeidzis licencēto uzņēmējdarbību.
Tirdzniecības kartes un licences darbības
apturēšana uz laiku un to anulēšanas likumā noteiktie gadījumi ir ļoti līdzīgi.
Galvenās atšķirības ir tās, ka licences atņemšanas nosacījumiem klāt nāk
sekojoši gadījumi, kuri nosaka licences anulēšanu:
·
ja tiek konstatēts, ka licences
turētājs savā darbībā pārkāpis Latvijas Republikas likumus vai citus normatīvos
aktus, un ja par izdarītajiem pārkāpumiem paredzēta izsniegtās licences
anulēšana;
·
ja licences saņēmējam ir tikai viena
tirdzniecības karte, kurai beidzies derīguma termiņš, un licences saņēmējs trīs
mēnešu laikā no derīguma termiņa beigu dienas nav iesniedzis komisijai
pieteikumu jaunas tirdzniecības kartes saņemšanai;
·
likumā "Par uzņēmumu,
iestāžu un organizāciju darbības apturēšanu" paredzētajos gadījumos.
Būtiskākais ir tas ko nozīmē vienas vai otras
atļaujas zaudēšana uzņēmumam. Licences darbības apturēšana nozīmē arī visas
uzņēmējdarbības apturēšanu, taču tirdzniecības kartes darbības apturēšanu var
to arī nenozīmēt, ja vienam uzņēmumam ir vairākas tirdzniecības vietas. (Katrai
tirdzniecības vietai ir jābūt savai tirdzniecības kartei).
Likumā “Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas
kārtību” 1.pantā ir noteiktas amatpersonas, kuras ir tiesīgas pieņemt lēmumu
par uzņēmuma darbības pārtraukšanu un pārkāpumi uz kuru pamata viņi to var
darīt. No šajā pantā minētajiem gadījumiem uz transportlīdzekļu tirdzniecības
uzņēmumiem varētu attiekties sekojošais gadījums:
- [7]ja
pārkāpti normatīvie akti, kas nosaka ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu
pareizas un pilnīgas uzskaites kārtību, - Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālo
iestāžu direktori vai viņu pilnvarotas amatpersonas Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā;
2. Tirdzniecības organizācijas pamatprasības
[8]Veikalam
jāatbilst šādām pamatprasībām:
1.
redzamā vietā jābūt norādītam
tirdzniecības uzņēmuma nosaukumam, izvietotai informācijai par darba laiku un
piedāvāto pakalpojumu veidu (tirdzniecība ar transportlīdzekļiem vai
autokapsēta);
2.
jābūt aprīkotam ar Valsts
ieņēmuma dienesta noteiktajām prasībām atbilstošu un noteiktā kārtībā
reģistrētu kases aparātu;
3.
jānodrošina stingrās uzskaites
dokumentu un arhīva uzglabāšanai piemēroti apstākļi (seifs, signalizācija,
apsardze ārpus darba laika u.tml.);
4.
jābūt atbilstošiem apstākļiem
dokumentu aizpildīšanai gan darbiniekiem, gan arī klientiem;
5.
ja tiek veikta
mazumtirdzniecība ar transportlīdzekļu numurētajiem agregātiem, jābūt telpai to
izvietošanai;
6.
ja tiek veikta
mazumtirdzniecība ar transportlīdzekļiem, tad jābūt telpai to izvietošanai vai
atklātam tirdzniecības laukumam, kam jāatrodas kopējā teritorijā ar veikalu.
[9]Veikala
tirdzniecības laukumam jāatbilst šādām pamatprasībām:
1.
jābūt norobežotam no apkārtējās
teritorijas, kā arī no tehnisko apkopju, remonta zonas un autokapsētas ar
vismaz 1m augstu stacionāru žogu;
2.
tā izvietojums nedrīkst traucēt transporta un
gājēju kustību;
3.
nepieciešamības gadījumā jānodrošina tā apgaismošana
darba laikā;
4.
Autokapsētai papildus 30. un
31. punktā minētajām prasībām jāatbilst vēl šādām pamatprasībām:
Bez
iepriekš minētajiem nosacījumiem tirdzniecības uzņēmumam jānodrošina, lai
tirdzniecības karte tiktu novietota tirdzniecības telpā redzamā vietā.
Uzņēmumam savā darbībā ir jāievēro Latvijā spēkā esošā likumdošana, kā arī
Satiksmes ministrijas izdotie normatīvie dokumenti, kas reglamentē mehānisko
transportlīdzekļu, to piekabju un numurēto agregātu mazumtirdzniecību. Tāpat
uzņēmumam ir jānodrošina realizācijā pieņemto transportlīdzekļu, numurēto
agregātu, kā arī rēķinu - uzziņu
veidlapu un citu attiecīgo dokumentu droša glabāšana.
2.1 Mehānisko transportlīdzekļu un piekabju mazumtirdzniecības noteikumi
Kā
jau iepriekš tika minēts, Pamats mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem
transportlīdzekļiem un to piekabēm, kā arī mazumtirdzniecībai ar to
numurētajiem agregātiem ir Satiksmes ministrijas izsniegta licence.
[10]
Mazumtirdzniecību ar transportlīdzekļiem un (vai) numurētajiem agregātiem var
veikt šādos gadījumos:
1.
ja transportlīdzekli vai
numurēto agregātu tirdzniecībai nodevis Latvijā reģistrēta transportlīdzekļa
vai numurētā agregāta īpašnieks vai tā pilnvarota persona ( Piezīme. Aizliegts
pieņemt tirdzniecībai transportlīdzekli, kuru īpašnieks iegādājies
tirdzniecības uzņēmumā, bet nav reģistrējis CSDD).;
2.
ja tirdzniecības uzņēmums
transportlīdzekli vai numurēto agregātu kā preci ievedis no ārvalsts;
3.
ja transportlīdzekli vai
numurēto agregātu tirdzniecībai nodevusi Latvijā reģistrēta juridiska persona,
kura transportlīdzekli vai numurēto agregātu kā preci ievedusi no ārvalsts;
4.
ja transportlīdzekli vai
numurēto agregātu tirdzniecībai nodevis transportlīdzekļa vai numurētā agregāta
izgatavotājs Latvijā;
5.
ja sev piederošu Latvijā
nereģistrētu transportlīdzekli nodevis pārdošanai ārvalsts iedzīvotājs;
(Piezīme. Transportlīdzekļa ievešana iepriekš jānoformē Latvijas Republikas
muitas iestādē un jāsaņem CSDD nodaļas priekšnieka rakstiska piekrišana
transportlīdzekļa atsavināšanai.)
6.
ja transportlīdzekli vai
numurēto agregātu kā atrasto bezīpašnieka, arestēto vai konfiscēto mantu
tirdzniecībai nodevušas tiesu izpildītāju vai finansu iestādes.
[11]Transportlīdzeklim jābūt iepriekš noņemtam no uzskaites tajā valstī, no
kuras tas ievests (ja to nosaka šīs valsts likumdošana), vai arī jābūt noņemtam
no uzskaites CSDD, ja tas ir reģistrēts Latvijā.
[12]Transportlīdzekli vai tā numurēto agregātu var pārdot gan juridiskai, gan
arī fiziskai personai, kura sasniegusi 18 gadu vecumu vai kura saskaņā ar
Civillikuma 220.pantu izsludināta par pilngadīgu. Transportlīdzekļus, kurus
saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 24.pantu drīkst vadīt no16 gadu vecuma, drīkst
pārdot fiziskai personai, kura sasniegusi 16 gadu vecumu.
2.2 Mazumtirdzniecības organizācijas pamatnoteikumi
[13]Tirdzniecības
telpās jābūt pieejamai informācijai par dokumentu noformēšanas prasībām, kā arī
informācijai par atsavinātāja, ieguvēja un tirdzniecības uzņēmuma pienākumiem.
[14]Īpašuma tiesības apliecinošs dokuments, kas tiek izsniegts ieguvējam, iegādājoties
transportlīdzekli vai numurēto agregātu, ir rēķins - uzziņa (1.pielikums). To
izsniedz vienai fiziskai vai vienai juridiskai personai.
Rēķinu - uzziņu veidlapas ir stingrās
uzskaites dokumenti. Viens tā komplekts sastāv no trim eksemplāriem, no kuriem
pirmais tiek izsniegts ieguvējam un ir pamats transportlīdzekļa vai tā numurētā
agregāta reģistrācijai CSDD, otrais paliek tirdzniecības uzņēmumā, kas to tālāk
nodod CSDD, bet trešais paliek tirdzniecības uzņēmumā arhīva veidošanai, kurš
jāglabā piecus gadus. Rēķinu - uzziņu veidlapas CSDD izsniedz katram konkrētam
tirdzniecības uzņēmuma veikalam vai autokapsētai. Tirdzniecības uzņēmumam
jānodrošina atbilstoša rēķinu - uzziņu glabāšana, lai tām nepiekļūtu
nepiederošas personas. Rēķiniem ir jābūt katrā uzņēmuma veikalā vai autokapsētā
jābūt iekārtotam speciālam saņemto rēķinu - uzziņu uzskaites žurnālam, kurā
jābūt šādām atzīmēm: rēķinu - uzziņu saņemšanas datumam, saņemto rēķinu -
uzziņu numuriem, rēķinu - uzziņu nodošanas datumam, kā arī nodoto rēķinu -
uzziņu 2. eksemplāru un iznīcināto 3. eksemplāru numuriem. Visām saņemtajām
rēķinu - uzziņu veidlapām jāatrodas tajā tirdzniecības vietā, kurai tās
izsniegtas. Tirdzniecības uzņēmums, kas ir saņēmis rēķinu - uzziņu veidlapas,
nav tiesīgs nodot tās citām personām.
Likuma
“par Mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un numurēto agregātu
mazumtirdzniecības noteikumi” 17. Pants nosaka, ka: Pieņemt transportlīdzekli
vai numurēto agregātu no īpašnieka (turētāja) pārdošanai drīkst tikai pēc tā
apskates, ja tiek iesniegti visi nepieciešamie dokumenti, kā arī ja tā
uzskaites tehniskie dati atbilst iesniegtajos dokumentos uzrādītajiem un nav
pamatotu aizdomu par uzskaites tehnisko datu vai dokumentu viltojumiem. Par to
tirdzniecības uzņēmumam jāsastāda akts (2. pielikums) divos eksemplāros - viens
eksemplārs paliek tirdzniecības uzņēmumā, bet otrs tiek nodots personai, kas
nodevusi transportlīdzekli vai numurēto agregātu tirdzniecībai. Aktu paraksta
īpašnieks vai tā pilnvarotā persona un tirdzniecības uzņēmuma atbildīgā
persona. Aktā jānorāda atsavinātāja vārds, uzvārds, personas kods vai
juridiskās personas nosaukums, reģistrācijas numurs, adrese, transportlīdzekļa
uzskaites tehniskie dati un valsts reģistrācijas numurs (ja tāds ir), jāizdara
atzīme par agregātu numuru salīdzināšanu, kā arī jānorāda dokumenti, kuri
iesniegti tirdzniecības uzņēmumam kopā ar transportlīdzekli vai numurēto
agregātu.
[15]Augstāk
minētais akts kopā ar rēķina - uzziņas trešo eksemplāru un citu
transportlīdzekļu mazumtirdzniecībai nepieciešamo dokumentu oriģināliem un
kopijām veido tirdzniecības uzņēmuma arhīvu, kurš jāglabā piecus gadus.
2.3 Transportlīdzekļu tirdzniecībai nepieciešamie dokumenti
Dokumenti kuri ir nepieciešami, lai tirgotos ar automašīnām ir iesniedzami
atkarībā no tā, kas ir nodevis tirdzniecībai automašīnu.
1. Pieņemot realizācijai Latvijā reģistrētu
transportlīdzekli no īpašnieka, kurš ir norādīts transportlīdzekļa
reģistrācijas apliecībā, kopā ar transportlīdzekli tiek paturēta transportlīdzekļa
reģistrācijas apliecība un akta par transportlīdzekļa pieņemšanu
realizācijā viens eksemplārs. Personai, kas transportlīdzekli pēc tam
iegādājas tiek nodots rēķins - uzziņa un transportlīdzekļa
reģistrācijas apliecība.
2. Pieņemot realizācijai transportlīdzekli, kuru nodevusi
Latvijā reģistrēta juridiska persona, kas ievedusi to kā preci no ārvalsts, no
tās kopā ar transportlīdzekli tiek paturēts uzskaites tehniskos datus
apliecinošs dokuments, īpašumtiesības apliecinošs dokuments, muitas
apliecība un akta par transportlīdzekļa pieņemšanu realizācijā
viens eksemplārs. Šajā gadījumā papildus vēl papildus tiek paturēts dokuments,
kas apliecina konkrētā transportlīdzekļa atbilstību apstiprinātajam
transportlīdzekļa tipam (atbilstības apliecinājums), kas pēc
realizācijas tiek nodots ieguvējam. Personai, kas iegādājas attiecīgo
transportlīdzekli tik nodots rēķins – uzziņa, uzskaites tehniskos
datus apliecinošs dokuments un muitas apliecība.
Īpašumtiesības apliecinošs dokuments un akts par transportlīdzekļa pieņemšanu
realizācijā tiek glabāts kopā ar rēķina - uzziņas trešo eksemplāru
tirdzniecības uzņēmuma arhīvā piecus gadus.
3. Ja transportlīdzekli kā preci no ārvalsts ievedis pats
tirdzniecības uzņēmums, tad pēc realizācijas ieguvējam kopā ar
transportlīdzekli tiek nodots rēķins - uzziņa, uzskaites
tehniskos datus apliecinošs dokuments, atbilstības apliecinājums un muitas
apliecība.
4. Ja jaunu agrāk nereģistrētu transportlīdzekli kā preci
no ārvalsts ievedis tirdzniecības uzņēmums - transportlīdzekļa izgatavotāja
oficiālais pārstāvis Latvijā, tad pēc realizācijas ieguvējam kopā ar
transportlīdzekli tiek nodots rēķins - uzziņa un dokuments par to, ka
transportlīdzekļa ievešana ir noformēta muitas noteiktajā kārtībā, atbilstības
apliecinājums.
6. Pieņemot realizācijai transportlīdzekli, kuru no
ārvalsts ievedis tā īpašnieks - ārvalsts fiziska vai juridiska persona, kura
saņēmusi Latvijas muitas iestādes un CSDD nodaļas priekšnieka rakstisku
atļauju atsavināt transportlīdzekli, no īpašnieka kopā ar transportlīdzekli,
tiek paturēts uzskaites tehniskos datus apliecinošs dokuments, īpašumtiesības
apliecinošs dokuments, muitas iestādes un CSDD nodaļas priekšnieka
rakstiskā atļauja, atbilstības apliecinājums un akta par
transportlīdzekļa pieņemšanu realizācijā viens eksemplārs. Personai, kas iegādājas šo transportlīdzekli nodots rēķins - uzziņa,
uzskaites tehniskos datus apliecinošs dokuments un muitas iestādes un
CSDD nodaļas priekšnieka rakstiskā atļauja.
3. Transportlīdzekļu reģistrācija
Latvijā
iepriekš nereģistrēta transportlīdzekļu reģistrācijai pakļauti:
- Latvijā izgatavoti transportlīdzekļi;
- no ārvalsts ievesti transportlīdzekļi.
Veicot Latvijā
izgatavota transportlīdzekļa reģistrāciju jāiesniedz šādi dokumenti:
- pieteikums;
- izziņa par transportlīdzekļa agregātu numuru salīdzināšanu;
- akts par transportlīdzekļa izgatavošanu;
- rēķins- uzziņa (nav jāiesniedz, ja transportlīdzeklis sev reģistrē izgatavotājs).
Veicot Latvijā no
ārvalsts ievesta transportlīdzekļa reģistrāciju jāiesniedz šādi dokumenti:
- pieteikums;
- izziņa par transportlīdzekļa agregātu numuru salīdzināšanu;
- ārvalstī izdots transportlīdzekļa reģistrācijas dokuments, bet jaunam, agrāk nereģistrētam transportlīdzekļa – dokuments, kas apliecina transportlīdzekļa uzskaites tehniskos datus, vai arī tirdzniecības uzņēmuma – izgatavotāja oficiālā pārstāvja rēķins-uzziņa;
- ārvalstī vai muitas zonā izdots īpašuma tiesības apliecinošs dokuments;
- muitas apliecība;
- rēķins- uzziņa, ja Latvijā kā preci ievestu transportlīdzekli pārdevis tirdzniecības uzņēmums.
Latvijā iepriekš nereģistrēta
transportlīdzekļa reģistrācijas process attēlots 1. zīmējumā.
Transportlīdzekļa
īpašnieka maiņa ietver visu to ziņu nomaiņu transportlīdzekļu reģistrācijai,
kuras paredz transportlīdzekļa reģistrācijas noteikumi, kā arī jaunas
transportlīdzekļa reģistrācijas apliecības izsniegšanu. Atsevišķi var izdalīt:
- tirdzniecības uzņēmumā iegādāta transportlīdzekļa īpašnieka maiņas reģistrāciju;
- īpašnieka maiņas reģistrāciju, pamatojoties uz abpusēju pieteikumu;
- īpašnieka maiņas reģistrāciju, pamatojoties uz līgumu;
- transportlīdzekļa reģistrāciju, pamatojoties uz transportlīdzekļa nomas vai līzinga līgumu;
4. Nodokļi vieglajām automašīnām
Automašīnu
tirdzniecību vistiešākajā veidā ietekmē dažādi nodokļi un citi maksājumi.
Varētu domāt, ka nodokļi ietekmē tikai patērētāju, taču tā nav. Nodokļi kā
zināms sadārdzina automašīnu cenu, un līdz ar to arī pieprasījumu pēc tām. Kopā
tas ietekmē gan automašīnu tirgotājus, gan pircējus. Viens no galvenajiem
nodokļiem, kas attiecas uz automašīnām ir akcīzes nodoklis, kas jāmaksā ievedot
automašīnu Latvijā. Likumā “Par akcīzes nodokli” 4.p nosaka, ka nodokļa maksātāji ir fiziskās vai juridiskās
personas vai ar līgumu saistītas fizisko vai juridisko personu grupas, kas ieved
akcīzes preces Latvijas Republikas muitas teritorijā izlaišanai brīvam
apgrozījumam. 1999 gadā izdarītie grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli” bija
ļoti nelabvēlīgi automašīnu tirgum. Šeit gan jāprecizē, ka šie grozījumi pamatā
ierobežoja lietoto automašīnu tirgu. Noteiktās likmes bija augstas, kas nereti
sastādīja gandrīz pusi no lietotās automašīnas cenas. Šo grozījumu mērķis bija
it kā veicināt jaunu automašīnu tirdzniecību, taču ir skaidrs, ka pirktspēja
mūsu valstī ir zema un šādi grozījumi nedeva labumu ne valstij ne lietoto
automašīnu pārdevējiem. Jaunie grozījumi šajā likumā, kas stājās spēkā 2000
gadā ir daudz labvēlīgāki Latvijas auto tirgum. Salīdzinoši ar iepriekšējo
likumu likmes ir zemākas un to aprēķināšanas kārtība ir vienkāršota.
Iepriekšējā likumā likmes aprēķināšanai tika ņemts vērā automašīnas vecums,
motora tilpums un likmes bija dažādas atkarībā no šiem parametriem. Pēdējie
grozījumi šajā likumā nosaka to, ka likmju lielums ir atkarīgs tikai no
automašīnas vecuma.
Būtisks
atvieglojums, kas attiecas uz transportlīdzekļu tirgotājiem ( uz oficiālajiem
dīleriem) maksājamo akcīzes nodokli ir tas, ka oficiālie dīleri var maksāt akcīzes nodokli pēc
transportlīdzekļu pārdošanas. Saskaņā noteikumiem “Par kārtību, kādā
izgatavotāju oficiālie pārstāvji (dīleri) saņem atļauju ar mehānisko
transportlīdzekļu ievešanu saistīto nodokļu samaksai pēc to realizācijas” izgatavotāju oficiālie dīleri ir - [16]uzņēmums
(uzņēmējsabiedrība), kuru mehānisko transportlīdzekļu ražotājs ir oficiāli
(dokumentāri) pilnvarojis pārstāvēt savas intereses Latvijas Republikā, un šī
pilnvara ir apstiprināta Valsts ieņēmumu dienesta noteiktajā kārtībā. Svarīgs
nosacījums, kas attiecas uz šādu
norēķina veidu par nodokļiem ir šā likuma 21. Pantā Ievest mehānisko transportlīdzekli
realizācijai tirdzniecības salonā tiek atļauts uz laiku līdz vienam gadam pēc
tā deklarēšanas dienas. Ja mehāniskais transportlīdzeklis netiek realizēts gada
laikā pēc deklarēšanas, dīleram tas jāizved no Latvijas Republikas vai
jāsamaksā ar tā ievešanu saistītie nodokļi.
Bez iepriekš minētiem
nodokļiem ir dažādas ikgadējas nodevas un maksājumi, kas attiecas uz
transportlīdzekļu lietotājiem. Tādi maksājumi ir transporta līdzekļa ikgadējā
nodeva, obligātā civiltiesiskā apdrošināšana, kā arī izmaksas, kas saistītas ar
transportlīdzekļu tehnisko apskati. Šie maksājumi it kā neietekmē tirdzniecību
tiešā veidā, taču tās nosaka patērētāja izvēli par konkrētu transportlīdzekļu
iegādi un līdz ar to pieprasījumu tirgū.
Nobeigums
Satiksmes
ministrijas likums par “Mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un numurēto
agregātu mazumtirdzniecības noteikumus", kura grozījumi stājās spēkā no
1998. Gada 1. Oktobra pamatā bāzējas uz iepriekšējiem noteikumiem, taču ir
izmaiņas, kas galvenokārt attiecas uz transportlīdzekļu tirgotājiem. Šajā
likumā ir izdarītas vairākas izmaiņas. Sākot 1998. Gada 1. Oktobri visi
ārvalstīs izdotie transportlīdzekļu apliecinošie vairs netiek nodoti
transportlīdzekļa pircējam, bet gan glabājas mazumtirdzniecības uzņēmumā. Kas
attiecas uz dokumentiem, mazumtirdzniecības uzņēmumam turpmāk jāglabā 5 gadus
līdzšinējo 2 vietā. Būtiska izmaiņa ir arī tā, ka, ja transportlīdzekli kā
preci no ārvalsts ir ievedusi Latvijā reģistrēta juridiska persona, tad to var
nodot mazumtirdzniecības uzņēmumam bez iepriekšējas reģistrācijas CSDD.
Nākošais jauninājums, kas stājās spēkā ar 1999. Gada 1. Janvāri nosaka to, ka
jauna agrāk nereģistrēta transportlīdzekļa ieguvējam būs jānodod dokuments, kas
apliecina konkrētā transportlīdzekļa atbilstību apstiprinātajam
transportlīdzekļa tipam.
Kas attiecas uz transporta līdzekļu reģistrāciju no 1998.
Gada 1.jūlija ir mainīta kārtībā kādā notika transportlīdzekļu agregātu un
numuru salīdzināšana. Izmaiņa ir tāda, ka transportlīdzekļa motora numurs tiks
pārbaudīts tikai pirmoreiz automobīli reģistrējot Latvijā. Līdz šo izmaiņu
pieņemšanai transportlīdzekļa un agregātu numuru salīdzināšana bija jāveic
pirms katras reģistrācijas operācijas. No izmaiņu stāšanās spēkā šī operācija
jāveic tikai, lai
- pirmo reizi reģistrētu transportlīdzekli Latvijā,
- veiktu transportlīdzekļa tehnisko datu maiņas reģistrāciju (automobiļa krāsas maiņa, virsbūves maiņa u.c.)
- noņemtu transporltīdzekli no uzskaites, izvešanai no Latvijas,
- saņemtu tranzīta numurzīmes,
- saņemtu jaunu reģistrācijas apliecību vai numura zīmju komplektu nozagto, nozaudēto vai bojā gājušo vietā,
- veiktu īpašnieka maiņas reģistrāciju, kad transportlīdzeklis netiek tieši iegūts no iepriekšējā īpašnieka (ar tirdzniecības uzņēmuma starpniecību, pēc tiesas sprieduma, pārdodot ieķīlātu un neizpirktu transportlīdzekli u.tml.),
Pārējos reģistrācijas gadījumos (arī
veicot transportlīdzekļa īpašnieka maiņu uz abpusēja pieteikuma pamata,
klātesot abiem īpašniekiem - bijušajam un jaunajam) var atteikties no agregātu
numuru salīdzināšanas. Šajā gadījumā gan nākamajam īpašniekam pašam
jāpārliecinās par transportlīdzekļa datu atbilstību reģistrācijas apliecībā
norādītajiem, apliecinot to ar savu parakstu reģistrācijas pieteikumā. Jāņem
vērā, ka atsakoties no numuru salīdzināšanas, palielinās paša autoīpašnieka atbildība.
Tādēļ gadījumos, ja īpašnieks nav pilnībā pārliecināts par datu savstarpējo
atbilstību, viņš var lūgt speciālista palīdzību un uzrādīt transportlīdzekli
numuru salīdzināšanai. Tas noteikti atvieglos reģistrācijas procesu radinieku
un savstarpēji uzticamu cilvēku starpā.
Informācijas avoti.
1.
http://www.csdd.lv
2
http://pro.nice.dati.lv
3
“Noteikumi par speciālo atļauju (licenču) izsniegšanas kārtību
mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem TL, to piekabēm un numurētiem agregātiem”
4.
“Mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un numurēto agregātu
mazumtirdzniecības noteikumi”
5. likums “Par akcīzes nodokli”
6. http://www.mega.lv
7. “Noteikumi par
kārtību, kādā izgatavotāju oficiālie pārstāvji (dīleri) saņem atļauju ar
mehānisko transportlīdzekļu ievešanu saistīto nodokļu samaksai pēc to
realizācijas “
Pielikums.
1. Pielikums
2. Pielikums
3.Pielikums
[1] “Noteikumi par speciālo atļauju (licenču) izsniegšanas kārtību
mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem TL, to piekabēm un numurētim agregātiem”
9.p.
[2] “Noteikumi par speciālo atļauju (licenču) izsniegšanas kārtību
mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem TL, to piekabēm un numurētim agregātiem”
3.p.
[3] Noteikumi par speciālo atļauju (licenču) izsniegšanas kārtību
mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem TL, to piekabēm un numurētim agregātiem”
26.p.
[4] Noteikumi par speciālo atļauju (licenču) izsniegšanas kārtību
mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem TL, to piekabēm un numurētim agregātiem”
13.p.
[5]Noteikumi par speciālo atļauju (licenču) izsniegšanas kārtību
mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem TL, to piekabēm un numurētim agregātiem”
18.p.
[6] Noteikumi par speciālo atļauju (licenču) izsniegšanas kārtību
mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem TL, to piekabēm un numurētim agregātiem”
39.p.
[7] Likums “Par uzņēmumu, iestāžu un
organizāciju darbības apturēšanas kārtību.”
[8] Noteikumi “Par speciālo atļauju (licenču)
izsniegšanas kārtību mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem TL, to piekabēm un
numurētim agregātiem” 30.p.
[9] Noteikumi ”Par speciālo atļauju (licenču)
izsniegšanas kārtību mazumtirdzniecībai ar mehāniskajiem TL, to piekabēm un
numurētim agregātiem” 31.p.
[10] “Mehānisko TL, to piekabju un numurēto
agregātu mazumtirdzniecības noteikumi” 5.p.
[11] “Mehānisko TL, to piekabju un numurēto
agregātu mazumtirdzniecības noteikumi” 6.p.
[12] “Mehānisko TL, to piekabju un numurēto
agregātu mazumtirdzniecības noteikumi” 7.p.
[13] “Mehānisko TL, to piekabju un numurēto
agregātu mazumtirdzniecības noteikumi” 10.p.
[14] Mehānisko TL, to piekabju un numurēto
agregātu mazumtirdzniecības noteikumi” 11.p
[15] “Mehānisko TL, to piekabju un numurēto
agregātu mazumtirdzniecības noteikumi” 20.p.
[16] “Noteikumi par kārtību, kādā izgatavotāju
oficiālie pārstāvji (dīleri) saņem atļauju ar mehānisko transportlīdzekļu
ievešanu saistīto nodokļu samaksai pēc to realizācijas” 1. Likumā lietotie termini.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru