Ievads
Nereti šie
divi institūti – apžēlošana un amnestija tiek jaukti vai saprasti kā viens, bet
kurš viens no otra ir šķirti jēdzieni.
Apžēlošana vēsturē parādījusies kā valsts galvas privilēģija – vai nu
likumā paredzētos gadījumos vai pēc sava ieskata – atlaist soda izpildīšanu,
vai sodu stipri mīkstināt, vai pārvērst kādā citā soda veidā. “Pārsniedzot
tiesības robežas, šī apžēlošana nozīmē piedošanu.”
Pamats šādai privilēģijai bijis tas, ka šāda atsvabināšna no sodaizpaužas
valsts galvas absolūtā vara. Tādā veidā šo privilēģiju saprata piemēram, Romā
un Francijā līdz franču revolūcijai. Tāpēc kļust skaidrs kādēļ franču
revolūcija 1791. gadā atcēla apžēlošnas tiesu: viņa to iznīcināja līdz ar
visām ugālijām kā karaliskās varas piedēkli.
Vēlāk izrādijās, ka šāda tiesība ir vajadzīga, neatkarīgi no sevišķu
privilēģiju piešķiršanas valsts galvām. Profesors Mincs šādas parādības
izskaidrojumu atrod apziņā, ka viss cilvēciskais ir nepilnvērīgs, un tātad
likums un tiesāšana ir neskatoties uz vislielāko cenšanos no to oprgānu puses,
kas aicināti izdot likumus un tiesāt. Šī tiesība ļoti derīga no tā viedokļa, ka
pastāv zināmam korektīvam, kas būtu piemērojams pēc tam, kad visas instances ir
izkultas. Ja neskatoties uz visiem procesa noteikumiem, notikusi kļūda vai cita
netaisnība, tad jāpastāv beidzamai izejai – apžēlošnai, kuru uztic valsts
galvām. Parasti ar lietu iepazīstas speciāla komisija, kas vēlāk dod savu
novērējumu. Latvijā tā ir Apžēlošanas padome desmit cilvēku sastāvā. Tā ir
Valsts Prezidenta padomdevējs, izskatot uz nāvi notiesāto personu lūgumus.
Padomē ir dažādo speciālistu un profesiju pārstāvji : juristi, ārsti,
garīdznieki.
Apžēlošna var notikt tikai pēc notiesājoša tiesas sprieduma stāšanās
likumīgā spēkā. Apžēlošanai ir individuāls raksturs. Tā var pastāvēt: pilnīgā
atbrīvošanā no kriminālsoda; daļēja atbrīvošana no kriminālsoda izciešnas; soda
veida mīkstināšana; sodāmības noņemšna.
Līdzās apžēlošanai attīstījusies amnestija. Tāpat kā apžēlošana, amnestija
nozīmē varas atteikšanos no savas soda pretenzijas. Amnestija parādās tādā
veidā, kad tiek izdots likums, ar ko atbrīvo no soda tos, kas līdz zināmam
momentam izdarījusi zināmu karegoriju n/n.
Savā laikā vairāk amnestiju piemēroja attiecībā uz politiskiem noziegumiem.
Kad revolucionārās cīņa beidzās un valsts vara savu bija sasniegusi (uzvarējusi
vai palikusi pie varas), tad tā gribēja politiskās lietas nodot aizmirstībai.
Tapēc arī amnestēja politiskos noziedzniekus. Tagad visbiežāk amnestijas
notiek, ņemot vērā humānus apsvērumus, amnestējot tos, kuri noziegumus
izdarījuši 1. Reizi, neuzmanības dēļ vai arī kuru noziegums nav bijis smags.
Latvijā nav
pieņemts, atšķirībā no citām pasaules valstīm, brīvlaist noziedzniekus valsts
svētkos un citās tamlīdzīgās reizēs. Manuprāt 5 amnestijas pēc Latvijas
neatkarības atgūšanas ir pietiekami daudz. Tomēr izsludinot amnestiju ir ļoti
jauzmanās – pārsteigties nedrīkst. Skatot jautājumu par ieslodzīto
cilvēktiesībām, jāņem arī vērā otras puses – sabiedrības tiesības, lai tai
nebūtu jācieš no priekšlaikus amnestijām.
Pēc visa iepriekš minētā var noteikt atšķirības starp apžēlošanu un
amnestiju. Gan vienā gan otrā gadījumā tiek ņemts vērā humānisma princips
izskatot katru lūgumu atsevišķi, apžēlo individuālā kārtā. Apžēlots var tikt
jebkurš noziedznieks, kas ir izdarījis jebkuru smagu pakāpes Nn. Turpretī
amnestiju piemēro tikai tām personām, kas ir uzskaitītas un par tiem Nn, kas ir
noteikti amnestijas likumā. Šeit netiek ņemtas vērā amnestējamo personības.
Tālāk tiks tuvāk apskatīti apžēlošnas likums un visi amnestijas likumi, kā
arī atšķirīgās un kopīgās iezīmes.
Noziedznieku pēdējā cerība- amnestija un ……..
Notiesāto amnestēšana nekad pie mums nav uzskatīta par pasākumu, kuru vajadzētu skaļi raklamēt. Tādēļ normāls vidusmēra cilvēks par amnestijām būs dzirdējis tikai, kā PSRS laikos Staļina nāves pasludināja amnestiju, kuru valsts realizējot pārpludināja ar krimināliem tipiem.
Savā darbā es pievēršos amnestijām, amnestijas likumiem, kas pieņemti pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas.
Lai Saeima pieņemtu likumu par amnestiju nepieciešms, lai to izskatīšnai iesniegtu vismaz pieci parlamenta deputāti, komisija, UR vai M kabinets –Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas priekšsēdētājs Antons Seiksts skaidro,ka amnestijas esot nepieciešmas kaut vai tāpēc, ka pašlaik Latvijas soda izciešanas vietās ir liela pārapdzīvotība un līdzekļu trūkuma dēļ netiek stimulēta ieslodzīto vēlme laboties. Amnestija palīdz tiem cilvēkiem, kuri stingri nostājušies uz labošnās ceļa un vēlas atgriezties sabiedrībā, taču tikai tiem, kuri nav rūdīti recidivisti.
LR likums par amnestiju (1990.gada 23.oktobrī)
Šis augstākās padomes pieņemtais likums par amnestiju atbrīvoja no soda nepilngadīgos, sievietes, 1. un 2. grupas invalīdus un vīriešus, kuri vecāki par 60. gadiem. Šajā ieslodzīto grupā no cietuma atbrīvoja tos likumpārkāpējus, kuri 1 reizi bija notiesāti par noziegumu, kas pieskaitāmi smago kategorijai. Tajā pašā reizē vēl atlikušo soda izciešnas ilgumu uz pusi samazināja grūtniecēm un sievietēm, kuru audzināšana bija bērni līdz 15 gadiem un kuras bija sodītas ar brīvības atņemšanu par valsts vai sabiedrības mantas izlaupīšanu lielos apmēros vai sevišķi lielos apmēros, piesavinoties, izšķērdējot to vai arī izmantojot dienesta stāvokli.
No soda atbrīvoja arī vīriešus, kuri 1 reizi bija tiesāti par nozieguma izdarīšanu turklāt, ja likuma pārkāpums bija izdarīts neuzmanības dēļ vai ar nodomu, taču noziegums nebija smags.
Šis likums no tālākās soda izciešanas atbrīvoja arī tās personas, kuras 1 reizi notiesātas par valūtas operāciju noteikumu pārkāpšanu, kā arī spekulāciju ar valsts vērībām vai vērstpapīriem. Manuprāt, tas ir diezgan smags pārkāpums šeit likumdevējs ir bijis pārāk humāns, par to arī liecina sods par šādu likumpārkāpumu, brīvības atņemšana uz laiku no 3- 8 gadiem, konfiscējot mantu vai bez tās, obligāti konfiscējot valūtas vērtības un vērstpapīrus. Savukārt likumā ir vēl vesela virkne nosacījumu, kuriem esot nepiemēro amnestiju. Daži no tiem man likās mazsvarīgāki, salīdzinot ariepriekš minēto LPSR kk 81p. 1d likumpārkāpumu (ņemot vērā to, ka par šo noziegumu piemēroja amnestiju bet par šiem ne), piemēram, izvairīšanās no bērnu uzturēšanas; izvairīšanās no tiesas noteikto līdzekļu maksāšanas bērnu uzturam (alimenti) – LPSR kk 118 p par ko atbilstoši sodīja ar brīvības atņemšanu – 1. Gadam vai arī piemēro sabiedrības ietekmēšnas līdzekļus. Personu, kas izdarījusi šādu likumpārkāpumu atbrīvoja no soda piemērojot amnestiju. Es, nezinu varbūt likumdevējs uzskatīja, ka alimentu nemaksāšana ir daudz bīstamāks pārkāpums nekā spekulācija ar valūtas vai vērstpapīru, un par šādu pārkāpumu, amnestija nav piemērota. Tāpat arī par kapu apgānīšanu, kas saistīta ar pieminekļa vai citu uz kapa vai kapā atrodošos priekšmetu priekšmetu nolaupīšanu vai arī līķa apgānīšanu, amnestiju nepiemēroja. Tiesa, tas attiecās tikai uz nepilngadīgajiem un sievietēm, kuriem par šiem noziegumiem amnestija nebija piemērota.
Tas ir tikai mans subjektīvais viedoklis, bet tomēr šeit nav nekāda līdzsvara starp šiem noziegumiem. Es nebūt nevēlos tiekt, ka var nemaksāt alimentusun apgānīt kapus, vienkārši izveidojies priekšstats man šķiet nepieņemams.
Protams, tie nebija vienīgie likumpārkāpumi, par kuriem nepiemēroja amnestiju, to nepiemēroja arī par valsts vai sabiedrības mantas izlaupīšnu, izdarot zādzību vai krāpšanu vai tās izspiešana, jaunpiedzimuša bērna slepkavība, dzimumtieksmes apmierināšana netiklā formā, pederastija, ja tā izdarīta ar vardarbību, ieroču, munīcijas un sprāgstvielu nelikumīgu nēsāšanu, glabāšanu. Kā arī par narkotisko vielu lietošnu, izgatavošanu, iegādāšanos, glabāšanu, pārvadāšanu bez realizēšanas nolūka u.c. noziegumiem. Tāpat arī amnestiju nepiemēroja personām, kuras ļaunprātīgi pārkāpušas režīmu soda izciešanas laikā, un ar tām personām, kuras pēc likuma pieņemšanas izdarīja jaunu noziegumu.
Interesanti man vēl likās tas, ka amnestija notiesātajiem ar brīvības atņemšanu, kuri nav izgājuši venērisko slimību pilnu kursu, piemēroja tikai pēc attiecīgā ārstēšānas kursa pabeigšanas. Tas liecina, ka PS piespiedu kārtā pat vajadzēja ārstēties, protams, nav ļaunuma bez labuma tas palīdzēja neizplatīties venēriskajām slimībām.
Jāņem vērā tas, ka likums neattiecās uz papildsodiem, kā arī tā piemērošana nenoņema sodāmību. Piemērojtot likumu par amnestiju, prokurora līdzdalība tiesās ir obligāta. Tāpat arī likums tika piemērots tikai tām personām, kuras ir sodījušas LR tiesas par noziegumiem,kas izdarīti republikas teritorijā līdz likuma pieņemšanai. Neskaidrības var rasties, ko darīja, ja persona sodīta par vairākiem noziegumu izdarīšanu, bet uz šo personu attiecās likuma noteikumi par amnestiju tikai sakarā ar viena nozieguma izdarīšanu. Likumdevējs no šādas situācijas izgāja ļoti vienkārši – amnestija vispār netika piemērota. Tas, manuprāt, ir visai loģisks un pareizs risinājums. Ja jau persona ir izdarījusi un sodīta jau par vairākiem noziegumiem, līdz ar to ir reālāk, ka tā atkal ķersies pie ierastā.” Tiem, kuriem noziedzīga rīcība kļuvusi par dzīves veidu, sods nebūtu jāatvieglo.*
LR likums par amnestiju (1992.gada 15.janvārī)
Šis likums no soda atbrīvoja tās sievietes,kuras vecākas par 55gadiem
(sievietes, kuras līdz likuma stāšanās spēkā dienai sasniegušas 55 gadu
vecumu), kā arī grūtnieces un sievietes, kuru audzināšnā atrodas bērni līdz 18
gadu vecumam, sievietēm, kurām nav atņemtas vecāku teisības. Pārējie kritēriji
neatšķīrās no 1990. gada 23. oktobra likumu Par amnestiju.
Nosacījumi, kad nepiemēroja amnestiju mazliet atšķīrās- izvairīšanās no bērnu
uzturēšanas, un kapu apgānīšana (LPSK kk 207. p / 2d) vairs nebija par
iemeslu, lai personai nepiemērotu amnestiju. Pārējie ir diezgan līdzīgi
pirmajam likumam, kad nepiemēroja amnestiju, vienīgi nāca klāt noziegumi pret
republiku - darbība, kas vērst uz varas gāšanu, spiegošana, diversija,
aicinājumi vardarbīgi gāzt LR valsts varu utt. Personām, kuras darbojās pret LR
neatbrīvoja no soda. Brīvību neatguva arī noziedznieki, kurus tiesa bija
atzinusi par īpaši bīstamiem recidīvistiem.
Amnestijas likums (1994.gada 31.martā)
Šā likuma
principi ir līdzīgi iepriekšminēto likumu principiem, tomēr šis likums paredz
vairāk ierobežojumu personām, kurām amnestiju piemēro, visiem
iepriekšminētajiem noziegumiem (1992. gada 15. janvārī), kuriem
amnestiju piemēroja nāk klāt vēl noziegumi pret cilvēci, genocīds, noziegumi
pret mieru un kara noziegumi, noziegumi pret personu, ieklāujot arī nelikumīgu
brīvības atņemšanu, varas un dienests stāvokļa izmantošana, noziegumi pret
jurisdikciju - personas saukšana pie kriminālatbildības, zinot, ka nevainīga,
nelikumīga sprieduma vai lēmuma taisīšana, un piespiešana dot liecību.
Manuprāt, ir skaidrs, ka šeit tiek vairāk ievērotas elementārās cilvēktiesības.
To parāda arī tas fakts, ka amnestiju nepiemēroja tiem ieslodzītajiem, kas
fiziski aizskāra citus ieslodzītos vai pazemoja viņu cilvēka cieņu. Tāpat arī
no soda neatbrīvoja tās personas, kuras agrāk nosacīti pirms termiņa atbrīvotas
no soda izciešanas, kā arī kurām agrāk piemērota amnestija vai apžēlošana.
Jauks moments šei ir arī tas, ka amnestijas piemērošanai jāsaņem attiecīgās
personas piekrišana. Acīmredzams, ka šai likumā ir vairāk ierobežojumu, te var
minēt vairāku iemeslus:
1)
varbūt neattaisnojās cerība, ka
amnestētie labosies;
2)
par tādiem noziegumiem nevar
piemērot amnestiju.
Tomēr fakts
paliek fakts- šajā 1994. gada 31. marta Amnestijas likumā ir
jauninājumi.
Amnestijas likums (1997.gada 5.decembrī)
Šis likums
ievērojami samazina to noziegumu loku, par kuriem nepiemēroja amnestiju. Te
netiek vairs minēti noziegumi pret republiku, noziegumi pret personu, pret
jurisdikciju, tomēr daži nāk klāt, bet ļoti maz. Tas, ka noziegumi pret
republiku bija izslēgti šajā amnestijas likumā varētu būt saistīts ar to, ka
Latvijas vara jau bija nostabilizēta, tauta bija pieradusi, un tās pretinieki
vairs nekādas darbības neuzsāka, kas būtu vērstas uz valsts varas gāšanu.
Savukārt attiecībā uz noziegumiem pret jurisdikciju, acīmredzot to nozīmība arī
samazinājās, jo nostiprinoties valsts varai attīsijās arī jurisdikcija,
sasniedzot augstāku attīstības un profisionalitātes pakāpi. Iepriekšējos
amnestijas likumos nebija, bet šajā ir tas, ka amnestiju nepiemēroja parsonām,
kas pēc brīvības atņemšanas iestādes adminstratīvās komisijas lēmuma tika
pārceltas pa soda izpiles režīma pastiprināšanu viena cietuma veida ietvaros
vai tika pārceltas uz stingrāka režīma cietumu.
….. un apžēlošana
LR
Satversmes trešās nodaļas, kas saaucas “Valsts prezidents”, 45. pantā ir
noteikts, kad Valsts prezidentam ir tiesības apžēlot noziedzniekus, par kuriem
tiesas spriedums ir stājies likumīgā spēkā. Tātad likumdošana apžēlošanu ir
uzticējusi ir uzticējusi tikai vienam cilvēkam - Valsts prezidentam. Attiecībā
uz apžēlošanu, ko veic Valsts prezidents, likumdošana vairāk neko neparedz.
Agrāk apžēlošanu veica A padomes Prezidijs, kas apžēlošanas lūgumus izskatīuja
koleģiāli.
Šī gada
7. Jūlijā tika pieņemts Apžēlošanas likums, kura 1. Pants izskaidro
apžēlošanas jēdzienu- notiesātas personas pilnīga vai daļēja atbrīvošana no
kriminālsoda, doda veida mīkstināšana vai sodāmības atņemšana, ko veic Valsts
prezidents. Tātad apžēlošanas rezultātā var tikt noņemta sodāmība, savukārt
amnestija sodāmību nenoņem. Arī pati apžēlošana var izpausties 5. veidos:
1)
nāves soda aizstāšana ar mūža
ieslodzījumu;
2)
brīvības atņemšanas soda
neizciestās daļas aizstāšana ar citu, vieglāku soda veidu;
3)
pilnīga vai daļēja atbrīvošana no
pamatsoda izciešanas;
4)
pilnīga vai daļēja atbrīvošana no
papildsoda izciešanas;
5)
sodāmības noņemšana;
Tiesības
lūgt apžēlošanu ir personai, kura :
1)
izcieš sodu LR;
2)
notiesāta ārvalsts teisā in nodota
soda izciešanai LR bez nosacījuma, ka
apžēlošana nav piemērojama;
3)
notiesāta LR un nodota soda
izciešanai ārvalstī, ja attiecīgā ārvalsts iestāde ir piekritusi atzīt LR
pieņemto lēmumu par personas apžēlošanu;
4)
izcietusi sodu LR
Saskaņā ar
apžēlošanas likuma 3. pantu (2) apžēlošanas lūgumu var iesniegt aizstāvis,
likumiskais pārstāvis, vecāki, bērni, laulātais. Tātad Valsts prezidentam
apžēlošanas lūgumus var iesniegt ne vien notiesātais, viņa aizstāvis vai
tuvinieki, bet arī jebkura juridiska vai fiziska persona
Apžēlošanas
lūgumu iesniegšanai ir savi termiņi:
1)
apžēlošanas lūgumu var iesniegt pēc
tiesas sprieduma stāšanās likumīgā spēkā, izņemot gadījumus, kad persona par
smaga via sevšķi smaga nozieguma izdarīšanu noteisāta ar brīvības atņēmšanu;
2)
gadījumos, kad persona notiesāta
par smaga nozieguma izdarīšanu, apžēlošanas lūgumu var iesniegt, ja faktiski ir
izciesta ne mazāk kā puse no piespriestā brīvības atņemšanas soda.
3)
Gadījumos, kad persona notiesāta
par sevišķi smaga nozieguma izdarīšanu, apžēlošanas lūgumu var iesniegt, ja
faktiski ir izciests ne mazāk, kā 2/3 no piespriestā brīvības atņemšanas soda,
bet ja piespriests mūža ieslodzījums – ne mazāk kā 20. gadi no brīvības
atņemšanas soda .
Kā
notiek apžēlošana?
Valsts
prezidents K. Ulmanis pēc stāšanās amatā 1993. gada decembrī bija parakstījis
nolikumu par apžēlošans luģumu izskatīšanas kārību. To izskatīja Valsts
prezidenta kancelejā. Šias tad bija arī vienīgais dokuments, saskaņā ar kuru
Valsts prezidents un Apžēlošanas dienests strādāja, izskatot apžēlošanas
lūgumus.
Ar
Apžēlošanas likuma spēka stāšanos dienu (Saeimā likums pieņemts 1998. gada
16. jūnijā) spēku zaudēja arī Augstākās padomes prezidija 1990. gada
27. septembra lēmums “Nolikuma par apžēlošanas lūgumu izskatīšanas
kārtību“ apstiprināšanu.
Šis
nolikums atšķīrās no tagadējā Apžēlošanas likuma, kas protams, ir pats par sevi
saprotams. Šajā nolikumā apžēlošana izpaudās, kā pilnīga vai daļēja atbrīvošana
no materiālo zaudējumu atlīdzināšanas
valsts uzņēmumam, iestādēm un organizācijām. Sevišķi bīstamus recidīvistus, ka
arī personas, kurām agrāk piemērota amnestija, apžēlošana, nosacīta
pirmstermiņa atbrīvošana no soda, soda aizstāšana ar vieglāku sodu u.c.
atvieglojumi apžēloja tikai izņēmuma
gadījumā.
Galvenā
atšķirība bija tā, ka agrāk apžēlošanu veica LR APP prezidijs. Pirms apžēlošans
lūguma iesniegšanas izskatīšanai LR APP to izskatīja LR AP Cilvēka tiesību un
nacionālo jautājumu patstāvīgā komisija. Šī komisija varēja noklausīties
tiesībaizsardzības iestāžu atzinumus, kā arī notiesāto aizstāvjus un jebkuras
citas personas. Ja bija nepieciešams, uz komisijas sēdi varēja izsaukt arī
notiesāto. Šeit ir acīmredzms, ka apžēlošanu lēma koleģiāli. Savukārt tagad
prezidenta vārds ir noteicošais.
Līdz
1995. gada 1. novembrim Kk 23. panta (pants par sodu) bija
noteikts, ka brīvības atņemšanas sodu piespriež noziegumiem- ne ilgāk kā par 15
gadiem. Bet īpašos gadījumos brīvības atņemšana sodu var noteikt arī uz visu
mūžu. Formulējums ”uz visu mūžu “ attiecās tikai uz noziegumiempret cilvēci
(genocīds), miera, kara noziegumiem. Bet par pārējiem niziegumiem saskaņā ar
LKk brīvības atņemšanu varēja piespriest ne ilgāk par 15 gadiem. Apžēlošanas
kārībā aizstājot nāves sodu ar brīvības atņemšanu, to varēja noteikt uz laiku
ilgāku par 15 gadiem, bet ne vairāk par 20 gadiem. Tātad Valsts prezidents
apžēlojot personu, kurai bija piespriests nāves sods un spriedums stājies
likumīgā spēkā varēja noteikt brīvības atņemšanu uz 20. gadiem. No
1995. gada 1. novembra Valsts prezidentam ir tiesības aizstājot nāves
sodu, kas netiek atcelts, noteikt mūža ieslodzījumu. “tā kā mūža ieslodzījums
ir bargāks salīdzinot ar minēto likumā agrāk noteikto brīvības atņemšanas
laiku, tad viedokļi dalījās vai arī personām, kas uz nāves sodu notiesātas
pirms 1995. gada 1. novembra. bija tiesīgs apžēlošanas kārtībā nāves
sodu aizstāt ar mūža ieslodzījumu. Šādas iespējas noliedzēji balstījās uz
vistārtazītu tiesību nosacījumu, ka bargākam likumam salīdzinājumā ar agrāk
spēkā esošo nav atpakaļ ejoša spēka.
Mēnesī
Apžēlošanas dienests saņem apmēram 100 iesniegumus. Visi šie iesniegumi ie
attiecīgi jāpārbauda un jāsagatavo materiāli, lai prezidents varētu pieņemt
lēmumu: apžēlot kādu personu vai atteikt. Tādēļ sagatavojot apžēlošanas lūgumus
vispirms tiek ņemts vērā izdarītā nozieguma smagums, sekas, sabiedriskā
bīstamība. Cik lieli ir materiālie zaudējumi? Vai nozieguma rezultātā ir cietis
kāds cilvēksvai zaudējis dzīvību? Vai noziegumu izdarījusī persona ir
labojusies? Kāds ir šis presonas ģimenes
un veselības stāvoklis? Tādēļ Apžēlošanas dienests kopā ar apžēlošanas
lūgumu cenšas prezidentam iesniegt, cik vien iespējams plašu un svarīgu
informāciju. Lielu darbu pēc Apžēlošanas lūgum,a materiālu sagatavošanā veic
cietuma administrācija. Parasti tiek pieprasīti tiesas spriedumi. Teisas
spriedumam ir jābūt pilnīgam, galīgam, neapstrīdamam. Tikai tad Apžēlošanas
dienests var izskatīt un sagatavot prezidentam apžēlošanas lūgumu. Ja tomēr
rodas šaubas par to, vai spriedumā varētu būt kāda kļuda, pieļauta nelikumība,
tad Apžēlošanas dienesta materiālus nosūta izskatīšanai un izlemšanai Augstākās
tiesas priekšsēdētājam vai ģenerālprokuroram. Spriedumam ir jābūt, kā mēdz
teikt kristāltīram. Tikai tad prezidents var izlemt; vai šīparsona ir
apžēlojama vai nav. Bet apžēlošana notiek ļoti reti, tikai izņēmuma gadījumos,
ņemot vērā notiesātā personību. Jo ja tiesa ir spriedusi sodu, tad parasti nav
pamata uzskatīt, ka šis sods nav taisnīgs. Un notiesātajiem šis sods ir
jāizcieš. No Apžēlošanas dienests viedokļa raugoties, Latvijas tiesas strādā
objektīvi.
Parsonu ,
kam piespriests nāves sods nav daudz. Katrs tāds gadījums, kad Augstākā tiesa
piespriedusi nāves sodu, tiek aprakstīts
presē. Prezidents nāves sodus izskata vienmēr. Apžēlošanas padome arī ir
galvenokārt padomevēji, izskatot uz nāvi notiesāto personu lūgumus.
Līdz
nesenam laikam likumā nebija ietverta norma par to, ka Valsts prezidentam ir
jāizskata, ka persona noteiktajā termiņā atsakās iesniegt apžēlošanas lūgumu,
ja tai ir piespriests nāves sods. Tagad tāda norma ir Apžēlošans likumā ja uz
nāvi nosodīta persona atsakās iesniegt apžēlošanas lūgumu, cietuma
administrācija par šo faktu sastāda aktu, kuru triju dienu laikā no atteikšanās
dienas nosūta Valsts prezidentam. Apžēlošanas lūgumu vai akts par notiesātās
personas atteikšanos iesniegt šādu lūgumu aptur sprieduma izpildi līdz Vasts
prezidenta lēmuma pieņemšanas brīdim. Tātad tagad ar likumu ir noteikts, ka
šādus gadījumus Valsts prezidents nevar atstāt bez izskatīšanas. Tomēr
patiesības labad jāpiebilst, ka arī pirms šā likuma Valsts prezidents jautājumu
par apžēlošanu izskatīja neatkarīgi no tā vai uz nāvi notiesātais bija
iesniedzis apžxēlošanas lūgumu. Šāda norma līdz šim nebija ieverta likumā, taču
likums nebija aizliedzis Valsts prezidentam to darīt.
Ir īpaša
kārtība, kā tiek sagatavoti materiāli, kas paplidina apžēlošanas lūgumu, īpaši
nāves sprieduma gadījumā. Savus atzinumus sniedz Augstākās tiesas
priekšēdētājs, ģenerālprokurors, ieslodzījuma vietas administrācija. Izziņu par
notiesātās personas veselības stāvokli apstiprina ārsts. Ja nepieciešams
Apžēlošanas dienests pieprasa papildus informāciju.
Vēl ar vien
nav skaidrs, ko darīt tad, ja cilvēkam piespriež nāves sodu, bet viņš neatzīst
sevi par vainīgu. Apžēlošanas dienests tomēr sagatavo šīs lietas prezidentam.
Apžēl;ošana prezidentam ir ļoti liela morālā nasta, jo zināmā , mērā viņam
nākas izlemt cilvēka likteni. Tāds gadījums, kad ir piespriests nāves sods, bet
notiesātais savu vainu neatzīst.
Biežī presē
un sabiedrībā tiek iztirzāts jautājums par nāves soda atcelšanu. Manuprāt, uz
šo jautājumu nevar atbildēt viennozīmīgi. Kā cilvēks esmu ar visu savu būtību
par to, lai nāves sodu neatceltu. Bet, skatoties un redzot tik daudzus
nežēlīgus noziegumus, jāsaprot arī noslepkavoto tuvinieku ciešanas un alkas pēc
taisnības. Ne jau tādēļ, ka būtu vajadzīga asins atriebība, bet gan ja cilvēks
var noslepkavot pat vairākus cilvēkus, tad tomēr domāju, ka slepkava būtu
pelnījis augstāko soda mēru. Domāju, ka pagaidām nāves sods varētu pastāvēt vēl
neilgu laiku, jo mēs tomēr gatavojamies integrēties Eiropā. Turklāt Eiropā vēl
joprojām ir valstis, kurās likumdošana
paredz nāves sodu. Parasti to piespriež par slepkavībām vai arī par noziegumiem
kas vērsti pret mieru, cilvēci, genocīda īstenošanu. Tomēr visāpasulē ir
ievērojama tendence atcelt nāves sodus.
Nobeigums
Nobeigumā
es gribētu parunāt par amnestiju un apžēlošanu no teorētiskā viedokļa.
Notiesātā apžēlošanas institūts, ko realizē Valsts prezidents, tāpat, kā
amnestija, kas ir LR Saeimas kompetencē, nav krimināliesību institūti, in līdz
ar to darbību, realizējot notiesāto apžēlošanas, nosaka kriminālprocesuālais
likums. Tiesisko attiecību, kas rodas notiesātās personas apžēlošanas procesā,
regulējot LR Satversmi. Tās 45. Pantā teikts, ka Valsts prezidentam ir tiesības
apžēlot noziedzniekus, par kuriem tiesas spriedums stājies likumīgā spēkā.
Tātad prezidenta darbība – apžēlošanas akts, kas ir juridisks fakts,
attiecināms nevis uz krimināltiesībām, bet gan uz citu tiesību nozari-
konstitucionālajām tiesībām. Tas nozīmē, ka pastāv būtiska atšķirība starp
tiesiskajām attiecībām vienā un otrā gadījumā. Krimināltiesiskās attiecības
pamatā ir noziedzīga darbība vai bezdarbība, bet konstitucionāljās tiesībās
tiesiskās attiecības pamatā ir prezidenta darbība, kad viņš realizē apžēlošanas aktu. Tāda tiesiskā
attiecība nerodas nozieguma izdarīšanas
brīdī, bet gan apžēlošanas akta izdošanas brīdī, kad tiek realizēta. Satversmes
norma, kas dod prezidentam apžēlot notiesāto personu. Par tiesiskās attiecības
agrāku rašanās laiku te nevar būt runa, jo spriedums par sodu konkrētai personai
krimināllietā stājas spēka tikai kriminālprocesa nobeiguma daļā un tikai tad
notiesātajam rodas tiesība griezties pie prezidenta ar apžēlošanas lūgumu. Bet šāda notiesāta
tiesība vēl neveido to tiesisko attiecību, kas ir apžēlošanas akta pamatā, jo
nepieciešama tiesiskās atiecības otra subjekta-valsts prezidenta darbība.
‘’Saprotams, ka iesniedzot
apžēlošanas lūgumu prezidentam, uz šī fakta pamata rodas tiesiska attiecība,
bet tā ir procesuāla rakstura.’’Valsts prezidents Apžēlošanas dienesta darbību sakarā
ar iesniegto sūdzību un sagatavošanu tās izskatīšanu tās izskatīšanai līdz
brīdim,kad prezidents izlemj jautājumu par notiesātā apžēlošanu vai apžēlošanas
lūguma noraidīšanu, tāpat kā citu valsts institūciju darbību, regulē citi
normatīvie akti. Apžēlošanas akta tiešā izpildīšana turpretī izpaužas
prezidenta darbībā (likuma pieņemšanā),
realizējot Satversmes attiecīgo normu.
Krimināltisiskās
attiecības pamatā ir prettiesiska darbība vai bezdarbība, kā juridisks fakts un
raksturīgi ir tas, ka krimināltiesiskā norma tiek piemērota jau pēc nozieguma
izdarīšanas. Un vēlāk kriminālprocesa stadijā tiesa vainīgajai personai
piespriež sodu.
Amnestijas
un Apžēlošanas problēmām juridiskajā literatūrā ir veltīts ne mazums zinātnisko
darbu, taču jautājums par šo aktu tiesisko dabu nav pietiekami izskaidrota.
Pašlaik
jurisprudencē ir nostiprinājies viedoklis, ka amnestija attiecas uz valsts
likumdošanu un, ka atšķirība no apžēlošanas amnestija ir normatīvs akts.
Amnestijas likumos nav grūti pamanīt noteiktu
elementu normatīvismu: amnestiju realizē tiesībaizsargājošie orgāni.
Tomēr jebkurš normatīvais akts ienes izmaiņas vai papildina jau esošo, bet
amnestijas likumus nemaina vēl jo vairāk arī neatceļ tiesību normas, kas paredz
kriminālatbildību par to vai citu noziegumu.
Izmantotā
literatūra
P. Mincs “
Krimināltiesību kurss”. Vispārējā daļa. Rīga, 1934.gads
P. Zejiņš “
Krimināltiesību kurss “. Vispārējā daļa . Rīga, 1934.gads
Periodiskie izdevumi
Neatkarīgā
Rīta Avīze. 1996.gada 5. janvāris
Vakara
Ziņas. 1996.gada. 31. janvāris
Latvijas
Vēstnesis 1995.gada 14. novembris
Diena
1995.gada 9. novembris
Sieviete
1997.gada Nr.2
Vakara
Ziņas 1998.gada 10.novembris
Normatīvie
akti
LR
Satversme. 1992 gada 15.februārī.
LR Likums
par amnestiju. 1990 gada 23.oktobrī.
LR Likums
par amnestiju 1992.gada 15.janvārī.
Amnestijas
likums.1994.gada 24.marts.
Amnestijas
likums 1997.gada 5.decembrī.
Krimināllikums
Apžēlošanas
likums 1998.gada 16.jūnijs.
Nolikums
par apžēlošanas lūgumu izskatīšanas kārtību. 1990. gada 27. Septembrī.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru