Latviešu zemnieku attiecības
pret viņu vācu kungiem bija tikai saimieciskas: nodevu došana un klaušās iešana, jo savu politisko brīvību
un tiesības viņi bija zaudējuši līdz ar latviešu zemes nonākšanu vācu varā 13. gs.;
tomēr visu 14. gs. latvieši vēl bija personiski brīvi ļaudis. Attiecības starp
zemes valdītāju laukos un no viņa saimnieciski atkarīgajiem zemniekiem
historiogrāfija sauc par muižkundzību.
Muižkundzības
nodibināšanās pamatā bija lauku kungam pakļauto zemnieku nodevas: lauku ražojumi
un maksājumi naudā, tātad privāti (ne publiski) nodokļi. 14.gs. un 15.gs.
vērojama strauja nodevu augšana gan vasaļu, gan zemes kungu saimniecībās;
salīdzinot ar 13.gs., tās bija augušas apmēram divdesmitkārtīgi t.i. 2000%.
Blakus
nodevām vacu iekarotāji jau 13.gs. sāka prasīt no zemniekiem privātas klaušas
lauku darbiem, un 14.gs. un 13.gs. Klaušu augšana skaidri vērojama Livonijas
ordeņa un garīgo organizāciju muižās. Pirmās noteiktās ziņas par klaušām vasaļu
saimniecībās datējamas ar 15 .gs. otro pusi, līdz ar vasaļu muižas novadu
rašanos. Tomēr klaušās iešanas institūts 15.gs. vēl bija daudz mazāk attīstīts
nekā nodevu ievākšana. Vispār 14. un 15.gs. nodevu un klaušu lielums – gan ar
nenoliedzami augošu tendenci – nebija visur vienāds, un 14.gs. vēl nebija ar
likumu sankcionēts.
Neierobežota
nodevu kāpināšana, biežie karu postījumi un vairākkārtīgās neražas iedzina
zemniekus nodevu parādos, kas vedināja vasaļus turēt zemnieku parādniekus tik
ilgi pie viņu dzimtās sētas, līdz parāds atmaksāts. Zemnieki ne vien nespēja
savu parādu atmaksāt, bet stiga arvien dziļāk parādos, tāpēc daudzi pameta savu
sētu un bēga vai nu uz pārnovadu pie cita kunga, vai nu uz Rīgu, kur kļuva par
pilsētas strādniekiem. Uz zemnieku bēgšanu zemes kungi un vasļi reaģēja, pieprasot
parādnieku atpakaļ, vai prasot viņa parāda samaksu. 1424.g. Valkas landtāgā
zemes kungi ar vispārēju zemes likumu noteica, ka zemnieki parādnieki izdodami
atpakaļ, vai arī parādnieka pieturētājam jāsamaksā zemnieka parāds tā vecajam
kungam. Ar šo likumu pirmo reizi Latvijā ir oficiāli sankcionēta zemnieku
nodevu došana viņu vācu kungam līdz ar zemnieku parādu ierakstīšanu zemes
grāmatās.
Faktiski šis 1424.g. likums
Latvijā ieveda novada būšanu jeb piecietināšanu pie dzimtās sētas.
Zemnieku parādi auga un
bēgšana no savas sētas vairojās, tapēc jau 1482.g. Livonijas vasaļu pārstāvji
pieprasīja, lai visi aizbēguši zemnieki tiktu izdoti atpakaļ to agrākajiem
kungiem. Divpadsmit gadu vēlāk – 1494.g. – arhibīskaps Miķelis Hildebrands
noslēdza lēņtiesisku līgumu ar saviem vasaļiem par aizbēgušo zemnieku ķeršanu
un izdošanu; šim principam sekoja arī Livonijas ordeņa valsts latviešu novadi.
Līdz ar šo līgumu 15.gs. pašās beigās Latvijas teritorijā tika ieviesta
vispārēja novada būšana, tomēr nevis ar vispārēju likumu – kā tas bija ar
parādnieku piecietināšanu pie zemes 1424.g., - bet ar privāttiesisku nolīgumu.
Jau 1491.g. – līdz ar
pilsētas padošanos ordenim – mestrs Valters no Pletenbergas piespieda arī Rīgas
pilsētu izdot atpakaļ Rīgā iebēgušos zemniekus.
Sekojot 1494.g. nolīgumam,
tā iedzīvināšana bija uzticēta arkla tiesnesim – ierēdnim, kas pārzināja
aizbēgušo zemnieku ķeršanu un novešanu atpakaļ pie vecā kunga.
Zemnieku
attiecības pret muižu.
Arhibīskapa, Livonijas
ordeņa, kā arī lēņa vīru muižu zemes apstrādāja, vai nu vergi, vai kalpi, vai
pagasta zemnieki; vācu kungi arī ievāca savu zemnieku nodevas, tātad ražojumus,
ko zemnieki izaudzēja savās saimniecībās un bija spiesti nodot vācu kungiem.
Tas nozīmē, ka latviešu zemnieku attiecības iepretī jaunajiem zemes kungiem un
vācu vasaļiem bija tikai ekonomiskas, ne politiskas vai administratīvas, jo
latvieši 13.gs. līdz ar savas politiskās neatkarības zaudēšanu bija zaudējuši
arī savu politisko svaru un tiesības. Tomēr latvieši 13.gs. nezaudēja savu personisko
brīvību. Latviešu ekonomiskās attiecības pret jaunajiem kungiem bija divējādas
– lauku ražojumu nodevās un darba klaušās. Kamēr šie pienākumi tika pildīti
tikai pret zemes kungiem un katoļu baznīcu, tās bija publiski tiesiskas
attiecības, ko okupācijas vara uzlika pakļautajām tautām iekarošanas rezultātā
sava pārvaldes aparāta uzturēšanai un karu vešanai. Ka šādas tiesības piederēja
iekarotājiem, to jau klasiski formulējis Jūlijs Cēzars: “Tas ir kara likums, ka
uzvarētāji diktē savus noteikumus uzvarētiem” (Comentarii de bello Gallico, I, 36). Bet Latvijas zemes kungiem,
kļūstot arī par muižu apsaimniekotājiem – un it sevišķi ar lēņu piešķiršanu
krusta karotājiem un to pēčtečiem – šīs publiski tiesiskās nastas tika
pārvērstas par privātiem pienākumiem, jo līdz ar lēņu piešķiršanu – balstoties
uz lēņa imunitāti – zemes kungs atteicās no savām tiesībām lēņa novadā jeb
robežās par labu vasalim. Tādēļ tās klaušas in nodevas, ko pirms izlēņošanas
deva zemes kungam, tagged latvieši deva vasalim. Attiecībā uz zemes kungu
muižām – klaušas un nodevas vairs neprasīja pārvaldes uzturēšanai un karu
vešanai, bet jau pa lielai daļai peļņas dzīšanai. To skaidri liecina agrāk
aprakstītā ordeņa un bīskapu tirdzniecība ar lauku ražojumiem. Jaunās attiecības, kas saistīja personiski brīvo
vasali – kas laika gaitā izveidojās par muižnieku -, un no viņa saimnieciski
atkarīgos zemniekus – kas laika gaitā izvērtās par zemei piecietinātiem
dzimtcilvēkiem -, sauc par muižkundzību (vā.
Gutsherrshaft, ang. manorialism). Muižkundzība, pretstatā
feodālismam (kas bija personiskas saites divu brīvu cilvēku starpā), nekad
neizvērtas par politiskam attiecībām, jo viduslaiku zemniekiem nekad nebija
politisku tiesību; muižkundzība bija un palika tikai saimnieciskas izmantošanas
saites starp kungu un saimnieku, kuru ietvarā kungs ieguva arī pārvaldes,
nodokļu ievākšanas jeb nodevu, klaušu un parasti arī tiesas varu pār
izlēņotajiem zemniekiem.
Nodevas.
Par
nodevām viduslaikos sauca zemnieku piespiedu maksājumus kungam, parasti
naturālijās jeb lauku ražojumos, kā arī naudā. 13.gs. vācu iekarotaji par
nodevu aplikšanas vienību Livonijā noteica arklu, pie kam uzliktas nodevas
sauca gan par “desmito”, gan “kunga tiesu”. Šī divējādā terminoloģija laikam
apzīmēja vienu un to pašu nodokli, ko jaunie kungi uzlika iekarotiem
latviešiem, un atkarā no dokumenta satadītaja piederības vai nu pie baznīcas,
vai laicīgas varas nesējiem, kā arī sekojot diplomātiski nodibinātai
tradīcijai, to sauca gan par desmito, gan par kunga tiesu, gan lietoja abus terminus
kopa un paralēli. Par 14.gs. un 15.gs. vispiemērotākais latviešu vārds šiem
maksājumiem ir “nodevas”.
13.gs.
zemnieku nodevas svārstījas no 1 – 2 pūriem rudzu no arkla, pie kam1267.g.
kuršu un 1272.g. zemgaļu padošanās aktos ir noteikts, ka nodevās jādod 2 pūri
no arkla – rudzu vai miežu, bet labības trūkuma gadījumā 2 ārtaugi Rīgas
sudraba (ap 3 gr) par pūru labības.
14.gs.
ziņas par zemnieku nodevām ir tikpat trūcīgas kā par iepriekšējo gadsimtu. Par
1383.g. dažus datus dod Rīgas domkapitula lēnis Dundagā un Tārgalē. Nodevas
zemnieki maksajusi dažādos veidos: medū, labībā, zivīs, vēršos, aitās, cūkās,
vistās, vaskā, sienā, zvērādās, naudā. 15.gs. pirmās puses dažas ziņas
atrodamas arī Rīgas landfogtu nolēsumos par ienakumiem no Tīturgas novada – tās
bija zemnieku nodevas: rudzi, mieži, auzas, un griķi. Bez tam vēl par gadiem
1358 – 1394 zināms, ka zemnieki maksājuši nodevas naudā. No Rīgas lauku novada
tiešajām zemēm rāte no 1382 – 1478.g. nodevās ieņēmusi medu, rudzus, miežus,
auzas, griķus, vasaras labību, zirņus un pupas. No 15.gs. ziņas par nodevām jau
ir pilnīgākas.
Salīdzinot zemnieku nodevas Rīgas domkapitula
Dundagas lēnī
1838.g. ar Livonijas ordeņa 1492.g. noteiktajām nodevām un 1473.g. Livonijas bruņniecības akceptētajām nodevām. redzams, ka simt gadu laikā nodevu dažādība nav mainījusies. Toties nodevu lielums ir audzis vairākkārt: ja 1267.g. un 1272.g. Kursā un Zemgalē nodevas bija tikai 2 pūri labības no arkla, tad 15.gs. beigās nodevu lielums jau bija vismaz 2 pūri pat no 1/8 arkla saimniecības (ja zemnieka saimē bija tikai viens vīrs). Bet 1473.g. nodevu lielums sasniedza 40 pūrus no arkla. Secinam, ka no 1272.g. – 1473.g. nodevu lielums audzis divdesmitkartīgi, jeb par 2000% (skat. att.). Protams, šis ir tīri matemātisks aplēsums, bet laikam gan tieši šajā apstāklī slēpjas vācu muižnieku tendence nodibināt vairakas mazas saimniecības uz viena arkla; salīdzinājums arī ar tautas dz.:
Šai pusē sīvi kungi,
Šņorēm zemi izdalīja
vai:
Apaļš brāļa novadiņš
Kā viens vaska rituliņš:
Paši kungi izdalīja
Daudz gabalu gribēdami.
No otras puses skatoties – arī pašu latviešu
vēlēšanās dalīt lielģimenes sētu strauji veicināja nodevu un klaušu pieaugšanu,
jo tos uzlika ne vien pēc vīru, bet arī pēc sētu skaita. Tas atspoguļojas arī
t. dz.:
Tā dzīvo bāleliņi,
Tā dzīvot piederēja:
Pieci, seši tīrumā,
Viens pats kungam atbildēja.
t.i. lielģimene ar 6 vīriem sūtīja dažos
muižas darbos tikai vienu klaušinieku vai deva no visas lielģimenes sētas tikai
3 pūru rudzu.
Klaušas.
Par
klaušām sauc “bezmaksas piespiedu darbu, kas zemniekiem ar savu inventāru un
vilcējspēku… bija javeic muižā”, vai arī “zemnieku gaitas kādas muižas labā,
lielākoties lauksaimniecībā”. Pirmo reizi Latvijas vēstures dokumentos klaušas
minētas 1211.g., kad Zobenbrāļu ordenis vienojās ar Rīgas bīskapu par iekarotās
Lībjzemes dalīšanu, pie kam dokumentā teikts, ka tiem ordeņa zemniekiem, kuru
lauki atrodas bīskapa teritorijā, klaušas jādod bīskapam, un otrādi. 1230.g.
kuršu līgumā ar Zobenbrāļu ordeni un Rīgas baznīcu teikts, ka pakļautajiem
kuršiem jāpiedalās vācu karos pret pagāniem, kā arī vācu pakļautās zemes
aizsargāšanā. Kad 1267.g. augustā
Livonijas ordenis bija nobeidzis Kursas iekarošanu,
ordeņa mestrs Oto no Lutterbergas noteica, ka tiem kuršiem, kas pirms tam bija
atkrituši no kristīgās ticības, jakalpo savā maizē 1 mēnesis ordeņu piļu
celšanā pret pagāniem; tātad abos gadījumos kuršiem tika uzliktas publiskas
kara un pilscelšanas gaitas.
Bet
Oto no Lutterbergas uzlika kuršiem arī privātās klaušas. Kuršiem bija jākalpo
ordeņa brāļiem 4 dienas gadā: 2 vasarā, 2 ziemā. 1272.g. jūlija ordeņa mestrs
Valters no Nortikes kopā ar Rīgas arhibīskapu Albertu un prāvestu Jāni diktēja
savus noteikumus pakļautajiem zemgaļiem. No šī skopā apskata varam redzēt, ka
13.gs. trešajā ceturksnī, darbi tikuši prasīti ordeņa muižu apstrādāšanai,
tātad jau pastāvēja privātās klaušas.
Par
14.gs. zināms, ka 1383.g. Rīgas domkapitulam piederēja nocietināta pils Dundagā
ar vismaz 23 ciemiem, muižu un vairākiem kuršu lēņiem. Domkapitula muižu
apstrādāja zemnieki klaušu kārtā, proti: ara muižas laukus, tos apsēja un
nopļāva un darīja citus lauksaimniecības darbus, kā cirta malku un pļāva un
veda sienu. Nav zināmas mužas lauku platības, bet zemnieki gadā izsējuši: 168 pūrus
rudzu, 96 pūrus miežu, 180 pūrus auzu, tatad kopā 444 pūrus labības.
15.gs.
ziņas par klaušām ir gandrīz tikpat skopas kā par 14.gadsimtu. Tā 1417.g.
Tērbatas bīskaps vasalis Oto no Ikšķiles savā testamentā noteica, ka visiem
viņa muižas dreļļiem, kalpiem un kalponēm tiek dota brīvība, tātad vasalis
savas muižas apstrādāšanai izmantoja arī vergus un vaļiniekus, kas acīmredzot
nebija daudz labākā tiesiskā stāvoklī kā dreļļi, jo arī tie bija jāatbrīvo no
kalpības.
1441.g.
Vācu ordeņa virsmestrs Konrāds no Erlichauzenas izdeva noteikumus Livonijas
mestram, kuros starp citu teikts, ka viņam saziņā ar ordeņa pavēlniekiem
jāraugās, lai ordeņa ierēdņi, pretēji tiesībām, neuzliek zemniekiempārāk smagas
klaušas. Tas pats ap 1441.g. bija jāapstiprina Livonijas mestram ar zvērastu:
viņš solījās neuzlikt zemniekiem pārāk smagas klaušas, ka šķūtis un lauku
darbus; tātad te minētas klaušas muižu apstrādāšanai. Šie dokumenti arī atklāj,
ka Latvijā nebija vispārīga likuma, kas noteiktu klaušu lielumu un veidu, bet tās
prasīja katrs ordeņa amatvīrs un pavēlnieks pēc sava ieskata, bet tomēr ar
nenoliedzamu tendenci klaušām vienmēr augt augumā.
Kādas
klaušas prasīja vasaļi muižas darbos saviem zemniekiem, redzams no 1488.g.
brāļu Fogtu lēņa dalāmās grāmatas: Lodes muižas zemniekiem bija jāiet rudzu,
miežu un auzu sējas darbos un “jāpalīdz tos ievākt ar visiem darbiem”, tāpat
zemniekiem bija jāiet “muižas siena pļavās un jāpalīdz tur visos darbos”. Tātad
no zemniekiem prasīja labības un siena klaušas, sākot ar sēju līdz kulšanai, un
siena pļavā, sākot ar pļaušanu un beidzot ar ievešanu šķūņos. Dažās muižās
pastāvēja sezonas klaušas t. i. attiecīgs dienu skaits piem.: pļaušanas,
sēšanas, u.c. darbu laikā. Pa sezonas jeb kordu darbiem vēl japiezīmē, ka tie
bija zemniekiem vissāpīgakie, visnepatīkamākie un visvairāk nīstie, jo siens un
labība nogatavojās apmēram vienā laikā kā zemnieku, tā muižnieku laukos, un
protams, muižas siens un muižas labība bija jāpļauj un jāved vispirms, un tikai
pēc tam zemnieki varēja doties uz savām pļavām un laukiem.
Saglabātie
14. un 15.gs. dokumenti gan liek domāt, ka īstais privāttiesisko klaušu
ievedējs Latvijā bija Livonijas ordenis, kas jau 13.gs. sāka pārvērst publiski
tiesiskās klaušas par privātklaušām, prasot zemnieku klaušas arī ordeņu muižu
apstrādāšanai. 14.gs. vidū klaušas jau bija stingri ieviesusies tradīcija, un
15.gs. beigās mestrs jau noteica klaušās iešanas kārtību un darbus, tomēr
nefiksējot klaušu dienu skaitu. Tomēr nezinām, kādā kārtībā bija jāierodas
pārējos muižas darbos, kā pie labības žāvēšanas un kulšanas, linu kulstīšanas,
un pavasarī – lauku aparšanas darbos.
Tikai
15.gs. otrajā pusē klaušu muižau skaits pamazām un lēni auga, tomēr nekļūstot
par novada būšanas ievešanas ieganstu: nodevas un zemnieku parādi bija 15.gs.
bija īstais iemesls viņu piecietināšanai pie zemes, nevis klaušu muiža.
Kas
tad klaušu muiža? Liela saimnieciski patstāvīga kunga lauku saimniecība, ko
apstrādāja no muižnieka saimnieciski un tiesiski atkarīgi personiski nebrīvi
zemnieki. Šādu muižu veidošanās Latvijas teritorijā nākamajos gadsimtos,
sasniedz savus kalngalus t.s. “Krievu laikos” (1710 - 1819).
Ļaužu krišana parādos.
Blakus nodevām un klaušām trešais sapīgais aspekts, kas laika gaitā
izveidojās latviešu un vācu attiecībās, un kas sakidri dokumentēts 14. un 15.gs
avotos, ir zemnieku parādi viņu jaunajiem kungiem – vienalga, vai tie bija
zemes kungi, kā Livonijas ordenis un bīskapi, vai viņu vasaļi.
Dokumentu
par zemnieku parādiem nav daudz, un tos ļoti rūpīgi analizējis A.Švābe “Zemes
attiecību vēstures” 15. nod. – “Saimnieki krīt parādos”. Vecākās avotu ziņas
par zemnieku parādiem vācu kungiem atrodamas 2 Kuldīgas komturejas inventāra
sarakstos: tos sastādīja komturs Hermanis Gudakers 1341.g. Lieldienās (8.
aprīlī) un otru – ta paša gada Miķeļos (29. septembrī), tātad pavasara un
rudens nodevu termiņos. Zemnieki saņēmuši aizdevumā:
Labības parādi
Pilsnovads Aizdoto
rudzu un miežu daudzums
Laiks Lieldienās Miķeļos
Kuldīga 27 lasti 20 pūri
Alsunga 19 lasti 7½ pūri
Aizpute 7½ lasti 3 pūri
Vecpils 7 lasti
Durbe 21
lasts
Atrodas
pie Kursas
bīskapa
zemniekiem ½ lasta
82
lasti 30½ pūra nolēsumā uzdoti
Nolēsumā
nodoti 82 lasti 6 pūri kopā
92 lasti
Tātad
zemnieku labības parāds no Lieldienām līdz Miķeļiem palielinajies par 10
lastiem jeb ap 420 pūriem, lēšot lastā 42 pūrus. No Lieldienu parāda gan
vērojams, ka komturs lēsis lastā 48 pūrus.
Lopu parādi.
Atstāts pie zemniekiem saskaņā ar nolīgumu
par nomas lopiem: Lieldienās 259 govis, 87 āži; Miķeļos 255 govis, 75 āži.
Parādi naudā.
Lieldienās 908 ozeringi (lēšot ozeringā 39
gr sudraba – 35.4 kg sudraba); Miķeļos 817 ozeringi (ap 31.8 kg sudraba).
Parāds samazinājies par 3.5 kg sudraba.
Saņemts naudas nodevās.
Miķeļos 40 kuršu mārku jeb ozeringu (ap 1.56
kg sudraba).
Šie
inventāra saraksti arī paskaidro, par ko “laucinieki” jeb “jaunkristītie”, t.i.
zemnieki palikuši ordenim parādā 908 resp. 817 ozeringus: par zirgiem,
vairogiem, bruņām, bruņucepurēm un citām lietām, kā arī par nomas govīm.
Tālākas
ziņas par zemnieku parādiem gūstamas no Rīgas domkapitula Dundagas novada lēņa
par 1383. g., kad domkapituls ieņēmis gadā 15 mārkas ar aizdotām resp.
iznomātām govīm, buļļiem un aitas vilnu; tapat domkapituls aizdevis zemniekiem
sēklas labībā 14 lastu rudzu, 11 lastu miežu un 8 lastu auzu, kopvērtībā par
100 mārkām.
15.
gs. ziņas par zemnieku krišanu parādos jau ir pilnīgākas, lai gan atkal
galvenokārt no Igaunijas. Tā 1408. g. kāds Lorencs Krizavs izpircis no ordeņa
Overpāles fogta ordeņa zemnieku Ujenu par viņa zemes parādu 15 mārku apmēra,
kas viņam bija jāatkalpo ar vienu gadu verdzībā.
Izmantotā literatūra:
1.
I. Šterns “Latvijas vēsture 1290 - 1500”, Daugava. 564. – 590. lpp.
2. L. Paegle “Ievads vēsturē”, Rīgā, 1924.g.
3. A. Švābe “Latvijas vēsture”, Rīga, “Avots”,
1990.g.
4. “Latvijas Padomju
Enciklopēdija” 2.,5.,10. sējums,
Rīga, Galvenā Enciklopēdiju Redakcija.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru