Referāts
12. klase.
Apgaismība un apgaismotais racionālisms
Ernests Trelčs 1897.g. apgaismību definēja
šādi:
“Apgaismība ir eiropeiskās kultūras un
vēstures patiesi modernā perioda sākums un pamats. Tā nekādā gadījumā nav
vienīgi vai galvenokārt zinātniska kustība, bet ir universāls kultūras
apvērsums visās dzīves sfērās. Tās tendence izpaužas kā tieksme panākt imanentu
pasaules izskaidrojumu ar visās sfērās spēkā esošu izziņas līdzekļu palīdzību,
kā arī racionālas dzīves kārtības iedibināšanā, pakļaujot to vispārnozīmīgiem
mērķiem.”
Paraugs visai Eiropai bija franču
apgaismotāji, kuri nesaistīja sevi ne ar kādu sabiedrisko kārtu un darbībā un
spriedumos, neņemot vērā visu savu patriotismu.
Šī garīgā kustība, kuras priekšgalā atradās
intelektuālā elite, pateicoties tās ideju plašajai popularizācijai, pārtapa par
vispārēju pasaules uzskatu. Tās vadmotīvs bija prāts kā regulatīvais princips
visās dzīves sfērās. Prāts, drosme kritizēt, garīgā brīvība un reliģiskā tolerance
tika pretstatīta tradīcijai, ticības dogmām, baznīcas un valsts autoritātei,
tikumiskajiem un kārtu aizspriedumeim.
Apgaismotāju ciešā pārliecība, ka ar prāta
visu lietu mēra palīdzību var atklāt visus esamības noslēpumus, noveda arī pie
ticības racionalizācijas. Deisma “prāta reliģija” atzīst Dievu kā radītāju un
pasaules pirmpamatu, taču apstrīd Dieva iejaukšanos pasaules norisēs. Pasaule
pēc radīšanas brīža funkcionē, pateicoties saviem imanentajiem likumiem.
Vācu apgaismībai salīdzinājumā ar franču
bija raksturīgas daudz spilgtākas utilitāri pedagoģiskas tendences. Tās sākās
vēlāk un īpaši pēc 1763. g. atstāja lielu ietekmi uz praktisko politiku.
Vācu apgaismībā valdīja doma, ka tai piemīt pašatjaunošanās un evalucionāru
pārmaiņu spēks. Valdošais domātājs bija Kristiāns Volfs.
Apgaismību ideju izplatīšanai Vācijā svarīga
nozīme bija lasītāju biedrībām, kas aptvēra ļoti plašus slāņus un tiek
uzskatītas par organizātoriskā ziņā viss izplatītāko biedrību tipu. Lasītāju
biedrības bieži bija saistītas ar slepenajām biedrībām – otru lielāko
apgaismības ideju nesēju. Apgaismības nesēji dažkārt bija arī universitātes
profesori, taču pašas universitātes nebija to centri. Apgaismību Vācijā
izplatīja lasītāju biedrības, saloni, pat garīdznieki. Apgaismības rezultātā
Vācijā 18.gs. beigās lasīt mācēja ¼ daļa iedzīvotāju.
Apgaismība bija vienlaicīgi garīga un
praktiska kustība. Tās ietekmē vājinājās tradicionālās saites starp ticību un
baznīcu. Būtisks apgaismības sasniegums bija tradīciju un autoritātes kritika,
kas novērsa savu laiku pārdzīvojušo un pavēra jaunus ceļus attīstībai.
Apgaismības tieksme izgaismot visu tumšo un izskaust visdažādākos māņus
nekavēja to atbalstīt un veicināt jaunu, noslēpumainu rituālu parādīšanos u.c.
Apgaismotā absolūtisma politiskais mērķis
bija radīt inovācijām draudzīgus birģerus un spēcīgus, ar augstu pašapziņu
apveltītu zemniecību. Apgaismība ietekmēja pat militāro sfēru. Attiecīgās
valdības parasti karus veda ar ierobežotiem līdzekļiem, izvirzot noteiktus
(teritoriālos, tirdzniecības, koloniālos u.c.) mērķus.
Apgaismība aptvēra gandrīz vai visas
zinātnes – filozofiju, dabaszinātnes un sociālo refleksiju sfēru, kā arī to
lietojumu dažādās dzīves jomās – tehnoloģijā, izglītībā, tiesībās, pārvaldē, kā
arī starptautiskajās attiecībās.
Dzīves formas
Pārtika
Gadsimtu gaitā Eiropā bads iestājās ar tādu
nenovēršamību, ka kļuva par cilvēku bioloģiskās dzīves elementu. Tā avots bija
pārtikas produktu trūkums un to dārdzība. Vairāk par pilsētām cieta lauku
rajoni, jo tur nebija nedz noliktavu, nedz rezerves krājumu, nedz iespēja
iepirkt pārtikas krājumus ārzemēs utt. Bads veicināja strauju epidēmiju
izplatību, no kurām visbiežāk bija mēris. Sevišķi izplatītas bija masalas.
Izplatīts bija arī tīfs, gripa, cūciņas, difterīts, holēra, šarlaks, tuberkoloze
u.c. Arī sifiliss kā ātra un nāvi nesoša slimība aptvēra visus sabiedrības
slāņus.
Mēris galvenokārt pastāvēja divās formās –
plaušu un buboņu, ko sauc par “Dieva zīmēm”. Bagātnieki, ja vien tas bija
iespējams, izceļoties epidēmijai, uzreiz devās uz savām lauku mājām. Cilvēki
cīnījās divās frontēs – pret pārtikas līdzekļu trūkumu un pret slimībām.
Milzīga bija bērnu mirstība, bieži līdz 20 gadu vecumam nodzīvoja tikai puse no
dzimušajiem. Sieviešu mirstību palielināja neveiksmīgas dzemdības, un tomēr
sieviešu bija vairāk nekā vīriešu gan pilsētā, gan arī laukos.
Eiropa bija gaļēdāju zeme, milzīgās platībās
varēja ganīt lopus. Taču 17. gs. lopkopība strauji zaudē savu priviliģēto
stāvokli.
Rietumos cilvēkiem vienmēr pietrūcis
graudaugu, ko kompensēja pākšaugu, kā arī pseidomiltu.
Pilsētās pārtika bija daudzveidīgāka nekā
laukos. Laukos daudz vairāk ēda maizi nekā pilsētās. Zemnieki ēda galvenokārt
otršķirīgus graudaugus – rudzus, auzas, kviešus.
18. gs. notika revolucionāras pārmaiņas
apgādē ar pārtiku. Eiropā ātri izplatījās kartupeļi, īpaši nabagajos slāņos.
Lauksaimniecībā ātri tika ieviesta kukurūza, tā bija arī barība dzīvniekiem.
Kartupeļi izšķirošo uzvaru guva 18. gs.
beigās un 19. gs. sākumā, jo pret tiem pastāvēja aizspriedumi: kartupeļi
izraisot lepru, radot organismā gāzes utt.
Liela loma pārtikas revolūcijā bija arī
dārzeņiem – burkāniem, kāpostiem, rāceņiem.
Līdz 16. gs. liela greznība bija
cukurs, spirta dzērieni. Līdz 15. gs. Eiropā bagātnieku dzīrēs kvantitāte
pārspēja kvalitāti. Greznība bija arī galda piederumi – galda sudrabs, trauki,
salvetes, svečturi ar svecēm u.c. Karote un nazis bija seni instrumenti, taču
nažus sāk pasniegt pie galda, tikai sākot ar 16.gs.
Pamazām sāk ieviesties labas manieres.
1624. g. austriešu rīkojums Elzasas landgrāfistē precizēja jaunos
uzvedības noteikumus pie hercoga galda.
Pilsētas bija slikti nodrošinātas ar ūdeni.
Venēcijā akas laukumos vai pilīs nav viss ierīkotas, lai smeltu ūdeni no zemes
dzīlēm, bet kalpo kā rezervuāri, kas līdz pusei piepildīti ar smiltīm, caur
kurām filtrējas lietus ūdens. Ūdensvadi bija tikai nedaudzās pilsētās – Romā,
Parīzē u.c.
Vīnu dzēra visur, bet izgatavoja to tikai
Vidusjūras un Melnās jūras baseinā. Daudz dzēra alu, īpaši ārpus vīnogu
audzēšanas rajoniem. No āboliem ieguva sidru, ko dzēra parastā tauta.
16. gs. sāka ražot degvīnu, 17. gs. tas sāka izplatīties un
18. gs. iemantoja popularitāti.
17. gs Francijā un Nīderlandē sāk
parādīties šokolāde. 17. gs. sākumā Portugāļi, Holandieši un angļi atveda
tēju. Ap 1615. g. Venēcijā parādījās kafija.
16. - 17. gs. pasauli
iekaroja tabaka – šņaucamā, smēķējamā un košļājamā.
Dzīves apstākļi
No koka celtās pilsētas nodega, un
16. – 17. gs. sāk dominēt akmens mājas ar kārniņu jumtiem. Ilgi
laiku ķieģeļu vai akmens mājas ar kārniņu jumtiem palika pārticības simbols.
Parīze kļūst par akmens pilsētu 17. gs. Tur kur trūka mežu, par
celtniecības materiālu kalpoja zeme, māli un salmi.
Lauku mājas kalpoja pilsētniekiem par
patvēruma vieta. Tur tika apmierinātas tikai viselementārākās vajadzības.
Parīzē 16. gs. dzīvokļi bija ļoti
vienkārši, lielākie domāti turīgākajiem. Nabadzīgie ļaudis dzīvoja drausmīgos
apstākļos arī tad, kad Parīzē 17. – 18. gs. notika individuālā
celtniecība.
17. gs. bagātie pa jaunam sāk organizēt
dzīves telpu. Parādās, no vienas puses, dzīvojamās istabas – vieta, kur ēd, guļ
audzina bērnus, kur sieviete pilda mājas darbus, no otras, - darbistaba,
kabineti vai bodītes, kur tirgojas. 17. gs. notika arī lauku urbanizācija
– dižciltīgie un buržuāzija iegādājās īpašumus pa pilsētām.
Nabadzīgie laukos un pilsētās dzīvoja
gandrīz bez jebkādām labierīcībām. Vismaz līdz 18. gs. mēbeļu faktiski
nebija, sēdēja galvenokārt uz soliem. Šai periodā zemniekiem parādījās dažas
mēbeles, kuras rotāja un izkrāsoja, arī krēsli.
Rietumos strauji mainījās tikai bagāto
interjers un mēbeles, kas liecina par ekonomisko un kultūras progresu.
17. gs. daudzās vietās grīdu izlika ar keramikas plāksnēm; mozaīkas un
grīdām parādās 18. gs., tai pašā laikā modē nāk parkets. Griestus ilgu laiku
sauca par “grīdu”. 17. gs. Itālijā sāka nosegt sijas, 18. gs. modē
nāca gludi griesti – mākslīgais marmors noslēpa koka konstrukciju. Sienas
krāsoja ar eļļas vai līmes krāsām, kuras nomainīja no visdažādākajiem audumiem
austas tapetes. Dažkārt sienas apšuva ar koka paneļiem.
Līdz 17. gs. durvis bija šauras – tās
atvērās uz āru un pa tām varēja ienākt tikai viens cilvēks. Ilgu laiku par
logiem kalpoja vienkārši koka slēģi. Vēlāk privātmājās sāka ieviesties arī
vitrāžas, kas līdz tam bija tikai baznīcās. Logus, kas atvērās, izgatavoja no
pergamenta, auduma, papīra, ģipša plāksnēm. Stikls sāk ieviesties tikai
16. gs., un tikai 17. gs. bagāto mājās parādās lieli logu stikli.
Mēbeles interjerā nemainījās ātri, jo bija
dārgas un ierobežotas bija arī ražošanas iespējas. Līdz 16. gs. tās
darināja tikai no ozolkoka. 15. – 16. gs. sākās revolūcija
amatniecībā, kad galdnieki nodalījās no namdariem. Līdz 16. gs. un pat vēl
17. gs. mēbeles parasti krāsoja, krāsoja arī griestus un sienas. Tā mērķis
bija palielināt gaismu tumšajā telpā. No 16. gs. mēbeles sāk vienkārši
apklāt ar laku. 17. gs modē nāk skapji, ko 18. gs. nomaina kumodes.
18. gs. parādās arī sekretēri.
18. gs. indivīds sāk norobežot savu
privāto dzīvi. Izmainās mājokļi un mēbeles. Bija trīs veidu telpas – draugiem,
parādes telpas un istabas ģimenes komfortam. Dzīves telpas nodalījās no
virtuves, ēdamtelpas – no salona.
1725. g. ieviesās jauns telpu plānojums
un dzīvokļa iekšējais dalījums. Viss greznums tika orientēts uz mēbelēm, kuru
izmēri samazinājās, bet kuri ieguva sarežģītu apdari. Slikta kļuva apkure,
ventilācija un tualetes. Ielas līdzinājās kloākām, jo naktspodus izlēja uz
ielas. Angļi tualetes izgudroja tikai 1596. g. Ļoti liels retums bija
vannas istabas. Līdz 19. gs. sākumam telpas pagaismoja tikai ar svecēm.
Tehnika
Praktiskajā mehānikā 17. gs. dominēja
dzirnavas, mašīnas, kuras izmantoja kalnrūpniecībā un celtniecībā smagumu un
ūdens celšanai, kara inženieru mākslā – ceļot tiltus, ostas, kanālus,
hidrotehniskās būves. Galvenais tehnoloģisko mašīnu uzdevums bija aizvietot
cilvēku fizisko spēku. Galvenais enerģijas avots bija vējš, plūstošs ūdens,
dzīvnieku un cilvēku muskuļu spēks, kā arī malka, kokogles un akmeņogles. Arī
pulveri sāka izmantot enerģijas nolūkos, taču tas nedeva panākumus.
Ūdens dzirnavas kustināja āmurus, veserus,
plēšas, darbināja sūkņus, mala, zāģēja utt. Dzirnavas bija pirmsidustriālās
Eiropas enerģētiskais mērs.
Viens no svarīgākajiem dzinēju tipiem bija
buras. Svarīgs ikdienas enerģijas avots bija koks; no tā darināja detaļas pat
mehāniskajiem pulksteņiem. Tika izcirsti milzīgi mežu masīvi, jo koku vajadzēja
visur, īpaši flotei.
18. gs. 30. – 40. gados
sāka parādīties pirmie automāti, sākās pat audēju darba automatizācija. Lielas
inovācijas deva granulētā pulvera izgudrošana ap 1420. g., kas nodrošināja
momentānu sadegšanu. Tas padarīja artilēriju mobilāku un efektīvāku.
Arkebūza kā šaujamierocis praktiski ieviesās
16. gs. sākumā. Vēlāk to nomainīja musketes, kuras uzlabošana noveda pie
šautenes izgudrošanas 1630. g.
Modernos karus finansiālajā ziņā varēja vest
tikai bagātas valstis. Visām tām bija milzīgi ieroču arsenāli, taču to ražošana
līdz pat rūpnieciskajai revolūcijai palika amatnieciska. Izveidojās
metalurģiskā rūpniecība, kas strādāja tikai kara vajadzībām. Artilērija
izmaksāja ļoti dārgi, arī munīcijas un pārvietošanas ziņā.
16. gs. izveidoja vispasaules sakaru
sistēmu, taču tas neko būtisku neizmainīja pašu sakaru lēnīgumā un nepilnībā,
kas ierobežoja arī ekonomisko attīstību.
Eiropā karietes parādījās tikai 16.gs.
beigās, diližansi – 17. gs.
Ceļi bija slikti, un maksimālais ātrums uz
tiem bija 100 km diennaktī. Ceļu būvniecība Eiropas zemēs sākās tikai
17. ga., vispirms Nīderlandē, tad Francijā, kur gadsimta beigās izbūvēja
pirmo bruģēto ceļu no Parīzes uz Orleānu.
Transporta ātruma simbols joprojām bija
zirgs, tos iejūdza dažkārt piecus – astoņus vienā jūgā, un tie pārvadāja smagus
ratus. Zemes transports bija ātrāks, salīdzinājumā ar pārvadājumiem pa kanāliem
vai upēm.
Izglītība un audzināšana
Viens no galvenajiem attīstības impulsiem
jaunajos laikos bija pakāpeniska analfabētisma pārvēršana, līdz ar to arī
rakstīto burtu ieviešana, lasīšanas pie sevis izplatīšana utt. Tas deva iespēju
personisko dzīvi nošķirt no publiskās.
Katrs, kas varēja savu vārdu uzrakstīt,
varēja arī to izlasīt, bet ne katrs, kas spēja izlasīt, varēja arī to
uzrakstīt. Arī tie, kas spēja parakstīties, ne vienmēr patiesi mācēja lasīt.
16. – 17. gs. Eiropā visi
avoti uzrāda, ka strauji pieaug to cilvēku skaits, kas māk parakstīties. Visās
vietās vīrieši spēja parakstīties biežāk nekā sievietes; to mācēja izdarīt visi
klerikāļi dižciltīgie, lielie tirgoņi un amatnieki.
Nav labāka pierādījuma tautas kultūras
komercializācijā kā grāmatu iespiešana. Ap 1500. g. bija vairāk nekā 250
vietu, kur iespieda grāmatas.
Attiecībā uz grāmatu izplatību rodas trīs
problēmas.
1. Telpiskā problēma:
vai amatnieki un zemnieki vispār varēja grāmatas ieraudzīt? Pilsētās tas
sarežģījumus neradīja. Taču arī lauku iedzīvotāji nebija no tām nošķirti.
2. Ekonomiskā
problēma: vai daudzi tās spēja iegādāties? Grāmatas cenu noteica augstā papīra
cena: mazas grāmatas bija arī lētākas.
3. Valodas problēmas:
vai tautai domātās grāmatas bija uzrakstītas pietiekami skaidri, vienkāršā
valodā un vai cilvēki, kas tik tikko mācēja lasīt, tās arī lasīja? Parasti
grāmatu valoda bija vienkārša. Pat cilvēks, kas lasīja lēni un ar mokām, ar tām
varēja iepazīties.
Kad mūsdienās vēsturnieki lasa grāmatiņas,
kas izdotas starp 1500. un 1800. g., viņos izraisa izbrīnu tas, cik liela
loma tajās ir tradīcijai. Kalendārs – agrīnajos jaunajos laikos visizplatītākā
lasāmviela – gadu no gada, pat no gadsimta uz gadsimtu maz mainījās, vienmēr
piedāvājot vienas un tās pašas astroloģiskās, medicīniskās, lauksaimnieciskās
un reliģiskās norādes, pamācības.
Prakse lasīt vienatnē pavēra ceļu jaunai
dievbijībai, kas radikāli mainīja cilvēka attieksmi pret Dievu. Tas vienlaicīgi
veicināja apzinātu attiecību veidošanu ar valsts varu. Analfabētisma
pārvarēšana deva iespēju rasties jaunām sociālām apvienībām un modernajai
valstij kā tādai.
Izmainījās arī Bībeles status: 16. gs
tā piederēja mācītājiem un šā amata kandidātiem, 18. gs sākumā tā bija jau
grāmata visiem, jo to kā ikdienišķu priekšmetu piegādāja lielā skaitā.
Nevar arī neatzīmēt, ka pastāvēja noturīgs
un spēcīgs kolektīvs naidīgums pret rakstītprasmi un tās izplatību. Daudzi pat
apgalvoja, ka grāmatu drukāšana vairo neizglītotību. Šie aizspriedumi pazuda
tikai 17. gs.
Viens no galvenajiem jauno laiku kultūras
sasniegumiem bija lasīšanas privatizācija. Viens no priekšnoteikumiem bija tas,
ka atsevišķi cilvēki sāka lasīt klusi, vārdu neizrunājot. Līdz ar to cilvēks
varēja izvairīties no sabiedrības kontroles.
Klusa lasīšana, pirmkārt, radikāli
pārveidoja garīgo darbu, kļuva par individuālu darbu, personisko konfrontāciju
ar tekstu, kas attīstīja atmiņu un optiski marķēja svarīgākās vietas tekstā;
otrkārt, tā veicināja individuālo dievbijību un privātu lūgšanu; treškārt,
savrupa lasīšana mājas apstākļos deva iespēju iepazīties ar ķecerīgiem
tekstiem, erotiskiem sacerējumiem utt.
Jaunajos laikos par burvju vārdu, ar kuru
centās atrisināt visas sociālās, etniskās un saimnieciskās problēmas, kļuva
“audzināšana”. Tas attiecās ne tikai uz bērniem, bet arī uz “tautu”:
zemniekiem, birģerim, proletariātu.
Apgaismotāji ne visai augstu vērtēja tautas
analfabētisma mazināšanu, jo baidījās, ka izglītība radīs nabadzīgajos
neapmierinātību ar savu vietu dzīvē un zemnieki sāks pamest zemi. Tāpēc Voltērs
teica, ka lielākajai daļai bērnu nav jāmācās lasīt un rakstīt.
Reformācijas centrālais jautājums bija bērnu
audzināšana, ko determinēja divejāda pārliecība: pirmkārt, bērns no dabas ir
ļauns un virzīts uz slikto. Tikai Dieva žēlastība var bērnu glābt; stingrai
audzināšanai ir jāsagatavo augsne, arī slāpējot ļaunās dziņas un iesaistot
bērnus sportā. Otrkārt, bērni kļūst par pieaugušajiem, kuram būs citam ar citu
jāsadzīvo. Reliģiskās rūpes pārauga politiskajās.
Daudzās skolās centrālā vieta tika ierādīta
pieklājības grāmatām. Pieklājību grāmatu mērķis bija radīt priekšnoteikumus,
kas atvieglotu sabiedrisko komunikāciju un saskaņotu to ar reliģiskajām
prasībām. Vienlaicīgi šīs grāmatas parādīja, ko drīkst un ko nedrīkst
demonstrēt publiski.
Sāka triumfēt šķietamība. Pašreprezentācija
bija paškontroles izpausme, kas radīja priekšnoteikumus sociālajai satiksmei.
Piemēram, tas attiecas uz uzvedību pie galda. Jau viduslaikos cīnījās par
pieklājību, tad arī parādījās pirmās pieklājības grāmatas, kuras nosodīja
nesātību, netīrību un nerēķināšanos ar citiem viesiem. Grāmatās runāja par to,
kas viduslaikos nebija pazīstams, - vispirms par tīrību pie galda, kas bija
saistīts ar jauno galda piederumu parādīšanos. Katram ēdājam bija jābūt savam
šķīvim, glāzei, galda instrumentiem. Ēšanu ar pirkstu palīdzību nopēla, līdzīgi
kā ēšanu no viena šķīvja. Ēšana pie galda kļuva par sava veida baletu, jo katrs
galda biedrs bija pakļauts citam.
Šai laikā tika paaugstināta cilvēka
“privātās dzīves” nozīme. Personiskais darbs, ģimene, dzīve ikdienā, trešajā
vidē kļuva par ne mazāk svarīgu faktoru kā publiskā, oficiālā dzīve.
Tautas kultūra
18. gs. beigās par Eiropas intelektuāļu
interešu priekšmetu kļuva tauta. Amatnieki un zemnieki bija pārsteigti, ka
vīrieši un sievietes ieradās to mājās klausīties tautas dziesmas un pasakas.
1774. g. J. G. Herdars uzrakstīja darbus ar nosaukumu “tautasdziesmas”,
“Tautas pasakas”, “Tautas teikas” u.c.
Ļoti liela loma bija ceļojošajiem
izklaidētājiem, kas bija viduslaiku aktieru pēcteči. Tā bija ļoti daudzveidīga
un raiba grupa.
Itāļu vārds ciarlatone nozīmēja gan medicīnas preču pārdevēju, gan arī ielu
aktieri. Tie darbojās publiskos laukumos un nebija tik labi pieredzēti kā comedianti. Vīnē 1797. g. darbojās
ap 50 aktīvu “dziesmu sievu”.
Hierarhiju šo cilvēku starpā noteica
panākumi. Pašā virsotnē atradās tie, kas darbojās lielās pilīs, kurus pieaicināja
galms un kuri pat iespieda dziesmu tekstus. Šie cilvēki veidoja starpposmu
starp mācīto un populāro kultūru.
Zemāk par tiem esošie pavadīja dzīvi,
nemitīgi ceļojot, pārvietojoties no vienas vietas uz otru. Vieglāk bija atrast
jaunu publiku, nekā izmainīt repertuāru.
Profesionālie izklaidētāji atšķīrās no
iedzīvotāju masas. Viņi nēsāja uzkrītošu apģērbu, spilgtas un raibas lietas. Kā
visiem ceļiniekiem, viņiem nebija laba slava to iedzīvotāju vidū, kas savu
dzīvi nemainīja. Vācijā ceļojošo aktieru dēlus neuzņēma cunftēs. Tiem nereti
pierakstīja burvestības, uzskatīja par ubagiem.
Līdzās profesionāļiem bija amatieri un
pusprofesionāļi, kuri darbojās citās profesijās, taču dziedāja, spēlēja vai
nodarbojās ar ārstēšanu, lai gūtu papildu ienākumus.
Pusprofesionāļi kultūras nesēji bija daudzi
strādnieki, mūziķi, sprediķotāji, dziednieki un arī zīlnieki, kas piekopa
analoģisku tehniku visā Eiropā. Anglijā tos pazina ar nosaukumu cunning men un wise women. Tie pagādāja savus pacientus ar zālēm. Bieži “gudrās sievas”
darbojās kā vecmātes, kas palīdzēja sievietēm dzemdībās gan ar buramvārdiem,
gan lūgšanām. Dziednieku profesijai bija slikta slava, jo vadījās no uzskata:
“Tas, kas var dziedināt, var arī kaitēt”.
Publisko kultūras norišu vietas bija
baznīcas, krogi un tirgus laukumi.
Daudz svarīgāks kultūras centrs gan
pilsētās, gan laukos bija viesnīcas, krogi, alus dzertuves. Tur notika gaiļu
cīņas, tur spēlēja kārtis un citas spēles.
Tirgus nebija tikai saimniecisko darījumu
vietas. Tur ne tikai pārdeva aitas un zirgus, tā bija arī vieta, kur jaunie
cilvēki varēja izrautie no ģimenes uzraudzības, dejot, noskatīties izrādes,
iegūt jaunu informāciju.
Literatūras avoti
Ø
Dzīve un kultūra Eiropā
absolūtisma un apgaismības laikmetā.
A. Rubenis. 1996
A. Rubenis. 1996
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru