Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskola
Vakara un neklātienes studiju daļas Rīgas nodaļa
Uzņēmuma vadītājs specialitāte
1.kurss
sestdienas grupa
Liānas Kiršas
ESEJA
Personības attīstības psiholoģijā
TĒMA: Alfrēda Ādlera
individuālpsiholoģija
Nodošanas datums:
Vērtējums:
Datums:
Alfrēda Ādlera individuālpsiholoģija
Ikdienā visai bieži
tiek izmantots apzīmējums “mazvērtība” vai “mazvērtības komplekss”, taču reti
kad aizdomājas par šā koncepta izcelsmi un vēsturi. Alfrēds Ādlers ir
izstrādājis savu mācību – individuālpsiholoģiju. Svarīgākais personības
uzvedībā, atbilstoši Alfrēda Ādlera teorijai, ir tās ietekme sasniegt pārākumu
vai pilnību. Savukārt personības pilnības sasniegšana nav iespējama. Līdz ar to
tai sāk attīstīties nepilnvērtības kā kompensācijas izjūta. Šī izjūta nav
personības pasīvs pārdzīvojums par saviem defektiem. Tā kļūst par svarīgu avotu
neapzinātai mērķa izvirzīšanai, kurš ir vērsts uz pilnības sasniegšanu. Šis
mērķis ir visiem kopīgs – iegūst katrai personībai savu specifiku, individuālu
virzību. Tas pirmo reizi rodas 4 – 5 gadu vecumā un nosaka to viengabalaino
individuālo personības struktūru, kuru A.Ādlers nosaucis par “dzīves stilu”.
Personības mērķis un dzīves stils daudzejādā ziņā ir neapzināts. Dzīves stils
lielākoties nekad nemainās. Dzīves stils jāveido tiecoties pēc noteikta
pārākuma mērķa, līdz ar to varam gaidīt, ka ir vārda, ir rīcība un jūta ir
organiska kopīgās “ darba līnijas” daļa. Dzīves stila apzīmēšanai tiek
izmantoti dažādi apzīmējumi, pemēram – fikcija, vadlīnija, ideāls, ideāltēls,
attīstības līnija, dzīves plāns, šablons u.c. Fikcija un šablons norāda, ka
dažkārt dzīves stils īstenojas vēlmju, iedomu pasaulē. Individuālpsiholoģijā liela
nozīme tiek piešķirta pirmajām bērnības atmiņām. Dzīves stils funkcionē
neapzināti un visskaidrāk izpaužas sapņos. Šajā psiholoģijā figurē jēdziens “
bezapziņa”, kura otra nozīme “ neapzinātais “. Neapzinātajā pēc A.Ādlera
ieskata, mājo “ spēki “, kas nosaka un veido dzīves stilu, cilvēka psiholoģisko
konstitūciju.
Piekrītu A.Ādlera
teiktajam, ka galvenie nepilnvērtības izjūtas rašanās priekšnoteikumi veidojas
agrā bērnībā trijos gadījumos:
1.
Bērni, kuri piedzimuši ar fiziskiem defektiem;
2.
Izlutinātie bērni;
3.
Cietsirdīgie bērni.
Tātad bērni, kuri piedzimuši ar defektiem, uztver tos kā
dzīves šķēršļus. Šie bērni pārdzīvo spēcīgas mazvērtības izjūtas un spiesti
nopūlēties, lai kompensējot savu nepilnvērtību, dzīvē sasniegtu drošību un
varu. Jāpiekrīt atziņai: “ Dzīves pamatlikums ir pārvarēšana”. Lai līdzinātos
citiem cilvēkiem, lai pārvarētu savu ierobežotību un slimības, šiem bērniem ir
jāpārvar pašu bezspēcība un apkārtnes radītie šķēršļi. Ja bērni uzaug vidē, kas
veicina šādu izjūtu attīstību, tad vēlāk viņi īpaši baidās no straujiem ārējiem
iespaidiem. Savu trūkumu pārvarēšana bieži vien ļauj šiem cilvēkiem apgūt
noteiktas tehnikas iemaņas, kuras dod iespēju strādāt mākslas jomā.
Bērni, kuri ir izlutināti, viņiem
nerodas pašvērtības izjūta. Viņiem māte vai analoģiska persona ir pats tuvākais
cilvēks, kam uzticēties. Turpmākajā dzīvē viņiem vienmēr pietrūkst sākotnējais
sirds siltums un šādi bērni nekad nevar rast savstarpēju sapratni ar citiem
cilvēkiem. Toties šādi pārdzīvojumi nerodas bēniem kuri ir cietsirdīgi, jo viņi
visur redz ienaidniekus un uzvedas tā, it kā atrastos “ ienaidnieka nometnē”.
Tākā ar pārākuma vai mazvērtības izjūtu bērns
nepiedzimst, tā rodas ārējo apstākļu ietekmē. Biežas bērna apspiešanas,
vardarbības vai salīdzināšanas ar citu, var gūt nepareizas ievirzes. Radusies
nepilnvētības izjūta, var attīstīties par nepilnvērtības vai mazvērtības
kompleksu, un beigties ar neirozi. Nedrīkst bērnam likt zaudēt ticību savai
nākotnei! Nedrīgst attīstīt nedrošību! Visbiežāk nedrošība tiek attīstīta ar
bioloģisku, psiholoģisku, sociālu, pedagoģisku apstākļu dēļ.
Tātad agrīnajās
bērnības dienās, alojoties un nesaprotot, bērns rada savu šablonu, mērķi,
paraugu un dzīves plānu, kuram zinot un nezinot seko. Uz mērķi virzās visā
dzīves laikā, tikai atkarībā no bērnībā iegūtajām atmiņām vieni virzās ātrāk,
otri – lēnāk, bet citi vispār nesasniedz.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru