LATVIJAS UNIVERSITĀTE
JURIDISKĀ FAKULTĀTE
Valsts tiesību zinātņu katedra
Referāts
kursā: Konstitucionālās tiesības
Cilvēktiesību
institūts konstitucionālajās tiesībās
R Ī G A 2000
SATURS
Cilvēktiesību jēdziens 3
Cilvēktiesību standarti 3
Starptautiskie cilvēktiesību avoti 5
Starptautisko cilvēktiesību katalogs 6
Bibliogrāfiskais saraksts 11
Cilvēktiesību jēdziens
Cilvēktiesības
un pamattiesības ir tiesību kategorija, kas vispirms raksturo cilvēka un valsts
attiecības. Tās, no juridiskā viedokļa raugoties, vienmēr formulētas kādā
noteiktā tiesību normā. Taču tā var būt gan rakstīta tiesību norma (normatīvais
akts), gan nerakstīta tiesību norma (tiesību princips).
Ar
jēdzienu “cilvēktiesības” parasti tiek apzīmētas tiesības, kas ir noteiktas
starptautisko tiesību normās, bet ar jēdzienu “pamattiesības” – tiesības, kas
ir noteiktas valsts iekšējo tiesību normās. Tomēr kā ikdienā valodas lietojumā,
tā arī juridiskajā terminoloģijā šie
jēdzieni bieži tiek lietoti sinonīmi.
Lai
precīzi apzīmētu visu šo tiesību kopumu, korekti būtu lietot abus jēdzienus
kopā – “cilvēktiesības un pamattiesības”. Tā kā tas ir neērti, tad parasti gan
ikdienas valodas lietojumā, gan juridiskā terminoloģijā viens no šiem jēdzieniem
kļūst par virsjēdzienu, kas apzīmēs visu cilvēktiesību un pamattiesību kopumu.
Cilvēktiesību standarti
Kopš
1948.gada 10.decembra ANO vispārējās cilvēktiesību deklarācijas pieņemšanas ir
pieņemts uzskatīt, ka cilvēktiesībām un pamattiesībām ir globāls un universāls
raksturs. Tas nozīmē, ka cilvēktiesības principā ir akceptējušas gandrīz visas
pasaules valstis.
Tomēr
cilvēktiesību faktiskā realizācija dažādās valstīs ir ļoti dažāda. Tas attiecas
kā uz faktiski realizēto cilvēktiesību un pamattiesību skaitu (piemēram,
pilsoniskās brīvības tiek realizētas tikai demokrātiskās valstīs), tā uz to
realizācijas līmeni.
Tikai dažas no starptautiskā cilvēktiesību katalogā
noteiktajām tiesībām tiek realizētas visā pasaulē. Tā, piemēram, vismaz formālā
verdzība (lai gan netiešas verdzības formas daudzās jaunattīstības zemēs
joprojām ir sastopamas). Taču pat jau tik elementāras tiesības kā nežēlīgas
spīdzināšanas aizliegums tiek vairāk vai mazāk sistemātiski realizēts tikai
nepilnā pusē no pasaules valstu kopskaita.
Cilvēktiesību
juridiskās izpratnes etalonu un realizācijas standartu šodienas pasaulē nosaka
šo tiesību juridiskā izpratne un realizācijas standarts Rietumu demokrātiskajās
un tiesiskajās valstīs. Tas gan nenozīmē, ka cilvēktiesību juridiskā izpratne
arī visās rietumvalstīs vienmēr ir pilnīgi identiska – katrā valstī tiesisko
normu izpratnes robežas ir nedaudz citādākas. Vesela virkne citu valstu,
pirmkārt, Latīņamerikas un Austrumeiropas pēcsociālistiskās valstis, ieskaitot
Latviju, pēdējos gados cenšas pietuvināt savu cilvēktiesību juridisko izpratni
Rietumvalstu izpratnei un paaugstināt savu cilvēktiesību realizācijas
standartu.
Tādējādi
var konstatēt, ka pastāv universāls cilvēktiesību minimālstandarts, kas ir
akceptēts visā pasaulē, ka pastāv paaugstināts Rietumu cilvēktiesību standarts,
kas ir akceptēts un tiek realizēts attīstītajās Rietumvalstīs, un ka pastāv vēl
nacionālais pamattiesību standarts, kurā var būt iekļautas tās “nacionālas”
pamattiesības, kas jau nepieder pie starptautiskā minimālstandarta vai Rietumu
standarta.
Cilvēktiesību
standartam ir divas dimensijas. Cilvēktiesību standarts, pirmkārt, nosaka, cik
“plaša” ir cilvēktiesību aizsargātā joma. Otrkārt, tas nosaka, cik “dziļas” ir
atsevišķās tiesības, t.i., cik tālejoši principi no šīm tiesībām tiek
atvasināti un kādas izpausmes formas šīs tiesības aptver.
Starptautiskie cilvēktiesību avoti
Starptautisko
tiesību sistēmā cilvēktiesības vispirms ir noteiktas īpašos dokumentos,
galvenokārt daudzpusējos līgumos (paktos, konvencijās). Tiem var būt globāls
raksturs, t.i., tiem var pievienoties visas valstis, kā, piemēram, 1966.gada
16.decembra Starptautiskajam paktam par pilsoniskajām un politiskajām tiesībām.
Savukārt Eiropas Cilvēktiesību konvencijai var pievienoties tikai Eiropas
Padomes dalībvalstis.
-
Vispārējā cilvēktiesību deklarācija
(1948)
-
Starptautiskais pakts par pilsoniskām un
politiskām tiesībām un tā Fakultatīvais protokols (1966)
-
Starptautiskais pakts par ekonomiskām,
sociālām un kultūras tiesībām (1966)
Šie dokumenti kopā ir zināmi kā
Starptautiskā cilvēktiesību harta, kas ir pamatlīdzeklis ANO Statūtos ietverto
cilvēktiesību pantu interpretēšanai.
1950.gada
4.novembra Eiropas Cilvēktiesību konvencija savukārt ir uzskatāma par to
dokumentu, kas no visiem starptautiskajiem dokumentiem uzstāda visaugstāko
cilvēktiesību realizācijas standartu. Eiropas Cilvēktiesību konvencijā un tās
papildprotokolos garantētās cilvēktiesības visas ir “self-executing” normas,
t.i., to adresāts ir indivīds, kurš tieši, bez nacionālo tiesību normu
pastarpinājuma, var atsaukties uz tām iestādēs un tiesā. Konvencijā garantēto
tiesību saturs lielā mērā ir pietuvināts sākotnējo Eiropas Padomes dalībvalstu
– Rietumeiropas valstu – cilvēktiesību standartam, kas noteikts to nacionālajās
tiesībās. Tās balstās uz kopējo Rietumu vērtību sistēmu, cilvēktiesību izpratni
un tiesību pielietošanas metodoloģiju.
Vienotu
konvencijas interpretāciju visās Eiropas Padomes dalībvalstīs nodrošina Eiropas
Cilvēktiesību tiesa. Tās tiesvedība, no vienas puses, savā konvencijas
interpretācijā izmanto Eiropas tradicionālo tiesisko valstu juridisko sistēmu
tiesību zinātnes atziņas un tiesu praksi, no otras puses, tās tiesvedība
savukārt iespaido šo tiesību zinātni un praksi.
Latvija
Eiropas Cilvēktiesību konvenciju un tās papildprotokolus ratificēja 1997.gada
4.jūnijā. ratifikācijas dokumenti tika iesniegti Eiropas Padomes
ģenerālsekretāram 1997.gada 27.jūnijā. No šīs dienas konvencija no
starptautisko tiesību viedokļa Latvijai ir kļuvusi saistoša. Tas nozīmē, ka
Eiropas Cilvēktiesību konvencija tagad ir tieši jāpiemēro Latvijas iestādēs un
tiesās.
Starptautisko cilvēktiesību katalogs
Starptautiskās
cilvēktiesības ir specifisku, īpašās starptautisko tiesību normās noteiktu
personas tiesību katalogs, kas fiksēts dažādos starptautisko tiesību līgumos
(konvencijās, paktos), bet atsevišķos gadījumos arī starptautiskajās paražu
tiesībās un vispārējos starptautisko tiesību principos.
Zināma
nozīme ir arī cilvēktiesībām, kas fiksētas dažādos starptautiskos dokumentos,
kuriem (vēl) nav tiesību normas raksturs, taču kuri veido t.s. “maigās
tiesības” (soft law). Pie šādām normām pieder, piemēram, ANO 1948.gada
10.decembra Vispārējā cilvēktiesību deklarācija.
Pamattiesību
katalogu turpretī nosaka katra valsts ar savām iekšējām (nacionālajām) tiesību
normām. Salīdzinoši var konstatēt, ka valstīs, kas balstās uz vienu un to pašu
filozofisko, politisko, ētisko un juridisko vērtību platformu (piemēram,
Rietumvalstis, islamiskās valstis, sociālistiskās valstis), ir izveidojies
līdzīgs, šai valstu grupai raksturīgs pamattiesību katalogs. Katrai no šīm
grupām ir savdabīga cilvēktiesību un pamattiesību izpratne un tiesību
pielietošanas juridiskā metodoloģija, kas raksturo attiecīgai grupai piederošo
valstu politisko un tiesisko iekārtu.
Starptautisko
cilvēktiesību un nacionālo pamattiesību katalogi kontinuitīvi turpina veidoties
un attīstīties tālāk. Tieši pēdējos gadu desmitos, sabiedrībai augsti
attīstītajās Rietumvalstīs kļustot arvien kompleksākai – šīs attīstības viens
no galvenajiem iemesliem ir paātrināts tehniskais progress, līdzšinējais
“klasiskais” cilvēktiesību saturs bieži ir jāpārvērtē un jāpārinterpretē.
Pretstatu poli – cilvēka brīvība no vienas puses un valsts vara no otras puses,
starp kuriem “stāv” cilvēktiesības, demokrātiskā, civilā sabiedrībā ir kļuvuši
relatīvāki. Cilvēka brīvības apdraudējums demokrātiskā sabiedrībā nenāk vairs
vienīgi no valsts, bet individuālo brīvību arvien vairāk apdraud arī dažādi
sabiedriskie varas mehānismi un faktiskie (bieži vien tehniska rakstura)
apstākļi.
Tādēļ kā
zinātniski teorētiskajā diskusijā, tā arī politiskajā un tiesību praksē tiek
mēģināts cilvēktiesībām – blakus to joprojām galvenajai dimensijai, kā personas
aizsardzības tiesībām pret valsti, - pievienot arī jaunas papildu dimensijas.
Tā, piemēram, cilvēktiesības tiek piemērotas ne tikai klasiskajā variantā kā
pamats personas (negatīvajai) prasībai pret valsti, lai tā atturas no tādas
darbības, kas varētu aizskart personas tiesības, bet atsevišķos gadījumos tās
tiek atzītas arī kā juridiska bāze personas (pozitīvai) prasībai pret valsti,
kas vērsta uz kāda labuma piešķiršanu vai citu rīcību. Citos gadījumos
cilvēktiesību un pamattiesību kategorijas tiek pārnestas arī uz attiecībām
starp divām privātpersonām.
Tomēr,
cilvēktiesību pamatā ir un paliek personas aizsardzības mehānisms pret valsti,
un to galvenais uzdevums ir noteikt personas individuālās brīvības sfēras
robežu pret valsts iejaukšanos.
Starptautiskais
cilvēktiesību katalogs, atkarībā no
klasifikācijas un formulējumiem, satur ap 40-50 dažādas tiesības, kas aptver
lielāko daļu, bet nebūt ne visus personas un valsts attiecību aspektus. Šo
tiesību centrā atrodas cilvēks kā personība. Tās katrs aizsargā konkrētus
cilvēka personības izpausmes veidus. “Pretinieks”, pret ko atsevišķa persona
var vērst savu cilvēktiesību “instrumentu”, ir valsts, bet atsevišķos izņēmuma
gadījumos arī citas privātpersonas.
Cilvēktiesības
pēc dažādiem kritērijiem tiek klasificētas dažādās grupās. Pēc aizsargājamajiem
cilvēka personības izpausmes veidiem, tātad pēc aizsargājamā objekta, tās var
iedalīt sekojošās grupās:
-
cilvēka dzīvība un fiziskā integritāte,
-
dzīves standarts (it sevišķi tiesības uz
minimālo iztiku),
-
veselība (it sevišķi tiesības uz
minimālo medicīnisko aprūpi), ģimene,
-
darbs (tiesības uz labvēlīgiem darba
apstākļiem, bet nevis tiesības uz darba vietu),
-
sociālais nodrošinājums,
-
izglītība,
-
īpašums,
-
tiesiskā integritāte (tiesības uz
taisnīgiem likumiem un taisnīgu tiesas procesu),
-
cilvēka garīgā un morālā integritāte
(piemēram, vārda brīvība, reliģiskās pārliecības brīvība, politisko uzskatu
brīvība),
-
cilvēku kopdarbība (piemēram, tiesības
pulcēties un apvienoties biedrībās, politiskās partijās, arodbiedrībās),
-
politika un demokrātija (piemēram,
vēlēšanu tiesības),
-
kolektīvas tiesības, kuras cilvēks var
izmantot tikai kopā ar citiem (piemēram, tautu pašnoteikšanās tiesības).
Šis ir tikai viens piemērs konkrēto cilvēktiesību
klasifikācijai. Pamattiesību katalogu katra valsts nosaka pati. Pamattiesību
katalogs Latvijas Republikā ir noteikts Satversmē – 8.nodaļā ar cilvēka
pamattiesības reglamentējošām normām.
Pamattiesību
katalogs pastāv lielākajā daļā, bet tomēr ne visās pasaules valstīs. Parasti
starptautisko cilvēktiesību un valstī
noteikto nacionālo pamattiesību katalogā
noteiktās tiesības pārklājas. Līdz ar to iespējami sekojoši trīs gadījumi:
-
starptautiskās cilvēktiesības, kas ir
spēkā attiecīgajā valstī, ir identiskas ar šajā valstī noteiktajām
pamattiesībām;
-
starptautiskās cilvēktiesības var būt
tālejošākas par pamattiesībām;
-
pamattiesības var būt tālejošākas par
starptautiskām tiesībām.
Vismaz rietumvalstīs, kuru valsts un
sabiedriskā iekārta tradicionāli balstās uz noteiktu kopēju vērtību platformu,
nacionālo pamattiesību katalogs parasti ietver arī starptautisko cilvēktiesību
katalogu, bet vienlaikus satur arī citas, papildu tiesības vai arī jau
starptautisko cilvēktiesību katalogā uzņemto tiesību konkrētākus
atvasinājumus. Tieši šis augstais pamattiesību standarts konstituē
tās kā vienlaicīgi demokrātiskas un tiesiskas valstis (ne visas demokrātiskas valstis
ir tiesiskas valstis, un ne visas tiesiskas valstis ir demokrātiskas valstis).
Šīs
speciālās Rietumvalstu iekārtai raksturīgās tiesības attiecas galvenokārt uz
politisko un administratīvi juridisko jomu. Tā, piemēram, Rietumvalstīs
samērīguma principam un uzticības aizsardzības principam valsts
administratīvajā rīcībā, kas ir centrāli tiesiskas valsts pamatelementi,
(parasti interpretatīvā ceļā) ir
piešķirts faktisks konstitucionāls rangs, uz ko cilvēks var tieši atsaukties
iestādē un tiesā.
Pats par
sevi saprotams, ka tad, ja starptautiskā dokumentā noteiktu cilvēktiesību un
valsts iekšējo tiesību aktā noteikto pamattiesību apjoms atšķiras, cilvēkam ir
tiesības iestādēs un tiesā atsaukties uz to aktu, kurš tam garantē plašāka
apjoma tiesības.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru