ANALĪTISKS PROBLĒMAS IZKLĀSTS
1.1.
Par ko ir runa.
Nāvējošu zāļu devu māte (lietuviete) ievada
savam 19 gadus vecajam dēlam, kuram apdeguma ārstēšanas rezultātā tikušas
bojātas divas trešdaļas ķermeņa, gangrēnas rezultātā amputētas rokas, sejas
gangrēnas rezultātā nokritis deguns un ausis, uz pieres atvērušās dziļas
brūces, sākusies acu nekroze, tādejādi izdzēšot viņa dzīvību; pēc tam pat
gribēja izdarīt pašnāvību.
1.2.
Kas ir iesaistīti? Iesaistīto intereses.
DĒLS – akla, bezformīga, ievainota būtne, kas kunkst no neciešamām
sāpēm, kas lūdz māti izbeigt viņa ciešanas
MĀTE – 1) devusi dēlam dzīvību un
jūt atbildību par viņu
2) cerību
zaudējusi māte, kas vairāk kā pusgadu diendienā piedalījusies dēla ārstēšanas
procesā un bijusi lieciniece tam, kā dēls pārvērties par aklu, ievainotu būtni,
kunkstošu un kliedzošu no sāpēm
3) persona
(asinsradiniece), kurai dēls pastāvīgi lūdz pārtraukt viņa ciešanas
4) domājams
katoļticīgā, kurai saistošas katolicisma idejas, tai skaitā par Dievu kā
vienīgo, kurš dod un atņem dzīvību
5) Lietuvas
pilsone, kurais saistošs Lietuvas kriminālkodekss, kas eitanāziju uzskata par
slepkavību, kas sodāma ar brīvības atņemšanu un 10 līdz 20 gadiem
6) pēc nāvējošās
zāļu devas ievadīšanas dēlam pati grasās izdarīt pašnāvību
ĀRSTS – 1) dakteris, kurš visas savas dzīves laikā nebija redzējis tik
izkropļotu cilvēku
2) dakteris, kura
Hipokrāta zvērests liek visiem līdzekļiem palīdzēt cietušajam
3) persona
(Lietuvas pilsonis), kuram saistošs Lietuvas kriminālkodekss, kurā eitanāzija
tiek uzskatīta par slepkavību, kas sodāma ar brīvības atņemšanu uz 10 līdz 20
gadiem
4) domā, ka būtu
labāk, ja puisis pēc operācijas nepamostos
5) uzskata, ka
māte vienkārši palīdzēja izglābt dēlu
TUVINIEKI – 1) redz, kā puisis pakāpeniski
pārvēršas par dzīvu mironi
2) slēpj no puiša
to, ka viņam amputētas rokas, jo puisis visu laiku jutis, kā saliecas roku
pirksti
3) krīzes
liecinieki, kad puisis lūdz uzmest viņam uz kakla virvi vai nosmacēt ar
spilvenu
SABIEDRĪBA – 1) sāpju klīnikas vadītāja, kas uzskata, ka cilvēka
“dzīves kvalitāte sastāv ne tikai no fiziskās, bet arī no psiholoģiskās un
garīgās veselības”, tāpēc pretsāpju līdzekļu lietošana varētu aiztaupīt sāpes
2) psihologi,
kas uzskata, ka māte uzņēmusies Dieva lomu
3) ārstu daļa,
kuri uzskata, ka cilvēka varā nav atņemt dzīvību citiem
1.3. Kuras no pušu interesēm tiek
ietekmētas pozitīvi un kuras negatīvi (attiecībā pret dēla nonāvēšanu)?
DĒLS
akla, bezformīga, ievainota būtne, kas
kunkst no neciešamām sāpēm, kas lūdz māti izbeigt viņa ciešanas
|
Pozitīvi – gribēja mirt un nomira
|
|
|
MĀTE
|
|
devusi dēlam dzīvību un jūt atbildību par
viņu
|
Negatīvi – jo atņem dēlam dzīvību
|
cerību zaudējusi māte, kas vairāk kā
pusgadu diendienā piedalījusies dēla ārstēšanas procesā un bijusi lieciniece
tam, kā dēls pārvērties par aklu, ievainotu būtni, kunkstošu un kliedzošu no
sāpēm
|
Pozitīvi – tas bija kā stimuls, lai
izšķirtos par dēla nonāvēšanu
|
persona (asinsradiniece), kurai dēls
pastāvīgi lūdz pārtraukt viņa ciešanas
|
Pozitīvi – tas bija kā stimuls, lai
izšķirtos par dēla nonāvēšanu
|
domājams katoļticīgā, kurai saistošas
katolicisma idejas, tai skaitā par Dievu kā vienīgo, kurš dod un atņem
dzīvību
|
Negatīvi – jo atņem dēlam dzīvību
|
Lietuvas pilsone, kurais saistošs Lietuvas
kriminālkodekss, kas eitanāziju uzskata par slepkavību, kas sodāma ar
brīvības atņemšanu un 10 līdz 20 gadiem
|
Negatīvi – jo atņem dēlam dzīvību
|
ĀRSTS
dakteris, kurš visas savas dzīves laikā
nebija redzējis tik izkropļotu cilvēku
|
Pozitīvi
– kā stimuls, lai atbalstītu mātes lēmuma par dēla nonāvēšanu pieņemšanu
|
dakteris, kura Hipokrāta zvērests liek
visiem līdzekļiem palīdzēt cietušajam
|
Negatīvi – jo nepieļauj eitanāziju
|
persona (Lietuvas pilsonis), kuram
saistošs Lietuvas kriminālkodekss, kurā eitanāzija tiek uzskatīta par
slepkavību, kas sodāma ar brīvības atņemšanu uz 10 līdz 20 gadiem
|
Negatīvi – jo nepieļauj eitanāziju
|
domā, ka būtu labāk, ja puisis pēc
operācijas nepamostos
|
Pozitīvi
– atbalsta mātes lēmumu par dēla nonāvēšanas pieņemšanu
|
uzskata, ka māte vienkārši palīdzēja
izglābt dēlu
|
Pozitīvi
– atbalsta mātes lēmumu par dēla nonāvēšanas pieņemšanu
|
|
|
TUVINIEKI
|
|
redz, kā puisis pakāpeniski pārvēršas par
dzīvu mironi
|
Pozitīvi
– kā stimuls, lai atbalstītu mātes lēmumu par dēla nonāvēšanu
|
slēpj no puiša to, ka viņam amputētas
rokas, jo puisis visu laiku jutis, kā saliecas roku pirksti
|
Negatīvi
– jo cenšas puisī uzturēt cerību
|
|
|
SABIEDRĪBA
|
|
sāpju klīnikas vadītāja, kas uzskata, ka cilvēka “dzīves kvalitāte sastāv ne tikai no
fiziskās, bet arī no psiholoģiskās un garīgās veselības”, tāpēc pretsāpju
līdzekļu lietošana varētu aiztaupīt sāpes
|
Negatīvi
– jo neatbalsta eitanāziju
|
psihologi, kas
uzskata, ka māte uzņēmusies Dieva lomu
|
Negatīvi
– jo neatbalsta eitanāziju
|
ārstu daļa,
kuri uzskata, ka cilvēka varā nav atņemt dzīvību citiem
|
Negatīvi
– jo neatbalsta eitanāziju
|
1.4.
Iesaistīto pušu morālie uzskati noteiktā jautājumā.
|
DĒLS
|
MĀTE
|
ĀRSTS
|
Attiecībā
pret likumu
|
-
|
Noziegums (pieņēmums)
|
Noziegums (pieņēmums)
|
Pret
reliģiju
|
-
|
Noziegums (pieņēmums)
|
Noziegums (pieņēmums)
|
Pret
cilvēku
|
Katram cilvēkam ir tiesības uz cilvēka
cienīgu dzīvi
|
Attiecībā pret sevi: ja varēja nogalināt,
tad neesmu cienīga būt cilvēks; attiecībā pret dēlu: katram cilvēkam ir
tiesības uz cilvēka cienīgu dzīvi
|
“uzskata, ka māte vienkārši palīdzēja
izglābt dēla dzīvību”
|
2.
NOVĒRTĒJUMS
2.1.
Vai pastāv problēmas alternatīvs risinājums?
1)
Paliatīvā jeb uz nāvi slimo aprūpe
2)
Legālā eitanāzija
2.2.
Kādas ir alternatīvo risinājumu priekšrocības un negatīvie aspekti?
Paliatīvā aprūpe
Priekšrocības
|
Negatīvie
aspekti
|
Lietojot pretsāpju līdzekļus, rada
pacientam iespēju bez sāpēm uzturēt dzīvību
|
Psiholoģiskā slodze piederīgajiem, jo ir
apziņa, ka slimajam palīdzēt nav iespējams
|
Iespēja piederīgajiem būt kopā ar
nedziedināmi slimo
|
Dārgās
izmaksas – zāles, apkopšana, uzturs, speciālu iestāžu atvēršana, kvalificētu
speciālistu nepieciešamība
|
Nav jāpārkāpj bauslis “tev nebūs nokaut”
|
|
Iespējams uzkrāt pieredzi par attiecīgās
slimības attīstību
|
|
Legālā eitanāzija
Cilvēkam tiek dotas iespējas izvēlēties,
kā un kad aiziet no dzīves
|
Tā ir zināma veida nāvessoda legalizācija
|
Pasargā no nozieguma izdarīšanas
(atbildību nav jāuzņemas vienam cilvēkam, izņemot, ja pacients ir pie pilnas
apziņas)
|
Mainās attieksme pret dzīvību kā vērtību
|
|
Tiek pārkāpts bauslis “tev nebūs nokaut”
|
|
Cilvēks mazāk rūpētos par savu veselību
dzīves laikā
|
|
Psiholoģiskā slodze tam, kas izdara
eitanāziju vai pieņem lēmumu par tās nepieciešamību
|
2.3.
Kā intereses ir vissvarīgākās? Kāpēc?
Pacienta intereses ir vissvarīgākās.
Katram ir tiesības uz cilvēka cienīgu dzīvi
– arī nedziedināmi slimajam. Kā šīs tiesības realizēt jaunajam puisim? Viņš
nevar un nekad nevarēs patstāvīgi neko izdarīt. Viņš eksistē tikai
fizioloģiski, sajūt neciešamas sāpes. Galu galā viņš ir tas, kurš ir nonācis
situācijā, kas prasa “glābt” cietušo.
2.4.
Kādi ir paša morālie uzskati? Kāpēc tie ir svarīgi?
Eitanāzija jālegalizē, izstrādājot noteiktu
lēmuma par eitanāzijas izpildīšanu pieņemšanas shēmu.
Cilvēkam ir tiesības uz cilvēk cienīgu
dzīvi, un, ja tiek apdraudēta sakarā ar nedziedināmu slimību, pacientam ir
jādod izvēles tiesības.
Mani morālie uzskati ir mani uzskati, tādēļ
tie ir svarīgi, jo ļauj man atbilstoši eksistēt kā indivīdam.
2.5.
Kāda būtu pareizākā rīcība šajā situācijā?
Attiecībā pret dēlu – rīcība ir pareiza
Ārsta rīcība pret māti: 1) atbalsts lēmuma pieņemšanā
2)
psihologa norīkošana, kurš
palīdzētu mātei pieņemt lēmumu par dēla nonāvēšanu ar domu, ka viņa izdara
dēlam pakalpojumu, kas nav noziegums, un sevi par to nav jāsoda.
Uzskatu, ka bija pareizi pieņemt lēmumu par
dēla nāves paātrināšanu.
3.
NOVĒRTĒJUMA PAMATOJUMS
3.1.
Vai jūsu morālie uzskati atbilst vispārpieņemtajiem?
Lietuvā:
Attiecībā pret likumu – nē
Attiecībā pret cilvēku – jā
Attiecībā pret reliģiju – nē, ja dzīvību
uztver kā fizioloģisku eksistenci
3.2.
Mans uzskats par cilvēkiem un sabiedrību, kas veido manus morālos
uzskatus.
Sabiedrības morāle kā jēdziens manā izpratnē
nepastāv. Pastāv tikai indivīdu morāle. Jautājumā par to, kā šie indivīdi
ietekmē manus morālos izskatus, varu teikt sekojoši: tiešā veidā, izpaužot
savus uzskatus, viņi neko neietekmē, jo katrā sarunā būtībā katrs runā pats ar
sevi, veidojot sev atklāsmi par noteiktām lietām, tādejādi attīstoties. Tātad
indivīds var otru ietekmēt tikai pastarpināti (ja es no sarunu biedra uztveru
vārdu, kas manī veido jaunu reakciju – atklāsmi).
3.3.
Rīcībā iekļautie plašākie aspekti (pareizākā rīcība šajā situācijā, kā
tā ietekmē sabiedrību).
Galvenais plašākais aspekts – “šīs sievietes traģēdija piespiedusi mediķus sākt diskusijas par
eitanāzijas atļaušanu, taču, visticamāk, būs nepieciešami daudzi gadi, lai
jautājumu atrisinātu un pieņemtu pareizus lēmumus.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru