Romānu
"Cilvēks no Mēness" 1952. gadā sāk iespiest Amerikas latviešu
laikraksts "Laiks". Grāmatā tas iznāk 1954. gadā.
A.
Eglītis par "Cilvēku no Mēness" vēstulē Viktoram Hausmanim raksta
šādi: "Tur pavisam maz kas izdomāts. Raibā, nule sabraukušo trimdinieku
saime Oregonas pavalsts Selēmas un Portlendas pilsētās sniedza bagātīgu
materiālu kaut vai veselai virknei romānu." Pats Eglītis nodarbojas ar
glezniecību, un tāpat kā romāna galvenais varonis Ģedimīns Kūrs, arī Anšlava
Eglīša sieva Veronika Jaunelsiņa naudu trimdas gados pelna gleznojot. Tieši
tādēļ "Cilvēks no Mēness" ir viens no tiem darbiem latviešu
literatūrā, kas visspilgtāk attēlo mūsu tautiešu dzīvi trimdā.
Noteikti
jāpiemin Anšlava Eglīša augstā valodas meistarība, rakstot šo darbu. Romānā ir
daudzi jaunvārdi un atvasinājumi: sēža, stāvis, drūme, piestāklis un citi. Arī
cilvēku personvārdi ir vienreizēji un savā ziņā izsaka tēla būtību sava
skanējuma dēļ. Tikai uzmanīgāk jāieklausās - Ģedimīns Kūrs, Tālivaldis Tarvīds,
Hjalmārs Būriņš, Janīna Rauna, Bierants Pāvelkops, Oboi kundze, Valdemārs
Lavenieks - ar savu skanējumu vien šie vārdi rada kādu noteiktu iespaidu un
domas par šo personu. Vai Tālivaldis Tarvīds neatgādina kādu stipru un spēcīgu
vīru? Vai Bierants Pāvelkops neizklausās mazliet iedomīgi? Vai Ģedimīns Kūrs
mums neliek domāt par mākslu?
Anšlavs
Eglītis pats glezno. Šī prasme attēlot jūtama lasot plašos tēlu ārējā izskata
raksturojumus. Piemēram, Hjalmāru Būriņu Eglītis raksturo šādi: "Viņa mazā
mute iekniebās mazliet greizi kā tumšs plīsums sastieptā gumijas plēvē, jo
jautrības vai arī smalkuma dēļ viņš neļāva smaidam atvērties plati un dabīgi.
Kaut pleci likās jauneklim drusku par šauriem un nošļaubaniem, mugura mazliet
ar kūkumu, viņš bija krietni garāks par viņiem visiem."
Romānā
attēlota trimdas dzīve sākot ar izceļošanu no Latvijas uz pagaidu mītnes zemēm
- Vāciju un Zviedriju. Visvairāk gan tēlota trimdas dzīve ASV piecdesmito gadu
sākumā - kādā mazā pilsētiņā Silvertaunā, kur uz jaunu dzīvi apmetušies diezgan
daudzi latvieši. Jāteic, ka, pirms šīs grāmatas lasīšanas, trimdas dzīvi biju
iedomājusies daudz savādāku, daudz grūtāku. Romānā tēlotajā pilsētā darbu
varēja atrast visi, un daži bija nokļuvuši pat nozīmīgos amatos un pelnīja
lielu naudu. Daudziem gan šis darbs varēja būt daudz necilāks nekā Latvijā. Arī
cilvēku domas par Latviju kā dzimteni bija dažādas - citi sapņoja pat
atgriešanos, citi pēc iespējas ātrāk mēģināja iekļauties amerikāņu sabiedrībā
un aizmirst par savu dzimteni. Dzīve trimdā vienmēr nebūt nav tik saticīga, kā
mums varētu likties. Kaut gan visi latvieši tomēr viens otru pazīst, un turas
kopā, arī viņu starpā ir domstarpības. Šajā darbā tas visspilgtāk izpaužas cīņā
starp abām latviešu biedrībām - Tarvīda un Kambalas.
Lasot
šo romānu, bija jāatceras atziņa, ka pasaule ir maza un Latvija vēl mazāka.
Silvertaunas pilsētiņā dzīvojošie latvieši ir pazinuši viens otru jau iepriekš
- Janīna pazīst Lavenieka draudzeni Ivetu, šajā pilsētā Jānis Amats satiek savu
mūža mīlestību Alīdu, šeit satiekas studiju biedri Ģedimīns Kūrs un Bierants
Pāvelkops utt.
Romāna
galvenais varonis ir gleznotājs Ģedimīns Kūrs. Viņš krasi atšķiras no citiem
romāna tēliem. Gleznošanu viņš uzskata par savu darbu, tomēr citi to uzskata
par hobiju vai laika nelietderīgu izšķērdēšanu, ar ko nekā nevar nopelnīt.
Trimdas dzīvē garīgajam darbam nav vietas. Cilvēki to nespēj novērtēt, jo ir
izrauti no savas ierastās apkārtnes - trimdā dzīve ir jāsāk atkal no
sākumpunkta - šeit nevienam neinteresē, kas tu esi bijis dzimtenē - augsts
valstsvīrs vai strādnieks kādā rūpnīcā. Līdz ar to ir grūti domāt par garīgām
lietām, jo vissvarīgākais šķiet mēģināt atgūt to stāvokli sabiedrībā, kāds tas
ir bijis dzimtenē. Šajā tēlā daudz varam uzzināt arī par paša Anšlava Eglīša
uzskatiem par glezniecību un mākslu vispār. Kaut gan neviens to neatzīst,
Ģedimīns ir pats inteliģentākais cilvēks Silvertaunā. Viņš skaļi neizkliedz
savas domas, bieži vien tikai pie sevis nodomājot situācijas īsto gaisotni, bet
kad runā, tad tās ir patiešām ir vērtīgas atziņas, piemēram, viņa domas par
mākslas īsto būtību sarunā ar Bierantu. Ģedimīns uzskata, ka īsta māksla ir
stāv augstāk par visu pārējo. Viņš grib būt neatkarīgs, un izteikt savas domas
un pasaules redzējumu caur savām gleznām, tāpēc lielu nepatiku viņam sagādā
portretu gleznošana, kad pasūtītāji grib pavisam citu gleznu, nekā to redz un
vēlas gleznot Ģedimīns.
Romāna
nosaukums ir "Cilvēks no Mēness". Ģedimīns ir šis cilvēks. Nobeigumā
Tarvīds saka: "Mums Ģedimīns Kūrs bieži vien likās kā cilvēks no citas
planētas. Kungi mīļie, pēc savas labākās apziņas es varu jums sacīt pilnīgi
atklāti, ka ar šo divu cilvēku aizbraukšanu mūsu sabiedrība nekā nav zaudējusi,
bet gan - ieguvusi." Un arī pats Ģedimīns saka līdzīgi: "Mēs visi
trīs vēl drusku atļaujamies ziņkārot par lietām, no kurām neatlec tiešs
labums." Šie divi citi cilvēki ir Jēkabs Amats, kas grib mācīties gleznot,
un viņa tēvs Jānis Amats. Arī Jānis ir kā cilvēks no Mēness - visu mūžu viņš ir
mīlējis Alīdu, un neviens nav spējis to saprast.
Kā
jau minēju iepriekš, romāna tēloti daudzi un dažādi cilvēki ar dažādu dzīves
ritējumu. Silvertaunā dzīvo arī otrs mākslinieks - Bierants Pāvelkops.
Atšķirībā no Ģedimīna, viņš ir vienmēr pārliecināts, ka ir ļoti labs
gleznotājs, jo studējot vienmēr bijis visiem priekšā. Viņa uzskati par
glezniecību ir diezgan aplami, viņš lielās ar to, kas viņam īstenībā nemaz nav.
Viņš mēģina tuvināties amerikāņu dzīves stilam - viņam ir kadilaks, kas vēl
šobrīd ir uzskatāms par amerikāņu "sapņu mašīnu", ko viņš visādi
slavē, kaut mašīna nav ne nieka vērta, un nedarbojas pat nolaižamais jumts, kas
Bierantam lietus laikā liek palikt pavisam slapjam. Kad Ģedimīns saka, ka grib
rīkot izstādi, tā uzreiz izdomā arī Bierants. Bierantam raksturīgi bija angļu
vārdu lietojumi, piemēram, bizars, decents, eventuāls. Pāvelkops gan nemaz pats
nenojauš, šo vēlmi būt pirmajam un atrasties visu notikumu viduspunktā, bet
reizē arī daudz neatšķirties no pārējiem un iekļauties apkārtējā sabiedrībā -
viņš no visas sirds jūsmo un pārdzīvo par savu auto, viņš patiesi tic, ka viņa
gleznas ir tās labākās.
Kā
otrs cilvēks, kas ļoti vēlas iekļauties amerikāņu sabiedrībā, jāmin Amata
kundze. Viņa ir iemantojusi iesauku Oboi kundze, jo gandrīz katra teikuma galā
lieto izteicienu Oh, boy, mēģinādama attēlot amerikāņus. Viņa izliekas,
ka nemaz vairs neprot latviešu valodu - savu dēlu Jēkabu sauc par Džeku, vīru
Jāni par Džāni, kaut gan īstenībā tikai viņa vienīgā no ģimenes grib
'pāramerikāņoties'. Oboi kundzes valoda izklausās šādi: "Lai nu saka kā
grib, bet tas nebija okē, ka inženieris tik funnīgi skatījās Raunas kundzē, kad
viņa dziedāja to songu." Jēkabs par savu māti saka: "Ar to viņa tikai
plātās."
Interesants
tēls ir Janīna Rauna. No visiem romānā attēlotajiem cilvēkiem viņai ir bijusi
visinteresantākā un reizē arī vistraģiskākā dzīve. Bērnībā slikto apstākļu dēļ
viņa ir guvusi ne to labāko priekšstatu par dzīves īstajām vērtībām. Janīnai
galvenais ir apprecēt pēc iespējas panākumiem bagātāku vīru, bet tajā pašā
laikā viņa nespēj ne ar vienu sadzīvot ilgu laiku - viņa ir precējusies un
šķīrusies jau 5 reizes. Nobeigumā nojaušams, ka Janīna paliek kopā ar
Lavenieku. Viņa bez sirdsapziņas pārmetumiem spēj izmantot citus - viņas dēļ
Ģedimīns pat nokļūst cietumā. Tomēr kaut kur jūtams arī Janīnas cilvēciskums -
viņa atgriežas Silvertaunā, mēģinot 'dabūt' Ģedimīnu. Ģedimīnam nav ne santīma
naudas, bet viņš ir vienīgais cilvēks, ko Janīna ir spējusi mīlēt. Viņa kļūdās,
domājot, ka Ģedimīns viņai būs piedevis atgadījumu cietumu. Diemžēl šī
cilvēciskuma iezīme pazūd tikpat ātri kā parādījusies - nepaiet ilgs laiks un
viņa ir pie Lavenieka.
Anšlavs
Eglītis aizrautīgi tēlo Hjalmāru Būriņu. Romānā vairākas lappuses veltītas
izteiksmīgajiem Hjalmāra monologiem par darba meklējumiem. Savā ziņā Hjalmārs
ir garīgā darba strādnieks, un nespēj pielāgoties nekādam darbam, kur
nepieciešama fiziska piepūle, kas vienmēr vairumam cilvēku ir bijusi pirmajā
vietā. Viņš ir bijis krāsotājs, strādnieks lidlaukā, bibliotekārs, sulainis,
izgāztuves pārzinis, un noteikti šis saraksts papildinātos visu viņa mūžu.
Hjalmārs ir īpatnis, viņam patīk filozofēt par dzīvi, viņš mēģina būt smalks un
gudrs, un noteikti ir viens no interesantākajiem tēliem romānā. Viens gan
jāatzīst, runāt viņš māk skaisti un plaši, varbūt viņš nepauž nekādas nozīmīgas
gudrības, un lielākoties viss viņa teiktais nav ne nieka vērts, bet arī šāda
prasme izteikties ir sava veida talants.
Romānā
attēloti arī daudz citi tēli - inženieris Tālivaldis Tarvīds ar kundzi,
Kambala, Kristaps Goze, Alīda, vietējie amerikāņi, kas pasūta portretus
Ģedimīnam, tomēr tie man neatstāja tik spilgtu iespaidu kā iepriekš minētie.
"Cilvēks
no Mēness" ir sadzīves tēlojuma romāns, tāpat kā tas ir raksturu un
psiholoģisks romāns. Romāna centrā ir Ģedimīns Kūrs, viņa sieva Anda un viņu
savdabīgās attiecības. Ģedimīns piekrīt noteikumam, ka viņi šķirsies, kad
atbrauks Lavenieks. Romāna gaitā viņu attiecības mainās. Ja sākumā mīlestība
gandrīz nebija manāma, laika gaitā viņu starpā izveidojas savdabīga sapratne un
atbalsts. Vēlāk Ģedimīns Kūrs atklāj, ka tiešām ir pieķēries Andai - viņš lūdz
Janīnai 'savākt' Lavenieku. Romāns parāda, ka laiks, kurā viņi dzīvo visu
maina. Anda domā, ka mīlestību pret Valdemāru Lavenieku, tomēr to satiekot,
viss ir savādāk nekā domāts. Lavenieks ir pilnīgi cits cilvēks. Šis notikums
liek domāt par to, kas tad ir īsta mīlestība? Vai tā ir Andas un Lavenieka
attiecības? Vai varbūt Andas un Ģedimīna?
V.
Hausmanis par "Cilvēku no Mēness" saka: "Kamēr būs cilvēki, kas
atļausies interesēties par lietām, no kurām "neatlec tiešs labums",
dzīves ritums neapstāsies. Kad paliks tikai pašlabuma un mantas tīkotāji,
kuriem tāds Ģedimīns šķiet kā sūtnis no svešas planētas, par mūsu dzīvi, arī
par mūsu Latviju būs nopietni jābažījas. Romāns "Cilvēks no Mēness"
ir arī brīdinājums "Kurp mēs ejam?" Šie ir patiesi vārdi. Mūsdienu
cilvēks pārāk daudz domā par materiālo, aizmirsdams garīgo pasauli. Anšlavs
Eglītis aicina mūs to atcerēties un nekad neaizmirst.
Gunta K.
kat@apollo.lv
Darba
nosaukums: Anšlavs Eglītis "Cilvēks no Mēness"
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru