Saldus
pilsētas ģimnāzijas
12.b
klases skolnieces
Egitas
Siles
referāts kultūras vēsturē
“Simbolisms”
1999./2000.m.g.
Runājot par mākslu, jānorāda, ka viduslaiku apziņai jebkura
lieta zaudētu savu jēgu, ja tās nozīmi izsmeltu tiešā funkcija ārējā forma. Šī
izjūta bija fons, kas izraisīja simbolisko domāsanu, kura dominēja teoloģijā un
makslā. To pauž jau vārda “simbols” etimolģija, proti, tā ir līguma zīme,
norādījums uz zaudēto vienību, augstāko un apslēpto realitāti. Dievam nekas nav
tukšs, tāds, kam nebūtu jēgas.
Simboliskā
domāšana izstrādāja pasaules tēlu, kas bija vienots, stingrs un iekšēji
nosacīts, turklāt daudz lielākā merā, nekā to spēja panākt dabas zinātniskā
domašāna. Tā ietvēra sevī gan dabu, gan vēsturi, ieviešot tajās nemainīgu
kārtību, arhitektonisku kompozīciju un hierarhisku subordināciju. Simbolu
saistība paredz augstākā un zemākā klātbūtni: vienādas nozīmes lietas nevar būt
simboli viena otrai; tās norāda uz
trešo, kas atrodas augstākā pakāpē. Simboliskajā domāšanā lietas izveido
bezgalīgi daudzveidigas attiecības. Nekas nevar atrasties tik zemu, lai tas
nerunātu par augstākām lietām un neslavinātu tās. Piemēram, valrieksts apzimē
Kristu: saldā vidusdaļa- dievišķo dabu, ārējā stingrā miza- cilvēcisko, cietā
čaumala- krustu.Rokas mazais pirksts izsaka ticību un labo gribu, bezvārda
pirksts- nožēlu, vidējais- žēlsirdību, rādītājpirksts- skaidru prātu,
īkšķis-dievišķumu.Visas lietas atbalsta un uzturdomāšanu ceļā uz mūžību: tās
visas pakāpi pa pakāpei slavina cita citu. Katrai būtnei ir augsta ētiska un
estētiska nozīme, katrs tēls- harmonisks simbolu akords.
Daba-koki, minerāli, augi utt.Tapēc vidusslaikos lielu
popularitati iemantoja lapidāriji, florāliji un bestiāriji. Kristu saistīja ar
vīnogu ķekaru, Mariju ar olīvu, lilliju, rozi; ļaunumu pauda ābols. Dzīvnieki
galvenokārt pauda ļaunos spēkus: strauss bija grēks, ēzelis- baudkāārība, suns-
melīgggums, skorpions, kas kož pats sev astē,- melīgums, jūdi utt.;
fantastiskie zvēri tika saistīti ar velnu.
Pasaule pati par sevi ir nosodāma, bet sakarā ar simboliem
tajā var atrast vertību.Simbolu nozīme ir arī tīri ikdienišķiem darbiem, jo
viss profānais ir saistīts ar svēto.Amatnieka darbs- mūžīgā Vārda rašanās un
iemiesošanās, dvēseles savienība ar Dievu. Pat starp debesu mīlestību un zemes
mīlestību nodibinās simboliska saistība. Simbolisms paver mākslai visu reliģisko tēlu bagātību, ko var izteikt ar
krāsu un skaņu palīdzību. Šī neuzskatāmība un nenoteiktība deva iespēju rasties
dziļām intuitīvām atskarsmēm ticības sfērā, pietuvoties neizpaužamajam.
Simbolu un alegoriju meklēšana pārvērtās par tukšu izpriecu,
virspusēju fantazēšanu. Simboli saglabāja savu vērtību sakarā ar priekšraksta
svētumu, kuru tie pārstāvēja; tīrā tikumības sfērā notika to degradācija:
kurpes pārtapa par uzticību, zeķes – par pacietību, bikšturi - par apņēmību,
krekls – par nesabojātību, korsete – par tikumību.
Tomēr simbolisms bija viduslaiku domas tīrā elpa. Viss
nīcīgais un ikdienišķais tika aplūkots saistībā ar universālo. Taču visi
tikumiskie priekšstati bija pārslogoti, jo tos nemitīgi salīdzināja ar Dieva
visvarenību. Katrs grēks, pat visniecīgākais, aizskar visu pasauli.
Simbolistiem
detalizēts ikdienišķību tēlojums šķita niecīgs, sekls un nepieņemams.
“Nav vairs jāglezno interjeri, cilvēki, kas lasa, sievietes, kas ada…,”
rakstīja pazīstamais simbolists E.Munks. Tiem, kas savā attīstībā jau bija
nokļuvuši tālāk arī par impresionismu, šis virziens likās par daudz piesaistīts
vizuālai realitātei. Franču gleznotājs Pols Gogēns atzina, ka impresionistu
mākslai nav nopietna pamata, jo “viņi meklēja sfērā, kas pieejama acij, nevis
domas noslēpumainajā centrā”.
Simbolisti tiecās pēc
būtiskāka, dziļāka satura, pēc daudznozīmīgāka, iespaidīgāka vēstījuma un līdz
ar to pēc neparastā, brīnumainā, jutekļiem netveramā. Bija jārada māksla, kas
atveidotu nevis vizuāli tveramus sīkumus un stāstošus sižetus, bet paustu kādas
vispārīgas atziņas (idejas), kaut ko metafizisku un reizē iedvestu ar šīm
idejām saistītu emocionālo stāvokli. Albērs Orjē rakstīja: “Glezniecības, tāpat
kā jebkuras mākslas dabisks un galējs mērķis nevar būt tieša priekšmetu
attēlošana. Tās augstākais mērķis – paust idejas, lietojot savu īpašo valodu.
Pēc vina domām, māksliniekam jābūt apveltītam ”ar transcendentālu
emocionalitāti, tik spēcīgu un pilnvērtīgu, lai liktu dvēselei trīsēt
dramatiski mainīgu abstrakciju priekšā. “
Gadsimtu mijā simboliski paustās idejas, priekšstati,
jēdzieni bija neskaidri, nenoteikti un subjektīvi. Tēlotie objekti varēja iegūt
vairākas nozīmes vienlaikus, simbols vispār nebija jānoskaidro līdz galam.Tas
atšķīrās no tradicionālas alegorijas, kas arī bija netieša izteiksme, bet kas
tēlā (visbiežāk cilvēka figūrā un atribūtā) ietvēra vienu nepārprotamu
jēdzienu. Simbolisti, tieši otrādi, tiecās radīt dīvainības, iracionālas
noslēpumainības efektu. Skatītāja apziņā ap simbolista darbu veidojās neskaidru
un mainīgu asociatīvu priekšstatu un domu lauks, emocionālas uztveres līmenī
neapšaubāma bija tikai mīklainības izjūta. Raksturojot savus darbus, franču
simbolists Odilons Redons rakstīja: “Es tikai paveru durtiņas uz noslēpumu.”
“Nenoteiktības
pasaule” bija simbolistu psiholoģiskais mērķis. Daudznozomības izteicēji
tēlojumā bija tomēr kvalitatīvi pietiekami noteikti objekti (cilvēka figūras,
izdomātas būtnes, interjeri, ainaviska vide) un mākslas darbu nosaukumi bija
vārdiski fiksētais tematiskais saturs. Tas, protams, bija savādāks nekā reālistiem vai impresionistiem. Simbolistu
mākslai bija jāpievēršas nevis sava laika sabiedriski nozīmīgiem jautājumiem un
konkrēta cilvēka rupēm, nedienām, darbam un ikdienas plūdumam, nevis vizuālas
realitātes nejaušībām, mūžīgām un vispārcilvēciskām tēmām, tai bija jāvēstī par
dzīvi un nāvi, par cilvēka liktenīgām kaislībām un tieksmēm, par grēkiem un
svētumu, par cilvēka bioloģisko attīstību un emocijām (bailēm, vilšanos,
cerībām), par cilvēka un dabas attiecībām, tās mūžīgajiem procesiem, gadalaiku
undienas laiku cikliem. Aiziešana no ikdienas realitātes bija iespējama arī,
pievēršoties tradicionāliem mītiem, leģendām, izmantojot reliģiskus sižetus un
tēlus, bet traktējot tos atbilstoši simboliskās daudznozīmības koncepcijai.
Mitoloģiskas ieceres papildināja pašradīti fantastiski veidojumi, brīnumainu
parādību, viziju un sapņu tēli. Tika izmantoti arī no sava laika īstenības
paņemti motīvi, ja ar to palīdzību bija iespējams paust simbolisko ideju un
radīt mīklainības noskaņu. Vienmer bija jānorāda, ka pasaulē ir kaut kas vairāk
par ikdienišķo un prāta aptveramo, reizē piepildot ar mākslas palīdzibu vēlmes
pēc neparastā un pārreālā.
Simbolistu
kompozīcijās cilveku tēli un fantastiskas radības eksistēja un darbojās gan
arhitektoniskā, gan ainaviskā vidē.
Formāli
stilistiskas vienības nebija, šai ziņā simbolisms bija plurāls,pat eklektisks.
Simbolistu darbos tēlojums varēja būt telpisks, ar vienmērīgi izmodelētiem un
noslēgtiem apjomiem, bet tikpat arī lineārs, plaknisks, ornamentāls. Simbolisti
lietoja visus tālaika tehniskos līdzekļus un veidus, darinot eļļas gleznas,
akvareļus, pasteļus, zīmējumus un estampus, tēlniecības darbus, dekoratīvās
māakslas kompozīcijas.
Francijā
sī virziena principus pieņēma un realizēja daļa jaunākās paaudzes mākslinieku,
kuru patstāvīgā darbība veidojās kā impresionisma noliegums. Mākslas dzīves
priekšplānā izvirzījās tie vecāko paaudžu gleznotāji, kuri jau agrāk uz
klasicisma un romantisma pamata bija radījuši savus individuālos simbolisma
variantus: Gistavs Moro, Pjērs Pivī de Šavāns, Odilons Redons.
Ar
simbolistiem literātiem cieši saistīts bija Pols Gogēns. Simbolisma
ideologija un estētika arī Morisa Denī
darbos. Simbolisku vispārinājumu garā strādā plaši pazīstamais tēlnieks Ogists
Rodēns.
Gadsimtu
mijā simbolisms attīstījās arī beļģu mākslā: Fernāns Knopfs, Zans Delvijs u.c.
Vācijā simbolisms nostiprinājas ap 1900.gadu: Francs fon Štuks, Makss Klingers, Gustavs Klimts; itāļu gleznotājs Džovani Segantīni.
Simbolisms bija
izplatījies arī Ziemeļeiropā un Austrumeiropā. No Baltijas simbolistiem
startautisku slavu ieguva lietuviešu komponists un gleznotājs Mikolajus
Konstantīns Čurļonis (1875-1911), kuri izteikti fantastiskas telpas, spīdekļu,
panorāmisku ūdeņu, klinšu, arhitektonisku struktūru u.c. motīvu vīzijas radās
kā muzikāli asociatīvs tēlojums.
Latvijā
simbolisms neveidojas ka viengabalains virziens. Daudz simboliskas kompozīcijas
ir darinājis Janis Rozentāls (1866-1916), Rūdolfs Pērle, dažkārt tā gleznoja
arī Voldemārs Matvejevs un Pēteris Krastiņš, tēlnieks Gustavs Šķilters.
Simbolisms
kā noteikts vēsturisks virziens 20.gs. sākumā pamazām apsīka. Tas saglabājās kā
izdziestoša tradīcija atsevišķu modernistu darbos. Simbolistu fantāzijas bija
radniecīgas sirreālistu iracionālajām kombinācijām.
T.Ūders. Lācis un meitene. Ap. 1910
Izmantotā
literatūra: Eduards Kļaviņš “Simbolisms”,
“Mākslinieki
un māksla”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru