PAGĀTNES DOMĀTĀJI
ARISTOTELIS, Dž. Berklijs,
K. Raudive
I
Sengrieķu filozofs Aristotelis,
ko devēja par senatnes vislielāko domātāju! Aristotelis
dzimis 384. gadā p.m.ē. Stagīrā (Ziemeļgrieķijā).
Aristotelis ir viens no universālakajiem domātājiem cilvēces vēsturē.Viņš
apkopoja un sistematizēja filozofijas un zinātnes sasniegumus Senajā Grieķijā
un būtiski ietekmēja izglītības un kultūras attīstību visā turpmākajā vēstures
gaitā. Šā domātāja sacerējumi bija mācības līdzeklis, izziņas avots un paraugs
daudzu paaudžu zinātniekiem. Lai gan pēdējo gadsimtu gaitā zinātne sasniegusi
daudz augstāku līmeni nekām Senajā Grieķijā,dažos zinātnes aspektos, it īpaši
jautājumos,kas attiecas uz problēmu izvirzīšanu, savu uzskatu argumentāciju,
uzmanīgu,taču kritisku attieksmi pret priekšteču veikumiem un vēl citādā ziņā Aristoteļa ietekme saglabājusies līdz
musdienām.
Aristoteļa pārdomas par ētiku.
"Visi ļaudis pēc savas
dabas tiecās pēc zināšanām."
Aristotelis
Aristotelis ir viens no izcilākajiem domātajiem cilvēces vēsturē.
Aristoteli uzskata par loģikas, psiholoģijas, poētikas, rektorikas pamatlicēju.
Aristotelis māca,ka vienīgi gars var piešķirt matērijai dzīvību un formu. Šā
domātāja sacerējumi bija gan mācību līzeklis, gan izziņas avots, gan paraugs
daudzu paaudżu zinātniekiem. No Aristoteļa plašā darbu klāsta (aptuveni 2000
darbu) redzams, ka viņš pievērsies visdażādākajām nozarēm. Aristotelis ir
pazīstams,kā ētiskās koncepcijas autors, kuru arī nedaudz paanalizēsim. Mēs
netieksimies pēc vienādas precizātes visos iztirzājumos. Izglītots cilvēks
meklēs izklāstā precizitāti tiktāl, ciktāl pieļauj pati iztirzājamā būtība. Tātad
cilvēkam vai nu jau ir pamatatzinumi,vai nu viņš tos apgūs.
"Tas ir vislabākais, kurš pats visu apjauš, krietns ir arī tas,
kurš paklausa labam padomam, toties tas, kurš pats neko nejēdz un, arī citu
uzklausīdams, neņemas prātā, ir nederīgs cilvēks."
Katra darbības izvēle tiecas uz kaut ko labu un svarīgi būtu
noskaidrot, kas tas būtu. Gandrīz vai
visi - gan vienkāršie cilvēki, gan izglītotie to sauc vienā vārdā -
laime, pieņemdami, ka labi dzīģvot un labi klāties ir tas pats, kas būt
laimīgam.Tomēr katram cilvēkam uzskats, kas ir laime - ir dażāda.Daļa cilvēku
uzsakata, ka laime ir kaut kas taustāms, redzams piemēram, bagātība, bauda
.Tomēr citi ir izteikuųi domu, ka bez ųiem labumiem ir včl kāds cits labums kas
pastāv pats par sevi un tas ir pamats tam, ka viss pārčjais ir labs.Tas ir
cilvēka dvēseles stāvoklis - t.i.dvēseles aktivitātes saskaņotība ar prātu.Gara
būtiskais pamats - dvēsele ir aktīvais un veidojošais spēks,kas piešķir miesai
formu.Dvēseles un miesas savstarpējo attiecību jautājumā Aristotelis izstrādāja
teoriju (vienības teoriju). Kad dvēsele būtiski ietveras miesā katrā miesas
daļā, katrā orgānā un ir miesas formējošais veidojošais spēks. Dvēsele ir arī
augiem un dzīvniekiem. Bet cilvēka dvēsele sasniedz augstāko attīstības pakāpi
- kas izteicas aktīvā prātā.Tas ir nemirstīgs un var attīstīt līdz īstai
gudrībai, kas cilvēku tuvina dievam.Visi labumi tādeļ arī dalās 3 daļās : ārējie, dvēseles, un ķermeņa labumi.
Laime ir vislabākais, visskaistākais un vispatīkamākais un šīs
īpašības nav atdalāmas.
Aristotelis iedeva Atziņas teoriju,
pierādija ārpasaules realitātes neatkarību no mūsu apziņas. Mācija, ka
patiesība nav tas pats kas īstenība. Bet ir pareiza mūsu sprieduma īpašība, kas
izteic sprieduma satura saskaņuu ar īstenību.Etikā, Aristoteļa atzīmējamā
pamatdoma ir - ka cilvēka tikumība izpaużas netikai lābā domāšanā, bet labā
darbībā. Vēl viens no jēdzieniem, kas saskaras ar jēdzienu "laime" ir
jēdziens "tikumība". Cilvēka dvēselē rodas dażādi afekti: iekāre,
dusmas ,bailes, bezbailība,nenovīdība, prieks,līdzjūtība, naids, ilgas. Afekti
nav nedz tikumi, nedz netikumi, to dēļ neviens nesauc mūs par krietniem
vai nekrietniem. Afektu dēļ mūs
nepeļ un neslavē.Gan dusmas, gan bailes
mūs pārņem bez iepriekšēja nodoma, turpretim tikumi vai netikumi ir mūsu
apzinātas izvēles rezultāts.Runājot par rakstura tikumību tā ir tieši saistīta
ar afektiem. t.i. ar to jomu kur ir iespējama pārmērība. Tā , piemēram - gan
bailēs, gan drosmē, gan līdzjūtībā, gan
vispār baudās, naidā, ciešanās, dusmās u.c. rīcībās ir iespējams vidus - par
daudz un par maz.Pareizais mērs ir vidus, ja tas būs sasniegts, būs sasniegta tikumība.Tāpēc
kļūdīties var daudzējādi, bet pareizi rīkoties var tikai vienā veidā un trāpīt
mērķī ir grūti.
"Krietnība var parādīties tikai vienā veidā, nekrietnība -
daudzos".
Tātad tikumība ir apzinātas izvēles ceļā
iedibinājusies noturīga rakstura kvalitāte, kas atrodas vidū attiecībā pret
mums. Vidus ir starp diviem netikumiem - pārmērību un nepietiekamību.Tā
situācijās, kas saistītas ar bagātības tērēšanu un iegūšanu, vidus ir devība,
bet pārmērība un nepietiekamība attiecīgi ir izšķērdība un skopulība. Attiecībā
pret bagātību var būt arī cita veida izturēšanās iespējas, piemēram, vidus ir
cēlsirdība, cēlsirdīgs atšķiras no devīga, jo cēlsirdība izpaużas lielās
lietās, devība - mazās). Kā jau teikt, devīgais ir tas kurš tērē bagātību atbilstoši
saviem līdzekļiem un vajadzīgiem mērķiem. Pārmērīga tērēšana ir izšķērdīga.
Izšķērdīgais šādās situācijās rīkojas nepareizi: viņš nejūt ne prieka, nedz
sarūgtinājuma, tad, kad tas vajadzīgs. Izšķērdība ir pārmērība došanā, nevis
šemšanā, bet nepietiekamība ņemšanā, turklāt skopulība ir nepietiekamība
došanā.Dzīvot izšķērdīgi nav viegli, nevar dot visiem jo vienkārši nav no
kurienes ņemt, līdzekļi ātri izput.Tomēr šāds cilvēks liekas ir daudz labāks
par skopuli, jo viņš ir labojams: sasniedzot zināmu vecumu vai nonākot trūkumā,
viņš spēj atgriezties mērenībā.Viņa raksturs nav slikts, jo pārmērīgi tērēt
naudu un nerūpēties par ņemšanu nav nedz zemiski nedz nediżciltīgi, bet drīzāk
muļķīgi.Tālab šajā ziņā minēto iemeslu dēļ izšķērdīgais ir krietnāks par
skopuli, jo viņš palīdz un ir noderīgs daudziem,skopulis nevienam,pat ne
sev.Tādēļ izšķērdīgs cilvēks ir audzināms, viņš var kļūt rīcībā mērens,
turpretim skopulība ir nelabojama. Par devīgumu un tam pretējiem ir daudz
pateikts. Savstarpējās attiecībās pareizais mērs ir vidus, un cilvēks, kas
ievēro šo mēru, ir patiess, pārmērība kā pārspīlējums ir lielība, bet nepietiekama
sevis novērtēšana-pašironija.
Nav viegli izspriest, kas un cik liela drīkst būt kļūda, kā vispār
ir tajās visās lietās, kas uztveramas ar sajūtu, jo tas skar atsevišķo un te
izšķīrēja ir sajūta. Skaidrs vienīgi ir tik daudz, ka visos gadījumos cildināms
ir vidus.Tikumībai jābūt arī politikas, tas ir valsts dzīves pamatā. Jo valsts
ir uz taisnības principa organizēta sabiedrība,bez kā cilvēks nevarēs iztikt.
Jo tā pēc dabas ir "sabiedriska būtne".
Seit būtu vietā arī nedaudz parunāt par cēlsirdību. Cēlsirdīgais
ir izšķēdīgs ne savā labā, bet tā lai labums būtu visiem. Cēlsirdīgam
raksturīgs ir tieši tas - katrā atsevišķā gadījumā rīkoties atbilstoši cēli.
Sīkmanīgajam vienmēr pietrūkst cēlsirdības. Arī tad kad viņš tērē, viņš sagandē
skaisto, jo dara to negribēdams, sūrodamies, nemitīgi uzmanot, lai izdotu pēc
iespējas mazāk un tādam cilvēkam vienmēr šķiet, ka viņš dara vairāk nekā vajadzētu.
Sīkmanīgajam vienmēr pietrūkst cēlsirdīguma. Kā jau bieżi teikts, spriedumiem
par afektiem un rīcību, noteiktībai ir
tieši tikpat liela nozīme kā tam, uz ko attiecas šie spriedumi, ka saistībās ar
cilvēkiem mēs arī nevaram atļauties izturēties vienādi. Tā, piemēram attiecības
ar vecākiem brāļiem, biedriem, labdariem ir atšķirīgas.Tā arī tiek darīts: uz
kāzām aicina radiniekus( jo viņiem ir kopīga dzimta), šī paša iemesla dēļ
uzskata arī, ka uz bērēm vajaga nākt galvenokārt radiniekiem. Attiecīgi arī ar
uztura līdzekļiem vajag apgādāt vecākus, jo bērni ir viņu parādnieki un skaistāk ir gādāt par tiem, kuri ir cēlonis
un pamats esībai, nekā pašiem par sevi. Arī godu vecākiem vajag parādīt līdzīgi
kā dieviem. Attiecībā pret brāļiem nepieciešama vaļsirdība un kopība visās
lietās.Arī pret svešiem ir jācenšas novilkt precīzas robeżas. Draudzīgas
attiecības starp draugiem vispār, kas
raksturo draudzību, šķiet izriet no attieksmes pret sevi.Par draugu taču
uzskata to,kurš grib labu un arī dara drauga dēļ to, kas ir labs vai šķiet
labs, kurš drauga dēļ grib, lai viņš eksistētu un dzīvotu. Tieši to jūt mātes
attieksmē pret bērniem. Nav skaidrs arī jautājums par to vai pret sevi vajag
just draudzību vairāk kā pret citu .Šos spriedumus vajag izanalizēt un noskaidrot,
ciktāl un kādā veidā tie atbilst patiesībai.Tas kļūst skaidrs, ja sapratīsim,
kādu saturu katrs ieliek jēdzienā "sevis mīlestība".Tie kuri ar šo
jēdzienu saprot kaut ko nosodāmu , atzīst, ka šāda īpašība piemīt cilvēkiem,
kas kāro pēc iespējas vairāk naudas, goda u.t.t. Pēc visa tā tiecas daudzi,
uzskatīdami, ka tas ir vislabākais - viņi nopūlas, lai to sasniegtu, un cīnās
par to.Vairums cilvēku ir tādi - un tādēļ pastāv uzskats, ka sevis mīlestība ir
kaut kas nosodāms.Tomēr krietnam cilvēkam sevis mīlestība ( ja viņš ar krietnu
rīcību dara labu sev un palīdz citiem) ir apsveicama.
Pēc
tam ,kad mēs vispārīgos jautājumos esam
aprunājuši Aristoteļa "Nikomahas
ētikas" pamatjautājumus t.i.: tikums,draudzība u.c. vai esam sasnieguši
mērķi? Lielāko tiesu daļu cilvēku nav iespējams pamudināt uz krietniem un
skaistiem darbiem, jo viņi no dabas ir tādi kurus vada nevis godbījība, bet
bailes, viņus neattur no sliktiem darbiem negods vai bailes no soda.Varbūt ir
jāpmierinās ar to, ka varam nodrošināt kādu daļu tikumības, pieņemot, ka ir
viss, kas ir priekšnosacījums tam, lai cilvēks kļūtu godprātīgs. No tā izriet,
ka vislielākais Aristoteļa devums cilvēcei ir viņa radītā zinātņu sistēma.Viņa
filosofija vispārīgā veidā ietver visas tās zināšanas, kas bija tai laikā, kā
arī radīja daudzas nozares no jauna, kas laika gaitā attīstījās tālāk. Process,
kas saistīts ar tīrās izziņas nošķiršanu no pārējām dzīves sfērām, Aristoteļa
filosofijā sasniedz kulmināciju. Filosofija līdz ar to ir ieguvusi veidolu,
kuru var saskatīt arī daudzās mūsdienu koncepcijās.
II
Angļu subjektīvais ideālists Džordžs
Bērklijs.
Džordžs Berklijs (1685 - 1753) ir viens no ievērojamākiem angļu buržuāzijas
pasaules uzskata veidotājiem 18.gs. Bērklijs
iegāja vēsturē it īpaši ar to, ka izstrādāja tolaiku Anglijas vadošo aprindu
vajadzībām labi piemērotu filozofisko uzskatu sistēmu. Viņa filozofija pieļāva
zinātnes attīstību un zinātnes
sasniegumu izmantošanu praktiskajā dzīvē.
"Visa cēlonis ir vai nu lietu neskaidrība, vai
mūsu sapratnes vājums !''
Dż. Bērklijs
Dżordżs Bērklijs (1685 - 1753) ir viens no ievērojamākajiem angļu
burżuāzijas pasaules uzskatu veidotājiem. Bērklijs iegāja vēsturē ar to, ka
izstrādāja valdošo aprindu vajadzībām labi piemērotu filosofisko uzskatu
sistēmu. Viņa filosofija pieļāva zinātnes attīstību un zinātnes sasniegumu
izmantošanu praktiskajā dzīvē, ko viņš izklastīja vienā no saviem darbiem "Traktāts par cilvēka izziņas
principiem".
Tā kā filosofija nav nekas cits kā gudrības un patiesības izpēte,
tad varētu pamatoti cerēt, ka cilvēkiem, kuri tai veltījuši daudz laika un
pūliņu, būtu jāiemanto lielāks miers un apskaidrība, lielāka zināšanu skaidrība
un evidence nekā pārējiem cilvēkiem. Un šaubām un problēmām vajadzētu viņus mākt mazākā mērā nekā pārējos.Tomēr mēs
redzam, ka cilvēces neizglīitotā daļa, kura staigā pa vienkārša saprāta
lielceļu un vadās no dabas diktētiem likumiem, lielākoties ir tā, kas jūtas apmierināta
un netraucēta. Apgalvo, ka spēju, kuras mums piemīt, nav daudz un tās ir tādas,
ko daba lēmusi mums dzīvības uzturēšanai un balstišanai, nevis tam, lai
iedziļinātos lietu iekšējā būtībā un to uzbūvē. Kopumā ņemot ir pamats domāt,
ka lielais vairums grūtību ir, tās visas ar ko ir sastapušies filosofi un kuras
kavē ceļu uz zināšanām, pastāv vienīgi
mūsu pašu dēļ. Papriekšu mēs saceļam putekļus un tad sūdzamies ka
nespējam redzēt. Cilvēkam, kuram nav pilnīgi sveši filosofu raksti un disputi,
vajadzēs atzīt, ka ne jau maza daļa ir veltīta abstraktajām idejām un vai
atradīsies tāds jautājums, kas nebūtu traktēts tādā veidā, ar kuru jāsaprot, ka
cilvēka prātā pastāv abstraktas idejas un prāts tās ļoti labi pazīst. Mums tiek
skaidrots: tā kā prāts spēj apskatīt katru īpašību atsevišķi vai abstrakti no
pārējām īpašībām, ar kurām pirmā ir saistīta, tad prāts tādējādi izveido sev
abstraktas idejas. Tā, piemēram mēs ar redzi uztveram priekšmetu, kas ir
izplatīts, noteiktā krāsā un tiek pārvietots - prāts, šo jaukto jeb salikto
ideju sadalīdams vienkāršākās sastāvdaļās un
aplūkodams katru no tām atsevišķi, izslēdzot no pārejām, izveido
abstraktas idejas par izplatību, krāsu un kustību. Pastāv iespēja - iespējams
nevis tas, ka krāsa vai kustība pastāvētu bez izplatības, bet gan tas, ka prāts
var pats izveidot ar abstrahēšanās palīdzību ideju par krāsu atsevišķi no
izplatības un ideju par kustību atsevišķi no krāsas, kā no izplatības. Līdzigi
tam kā prāts pats sev izveido abstraktas idejas par īpašībām, tas ar tādu pašu
sadalīšanu vai atdalīšanu domās iegūst
idejas par sareģītām lietām, kuras ietver sevī vienlaikus pastāvošas īpašības.
Vai visiem cilvēkiem piemīt šī brīnišķīgā spēja abstrahēt savas idejas? Vairums
cilvēku, kas ir vienkārši un neizglītoti ļaudis, nekad nepretendēs uz jēdzienu
abstrahēšanu, tos nevar iegūt bez pūlēm un studijām un tādēļ tie lielākoties ir izglītotu cilveku
iespeju lokā.
Ikvienam, kurš pētī cilvēka izziņas objektus, skaidrs ka tās ir
idejas, kuras ir aptveramas ar sajūtas orgāniem, vai tādas, kas tiek uztvertas
novērojot dvēseles stāvokļus un darbību, vai beidzot idejas, kuras veido ar
atmiņas un izpētes palīdzību, vai nu savienojot jeb pārdalot vai vienkārši
priekštatot tās idejas, kuras sākotnēji uztvērām iepriekšminētajos veidos.Tomēr
bez visas šīs neizmerojamās ideju vai izziņas objektu dażādības pastāv kaut
kas, kurš tās apzina vai uztver. Šī uztverošā, aktīvā esība ir tā ko mēs saucam
par prātu, garu, dvēseli jeb sevi pašu.Tā ir skaidrs, ka dażas sajūtas lai kā
tās būtu savienotas vai kombinētas nevar eksistēt citādi kā vien prātā, kurš to
uztver.Tā .piemēram, iedomājoties rozes
smarżu, neredzot pašu rozi, mēs spējam
tik tālu abstrahēties, ka it kā to
redzam. Tomēr sajūtu idejas ir spilgtākas, dzīvīgākas un skaidrākas, nekā iztēles idejas, līdzīgā veidā tām ir
noturība, sakārtojums un atbilstība, tās netiek izraisītas nejauši, kā tas
bieżi notiek ar idejām, ko izraisa cilvēku griba.To ka ēdiens baro, miegs
atspirdzina, uguns silda, to, ka sēt laikā nozīmē, laikā ievākt rażu un vispār
lai sasniegtu kādu mērķi ir vajadzīgi
noteikti līdzekļi, to visu mēs zinām nevis atklājot kādu nepieciešamu
sakarību savās idejās, bet vienīgi novērojot dabas nemainīgos likumus, bez
kuriem mēs būtu neziņā un pieaudzis cilvēks līdzīgi jaundzimušajam nezinātu, kā
orientēties dzīves notikumos. Uzskata, ka sajūtu idejas ie reālākas, proti
stiprākas nekā prātā izveidotās, taču
tas nav arguments, kas pierādītu,
ka tās eksistē ārpus prāta. Visas
lietas, kas eksistē vienīgi prātā ir tīri jēdzieniskas.
Mēs nenoliedzam, ka idejas, kas iespieżas sajūtu orgānos ir reālas
lietas un reāli eksistē. Par sajūtamiem objektiem var teikt, ka tie atrodas "ārpus prāta" citādā nozīmē
proti, ka tie eksistē kādā citā prātā, tā piemēram, kad aizveram acis lietas,
ko skatījam joprojām eksistē, bet mēs vairs tas nesajūtam, kaut tās joprojām
eksistē, bet tās ir citā prātā.Tā tas arī ir ar abstrahtiem jēdzieniem. Ko
cilvēkam nozīmē būt laimīgam, vai lietai būt labai, ikviens par to domā
savādāk. Līdzīgā veidā cilvēks var būt taisnīgs un tikumīs, bet tai pašā laikā
viņam nav skaidru priekštatu .t.i. noteiktu ideju par to.Tāpat mums nav
skaidras idejas, kas ir inteliģents cilvēks, jo katrs cilvēks domā par to
savādāk. No dażādām personām par to tiek abstrahēts dażādāk.
Kad esam aplūkojuši ideju izziņu, mūsu izvirzītā metode ved mūs
pie gara aplūkošanas. Mums nav nekādas idejas par to.Varam teikt tikai to, ka
gars ir vienīgā substance, kur nedomājošās lietas var eksistēt.Var iebilst, ka
ja nepastāv nekādas idejas par terminiem ''dvēsele,gars '' tad tie ir galīgi
nenozīmīgi. Tomēr tā nav jo ar tiem mēs apzīmējam to, kas idejas uztver un
vēlas, un sprież par tām, mēs ar to
saprotam, ka gars ir kautkas bezķermenisks, līdz ar to neiznīcināms, līdz ar to
cilvēka ''gars,dsele '' dabiski ir nemirstīgs.Cilvēka garu nevar uztvert ar sajūtu orgāniem.Tomēr
ikvienam, kas kaut cik ir spējīgs domāt ir skaidrs: nekas nevar būt
saprotamāks, ka pastāv kaut kas tāds, kas stāv mums klāt mūsu garasfērā,
izraisot tajā tās idejas jeb sajūtas, kuras nepārtraukti mūs ietekmē.Tomēr var
iebilst, ka nelaimes gadījumi cilvēka dzīvē, salnas nokosti pumpuri, lieti,
kuri nolīst tuksnešos rada sajūtu, ka pasaules ēku nepārvalda gudrs un labs
gars.Tomēr visi dabas defekti un traipi nav bez savas nozīmes, tāds ir šis
dabas milzīgā mehanisma mākslīgais iekārtojums, bet roka, kas to visu radījusi,
pati paliek neuztverama cilvēkiem '' no
miesas un asinīm ''.
Nobeigumā varam piebilst, ka tagad Bērklija uzskatus tiešā veidā
vairs nekultivē, taču filosofa izstrādātās pieejas viena vai otra izziņas
jautājuma risināšanā joprojām izraisa interesi. Tās nav piešemamas no mūsdienu
materialistiskās filosofijas viedokļa, taču atspoguļo reālās grūtības un
problēmas izziņas procesā, tādēļ pelna ievērību lai tās analizētu
III
Konstantīvs Raudive
" Cita ceļa nav, saviem vārdiem
jāpaliek uzticīgam līdz galam! "
PERSONĪBA UN MASAS.
20. gadsimta pirmajā pusē
Rietumu filosofijā tika izvirzīta doma, ka modernajā pasaulē ir mainījusies
cilvēka situācija. Arvien vairāk sāk dominēt bezpersoniskas struktūras, pūļa
griba, masas. Šos jautājumus savos darbos skar
M. Hedegers, K. Jaspers, H. O. Gasets un arī
latviešu literāts un filosofs Konstantģns Raudive (1909 -1974).Trīsdesmitajos
gados viņš studēja Madrides universitātē
un klausījās spāšu filosofa Ortegas i Gaseta uzskatus un popularizēja
tos Latvijā.Viņš izteica domu, ka pūļa cilvēku ir vairāk pat inteliģences
aprindās nekā neizglītoto cilveku vidū, jo inteliģence vairāk un labprātāk
pakļaujas unifikācijai.
Uz ko aicina filosofija - lai cilvēks varētu pārvarēt piederību
pie pūļa? Atbilde teorētiski ir
vienkārša, taču praktiski grūti realizējama: tas, kas top par personību, nekad
nepiederēs masām.Taču kā tapt par personību? Konstantīns Raudive uzskata, ka
mūsdienu civilizācija Eiropas cilvēkam rada smagus pārbaudījumus.Cilvēks ir
neticami jūtīgs pret to, ko par viņu runā un domā citi.Viņā ir bara instinkts,
tumši un neskaidri viņš jūt šo atkarību.
Šādus brīżus K.Raudive sauc par katastrofu brīżiem cilvēkos. K.Raudives grāmatā
"Pārpersonīgais un personīgais''
viņš atsedz kultūras un civilizācijas konfliktu. Jo kulturālāka sabiedrība, jo
atsevišķu cilvēku dzīve ir diferencētāka.Tomēr kā konstatē Raudive,
civilizācija mūsdienās cenšas nomainīt kultūru.Šīs civilizācijas uzvara nav
tikai škietamība, nav tikai ārēja parādība,bet dziļa īstenība.Civilizācija
cilvēku pārvērtusi par līdzekli politikai, ekonomijai, tehnikai.Te sākas
kultūśras un civilizācijas konflikts. Civilizācijas utilitārās tieksmes ir
nivelējušas kultūras kalngalus.Civilizācija ir plebeju triumfs.Civilizācijas
izcelšanās ir vienas dienas ieguvums, tā ir bez pagātnes un nākotnes, tā ir
vispārīga parādība, kurai trūkst personīga akcenta.Kā piemēru varam minēt
klasisko civilizācijas zemi - Ēģipti. Kultūra vai civlizācija izaug no zemes,
kurā dzīvo zināma cilvēku vienība, un izpētot šo cilvēku vienību varam
izskaidrot kādas kultūras vai civilizācijas būtību. Tā sakarā varam minēt
viduslaiku arābu autoru Magrizi parunu "Svešzemnieks,
kas dzer Nilas ūdeni, aizmirst savu dzimto zemi ". Šīs parunas dziļākā
jēga ir, ka svešinieki ienākot Ēģiptes civilizācijas atmosfērā zaudē savas
zemes īpatnības. Viņi nezaudē savu spēku , bet gan sāk dzīvot citu dzīvi,
atraisītu no savas dabas dzīlēm un iekļaujas ēģiptiešu civilizācijas negrozamās
formās un formulās. Ēģiptiešu tauta kā vēsturiska parādība atrodas ārpus
dabiskas attīstības orbitas, jo savu dzīvi veidojusi uz mākslīgas bāzes, un šis
apstāklis tad arī nosaka Ēģiptes īpatnējo attīstību. Eģipte ir oāze, strēle starp
diviem tuksnešiem, gar abiem Nilas krastiem. Šīs zemes auglība ir mākslīga
.Cilvēka saprāts Nilas plūdu destruktivo dabas procesu raudzīja pārvērst par
zemes labklājību. Jau pašā pirmatnējākā Ēģiptes attīstības posmā mēs redzam, ka
cilvēks ir izgājis cīņā, lai pārvarētu
dabas bīstamos spēkus. Šai nemitīgajā cīņā ēģiptieši nevarēja attīstīties kā
individu tauta, attīstījās tikai mākslas, kas tiecās pārspēt tikai ar ārējiem
līdzekļiem, piem.slavenās Ēģiptes piramīdas. Praktiskās zināšanas dzīvi var paradīt
pilnīgu ārēji, bet ne iekšēji.Ēģiptiešiem trūkst lielu eposu, tiem nav ne
Homēra dziedājumu, ne Nībelungu varenības. Ir traktāti par pareizo toni
sabiedrībā, sentimentālas dzejas un laika kavēkļu lasamviela. Literatūrā
aprakstīti dekoratīvie fantāzijas apsnigušie dārzi, lai izklaidētu lasītāju un
liktu tam aizmirst, ka dzīvo tehnizētā pasaulē.Ēģiptietis mākslīgi audzināts,
nepazīst brāzmainās dzīvības jūtas. Ēģiptieši nav aprakstījuši savu vēsturi,
vēstures vitālo balsi.Gandrīz neticami ir, ka Ēģipte nav atstājusi nevienu
savas civilizācijas turpinātāju, kā tas ir piem.: Ķīna ir izaudzinājusi Indiju.
Grieķi nav pratuši reģistrēt savu ārējo vēsturi, bet tikkai savu iekšējo vēsturi
dzīvīgumā un krāšņumā uzglabājuši Iliādā un Odisejā, Grieķija iespaidojusi
Romas impēriju uz kuras pamata ir veidojusies grieķu - romiešu kultūra Eiropā.
Eiropas civilizācija un kultūra viena otru iespaido, bet šī ietekme mūsdienās
jau pēvērtusies neizlīdzināmā konfliktā. Eiropas kontinentam zudušo cilvēku
kolonija ir Amerika. Izceļotāji, apmetušies svešā kontinentā raudzījās ātrāk
ieaugt svešajā zemē bez tradīcijām, bez
pagātnes, bet to nespēdami, viņi cēla savu eksistenci virspusīgi, ar katru gadu
vairāk tehnizējoties, tādā kārtā radīdami tā saucmo amerikanizēto kultūru, kas
dziļak analizējot izrādās ir tā saucamā
amerikāņu civilizācija.Civilizācijas
iebrukums arī nav gājis secen arī Eiropai, Eiropa tomēr spēj vēl pretoties un
mobilizē savas kultūras potences.Eiropas
kulturālā apziņa, reaģējot uz
civilizācijas invāziju, radīja to kustību, kas saskatīja cilvēces glābiņu nevis
dabas pārvēršanā, nevis tehnikā, bet dabas saprašanā un dzīva cilvēka morālisko
spēku izkopšanā. Mūsdienu cilvēkam jāpārvar šī
nevajadzīgā civilizācija un nesalaużamā griba, jāaizstāv un jāpilda sava
kultūras misija. Mums jāizprot, kas bijis pirms mums, kas bijis tas, kas
Eiropas kultūru novedis līdz
traģiskajam konfliktam starp kultūru un civilizāciju. Šo konfliktu
pārvarot ,mums nav jāaizmirst tas, kas mēs varam būt tagad un mūżīgi.
Visas šīs K.Raudives atziņas kaut arī rakstītas kara periodā (1942
.g ) nav zaudējušas aktualitāti arī šodien. Masu cilvēka un personības pretstats vēl ilgi būs aktuāls
mūsdienu pasaulē, masas cilvēks ir pretstatīts personībai. Personības rašanās
priekšnoteikumi ir sevis izpratne, griba un uzdrīkstēšanās. Jo labāk cilvēks
sapratīs sevi un atradīs savas dzīves jēgu, jo vairāk uzlabosies vispārējā
dzīves kvalitāte, mazināsies iespēja manipulēt ar cilvēkiem nehumānu politisku
mērķu labad.
Tādēļ atgriezīsimies pie vienas no filosofijas pamatatzišām: "Iepazīsti pats sevi!''
"Latviešu
konversācijas vārdnīca."A.Gulbja apgāds Rīga 1927. - 28.g.
Aristotelis
"Nikomaha ētika" Riga Zvaigzne 1985. g.
Maija
Kūlis, Rihards Kūlis, "Filozifija", Apgāds Burtnieks 1997. g.
Didot
1848 g.
Aris
"Poētika" Rīga 1959. g.
Džordžs
Bērklijs Rīga " Zvaigzne " 1987.g.
Latviešu
konversācijas vārdnīca - A.Gulbja apgāds Rīga 1926.g.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru