Juris
Alunāns ir latviešu nacionālās dzejas pamatlicējs, ievērojams publicists un
valodnieks, dedzīgs cīnītājs par latviešu valodas un literatūras tiesībām,
radikālais jaunlatviešu darbinieks.
Juris
(Georgs) Alunāns dzimis 1832. gada 13. maijā Jaunkalsnavas muižā (tagadējā
Madonas rajonā), ko rentēja viņa tēvs Andrievs. Alunāni bija vieni no sava
laika turīgākajām latviešu dzimtām.
1846.gada
rudenī J.Alunānssāka mācīties Jelgavas apriņķa skolā, no 1848.gada līdz
1854.gadam mācijās Jelgavas ģimnāzijā, kur viņš labi apguva grieķu un latīņu
valodas, kā arī vispārējo izglītību. Jau ģimnāzijā veidojās J.Alunāna nopietna
literārā un valodnieciskā darbība. 1847.gadā 15 gadu vecumā viņš sācis tulkot cittautu
dzeju. Ģimnāzijas laikā viņš lasījis Baltijā aizliegtus vai daļēji aizliegtus
rakstniekus - Hervēgu, Heini, G.Merķeli, tulkojis arī citus antifeodālās
literatūras autorus. J.Alunāns savā negarajā mūžā iemācijies septiņas
svešvalodas: krievu, vācu, lietuviešu, latīņu, sengrieķu, senebreju un franču.
1856.gadā
J.Alunāns iestājas tērbatas universitātes Vēstures un filoloģijas fakultātē.
Pēc pirmā semestra viņš pivērsās tautsaimniecības studijām. 1856.gadā viņš sāka
piedalīties progresīvo latviešu studentu pulciņā. Jura laikabiedri viņu
raksturoja, kā ļoti dzīvu, enerģisku studentu, pulciņa dvēseli, labu polemistu,
jau studiju gados radikāli noskaņotu cilvēku. 1856.gadā sākās viņa
publicistiskā darbība laikrakstā "Mājas Viesis", tā paš gada pavasarī
iznāca "Dziesmiņas". Studiju gados J.Alunāns apguva plašas
enciklopēdiskās zināšanas, turpinājās viņa darbība valodniecībā un dzejā.
1859.gadā izbeidzās viņa darbība "Mājas Viesī". Viņš sagatavoja
rakstu krājumu "Sēta, Daba, Pasaule"
Pabeidzis
studijas tērbatā, J.Alunāns iestājas Pēterburgas Mežu institūtā. Tajā valdīja
reakcion’rs gars, un konservatīvi noskaņotie studenti, uzzinājuši par J.Alunāna
radikālo publicistisko darbību, izturējās pret viņu nelabvēlīgi. Tāpēc
1862.gadā J.Alunāns no institūta izstājās. 1862.gadā viņu oficiāli apstiprināja
par "Pēterburgas Avīžu" redaktoru.
Sakarā
ar vājo veselību J.Alunāns bija spiests 1863, gadā doties uz dzimteni
ārstēties.
Šajā
laikā J.Alunāns sagatavoja publicēšanai grāmatas "Mazais bodnieks"un
"Tautas saimniecība". Viņš bija iecerējis izdot arī latviešu
konversācijas vārdnīcu.
J.Alunāns
mira 1864.gada 18.aprīlī. Viņš tika apglabāts Lielvircavas kapos.
J.Alunāns
publicistikā darbojies tikai apmēram astoņus gadus. Viņa raksti publicēti
"Mājas Viesī", "Sētā, Dabā, Pasaulē", "Pēterburgas
Avīzēs". Daudziem viņa rakstiem ir populārzinātnisks raksturs, un daži
viņa garākie apcerējumi iznākuši atsevišķās brošūrās, piemēram, "Tautas
saimniecība" un "Mazais bodnieks". J.Alunāns strādājis pie
garāka manuskripta "Matērijas aptecēšana".
J.Alunāns
rakstījis par sabiedriski filozofiskiem, ekonomiskiem, vēstures, mitoloģijas un
valodnieciskiem jautājumiem. Viņa publicistikai ir apgaismes raksturs.
Vienkāršā veidā Alunāns raksturojis samērā sarežģītas problēmas, kaismīgi
polemizējis ar baltvācu ideologiem. J.Alunāns
noliedza Dieva esamību. Reliģijas un priesteru kārtas izcelšanos viņš skaidroja
materiālistiski, izprotot, ka tā ir vēsturiska un radusies laikmetā, kad
cilvēki nav pratuši zinātniski izskaidrot dabas parādības. Viņš cīnijies arī
pret reliģiska rakstura māņticību un dažādiem brīnumiem.
19.gs.
vidus ideoloģiskās cīņas apstākļos J.Alunāna materiālistiski ievirzītie raksti
bija drosmīgs un bezbailīgs uzbrukums kristīgajai reliģijai un mācītājiem.
Viņš
mācīja latviešu tautai tautsaimniecības pamatus. Viņš atzina,ka darbs ir visu
materiālo vērtību ražotājs un ka darba radītājs ir godājams cilvēks.
J.Alunāna
apcerējums "Tautas saimniecība" ir viņa plašākais politekonomiska
satura darbs. Tas liecina, ka J.Alunāns pazinis arī vulgāro sociālismu,
kritizējis utopiskus sociālistus Ovenu, Furjē, Sen-Simonu.
J.Alunāns
daudz rakstījis par latviešu senatni un vēsturi. Viņš balstījies uz G.Merķeļa
domu par to, ka, ja latvieši nebūtu savā dabiskajā attīstībā kavēti, tad viņi
varētu stāties līdzās vecajiem grieķiem un latīņiem.
Kā
nesamierināms Baltijas muižnieku un mācītāju ienaidnieks, J.Alunāns asi
polemizējis ar viņiem par latviešu tautas kultūras tiesībām. J.Alunāns uzsvēra,
ka līdzšinējie vācu mācītāju izdevumi tik ļoti saistīti ar baznīcu un reliģiju,
ka tautas prāts un zināšanas pilnīgi atstātas novārtā.
Viens
no nozīmīgākajiem J.Alunāna nopelniem cīņāpar latviešu nācijas kūltūras
tiesībām bija viņa darbība latviešu literārās valodas izveidē.
Valodniecības
teorētiskajos jautājumos J.Alunāns izteicis mūsdienu valodniecībai tuvas
atziņas, uzsvērdams, ka valoda ir cilvēku sazināšanās un kopdarbības līdzeklis,
ka cilvēku sabiedrība bez valodas nemaz nav iedomājama:
"...tik
valoda, valoda vien cilvēku paaugstina pār lopu...
caur valodu cilvēks ar
cilvēku sabiedrojas,
caur valodu ceļas pilsētas
un valstis, caur valodu tiesas,
skolas un likumi."
J.Alunāns
atzina, ka latviešu valodai ir spēcīgs pamats, lai kļūtu par pilnvērtīgu
kultūrai un dzīvei atbilstošu valodu.
Savus
teorētiskos uzskatus J.Alunāns realizējavalodas praksē. J.Alunāns latviskoja
zemju, tautību un mēnešu nosaukumus. Daudz J.Alunāns darījis latviešu leksikas
bagātināšanā, darinot jaunus vārdus, atkal ieviešot agrāk lietotos vārdus un
aizgūdams vārdus no citām valodām.
Pazīstamākie J.Alunāna
ieviestie vārdi:
ārzemes,
atkārtot, burts, ceļotājs, drēbnieks, galms, jokdaris, kokvilna, namdaris,
veikals, virtuve u.c.
Juris
Alunāns vērtējams kālatviešu nacionālās valodniecības pamatlicējs un
valodniecības tradīciju nodibinātājs. Viņa darba izcilākais turpinātājs bija
Atis Kronvalds.
J.Alunāns
ar savām "Dziesmiņām"aizsācis latviešu nacionālo mākslas dzeju.
1856.gadā iznāca pirmā grāmata "Dziesmiņas, latviešu valodai
pārtulkotas", kurā viņš bija ievietojis 38 dzejoļus. no 37 atdzejojumiem
22 dzejoļiem paralēli bija dots oriģinālteksts.
Pēc
J.Alunāna nāves viņa brālis Indriķis Alunāns 1867.gadā izdava
"Dziesmiņu" pirmās grāmataspapildinātu izdevumu. 1869.gadā iznāca
"Dziesmiņu otrā grāmata. Pirmajā grāmatā
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru