SIA ””AUGSTSKOLA ”TURĪBAS MĀCĪBU CENTRS ””
Patstāvīgais studiju darbs filozofijā
ARISTOTELIS UN VIŅA IEGŪLDĪJUMS FILOZOFIJAS ATTĪSTĪBĀ
E.Pekainis
Rīga 1998
SATURA RĀDĪTĀJS
1.
Ievads
2.
Aristoteļa
autobiogrāfija
3.
Aristoteļa
ētikas filozofija - ”Nikomaha ētika” :
a)
pirmā
grāmata
b)
otrā
grāmata
c)
trešā
grāmata
d)
ceturtā
grāmata
e)
piektā
grāmata
f)
sestā
grāmata
g)
septītā
grāmata
h)
astotā
grāmata
i)
devītā
grāmata
j)
desmitā
grāmata
4. Aristoteļa filozofija mūsdienu skatījumā
5. Izmantotās literatūras saraksts
IEVADS
Sengrieķu filozofs
Aristotelis, ko Markss dēvēja par senatnes vislielāko domātāju iztirzā tikumības būtību, tikumiskus mērķus un
tikumisku rīcību, it īpaši akcentējot jautājumu par to, kāds ir tikumisks un
pilnvērtīgs cilvēks, un pēta jautājumu par laimi kā cilvēka augstāko labumu.
Viņš ir tas, kas pirmais cilvēces vēsturē ieskicē ētiku, ko tālāk attīstījusi
cilvēce līdz mūsdienām. Iepriekšminētais manā uztverē ir ļoti būtisks iemesls
patstāvīgā darba tēmas izvēlei un garīgas pasaules attīstīšanai vispār, kas ir
viens no mērķiem filozofijā.
Aristotelis ir viens no
universālākajiem domātājiem cilvēces vēsturē. Viņš apkopoja un sistematizēja
filozofijas un zinātnes sasniegumus Senajā Grieķijā un būtiski ietekmēja
izglītības un kultūras attīstību visā turpmākajā vēstures gaitā. Šā domātāja
sacerējumi bija mācības līdzeklis, izziņas avots un paraugs daudzu paaudžu
zinātniekiem. Neraugoties uz to, ka mūsdienu zinātne ir sasniegusi daudz
augstāku attīstības līmeni dažos zinātnes aspektos, it īpaši jautājumos, kas
attiecas uz problēmu izvirzīšanu, savu attieksmi pret priekšteču veikumiem un
citādā ziņā Aristoteļa ietekme
saglabājusies līdz mūsdienām.
Aristoteļa autobiogrāfija
Aristotelis dzimis
384.g.p.m.ē. Stagīrā ( Ziemeļgrieķijā ). Viņa tēvs bija ārsts, bet pats dzimtas
dibinātājs saskaņā ar leģendu bijis Trojas kara varonis Mahaons, Asklēpija
dēls. Ļoti prasmīgs dziednieks bijis arī Aristoteļa tēvs Nikomahs. Tādēļ
Maķedonijas valdnieks Aminta ll ( 393-369 p.m.ē. ) uzaicinājis viņu būt par
savu ārstu. Līdz ar to Aristoteļa bērnība galvenokārt aizritēja Maķedonijas
galvaspilsētā Pellā un citās vietās kur uzturējās valdnieka galms. Viens no
viņa rotaļu biedriem bija nākamais Maķedonijas valdnieks Filips.
Pēc tēva nāves Aristotelis
dzīvoja nomaļā pilsētiņā kur nebija lielu iespēju iegūt labu izglītību, tādēļ
17.g. vecumā Aristotelis devās uz Atēnām un sāka mācīties Platona nodibinātajā
akadēmijā.
Te Aristotelis mācījās apmēram divdesmit gadu. Abu domātāju
attiecībās valdīja dziļa cieņa. Platons dēvējis Aristoteli par savas skolas
“prātu”, bet Aristotelis izteicis domu, ka sliktiem cilvēkiem nevajadzētu ļaut
pat slavēt Platonu. Tomēr vairākos teorētiskos jautājumos, it īpaši tajos, kas
skar pasaules uzskatu, abu filozofu nostāja ir jūtami atšķirīga. Netrūkst
nostāstu par to, ka Platons bijis ļoti neapmierināts ar to, ka viņa skolniekam
dažkārt mēdz būt citāds viedoklis. Savukārt Aristoteļa teicienu “Nikomaha
ētika”, ka ideju mācību viņam radījuši tuvi ļaudis taču pienākums liek viņam
dot priekšroku patiesībai, daži pētnieki interpretē kā Aristoteļa noraidošu
nostāju pret Platona mācību kopumā.
Kādu laiku izcilais
domātājs dzīvojis Mitilēnā Lesbas salā,
kur turpināja nodarboties ar zinātni, it īpaši ar jūras dzīvnieku pētījumiem.
Pēc tam Aristotelis atkal dzīvoja Maķekonijā kur pēc valdnieka Filipa lūguma
audzināja un izglītoja viņa dēlu Aleksandru.
Kad Aleksandrs karagājienos
aizņemtā tēva prombūtnes laikā 16.g. vecumā sāka aktīvāk nodarboties ar valsts
lietām, viņam vairs nebija laika un varbūt vēlēšanās turpināt mācības. Tādēļ
Aristotelis vairākus gadus 339-336.g.p.m.ē. atkal pavadīja Stagīrā.
Aristotelis Atēnu
priekšpilsētā Likija Apolona tempļa tuvumā izveidoja jaunu izglītības un
pētniecības centru, kur lekcijas notika apjumtā galerijā. Te nodarbojās ar
daudzām zinātņu nozarēm- loģiku, ētiku, dabas zinātnēm, vāca materiālus par
polisu satversmēm un veica daudz citus pētījumu iesaistot šajā darbībā arī
skolniekus.
323-322.g.p.m.ē. Atēnās
sākās rīdīšanas kampaņa pret Aristoteli un citiem Maķedonijas draugiem.
Aristoteli apsūdzēja necieņā pret dieviem. Tāpēc filozofs atcerēdamies Sokrāta
likteni, uzskatīja par prātīgāku mainīt dzīves vietu, lai kā pats teica “lai
pasargātu atēniešus no vēl viena nozieguma pret filozofiju”. Viņš pārcēlās uz
Eubojas salu un tur drīz nomira (322.g.p.m.ē.). Saskaņā ar paša vēlēšanos viņš
apglabāts Stagirā.
Aristotelis atstāja Atēnas
steigā, nepaguvis sakārtot un sistematizēt savus rakstus acīmredzot nedomādams,
ka šķiras no tiem uz visiem laikiem. Daudzi lielā domātāja sacerējumi aizgāja
bojā. Saglabātos rokrakstus Aristoteļa skolnieki rūpīgi sargāja un ar lielu
bijību salika kopā šos tekstus, neko tajos negrozīdami un nelabodami. Šādas
rīcības dēļ nākamās paaudzes saņēma tādu mantojumu, kur līdzās gataviem, rūpīgu
noslīpētiem darbiem sastopami mazāk izstrādāti lekciju teksti, melnraksti un
uzmetumi, kuriem vēl nav galīgās korekcijas.
Aristoteļa ētikas filozofija -
“Nikomaha ētika”
Aristotelis rakstīja
daudz un par dažādiem jautājumiem.
Jaunībā, mācīdamies pie Platona, viņš sacerēja arī dialogus .Tie darbi, kas
tapuši viņa mūža brieduma gados, veltīti gan loģikai, gan arī filozofijas
vispārīgajām problēmām - vairākos darbos apskatīti dabas zinātņu, psiholoģijas,
politikas, estētikas un ētikas jautājumi.
Aristotelis ar saviem
darbiem ētikas jomā turpina Akadēmijā aizsāktās diskusijas par ētikas
jautājumiem. Tiklab Platona, kā Aristoteļa uzskatos atsevišķa cilvēka laime nav
šķirama no visas polisas laimes, tomēr Aristoteļa ētikā cilvēks ir vairāk
atbildīgs par savu laimi nekā Platona ideālās polisas pilsonis. Bez tam Aristotelis ne tikai atsaucas uz
tradicionālo gudrību, bet arī lielā mērā to padziļina un vispārina. Tā piemēram,
domu par mēra izjūtas nepieciešamību var
rast jau Homēra darbos, tā pati doma parādās arī tā saucamo septiņu gudro
uzteikumos, toties Aristotelis teorētiski vispārina šo tradicionālo gudrību un padara
to par vienu no savas ētikas mācības pamatatzinumiem.
Aristotelis uzskatāms par
pirmo zinātnieku, kuram ētika jau ir atsevišķa zinātne, nodalījusies no
filozofijas un daļēji arī no politikas.
Viņš visai pamatīgi izstrādā arī noteiktu ētikas jēdzienu sistēmu, kura
izteikta vairāk vai mazāk precīzos un viennozīmīgos terminos.
Ētiku, tāpat kā politiku,
Aristotelis nošķir no teorētiskajām zinātnēm. Praktiskās zinātnes viņa izpratnē
ir zinātnes par darbību, ko veic par savu rīcību atbildīgs cilvēks.
Jāpiebilst, ka Aristoteli
neinteresē raksturs kā viengabalainas personības pazīme, - viņu drīzāk interesē
raksturojumi, dažādas rakstura iezīmes, kas parādās noteiktās situācijās.
Aristotelis uzskata par vajadzīgu nošķirt tikumiska cilvēka rīcības, kas izriet
no rakstura noturīgas kvalitātes un nekad nav nejauša.
Aristotelis nav literāts,
bet pirmām kārtām domātājs, filozofs. Tas jaušams viņa stilā un izklāsta
metodē. ”Nikomaha ētika” apskatīto problēmu nozīmīgums atklājas, tikai tuvāk
iepazīstot pašu darbu, tāpēc grāmatās akcentēšu svarīgākos jautājumus.
Pirmā grāmata
Šo grāmatu var izmantot Aristoteļa ētikas pamatprincipu un iztirzājuma
metodes noskaidrošanai. Traktāta sākums rakstīts ētiskajai prozai raksturīgā
stilā - vispirms dots vispārīgs izteikums, vēlāk tas konkretizēts. Aristotelis
sāk ar vispārzināmu un vispārpieņemtu atzinumu, ka labais ir tas, uz ko viss
tiecas, taču tūlīt konkretizē šo domu, atklājot, ka mērķis un augstākais
labums, uz ko praktiskajā dzīvē tiecas cilvēks ir laime. Līdz ar šādu vispārīgā
jēdziena “labais” konkretizāciju Platona izvirzītā “labā” ideja faktiski ir
noraidīta. Tad Aristotelis precizē savu uzskatu. Izzināt jautājumu par labā idejas esamību un par jēdziena
“labais” izteikšanas iespējām ir “citas filozofijas” kompetence - ētikas
zinātnē šādam abstraktam jēdzienam nav nozīmes. Ētika ir vērsta uz atsevišķo,
mainīgo, nevis uz vispārīgo, nemainīgo. Labais
dzīvē izpaužas daudzveidīgi, un nevar būt viena kopīga ideja tam visam, kas
dzīvē tiek dēvēts par labo.
Iekļaudams ētiku
praktiskajās zinātnēs Aristotelis noraida tajā eksaktas normas un matemātiskas
precizitātes nepieciešamību. Abstraktu jēdzienu tīri teorētiska zināšana maz
var līdzēt praktiskajā darbībā. Ētikas uzdevums nav tīri teorētiska izziņa;
ētikas jautājumu pārzināšanai ir praktisks mērķis : noskaidrot, kā cilvēks var
kļūt krietns, un kā palīdzēt sasniegt šo laimi.
Analizējot jēdzienu “laime”
Aristotelis arī sāk ar vispārpieņemto un it kā visiem zināmo, proti, par laimi
aprasti domā, ka tā nozīmē labu dzīvi. Viņš pamazām atklāj šā jēdziena dziļāko
saturu, nošķirot virspusējo no būtiskā. Izrādās ka laime ir ne tikai augstākais
labums, ko var sasniegt cilvēks, bet arī cilvēka augstākā esamības forma, nevis
pasīvs stāvoklis - tā ir aktivitāte kā visa labākā izpausme, kas vien ir
cilvēkā. Laimes priekšnosacījumi nav lielākoties ārējie apstākļi, kaut arī tie
ir zināmā mērā svarīgi, galvenā loma ir pašam cilvēkam, jo sākums ir cilvēkā.
Ticība uz laimi piemīt katram cilvēkam, bet ar to ir par maz, - nepieciešama
prāta vadīta saskaņota rīcība atbilstoši rakstura krietnumam. Prāts ne tikai
paceļ cilvēku pāri citām dzīvām būtnēm, bet ir arī vadošais un noteicošais
cilvēkā vispār. Cilvēka dvēseles struktūra, pēc Aristoteļa un Platona domām ir
līdzīga polisas sociālajai hierarhijai, proti- prātam ir tās pašas funkcijas,
kas valdošajam slānim valstī. Gan Aristoteļa politiskajos uzskatos, gan arī
viņa ētikā spilgti jaušams vergturu sabiedrībai raksturīgais fiziskā un garīgā
darba pretstats. Viņš ir pārliecināts, ka tam, kurš nodarbojas ar politiku un
ētiku, vajadzīgas zināšanas par cilvēka dvēseles struktūru un funkcionēšanu.
Atbilstoši dvēseles struktūrai tiek nošķirti arī divu veidu tikumi: ētiskie jeb
rakstura tikumi un deanoētiskie jeb prāta tikumi.
Otrā grāmata
Šajā grāmatā iztirzāti
jautājumi par rakstura tikumu izveidošanos un rakstura tikumības jēdzienisko
būtību, kā arī ieskicēti nozīmīgākie rakstura tikumi ( drošsirdība, saprātīga
mērenība jeb atturība, cēlsirdīgums, pašapzinīgums u.c.) . Plašākā nozīmē
rakstura tikumība paskaidrota kā noturīga, ilgstošās noteikta veida darbībās
iegūta rakstura kvalitāte, kas savukārt nosaka darbības un rīcības kvalitāti.
Tā kā šāda rakstura kvalitāte var būt tiklab pozitīva, kā negatīva tas ir
tādējādi var rasties gan tikumi, gan netikumi, tad tikumību nepieciešams
definēt vēl precīzāk, proti, tikumība ir vidus starp pārmērību un
nepietiekamību, starp par daudz un par maz (drošsirdība ir vidus starp
gļēvulību un pārgalvību, devīgums - starp skopulību un izšķērdīgumu u.tml.) .
Vidus nav attiecināms uz tiem tikumiem,
kuriem kvantitatīvā gradācija nav iespējama (piemēram - nevar būt par daudz
taisnīguma).Vidus kā pareizais samērs rīcībā un afektos jāsaprot nevis absolūtā
nozīmē, bet attiecībā pret cilvēku. Līdz ar to tikumībai nevar būt mērauklu
tiek uzskatīts krietns cilvēks un viņa rīcība.
Otrās grāmatas beigās
Aristotelis atkal apskata to, kā ievingrināmi un ieaudzināmi rakstura tikumi.
Svarīgi ir apzināties uz kādu netikumu var vest katra atsevišķā cilvēka dabiskā
nosliece un rakstura vispārējā tendence. Vadot savu rīcību pretējā virzienā,
ikviens vislabāk varēs sasniegt rīcībā un afektos to vidu, kas ir pareizais
samērs starp pārmērību un nepietiekamību. Ilgstoša un pastāvīga šādu darbību
atkārtošana radīs vajadzīgos rakstura tikumus. Te aizsākta risināt arī tā doma,
kas konkrētāk un pilnīgāk iztirzāta 10 grāmatā - ideja par likumu audzinošo
lomu valstī un par tādu likumu nepieciešamību, kuri radinātu pilsoņus pie
kārtības. Šī problēma nodarbināja arī Platonu un šajā ziņā Aristoteļa un
Platona uzskatos ir daudz kopīgu iezīmju.
Trešā grāmata
Šajā grāmatā nozīmīgs ir
iztirzājums par rīcības apzinātu izvēli, kas cieši saistīta ar Aristoteļa
uzskatiem par cilvēka darbības un rīcības raksturu vispār. Pagātnes domātājs
iedala cilvēka darbības labprātīgās un nelabprātīgās, pie tam nelabprātīgās ir
tādas darbības, ko cilvēks veic nezināšanas dēļ vai pakļaudamies varmācībai,
bet par labprātīgajām darbībām viņš uzskata tās kuru princips ir pašā darītājā
un kuras tiek veiktas tā, ka personai, kas darbojas zināmi visi apstākļi, kas
saistīti ar kādu darbību. Ar jēdzienu “apzināta izvēle” Aristotelis atšķirībā
no Platona uzsver ikviena paša atbildību tiklab par krietnu rīcību, kā par
nekrietnu, līdz ar to laime ir zināmā mērā atkarīga no paša cilvēka.
Šajā grāmatā apskatīta arī
griba. Jāatzīmē, ka minētais jēdziens ”Nikomaha ētika” nav pietiekami skaidri
nošķirts. Aristotelis gan runā par gribu tādā nozīmē kā “gribēt neiespējamo”
taču gribas moments nenoliedzami rodams jēdzienos “labprātīga rīcība” un
“apzināta izvēle” kā rīcības izlēmums. Trešās grāmatas beigās sākas to rakstura
tikumu sīkāka analīze, kuri otrajā grāmatā bija tikai ieskicēti tikai
vispārīgās līnijās. Lai gan Aristotelis atzīst, ka ētikas zinātnē nav
nepieciešami eksakti precīzi formulējumi, tomēr dažu jēdzienu analīzē ir ļoti
precīzi nošķirtas dažādas vārda lietojuma nozīmes (piemēram, īstena drošsirdība
nav tad, kad drošsirdīga rīcība neizriet no drošsirdīguma raksturā, bet ir
piespiesta vai nejauša).Ikdienā minētajos gadījumos rīcība tiek dēvēta par
drošsirdīgu, taču būtībā atšķirība ir liela. Aristotelis lieto līdzīgu metodi
arī dažu citu tikumu analīzē.
Ceturtā grāmata
Šeit turpināta rakstura
tikumu analīze, sniedzot bagātīgu dzīves situāciju novērojuma materiālu.
Aristotelis ar sevišķām simpātijām raksturo pašapzinīgu cilvēku, atvēlot tam ceturtajā
grāmatā visvairāk vietas. Zīmīgi, ka raksturojot vairākus tikumus, viņš neatrod
valodā attiecīgu apzīmējumu, tomēr atzīst , ka šādas rakstura iezīmes pastāv
reāli. Te redzama domātāja tendence rast precīzus apzīmējumus konkrētām
parādībām, kā arī viņa cīņa pret atsevišķu vārdu daudznozīmību un nenoteiktību
to lietojumā.
Piektā grāmata
Grāmata veltīta jēdzienu “taisnība” un “taisnīgums” analīzei, kā arī citu
ar tiem saistītiem jēdzienu apskatam. Aristotelis strikti šķir taisnību (kā
taisnīgas rīcības izpausmi) no taisnīguma (kā rakstura kvalitatīva iezīme).
Taisnīga rīcība pati par sevi var būt arī nejauša, bet taisnīga cilvēka
taisnīga rīcība ir nepieciešama un likumsakarīga. Taisnība un taisnīgums
Aristoteļa ētikā ir ļoti būtiski jēdzieni sociālpolitisko attiecību sfērā.
Taisnība ir viens no pamata jēdzieniem arī Platona politiskajos uzskatos, taču
Aristoteļa ētikā salīdzinājumā ar Platona “Valsti” tas ir izstrādāts sīkāk un
galvenokārt balstoties uz reālo attiecību analīzi. Jāatceras, ka Aristotelim
cilvēks ir sabiedriski politiska būtne, tāpēc taisnīgums kā tikumība ir viens
no svarīgākajiem raksturlielumiem cilvēka būtībā. Vispirms taisnīgums
raksturots kā visaptveroša tikumība, kas garantē pārējo tikumu klātesamību.
Tālāk sīkāk analizēta taisnība kā taisnīguma izpausme tādās sociālās attiecībās
kā maiņa, sadale un tiesību izlīdzinājums. Analizējot taisnības izpausmi maiņas
attiecībās Aristotelis izsaka atzinumus par maiņas attiecībām sabiedrībā, par
naudas nepieciešamību un rašanos, par naudu kā noteiktu ekvivalentu savstarpējā
maiņā.
Sestā grāmata
Grāmatā iztirzāti tā
saucamie deanoētiskie jeb prāta tikumi kā prāta izcilas spējas. Domātājs sīkāk
apskata piecus tikumus - māksla kā noteikta meistarība, loģiski teorētiskās
zināšanas, praktiskā gudrība, intuitīvais prāts un filozofiskā gudrība jeb
gudrība vispār. Tie garantē cilvēka domāšanas un rīcības patiesumu, bet
izpausmes joma katram no tiem ir cita. Augstākais un pilnīgākais prāta tikums
ir filozofiskā gudrība, kas vieno sevī gan intuitīvo prātu, gan arī loģiski
teorētiskās zināšanas, taču ētikā nozīme ir tikai praktiskajai gudrībai un
intuitīvajam prātam.
Izziņas jautājumu risināšana
nav ētikas tiešais uzdevums, tomēr Aristotelis arī te pauž vienu otru
interesantu atzinumu. Ievērojamais domātājs sevišķi akcentē praktisko gudrību
kā nozīmīgāko prāta spēju sociālo attiecību jomā un politiskajā praksē. Tieši
šajā aspektā parādās Platona un Aristoteļa kardinālās atšķirības politikas un
ētikas jautājumos.
Praktiskā gudrība Aristoteļa
ētikā ir prāta tikums, kas saistīts ar pareizo līdzekļu izvēli rīcībā. Ne jau
vienmēr pareizi izvirzītam mērķim tiek atrasti pareizie līdzekļi, tāpēc
nepieciešama praktiskā gudrība, kas rīcībā saskaņo mērķi ar līdzekļiem. Ētiskā
tikumība kā rakstura noteikta kvalitatīva iezīme var atklāties rīcībā tikai
praktiskās gudrības dēļ, kas ir tāda prāta spēja, kura nodrošina pareizo
līdzekļu izvēli rakstura tikumības noteiktā mērķa sasniegšanai.
Septītā grāmata
Grāmatas sākumā aplūkoti jēdzieni “morāla savaldība” un “morāla
nesavaldība”, kas ir svarīgi arī Sokrāta un Platona uzskatos. Aristotelis šīs
īpašības nedēvē īsti par tikumiem, taču atzīst, ka tikumiskā rīcībā tām ir
liela nozīme - tās atšķir cilvēku no
dzīvnieka. Zīmīgi, ka pētot domu, vai morāli nesavaldīga cilvēka rīcībā iekāres
un tieksmes var gūt pārsvaru pār prāta atzinumiem, Aristotelis daļēji piekrīt
Sokrātam , ka cilvēks, ja vien viņam ir zināšanas par to, kas ir labs, rīkosies
saskaņā ar šīm zināšanām. Viņš atzīst, ka iekāre un tieksme gan nav spējīga
ietekmēt zināšanas par atsevišķo un līdz ar to var ietekmēt cilvēka rīcību. Pēc
tam šajā grāmatā un izteikumus par to parādot viena vai otra atzinuma loģisko
pamatotību vai nepamatotību. Te visvairāk atbalsojas tās diskusijas, kas sakarā
ar šiem jautājumiem notika Akadēmijā. Aristotelis skaidri formulē savu viedokli
tikai desmitajā grāmatā, kur jēdziens “bauda” tiek iztirzāts vēlreiz.
Astotā un devītā grāmata
Apskatīts jēdziens
“draudzība”, kas ir viens no šajā darbā visvairāk analizētajiem jēdzieniem. Tā
lietojuma amplitūda ir ļoti plaša taču Aristotelis par sevišķi nozīmīgu uzskata
sociālo aspektu. Draudzība ir vienojošs faktors polisas kolektīvā. Draudzīgas
pilsoņu attiecības nodrošina stabilitāti un līdz ar to arī pilsoņu laimi.
Zīmīgi, ka runājot par draudzību sociālajā aspektā, Aristotelis to tuvina
taisnības jēdzienam. Draudzība, tāpat kā jebkura cita tikumība, zināmā mērā
pastāv no dabas, bet Aristotelis kā augstāku vērtē to tikumību, kas ir saistīta
ar prāta apzinātu darbību.
Desmitā grāmata
Aristotelis analizē jēdzienu “bauda”, noskaidro un pamato tieši savus
uzskatus par baudu, iekļaujot to vispārīgajā koncepcijā par laimi. Viņš
nepiekrīt Eudoksa uzskatam, ka bauda pati par sevi ir augstākais labums, un
uzskata, ka baudas vērtību nosaka attiecīgā darbība vai rīcība, kuru pavada
bauda. Tātad jo tikumiskāka ir darbība, jo augstvērtīgāka ir bauda. Šīs
grāmatas beigās Aristotelis atgādinot jau sākumā teikto par ētikas uzdevumu,
proti - ētikas mērķis ir nevis teorētiska izziņa, bet darbība, kas izvirza
konkrētu jautājumu par to, kā cilvēki var kļūt krietni.
Aristoteļa filozofija mūsdienu skatījumā
Aristoteļa filozofijai ir
neapšaubāms vēsturisks raksturs, kas ietekmējis sekojošos domātājus, dažādas
reliģiskas konfesijas.
Aristoteļa ētika teorētiskās
izstrādātības ziņā pārspēja visu šajā nozarē jau radīto, tomēr tā nekļuva par
neviena no nozīmīgas sabiedrības grupējuma morāles un uzvedības pamatu. Šo var
izskaidrot ar tā laika sabiedrības politiski - ekonomiskajiem apstākļiem, kad
“katram” vajadzēja cīnīties par savu labklājību ar spēka un varas palīdzību. Tā
laika sabiedrībai nebija saprotamas Aristoteļa definētās ētikas prasības kur
nedominēja visu savu vēlmju un vajadzību apmierināšana, baudas sasniegšana, kas
iespējams izriet no nepieņemamas darbības.
Tā laika sabiedrība nebija
gatava Aristoteļa atzinumiem par ētiku. Vara un spēks noteica dzīves ritumu un
vērtību sistēmu vispār.
Aristoteļa darbi ir
saprotami un pieņemami mūsdienu sabiedrībai, kur dominē cilvēka intelekts,
kultūra. Mūsdienu sabiedrība ir civilizētāka un saprot labā nozīmi kā katram
indivīdam atsevišķi tā sabiedrībai kopumā, kur Aristoteļa atziņas ir tieši ar
tādu mērķi.
Mūsdienu ētikas, morāles
normas un tikumība ir bāzēta uz Aristoteļa ētiku, kur dominē pozitīvā attieksme,
veselais saprāts. Ir pieņemamas Aristoteļa atziņas par pasaules patiesajām
vērtībām kā draudzība, krietnums, zināšanas, mīlestība u.c.
Tomēr jāmin arī tādas
tikumiskas vērtības, kurās Aristotelis iedziļinājies lai pilnīgi izprastu
lietas patiesumu, piemēram (ceturtā grāmata):
“Devīgajam ir raksturīgi pat
pārkāpt mēru došanā, tā ka sev viņš atstāj mazāk ; nerēķināties ar sevi - tāda
īpašība piemīt devīgajam”
Mūslaiku
sabiedrībai šāda veida atzinumi liekas pieņemami un reizē arī nē, jo mūslaiku sabiedrība
to motivē - ja persona rīkosies pēc iepriekšminētajiem principiem tā gūs
lielāku materiālo zaudējumu nekā garīgu apmierinājumu (ieguvumu) . No iepriekšrakstītā var saprast,
ka mūsdienu sabiedrība atbalsta samēru starp materiālo un garīgo pasauli
cilvēkā un tās izpausmēm un realizāciju.
Izmantotās literatūras saraksts
1.
Aristotelis “Nikomaha ētika”, 1985
3. Studiju materiāli
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru