Plāns
Ievads.
Īpatnības
Veidenbauma dzejā.
Iztirzājums.
1.Eduarda
Veidenbauma dzejas skatījums uz dzīvi.
a)
uz
cilvēku darbu;
b)
uz cilvēku
savstarpējo (materiālo un garīgo) nevienlīdzību un attiecībām;
2. Veidenbauma dzejā
aprakstītās laikmeta problēmas un vai tās ir aktuālas arī mūsdienās.
3. Bieži pieminētā
dzīves bezjēdzīguma apjausma ir viņa dziļāka neizpratne par cilvēka dvēseles
dzīvi.
4. Veidenbauma
priekšstats par to, kāpēc cilvēki dzīvo.
Nobeigums.
Ģēnijus atzīst tikai
pēc nāves.
Lasot Vedenbauma dzeju, varēja
nojaust viņa rakstības veida īpatnības kā gramatikā, tā stilistikā. Protams,
tas nav rakstīts vakar. Dažviet var nojaust tā laika cilvēku rakstura īpašību
atspoguļojumu - vai nu spēcīgi negatīvu, vai glaimojoši pozitīvu, aprakstītu
nestandarta veidā.
Pārsvarā visi viņa
dzejoļi ir nosodījums tā laika varai un buržuāzijas birokrātiskajiem principiem valsts sistēmā un dzīvē. Daudz
tiek runāts par cilvēku egoismu un aktuālo visu laiku lietu - korupciju.
Piemērs: "Ja gribi tikt pie labas vietas,/ tad klanies, lokies, rokas
laizi,/ gan citi sauc: tās kauna lietas,/ par to nekas, kad nāk tik
maize...." Vai arī: "Ej un dzinies tik pēc naudas,/ krāp un blēdī
tik, cik jaudas,/ rauj no citiem , rauj, kur dabū,/ skaties tik uz savu
labu...." Vai arī skatījums uz mietpilsoņu dzīvi: "Nu tu vari palīksmoties,/ labi vari
pamieloties,/ paņemt sievu padevīgu,/ tuklu, dumju, paklausīgu,/ priecāties
likumīgi,/ radīt bērnus tikumīgi..."
Patīk tas, ka drūmo
dzīvi un baigos dzīves apstākļus, kā arī nevienlīdzību cilvēku vidū, viņš uzņem
ar nelielu vai brīžam lielu ironiju un smaidu, tai pat laikā ar dziļu sāpi
noraugoties uz tautas smagnējo dzīvi. Viņā valda neticība, ka jebkad mazināsies
tautas sociālais pagrimums: "...lai iet un dara tā, nekā mirst
bada..."
Dažviet viņa dzejā
parādās salkanums (" ...jo viņu dzejās mīt burvīgs gars:/ tās miegu mums
dāvina gārdu..."), un man liekas, ka tas nav apzināts. Raugoties no
postmodernā laikmeta redzesloka, mums liekas, ka visam jābūt skarbam, ļaunam,
netīram vai hipersterilam. Uh, kādās mēs galējības dzīvojam - mums ir vai nu
tādas šausmas, no kurām šermuļoties, vai nu tāds liekulīgs mīļums un sentimentalitāte,
no kuras gribās slienāties, vai novērsties!
Mūsdienās dzejā
trūkst mīļuma, kaut vai sentimentalitātes iezīmes. Ak, jā, mēs taču augam
tehnoloģiskās revolūcijas laikmetā, kas spoži un droši degradē cilvēkus un viņu
dvēseles, arī saikni ar visu dabisko un īsto. Veidenbaumam, protams, bija
vieglāk. Viņš dzīvoja laikā, kad cilvēce vēl nepazina to, kas mums jau kļuvis
par narkotisku nepieciešamību. Mūsdienu dzejā valda bezpriģels, proti,
varam rakstīt, kā gribam, par ko gribam un cik lēti gribam. Tālab dažreiz dzejā
zūd īstenība, paliekot vienīgi tukšam, bezpersoniskam, aukstam uzmurgojumam.
Viņš to atļauties nevarēja, jo ticēja, ka dzeja nav intelektuāla spēle, bet
patiesu jūtu karogs.
Veidenbaums domāja
līdzīgi, kā es, proti, asās mēles un pasaules nosodījuma ziņā mēs esam līdzīgi,
tikai mans dzejas piegājiens ir citāds - "pašizgudrots", ar
pienu rakstīts sierreālisms, kamēr viņam - līdzīgi, tikai ar asinīm
rakstītais reālisms.
Gan viņa, gan manā
laikā valstī valdīja liels sociālais pagrimums, bija liela plaisa starp
sabiedrības slāņiem. Elementāri - bagātie līdz lūpai naudā un baudās, nabagi -
līdz pieres grumbām sviedros un sāpēs.
Lasot viņa dzeju,
nonācu pie secinājuma - Veidenbaums atrodas bezgalīgos savas dzīves mērķa
meklējumos un nenoliedzami cenšas to slēpt vai nu ironijā, vai nu skarbā
(neargumentētā) pesimismā: "Es domāju, ka pasaulē, nav prātīgs it nekas/
un mūsu "dzīves nozīme" ir tīrās muļķības,/ bez mērķa cilvēks blandās
te..."
Veidenbaumā mājo
vientulīgs gars, jo viņš nespēj atrast sev līdzīgi domājošos un nespēj sevī
saskatīt p a t s s e v i .
Citāts no vēstules:
"Gudro, cik gudrodams, nekāda mērķa nevar atrast dzīvei, visi ideāli,
tuvāk apskatot, izrādās no tārpiem izēsti, un galu galā tev jāpaliek vai nu
lopam, kas domā tikai par ēšanu, vai arī pesimistam."
Liels mīnuss
Veidenbaumam ir tas, ka viņš putrojas garīgās lietās. Lai gan viņš ir uzaudzis
kristīgā ģimenē un audzināts pēc garīgiem principiem, pat esot labās attiecībās
ar vairākiem garīdzniekiem, Veidenbaums tomēr nesaprot garīgo lietu būtību.
Vienubrīd viņš apliecina savu totālo garīgo pesimismu, piem., šeit: "Kad
mana stunda pieies man,/ tad jābrauc būs pie velna.", parādot to, ka viņam
nav skaidrības, ka pēcnāves ceļš ir Dieva, nevis velna ziņā. Protams, cilvēkam
paliek arī galējā ļaunumam padošanās iespēja, taču, vai dzejniekam būtu jākļūst
par tādas apliecinātāju. Tā ir gļēvuļa muldēšana - ai, ko nu es, man jau tāpat
pie velna vien jātenterē - un nekam nederīga. Tai pašā laikā viņš raksta
sentimentālu un garīgu četrrindi, ka liekas, viņš nemaz citādi nekad nav
domājis: "Gods Dievam augstībā,/ skan eņģeļu biedrībā,/ kad kūtī Betlemē/
dzims Glābējs pasaulē..." Nu, re, pilnīgi tā, kā mācītājs no kanceles.
Laikam jau viņa
labākais un skaistiem epitetiem pilnais dzejolis ir "Kā gulbji balti
padebeši iet". Ne jau tāpēc, ka tas ir daudz dzirdēts un populārs, bet gan
tāpēc, ka tas ir viņa dvēseles stāvokļa definējums.
Man
galīgi nav skaidrs, kāpēc ģēnijus atzīst tikai pēc viņu nāves. Van Gogs, Degā,
Mocarts, Veidenbaums... Dzīves laikā viņi bija vienkārši nelaimīgi cilvēki. Van
Gogs savas ģenialitātes vai mīlestības dēļ pat nogrieza sev ausi, lai
uzdāvinātu prostitūtai, kurā bija iemīlējies. Arī Veidenbaums savu dzīvi
nodzīvoja, kā vienkāršs, nelaimīgs cilvēks, kuram, kā jau vairums latviešiem
bija un ir nosliece uz alkoholismu. Braukdams iedzēris no stacijas uz mājām
pajūgā, Veidenbaums apsaldējās un saslima ar diloni, kas to noveda tajā pusē,
par kuru viņam liels priekšstats dzīves laikā, diemžēl, nebija radies.
Veidenabauma
personības tēls (naģenes un apaļo brillīšu vēsturē iemūžinātā klišeja), skarbā
ironizētā, arī nosodošā uztvere ir tās lietas, kas man visvairāk paliks atmiņā
no šī dīvainā, cēlā, taču garīgi apjukušā mākslinieka..
Jēkabs Dimiters
10. c klase.
2001. gada 18. aprīlī, Rīgā
jzdyhnnnnnb c
AtbildētDzēstzdgnnn fnxg xnhnfhs
Dzēstkas sis par kaka
AtbildētDzēstjā ne!
DzēstMurgs
AtbildētDzēstdzīve be like-
AtbildētDzēst