SATURS
IEVADS
1 . nodaļa AGRESIJAS DEFINĪCIJAS
2. nodaļa AGRESIJAS KLASIFIKĀCIJA
3. nodaļa AGRESIJA KĀ BIOLOĢISKI
NOTEIKTA UZVEDĪBA
1.1
Ģenētiskie agresivitātes noteicēji
1.2 Smadzeņu
struktūru ietekme uz agresivitāti
·
Limbiskā sistēma
·
Galvas smadzeņu garoza
1 .3 Hormonu
ietekme
·
Testosterons
·
Progesterons
·
Adrenokortikotropiskais hormons
1 .4
Uzbudinājuma ietekme uz agresivitāti
4.
nodaļa AGRESIJA KĀ
INSTINKTĪVA UZVEDĪBA
2.1
Psihoanalītiskā teorija
2.2
Evolucionārā teorija
5. nodaļa AGRESIJA KĀ SITUACIONĀLI NOTEIKTA
EMOCIONĀLA REAKCIJA
3.1 Sociālās
apguves / biheivioristiskā pieeja
3.2 "
Frustrācijas -agresijas teorija"
NOBEIGUMS
IZMANTOTĀS
LITERATŪRAS SARAKSTS
IEVADS
Agresija, pēc manām domām, mūsdienās ir ļoti aktuāla
tēma, kurai būtu jāpievērš vairāk uzmanības. Agresija kā varas, spēka
izmantošana ir sastopama visapkārt mums. Neskatoties uz to, ka ir 20. gadsimta
beigas, vēl joprojām vairākās pasaules vietās notiek karadarbība. Arī
noziedzības līmenis ir ļoti augsts. Televīzijā un presē bieži tiek aprakstīti
agresijas akti pat ģimenēs. Tātad agresija ir plaši sastopama gan personiskā,
šauras saskarsmes līmenī, gan visas pasaules mērogā.
Liekas, ka līdz ar civilizācijas attīstību vajadzētu
mazināties cilvēces agresivitātei. Cilvēki taču strādā, lai uzlabotu savu un
bieži arī citu dzīvi. Agresija, vardarbība nevarētu tikt uzskatīta par kaut ko
labu, pozitīvu mūsu dzīvē. Pēc manām domām, agresija vienmēr ir saistīta ar
sāpēm un ciešanām. Iespējams šī tēma ir
bijusi aktuāla ne tikai mūsdienās, bet arī agrākos laikos. Cilvēks, acīmredzot,
vienmēr ir karojis, vienmēr nogalinājis, vienmēr sāpinājis. Aronsons raksta, ka
cilvēks, viņaprāt, ir "agresīvs dzīvnieks" [7]. Šāds viedoklis liek
domāt par agresivitātes cēloņiem, liek meklēt izskaidrojumu agresijas parādībām,
kuras ir tik plaši izplatītas un noturīgas.
Iepazīstoties ar man pieejamo literatūru par ar agresiju
saistītām tēmām, es atklāju, ka pastāv dažādas pieejas šim jautājumam. Pašlaik
visas galvenās pieejas agresijas jautājumam varētu iedalīt trīs lielās grupās -
teorijas, kuras apskata agresiju kā iedzimtu dziņu, teorijas, kuras apskata
agresiju kā situacionālu faktoru noteiktu emocionālu reakciju, kā arī tādas
pieejas šim jautājumam, kuras ir saistītas ar bioloģisku faktoru ietekmi uz
agresivitāti. Lasot literatūru, ievēroju, ka divas pirmās teorijas savstarpēji
stipri atšķiras, turklāt šo teoriju pārstāvji daudz uzmanības veltī pretējo
teoriju noliegšanai. Bioloģiskā pieeja, turpretim, nevar tikt uzskatīta par
pretēju nevienai no iepriekš minētajām teorijām; tā sniedz bioloģisku pamatu
psiholoģisko teoriju attīstībai; tās pamatidejas tiek pieņemtas no visu
psiholoģisko teoriju puses.
Manuprāt, šobrīd psihologu vidū dominē uzskats, ka
jebkuru uzvedības tendenci ietekmē visdažādākie faktori, uzvedība veidojas dažādu
faktoru mijiedarbībā. Tādēļ šajā darbā es gribētu vairāk uzmanības veltīt
tieši atšķirīgajam katrā
no šīm teorijām, lai sīkāk izzinātu visus vai pēc iespējas vairāk līdz atklātos
faktorus, kuri ietekmē un veido agresīvu uzvedību cilvēkos. Mazāk uzmanības
veltīšu pretargumentiem un iespējamajām pretrunām teorētisko pārliecību starpā.
DARBA MĒRĶIS
Kopumā šajā darbā es vēlētos rast atbildes uz šādiem
jautājumiem:
·
Kas ir agresivitātes cēloņi ?
·
Kā agresijas cēloņu problēmu apskata dažādas teorijas?
Darba uzdevumu izmantojot zinātnisko literatūru :
·
Apskatīt agresijas definīcijas, klasifikāciju.
·
Apskatīt bioloģiskās pieejas nostādni agresijas rašanās
jautājumā.
·
Apskatīt agresijas kā instinkta pieejas nostādni agresijas
rašanās jautājumā.
·
Apskatīt agresijas kā sociāli noteiktas emocionālas
reakcijas pieejas nostādni agresijas rašanās jautājumā.
·
AGRESIJAS DEFINĪCIJAS
Vārds agresija ir cēlies no latīņu vārda "aggredī,
agress", kas tulkojumā nozīmē "uzbrukt". [2]
Literatūrā atradu vairākus agresijas definējumus.
Berkovics (Berkowitz) savā grāmatā
"Aggression" dod šādu definiciju : "Agresija - uzvedība, kuras
mērķis ir ievainot kādu objektu" [8, 3. lpp].
Agresija ir uzvedība, kuras mērķa reakcija ir tās
personas ievainošana, pret kuru tā ir vērsta. [6]
Agresija ir jebkura mērķtiecīga uzvedība, kuras
rezultāts ir kādas personas vai dzīvnieka fiziska vai garīga ievainošana vai
īpašuma sabojāšana vai iznīcināšana. [15]
Agresija - mērķtiecīga jebkāda veida kaitēšana citiem.
[16]
Agresija ir uzvedība ar nolūku izraisīt sāpes vai
kaitējumu. [7]
Agresiju var definēt kā jebkuru rīcību, kuras mērķis ir
ievainot vai nodarīt Ļaunumu, kaitējumu citai dzīvai būtnei (Baron, 1997). Šai
definīcijai ir nepieciešami divi precizējumi. Pirmkārt, tā izvirza noteikumu,
ka šīs rīcības mērķim ir jābūt ievainojumam vai kaitējumam. Tādējādi nejauši
iesist citam ar nūju hokeja spēles laikā nav agresija, kaut arī šīs rīcības
sekas var būt ievainojums. Otrkārt, lai rīcību nosauktu par agresiju, tai ir
jākaitē citai personai. Rīcību vērstu pret nedzīvu objektu nevar uzskatīt par
īstu agresijas aktu.[11]
Agresija ir
uzvedība ar mērķi ievainot citu personu (fiziski vai verbāli) vai iznīcināt
priekšmetus. Šīs definīcijas uzsvars tiek likts uz mērķi, nodomu. Ja persona
nejauši pārpildītā liftā uzkāpj kādam uz kājas un pēc tam atvainojas, to nevar
uzskatīt par agresijas aktu. [12]
Redzams, ka dažādu autoru definīcijas būtiski neatšķiras
(vienīgā atšķirība ir tā, ka daži autori uzskata, ka agresija var tikt veikta
tikai pret dzīvu būtni, bet citi uzskata, ka pastāv arī agresija pret nedzīvu
priekšmetu). Apkopojot augstākminētās definīcijas, es nonācu pie slēdziena, ka
vislabāk to būtību īsi parāda sekojošā definīcija :
"Agresija - uzvedība ar mērķi kaitēt" [ 13,
455. lpp]
AGRESIJAS KLASIFIKĀCIJA
Tā kā daudzi agresivitātes pētījumi ir tikuši veikti ar
dzīvniekiem, tad nepieciešams apskatīt arī agresivitātes klasifikāciju
dzīvniekiem.
Moiera (Moyer, 1976) agresivitātes klasifikācijas shēma
ir balstīta uz objektu, kuram uzbrūk, un uzbrucēja uzvedību. [5]
Pēc šīs klasifikācijas iedala septiņus agresijas veidus
dzīvniekiem :
1. Plēsīgā agresija - novērota gaļēdājiem, kuri uzbrūk
citiem dzīvniekiem kā medījumam.
2. Starptēviņu agresija - parasti tā ir novērojama cīņās
par teritoriju vai par seksuālajām partnerēm.
3. Baiļu izraisīta agresija - to parasti novēro
dzīvniekiem, kuri ir ievainoti vai sagūstīti.
4. Kairinājumu agresija - to parasti izraisa diskomforts
vai sāpes.
5. Ar dzimumu saistītā agresija - tiek novērota
vairākiem dzīvniekiem pārošanās laikā.
6. Mātišķā kā agresija - to var novērot vairākiem
dzīvniekiem, kad to mazuļus apdraud vai tiem uzbrūk.
7. Instrumentālā agresija - novērota sargu suņiem, kas
ir īpaši apmācīti noteiktos apstākļos uzbrukt. [5]
Daži psihologi iedala agresiju divos sekojošajos veidos:
1 ) starpsugu (interspecies) - agresija vērsta pret citu sugu, kā plēsoņu
uzvedība; 2) iekšsugas
(intraspecies) - agresija vērsta pret paša sugu, kā
teritorijas aizsardzība (Lorenz, 1966). [11]
Cilvēku iekšsugas agresija tiek iedalīta divās
kategorijās: instrumentālā un naidīgā agresija. Agresiju sauc par instrumentālu
tad, ja tā tiek pielietota, lai sasniegtu mērķi; pati agresijas izpaušana nav
mērķis. Piemēri varētu būt maciņa nozagšana ar mērķi iegūt materiālu labumu, kā
arī varonība kara apstākļos, lai nopelnītu uzslavu un atzinību. Naidīgās
agresijas mērķis, turpretim, ir ievainot pašu mērķi; nav iesaistīts neviens
papildus mērķis vai motīvs. [ 1 1 ]
Agresija tiek iedalīta arī verbālajā jeb vārdos
izteiktajā un neverbālajā jeb fiziskajā; pasīvā un aktīvā. [14]
Agresivitāti iedala arī pēc nodoma.
Agresīva darbība var būt tīša. Agresīva darbība var būt
nejauša, bez nodoma. [ 15]
3. AGRESIJA KĀ BIOLOĢISKI NOTEIKTA UZVEDĪBA .
Ir nopietns pamats uzskatīt, ka agresija ir saistīta ar
īpašiem bioloģiskiem nosacījumiem. [11]
Bioloģiskie nosacījumi, kuri sekmē agresīvu uzvedību, ir
ģenētiskie faktori, īpašu smadzeņu struktūru, kā arī hormonu darbība. (11 ]
Agresivitāti ietekmē arī fizioloģisks uzbudinājums.[3]
3.1 Ģenētiskie agresivitātes noteicēji
Zināmā mērā, agresijai ir ģenētisks pamats,
agresivitātes līmenis ir iedzimts. [ 1 1 ]
Ir veikti dažādi pētījumi ar dzīvniekiem, lai
apstiprinātu šo teoriju.
Tādiem dzīvniekiem kā žurkām, pelēm un putniem var
ieaudzēt agresivitāti (Fuller & Thomson, 1978; Maxson, 1981 ). Taizemē, kur
ļoti populārs ir zivju cīņu sports, vājākās, zaudējušās zivis tika iznīcinātas,
bet stiprākās, uzvarējušās zivis tika kultivētas. Rezultātā radās jauna zivju
šķirne - Siāmas cīņas zivis, kuras ir tik agresīvas , ka to tēviņi ir jāizolē
no citiem savas sugas pārstāvjiem. [11]
Nav iemesla uzskatīt, ka cilvēki atšķiras no dzīvniekiem
šajā jomā (Baron, 1977). [11]
Pētījumos ir atklājies, ka vienolšūnas dvīņiem ir daudz līdzīgāks
agresivitātes līmenis.
Uzvedības ģenētiskajos pētījumos ar vienolšūnas un
dažādu olšūnu dvīņiem ir ticis aprēķināts , ka apmēram 50% no indivīda
agresivitātes nosaka iedzimtība, bet atlikusī daļa ir apkārtējā vides ietekmes
rezultāts. [13]
Iespējams, ka agresivitāte tiek pārmantota līdzīgi kā
tieksme, autoru viedokļi dalās.
Iespējams pārmantojas nevis tieksme uz agresiju, kā
tāda, . bet gan kāda rakstura īpatnība, kura paaugstina iespējamību , ka
cilvēks būs agresīvs. [3]
Citi pētnieki agresivitāti saista ar dzimumhromosomu
komplekta anomālijām.
Pastāv uzskats, ka agresivitāte ir saistīta ar noteiktām
gēnu anomālijām. Ir izveidojušās divas hipotēzes, kuras apskata dzimumu
agresivitātes atšķirības.
Ir patiešām zināms, ka sievietes kopumā ir mazāk agresīvas
par vīriešiem. Patiešam ir atklāts, ka liekas “ Y hromosomas anomālija” parasti
ir sastopama vienam no 1000 vīriešiem, bet noziedznieku vidū tā ir satopama pat
15 reizes biežāk.
3.2. Smadzeņu struktūru ietekme uz agresivitāti
Daudz pētīta ir
dažādu smadzeņu struktūru loma agresijas regulācijā. Kaut arī gandrīz visi
pētījumi šajā jomā ir izdarīti ar laboratorijas dzīvniekiem, tādiem, kā žurkām,
ir pamats uzskatīt ka analoģiski rezultāti varētu tikt atklāti arī cilvēkiem.
[11]
Agresija ir saistīta ar divām galva smadzeņu struktūrām:
limbātisko sistēmu un galvas smadzeņu garozu jeb cortex. [3]
T`dējādi var uzskatīt vienu noteiktu smadzeņu daļu par
“agresijas centru”. [11]
Limbātiskā sistēma un smadzeņu garoza savā iedarbībā ir
cieši saistītas.
Ar limbiskās sistēmas palīdzību tiek
kopā saistīti sensorie uzbudinājumi un emocionālās reakcijas. Limbiskās
sistēmas sastāvdaļas ir saistītas gan ar augstākajiem, gan zemākajiem centrālās
nervu sistēmas līmeņiem. Tā tieši sūta informāciju uz neokorteksta pieres dalu,
kura, savukārt, atbild par kognitīvo funkciju uzturēšanu augstā līmeni. [3]
Tālāk apskatīšu sīkāk katras no minētajām smadzeņu
struktūrām iedarbību uz agresivitātes līmeni.
Limbiskā sistēma
Lai labāk izprastu limbiskās sistēmas nozīmi
agresivitātes veidošanā, nepieciešams sīkāk aprakstīt tās darbības būtību.
Limbiskā sistēma ir galvas smadzeņu un zemgarozas
veidojumi, kas atrodas lielo pusložu pamatnē un izraisa emocionālos un
afektīvos stāvokļus, kā arī regulē to izpausmi veģetatīvajās un izturēšanās
reakcijās. Limbiskajai sistēmai ir divpusēja saistība ar galvas smadzeņu lielo
pusložu garozas ārējo virsmu, kurā notiek informācijas augstākā intelektuālā
pārstrāde. Šī divpusējā saistība dod iespēju limbiskajai sistēmai nepārtraukti
informēt garozu un garozai - kontrolēt limbisko sistēmu. Rezultātā limbiskās
sistēmas ģenerētās emocionālās vai afektīvās ierosas stāvokli var nonākt apziņā
kā cilvēkam raksturīgās emocijas, bet apziņa savukārt spēj izraisīt un
kontrolēt emocijas, tās pastiprinot vai kavējot. [ 1 ]
Limbiskā sistēma ir cieši saistīta ar hipotalāmu. [ 1]
Faktiski hipotalāms tiek uzskatīts par limbiskās
sistēmas sastāvdaļu [1 1 ]. Hipotalāms atrodas starpsmadzeņu apakšējā daļā.
Tajā atrodas vielmaiņas, termoregulācijas, kā arī citi svarīgi centri.
Hipotalāma kodoli ir svarīgi visās reflektoriskajās norisēs, kuras ir emociju
fizioloģiskais pamats. [ 1 ]
Vairāki pētījumi parāda, ka viegla īpašas hipotolāma
daļas stimulācija dzīvniekos izraisa agresīvu, pat nāvīgu uzvedību. [12]
Pētījumā injicēja žurku laterālajā hipotalāmā īpašas
medicīniskas vielas (Smith, King & Hoebel, 1970; Avis, 1974). Grupai
subjektu šī īpašā viela bija karbahols, kurā stimulē neirālo aktivitāti,
imitējot neirovaditājvielu acetilhofinu. Cita subjektu grupa saņēma atropīnu ,
kurā bloķē acetilhofina darbību, tā palēninot neirālo aktivitāti. Visiem
subjektiem iepriekš tika noteikta slieksme uzbrukt un nogalināt citas žurkas;
dažas žurkas atzina par "nogalinātājām", citas par "nenogalinātājām".
Karbahola injekcijas ietekmē "ne-nogalinātājas" uzsāka nogalināt.
Turpretī, "nogalinātājas" kļuva pakļāvīgas pēc atropīna injekcijas.
Kad divas minētās vielas tika ievadītas citos smadzeņu rajonos, izmaiņas
agresivitātes līmenī netika novērotas. Tā tika pierādīts, ka laterālajam
hipotalāmam, kā arī neirovadītājvielai acetilholīnam ir īpaša ietekme uz
agresivitāti. [11 ]
Līdzīgā veidā agresivitāte tika radīta arī citā pētījumā
ar žurkām. Laboratorijā izaugusi žurka, kura nekad nebija nogalinājusi peli un
nebija redzējusi, kā nepieradinātās žurkas to dara, mierīgi sadzīvoja ar peli
vienā krātiņā. Bet, kad šīs žurkas hipotolāmu stimulēja, tā metās virsū pelei
un nogalināja to tieši tādā pašā veidā, kā to dara mežonīgās žurkas.
Stimulācija, kā šķiet, iedarbināja iekšēju nogalināšanas reakciju, kura
iepriekš nedarbojās. Pretēji, kad žurkām, kuras spontāni nogalina peles,
injicēja neiroķīmisko bloķētāju tajā pašā smadzeņu rajonā, tās uz laiku kļuva
miermīlīgas (Smith, King 8 Hoebel, 1970). [ 12]
Citu limbiskās sistēmas struktūru, tādu kā hipotalāma
mediālās un priekšējās daļas (Edwards & Flynn, 1972; Flynn, 1967), kā arī
amigdalas (Aggleton & Mishkin, 1986) stimulēšana arī izraisa agresiju. [11]
Amigdala ir smadzeņu limbiskās sistēmas sastāvdaļa. Tās
dažādu daļu elektriska stimulēšana izraisa dažādu ietekmi uz agresivitāti.
Elektriski stimulējot amigdalas mediālo daļu, samazinās agresija, kura tikusi
izraisīta, iepriekš stimulējot hipotalāmu, taču agresivitāte palielinās, ja
stimulē amigdalas bazolaterālo dalu (Egger & Flynn 1963). Pašas amigdalas
stimulēšana neizraisa agresiju; tās darbība ir agresijas modulēšana. [5]
Galvas smadzeņu garoza
Galvas smadzeņu garozai piemīt noteiktas funkcijas,
kuras nepieciešams aprakstīt, lai labāk izprastu tās ietekmi uz agresivitātes
veidošanos.
Garozā noris augstākā nervu darbība, kuras pamatā ir
nosacījuma refleksi. Garoza ir augstākais analīzes un sintēzes orgāns. Šeit
noris vispārināšanas process, domāšana. [ 1]
Galvas smadzeņu garoza atbild par kognitīvo procesu
kompleksu, spriedumu izveidi un lēmumu pieņemšanu. [3]
Galvas smadzeņu garozas rajoni ir saistīti ar sociālo
apguvi, seku prognozēšanu un rīcības izvēli (Weiger & Bear, 1988).
Neokorteksa pieres dala ir tā smadzeņu struktūra, kura ir atbildīga par ārējās
informācijas uzņemšanu un interpretāciju. [3]
Cilvēki, kuriem nav neokorteksa pieres daļas bojājumi,
ir spējīgi adekvāti reaģēt uz provokāciju. Turpretim cilvēki ar neokorteksa
pieres daivas bojājumiem uz provokāciju drīzāk reaģēs impulsīvi un agresīvi,
turklāt izrādīs uzbudinātību un sliktu noskaņojumu (Heinrichs, 1989; Silver
&Yudofsy, 1987). [3]
Allens, Kolsons un Koins (Allen, Colson 8 Coyne, 1988)
atklājuši, ka cilvēkiem ar organiskiem smadzeņu bojājumiem ir problēmas
kontrolēt agresivitāti. Braiants, Skots, Goldens un Tori (Bryant, Scott, Golden
8, Tori, 1984) nonāca pie slēdziena, ka ieslodzītie, kuriem tika konstatētas
galvas smadzeņu traumas, vairāk sliecas uz vardarbību nekā tie ieslodzītie,
kuriem šādu bojājumu nebija. [3]
Ārkārtīgi agresīviem cilvēkiem piemīt paškontroles īpatnības
- vai nu ļoti vāja, iekšējie aiztures mehānismi ir vāji attīstīti, un tāpēc
agresivitāte izpaužas ļoti bieži; vai arī ļoti stipra paškontrole, kad indivīds
ir spējīgs neiesaistīties agresīvā uzvedībā pat ļoti izteiktas provokācijas
gadījumā, tomēr, kad iekšējie agresijas aiztures resursi tiek iztērēti,
agresija parādās izteikti nežēlīgā un vardarbīgā formā. [3]
tādā pašā veidā, kā to dara mežonīgās žurkas.
Stimulācija, kā šķiet, iedarbināja iekšēju nogalināšanas reakciju, kura
iepriekš nedarbojās. Pretēji, kad žurkām, kuras spontāni nogalina peles,
injicēja neiroķīmisko bloķētāju tajā pašā smadzeņu rajonā, tās uz laiku kļuva
miermīlīgas (Smith, King 8 Hoebel, 1970). [ 12]
Citu limbiskās sistēmas struktūru, tādu kā hipotalāma
mediālās un priekšējās daļas (Edwards & Flynn, 1972; Flynn, 1967), kā arī
amigdalas (Aggleton & Mishkin, 1986) stimulēšana arī izraisa agresiju. [11]
Amigdala ir smadzeņu limbiskās sistēmas sastāvdaļa. Tās
dažādu daļu elektriska stimulēšana izraisa dažādu ietekmi uz agresivitāti. Elektriski
stimulējot amigdalas mediālo daļu, samazinās agresija, kura tikusi izraisīta,
iepriekš stimulējot hipotalāmu, taču agresivitāte palielinās, ja stimulē
amigdalas bazolaterālo dalu (Egger & Flynn 1963). Pašas amigdalas
stimulēšana neizraisa agresiju; tās darbība ir agresijas modulēšana. [5]
3.3. Hormonu ietekme
Hormoni ir
bioloģiski aktīvas vielas, ko asinīs, limfā vai smadzeņu šķidrumā izdala iekšējās sekrēcijas dziedzeri un
dažādu audu šūnas. [1]
Ir izpētīts, ka hormoni lielā mērā ietekmē agresivitāti.
Vairāki autori raksta par to, ka sieviešu un vīriešu
agresivitātes līmenis atšķiras.
Šīs atšķirības ir saistītas ar dažādo dzimumhormonu
ietekmi uz smadzenēm. [13]
Sievišķie dzimumhormoni ir esterogēni ( to skaitā
estradiols ) un progestetagēni ( to skaitā progesterons) , bet vīrišķie
dzimumhormoni ir androgēni ( to skaitā testosterons). [1]
Tālāk pārskatīšu dzimumhormonu – testosterona un
progesterona, kā arī adrenokortikotropiskā hormona ietekmi uz agresivitātes
līmeni.
TESTOSTERONS – to izdala īpašas sēklinieku ( vīrišķo
dzimumorgānu) šūnas un nelielā daudzumā
arī virsnieru garoza [1]. Tātad vīrišķais dzimumhormons sastopams , gan
vīrieša, gan sievietes organismā (nelielā daudzumā).
Ir novērots, ka gan cilvēku, gan dzīvnieku vidū vīriešu
dzimtes pārstāvji ir vidēji agresīvāki nekā sieviešu dzimtes pārstāvji. [13]
Tā kā vīriešiem testosterona līmenis asinīs ir 10 reižu
lielāks nekā sievietēm, pētnieki koncentrēja savu uzmanību uz testosterona
ietekmi uz dažādu dzimuma agresivitāti. [3]
Pētījumos ar laboratorija žurkām, ir novērots, ka tēviņi
sliecas būt agresīvāki par mātītēm (Floody, 1983). Ir neapstrīdami pierādījumi,
ka šī slieksme ir atkarīga no testosterona līmeņa asinīs, jo vairāk
testosterona, jo lielāka slieksme uz agresiju ( Lesher, 1978). [11]
Dzīvnieku mātītēm, kurām ir ticis injicēts testosterons,
bieži ir novērota paaugstināta agresivitāte (Hines, 1982). [13]
Pētījumi parāda, ka ne tikai dzīvniekiem, bet arī
cilvēkiem augsts testosterona līmenis ir saistīts ar agresivitāti.
Piemēram, ja vīrietis ir kastrēts, testosterona līmenis
samazinās un līdz ar to arī agresivitāte ( Hermann & Beach, 1976). [11[
Līdzīgi pretstatā pusaudžiem ar zemu testosterona
līmeni, pusaudži ar augstu testosterona līmeni būtiski biežāk reaģē uz
provokāciju ar agresivitāti ( Olweus , Mattsson, Scalling &Loow, 1980).
[11]
kādā liela apjoma pētījumā bija iesaistīti 4400
veterāni. Šie vīrieši izpildīja vairākus testus, daži no kuriem bija domāti
agresivitātes noteikšanai. Turklāt viņiem tika veikta arī asins analīze, lai
noteiktu testosterona līmeni. Vīriešiem ar augstu testosterona līmeni biežāk
tika konstatēta agresīva pagātne. [12]
Kopumā pētījumos ir pierādījies, ka testosteronam un
citiem vīrišķajiem dzimumhormoniem ir ietekme uz vīriešu agresiju (Moyer, 1976).
[11]
Šellinga testosterona ietekmes uz agresivitāti
noteikšanai novēroja un aptaujāja nepilngadīgos noziedzniekus – zēnus. Viņa
nonāca pie slēdziena, ka augsts testosterona līmenis lielākajā daļā gadījumu ir
saistīts ar izteiktu verbālo agresiju, tādu sporta veidu izvēli kā bokss un
cīņa, ar sabiedriskumu, ekstraversiju un nekomformismu. Viņa kopsummā secināja,
ka nepilngadīgs noziedznieks, kuram asinīs daudz testosterons, ir sabiedrisks,
aktīvs, pašpārliecināts cilvēks, kura lielā spēja par sevi pastāvēt un
nevēlēšanās pieturēties pie parastām uzvedības normām, kā arī augstā autoritāte
vienaudžu vidū var kaut vai daļēji būt viņa agresivitātes iemesls. [3]
Šādā veidā testosteronam ir tieša saistība ar noteiktām
rakstura iezīmēm, kuras visdrīzāk tiek izpaustas nevis neizprovocētā agresīvā
uzvedībā, bet gan kā agresīva atbilde uz provokāciju. Dabbs & others to
formulē šādi:” Eksistē kāda vēl maz izpētīta testosterona ietekme gan uz
dzīvnieku, gan cilvēka uzvedību. Šī ietekme izpaužas pastiprinoties tādām indivīda
īpašībām kā impulsivitāte, avantūrisms. Cilvēkiem šīs īpašības var kļūt par
visdažādāko darbību- gan sabiedrībai pieņemamu, gan nepieņemamu- virzītājspēku.
(Dabbs, Frady, Carr & Besch, 1987)” [10, 127. lpp]
Oleizs apgalvo, ka testosterona ietekme ir atšķirīga
izprovocētas un neizprovocētas agresijas gadījumos. kaut arī testosterons tieši
iedarbojas uz izprovocētas agresijas attīstīšanos, tajā pašā laikā tas arī
vājina indivīda spēju izturēt frustrāciju, tādā veidā pastiprinot ar
neizprovocētās agresijas iespējamību. [3]
ir dati, kas apstiprina viedokli, ka saistība starp
testosteronu un uzvedību ir divpusēja. agresīva darbība var izraisīt
pastiprinātu testosterona sekrēciju , kurš savukārt, var stimulēt agresīvu
uzvedību. [3]
PROGESTERONS – viens no sievišķajiem dzimumhormoniem,
kurš sastopams tikai sievietes organismā.
Progesteronu izstrādā olnīcas dzeltenais ķermenis, bet
grūtniecības laikā arī placenta. [1]
Man pieejamā literatūrā atradu informācija par to ,ka
agresivitāti sievietēm ietekmē ne tikai testosterona , bet arī progesterona
līmenis asinīs.
Pieaugušam sievietēm agresivitāte korelē ar menstruālo
ciklu un ar saistītajām hormonu līmeņa izmaiņām. Hipofīzes dziedzera
priekšdaiva izdala arī folikulstimulētājhormonu un luteinizētājhormonu. Šie hormoni
izraisa olnīcu folikula nobriešanu un ovulāciju. Olnīcu folikuls ( kuru pēc
ovulācijas sauc “ corpus luteum”) arī
ražo hormonus, proti – estradiolu un progesteronu. Šie hormoni sagatavo dzemdi
apaugļotās olšūnas uzņemšanai. Ja olšūna netiek apaugļota, progesterona līmenis
samazinās. Pastāv uzskats , ka agresivitāte sievietēm ir saistīta ar
paaugstinātu progesterona līmeni pirmsmestruāciju periodā. [11]
Aptaujas parāda, 62% no noziegumiem kurus izdarījušas
sievietes, ir tikuši izdarīti pirmsmestruāciju periodā, t.i. periodā , kad
progesterona līmenis relatīvi augsts. Tikai 2 % no šiem noziegumiem tika
izdarīti cikla sākumā (Dalton, 1980; Haskett, Steiner, Osmun & Carroll,
1980). [11]
ADRENOKORTIKOTROPISKAIS HORMONS- arī šis hormons tiek
saistīts ar agresivitāti.
Šim hormonam piemīt anti- agresīva ietekme. [5]
Adrenokortikotropisko hormonu izdala hipofīzes dziedzera
priekšējā daiva. [5]
Psiholoģiskās traumas, dažāda emocijas, stresa stāvokļi,
iedarbojoties caur limbātisko sistēmu un hipotalāmu, izraisa pastiprinātu
adrenokortikotropiskā hormona izdalīšanos. [1]
Adrenokortikotropiskais hormons sasniedz nieru garozu ,
kur tas stimulē kortikosteroīdu izdalīšanos . kad to līmenis asinīs pieaug ,
adrenokortikotropiskā hormona izdalīšanās samazinās. Ķirurģiski izņemot
virsnieru dziedzerus un tā apturot kortikosteroīdu izdalīšanos, tiek izraisīta
hroniska adrenokortikotropiskā hormona
pastiprināta izdalīšanās, kurai ir saistība ar starptēviņu agresijas
samazināšanos pelēm (Walker & Lesner, 1972). Ja izoperētām pelēm ievada
kortikosteroīdus, atgriežas iepriekšējā agresīvā uzvedība. [5]
3.4. Uzbudinājuma ietekme uz agresivitāti
Vairāki
agresivitātes pētnieki atzīst viedokli, ka agresivitāte un uzbudinājums ir
cieši saistīti. [3]
Agresīva uzvedība ir saistīta ar simpātiskās nervu
sistēmas aktivāciju- aktivējas tā veģetatīvās
nervu sistēmas daļa, kura mudina mūs “ mesties cīņā vai glābties bēgot”.
Galvenais šīs sistēmas mehānisms ir visdažādāko somātisko reakciju (piemēram,
acu zīlīšu paplašināšanos, asinsspiediena paaugstināšanos u.c.) izsaukšana
situācijās, kuras ir bīstamas cilvēka drošībai, un šīs reakcijas mums palīdz
tikt galā ar priekšā stāvošo bīstamo situāciju. [3]
Fizioloģiskā uzbudinājuma pētījumi parāda, ka
uzbudinājums spēj sekmēt agresivitāti. [3]
Dominējošais uzskats apgalvo, ka uzbudinājums pastiprina
agresijas attīstības iespējamību.
Noteiktos apstākļos agresivitātes aktualizēšanu var sekmēt paaugstināts
uzbudinājums, kuru izraisa darbība konkurences apstākļos , intensīvas
nodarbības ar sportu, troksnis un stimulatoru izmantošana. [3]
Attiecība starp uzbudinājumu un agresiju ir divpusēja. Uzbudinājums sekmē
agresijas izpausmi, bet arī agresija ietekmē uzbudinājuma līmeni.[3]
Cilvēkiem, kuriem bija
iespēja būt fiziski vai verbāli agresīviem, novēroja uzbudinājuma
samazināšanos. Tiem cilvēkiem, kuriem šāda iespēja netika dota, kuri agresiju
tikai iztēlojās, saglabājās austs uzbudinājuma līmenis. [3]
Pastāv uzskats, ka agresijas izpausmes samazina
uzbudinājumu- katarses efekts. [3]
4. AGRESIJA KĀ INSTINKTĪVA UZVEDĪBA
Agresijas kā instinkta teorijas apgalvo, ka agresija ir
instinktīvu, iedzimtu faktoru sekas, un to gandrīz nav iespējams novērst. Ir
iespējams vienīgi uz īsu laiku tās aizturēt vai arī pavājināt to intensitāti.
[3]
Visizplatītākās teorijas par to, ka agresija ir
iedzimta, ir Zigmunda Freida psihoanalītiskā teorija un tādu etoloģistu un
sociobiologu kā K. Lorenz (1966) un O. Wilson (1975) evolucionārās teorijas.
[13]
Turpmāk pievērsīšos minētajām divām teorijām - psihoanalītiskajai
un evolucionārajām teorijām kopumā.
4.1 Psihoanalītiskā pieeja
Kā jau minēju, psihoanalītiskās teorijas autors ir
Zigmunds Freids.
Freids uzskatīja, ka cilvēku tāpat kā dzīvnieku uzvedību
vada pamatinstinkti (galvenokārt, dzimuminstinkts un agresija). [12]
Freids apgalvoja, ka agresija ir instinkts, un tas
nozīmē, ka cilvēki ir agresīvi, lai izpaustu iedzimtu vēlmi. [12]
Savos agrīnajos darbos Freids rakstīja, ka visa cilvēka
rīcība tieši vai netieši izriet no erosa, dzīves instinkta (libido), kurš ir
vērsts uz dzīves saglabāšanu un attīstīšanos. Agresija tika apskatīta tikai kā
reakcija uz libido impulsu bloķēšanu vai iznīcināšanu.[3]
Pēc pirmā pasaules kara Freids nonāca pie slēdziena, ka
pastāv vēl viens pamatinstinkts - tanatoss - tieksme uz nāvi. Šī instinkta
enerģija ir vērsta uz dzīvības pārtraukšanu. Viņš uzskatīja, ka visa cilvēka
darbība ir sarežģītas mijiedarbības starp erosu un tanatosu rezultāts un ka
starp šiem instinktiem pastāv mūžīgs sasprindzinājums. [3]
Atsaucoties uz Freidu (1930/1962), agresīvie instinkti
glabājas dziļi zemapziņā un tie nepārtraukti ģenerējas. "Superego"
kontrolē,, lai šie impulsi nenonāktu līdz apziņai, tomēr šie impulsi arī šādā
veidā ietekmē uzvedību. Parasti šie impulsi tiek atbrīvoti mazās dalās un
sociāli pieņemamā veidā. Cilvēki ar augstu agresivitāti izvēlas profesijas
(militāristu, politiķu u.c.), kuras ļauj viņu agresīvajai dziņai brīvi
izpausties. [13]
Agresīvie impulsi var tikt izpausti sociāli pieņemamā
veidā - sportojot. [12]
Ja agresīvai enerģijai, kura slēpjas dziļi iekšienē,
neļauj izpausties pieņemami, tā var tikt izpausta vardarbīgā veidā. [ 13]
Agresija var tikt vērsta ne tikai pret agresijas
izraisītāju, bet arī pret citu cilvēku [12].
Freids uzskatīja, ka pārnešana ir visapmierinošākais
veids, kā cilvēki tiek galā ar seksuālajiem un agresijas impulsiem. Mēs nevaram
izmainīt pamatdziņas, bet mēs varam izmanīt objektus, pret kuriem tās ir
vērstas. [12]
Freids uzskatīja, ka agresija ir iedzimta - tātad
neizbēgama, un, ja agresīvā enerģija netiktu izpausta uz āru, tā iznīcinātu
pašu indivīdu iekšēji. Tomēr emociju izpausme, kura pavada agresiju, kalpo kā
agresīvās enerģijas izlādēšana, un tādējādi samazinās iespējamība izdarīt vēl
bīstamākus darbus. Šis Freida teorijas aspekts (katarses efekts) tiek
interpretēts šādi : Ekspresīvas rīcības veikšana, kurai neseko iznīcināšana,
var būt efektīvs līdzeklis, lai novērstu vēl bīstamāku darbību. Tomēr Freids
atzina, ka katarses efekts pēc savas dabas ir īslaicīgs. [3]
4.2 Evolucionārā pieeja
Evolucionārās teorijas uzskata, ka cilvēka tieksme uz
agresivitāti ir dabiskās izlases ietekmes rezultāts. Pastāv uzskats, ka
agresija nodrošināja bioloģisku pārsvaru, labumu mūsu senčiem. [3]
Dati, kas pierāda šo teoriju, ir iegūti, novērojot
galvenokārt dzīvniekus. [3]
Evolucionisti uzskata, ka cilvēki, īpaši vīrieši,
evolūcijas gaitā attīstīja tendenci būt agresīviem tāpēc, ka agresija bija
noderīga izdzīvošanai.
Agresīvie vīrieši var kontrolēt teritoriju, pārtiku,
sievietes u.c. Tā tiek pielietota medībās, aizstāvot teritoriju, tēviņiem
savstarpēji sacenšoties par mātītēm (Wilson, 1975). [13]
Agresīvās tendences variē indivīdu starpā, atkarībā no
ģenētiskajām un bioloģiskajām ietekmēm. [13]
Evolucionisti apgalvo, ka tendence reaģēt agresīvi uz
uzbrukumu varētu būt smadzeņu un nervu sistēmas struktūras rezultāts. [13]
Etoloģisko virzienu evolucionāro teoriju vidū pārstāv
etologs K. Lorencs (Lorenz).
Lorencs (K. Lorenz, 1966) veica daudzus novērojumus ar
dzīvvniekiem, viņš uzskatīja, ka agresija ir iedzimta un ka agresija ir
pašsaglabāšanās instinktu pamats. (13]
Pēc Lorenca domām cīņas par izdzīvošanu instinkts piemīt
gan dzīvniekiem, gan cilvēkiem. [3]
šis instinkts ir izveidojies visas ilgās evolūcijas
gaitā. Lorencs uzskata, ka cīņa par izdzīvošanu ir notikusi visas pasaules
apmērā. Agresija palīdzēja uzlabot sugas genofondu, jo atstāt pēcnācējus varēja
tikai spēcīgākie un enerģiskākie indivīdi. Stiprie dzīvnieki labāk aizstāvējās
un nodrošināja savu pēcnācēju izdzīvošanu. [3]
Lorencs uzskatīja, ka agresīvā enerģija, kuras avots ir
cīņas instinkts, organismā ražojas spontāni, nepārtraukti, pastāvīgā tempā,
regulāri sakrājoties pēc kāda laika perioda. Jo vairāk agresīvās enerģijas
indivīdam attiecīgajā momentā ir sakrājies, jo mazāks ārējais stimuls ir nepieciešams,
lai notiktu agresija. Faktiski, ja pēc pēdējā agresijas akta ir pagājis ilgs
laiks priekā attiecīgā indivīda, agresija var uzliesmot spontāni, bez jebkāda
tās izraisoša stimula. [3]
Lorencs apgalvo, ka bez tā, ka visām dzīvajām radībām ir
iedzimts cīņas par izdzīvošanu instinkts, tām piemīt arī spēja regulēt savus
impulsus. Regulācijas spēja ir atkarīga no indivīda spējas izdarīt nopietnu
kaitējumu savam upurim. Plēsīgiem dzīvniekiem, piemēram, lauvam, ir kuriem daba
devusi asus zobus un lielu spēku, piemīt izteikta spēja aizturēt savus
agresīvos impulsus un neuzbrukt savas sugas pārstāvjiem. Turpretim, cilvēkam,
kurš pēc dabas ir daudz vājāks, piemīt arī daudz vājāks agresijas aiztures
mehānisms. Tā kā tehnikas progresa rezultātā ir radies masu iznīcināšanas
ierocis un ļaušanās saviem agresīvajiem impulsiem ir kļuvusi daudz bīstamāka,
cilvēka kā sugas izdzīvošana ir briesmās. [3]
Sociālās apguves teorijas piekritēji uzskata, ka
agresija ir viena no citām apgūtām reakcijām. [12]
Citiem vārdiem, agresīva uzvedība, var būt apgūta. [11 ]
Tālāk pievērsīšu uzmanību tam, kā tieši agresīva
uzvedība tiek apgūta, kādi apstākli ietekmē tās apguvi.
Agresīva uzvedība var tikt apgūta tad, ja par tās
izmantošanu tiek saņemts apbalvojums (instrumentālā apguve); agresīva uzvedība
var tikt apgūta, arī novērojot un imitējot citu cilvēku agresiju (modelēšana).
[11 ]
Instrumentālā apguve
Biheivioristi apgalvo, ka cilvēks veido savu uzvedību,
reaģējot uz apkārtējo vidi. Cilvēki izvēlas rīkoties tā, lai šī rīcība saņemtu
atzinību, atalgojumu. [12]
Instrumentālās agresijas mērķis ir iegūt pozitīvu
iznākumu - apbalvojumu pašam agresoram. Apbalvojums uzlabo agresīvas uzvedības
apguvi tāpat kā jebkuras citas uzvedības apguvi. Šis process ir aprakstīts
pētījumos ar dzīvniekiem (Scott, 1973). Piemēram, žurkas saņēma elektrisko šoku
tik ilgi, kamēr viņas neuzsāka agresiju pret citām žurkām. Tādējādi šai
agresijai bija apbalvojums - šoka pārtraukšana. Visas žurkas, pat tās, kuras
agrāk nebija agresīvas, apguva agresīvu uzvedību šādos apstākļos. [1 1 ]
Tiek uzskatīts, ka arī cilvēki spēj apgūt agresivitāti
(Bandura, 1973; Zillmann, 1978). Apbalvojumi, protams, atšķiras; tie var būt -
nauda, saldumi, sociālā atzinība, izvairīšanās no nepatīkamām izjūtām u.c. [11
]
Ir trīs veidu apbalvojumi un nosodījumi, kuriem ir
ietekme uz agresīvas uzvedības regulēšanu. Pirmkārt, tie ir materiālie
apbalvojumi un nosodījumi, sabiedriskā atzinība un nosodījums, negatīvās
attieksmes no citu puses vājināšanās vai stiprināšanās. Otrkārt, agresivitāti
ietekmē novērotais - citu cilvēku apbalvošana vai nosodīšana. Treškārt, arī
pats cilvēks var sevi apbalvot vai sodīt par agresīvu rīcību. [3]
Kādā pētījumā augstskolas studentiem lūdza izpildīt
skolotāja lomu; "skolotājam" deva iespēju viņa skolēniem dot šoku par
jebkuru kļūdu darbā; "skolēni, protams, bija pētnieku līdzdalībnieki un
faktiski nesaņēma nekādu šoku (Geen 8 Pigg, 1970). Daļai "skolotāju"
tika teikta uzslava katrreiz, kad viņi palielināja šoka intensitāti; dalai
"skolotāju" netika. Saņemot uzslavu, attiecīgā "skolotāju"
grupa palielināja šoka intensitāti; tādējādi agresivitāte tika stimulēta ar
uzslavu - apbalvojumu. Tie "skolotāji", kuri netika uzslavēti,
nepalielināja šoka intensitāti. Ir svarīgi apzināties to, ka cilvēks var
neapzināti apbalvot agresiju ar sociālo atzinību. Līdzīgā veidā, cilvēks, kurā
rīkojas agresīvi, iespējams reaģē uz apbalvojumu, nemaz to neapzinādamies. [11]
Ikdienas dzīvē skaidra robeža starp instrumentālo un
naidīgo agresiju nav novelkama. Dusmīgie agresori pamatā tiek apbalvoti ar to,
ka viņu upuri cieš un viņiem sāp, bet viņus var pamudināt arī parastie
ekonomiskie ieguvumi pēc veiksmīgas agresijas. Instrumentālo agresoru
apbalvojums galvenokārt ir materiāls, kuru viņi iegūst ar varu, taču viņi var
tikt pamudināti arī sajūtot spēku. [10]
Novērošana un imitēšana
Otrs agresijas apguves veids ir caur modeļiem un
imitēšanu (Bandura, 1973; 1977). [12]
Pētījumos pierādījās, ka gan bērni, gan pieaugušie
viegli apgūst jaunas agresīvas uzvedības reakcijas, kuras agrāk viņi
neizmantoja, vienkārši novērojot citu cilvēku uzvedību (Bandura, 1973;
Gorenson, 1970). [3]
Teorija ir vienkārša - cilvēki novēro un imitē citu
cilvēku uzvedību. Iespējams, šis ir visizplatītākais veids, kā cilvēki apgūst
uzvedību. [1 1 ]
Imitēšanai ir liela nozīme uzvedības apguvē. Var tikt
apgūtas jaunas reakcijas, kā arī tikt izmainītas jau eksistējošās reakcijas,
novērpjot citu uzvedību un tās sekas, pat ja apguves laikā novērotājs neizrāda
atklātu reakciju un nesaņem tiešus pastiprinājumus. Dažreiz novērotājs apgūto
reakciju izrāda tādā pat mērā kā viņa modelis (McBrearty, Marston, and Kanfer,
1961 ). [6]
Pētījumi ir pierādījuši, ka agresivitātes vērošana
televīzijā vai reālajā pasaulē, paaugstina iespējamību, ka vērotājs arī kļūs
agresīvs. Tas daļēji pamato to, ka bērni, kuru vecāki viņus ir vardarbīgi
sodījuši, parasti ir agresīvāki par citiem bērniem; vecāki ir šo bērnu modeļi
jeb paraugi (Eron, 1987). [12]
Ja bērns ticis vardarbīgi izmantots, palielinās
iespējamība, ka šis bērns vēlāk būs vardarbīgs vecāks vai noziedznieks. [11 ]
Cilvēki, kuri bieži vēro vardarbību televīzijā, sliecas
būt agresīvi. Ir pamats domāt, ka cilvēki vēro agresiju televīzijā un imitē to
savā dzīvē. [1 1 ]
Ir tikuši veikti burtiski tūkstošiem pētījumu par
agresijas televizoru ekrānos ietekmi uz cilvēku uzvedību, pastāv noteikti
uzskati šajā jomā (Freedman, 1984, 1986; Friedrich-Cofer & Huston, 1986;
Green, 1983; Wood, Wong &, Chachere, 1991 ). [ 1 1 ]
Kādā pētījumā bērniem rādīja agresīva rakstura
multiplikācijas filmas, neitrālas filmas vai pamācošas filmas par sadarbības
nozīmi 4 nedēlu ilgā laika periodā (Friedrich & Stein, 1973). Agresivitātes
noteikšanai vēroja agresiju pret vienaudžiem rotaļu laikā. Pētnieki dokumentēja
agresivitāti arī pirms, pēc un filmu demonstrēšanas perioda laikā. Viņi
atklāja, ka agresīvās filmas stimulēja agresivitāti tajos bērnos, kuriem jau
iepriekš bija novērota slieksme uz agresiju. Šo bērnu agresivitāte samazinājās,
ja viņiem nerādīja agresīvās filmas. Šī pētījuma rezultāti bija tādi paši kā
korelācijas un laboratorijas pētījumu rezultāti - agresīvu uzvedību stimulē
agresīvu modeļu vērošana televīzijā. Vairāki psihologi uzskata, ka šī attiecība
ir divvirzienu - vardarbības vērošana televīzijā izraisa agresivitāti un
agresivitāte cilvēkā liek viņam izvēlēties agresīvas TV pārraides (Fenigstein,
1979; Friedrich-Cofer & Huston, 1986).[11 ]
Klasiskā imitēšanas ietekmes uz agresivitāti pētījumā
grupai bērnu ļāva novērot, kā pieaugušais spēlējas ar dažādām rotaļlietām, tai
skaitā ar "Bobo lelli", piepūstu gumijas lelli, kura atgūst savu
formu, ja tai sit vai ja to met (Bandura, Ross 8 Ross, 1963). Bērni vēroja, kā
pieaugušais sita lelli ar dūrēm un koka nūju, mētāja un spārdīja ar kājām,
kā teica apmēram šādus vārdus:
"iekraušu tev!" Cita bērnu grupa redzēja to pašu darbību filmētā
variantā. Trešā bērnu grupa arī skatījās filmētu variantu, taču šoreiz
pieaugušais bija pārģērbies par kaķi. Pēdējā, kontroles grupa neredzēja šādu
darbību vispār. Nākošajā pētījuma daļā visus bērnus ieveda rotaļu telpā un ļāva
spēlēties ar visām rotaļlietām, tai skaitā "Bobo" lelli. Pētnieki
skaitīja piecus punktus par katrām piecām sekundēm, kad bērni izdarīja
agresijas aktus, neskatoties uz to, vai viņu rīcība saskanēja ar modeļa rīcību.
Faktiski bērnu uzvedība bija identiska modeļa uzvedībai. Vidējais agresijas
rādītājs grupā, kuras dalībnieki vēroja īstu (nefilmētu) agresiju, bija būtiski
augstāks nekā kontroles grupā. Grupā, kuras dalībnieki bija vērojuši filmēto
variantu, vidējais agresijas rādītājs bija zemāks, vēl zemāks šis rādītājs bija
tiem, kuri bija redzējuši pārģērbto modeli. Atklājās, ka bērni iesaistījās
pārspīlētos, specifiskos agresijas aktos cita cilvēka agresijas novērošanas
rezultātā. Ne tikai bērni šādi apgūst agresivitāti, turklāt šī tendence būt agresīvam
var turpināties apmēram 6 mēnešus (Hicks, 1965). [11]
Pastiprinājums
Bērns un pusaudzis šajā sabiedrībā ir pastāvīgi agresīvu
modeļu lokā un kad situācijas iespaidā viņi reproducē pieaugušo agresīvo
uzvedību, viņu agresīvās reakcijas tiek sociāli akceptētas, bet neizdevusies
agresīva rīcība tiek negatīvi pastiprināta. [6]
Sociālās apguves teorijas pētnieki ir atklājuši, ka
agresijas pielietošanu pastiprina tie paši faktori, kuri pastiprina arī citu
reakciju pielietošanu. [12]
Pozitīvais pastiprinājums (reinforcement) ir reakcijas
atkārtošanās nostiprināšana, izmantojot pozitīvu stimulu sniegšanu. [12]
Negatīvais pastiprinājums ir reakcijas atkārtošanās
nostiprināšana, izmantojot nepatīkama stimula novēršanu. [12]
Biheivioristi uzskata, ka bērni drīzāk būs agresīvi,
piemēram, iesitīs citam bērnam, tādā situācijā, kad šāda uzvedība tiks
pastiprināta - otrs bērns atkāpsies, nekā tādā situācijā, kad viņu uzvedība
tiks sodīta - otrs bērns stāsies pretim, uzbruks pretim. [12]
Ir pierādīts, ka pozitīvais pastiprinājums verbālas atziņas un materiāla apbalvojuma veidā
paaugstina agresīvo reakciju biežumu; ka vienas agresijas formas pastiprinājums
var paaugstināt arī citu agresijas formu izpaušanas biežumu; agresijas apbalvošanas
efekti relatīvi ir bezpersoniskās spēles situācijās var tikt pārnesti uz jaunām
sociālām situācijām, kurās tiek izrādīta savstarpēja agresija. [6]
Vairāki pētījumi ir pierādījuši, ka vieglāk apgūst
agresīvas reakcijas, saņemot pastiprinājumu, vai arī novērojot modeļus, kuri
saņem pastiprinājumu agresijas pielietošanai. [12]
Agresivitātes līmenis pieaug atkarībā no tā, cik lielā
mērā agresīvā uzvedība tiek pastiprināta. Lai izpētītu pastiprinājuma ietekmi
uz agresivitāti, Bandura un Walters (1963) izveidoja Bobo lelli, kuri spēja
fiksēt uz sevi vēsto agresīvo uzbrukumu intensitāti un biežumu. Bērniem, kuriem
par katru stipru sitienu, kā arī par to, ja viņi sita bieži, saņēma stikla
bumbiņu, palielinājās sišanas intensitāte, noturība, stiprums. [13]
Kopumā atzīstot agresiju par labu, tiek
veicināta vēl izteiktāka agresivitāte (Geen & Stonner, 1971 ). [3]
"Kopumā agresivitātes nosodījuma novērošana
pavājina, bet agresivitātes atzīšanas novērošana pastiprina vēlmi izmantot
agresīvu rīcību (Bandura, 1983). Novērošana izveido indivīdā uzskatus, pieredzi
par to, kādas ir agresijas sekas, un tādējādi veido indivīda rīcības modeli.
[3]
5.2 Frustrācijas- agresijas teorija
"Frustrācijas- agresijas teorija" laika gaitā
ir mainījusies. Sākotnēji pievērsīšos šīs teorijas pirmajam variantam.
"Frustrācijas- agresijas teorijas" galvenais
autors ir Dollards (Dollard, Doob, Miller, Mowrer & Sears, 1939). [3]
Šīs teorijas pamatatziņas ir : frustrācija vienmēr noved
pie agresijas kādā no tās formām; agresija vienmēr ir frustrācijas rezultāts.
[3]
Lai izprastu šīs teorijas būtību, svarīgi ir noskaidrot,
kas tad īsti ir frustrācija.
Frustrācija ir stāvoklis, kurā eksistē tad, kad mērķa
reakcija tiek traucēta." [9]
Psihologs Rozencveigoms ir izdalījis trīs veidu
iemeslus, kuri izraisa frustrāciju.
Pirmkārt, frustrāciju izraisa trūkums (privation) -
vajadzīgo līdzekļu trūkums, lai sasniegtu vēlamo mērķi vai arī lai apmierinātu
savas vajadzības. Piemērs ir situācija, kad cilvēks ir izsalcis, taču nespēj
dabūt ēdienu. [4]
Otrkārt, frustrāciju izraisa zaudējums (deprivation) -
priekšmetu vai objektu zaudēšana, kuri agrāk apmierināja cilvēka vajadzības.
labs piemērs ir mīļota cilvēka nāve. [4]
Treškārt, frustrāciju izraisa konflikts - divu kopā
nesavienojamu uzbudinājumu, ambivalentu izjūtu vai attiecību eksistence. Šāda
konflikta piemērs ir cilvēks, kurš mīl sievieti, kura paliek uzticīga savam
vīram. [4]
Pēc Dollarda domām, agresijas līmeni frustrācijas
gadījumā nosaka trīs būtiski faktori. Pirmkārt, tas, cik daudz apmierinājuma
indivīds gaida no sasniedzamā mērķa. Otrkārt, pārvaramo šķēršļu lielums ceļā uz
mērķi. Treškārt, sekojošo frustrāciju daudzums. Jo vairāk apmierinājuma
indivīds gaida no sasniedzamā mērķa, jo lielāki ir šķēršļi viņa ceļā un jo
biežāk tie sastopami, jo lielāka agresijas izpausmes iespēja. [3]
Bieži agresija neseko tūlīt pēc frustrācijas, jo to
bremzē bailes no soda.
Ja par agresīvu uzvedību kā reakciju uz frustrāciju ir
sagaidāms sods, tad šī uzvedība tiek bremzēta. [9]
Jo lielāks gaidāmais sods, jo vairāk tiek bremzēts
nežēlīgums. [9]
Bailes no soda tomēr nespēj iznīcināt frustrācijas
sekas, indivīds joprojām sevī jūt agresīvas tieksmes. Rezultātā var notikt
agresija, kura vēsta pret pilnīgi citu cilvēku, uzbrukums kurš ir saistīts ar
mazāku sodu. [3]
Tiešu fiziskas agresijas aktu aizturēšana parasti noved
pie vēl lielākas frustrācijas, kura izsauc agresiju pret cilvēku, kurš tiek
uztvers par vainīgu, ka agresija jāaiztur, un šādā veidā agresijas formas var
kļūt daudzveidīgākas. [4]
Frustrējošo notikumu ietekme saglabājas noteiktu laiku.
[3]
Zinātnieki ir izpētījuši, ka visi agresijas akti ir kaut
kādā mērā saistīti ar katarses efektu. Pēc agresijas akta samazinās
uzbudinājums, iespējamība veikt jaunu agresijas aktu. Pat agresīvas fantāzijas
un neapzināts sitiens ar dūri pa galdu var palīdzēt indivīdam tikt vaļā no
frustrācijas sekām. [3]
Daudzi zinātnieki nepiekrīt sākotnējajam
"frustrācijas- agresijas teorijas" formulējumam.
Sākotnēji "frustrācijas- agresijas hipotēze"
noteica, ka frustrācija vienmēr izraisa agresiju un ka jebkuras agresijas
cēlonis ir frustrācija (Dollard, Doob, Miller, Mowrer & Sears, 1939;
Miller, 1941 ). Šo galējo viedokli mūsdienās vairs neuzskata par pareizu. [ 1 1
]
Pētījumos ir
ticis pierādīts, ka frustrācija var izraisīt ne tikai agresiju, bet arī,
piemēram, depresiju un letarģiju (apātiju) (Seligman, 1975).
Frustrācija ne vienmēr tieši izraisa agresiju, tā drīzāk
provocē uz agresiju. [3]
Ņemot vērā zinātnieku vairākuma protestus pret tik
vienkāršu agresijas cēloņa izskaidrošanu, viens no sākotnējās
"frustrācijas- agresijas teorijas" autoriem Millers (Miller, 1941),
ieviesa nelielas korekcijas sākotnējā frustrācijas- agresijas hipotēzēs
skanējumā. Tagad teorija skanēja šādi - frustrācija izraisa visdažādākās
uzvedības formas, viena no kurām ir agresija. [3]
Šādā veidā frustrācija kā agresijas pirmcēlonis tika
noliegta.
Leonard Berkowitz ( 1962, 1969, 1979, 1989) ieteicis
"pārskatīto frustrācijas agresijas hipotēzi" - frustrācija rada
dusmas nevis agresiju. Dusmas var viegli izraisīt agresiju, ja tai ir piemēroti
apstākli, pamudinājums apkārtējā vidē.
Atsaucoties uz "pārskatīto frustrācijas-agresijas
hipotēzi", arī sāpes un citi nepatīkami stimuli var izraisīt agresiju
(Berkowitz, 1979). Nepatīkamie stimuli izraisa agresiju gan cilvēkos, gan
dzīvniekos (Moyer, 1976; Ulrich, 1966).
NOBEIGUMS
Kopumā domāju, ka esmu veicis darba uzdevumu un mērķus,
kurus uzstādu sev darba sākumā. Esmu uzzinājis galveno teorētisko teoriju
pieeju agresivitātes rašanās, veidošanās jautājumā.
Uzzināju, ka agresija kopumā tiek definēta kā uzvedība
ar mērķi kaitēt. Agresija tiek klasificēta ļoti dažādi.
Agresija cilvēkiem tiek klasificēta vairākos veidos.
Agresivitāte mēdz būt instrumentāla vai naidīga; verbāla vai neverbāla; pasīva
vai aktīva; kā arī tīša vai nejauša.
Agresiju lielā mērā nosaka bioloģiskie faktori. Starp
bioloģiskajiem faktoriem, kuri tiek minēti kā agresiju ietekmējoši ir
ģenētiskie (iedzimta, hromosomu anomālijas), īpašu smadzeņu struktūru (limbiskā
sistēma, galvas smadzeņu garoza) un hormonālie faktori (testosterons,
progesterons, adrenokortikotropiskais hormons), kā arī fizioloģisks
uzbudinājums.
Agresijas kā instinkta teorijas (Freida psihoanafitiskā
un evolucionārās) uzskata, ka agresija ir iedzimta, neizbēgama, un tās
izpausmes ir grūti kontrolējamas. Freids uzskata, ka agresijas cēlonis ir
cilvēka nāves instinkts tanatos, turpretim Lorencs uzskata, ka agresīvās
enerģijas avots ir cīņas par izdzīvošanu instinkts. Šo teoriju pārstāvji
uzskata, ka no agresijas iespējams izvairīties tikai uz īsu brīdi, to izlādējot
(katarses efekts).
Teorijas, kuras pārstāv viedokli, ka agresiju izraisa
situacionāli faktori ir frustrācijas- agresijas teorija un sociālās apguves
biheivioristiskā pieeja. Frustrācijas teorija par agresijas vienīgo izraisītāju
pieņem frustrāciju, bet sociālās apguves/biheivoristiskās pieejas pārstāvji
uzskata, ka agresija tiek apgūta (caur novērošanu, imitēšanu, kā arī
apbalvojumu vai sodu saņemšanu). Šo teoriju pārstāvji uzskata, ka agresiju
iespējams novērst, izmanot, atbilstoši uzlabojot apkārtējās vides faktorus.
Kopumā var teikt, ka agresivitāte ir sarežģīta, daudzu
faktoru noteikta parādība. Domāju, ka agresivitātes problēmai praktiskā jomā
(ne tikai teorētiskā) būtu noderīgi pievērst uzmanību arī nākotnē.
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS
[
1 ] Populārā medicīniskā
enciklopēdija. R. : Galvenā enciklopēdiju redakcija, 1984. - 623 Ipp.
[ 2 ] L. Čertasa, T. Fomina, P. Zicāns, Latīņu valoda. - R.,
Zvaigzne, 1974. – 236 lpp.
[
3 ] P. Бэронд, Д. Ричардсон, Arpeccия. -Питер, 1997. – 336 c.
[ 4 ] И.A. Фуманов , Детская
агрессивность. - Mн. Ильин В.П, 1996ю – 192 c.
[5 ] P.M.
Groves, G.V. Rebec, Introduction to biological psychology. - Wm. C. Brown
Publishers, 1988. - 623p.
[
6 ] A. Bandura, R.H. Walters, Social
learnig and personality development. - Holt, Rinehart
and winston Inc., 1963. - 329p.
[ 7 ] E. Aronson, The social animal. - W.H. Freeman & Company,
1976. - 336p.
[8] L.Berkowitz,Aggression.-McGraw-Hilllnc.,1962.-361p.
[ 9 ] A.K. Korman, The psychology of motivation. - Pretice-Hall
Inc., 1974. - 291 p.
[10] A.H. Buss, Social behavior and
personality development. - Lawrence Erlbaum Associates,
Publishers, 1986. - 207p.
[11] K.G.
Shaver, R.M. Tarpy, Psychology. - Macmillan Publishing Company, 1993.-
704 P. [12] R.L. Atkinson, R.C. Atkinson, E.E. Smith, D.J.Bem, Introduction
to psychology. - Harcourt
Brace Jovanovich Inc., 1993. - 784 p.
[ 13] H.L. Roediger, E.D. Capaldi, S.G. Paris, J. Polivy,
Psychology. - Harper Collins Publishers
Inc., 1991 . - 711 p.
[14] Vissing,
Straus, Gelles, Harrop, Verbal aggression by parents and psychological
problems of children. - Child and Neglect, 1991, Vo1.15, pp.223-239
[15] J.
Jewett "Aggression and Coorporation: Helping Young Children Develope Constructive Stra(egies° -
Internet
[16] Social
Psychology.txt,www.canberra.edu.au-Internet
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru