Latvijas
Universitāte
Ekonomikas
un vadības fakultāte
Finansu
un kredīta katedra
Referāts
Tiesību
pamatos
Autortiesības
uz
datorprogrammām
Dienas
nodaļas
finansu
menedžmenta
1. kursa
1F3
grupas
students
Voldis
Zlobins
studenta
apl. No P 97012
Rīga
1998
SATURS
Ievads
- Kas īsti ir autortiesības?
- Ierakstu tirgus reforma - pārmaiņu priekšvēstnesis
- Datorprogrammu tirgus - ko redz Temīda?
- Par datoru maksā, par programmu – nē
Secinājumi un priekšlikumi
Izmantotās literatūras un avotu saraksts
IEVADS
Latvija autora tiesību aizsardzības jomā ir gājusi tālu
uz priekšu kopš 91. gada, tomēr gandrīz nepamanīts un sabiedrības uzmanību
neieguvis ir jautājums par datorprogrammu autortiesībām, kuru nodrošināšanas
apstākļiem nav radītas nekādas priekšrocības. Viss balstās uz individuālu
iniciatīvu, un bez speciālas organizācijas, kā tas ir audio, video, CD un citu
tāda veida ierakstu aizsardzībai, izveides tālāks progress nav redzams.
Lielā mērā tas ir izskaidrojams ar to, ka praktiski visas
valstī darbojošās datorfirmas sava biznesa pamatā liek datoru, to tehnoloģisko
sastāvdaļu tirdzniecību kā arī datoru apkalpes servisa pakalpojumus.
Datorprogrammas ir tikai blakusuzņēmējdarbības veids, kas nes tikai papildus
peļņu vietējiem uzņēmumiem, bet ne pamatienākumus. Līdz ar to cīnīties pret
"datorpirātismu" nav īpaši ieinteresētas arī šajā biznesā iesaistītās
firmas - pārāk maza problēma. Turklāt,
ja pircējs ir gatavs maksāt, viņam tiks piedāvāta produkcija ar pilnīgu
komplektāciju un garantiju. Nelegālajās programmās var būt iztrūkumi vai
darbības problēmas noteiktās situācijās. Paredzēt kas un kad pievils darba
laikā nav iespējams.
Visbeidzot jāatzīst, kā to parādīja nesenie asie
politiskie notikumi ar Krievijas federāciju, ka mūsu valstī kaut kas notiek
tikai tad, kad tam tiek piešķirts ārējs impuls.
Kas īsti ir autortiesības?
Autortiesības ir likumā noteikts autora tiesību kopums,
kas nodrošina autora vai citu personu, kam pieder autortiesības, kontroli pār
viņu darbu izmantošanu. Tās paredz, ka darba autoram ir izņēmuma tiesības
izmantot savu darbu jebkurā veidā un ka citas personas ir tiesīgas autora darbu
izmantot, tikai saņemot attiecīgu atļauju. Autora izņēmuma tiesības uz darba
izmantošanu paredz, ka tikai autors, viņa mantinieki vai citi autortiesību
pārņēmēji ir tiesīgi izlemt kas, kad, kur, kā un par kādu samaksu izmantos viņa
darbu. Citas personas autora darbu izmantot bez autora atļaujas var tikai
atsevišķos likumā noteiktos izņēmuma gadījumos.
Autortiesību institūts balstās uz trim pamatkoncepcijām:
1) ir nepieciešams intelektuālā darba produkts: materiāli
iemiesots darbs, kura izmantošana tiek regulēta ar autortiesībām;
2) ir nepieciešams, lai darbu kāds būtu radījis, t. i.,
ir vajadzīgs darba autors;
3) konstatējot pirmos divus elementus, automātiski rodas
trešais: autora tiesības jeb tas ar darba izmantošanu saistītais interešu un
darbību kopums, kuru realizācijas privilēģija ir piešķirta autoram (autora
izņēmuma tiesības).
Ierakstu tirgus reforma -
pārmaiņu priekšvēstnesis
Mūsu valstij atgūstot neatkarību, kļuva aktuālas daudzas
kapitālistiskām valstīm raksturīgās
problēmas, to skaitā arī autortiesību jautājums. Nemaz tik nesenā
pagātnē masu mēdijos plaši skanēja licencētu audio un video ierakstu
popularizācija. Kaut arī šajā lietā ieinteresētās personas (vidēji lielo
mūzikas un videokasešu veikalu īpašnieki) kā galveno argumentu izvirzīja
vispārējo godīguma un taisnīguma principu, ka it kā tiek "apzakti" šo
ierakstu autori un izpildītāji, kā arī producenti, menedžeri, ierakstu
kompānijas u. c. pie radošā procesa piederīgās personās, tomēr tas bija par
vāju, lai nopietni ietekmētu mūsu valsts nabadzīgos mākslas mīļotājus - kvalitāte
kaut arī precēm bija zemākā līmenī nekā oriģināliem, tomēr arī cena bija
nesalīdzināmi pieejamāka.
Arī vairums pašu pārdevēju, kas bija videofilmu un
audiokasešu sīko iznomas bodīšu īpašnieki nebija ieinteresēti legālajā
produkcijā, jo šeit darbojās vienkārša likumsakarība - piedāvājums reaģē uz
pieprasījumu. Nemaz nerunājot par straujo cenu kāpumu, kas notiktu, ja par
oriģināliem vajadzētu arī maksāt. Tāpēc automātiska pavairošana un pārdošana
par trīskārt vai pat vēl lētākām cenām bija izdevīga abām pusēm - kā pircējiem,
tā pārdevējiem. Ap deviņdesmit procentiem audio produkcijas bija nelegālas
izcelsmes.
Tomēr tirgū ir tādi paši likumi kā mežā - izdzīvo
stiprākais. Un ierakstu tiregus šajā ziņā nav izņēmums. Lielie tirgoņi (cik nu
jau par lieliem viņus ļauj saukt mūsu mazās valsts ietvari) apvienojās un ar
vien skaļāk pieteica savas un, protams, ražotāju tiesības. Šis jautājums tika
diskutēts televīzijā, laikrakstos, tika rīkoti koncerti ("Roks pret
pirātismu"), aicināti slaveni mūziķi no ārzemēm u. c. veida reklāmas
kampaņas, lai tikai piesaistītu sabiedrības uzmanību šai šķietami lielajai
problēmai. Dažkārt liekas pat fantastiski tas, cik daudz naudas var izdot
"dāsnie filantropi", lai tikai īstenotu dzīvē taisnību un
starptautiskās normas.
Tomēr mērķis bija augstāks. Panākt, lai arī Saeima
pieņemtu stingrus noteikumus šajā sakarā. Tas tika arī panāks. Samērā īsā laika
periodā daudzi mūzikas veikali pārorientējās uz licencētu produkcijas
realizēšanu. Protams, arī cenas auga, piedevām tas notika acumirklī un
neapšaubāmi daudzos tas ieviesa nepatīkamu pārsteigumu. (Veikals "Mūzikas
pasaule" bija iecienīts tieši savu zemo cenu dēļ. Tagad tā ziedu laiki ir
pagājuši.) Kaut arī sīktirgotāji "bez jumta un sienām", kādu melnajā
tirgū netrūkst, darbojās joprojām, tomēr viņi nesastāda nekādu konkurenci.
Galvenais mērķis tika panākts - sīkie veikali izputēja, jo jaunos finansu
līdzekļu apgrozījumus nespēja veikt.
Video tirgus tik viegli padoties negribēja. Videokasešu
nomas tirgus bija krietni mazāks un arī kvalitātes atšķirības starp
licencētajām un "pirātu" kasetēm nebija nemaz tik liela. Tomēr gods
godam likuma dzelžainā roka aizsniedza arī tos.
Līdz ar to it kā tika izcīnīta liela uzvara autortiesību
pārkāpumu apkarošanas jomā. Proporcijas uz šodienu attiecībā uz stāvokli pret
pieciem, sešiem gadiem atpakaļ ir mainījušās diametrāli - nelegālā produkcija
sarukusi līdz pieciem, labākajā gadījumā desmit procentiem. Tomēr iepriekš
minētais ir tikai aizberga augšdaļa autortiesību pārkāpumiem kopumā.
Datorprogrammu tirgus - ko redz
Temīda?
Datorprogrammu tirgū valda tāds haoss, kāds pat
audiopreàu pārdošanā nebija pat neatkarības pirmajos gados. Varbūt šī referāta
autoram tiks pārmesta pārlieka uzdrīkstēšanās, bet liekas nebūs melots, ja tiks
apgalvots, ka pagājušā gadā ap 98% no lietotajām programmām bija nelicencētas.
ASV vairākkārt ir izteikusi oficiālu valdības protestu
par nelikumībām, kas valda Æīnā. Tur šī problēma ir sasniegusi grandiozus
apmērus visas pasaules mērogā, kas nes katru gadu biljoniem dolāru zaudējumus
ASV. Mūsu valsts paliek šīs lielās problēmas ēnā tikai tāpēc, ka allaž
absolūtais ir bijis svarīgāks par relatīvo (arī skaitļu ziņā) - "sīkās
blēdības" mūsu valstī ir pārāk nenozīmīgas uz pasaules fona un svešas
ļaunās acs redzeslokā Latvija neietilpst.
Tomēr it visā būtu vēlams būt konsekventiem un, ja tika
sākta reforma autortiesību aizsardzības jautājumos, tas tas skan ne tikai
taustāmas matērijas formas, bet arī informāciju, un ne tikai taustāmu
informāciju, bet arī tādu, kas glabājas magnētiskā vai elektroniskā veidā.
(Datorprogrammas ir vesela industrija un cilvēki pelna sev iztiku radot neko
citu kā ar sevi saskanīgu impulsu sistēmu. Galu galā pasaules bagātākais
cilvēks ir uzņēmuma Microsoft īpašnieks.)
Par datoru maksā, par programmu -
nē.
Likuma par autortiesībām un blakustiesībām sestā panta
ceturtajā punktā teikts, ka "saskaņā ar šo likumu netiek aizsargāti
programmēšanas valodas algoritmi un ar programmām nesaistīti algoritmi, kas
izmantoti datorprogrammu radīšanai". Kaut arī kādreiz pašus algoritmus
izgudroja neviens cits kā cilvēks ar visām no tā izrietošām autortiesībām,
laika gaitā ekskluzīvais kļuvis par vispārizplatīto un izmantojamo sakarību
virkni. Progress prasa upurus. Pateicoties autortiesību neesamībai uz
algoritmiem, tiek radītas jaunas programmas un šeit nevajadzētu būt
domstarpībām.
Mazliet divdomīgāk skan šī likuma 25. pants. "Brīva
datorprogrammu atkārtošana un adaptācija.
(1) Persona, kurai ir likumīgas tiesības uz
datorprogrammu, var bez autora atļaujas un bez papildu autoratlīdzības samaksas
izgatavot vai atļaut izgatavot šādas datorprogrammas vienu kopiju vai
adaptāciju ar noteikumu, ka tāda kopija vai adaptācija:
1) nepieciešama datorprogrammas izmantošanai savienojumā
ar pašu datoru un to izmantos tikai tiem mērķiem, kādiem datorprogramma iegūta;
2) paredzēta tikai arhīva mērķiem likumīgi piederošas
datorprogrammas kopijas aizstāšanai gadījumos, kas likumīgi piederošā
datorprogrammas kopija ir pazaudēta, sabojāta vai citādi kļūvusi nelietojama.
(2) Datorprogrammas kopija vai adaptācija, kas minēta šā
panta pirmajā daļā, jāiznīcina, ja izbeidzas likumīgās tiesības uz šo
datorprogrammu.
Nenoliedzami mācību iestādēm u. c., kur datori ir
saslēgti tīklā, būtu pilnīgi dabiski, ja kopijas tiktu pavairotas no vienas
mašīnas uz otru. Tikai šeit rodas pirmā problēma - kā izkontrolēt informācijas
noplūdi ārpus dotā tīkla? Kas būs tas, kas noteiks, cik kopijas ir vajadzīgas?
Praktiski visa kontrole balstās uz veco taisnīguma principu un morālo kodeksu,
kuram būtu jābūt katrā cilvēkā.
Šī panta otrā daļa skan vēl miglaināk - kopija
jāiznīcina, kad beidzas likumīgās tiesības! Nemaz nerunājot, ka kontroles
iespējas šajā gadījumā ir ekvivalentas iepriekš minētajām, jāsaka, ka nevis
likums, bet personīgā vajadzība pēc programmas būs tā, kas noteiks dzēst tos
failus nost vai nē. Kaut gan šādiem laika ierobežojumiem uz datorprogrammām
vajadzētu būt samērā retiem. Privātajā biznesā, akadēmiskajās, ierēdniecības,
militārajās u. c. institūcijās laika faktors nevar būt noteicošais.
Šajā pantā ir atklāta mazāka šīs problēmas daļa. Ja
ikviena fiziska un juridiska persona pilnā apmērā apmaksātu konkrētās
lietošanai paredzētās datorprogrammas cenu (citiem vārdiem - programma tiktu
pirkta veikalā), tad būtu sasniegts augsts līmenis šo autortiesību jautājumā.
Bet nelaime slēpjas tajā faktā, ka sākotnēji kopijas pavairo legālo programmu
īpašnieki, tad tās tiek nodotas citiem, kas tās pavairo atkal. Tā kopijas iet
no rokas rokā un vairojas ģeometriskās progresijas ātrumā.
Veicinošais faktors tam ir arī tas, ka ne tikai gandrīz
nav jāmaksā par kopiju (lai ierakstītu kaut vai kasetē, vajag izdot naudu par
pašu kasetes cenu, turpretī datora atmiņa ļauj uzņemt sevī jauno informāciju
par velti), bet arī katras nākošās kopijas kvalitāte ir līdzvērtīga visām
iepriekšējām un arī oriģīnālam (audio, video ierakstiem kvalitāte kritās ar
katru turpmāko kopiju). Vienīgais,
kas var atturēt no nelegālo datorprogrammu, ir varbūtība dabūt
"pārsteigumu" pie vajadzīgās programmas vēl vienu, kas aizņems
krietni mazāk atmiņas, tomēr neliks garlaikoties - vīrusu. Kaut gan vienmēr
pastāvēs sakarība, ka bagātais darīs kā gribēs, bet nabagais kā varēs, un kāpēc
maksāt, ja var dabūt par velti.
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Sabiedrību interesē tikai tas, kas to ietekmē tieši -
īres, apkures, elektroenerģijas, tālsakaru cenu paaugstināšanās. Autortiesību
pārkāpumi aizskar mazākumu - pašus autorus un ar viņu darbu saistītos cilvēkus.
Tāpēc ir velti cerēt, ka notiks demonstrācijas pret autortiesību pārkāpumiem.
Tas ir absurds, jo paši jau esam ieinteresēti šajā lietā, tieši tāpat kā
nodokļu nemaksāšanā. Autortiesību nodrošināšanai ar likuma pantiem vien
nepietiek - jārad stingra valsts ierēdņu kontroles sistēma, organizāciju loks,
kas rūpējies un regulāri veiks pārbaudes, izskatīs sūdzības par
iepriekšlīdzīgiem pārtkāpumiem.
Tomēr bez likuma tīri juridisko normu neizpildes puses,
ir vēl viena problēma, kas varētu būt pat vēl svarīgāka par iepriekšējo, -
ētiskā daļa. Pirmkārt, būtu vērts bilst aizstāvības vārdu tiem cilvēkiem, kuru
personiskais materiālais stāvoklis neatļauj iegādāties preces par legālajām
cenām. Ne jau māksla un izklaide tikai turīgo sabiedrības slāņu privilēģija. Un
ne jau Eltons Džons vai Maikls Džeksons kļūs nabagi, ja viņu mūziku klausīsies
arī trūcīgāki cilvēki, - ja nu vienīgi tas tikai pavairos viņu popularītāti.
Vai tad nav atšķirība, vai cilvēki nemaksā un izmanto, vai arī nemaksā nemaz un
neizmanto arīdzan.
Protams, zināmu daļu datorprogrammu izmantotāju var
piespiest maksāt par legālajām programmām, jo, ja ir dators, tad laikam jau uz
to uzliktās cerības tam būtu jāattaisno. Un tomēr autortiesību absolūtas
ievērošanas gadījumā efekts būtu pārsteidzošs - bagātie (autori un to darbu
realizētāji) kļūtu vēl bagātāki, sīkie blēži izputētu, trūcīgie lietotāji -
aprobežotos. Rodas retorisks jautājums: "Ko iemieso likums - taisnību vai
intereses (uz kā intereses)? "
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS
1. Paklane I.
Autortiesības. - R., 1997. - 287 lpp.
Latvijas Republikas normatīvie akti:
2. Par autortiesībām un
blakustiesībām;
3. Par izgudrojumu, preàu
zīmju un rūpniecisko paraugu aizsardzību. - R., 1994. - 141 lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru