Ievads
Cilvēktiesības
ir valsts nodrošināta un aizsargāta likumīga iespēja rīkoties, realizēt savas
ieceres, tās ir definējamas kā vienlīdzīgu un neatņemamu tiesību atzīšana,
nodrošināšana. Katra indivīda izpratne par cilvēktiesībām ir lielākā vai mazākā
mērā atšķirīga, tomēr jebkādas cilvēktiesības ir tiktāl tiesības, cik tās
neierobežo cita indivīda tiesības. Savukārt brīvības jēdziens būtu jāizprot kā
brīvību izvēlēties vai darīt kaut ko, vai nedarīt. Turklāt, izvēloties vienu no
šiem ceļiem, indivīdam arī jārēķinās ar sekām, ko var izraisīt viņa darbība vai
bezdarbība. Vārda brīvība ir viena no brīvībām, kas uzskatāma par cilvēktiesību
neatņemamu sastāvdaļu.
Vispārējās Cilvēktiesību
deklarācijas (ANO Ģenerālā asambleja – 1948. gada
10. decembris) Preambulā minēts, ka tādas pasaules radīšana, kurā
cilvēkiem būs vārda un pārliecības brīvība, kur tie būs brīvi no bailēm un
trūkuma, pasludināta kā cilvēku augstākais centiens.
Reāli šāda
pasaule nav iespējama, jo cilvēks gan apzināti, gan neapzināti ir atkarīgs no
savām bailēm, bet savukārt bailes ir neiznīcināma nezāle cilvēkā, - tās
viennozīmīgi saistītas ar cilvēka kā dzīvas būtnes pamatinstinktiem. Un, tā kā
pasaulē pastāv un pastāvēs bailes, nav iespējama simtprocentīga vārda un
pārliecības brīvība. Tomēr var redzēt, ka pasaulē daudzas valstis cenšas arvien
mazāk ierobežot vārda brīvību, tā vietā ierobežojot cenzūru, kas apdraud šo
brīvību.
Lai gan apziņas un uzskatu brīvību (kas ir pamatā vārda
brīvībai) mēdz pieskaitīt pie personiskām tiesībām un brīvībām, tiesības uz
vārda brīvību tiek pieskaitītas pie politiskajām tiesībām un brīvībām (tas pats
attiecas uz tiesībām iegūt un izplatīt informāciju).[1]
Tiesības uz brīvu domu un komunikāciju (apziņas, reliģijas,
vārda un preses brīvība, utt.) neapšaubāmi ir plašas savos apmēros, tādēļ
pastāv ļoti liela varbūtība, ka šīs tiesības varētu aizskart kādas citas
personas tiesības (piemēram, tiesības uz cilvēka cieņas ievērošanu). Tieši šī
iemesla dēļ tiek radīti sevišķi nosacījumi, kādos gadījumos šīs tiesības drīkst
ierobežot.
Rēķinoties ar to, ka cilvēktiesības to attīstībā vienmēr būs
soli priekšā reālajai situācijai pasaulē (t.i. cilvēktiesību realizēšanas
politiskajiem un ekonomiskajiem priekšnoteikumiem) un Vispārējo cilvēktiesību
deklarāciju atzīstot par visu tautu un nāciju sasniegumu kopējo standartu, šajā
darbā aplūkosim vārda brīvības un cenzūras nozīmi cilvēka dzīvē.
Lai gan tiesības uz vārda brīvību mums piemīt katram, tās
vistiešākajā mērā attiecināmas uz masu saziņas līdzekļiem, jo tie pauž ‘vārdu’
pārējiem vai arī – caur tiem tiek pausti uzskati un idejas, kas sasniedz
vislielāko skaitu sabiedrības locekļu. Tieši tādēļ aplūkosim, kas un kā regulē
masu saziņas līdzekļu darbību un ko nozīmē jēdziens ‘cenzūra’.
Cenzūra
“Cenzūra ir savu laiku pārdzīvojusi, nevajadzīga, bezjēdzīga, anticilvēciska
un antitautiska, nelikumīga un sodāma”
/Kristofors Heins/
Kā definēts Ideju vārdnīcā, cenzūra ir varas institūciju
aizliegums tiražēt un izplatīt materiālus, kurus tās uzskata par amorāliem,
ķecerīgiem, musinošiem, apmelojošiem, valsts drošībai kaitējošiem vai kā citādi
nevēlamiem.[2]
Pēc Latvijas Republikas Satversmes 100. panta, kas
paredz sekojošo: “Cenzūra ir aizliegta”, var secināt, ka Latvijā cenzūra ir
aizliegta ar likumu un nepastāv, lai gan papildus šim pantam piemērojams
Satversmes 116. pants, kas savukārt pieļauj 100. pantā noteikto
personu tiesību uz vārda brīvību ierobežojumu “likumā paredzētajos gadījumos,
lai aizsargātu citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības
drošību, labklājību un tikumību.”
Iepazīstoties ar dažādiem cilvēktiesību reglamentējošiem
dokumentiem, kā arī ar citiem likumiem, kas attiecas uz masu saziņas līdzekļu
darbību, jānonāk pie secinājuma, ka ar jēdzienu “cenzūra” nedrīkst saprast
visus valsts uzliktos ierobežojumus vārda brīvībai.
Cenzūra ir masu saziņas līdzekļu (kā arī literatūras,
mākslas, utt.) valsts pārraudzības sistēma, kas izveidota valdošo šķiru
interešu sargāšanai, nevis visas sabiedrības vai valsts iekārtas aizsardzībai.
Lai ierobežotu vai aizliegtu nevēlamu ideju un informācijas
izplatīšanu, cenzūras pasākumi tika veikti jau Romas impērijā. Feodālajā
periodā cenzūra atradās baznīcas pārziņā, savukārt no
XV gadsimta pārraudzību veica bīskapu kolēģija. Piemēram,
1471. gadā tika noteikts, ka garīga rakstura un satura grāmatas var izdot
tikai ar iepriekšēju baznīcas atļauju. Pakāpeniski valsts sāka sekot arī
grāmatu pārrakstīšanai un izdošanai. XVI gs. sakarā ar tipogrāfiju
rašanos, cenzūra koncentrējās laicīgās varas rokās un tika ieviesta visā
Rietumeiropā. Cenzūra kļuva par valsts un baznīcas galveno ieroci cīņā pret
feodālai iekārtai naidīgu ideoloģiju.
Krievijā cenzūra pastāvēja no XVI gs. un atradās
baznīcas pārziņā. 1826. gada Cenzūras
nolikums aizliedza jebkuru darbu, kas vērsts pret valsti un baznīcu. No
1865. gada cenzūru realizēja Iekšlietu ministrijas Preses lietu galvenā
pārvalde. Ar laiku no cenzūras it kā tika atbrīvoti oriģinālsacerējumi,
tulkojumi, periodiskie izdevumi, kā arī galvaspilsētas, akadēmiskie un
universitātes izdevumi, tomēr iepriekš šiem darbiem bija jāsaņem Iekšlietu
ministrijas atļauja publicēties. Par Cenzūras
nolikuma pārkāpšanu draudēja sods.
Pēc 1905. gada Krievijā tika ieviesta ‘pēccenzūra’, kas
it kā netika uzskatīta par cenzūru, bet tajā pašā laikā paļāvās uz katra cilvēka
iekšējo cenzūru: “to es drīkstu teikt, bet to nē”. Pretējā gadījumā par
cenzūras noteikumu pārkāpšanu autori un
izdevēji tika sodīti.
Interesanti, ka PSRS Konstitūcija deklarēja, ka atbilstoši
tautas interesēm un sociālās iekārtas nostiprināšanas un attīstīšanas nolūkā
PSRS pilsoņiem tiek garantēta preses brīvība. Protams, līdzās arī pants par to,
ka valsts kontrole tomēr ir noteikta, pamatojot ar to, ka tas ir tādēļ, lai
nepieļautu publicēt presē un izplatīt ar masu informācijas līdzekļiem ziņas,
kas satur valsts noslēpumus vai var kaitēt darbaļaužu interesēm. Tātad cenzūras
it kā nebija (oficiāli), bet tajā pašā laikā, tā kā tikai valdības ziņā bija,
kas ir “darbaļaužu intereses”, tai bija pilnīgas tiesības uz neierobežotu
kontroli pār tā saucamo “vārda” vai “preses brīvību”.[3]
Totalitāra vai izteikti reliģiska režīma apstākļos cenzūra
parasti ir visai neierobežota, kas savukārt savienojams ar to, ka šādos režīmos
cilvēktiesības tiek pakļautas valsts vai vadītāja interesēm, ne šīs valsts
iedzīvotāju interesēm.
Mūsdienu demokrātiskās valstīs pastāv “tiesību uz vārda
brīvību” ierobežojumi, kurus maldīgi būtu dēvēt par cenzūru, jo ar šo
ierobežojumu palīdzību valsts cenšas aizsargāt valsts drošības, teritoriālās
vienotības vai sabiedriskās intereses, nepieļaut nekārtības vai noziegumus,
aizsargāt veselību vai morāli, aizsargāt citu cilvēku cieņu un tiesības,
nepieļaut konfidenciālas informācijas izpaušanu vai nodrošināt tiesas varu un
objektivitāti. Šāds cilvēka tiesību uz vārda brīvību ierobežojums paredzēts arī
Eiropas Padomes “Cilvēktiesību un
pamatbrīvību konvencijas” 10. panta 2. daļā.
Pat tādās demokrātiskās valstīs kā Lielbritānija un ASV
nereti var saskarties ar vārda brīvības ierobežojumiem. Piemēram,
Lielbritānijas valdība savai aizsardzībai izmanto D‑paziņojumus (sabiedriskās
saziņas līdzekļiem sūtītas oficiālas vēstules, kurās norādīts, kādu informāciju
nedrīkst izpaust) un Likumu par valsts
noslēpumiem. Kā sava veida pēccenzūras jeb ierobežojumu formas darbojas arī
likumi, kas vērsti pret piedauzību, apmelošanu un zaimošanu. Savukārt Amerikas
Savienotajās Valstīs, par spīti pirmajam konstitūcijas labojumam, kas aizsargā
runas brīvību, valdības iestādes vai grupas palaikam mēģina praktizēt cenzūru –
bieži sakarā ar materiāliem par dzimumdzīvi. Pēdējā laikā vairākkārt mēģināts
aizliegt noteiktus skaņdarbus vai tēlotājmākslas darbus, par iemeslu minot to,
ka tie ir rasiski, piedauzīgi vai kaitē sabiedrības tikumībai.[4]
Literatūra jeb rakstītais vārds, varbūt pat vairāk nekā
dzirdētais un redzētais, pārsteidzoši, bieži vien neparedzami iedarbojas uz
lasītāju (klausītāju, skatītāju). Vārds jebkurā gadījumā izsauc kaut kādus
iespaidus, pēc kuriem savukārt var spriest par pašu cilvēku, kuram šie iespaidi
izsaukti. Iespaidi, neapšaubāmi, ir pakļauti dažādām ietekmēm, tos modificē
masu informācijas līdzekļi, mode, valstiski un sabiedriski pasākumi, kas vienu
ceļ augšup, bet kaut ko citu – vēlas neredzēt, notušēt.[5]
Pēc otrā pasaules kara cenzūrai bija uzdevums ieviest kārtību
vispārējā juceklī, novērst haosu un padarīt iespējamu valstu atjaunošanas
darbu. Cenzūras pastāvēšanu tolaik veicināja toreizējā vēsturiskā situācija. Kā
savā rakstā piemin Kristofors Heins, “cenzūrai vajadzēja izzust kopā ar
pārtikas kartiņām piecdesmito gadu vidū”. Cenzūru mēs varam pilntiesīgi nodēvēt
par antikonstitucionālu, tomēr – kur sākas tas slieksnis, kuru nedrīkstam
pārkāpt interpretējot tos cilvēktiesību deklarējošos pantus, kuri atļauj
izņēmuma gadījumā dažādus vārda brīvības ierobežojumus?
Kā jau
minēju, lai gan Satversmes 100. pants deklarē: “Cenzūra ir aizliegta”, tam
paralēli atrodams arī 116. pants, kas ļauj 100. pantā noteiktās
personas tiesības ierobežot “likumā paredzētajos gadījumos, lai aizsargātu citu
cilvēku jeb visas sabiedrības tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības
drošību, labklājību un tikumību”.
Tādi panti,
kas ir identiski idejiskajā ziņā šiem, ir atrodami gan ANO Vispārējā
cilvēktiesību konvencijā, gan Eiropas padomes Cilvēktiesību un pamatbrīvību
konvencijā, gan daudzu valstu konstitūcijās un citos cilvēktiesību dokumentos.
Manuprāt Cilvēktiesību un pamatbrīvību konvencijā visdetalizētāk izskaidrots,
ko nozīmē ‘vārda brīvība’ un kādēļ pieļaujama sava veida cenzūra. Tātad Eiropas
padomes Cilvēktiesību un pamatbrīvību konvencijas 10. panta 1.daļā atrodam
sekojošo: “Ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus. Šīs tiesības ietver
uzskatu brīvību un tiesības saņemt un izplatīt informāciju un idejas bez
iejaukšanās no valsts institūciju puses un neatkarīgi no valstu robežām. Šis
pants neierobežo valstu tiesības pieprasīt radioraidījumu, televīzijas
raidījumu un kino demonstrēšanas licenzēšanu”.
Sekojoši
2.daļā izklāstīts: “Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un
atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem
vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai
aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības
intereses, nepieļautu nekārtības vai noziegumus, aizsargātu veselību vai
morāli, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas
informācijas izpaušanu vai lai nodrošinātu tiesas varu un objektivitāti”.
Savukārt Vispārējās Cilvēktiesību deklarācijas
18. pants skan: "Ikvienam ir tiesības uz domu, apziņas un reliģijas
brīvību; brīvību mainīt reliģiju vai pārliecību, brīvību nodoties savai
reliģijai un pārliecībai tiklab vienatnē, kā arī kopā ar citiem publiski vai
nošķirti, piekopt reliģiju vai ticību, sludinot mācību, izpildot, pielūdzot un
ievērojot to". Tam sekojošais, respektīvi 19. pants, savā ziņā pauž
iepriekšējā turpinājumu: "Ikvienam ir tiesības uz pārliecības un
izteiksmes brīvību; šīs tiesības ietver brīvību bez iejaukšanās palikt pie
saviem uzskatiem un meklēt, saņemt un izplatīt informāciju un idejas ar jebkuriem
informācijas līdzekļiem neatkarīgi no valstu robežām."
Tomēr
atkal nevajadzētu aizmirst, ka šajā pašā ANO
Vispārējā Cilvēktiesību deklarācijā 29. pants norāda, ka:
"ikvienam ir pienākumi pret sabiedrību, kurā vienīgi ir iespējama viņa
personības brīva un pilnīga attīstība" un sekojoši – šī panta otrā daļa
norāda to, ka ir iespējams ierobežot cilvēku tiesības un brīvības, "…lai
tādējādi varētu nodrošināt citu cilvēku tiesību un brīvību pienācīgu atzīšanu
un cienīšanu un morāles, sabiedriskās kārtības un vispārējās labklājības
taisnīgu prasību apmierināšanu demokrātiskā sabiedrībā."
Vārda brīvība masu saziņas līdzekļos.
Visā pasaulē valstis, kas nesen atbrīvojušās no autoritāra un
totalitāra režīma, ir atskārtušas, ka politiski brīva sabiedrība nevar pastāvēt
bez neatkarīgiem masu saziņas jeb komunikācijas līdzekļiem. Tā kā demokrātija
ietver publiskas diskusijas un sabiedrības iesaistīšanos lēmumu pieņemšanā
brīva ideju, uzskatu un informācijas apmaiņa ir ļoti būtiska. Avīzes, žurnāli,
radio un televīzija kalpo gan par diskusiju formu, gan informācijas avotu
lēmumu pieņemšanai.[6]
Demokrātija ir kaut kas vairāk nekā tikai brīvi masu saziņas
līdzekļi, tomēr brīva prese kā arī citi masu saziņas līdzekļi un vārda brīvība
kā tāda ir obligāts demokrātijas priekšnosacījums un droša pazīme, ka
demokrātija ir iespējama.
Brīvu masu saziņas līdzekļu uzdevums ir uzraudzīt, pirmkārt,
lai likumīgā vara vienmēr likumīgi rīkojas sabiedrības interesēs, atbilstoši
vēlētājiem dotajiem solījumiem. Otrkārt, masu saziņu līdzekļu uzdevums ir
raudzīties, lai tautas varu jeb demokrātiju nedraud uzurpēt pirktspējīgie
ekonomisko sfēru pārstāvji, vienlaicīgi atspoguļojot un uzturot brīvu domu
apmaiņu.
2000. gada 9. maija laikrakstā Diena atrodams Aivara Ozoliņa raksts par Latvijā un Krievijā pastāvošo
situāciju preses brīvības jomā. Tajā lasām, ka “nesen Ābrams Kleckins
televīzijā teicās atradis Krievijas presē tādu viedokļu dažādību, kādas
Latvijas presē, viņam par nožēlu, neesot, tāpēc Latvijā lasītājiem neesot tādu
iespēju izlobīt no daudziem viedokļiem patiesību, kādas esot lasītājiem
Krievijā. Tajā pašā laikā cienījamais docents atzina, ka Krievijā masu saziņas
līdzekļi tiešām lielākoties pieder turienes oligarhiem, kuriem katram ir savas
ekonomiski politiskas intereses.”[7] Un
rodas jautājums – vai daudzie dažādie viedokļi, ar kuriem var sastapties
Krievijā, ir objektīvi? Un vai iespējams, daudzus viedokļus apvienojot,
izveidot vienu objektīvu? Turklāt – vai tas ir nepieciešams? Preses dažādība
diemžēl nenozīmē preses brīvību, tā, iespējams, norāda tikai uz preses izdevēju
dažādajām interesēm (politiskām vai ekonomiskām). Ja šī dažādība ir mākslīgi
radīta, vidū starp daudzajām nepatiesībām var atrast melošanas iemeslus, bet ne
patiesību. Patiesību starp dažādiem viedokļiem var atrast tikai tad, ja izvēle
ir starp dažādiem, taču brīviem un neatkarīgiem viedokļiem. Par masu saziņas
līdzekļu neatkarību var runāt vienīgi tad, ja tie paši sev nopelna naudu.
Lai
izvairītos no tā, ka katrā masu saziņas līdzeklī mēs sastopamies ar it kā vienu
un to pašu informāciju tikai ļoti dažādās, pat pretējās interpretācijās, masu
saziņas līdzekļi ar likumu tiek aizsargāti no ekonomikas un politikas sfēru
ietekmes. Vēlamība – neierobežota vārda brīvība – ir skaista, bet tajā pašā
laikā mēs varam sastapties masu saziņas līdzekļos ar faktu, ka viens atbalsta
kādu konkrētu politiķi, otrs atkal kādu citu. Un diez vai tas ir aiz dziļas
politiskas (turklāt kolektīvas!) pārliecības. Tātad masu saziņas līdzekļi var
pastāvēt tikai tad, ja viņi spēj iegūt līdzekļus pastāvēšanai. Bieži tā
saucamie sponsori tomēr ir ar lielu ietekmi uz to, ko raksta un ko neraksta
(vai pārraida) konkrētajā masu saziņas līdzeklī.
“Latvijai joprojām ir izvēles iespēja – vai nu būt
demokrātiskai, brīvai, likuma varas valstij pēc Rietumu demokrātijas parauga,
vai kļūt par krimināli politisku grupējumu pārvaldītu kleptokrātiju jeb zagļu
varu.”[8]
Masu komunikācijas līdzekļu brīvības un neatkarības pakāpe ir
atkarīga no trim galvenajiem faktoriem. Pirmais ir darbības regulēšana – jeb
atkarīgs no tā, cik lielā pakāpē kas regulē šī masu saziņas līdzekļa darbību.
Otrais – ekonomiskā dzīvotspēja brīvā tirgus apstākļos (cik masu saziņas
līdzeklis ir atkarīgs no kādas juridiskas vai fiziskas personas ekonomiskā jeb
finansiālā ziņā). Trešais – profesionālisma un atbildības pakāpe.
Totalitārās (arī autoritārās) sabiedrības masu komunikāciju
līdzekļus parasti kontrolē valsts un līdz ar to tiek piekopta cenzūra. Tā kā
Latvijā cenzūra ir aizliegta ar likumu, masu komunikācijas līdzekļu darbība
tiek regulēta minimāli.
Faktiski nebūtu nepieciešami speciāli noteikumi, kas
attiecināmi uz masu saziņas līdzekļiem, jautājumos par autortiesību
aizsardzību, neslavas celšanu, apmelošanas aizliegumu, jo pastāv jau
vispāratzītie likumi, kas to aizliedz visiem. Tomēr lieki uzsvērt lietas, ko
nedrīkst, nekad nenāk par ļaunu. Turklāt tas ir nepieciešami, jo cilvēku
brīvības bez jebkādiem ierobežojumiem savā starpā varētu sākt konfliktēt, radot
diskomfortu situācijā, kad viena cilvēka brīvība aizskar cita cilvēka brīvību.
Tātad, izvēloties zelta vidusceļu – nepārkāpt citu tiesības, izmantojot
savējās, cilvēki it kā noslēdz sabiedrisko līgumu, tādā ceļā panākot garantiju
arī uz to, ka tiks ievērotas viņu tiesības.
Nav pieļaujama ne “vārda brīvības” izpausmju politiska, ne
ekonomiska kontrole, kas masu saziņas līdzeklī pausto informāciju pārvērstu par
farsu.
Amerikāņi uzskata, ka atklātā demokrātiskā sabiedrībā vārda
un preses brīvība cilvēkam dota no dzimšanas, un tā nav jāpiešķir ar speciālu
ministrijas izdotu atļauju, šim piemēram seko arī Latvija. Licenci jeb apraides
atļauju (t.i. tiesības veidot un izplatīt programmu noteiktā raidlaikā un
teritorijā) jaunajiem radio un televīzijām izsniedz Nacionālā radio un
televīzijas padome, atbilstoši radio un televīzijas apraides tehniskajam plānam.[9]
Preses, radio un televīzijas komunikācijas ķēdē iespēja brīvi
izteikt savu viedokli ir tikai viens no šīs ķēdes posmiem. Nākošais ir šīs
informācijas iespiešana un izplatīšana, attiecībā uz presi, un translēšanas
nodrošināšana attiecībā uz radio un televīziju. Šodien šis ir ne tik daudz
politiskas, bet gan ekonomiskas dabas jautājums.
Dažās valstīs tipogrāfijas atrodas valsts kontrolē. Valdība
tādējādi var viegli sašaurināt iespiešanas iespējas, patvaļīgi uzliekot cenas,
ierobežojot iespiešanas jaudu un sarežģot darba grafiku. Turklāt šādā gadījumā
valstij bieži pieder arī izplatīšanas monopols sakarā ar iespēju kontrolēt
pastu un avīžu kioskus. Tādējādi iespējams, ka efektīvi darbojas netiešā
cenzūra.[10]
Šāda pati situācija var rasties, ja vara pār kādu no masu
saziņas līdzekļiem pieder kādam ekonomiskam vai politiskam grupējumam vai
vienam indivīdam, kas ir ekonomiskā ziņā ļoti spēcīgs. Lai izvairītos no šādas
situācijas, likumos valstis paredz dažādus ierobežojumus sakarā ar varu pār
masu saziņas līdzekļiem. Piemēram, Latvijā Radio
un televīzijas likuma 5. panta 3. daļa nosaka: “Sabiedriskās
raidorganizācijas nav pakļautas valsts un pašvaldību institūciju politisko
organizāciju (partiju), reliģisko konfesiju, finansu un ekonomisko aprindu
tiešai ietekmei. To darbība pamatojas uz sabiedrisko pārraudzību un tās ir
finansiāli neatkarīgas”. Arī šī likuma 8. panta 1. daļā rakstīts:
“Nav pieļaujama elektronisko saziņas līdzekļu monopolizācija kādas politiskās
organizācijas (partijas), sabiedriskās organizācijas, uzņēmuma, personu
apvienības vai atsevišķas personas interesēs”. Savukārt 25. panta
2. daļā norādīts, ka “sponsors nedrīkst ietekmēt sponsorētās programmas
vai raidījuma saturu un izplatīšanas laika izvēli, tādējādi ierobežojot
raidorganizācijas redaktorisko neatkarību.” Šī paša likuma 60. pants
norāda: “Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas darbībā nav tiesīga iejaukties
un dot amatpersonām saistošus norādījumus neviena valsts vai pārvaldes
institūcija, sabiedriskā organizācija vai to amatpersonas, izņemot Latvijas
likumdošanas aktos tieši paredzētos gadījumus.”
Neapšaubāmi, gadījumā, kad masu saziņas līdzeklis nav
atkarīgs no kāda viena finansētāja, tam nākas saskarties ar problēmām, ko rada
brīvais tirgus. Tādēļ daži izdevumi izdzīvo, izmantojot sensācijas un citas
nevēlamas, rietumu presē izmantotas tehnikas; citi pielāgojas tirgum; vēl citi
(piemēram, daudzi izdevumi Ungārijā un Polijā) mēģina izdzīvot, piesaistot
ārzemju partnerus.
Diemžēl nav reāli gaidīt, lai žurnālisti jaunajos brīvas
sabiedrības apstākļos būtu spējīgi izdarīt profesionāli nevainojamus
spriedumus, it īpaši, ja sabiedrībā nevalda augsti ētiskie standarti. Tā kā arī
Latvijā tiesiskās sabiedrības juridiskie pamati pagaidām ir vāji un korupcijas
iespējas lielas, interešu konflikta izpratne nav dziļa un cīņā par izdzīvošanu
sabiedrības intereses bieži tiek izmantotas savtīgos nolūkos. Kā presē, tā
radio un televīzijas darbībā brīvība var kļūt par apgrūtinājumu, jo prasa
atbildību. Nav novēršams tas, ka cilvēki teiks, rakstīs un pārraidīs
bezatbildīgus izteikumus, kas var tikai palielināt sociālās un politiskās
problēmas. Tādēļ likumos, kas regulē masu saziņas līdzekļu darbību, tiek
iekļauti ierobežojumi kā: nepublicējamā informācija, autortiesību ievērošana,
nepatiesu ziņu obligāta atsaukšana, informācijas avota noslēpums un citi.[11]
Rumānijā likums par radio un televīziju[12] ir
daudz stingrāks nekā Latvijā, tādēļ to varētu dēvēt par atklāti represīvu. Tā
otrajā pantā lasāms:
1. Vārda brīvība radio un televīzijā nedrīkst kaitēt cilvēka
cieņai, godam vai privātajai dzīvei vai apdraudēt cilvēka tiesības sava paštēla
veidošanai.
2. Ar likumu aizliegta valsts un tautas apmelošana, kūdīšana
uz karu vai nacionālo, rasu, šķiru vai reliģiju naidu, kūdīšanu uz
diskrimināciju, teritoriālo separātismu vai vardarbību, kā arī amorāla
attieksme pretstatā augstai indivīda morālei.
3. Aizliegta tādas informācijas izplatīšana, kas pēc likuma
ir slepena vai var kaitēt valsts drošībai.
4. Pilsonisko atbildību par radio un televīzijas pārraidītās
informācijas saturu, kas var radīt materiālas vai morālas dabas zaudējumus,
likuma priekšā nes translēšanas licences īpašnieks vai radio un televīzijas
stacijas īpašnieks, kas pārraidījis informāciju.[13]
Šo pantu papildina arī 39. pants, kas nosaka
kriminālatbildību par 2. panta noteikumu pārkāpšanu – tas var novest pat
līdz brīvības atņemšanai uz pieciem gadiem
Deivids Vebsters atzīst, ka šīs rumāņu bailes par vārda
brīvības izvēršanos visatļautībā ir saprotamas, jo galu galā cilvēki nevar
iemācīties justies atbildīgi, kamēr viņiem šī atbildība nav piešķirta. Diemžēl
pret neprofesionālu žurnālistu nesaprātīgiem spriedumiem nevar cīnīties ar
krimināllikumu palīdzību, kas atbildības vārdā apslāpē brīvību, - jācīnās būtu
ar pārliecināšanu, piemēru un izglītības līmeņa pacelšanu. Katram pašam
jāsaprot, ka brīvība NAV visatļautība. Bet – brīvība ir jāsaprot arī kā brīvība
kļūdīties. Tikai objektīva informācijas sniegšana pamudina lasītājus
(klausītājus, skatītājus) pārbaudīt faktus un izveidot savu vērtējumu.
Nobeigums
Nav viegli
dzīvot brīvas domu apmaiņas gaisotnē, īpaši, ja trūkst demokrātisko tradīciju.
Tomēr vārda brīvībai ir lielas priekšrocības. Demokrātiska sabiedrība ir
iespējama tikai tad, ja pastāv neatkarīgi masu komunikācijas līdzekļi. Bez
brīvas domu apmaiņas valsts, tāpat kā visa tauta, būtu nedzirdīga.
Jāatceras
būtu, ka tiesības uz vārda brīvību ir tiktāl, cik tās nekaitē jeb nenodara
nepelnītu ļaunumu apkārtējiem, pārējai sabiedrībai.
Tātad nevar
bez domāšanas ieskatīties ANO Cilvēktiesību deklarācijā un izlasīt, ka katram
ir tiesības uz brīvu domu, komunikāciju un vārda brīvību, un pēc tam
deklaratīvi teikt: “Man ir piešķirtas šīs tiesības, tādēļ tagad varu runāt un
darīt, ko vien vēlos!”.
Piemēram, Starptautiskajā paktā par pilsoņu un
politiskajām tiesībām 19. panta 1. un 2. daļā teikts: “Katram
cilvēkam ir tiesības netraucēti pieturēties pie saviem uzskatiem un brīvi tos
izpaust,” savukārt šī panta 3. daļā – “2. daļā paredzēto tiesību
izmantošana uzliek īpašus pienākumus un īpašu atbildību. Tāpēc tā var būt saistīta
ar zināmiem ierobežojumiem, taču tie jānosaka likumā.”
Attiecībā uz
vārda brīvību šādi likumā noteikti ierobežojumi pastāv, turklāt ne mazums – ar
to mēs arī sastapāmies šajā darbā. Tādēļ, lai gan vairākos cilvēktiesību
dokumentos, tai skaitā arī Latvijas Satversmes 8. nodaļā “Cilvēka
pamattiesības” 100. pantā par tiesībām uz vārda brīvību iekļautais teikums
“Cenzūra ir aizliegta” attiecas uz visiem tiem gadījumiem, kad vārda brīvība
tieši un nepatiesi neapdraud kāda cita indivīda brīvības.
Izmantotā
literatūra
Ideju vārdnīca: domātāji, teorijas un
jēdzieni filozofijā, zinātnē, reliģijā, politikā, vēsturē un mākslā, tulkojums
latviešu valodā, apgāds Zvaigzne ABC, 1999.
Heins Kristofors: “Cenzūra
ir savu laiku pārdzīvojusi, nevajadzīga, bezjēdzīga, anticilvēciska un
antitautiska, nelikumīga un sodāma”, “Avots” Nr.4, 1996.
Latvijas Padomju Enciklopēdija, 2.sējums,
Galvenā enciklopēdiju redakcija, Rīga, 1982.
Ozoliņas Ž. zinātniskajā redakcijā, Ievads politikā: Politika un
tiesības/Mācību līdzeklis, Rīga: Zvaigzne ABC, 1998.
Ozoliņš Aivars, Kalpa neatkarība, Diena, otrdiena 9.maijs, 2000,
Nr.107(2721)
Vebsters Deivids, Brīvu un
neatkarību masu informācijas līdzekļu veidošana, Sērija “Brīvība”, Nr.1,
Mūsdienu pētījumu institūts, ASV, 1997.
Normatīvie akti
Vispārējā Cilvēktiesību deklarācija, ANO Ģenerālā asambleja – 1948.gada 10.decembris
Eiropas padomes Cilvēktiesību un pamatbrīvību
konvencija, redakcija stājusies spēkā 1998. gada 1. novembrī, Vīne
Par presi un citiem masu informācijas
līdzekļiem, spēkā esošs no 01.01.1991., Valdības Ziņotājs 14.02.1991, nr.5.; ar
grozījumiem, kas izsludināti līdz 1997.gada 25.aprīlim.
Radio un televīzijas likums, spēkā esošs no 11.01.1995., Vēstnesis
08.09.1995, nr.137; ar grozījumiem, kas izsludināti līdz 1999.gada 1.decembrim
Starptautiskais pakts par pilsoņu un politiskajām tiesībām, spēkā
stājies 1976.gada 23.martā
[1] Sk. Ozoliņas Ž. zinātniskajā redakcijā, Ievads politikā: Politika un
tiesības/Mācību līdzeklis, Rīga: Zvaigzne ABC, 1998. – 173-74.lpp
[2] Ideju vārdnīca: domātāji, teorijas un jēdzieni filozofijā, zinātnē,
reliģijā, politikā, vēsturē un mākslā, tulkojums latviešu valodā, apgāds
Zvaigzne ABC, 1999, - 83.lpp.
[3] Sk. Latvijas Padomju Enciklopēdija, 2.sējums, Galvenā enciklopēdiju
redakcija, Rīga, 1982. – 253.lpp
[4] Ideju vārdnīca: domātāji, teorijas un jēdzieni filozofijā, zinātnē,
reliģijā, politikā, vēsturē un mākslā, tulkojums latviešu valodā, apgāds
Zvaigzne ABC, 1999, - 83.lpp.
[5]Sk. Kristofors Heins: “Cenzūra ir savu laiku pārdzīvojusi, nevajadzīga,
bezjēdzīga, anticilvēciska un antitautiska, nelikumīga un sodāma”, “Avots”
Nr.4, 1996., 48.- 52.lpp.
[6] sk. Deivids Vebsters, Brīvu un neatkarību masu informācijas līdzekļu
veidošana, Sērija “Brīvība”, Nr.1, Mūsdienu pētījumu institūts, ASV, 1997
[7] Aivars Ozoliņš, Kalpa neatkarība, Diena, otrdiena 9.maijs, 2000,
Nr.107(2721) – 2.lpp
[8] turpat
[9] Radio un televīzijas likums, spēkā esošs no 11.0.1995., Vēstnesis
08.09.1995, nr.137 ar grozījumiem, kas izsludināti līdz 1999.gada 1.decembrim,
II nodaļa, 10.pants
[10] sk. Deivids Vebsters, Brīvu un neatkarību masu informācijas līdzekļu
veidošana, Sērija “Brīvība”, Nr.1, Mūsdienu pētījumu institūts, ASV, 1997
[11] Sk. Latvijas Republikas Augstākās Padomes likums Par presi un citiem
masu informācijas līdzekļiem, spēkā stājies 01.01.1991., Valdības Ziņotājs,
14.02.1991., nr.5 ar grozījumiem, kas izsludināti līdz 1997.gada 25.aprīlim
(Latvijas Vēstnesis, 25.aprīlis, nr.104/105)
[12] Sk. Deivids Vebsters, Brīvu un neatkarību masu informācijas līdzekļu
veidošana, Sērija “Brīvība”, Nr.1, Mūsdienu pētījumu institūts, ASV, 1997
[13] Deivids Vebsters, Brīvu un neatkarību masu informācijas līdzekļu
veidošana, Sērija “Brīvība”, Nr.1, Mūsdienu pētījumu institūts, ASV, 1997
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru