Saturs
Ievads:
Dzīvnieki ēģiptiešu reliģijā
Pēcnāves dzīve
Balzamēšana
Kapa noslēgšana
Dievu apzīmējumi
IEVADS.
Vēstures
tēvs Herodots dēvē Ēģipti par “Nīlas dāvanu”, un līdz ar to ir tik labi un tik lakoniski
raksturojis šo zemi, ka viņa vārdi vēl tagad tāpat spēkā, kā priekš gadu
tūkstošiem. Nīla ar viņas gadskārtējiem plūdiem un viņas ūdens nesto dūņu nastu
ir Ēģiptes maizes māte, kuras varā atrodas šīs zemes liktens.
Citi dēvē senos ēģiptiešus par semitizētiem
nūbiešiem. Citi uzskata viņus par hamitu rases piederīgajiem, kam ar semitiem
nav bijis nekā kopīga, bet kas toties pirmatnējās pigmāju rases asiņu
piejaukumu.
Ēģipte, cik tālu vien mēs varam saskatīt
pagātnes mijkrēslī viņas likteņus, rādās mūsu acīm kā centralizēta valsts, kurā
valdniekam ir dota ne vien neaprobežota laicīgā vara, bet arī galvenā vidūtāja
loma starp cilvēkiem un dieviem. Tā tad teoratiska monarhija, viens no
vecākajiem valsts organizācijas veidiem, kādus pirmā senatnē pārdzīvojušas
gandrīz visas tautas. – Šī ir centralizēta monarhija, cik vērojams, Ēģiptē
izveidojusies, apvienojoties vairākām šīkām valstīm, respektējot atsevišķiem
kūltūras centriem.
Dzīvnieki ēģiptiešu reliģijā.
Ēģiptieši dažus dzīvniekus uzskatīja par dievišķām būtnēm un pielūdz
tos. Tomēr šeit Mariets atklāja taustāmu pierādījumu šai dīvainajai paražai -
veselu kapsētu, kur bija apglabātas slavenā vērša Apisa kārtējās inkarnācijas.
Apiss bija dieva Pta kalps, kuram par godu cēla tempļus un izdalīja īpašas
priesteru kolēģijas.
Dzīvnieks
visu savu mūžu pavadīja templī vai tuvējās ganībās, un, kad beidzās tā
bezrūpīgās gaitas, priesteri, ievērojot izmeklētu reliģisku rituālu, to
iebalzamēja un apbedīja pazemes katakombās.
Ēģiptieši ticēja, ka nomirst tikai dzīvnieka ārējais veidols, bet
dvēsele pārvietojas cita vērša ķermenī. Pēc ilgām un svinīgām sēru ceremonijām,
tempļa sūtīti priesteri devās ceļojumā pa visu zemi, lai starp vēršiem atrastu
dieva pēcnācēju. To var pazīt tikai pēc viņiem vien zināmām vērša spalvas
īpatnībām. Ar ziediem izgreznotais krāsainām lentēm rotātais dieva iemiesojums
svinīgi procesijā tika nogādāts templī. Pa ceļam ticīgo bari sumināja vērsi ar
līksmām dejām un dziesmām.
Interesanta detaļa ir tā, ka dažādos novados pielūdza dažādus
dzīvniekus; no
tā, ka šis kults radies jau tajā laikā, kad Ēģipte
vēl bija sadalīta atsevišķu cilšu valstiņās. Bubastanā un Beni-Hasanā atrasta
iebalzamētu kaķu kapsēta, Ombosā – krokodilu, Ašmunenā – ibisu, bet Elefantinā
– aunu. Dažos novados šos dzīvniekus uzskatīja par svētām, neaizskaramām
būtnēm, turpretī citos bez jebkādiem sirdsapziņas pārmetumiem nogalināja. Ar
šiem pretišķīgajiem ticējumiem izskaidrojams, piemēram, dīvainais fakts, ka
daži Nīlas posmi mudžēt mudžēja no krokodīliem, bet citos to nebija nemaz, jo
tos šeit iznīcināja.
Vispārinot
var sacīt, ka dzīvniekiem ēģiptiešu reliģijā bija ļoti svarīga loma. Jau
vissenākajos laikos dievi parādījās govs, auna, vanaga, ibisa, šakāļa,
krokodila, runča, čūskas utt. izskatā. Ar laiku tie pieņēma cilvēka veidu,
tomēr vēl saglabādami dzīvnieka galvu, līdz beidzot, reliģisko ticējumu pēdējā
attīstības fāze, galīgi pārvērtās par cilvēkiem.
Pēcnāves dzīve.
Starp daudzajiem dieviem visaugstāk tika
godināts saules dievs Ra un zemes dievs Oziriss, kurš valdījis taisnīgi un
turklāt iemācījis cilvēkiem visas mākslas un amatus. Viņa brālis Sets bija
ļaunuma iemiesojums. Apskauzdams Ozirisa popularitāti tautā, Sets viņu
nogalinājis, bet mirstīgās atliekas ielicis šķirstā un iemetis jūrā. Šķirsts
izskalots krastā netālu no Biblas pilsētas.
Ozirisa sieva, dieviete Izida, viņu pamodinājusi jaunai dzīvei. No
miroņiem piecēlies, Oziriss kopš tā laika kļuvis par mirušo zemes valdnieku.
Ozirisa
dēls Hors, atriebdams tēva nāvi, nogalinājis Setu. Kopš tā laika Horu sāka
uzskatīt par dēla mīlestības iemiesojumu un, tā kā cīņā ar pretinieku viņš
zaudējis vienu aci, tad vēl arī par pašaizliedzības simbolu.
Ēģiptieši
ticēja, ka saules riets un lēkts nozīmē dieva Ra nāvi un augšāmcelšanos. No
šiem mītiem viņi smēlušies pārliecību, ka viņus pašus tāpat gaida
augšāmcelšanās un laimīgāka dzīve viņsaulē.
Pēc viņu
ticējumiem cilvēks sastāv no trim elementiem: no fiziska ķermeņa, no daļas ka
un daļas ba.
Ka bija
cilvēka dubultnieks un viņa sargeņģelis. To iztēlojas kā bārdainu vīru ar kroni
galvā. Viņš bija arī cilvēka pavadonis viņsaulē, apgādāja mirušo ar pārtiku un
pavadīja dieva Ra vaiga priekšā.
Cilvēka
īstenā dvēsele bija ba, ko attēloja putna veidā ar cilvēka galvu un tā priekšā
degošo eļļas gaismekli.
Dvēseles aizkapa dzīves garantija bija atkarīga no diviem
pamatnoteikumiem. Mirušā ķermeņi vajadzēja balzamējot nodrošināt no sairuma un
pasargāt no laupītājiem, turklāt tas bija jāapgādā ar pārtiku un ikdienas dzīvē
lietojamiem priekšmetiem, lai apmierināt visas nelaiķa vajadzības viņsaulē.
Tāpēc faraoni cēla piramīdas ar sarežģītām galerijām, strupceļiem un slazdiem,
kam vajadzēja aizkavēt laupītāju
nokļūšanu pie mūmijas un tai līdz dotajām dārglietām.
Faraoni kā
dievišķīgas būtnes arī pēc nāves baudīja tās pašas priekšrocības, kādas tiem
bija zemes virsū. Ēģiptieši domāja, ka saules dievs Ra katru dienu pa debesīm
aizbraucot zelta laivā, tādēļ faraona dvēsele sākumā pildīja laivas airētāja,
bet vēlāk pat stūrmaņa pienākumus. Taču
pieaugot Ēģiptes valdnieku varai, palielinājās arī viņu pēcnāves
pretenzijas. Sākumā viņi bija dieva privātsekretāri, bet pēc tam jau paši
sēdēja saules dieva tronī.
Augstmaņu
piramīdas un kapenes atspoguļo šķiru pretišķības, kādas jau tālā
pagātnē bija izveidojušās
ēģiptiešu sabiedrībā. Līķi balzamēšana un speciālu kapeņu celtniecība bija
dārgs pasākums, ko parastie mirstīgie nevarēja sev atļauties. Zemnieki,
amatnieki un ierēdņi savus mirušos apbedīja tuksneša smiltīs. Un dīvainā kārtā
iznāca tā, ka lepnās kapenes lielākoties kļuva par upuri laupītājiem, turpretī
vienkāršās vienkāršo ļaužu mirstīgās atliekas no šā likteņa bija mumificējušās,
tās labi saglabājās.
Pēc
ierašanās mirušo valstībā ēģiptieša dvēselei nebija viegla dzīve. Pirms tā
nokļuva lielās laimes novados, kur “nav palu, izsēts grauds nes bagātīgu ražu
un dvēsele mīt vienā pārpilnībā”, tai vajadzēja pārvarēt daudz briesmu.
Visapkārt apsolītajai zemei pletās dziļi ūdeņi, bet ieeju apsargāja drausmīgs
briesmonis, dēvēts par ”ačgārno ģīmi”, ielaizdams vienīgi tos, kuri zemes virsū
bija dzīvojuši taisnīgu dzīvi. Dažādu dēmonu un vampīru, kā arī citādu
briesmoņu bari uz glūnēja apkārt klīstošajām dvēselēm, lai tās iepītu savas
pesteļu valgos.
Mirušajiem
cilvēki varēja palīdzēt ar burvju vārdiem, kas bija savākti “Mirušo grāmatā”.
Faraoni nežēloja līdzekļus, lai šādu cilvēku palīdzību nodrošinātu sev uz laiku
laikiem. Kā jau minējām, viņi pie savām kapenēm cēla tempļus un algoja
priesterus, to vajadzībām paredzot ienākumus no karaļa muižām. Šie priesteri
diendienā noturēja komplicētus rituālus dievkalpojumos, kas mirušajiem bija
tikpat nepieciešams kā ūdens un maize dzīvajiem.
Balzamēšana.
Mūmijas savu vārdu ieguvušas no arābu “mummiya”, kas
nozīmē “bitumens”. Tas tāpēc, ka sveķi, ar kuriem bija pildītas dažas mūmijas,
gadsimtu ritējumā padarīja tās melnas, līdz beidzot mūmijas izskatījās pēc
bituma. Viduslaikos ārsti uzskatīja, ka šis “bitumens” ārstē slimības, un šajā
nolūkā mūmijas sūtīja uz Eiropu, kur tās saberza un viduslaikos un pat vēl
vēlāk lietoja kā zāles.
Senajā Ēģiptē mūmijas kalpoja ļoti dažādiem
nolūkiem. Cilvēki ticēja, ka pēc nāves dvēsele aiziet bojā, ja tai nav savas
miesas, uz kuru paļauties. Tāpēc bija ļoti svarīgi apturēt līķa trūdēšanu,
pārvēršot to par mūmiju. Līķi nodeva balzamētājiem, kuri pirms atdošanas
piederīgajiem apbedīšanai to izžāvēja, iebalzamēja un ietina.
Agrākos apbedījumos, apmēram līdz
3000. g. pirms K. dz., līķi dabiski saglabājās savos smilšu kapos – ļoti lielā
sausumā miesas neturēja. Kapenēs līķi tik labi nesažuva, tāpēc tie bija jāietin
ar sveķiem piesūcinātā audeklā un jāpārklāj ar ģipša javu. Var būt, ka arī
agrīnā Senās valsts (2688.-281. g. pirms K. dz.) faraoni ir tā balzamēti, taču
mēs nevaram būt par to droši, tāpēc ka šo piramīdu apbedījumu kamerās nav
atrasta neviena mūmija. Tās bija jau sen izlaupītas. Ļoti daudzas no arheologu
atrastajām mūmijām attiecas uz Jauno valsti vai vēlāku laiku, kad balzamēšanas
process bija rūpīgāk izstrādāts.
Kapa noslēgšana.
Bēru dienā procesija aiznesa zārkā guldīto
mūmiju uz kapličas templi. Te notika mutes atvēršanas ceremonija. Priesteri, no
kuriem viens bija mirušā faraona dēls, ar rituāla piederumiem pieskārās faraona
mūmijas sejai un rokām un skaitīja lūgšanas. Šī ceremonija atdeva mūmijai visas
viņas fiziskās sajūtas, lai faraons pēcnāves dzīvē varētu ēst, runāt un
klausīties. Pēc tam iezārkoto mūmiju novietoja uz ragavām un pa pagaidu slīpni
uzvilka augšā tieši pie ieejas piramīdā. Priesteri aiznesa zārku pa šaurajām
ejām uz apbedījuma kameru un ielaida sagatavotajā sarkofāgā, ko sedza smags
akmens vāks. Apbedījuma kamerās atstājas ēdienus un dzērienus, bet pieliekamie
bija pilni ar lieliskiem dzīves piederumiem, ieročiem, drēbēm un dārglietām,
kas faraonam bija vajadzīgas pēcnāves dzīvē. Tad bērinieki izgāja ārā un ieeju
kapenēs noslēdza.
Tika darīts viss iespējamais, lai stingri
nodrošinātu, ka vēlāk neviens nevarēs iekļūt piramīdā, lai apgānītu tās svētumu
vai izlaupītu faraona bagātības. Gaiteni aizsprostoja ar akmens plāksnēm, bet
virs ieejas novietoja visiem pārējiem akmeņiem līdzīgu pārsedzes akmeni. Dažām
piramīdām bija ieejas ar neīstām durvīm un strupceļiem, lai maldinātu zagļus.
Priesteri un
rakstveži.
Katrā Ēģiptes pilsētā un ciemā bija templis
vietējiem dieviem vai ģimenes dieviem. Kā stāstīts teiksmā, kādreiz dievi
dzīvojuši zemes virsū, bet tagad mājo mirušo valstībā. Šis templis bija tieši
tā dieva “Ka” mājoklis. Priesteri katru dienu izņem dieva tēlu no svētnīcas,
nomazgāja un apģērba to un upurēja tam ēdienu.
Tādā lielā pilsētā kā Sezostrisa II
galvaspilsēta pie Lištas tempļi bija dižāki nekā tādā pilsētiņā kā Kahuna, bet
tie visi bija būvēti pēc viena un tā paša projekta. Dieva svētnīcas pašā templī
varēja tuvoties caur pagalmu un hipostilo zaļu (zāles ar daudzām kolonnām)
rindu.
Templis sastāvēja mūra iežogojumā, un tam
apkārt bija daudz ēku, kas veidoja lielu saimniecību. Tur bija zemnieku sētas,
lai apgādātu ar pārtiku dievus, priesterus un viņu apkalpotājus, kā arī atradās
darbnīcas visu viņu vajadzību apmierināšanai. Saimniecībā bija nodarbināti
daudz amatnieki un strādnieki, un tā atgādināja mazu pilsētiņu. Priesteri
vadīja skolas un mācīja vecākus zēnus par profesionāļiem hronistiem vēstuļu
rakstītājiem, kas bija pazīstami kā rakstveži. Viņi bija nepieciešami, tāpēc ka
ne jau visi prata lasīt un rakstīt. Kļūšana par rakstvedi bija pirmais solis
jebkurā profesijā, tāpēc ka ierēdņiem vajadzēja rakstīt izsmeļošus protokolus,
lai viņi priekšnieki varētu ziņot vezīram par darba gaitu.
Visdziļākā svētnīca bija maza un tumša.
Priesteri iegāja tajā ar lāpām un atvēra svētnīcas durvis, lai tuvotos dievam.
Dievs saņēma ēdienu simboliski. Tam nebija nozīmes, ka barība netiek patiešām
apēsta. Pēc tam to atdeva priesteriem kā daļu no viņu atalgojuma.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru