Biznesa augstskolas
,,TURĪBA"
Uzņēmējdarbības vadības
studiju programma
Ekonomikas katedra
Neklātienes nodaļa
N
I 3 grupas studentes
Egijas Miklaševičas
Studiju darbs
MAKROEKONOMIKĀ
tēma
,,ĀRĒJĀS INVESTĪCIJAS,
TO FORMAS UN
ĀRVALSTU INVESTORU
AKTIVITĀTES LATVIJĀ."
Pasniedzējs: U. Gods
Rīgā
1999.
g. februāris
SATURS
Ievads............................................................................ 3.lp.
Investīciju ekonomiskā būtība
un
statistiskie dati......................................................... 4.lp.
Uzkrāto
ārvalstu investīciju apjoms............................. 8.lp.
Latvija - Austrumeiropā
visizdevīgākā
valsts investoriem................................. 9.lp.
Ārvalstu
investoru šķēršļi darbībai Latvijā................. 10.lp.
Dibina
ārvalstu investoru padomi Latvijā................... 12.lp.
Baltijas
valstu investīciju programma......................... 13.lp.
Secinājumi.................................................................... 14.lp.
Izmantotā
literatūra..................................................... 15.lp.
IEVADS
Investīcijas ir
ļoti nozīmīgs un
ekonomiku ietekmējošs faktors.
Latvijas tautsaimniecības stāvoklis
un tās tālākā
attīstība ir cieši
saistīta ar investīcijām,
protams arī ārvalstu
investoriem Latvija lielā
mērā šķiet pievilcīga,
pateicoties tās labajam
ģeogrāfiskajam stāvoklim un
blakusesošajam lielajam Krievijas
tirgum.
Mana darba
mērķis ir analizēt
un apkopot maksimāli
pieejamo informāciju, kas
ļautu izdarīt secinājumus
par ārvalstu investīcijām,
to formām, kā arī ārvalstu
investoru aktivitātēm Latvijā
un tā nozīmi
Latvijas makroekonomikas attīstībā.
Iespēju robežās
iepazīstināšu ar pamatjēdzieniem un
pamatjautājumiem, kas saistīti
ar ārējo investīciju processu
Latvijas jaunajos ekonomiskajos
apstākļos.
Darba apjoms
sastāv no 15 lp.
INVESTĪCIJU EKONOMISKĀ
BŪTĪBA UN STATISTISKIE
DATI
Latīņu vārds "invest" nozīmē
- ieguldīt. No
plašāka viedokļa investīcijas
ir ieguldījumi, lai
uzturētu kapitālu un
dabūtu tā pieaugumu.
Reālā dzīvē
par investīcijām uzskata
iekārtu, mešīnu, transporta
līdzekļu utt. iegādi
vai to izgatavošanu
savam patēriņam, ilgtermiņa
nemateriālos ieguldījumus, ieguldījumus
bankā vai citu
uzņēmumu vērtspapīros utt.
Presē ir
daudz mēģinājumu noteikt
investīciju būtību, dažādas
piezīmes un rekomendācijas. Par
šo jautājumu nav
vienotas izpausmes arī
starp ekonomistiem.
Par investīcijām
uzskata arī naudu,
kura saņemta par
pārdotajām akcijām ārzemēs.
Lielākā daļa
Rietumu ekonomistu par
investīcijām uzskata ieguldījumu
summu pamatlīdzekļos (ieskaitot
ilgtermiņa nemateriālos ieguldījumus)
un ieguldījumus materiālu
krājumu palielināšanai, bet
pēc ekonomiskā satura
ieguldījumus vērtspapīros neuzskata
par investīcijām, paskaidrojot,
ka tie nepalielina
ražošanas līdzekļu apjomus
ekonomikas sistēmā.
Atsevišķu uzņēmumu
līmenī par investīcijām
uzskata iekārtu (mehānismu,
transporta līdzekļu u. tml.)
iegādi un citu
uzņēmumu vērtspapīru pirkšanu,
jo šādā veidā
iespējams nopelnīt vai
palielināt naudas kapitālu.
Starp valstīm
eksistē dažādas naudas
plūsmas. Piemēram, Latvijas
bankas iegulda naudu
akcijās un vērtspapīros
ārzemēs. Šajā gadījumā
Latvijas uzņēmumu (banku)
nauda strādā ārzemēs
un dod peļņu
vispirms tur. Bet
ir jautājums: vai
uzskatīt šo s
ieguldījumus par investīcijām
mūsu valstī ?
Latvijā ir
sarežģita situācija, kura
nav līdzīga rietumu valstīm
un tiek raksturota
kā pamatlīdzekļu pārdošanas vai
nodošanas plūsmas lielos
apjomos no viena
uzņēmuma otram īpašuma
formas maiņas rezultātā.
Tirgus ekonomikas
formēšana sekmē jaunu
finansu operāciju izveidošanos, kas
ietekmē investīciju procesus.
No valsts
viedokļa par reālām
investīcijām var uzskatīt
tikai Latvijas uzņēmumu
iegādātos jaunos pamatlīdzekļus vai
pamatlīdzekļus, kuri lietoti
ārzemēs.
Viena uzņēmuma
ieguldījumi otrā no valsts viedokļa
nebūs reālas investīcijas,
jo šādā veidā
otrs uzņēmums gūst
naudas līdzekļus, lai
tālāk iegādātos pamatlīdzekļus vai
pirktu citu uzņēmumu
vērtspapīrus, ieguldītu šo
naudu bankā vai
dzēstu savus parādus.
Ārzemju ieguldījumi
Latvijas uzņēmumos vispirms ir
naudas kapitāla plūsma
no ārzemēm un
atspoguļojas kā avots
nefinansu (reālām) vai
finansu investīcijām mūsu
valstī. Piemēram, Unibankas
akcijas pārdod Londonas
biržā, un, pēc
prezidenta A. Bērziņa domām
("Kapitāls Nr.2), tās ir
investīcijas. Bet pēc
ekonomiskās būtības šis
apgalvojums nav pareizs.
Ārvalstu investīcijas
pēc savas ekonomiskās
būtības ir arī
piesaistītie līdzekļi investīcijām.
Ievērojot iepriekšminēto, var
secināt, ka investīciju
izpratnē iespējami šādi
ekonomiskie jēdzieni:
Pirmkārt:
¨
investīcijas kā
ieguldījumi finansu un
nefinansu aktīvos;
¨ investīciju līdzekļi.
Otrkārt:
¨
investīcijas no
uzņēmuma viedokļa;
¨ investīcijas no valsts viedokļa.
Atkarībā no
tā, kādos aktīvos
ieguldīti līdzekļi, investīcijas
var irdalīt:
¨
finansu investīcijās;
¨ nefinansu investīcijās.
Pašlaik rodas
daudz jaunu ekonomisku
kategoriju: ārvalstu investīcijas,
portfeļinvestīcijas u.c. Šo
ekonomisko kategoriju būtība
saistīta ar kapitāla
naudas lpūsmām, nevis
ar reālo naudas
ieguldījumu kādos aktīvos.
Šodien daudz
runā par ārvalstu
investīciju piesaistīšanu mūsu
valstī kā galveno
avotu vai ceļu
ekonomikas attīstībai. Ārvalstu
investīcijas Latvijā ir
Latvijas uzņēmumu naudas
piesaistītie līdzekļi no
ārzemēm vai ārzemju
uzņēmumu finansu investīcijas
mūsu valstī, jo šī summa
atspoguļojas ārzemju uzņēmumu
finansu aktīvos.
Bieži, pieminot ārzemju
investīcijas, runa nav
par to izmantošanu,
jo tie domāts,
ka šos līdzekļus
izlieto pamatlīdzekļu atjaunošanai
vai paplašināšanai. Ārvalstu
investīcijas ir vienīgi
finansu līdzekļi - tie var
būt izmantoti nosauktajam
mērķim vai finansu
aktīvu palielināšanai vai arī
neizmantoti tuvākajā laikā
vai vispār. Mēs
nevaram noteikt, vai
šie līdzekļi tiks
vai netiks izmantoti
finansu aktīvos.
Statistikā šodien
ir informācija par nefinansu
investīcijām kopā un dažādos
griezumos, to skaitā - nefinansu investīcijas
par ārvalstu līdzekļiem.
Pēdējais rādītājs atspoguļo
realizētās (ieguldītās) ārvalstu
investīcijas (naudas līdzekļi
no ārzemēm) Latvijas
uzņēmumu materiālos aktīvos.
Piemēram, 1997.gadā ārvalstu
investīcijas veidoja 154,2
miljonus latu, bet
nefinansu investīcijas par
ārvalstu līdzekļiem -
tikai 49,6 miljoni latu.
Kur izlietoti 104,6
(154,2 mīnus 49,6 )
miljoni latu ? Par
to grūti spriest.
Acīmredzot vispirms finansu
aktīvu palielināšanai, to
skaitā - ārzemju
vērtspapīru pirkšanai, parādu
dzēšanai u. tml. Piem., par
nozari - "ķīmisko
vielu, to izstrādājumu
un ķīmisko šķiedru
ražošana" ārvalstu investīcijas
bija 46,5 miljoni
latu, bet visas
nefinansu investīcijas par
šo nozari -
tikai 3,6 mijloni
latu.
Kopumā jāatzīmē,
ka investīciju apjomi
nav pietiekami, lai
veicinātu ekonomikas attīstību.
Latvijā investīciju apjoms
1997. gadā salīdzinājumā
ar IKP apjomu
ir tikai ap 19
%.
![]() |
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
||||||
![]() |
|||||||

![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||
![]() |
![]() |
||||||||
![]() |
|||||||||
![]() |
|||||||||
![]() |
|||||||||
![]() |
|||||||||
![]() |

![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||


![]() |
|||
![]() |
|||
(Grafiks no "Kapitāla" 98.g.aug.)
UZKRĀTO ĀRVALSTU
INVESTĪCIJU APJOMS
Kopējais uzkrātais
ārvalstu investīciju apjoms
1998.g. 1. oktobrī sasniedza
2333 milj. latu
(1. jūlijā - 2399 milj.
latu, bet gada
sākumā - 2187
milj. latu), liecina Centrālās
statistikas pārvaldes sniegtā
informācija.
Šīs summas
veidojas no dažādu
veidu finansu ieguldījumiem, ko
mūsu tautsaimniecība ir
saņēmusi no ārzemēm.
Galvenās ārvalstu investīciju
sastāvdaļas ir aizdevumi,
noguldījumi Latvijas kredītiesādēs, kā arī ieguldījumi
uzņēmumu pamatkapitālā.
Ekonomiski svarīgāko
ārvalstu investīciju daļu
veido tiešās investīcijas,
kuru raksturīga iezīme
ir ieguldītāja ilgstoša
ieinteresētība uzņēmuma darbā,
kā arī ievērojama
ietekme uzņēmuma vadībā.
Uzkrātais ārvalstu
tiešo investīciju apjoms
1998.g. 1. oktobrī bija 818 milj. latu, kas
ir 335 lati
vidēji uz vienu
iedzīvotāju ( 1. jūlijā šie
rādītāji bijha attiecīgi
817 milj. latu un
334 lati, bet 1. janvārī - 750
milj. latu un 305 latu).
1998.
gada 3. cet. laikā
ārzemnieki tiešo investīciju
veidā Latvijā ieguldījuši 31
milj. latu, kas ir
mazāk nekā 2. cet. - 52 milj. latu. (1997.g. 2. cet. tika investēti
57 milj. latu, bet 3.
cet. - 117 milj. latu). 1998.g. 3.cet.
laikā saņemtās ārvalstu
investīcijas bija 3,2 %
no iekšzemes kopprodukta
(2. cet. - 5,3 %).
Nozīmīgs ārvalstu
investīciju rādītājs ir arī ārvalstu
fizisko un juridisko
personu ieguldījumi Latvijā
reģistrēto uzņēmumu
pamatkapitālā,1998.g. 1. okt. tie bija 597milj. latu, kas
ir par 13 milj. latu
mazāk nekā 1. jūl.,
un šis samazinājums
ir saistīts ar
uzņēmuma pamatlīdzekļu pārvārtēšanu. 98.g. 1. okt. lielākie ārzemnieku
ieguldījumi pamatkapitālā
bija šādās nozarēs:
transportā, noliktavu saimniecībā
un sakaros - 194 milj. latu (32 %
no kopējā apjoma); finansu starpniecībā - 142 milj. latu (24 %); rūpniecībā - 212 milj. latu (20 %); tirdzniecībā - 95 milj. latu (16 %). 3. cet. laikā
lielākie ieguldījumi bija
tirdzniecībā - 7 milj. latu, finansu starpniecībā un transportā,
noliktavu saimniecībā un sakaros - 4
milj. latu.Citās nozarēs ieguldījumi
ceturkšņa laikā
bija nelieli vai to vispār
nebija.
Lielākais uzkrāto
ārvalstu investīciju apjoms
pamatkapitālā ir Dānijai - 100 milj. latu (17 % no kopējā apjoma),Amerikas Savienotām
Valstīm - 65 milj. latu (11 %),
Krievijai - 55 milj. latu (9 %),
Vācijai - 52 milj. latu (9 %)
un Lielbritānijai - 45 milj. latu
(8%).
Ievērojamas investīcijas
Latvijā ir arī
Īrijai, Zviedrijai, Igaunijai,
Somijai, Singapūrai, Šveicei, Nīderlandei,
Libērijai un Norvēģijai. 3.cet.
laikā lielākos ieguldījumus veikusi
Vācija.
Ārvalstu investīcijas Latvijā,
milj. Ls
|
||||
|
1.01.98.
|
1.04.98.
|
1.07.98.
|
1.10.98.
|
Uzkrātās
ārvalstu investīcijas
|
2187
|
2263
|
2399
|
2333
|
Uzkrātās
ārvalstu tiešās investīcijas
|
750
|
778
|
817
|
818
|
Uzkrātās
ārvalstu investīcijas uzņēmumu pamatkapitālā
|
552
|
577
|
610
|
597
|
LATVIJA - AUSTRUMEIROPĀ VISIZDEVĪGĀKĀ
VALSTS INVESTORIEM
Latvija ir
sasniegusi ievērojamus rezultātus
ārvalstu tiešo investīciju
piesaistē - 1997. gada
ārvalstu tiešo investīciju
attiecība pret IKP
Latvijā ERAB vērtējumā
bija visaugstākā - 6,7 %. Tas
nozīmē, ka Latvija
starp visām Austrumeiropas pērejas
ekonomikas valstīm ir
visatvērtākā ārvalstu investoriem.
Tomēr ārvalstu investīciju
piesaistē starp visām
Austrumeiropas valstīm valda
ļoti spēcīga konkurence,
tādēļ ļoti svarīgi
ir nezaudēt valsts
konkurētspēju šajā jomā
un uzlabot investīciju
klimatu. Starptautiskās finansu
korporācijas (IFC) ārvalstu
investīciju konsultāciju dienesta
(FIAS) pētījums par
administratīvajām barjerām investīcijām
Latvijā, kurš veikts
sadarbībā ar Latvijas
Attīstības aģentūru, ir
apsveicams, jo ļaus
idintificēt tās sfēras,
kuras vēl nepieciešams
pilnveidot.
Straujš investīciju
pieaugums Latvijas ekonomikā
ir vitāli nepieciešams
visu Latvijas tautsaimniecības nozaru
konkurētspējas
palielināšanai un ātrai
attīstībai. Tā kā
vietējo ieguldījumu apjoms
ir nepietiekams, ir
vēlama
ārvalstu tiešo
investīciju ienēķšana
Latvijā. Tās dod
ne tikai kapitāla
pieaugumu, bet parasti
nes līdzi arī
jaunas tehnoloģijas, komw-how, pieeju
jauniem tirgiem. Atšķirībā
no finansu investīcijām)
tiešās investīcijas nav
visai mobilas, tādēļ
ekonomisko krīžu situācijās
neizplūst no valsts
tik viegli kā
finansu investīcijas.
Pētijumi apstiprina
viedokli - investīciju
klimatu regulējošie likumi
Latvijā ir pietiekami labvēlīgi
investoriem. Tomēr zemāka
līmeņa normatīvie akti
un to realizācija
dzīvē ne vienmēr
ir konsekventi, bieži
vien iespējama normatīvo
aktu dažāda pielietošana
atkarībā no ierēdņu
izglītības līmeņa un
reizēm arī labvēlības
pret ieguldītāju. Ar
šādām problēmām sastopas
ne tikai ārvalstu,
bet arī pašmāju
investori. Tādēļ, ja
Latvija grib konsekventi
virzīties uz ES,
jāatrod politiska griba
un iespējas iekārtot
un pārveidot attiecīgos
normatīvos aktus investoriem labvēlīgākus.
Vienlaikus Latvijas ekonomikas
attīstības fonds (LEAF) uzsver,
ka salīdzinājumā ar citām
Viduseiropas un Austrumeiropas valstīm Latvijas uzņēmējdarbības vide
ir investīcijas veicinoša.
ĀRVALSTU INVESTORU
ŠĶĒRŠĻI DARBĪBAI LATVIJĀ
Neskaidra un
nekonsekventa normatīvo aktu
piemērošana, uzņēmēju aizstāvības
iespēju trūkums pret
valsts iestāžu lēmumiem,
imigrācijas dokumentu kārtošanas
problēmas, dažādas inspekcijas
un pārbaudes, kā
arī nelielas problēmas
ar muitu ir
svarīgākie administratīvie šķēršļi,
kas kavē ārvalstu
investīciju ieplūšanu Latvijā.
Daudzas no šīm
problēmās rodas nevis
objektīvu iemeslu dēļ,
bet gan Latvijas
ierēdņu psiholoģisko problēmu
dēļ, tas ir, uzņēmēji (ne
tikai ārvalstu investori,
bet arī vietējie
uzņēmēji) netiek uztverti
kā klienti vai
nodokļu maksātāji, bet
gan kā traucēkļi
ierēdņu darbā. Galvenā
administratīvā problēma Latvijā,
ko atzinuši ārvalstu
investori, ir likumu
un citu normatīvo
aktu neskaidra un
nekonsekventa piemērošana. Kaut
gan uzņēmējdarbības reģistrācija
Latvijā ir samērā
skaidra un
ātra, "nekonsekventas attieksmes
problēma parasti izpaužas
pēc uzņēmuma reģistrācijas, kad
uzņēmumu sāk apmeklēt
dažādi inspektori: nodokļu,
sanitārie, valodas u.c.".
Nekonsekvence likumu piemērošanā
izpaužas arī muitas
darbībā. Viens no
ilgākajiem procesiem ārvalstu investoriem esot
nekustamā īpašuma iegāde
un būvatļaujas saņemšana.
Investīcijas Latvijā kavē
ne tikai administratīvie, bet
arī citi šķēršļi - noziedzība un
korupcija, vāja transporta
infrastruktūra, nekompetenti ierēdņi,
sarežģīta kredītu saņemšana,
nepabeigtā privatizācija, problēmas ar nekustamā īpašuma iegādi. Ārvalstu
ieguldītājiem ir vēl
kāda specifiska problēma,
kas saistīta ar
imigrācijas jautājumiem -
uzturēšanās atļaujas, darba
atļaujas saņemšanu, dokumentu
kārtošanu.
Pasaules finansu
krīzes dēļ kapitāls
no attīstības valstu
tirgiem atgriežas stabilo
ekonomiku (ASV, Rietumeiropa)
valstīs, un pēdējo
gadu laikā kapitāla
plūsma uz attīstības
valstīm kopumā ir
samazinājusies četras reizes.
![]() |
(Grafiks no laikraksta "Diena" 99.g.febr.)

DIBINA ĀRVALSTU
INVESTORU PADOMI LATVIJĀ
Š.
g. 28. janvārī tiek dibināta
un maijā, visticamāk,
pirmo reizi sanāks
Ārvalstu investoru padome
Latvijā (Foreign - Investors
Council in Latvia - FICIL), kas
turpmāk apspriedīs investoru
problēmas visaugstākajā līmenī. Pārrunās ik
mēnesi piedalīsies FICIL
pārstāvēto uzņēmumu Latvijas
filiāļu izpilddirektori un
valdības pārstāvji ministru
vai pat ministru prezidenta
līmenī.
Uzņēmumi,
kas
darbosies FICIL, arī
apņemas izkārtot palaikam
savas visaugstākās vadības
tikšanos ar Latvijas
valdības pusi. Patlaban
no FICIL no
privātā sektora darboties
pieteikušās 11 firmas (tai sk. tādas kā Coca Cola, Ericsson, Statoil...).
Padomi arī atbalsta
visas ārvalstu investoru
tirdzniecības palātas un
organizācijas.
Par padomes
priekšsēdētāju no investoru
puses piekritis strādāt
Stora Enso
koncerna prezidents Juka
Hermele, bet līdzpriekšsēdētājs no valdības puses
būšot ministru prezidents
Vilis Krištopans. Privātā sektora
pārstāvji FICIL ķeršoties
pie investīciju kavējošu
apstākļu
pārvarēšanas, kas
nav saistīti ar
valsts un pašvaldību
varas radītajām grūtībām,
tostarp korupcija un
noziedzība, transporta infrastruktūra, izglītotu
un pieredzējušu vadītāju
trūkums, grūtības ar
kredītu un hipotēku
iegūšanu, privatizācija u.tml.
BALTIJAS VALSTU
INVESTĪCIJU PROGRAMMA
Šogad noslēgsies
Baltijas Investīciju programmas
darbība, kuras uzdevums
ir veicināt privātā
sektora attīstību, atbalstot
mazos un vidējos
uzņēmumus Baltijas valstīs.
Baltijas Investīciju
programma tiek īstenota
atbilstoši Ziemeļvalstu un
Baltijas valstu kopējai
deklerācijai, un tā
tika uzsākta 1992. gadā.
Programma paredz piešķirt
Baltijas valstīm tehnisko
palīdzību 8,25 milj. ekiju
apmērā, kredītus vidējiem
un mazajiem privātiem
uzņēmumiem 60 milj. ekiju
apmērā, kā arī
līdzekļus investīcijām Baltijas
valstīm investīciju banku
pamatkapitālos 7,5 milj. ekiju
apjomā.
Līdz 98.g. 31. okt. Baltijas valstis
bija saņēmušas 7,6
milj. ekiju tehnisko palīdzību - tā nonākusi
pie trim Baltijas valstu investīciju bankām, kuras tika
dibinātas 93.-94.g. Savukārt 46
milj. ekiju piešķirti privātajiem
mazajiem un vidējiem
uzņēmumiem, bet 5,5
milj. ekiju ieguldīti Lietuvas un Latvijas investīciju banku
pamatkapitālos.
Latvijā
ir investējusi 35,7milj, latu. Tā ir
starptautiska organizācija, kura pieder
piecām Ziemeļvalstīm - Dānijai, Somijai, Islandei, Norvēģijai un
Zviedrijai. Pēc projektā
iesaistītā Nordic Investment Bank prezidenta Jona Sigurdsona sacītā, šī programma pagarināta netiks. "Baltijas valstis ir izaugušas no tā,
ka ir nepieciešama īpaša palīdzība," viņš teica, uzsverot, ka Baltijas
valstu un Nordic Investment Bank sadarbība kredītu piešķiršanā turpināties.
SECINĀJUMI
Šobrīd ir
izveidojusies paradoksāla
situācija attiecībā uz
Latvijas ekonomiskā stāvokļa
vērtējumu: no vienas
puses, rietumnieki Latviju
joprojām uzskata par
Krievijas krīzes ietekmē
grimušu un riskantu
ekonomiku; no otras
puses, atradīsies visai
maz pašmāju uzņēmēju,
kuri varētu ar
pilnu pārliecību apgalvot,
ka biznesā valda
lejupslīde.
Runājot par
perspektīvu, ja netiks
pietiekami domāts par
to, lai ekonomiskās
izaugsmes augļus dabūtu
visi un tādējādi
novērstu radušos nevienlīdzību, var
tikt apdraudēta valsts
attīstības stabilitāte un
arī reformu gaita.
Var notikt bieža
valdību maiņa un
citas nestabilitātes izpausmes,
kas neapšaubāmi var ietekmēt gan
ārvalstu investoru aktivitātes,
gan vispārējo valsts
ekonomisko attīstību u.tml.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
v V. Bikse, "Makroekonomikas pamati", Rīga, 98.g.
v J. Saulītis,
M. Šenfelde "Ievads
makroekonomikā",
Rīga, 97.g.
v K.Avena,"Starptautiskā
ekonomika",BU Turība,98.g.
v Žurnāls "Kapitāls", 98.g. aug.,nov.,99.g. janv.
v Žurnāls "Latvijas
Ekonomists",
janv.
v Laikraksts "Dienas Bizness", 99.g. janv., febr.
v Laikraksts "Diena", 99.g. janv., febr.
Dartbu iesniedza:
E.
Miklaševiča
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru