Astoņdesmitie gadi ir nozīmīgs posms
latviešu literatūrā, kas aptver stagnācijas gadu “ziedu laiku”, pārejas perioda
neapturamo virzību pretī brīvībai (gan vārda, gan indivīda, gan valsts) un,
visbeidzot, demokrātijas “sprādzienu” astoņdesmito gadu nogalē. Literārā dzīve,
dabiski, iet roku rokā ar sabiedrisko. Tieši literāti, mākslinieki, mūziķi u.c.inteliģences pārstāvji ir tie, kas aizsāk
cīņu par neatkarības idejas realizēšanu dzīvē.
80.gadu dzejā turpina strādāt viens no
visu laiku dižākajiem latviešu dzejniekiem Ojārs Vācietis (krājumi
“Zibens pareizrakstība”(1980), “Si minors” (1982)). Diemžēl 1983.gadā dzejnieks
aiziet no dzīves un krājums “Nolemtība”, kurā apkopoti pēdējo gadu labākie
dzejoļi, iznāk jau pēc O.Vācieša nāves 1985.gadā.
Vizmai Belševicai iznāk dzejoļu izlases
krājums “Kamolā tinēja” (1981), kas kļūst ļoti populārs tautā. 1987.gadā iznāk
krājums “Dzeltu laiks”. Krājuma ievaddzejolī paustā doma: “Zieda un cirvja
strīdā / Uzvarētājs vienmēr būs cirvis” ir kā vadmotīvs visai V.Belševicas
daiļradei: nedzīvais pret dzīvo, vara pret personību.
Imants Ziedonis, otrs dižākais gadsimta otrās puses latviešu dzejnieks, izdod krājumu
“Re, kā” (1981). Vadmotīvs – saskatīt neikdienišķo ikdienišķajā: “Kukainīt, /
re, kā saule spīd! / Iemācies sauli, kukainīt!” 1988.gadā izdotais krājums
“Taureņu uzbrukums” veido trīs daļas – “Ar taureņiem”, “Caur taureņiem” un
“Pāri taureņiem”. Šis krājums uzskatāms par I.Ziedoņa poēzijas virsotni, jo
iemieso sevī dzejnieka “nelineāro filozofiju”: “Taureņu leņķos mēs dzīvojam.
Rāvienu leņķos un lauzienu leņķos, kustību asajos elkoņos”. Vienlaikus taureņi
ir absolūtās, bezmērķīgās brīvības simbols: “Kāpēc taureņi skrien svaidīdamies.
Viņi mētājas no brīvās sekundes brīvajā. Viņi meklē atbrīvoto laiku”.
80.gados turpina publicēties vairāki
citi jau zināmi dzejnieki– Egīls Plaudis, Knuts Skujenieks, Leons Briedis,
Māris Čaklais. Dzejā ienāk jaunie – Māra zālīte, Amanda Aizpuriete,
Guntars Godiņš, Klāvs Elsbergs, Māris Melgalvs. Šī autoru plejāde, kuras
radošā darbība sākās jau 70.gadu nogalē, mēģina noārdīt iesīkstējušo dzejas
hierarhiju. Daži no viņiem (Melgalvs, Elsbergs) jau ar pirmajiem krājumiem
demonstratīvi cenšas uzsvērt savu atšķirīgumu. 80.gadu jauno dzejnieku daiļradi
vieno tas, ka viņi apzināti vairās no “centra idejas” kā tādas, viņu dzeja ir
ļoti atšķirīga, visi dzejas virzieni savā starpā nekonfliktē un nozīmes ziņā ir
līdzvērtīgi.
Tomēr viena dzejniece ir ar savu,
ārkārtīgi nozīmīgu vietu latviešu literatūrā, un tā ir Māra Zālīte,
kuras daiļrade iezīmē savdabīgu krustpunktu, kurā savienojas gan atbalsis no Aspazijas un Raiņa, gan tieksme
turpināt 60.gadu dzejnieku aizsāktos motīvus, nacionālās pašapziņas meklējumi,
kā arī ārkārtīgi augsts intelektuālisms. Viņa orientējas uz mūžīgām vērtībām,
cenšas atrast mūsdienu cilvēkam tik nepieciešamos ētiskos kritērijus, tāpēc
Zālītes dzeja ir ļoti nozīmīga latviešu tautai. 80.gadu vidū iznāk viņas
krājums “Nav vārdam vietas” (1985), kas ir viens no izcilākajiem šī perioda
dzejoļu krājumiem. Tas ir ļoti kompakts un viendabīgs, tam cauri skan moto:
“Nav vārdam vietas. / Viss ir pilns. / Ar saulēm debesis, / Ar pīšļiem zeme /
(..) Viss ir tik pārpilns, / Pāri plūstošs. / Un zelta vadzis pušu lūstošs. /
Nav vārdam vietas. / Tā tas ir.” Ētiskie kritēriji fiksēti dzejolī “Es, zemi
kopjot, kopju sevi”. Bet augstāko māksliniecisko un idejisko vienību ieguvis
dzejolis “Pirmelementi”: “Pasaulīt – ūdens. / Pasaulīt – uguns. / Pasaulīt –
gaiss. / Pasaulīt – bija vēl / Ceturtais. // Aizmirsies, aizmirsies, / Kas bija
vēl. / Kas vilkam, kas lāčam / Acīs kvēl.” Šis ceturtais vārds – brīvība jau
virmo gaisā, šis dzejolis ir priekšvēstnesis tautas atmodai. Vēl varētu
pievienot arī piekto elementu – valodu. Valodai, kā visa latviskā kvintesencei,
veltīti vairāki dzejoļi. Izjusti un dziļi ētiski skan rindas par latviešu
valodu “Nosalušu, nogurušu./ Nomirušu – mūžam nē.” Māras Zālītes dzejoļi
vienmēr ir dziļi personīgi un dzejnieces “es” allaž tiek samērots ar tiem
augstajiem morāles un ētikas kritērijiem, par kuriem ir runa dzejoļos. Varbūt
tieši šis apstāklis izvirzījis Māru Zālīti inteliģences priekšplānā un tāpēc
viņa bauda dziļu tautas cieņu un mīlestību.
Nedaudz gribētu pakavēties arī pie Klāva
Elsberga dzejas, jo tā bija ļoti populāra tā laika jaunatnes vidū.
Dzejnieka trģiskā nāve 1987.gadā atsauc atmiņā gadsimta sākumā dzīvojošā
Eduarda Veidenbauma likteni: abi mirst jauni, abi ir savā lirikā nesaudzīgi un
tomēr jūtīgi un ievainojami. Popularitāti jaunatnes vidū ir iemantojis cikls,
ko komponējis Juris Kulakovs un izpilda grupa “Pērkons”: “Kretīnu deja”,
“Krauklīt’s sēž stabiņā”, “Asara zirnekļa tīklā”.
Proza 80.gados piedzīvo būtsku
pavērsienu. Tobrīd literārā hierarhija jau nostabilizējusies: Alberts Bels
(romāni “Bezmiegs” un “Cilvēki laivās”), Regīna Ezera (romāni
“Varmācība” un “Nodevība”), Zigmunds Skujiņš (“Gulta ar zelta kāju”).
Romāni iznāk arī Visvaldim Lāmam, Ilzei Indrānei, Marģerim Zariņam, Andrim
Kolbergam, stāsti – Vladimiram Kaijakam un Andrim Jakubānam. Un
blakus šiem literatūras korifejiem parādās jauna plejāde tā saucamo “skarbo
meiteņu”: Andra Neiburga, Rudīte Kalpiņa, Aija Vālodze, Eva Rubene un
Gundega Repše. Viņas sāka rakstīt “jauno prozu jauniem cilvēkiem”, kuri arī
aizrautīgi šo prozu lasīja. Bet kā pirmais stereotipu lauzējs jāmin Andris
Puriņš ar savu pirmo romānu “Nevaicājiet man neko”, kas savā laikā
izraisīja plašas diskusijas sabiedrībā. Lai gan pieskaitāms pie tradicionālā,
pirmo mīlestību aprakstošā romāna, tas būtiski atšķīrās ar ētisko kritēriju
nobīdi. Romānā parādās padomju prozai netipiski jauniešu reālās dzīves
atainojumi, sapņu pasaules sadursme ar skarbo dzīves īstenību: “Dzīve nav rožu
dārzs, dzīve ir ateja, kur cilvēki cīnās par vietām uz podiem”. Personīgi mani
visvairāk aizkustināja abu brāļu attiecību atainojums, sevišķi epizode, kur
vecākais brālis, kurš bijis spiests nopērt jaunāko, sēž pie gultas un pārdzīvo,
ka tas bijis jādara. Domāju, ka vecākā brāļa pāragrā nāve bija viens no
sāpīgākajiem zaudējumiem galvenā varoņa dzīvē, sāpīgāks, nekā nodevība
mīlestībā. Manuprāt, pirmo reizi latviešu “jaunatnes romāna” galvenais varonis
ir nevis labais, pozitīvais tēls, bet reāls, ar visiem niķiem un stiķiem
apveltīts jaunietis, kuram nav mazsvarīgi klausīties labu mūziku, kurš mīl
labas drēbes, reizēm iedzer, uzpīpē utt.
Īpaša vieta starp jaunajām 80.gadu
prozaiķēm ir Gundegai Repšei, starp citu, joprojām aktīvi rakstošai, ko
nevar teikt par pārējām no “skarbo meiteņu” plejādes. No sievišķīgi eksaltētās
pirmās grāmatas “Koncerts maniem draugiem pelnu kastē” (1987) līdz pat pēdējam
romānam “Sarkans” (1998), kas ir Repšes daiļrades vainagojums, jūtams spēcīgas,
ar izcilu intelektu un fantāziju apveltītas personības starojums. Domāju, ka
Gundega Repše latviešu prozā ienes patiešām jaunas vēsmas. Romāns “Ugunszīme”,
kas stāsta par mākslinieku vidi no 50. – 70.gadiem, bija viens no pirmajiem
romāniem, kas atainoja staļiniskā terora postošo ietekmi uz cilvēku likteņiem,
nodevību un mīlestību, garīgo spēku un vājumu. Prototipi – mākslinieks Kurts
Fridrihsons un “franču grupas” dalībniece Maija Silmale, kas romānā ieguvuši
Kārļa Dobes un Dagmāras vaibstus. Romānam ir raits, mazliet melodramatisks
sižets, to var izlasīt vienā elpas vilcienā, jo varoņi ir dzīvi, spilgti un
ļoti latviski.
No 80.gadu prozaiķiem vīriešiem ir
jāpiemin Aivars Tarvids un viņa romāns “Robežpārkāpējs” (1990), kas
uzskatāms par vienu no “melnākajiem” latviešu literatūrā.
Jāatzīmē arī lielais lēģeru tēmai
veltītais dzejas un prozas grāmatu daudzums 80.gadu nogalē. Daudzi autori
vēlējās izteikt savu sāpi daiļrades veidā, tāpēc ka ilgus gadus tas bija
liegts. Šajā žanrā jāmin Roberta Gabra “Latvju virsnieks Nr.35473”, Anitas
Liepas “Ekshumācija”, Melānijas Vanagas “Veļupes krastos”
Sasummējot 80.gadu latviešu
literatūras paliekošās vērtības, izkristalizējas divi vārdi, kas aizsākās šajā
laikā un ir ļoti nozīmīgi un aktuāli vēl joprojām, un tie ir – Māra
Zālīte dzejā un Gundega Repše prozā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru