BANKU AUGSTSKOLA
KURSA DARBS
PRIEKŠMETĀ “IEVADS BIZNESĀ”
APDROŠINĀŠANAS AKCIJU SABIEDRĪBA
“INSURANCE LINES”
BIZNESA PLĀNS
VAKARA NODAĻAS
UZŅĒMĒJDARBĪBAS
EKONOMIKA UN PĀRVALDE 1. KURSA STUDENTS ARTIS BIRZIŅŠ
KURSA DARBA VADĪTĀJS H. STOBOVS
1998
SATURA RĀDĪTĀJS
í
1. KOPSAVILKUMS
2. UZŅĒMUMA APRAKSTS
3. APDROŠINĀŠANAS PRODUKTI
4. TIRGUS ANALĪZE
5. MĀRKETINGA STRATĒĢIJA
6. VADĪBA UN DARBINIEKI
7. FINANSU PLĀNS
8. RISKS UN PROBLĒMAS

KOPSAVILKUMS

Nedzīvības
apdrošināšanas akciju sabiedrība INSURANCE LINES ir dibināta 1996. gada 1.
jūnijā un jau īsā laikā ir guvusi panākumus. Mūsu parakstīto prēmiju apjoms un
tirgus daļa palielinās, pateicoties mūsu pakalpojumu kvalitātei, augošajam
produktu klāstam, mārketinga stratēģijai un darbiniekiem, kuru zināšanas un
pieredze pastāvīgi aug. Mūsu akcionāri ir pasaulē labi pazīstamas
apdrošināšanas sabiedrības. Balstoties uz iegūto pieredzi, par pamatu ņemot
savu dibinātāju SKANDIA (Zviedrija) un ROYAL AND SUN ALLIANCE (Lielbritānija)
apdrošināšanas noteikumus drīzumā varēsim piedāvāt jebkura veida riska
apdrošināšanu, piedāvājot starptautiski pieņemtu apdrošināšanas aizsardzību.
![]() |
UZŅĒMUMA APRAKSTS
Apdrošināšanas akciju sabiedrība
INSURANCE LINES ir dibināta 1996. gada 1. jūnijā. Sabiedrības juridiskā adrese
ir Jēkaba kazarmas Torņa ielā 4, 2B - 101, LV - 1010, tālruņi 7520123,
7520124, fakss 7520125. Tās reģistrācijas numurs Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistrā ir 000015963.
Apdrošināšanas akciju sabiedrība
(turpmāk AAS) INSURANCE LINES ir slēgta tipa akciju sabiedrība. Tās
pamatkapitāls ir 550000 LVL. Mūsu akcionāri ir pasaulē labi pazīstamas
apdrošināšanas kompānijas, kuru apdrošināšanas pakalpojumus un produktus mēs
pārstāvam.
1. Lielbritānijas ROYAL AND SUN ALLIANCE, kas ir viena no lielākajām
apdrošināšanas sabiedrībām Apvienotajā karalistē. Šai kompānijai pieder 39% AAS
INSURANCE LINES akciju;
2. Otrs AAS INSURANCE LINES akcionārs ir viena no lielākajām Zviedrijas
apdrošināšanas akciju sabiedrībām SKANDIA, kura ir arī otras lielākās Somijas apdrošināšanas
sabiedrības THE POHJOLA GROUP akcionāre. Kompānijai SKANDIA pieder 39% mūsu
uzņēmuma akciju;
3. 20% AAS INSURANCE LINES akciju īpašnieks ir Latvijas SIA INSURANCE
BROCKARIGE, kurā arī ir pārstāvēts ārzemju kapitāls. Šī sabiedrība nodarbojās
ar apdrošināšanas brokeru pakalpojumiem Latvijā.
Atlikušie 2% akciju ir AAS INSURANCE LINES padomes locekļu īpašumā.
Mainoties valdes locekļiem, mainās arī šo akciju īpašnieki.
Augstākā sabiedrības lēmējinstitūcija ir sabiedrības padome, kuras
priekšsēdētājs ir arī AAS INSURANCE
LINES Ģenerāldirektors, kurš arī vada uzņēmuma personālu, tā ikdienas darbu.
Sabiedrībai ir arī sava valde, kurā ietilpst Ģenerāldirektors,
Apdrošināšanas direktors un Finansu direktors. Sabiedrības valde nodarbojās ar
darba organizāciju un ar to saistītu lēmumu pieņemšanu. Uz 1997. gada beigām
AAS INSURANCE LINES darbinieku skaits ir sasniedzis astoņus cilvēkus. Sīkāka
informācija par uzņēmuma vadību un darbiniekiem atrodama nodaļā VADĪBA UN
DARBINIEKI.
Mūsu sabiedrība savu darbību veic saskaņā ar LR likumdošanu, līdz ar to
būtiska loma tās darbībā ir Valsts apdrošināšanas uzraudzības inspekcijai
(VAUI).
Ņemot vērā faktu, ka apdrošināšanas sabiedrības reti jau pirmajos gados nes
peļņu, kas lielā mērā saistīts ar nepieciešamo rezervju izveidošanu,
sabiedrības līdzšinējā darbība, neskatoties uz 17950.19 LVL lieliem zaudējumiem
1997. gadā, kurus, pilnībā sedza akcionāri, ir uzskatāma par veiksmīgu. 1997.
gadā AAS INSURANCE LINES saņemto bruto prēmiju apjoms ir sasniedzis 680958.67 LVL, kas tik jaunai
apdrošināšanas sabiedrībai ir ļoti labs rādītājs. 1997. gadā 111524.62 LVL ir
izmaksāti atlīdzībās (atlīdzību koeficents - 33.2%). Par sabiedrības panākumiem
lielā mērā ir jāpateicas mūsu darbinieku pašaizliedzīgajam darbam.
AAS INSURANCE LINES ir licenzēta un veic darbību sekojošos apdrošināšanas
veidos (ar % norādīta daļa apgrozījumā):
1.
Kustamā
un nekustamā īpašuma apdrošināšana 30%
2.
Uzņēmējdarbības
pārtraukšanas apdrošināšana 15%
3.
Tūrisma
apdrošināšana 25%
4.
Nelaimes
gadījumu apdrošināšana 15%
5.
Tiesiskās
atbildības pret trešajām personām (izņemot sauszemes transportlīdzekļu
civiltiesisko atbildību) 7%
6.
Kravu
apdrošināšana 3%
7.
Kombinētās
polises 5%
Liela daļa apdrošināšanas līgumu
tiek pārapdrošināti ārzemju apdrošināšanas kompānijās: SKANDIA, ROYAL AND SUN
ALLIANCE, THE POHJOLA GROUP, KOLNISCHE RUCK, THE AMERICAN INTERNATIONAL GROUP.
Līdzšinējā darbībā kā arī turpmāk
AAS INSURANCE LINES ir vadījusies pēc starptautiskās (savu akcionāru)
apdrošināšanas pieredzes, kas arī ir viens no lielākajiem plusiem mūsu
kompānijas darbībā. Nākotnē AAS INSURANCE LINES plāno, paplašināt savu
pakalpojumu klāstu, saņemot jaunas licences, palielinot darbinieku skaitu un
izglītojot tos. Tuvākā nākotnē plānots piedāvāt arī sauszemes transportlīdzekļu
(to. sk. civiltiesiskās atbildības) apdrošināšanu, būvdarbu apdrošināšanu, finansu
(kredīta) apdrošināšanu kā arī jaunas kombinētās polises (construction all
risks). Šādā veidā būs iespējams palielināt apgrozījumu, neizdarot lielus
ieguldījumus (piemēram, atverot filiāles un tml.).
Lielu nozīmi sabiedrība piešķir tās
darbinieku izglītošanai un labklājībai, kas kā mums šķiet, ir viena no
galvenajām panākumu atslēgām.

APDROŠINĀŠANAS
PRODUKTI

AAS INSURANCE LINES piedāvāto
apdrošināšanas veidu klāsts un to kombinācijas nepārtraukti palielinās,
piedāvājot jaunus produktus. Līdz šim esam piedāvājuši kustamā un nekustamā
īpašuma, uzņēmējdarbības pārtraukšanas, tūrisma, nelaimes gadījumu, vispārējās
civiltiesiskās atbildības (izņemot sauszemes transportlīdzekļu), kravu
apdrošināšanu. Šajā nodaļā informācija par mūsu produktiem ir visai virspusēja,
jo apdrošināšanas noteikumi ir ļoti apjomīgi. Sīkāk ar tiem varat iepazīties,
lasot mūsu apdrošināšanas noteikumus.
Mūsu sabiedrība
nepiedāvā dzīvības apdrošināšanu, jo saskaņā ar pastāvošo likumdošanu dzīvības
apdrošināšanas sabiedrības tiek atšķirtas no nedzīvības apdrošināšanas
sabiedrībām.
Liela apdrošināšanas priekšrocība
Latvijā ir tā, ka atšķirībā no citām Rietumeiropas valstīm apdrošināšanas
prēmijas netiek apliktas ar nodokli vai nodevu (dažās valstīs tas sasniedz pat
20%). Latvijā pastāv vienīgi 0.8 % atskaitījums no prēmijām Valsts
apdrošināšanas uzraudzības inspekcijai (tās uzturēšanai).
Mūsu piedāvātie pakalpojumi parasti
nav standartizēti (izņemot tūrisma un nelaimes gadījumu apdrošināšanu), jo
katrs gadījums un katrs klients ir individuāls. Bieži kombinējam vairākus
apdrošināšanas veidus vienā polisē, piemēram, īpašuma apdrošināšana kopā ar
biznesa pārtraukšanas apdrošināšanu. Katrai polisei parasti ir no citām polisēm
atšķirīga apdrošināšanas prēmija un apdrošinājuma summa (izņemot standarta
polisēm). Ar katru klientu parasti notiek individuāla saruna un vienošanās par
polises noteikumiem. Polises periods parasti ir viens gads, taču ir iespējami
arī citi periodi. Atšķirībā no citām apdrošināšanas sabiedrībām mūsu firma nāk
pretī klientam, piedāvājot anulēšanu, atmaksājot atpakaļ naudu atbilstoši no
nomaksātās prēmijas proporcionāli atlikušajam laika periodam mīnus
administratīvie izdevumi parast 15 % no prēmijas. Piemēram, ja ir noslēgts
līgums par 1000 $ uz gadu, bet pēc pusgada klientam vairāk nav vajadzīga
apdrošināšana (varbūt viņš ir pārdevis apdrošināto īpašumu un. tml.), tad pēc
klienta pieprasījuma, mēs atmaksājam atlikušo prēmijas daļu mīnus 15 %
administratīvie izdevumi: 500 $ - 15% = 485 $. Mūsu kompānija piedāvā arī
prēmijas samaksu pa daļām parasti no divām līdz četrām iemaksām gadā.
Protams, arī mūsu polisēs ir
paredzēti apdrošināšanas gadījuma neiestāšanās noteikumi. Piemēram, polise
nesedz gadījumus, kad apdrošinājuma ņēmējs pats tīši nodara ļaunumu
apdrošinātajam objektam, kara gadījumā un
citos gadījumos (norādīti tālāk).
Prēmijas apjomu parasti nosaka
attiecīgais riska parakstītājs, bieži tiek izmantota promiles sistēma (% no
apdrošinājuma summas) un citas metodes, ņemot vērā attiecīgo risku. Kopumā mūsu
tarifi ir konkurēt spējīgi tirgū.
KUSTAMĀ UN NEKUSTAMĀ ĪPAŠUMA
APDROŠINĀŠANA
Šīs apdrošināšanas apdrošināmie objekti
ir īpašums – ēkas, to saturs, krājumi, dažādas iekārtas, stikli u. c. Īpašums
tiek vērtēts pēc to reālās, atlikušās vērtības. Polise, atkarībā no līguma
noteikumiem, var pasargāt tās īpašnieka apdrošināto īpašumu pret uguni, zibeni,
eksploziju, lidmašīnas uzkrišanu, ūdens noplūdi vai applūšanu, plūdiem, vētru,
krusu, zemes nogruvumiem, akmeņu vai grunts nobirumiem, zemestrīci, koku, mastu
un citu objektu uzkrišanu, sniega vai ledus svaru, zādzību, vandālismu,
transportlīdzekļu triecienu un citiem riskiem. Atlīdzība netiek izmaksāta, ja
apdrošinājuma ņēmējs nav savas vainas dēļ laikā samaksājis apdrošināšanas
prēmiju vai kārtējo maksājumu, bet apdrošināšanas gadījums jau iestājies,
īpašuma nolietojuma rezultātā, apdrošinājuma ņēmēja tīšas vainas dēļ, terora
akta gadījumā, kara gadījumā, polisē neparedzēta riska iestāšanās gadījumā,
radioaktīvās apstarošanas gadījumā, remontējot īpašumu u. c. Tuvākā laikā AAS
INSURANCE LINES paredz izlaist speciālas stikla apdrošināšanas polises, kuras
paredz nevis atlīdzību naudā, bet stikla nomaiņu. Līgumā ar klientu parasti
tiek paredzēts arī pašrisks. Tas nozīme, ka, ja zaudējumi nepārsniedz
noteiktu, nelielu summu, tad atlīdzība
netiek izmaksāta.
Īpašuma apdrošināšana var tikt
kombinēta ar uzņēmējdarbības pārtraukšanas un vispārējās civiltiesiskās
atbildības apdrošināšanu.
UZŅĒMĒJDARBĪBAS PĀRTRAUKŠANAS APDROŠINĀŠANA
Šis mūsu piedāvātais apdrošināšanas veids paredz segt zaudējumus, kas
apdrošinātajai kompānijai radušies tās īpašuma zaudējuma vai bojājumu rezultātā
(atskaitot zaudētā īpašuma vērtību). Tas nozīmē, ka mēs kompensējam pie mums
apdrošinātās firmas izmaksas, kuras tā nevar segt pārtrauktās ražošanas vai
pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanas dēļ (patstāvīgās izmaksas, algas u. tml.).
Šī palīdzība biznesam tiek veikta tik ilgi kamēr uzņēmums nav atsācis normāli
funkcionēt. Pastāv iespēja apdrošināties arī tā, lai apdrošināšanas gadījuma
iestāšanās gadījumā tiktu saglabāts iepriekšējais apgrozījums, pat peļņa.
Iestājoties apdrošināšanas gadījumam biznesa zaudējumus nosaka abu pušu
izvēlēts, neatkarīgs grāmatvedis. Izdevumus par neatkarīga grāmatveža vai
auditorfirmas algošanu sedz apdrošināšanas sabiedrība. Apdrošināšanas
atlīdzības izmaksa ir atkarīga no īpašuma zaudējuma vai bojājuma iemesla, tādēļ
izņēmumi ir stipri līdzīgi kā īpašuma apdrošināšanā. Arī šajā apdrošināšanas
veidā ir paredzēts pašrisks vai pat atskaitījums. Biznesa apdrošināšana bieži
tiek kombinēta ar īpašuma apdrošināšanu.
TIESISKĀ ATBILDĪBA PRET TREŠAJĀM PERSONĀM
Apdrošinājuma
ņēmējs var apdrošināties pret kaitējumu, ko tas netīši varētu nodarīt trešās
personas īpašumam vai veselībai. Mūsu sabiedrība piedāvā vispārējās
civiltiesiskās atbildības (t. sk. tūristu), profesionālās atbildības, īrnieku
civiltiesiskās atbildības, mājas īpašnieku civiltiesiskās atbildības, vadošo
darbinieku atbildības apdrošināšanu. Mēs varam atlīdzināt ne tikai bojājumus
vai zaudējumus, bet arī tiesas izdevumus. Galvenie izņēmumi, kad apdrošinātāja
saistības neiestājās ir, ja apdrošinātā persona piedalās karā, terorisma vai
sabotāžas aktos, demonstrācijās, lokautos, dumpjos; ja apdrošinātā persona
apzināti rīkojas prettiesiski un nodara kaitējumu citiem; gadījumos, kad
kaitējumu nodara dzīvnieki, kas ir apdrošinātās personas īpašums, par kuru tā
ir juridiski atbildīga; visos prasību gadījumos, kas rodas ja apdrošinātā
persona ir nepieskaitāma vai atrodas narkotisko vielu (izņemot zāles, ko tai
parakstījis licenzēts ārsts) vai alkohola ietekmē u. c. Daudzi izņēmuma
gadījumi ir atkarīgi no tiesiskās atbildības pret trešajām personām veida,
piemēram, ja ir nodarīti zaudējumi ēkām vai atsevišķām to daļām, ko īrē
apdrošinātā persona, tad šeit uz atlīdzību var pretendēt īrnieka civiltiesiskās
apdrošināšanas polises īpašnieks nevis, piemēram, darba devēja atbildības
apdrošināšanas polises īpašnieks u. tml.
Mūsu sabiedrība drīzumā plāno
piedāvāt arī autovadītāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu.
TŪRISMA APDROŠINĀŠANA
Šis
apdrošinājums ir spēkā visā pasaulē izņemot Latviju vai apdrošinātās personas
mītnes zemi, ja tā ir cita valsts. Apdrošinājumu veidi ir (iekavās norādītas
maksimālās atlīdzību summas USD ) nepieciešamie medicīniskajiem izdevumi pie
nelaimes gadījuma vai saslimšanas (70000); palīdzības dienesta pakalpojumi
ceļojuma laikā, nepieciešamā medicīniskā evakuācija, ieskaitot transportu
(50000); mirstīgo atlieku nogādāšana uz dzimteni, ieskaitot atlīdzību par zārku
(15000); apdrošinājums neatgriezeniska sakropļojuma gadījumā (40000):
apdrošinājums nāves gadījumā (20000). Apdrošināšanas atlīdzība netiek izmaksāta
par medicīnas izdevumiem, kas radušies pēdējo 3 grūtniecības mēnešu laikā, ja
apdrošinātā persona atrodas alkohola vai narkotiku iespaidā, ārstējot nervu vai
garīgās slimības, par profilaktiskām apskatēm, par ārstēšanos, kurai
nepieciešama ilgstoša uzturēšanās medicīniskās iestādēs (atpūtas namos,
sanatorijās, stacionāros, organisma atindēšanai paredzētās iestādēs), par
slimībām, kuru simptomi bija redzami un netika ārstēti pirms apdrošināšanas
perioda vai polises operatīvā darbības laika, ja apdrošinātā persona pretēji
ārsta norādījumiem ir devusies apdrošinātajā ceļojumā un tai radušies medicīnas
izdevumi, apdrošinātās personas ceļojuma mērķis ir saņemt medicīnisko palīdzību
vai konsultāciju, relatīvā frančīze – 50 USD no katras prasības par medicīnas izdevumu
atlīdzināšanu, ja medicīnas izdevumi radušies Latvijā vai apdrošinātās personas
mītnes zemē, piedaloties sacensībās, kur izmanto transporta līdzekli, lidojot
lidaparātā, kurš nav reģistrēts, braucot ar motocikletu, kura dzinēja darba
tilpums ir lielāks par 125 kubikcentimetriem u.c. Ja apdrošinājuma ņēmējs ir
iemaksājis papildus prēmiju, tad viņš ir apdrošinājies arī pret bagāžas
nozaudēšanu vai aizkavēšanos, lidojuma aizkavēšanos, personiskā tiesiskā
atbildība. Apdrošināšanas atlīdzība par bagāžas nozaudēšanu netiek izmaksāta
par saskrāpētiem, saplēstiem stikla vai citiem plīstošiem priekšmetiem, ja
mantas ir sabojājušas kodes vai citi insekti, nolietošanās, zaudējumus, ko
nodarījušas varas iestādes (muita u.c.) vai arī mantas labojot vai tīrot, relatīvā
frančīze 50 USD u.c. Lidojuma aizkavēšanās gadījumā, kas ilgāka par 6. Stundām
atlīdzība ir 200 USD, izņemot gadījumus, kad klients iepriekš nav reģistrējis
savu lidojumu, ja lido ar čarterreisu, ja iepriekš jau zināms, ka lidojums
nenotiks. Personiskās atbildības pret trešajām personām skat. nodaļu TIESISKĀ
ATBILDĪBA PRET TREŠAJĀM PERSONĀM.
Notiek plaša sadarbība ar tūrisma
aģentūrām.
NELAIMES GADĪJUMU APDROŠINĀŠANA
Šis apdrošināšanas veids sedz visus
izdevumus, kas radušies pie nelaimes gadījuma vai saslimšanas, kā arī tiek
izmaksāta atlīdzība neatgriezeniska sakropļojuma vai apdrošinātā nāves
gadījumā. Protams arī šeit tiek noteiktas maksimālās atlīdzību summas. Apdrošināšanas
atlīdzība netiek izmaksāta par medicīnas izdevumiem, kas radušies pēdējo 3
grūtniecības mēnešu laikā, ja apdrošinātā persona atrodas alkohola vai
narkotiku iespaidā, ārstējot nervu vai garīgās slimības, par profilaktiskām
apskatēm, par ārstēšanos, kurai nepieciešama ilgstoša uzturēšanās medicīniskās
iestādēs (atpūtas namos, sanatorijās, stacionāros, organisma atindēšanai
paredzētās iestādēs), par slimībām, kuru simptomi bija redzami un netika
ārstēti pirms apdrošināšanas perioda vai polises operatīvā darbības laika,
ārpus apdrošinātā mītnes zemes, piedaloties sacensībās, kur izmanto transporta
līdzekli, lidojot lidaparātā, kurš nav reģistrēts, braucot ar motocikletu, kura
dzinēja darba tilpums ir lielāks par 125 kubikcentimetriem u.c.
KRAVU APDROŠINĀŠANA
Mūsu sabiedrība piedāvā arī kravu
apdrošināšanu. Ar šo apdrošināšanas veidu mums pilnībā nodarbojās
apdrošināšanas brokeru firma INSURANCE BROCKARIGE (mūsu līdzīpašnieks), kas
sagatavo riska aprakstu un nokārto lielāko daļu visu pārējo lietu, tādejādi
mums atstājot dokumentācijas izskatīšanu un riska parakstīšanu, tāpēc šim
apdrošināšanas veidam biznesa plānā sīkāk nepieskarsimies. INSURANCE BROCKARIGE standarta komisija ir 12
% no kravu apdrošināšanas prēmijas.
Mūsu firma nedomā apstāties pie
esošā pakalpojumu klāsta un jau tuvākā nākotnē (no 1998. gada 1. maija)
piedāvāsim sauszemes transportlīdzekļa civiltiesisko apdrošināšanu, sauszemes
transportlīdzekļa apdrošināšanu (CASCO, SUPERCASCO), finansu apdrošināšanu,
būvdarbu apdrošināšanu, bet tālākā nākotnē arī zaļās kartes.
Nozīmīgs mūsu pakalpojumu kvalitātes
rādītājs ir spēja laicīgi samaksāt atlīdzības, kam pamatā ir mūsu rezerves un
pārapdrošināšana.
MŪSU LĪGUMU PĀRAPDROŠINĀŠANA
Proporcionālā pārapdrošināšana - %
no apdrošinājuma summas ( TSI )
Neproporcionālā
pārapdrošināšana – ekscess.
Maksājamā
līgumpārapdrošināšanas prēmija tiek izteikta % no apdrošināšanas prēmijas, un pārapdrošināšanas atlīdzība tiek
izteikta tik pat % no TSI.
Ja
apdrošināšanas līgums neikļaujas pārapdrošināšanas līguma standartos, tad
līgums tiek pārapdrošināts fakultatīvi.
Ja
īpašuma, uzņēmējdarbības pārtraukšanas vai celtniecības apdrošināšanas TSI <
250000 $, tad darbojās 70 % līgumpārapdrošināšana ar SKANDIA. Ja 2500000 $ < TSI < 6000000 $. Ja CASCO
TSI < 30000 $, tad 60 % līgumpārapdrošināšana ar KOLNISCHE RUCK
Ja
kravu apdrošināšanas TSI < 100000 $, tad 60 % līgumpārapdrošināšana ar ROYAL
AND SUN ALLIANCE. Ja tiesiskās atbildības pret trešajām personām 250000 $ <
TSI <100000 $, tad 50 %
līgumpārapdrošināšana ar ROYAL AND SUN ALLIANCE. Ja nelaimes gadījumu un
tūrisma apdrošināšanā TSI <100000 $ (uz vienu cilvēku.), tad darbojas 40 %
līgumpārapdrošināšana ar Somijas THE POHJOLA GROUP.
Par pārapdrošināšanas
prēmijām mēs saņemam komisiju no 15 – 30 % apmērā.
![]() |
TIRGUS ANALĪZE
1997. gadā nedzīvības apdrošināšanas
sabiedrības bija parakstījušas bruto prēmijas 59,968 miljonu latu apmērā, bet
atlīdzībās izmaksājušas 9,922 miljonus latu
Salīdzinot
ar 1996. gadu nedzīvības apdrošināšanas bruto prēmiju apjoms pieaudzis par
28,736 milj. Latu (92%). Straujais apjomu pieaugums lielā mērā skaidrojams arī
ar transportlīdzekļu obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas ieviešanu (13,680
milj. LVL). Pieaudzis apjoms arī citos apdrošināšanas veidos. Tā, piemēram,
pērn īpašuma apdrošināšanā parakstītas 14,326 milj. latu apmērā (1996. g. –
10,386), veselības apdrošināšanā – 3,843 milj.. latu (1996. – 2,526), kravu
apdrošināšanā – 2,874 milj. latu (1996. – 1,842) u.c.
Mūsu sabiedrības klienti ir
juridiskās un fiziskās personas. Dominējošās ir juridiskās personas – 79 %. 29%
mūsu parakstīto prēmiju ir brokeru sagādātas. Mūsu klientu lielāko daļu sastāda
Latvijas kompānijas ar dominējošu ārzemju kapitālu, kas izskaidrojams ar mūsu
sabiedrības piederību labi zināmām ārzemju apdrošināšanas firmām. Tādejādi
ārzemju klients neriskē saistīties ar nepazīstamām Latvijas apdrošināšanas
sabiedrībām, domādams, ka arī mēs strādājam tā pat kā mūsu akcionāri. Šo savu
piederību mēs arī akcentējam, lietojot mūsu akcionāru simboliku un nosaukumus
pie savējā. Šai tirgū, kurā apdrošinājuma ņēmēji ir firmas ar ārzemju kapitālu,
mūsu lielākie konkurenti ir TRUGG HANSA LATVIA LTD. (Zviedrija), AAS FAMLAT
(ASV, Somija), RĪGAS FĒNIKSS (Vācija). Viens no galvenajiem mūsu panākumu
iemesliem ir godīgums pret klientiem. Diemžēl, daudzas sabiedrības ļoti
negribīgi izmaksā atlīdzības saviem klientiem, kaut arī tas būtu jādara. Īpaši
tas pierādās arī atlīdzību koeficentu salīdzināšanā. Kopējais Latvijas
apdrošināšanas sabiedrību atlīdzību koeficents (1997.) ir 17%, bet mūsējais 33.2%.
Mūsu godīgums izpaužas arī citā apstāklī. Daudziem nav noslēpums, ka arī
Latvijā caur apdrošināšanas sabiedrībām tiek legalizēta noziedzīgi iegūtā
nauda, jo arī apdrošināšana līdzīgi kā bankas vai ofšora zonas var tikt
izmantotas šim nolūkam. Mūsu sabiedrība šādos pasākumos neiesaistās. Cita mūsu
priekšrocība ir jau pieminētā iespēja samaksāt prēmiju pa daļām un tiesības
anulēt polisi saņemot atpakaļ daļu naudas. Klienta apmierinātības pamatā var
kalpot arī viņa vēlme justies nozīmīgam, ko izmantojam arī mēs, jo mūsu
pagaidām kā maza uzņēmuma priekšrocība ir tā, ka vismaz nozīmīgākie klienti var
personiski tikties un apspriest lietas ar mūsu vadošajiem darbiniekiem. Katram
klientam viņa polises termiņa beigās tiek izsūtīts piedāvājums atjaunot polisi,
kas parasti arī vainagojas panākumiem. Mūsu sabiedrība atšķirībā no citām
nepiedāvā atlaides. Saviem nozīmīgākajiem klientiem vismaz reizi gadā rīkojam
prezentācijas, tādejādi veicinot pastāvīgas klientūras veidošanos. Cita mūsu
priekšrocība ir mūsu darbinieku kompetence un labās angļu valodas zināšanas.
Ņemot vērā straujo apdrošināšanas
tirgus apjomu pieaugumu 1998. Gadā plānojam sasniegt ap 1180000 LVL lielu
prēmiju apjomu. Par šī skaitļa sasniedzamību liecina arī pirmo 3 1998. gada
mēnešu rezultāti.
![]() |
MĀRKETINGA STRATĒĢIJA
Mūsu sabiedrības mērķis ir kļūt par
prestižu sabiedrību ar lielu Latvijas apdrošināšanas tirgus daļu. Mūsu mērķa
tirgus ir ļoti plašs, jo apdrošināšana var būt vajadzīga jebkurā nozarē,
jebkurai personai. Mūsu klienti ir gan juridiskās, gan fiziskās personas. 79%
mūsu sabiedrības klientu ir juridiskās personas. Pamatā tās ir firmas ar
ārzemju kapitālu. Mēs apkalpojam tikpat kā visus SKANDIA un ROYAL AND SUN
ALLIANCE klientus Latvijā. Starp mūsu uzņēmumiem ir tādi klienti kā SKANSKA,
NESTLE, COCA COLA, BALTIC AIRLINES, DIENA, BALTCOM GSM, LATVIJAS MOBĪLAIS
TELEFONS, AMERPAP LATVIA, ALDARIS, RIETUMU BANKA, PRESES NAMS, NIKE un citi.
21% mūsu klientu ir fiziskās personas ( galvenokārt īpašuma, nelaimes gadījumu,
tūrisma apdrošināšana). Mūsu produktu cenas ir konkurētspējīgas, aptuveni
kopējā līmenī ar citām Latvijas apdrošināšanas sabiedrībām. Savu cenu politiku
pagaidām mainīt nedomājam. Mūsu apdrošināšanas produkti ir augstā līmenī, sākot
ar laipnu klienta sagaidīšanu un beidzot ar to, ka mūsu klienti var justies
droši, ka apdrošināšanas gadījuma iestāšanās reizē savu atlīdzību noteikti
saņems, jo mūsu spēja samaksāt apdrošināšanas atlīdzības ir ļoti augsta, kas
pamatojās ar mūsu tehniskajām rezervēm, pārapdrošināšanu, likviditāti. Mūsu
līgumi tiek pārapdrošināti 60% līdz 80% apmērā no līgumu summām (skat. nodaļu
APDROŠINĀŠANAS PRODUKTI). Savā finansiālajā darbībā izmantojam pasaules
pieredzi saskaņā ar Valsts apdrošināšanas uzraudzības inspekcijas noteikumiem.
Pārdošanā galvenokārt izmantojam tā
saukto tiešo pārdošanu (71%), ar klientu individuāli vienojoties un novērtējot
risku. Savā darbā tikpat kā neizmantojam aģentus. 29% bruto prēmiju apjoma ir
sagādātas izmantojot apdrošināšanas brokeru pakalpojumus. Arī turpmāk plānojam
ap 30% lielu prēmiju daļu iegūt caur brokeriem. Šeit mūsu galvenais partneris
ir mūsu līdzīpašnieks SIA INSURANCE BROCKARIGE (ap 50% no brokeru sagādātajām
prēmijām, pārsvarā kravu apdrošināšana). AAS INSURANCE LINES cenšas sadarboties
ar vairākiem brokeriem, tādejādi sadalot risku. Citas brokeru sabiedrības ar
kurām sadarbojamies ir 3A BROKERS, KRG, APDROŠINĀŠANAS SERVISS u. c. Brokeru
komisijas parasti sastāda 7 līdz 20% no prēmijas. Šeit jāņem vērā, ka līguma ar
klientu lielāko darbu jau ir izdarījuši brokeri (klienta atrašana, riska vērtēšana
u.t.t.).
No 1998. gada 4. maija AAS INSURANCE
LINES sāks piedāvāt jaunus apdrošināšanas produktus: CASCO, SUPRCASCO,
autovadītāja vispārējo civiltiesisko, būvdarbu, finansu apdrošināšanu. Jau
patlaban tiek gatavoti apdrošināšanas projekti šajos veidos ar klientiem.
Līdzšinējā darbībā mūsu kompānija
nav piedzīvojusi nevienu sūdzību no klientu puses ,tāpēc varam domāt, ka pie
nemainīgas uzņēmuma politikas izdosies saglabāt jau esošo klientūru, kas ir arī
viens no mūsu svarīgākajiem mērķiem. Līgumam beidzoties, klienti saņem no mums
vēstuli ar atgādinājumu par to un priekšlikumu pagarināt līgumu. Lielākā daļa
līgumi arī tiek pagarināti. Saviem lielākajiem klientiem divas reizes gadā
rīkojam prezentācijas par saviem jaunajiem produktiem, kas arī, mūsuprāt, ir
labs klientu piesaistes veicināšanas līdzeklis. Mēs veicam pasākumus arī jaunu
klientu piesaistei, jo jau šogad plānojam divkāršot apgrozījumu salīdzinoši ar
pagājušo 1997. gadu. Varam uzskatīt, ka vislabākā reklāma ir apmierināts
klients, taču ar to vien nepietiek. Mēs izmantojam visus mārketinga
veicināšanas pasākumus. Reklamējam savus produktus masu informācijas līdzekļos
(DIENAS BIZNESS, BIZNESS&BALTIJA, DIENA radio SWH u. c.), izdalām bukletus,
piedalāmies izstādēs. Tiešā pārdošana ir virzīta uz klientu, klienta vēlmes
tiek uzklausītas un viņš tiek apkalpots laipni un viesmīlīgi. Daudzi klienti ir
ļoti apmierināti, ka var tikties ar mūsu vadītājiem personiski. Pozitīva
informācija par mums ar vien biežāk sāk parādīties masu informācijas līdzekļos,
ko panākam ar pastāvīgu jaunākās informācijas un rezultātu sniegšanu par sevi.
Droši varam teikt, ka sabiedriskās domas ietekmēšana par sevi mums padodas itin
labi.
Savu līdzšinējo
mārketinga stratēģiju uzskatam par ļoti izdevušos un mainīt to tuvākajā laikā
nedomājam.
![]() |
UZŅĒMUMA VADĪBA UN DARBINIEKI
AAS INSURANCE LINES augstākā
lēmējinstitūcija ir tās padome, kas sastāv no mūsu akcionāru ievēlētiem
locekļiem un Ģenerāldirektora (kopā 3 līdz 5 cilvēki). Visām akcijām ir
vienādas balsstiesības. Padomes sapulces notiek ne mazāk kā divas reizes gadā.
Padome izlemj svarīgākos sabiedrības lēmumus (skat. likumu PAR AKCIJU
SABIEDRĪBĀM). Padomes priekšsēdētājs saskaņā ar sabiedrības statūtiem ir arī
sabiedrības Ģenerāldirektors, kuru ievēl padomes locekļi. Kopš sabiedrības
dibināšanas brīža mūsu sabiedrības padomes priekšsēdētājs un Ģenerāldirektors
ir Artis Birziņš. Vēl padomē ir 3
locekļi (pa vienam pārstāvim no katras lielās akcionāru kompānijas. Strīdīgu
jautājumu pieņemšanā (tādi vēl nav bijuši) izšķirošā nozīme ir katra padomes
locekļa pārstāvēto akciju skaitam.
Ģenerāldirektors ir sabiedrības
ikdienas darba galvenais vadītājs. Viņam savā darbā ir jāņem vērā ne tikai
padomes, bet arī sabiedrības valdes viedoklis un priekšlikumi. Sabiedrības
valde tiek veidota mūsu darba efektīvākai veikšanai un organizācijai. Tā sastāv
no Ģenerāldirektora, Finansu direktora un apdrošināšanas direktora. Vēlāk
sabiedrības valdē varētu parādīties arī Mārketinga direktors.
Līdz 1997. gada 30. aprīlim mūsu
firmas darbinieku skaits ir 8, taču sākot no pirmā maija tas būs 10, jo tiek
ieviesti jauni produkti, mūsu klientu loks paplašinās un līdz ar to darba kļūst
vairāk. Mūsu kompānijā lieliski tiek īstenots tā sauktais DARBS KOMANDĀ.
Uzņēmumā ir 3 nodaļas. No šā gada 1. maija apdrošināšanas nodaļā būs 7
darbinieki:
Firmas administrācija sastāv un arī tuvākā laikā sastāvēs no diviem
darbiniekiem - Ģenerāldirektors un Sekretāre. Finansu nodaļā pagaidām ir tikai
viens cilvēks Finansu direktors - Galvenais grāmatvedis. Šīs nodaļas pienākumos
ietilpst uzņēmuma grāmatvedības veikšana, ieguldījumu kontrole un izvēle kā arī
aktīva piedalīšanās budžeta plānošanā un tā izpildes kontrole. No 1999. gada
šajā uzņēmuma nodaļā paredzēts vēl viens darbinieks - Galvenais grāmatvedis.
Lielāko daļu darba šai nodaļa sastāda grāmatvedības veikšana, tāpēc arī pēc
jaunā darbinieka pieaicināšanas ar to būs jānodarbojas abiem darbiniekiem.
Visi mūsu darbinieki ir ļoti labi
angļu valodas pratēji un visiem ir augstākā vai nepabeigta augstākā izglītība.
Lielu nozīmi piešķiram zināšanu palielināšanai un lielākas pieredzes iegūšanai,
kas notiek organizējot kursus un seminārus uzņēmuma iekšienē, apmeklējot kursus
citur un veicot apmaiņas braucienus ar SKANDIA un THE ROYAL AND SUN ALLIANCE.
Mūsu darbinieki saņem augstas algas un tiek apdrošināti pret nelaimes
gadījumiem un pret kaitējuma nodarīšanu kompānijai.
Par
mūsu kompānijas panākumiem lielākajā mērā ir jāpateicas tieši mūsu
darbiniekiem.

RISKS UN PROBLĒMAS
Vislielākais risks jebkurai
apdrošināšanas sabiedrībai ir tās uzņemtās saistības (iespējamās atlīdzības).
Mūsu sabiedrībai pēc 1997. gada 30. decembra datiem tās ir 590 102 292 LVL.
Apdrošināšanas gadījumu iespējamība ir neizbēgama, jo tas ietilpst mūsu biznesā
uzņemties risku un ar to ir jārēķinās. Pret iespējamām prasībām pret mums nodrošināmies
ar pārapdrošināšanu un rezervēm kā arī mūsu darbinieku (riska parakstītāju)
profesionalitāti parakstot risku un izskatot atlīdzību prasības.
Lai arī mūsu darbinieki strādā labi,
viņi ir apdrošināti pret kaitējuma nodarīšanu kompānijai. Esam apdrošinājušies
arī pret darbinieku saslimšanu, nelaimes gadījumiem, ugunsgrēkiem, biznesa
pārtraukšanu u.c., un tādejādi pasargājušies pret veselu virkni risku.
Diemžēl
ir arī daudzas iespējamās problēmas un riski, kuru sekas novērst nav mūsu
spēkos, pret kuriem apdrošināties nevaram. Tie ir makrovides faktori. Latvijā
ir vērojams slikts demogrāfiskais stāvoklis, kas ilgā laikā var kļūt
nelabvēlīgi biznesam kopumā. Tiesisko un ekonomisko vidi uzskatam par mums
samērā labvēlīgu, Latvijas apdrošināšanas likumdošana ir beidzot sakārtota,
traucē vienīgi daudzās pārmaiņas uz mums attiecošos likumos. Latvijā ir
vērojama ekonomiskā izaugsme un ļoti labs inflācijas rādītājs. Runājot par
nodokļu sistēmu pagaidām tā ir ļoti labvēlīga, jo apdrošinātājiem no prēmijām nav
jāmaksā gandrīz vai nekas, taču tālākā nākotnē stāvoklis var mainīties, ņemot
vērā, ka Latvija tiecās uz Eiropas savienības standartiem, kur dažās valstīs ir
jāmaksā pat 15 – 20% apdrošināšanas nodoklis. Ar nopietnām problēmām varam
saskarties, notiekot negatīvām izmaiņām valsts politiskajā vidē, taču domājams,
ka nākošā saeima un valdība valstij un uzņēmējdarbībai kopumā nekaitēs.
Uz nākotni raugāmies optimistiski,
un domājam, ka gūsim panākumus savā tālākajā darbībā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru